Středa 13. listopadu 1991

Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, poslanecký klub Občanského hnutí mě pověřil, abych zde předložil a zdůvodnil návrh na usnesení na vyhlášení referenda, který máte před sebou jako tisk 860.

Česká a Slovenská Federativní Republika je, nebo aspoň se snaží být, reprezentativní demokracií. V reprezentativních demokraciích o politických a jiných otázkách rozhodují volené orgány. Přesto však v otázkách, na které tyto volené orgány nemají ústavní mandát, je stále častěji zvykem, že se i v reprezentativních demokraciích hlas ponechává občanům technikou, které se říká referendum. V referendu tedy občané vstupují přímo do demokratického rozhodování v zásadních a důležitých otázkách, které se jich všech, nás všech týkají. A v tom případě, o kterém hovoříme jsem velmi potěšen, že mohu konstatovat, že naši občané už do tohoto rozhodování vstoupili. Vstoupili do něj tak, že se o něj přihlásili peticí, kterou podepsal nesmírný počet našich občanů. Chtěl bych jim za to zvlášť poděkovat a vyslovit zde své přesvědčení, že to je jedna z nejpotěšitelnějších věcí, které jsme poslední dobou mohli konstatovat. Že občanům není osud státu lhostejný a že se o něj sami berou. Chtěl bych se vyjádřit několika slovy o tomto rozhodování, rozhodování referendem jako takovém. Základem demokratického rozhodování je to, že všichni mají hlas. Všichni mají stejný hlas.

Kolegové a kolegyně, tento princip je výrazem nesmírné důvěry k občanům. Každému občanu se v demokratických státech přiznává právo vyjádřit svůj názor a demokracie považuje každého občana za natolik důvěryhodného a i soudného, aby se mohl vyjadřovat k důležitým věcem sám.

Tento princip není referendem porušen, ale naopak je ještě posílen a rozšířen.

Druhá důležitá věc, kterou je třeba při demokratickém rozhodování vyjasnit je ta, že v demokraciích není žádná vyšší moc. V demokraciích není a nemůže být žádný vyšší zdroj moci, který by nějak korigoval nebo omezoval názor většiny voličů.

A nyní mi dovolte, abych přednesl několik poznámek k tomu, oč se vlastně jedná, jak se demokraticky rozhoduje v tom smyslu, jak s tím budou naši voliči konfrontováni.

V životě každého člověka, každého občana hrají velikou roli zásady, morálka, čest a takové základní lidské hodnoty. Nicméně v oblasti praktického rozhodování, do níž téměř všechna politická rozhodnutí patří, obvykle nestojíme před volbou mezi dobrem a zlem, ale každé rozhodnutí, které činíme, má nějaká pro a nějaká proti. Tuto zásadní, velmi důležitou a přitom neobvyklou zásadu těžko přijímáme tam, kde nás po léta přesvědčovali, že o řízení státu může rozhodovat kuchařka. Demokratické rozhodování je tedy vždycky složité, vždycky víceznačné a nikdy není zcela černobílé.

Na druhé straně států, kde by - jak řekl klasik - mohly řídit kuchařky - a já bych spíše dodal "špatní krejčí" - ve světě valem ubývá. Přibývá států, které musí řídit občané, protože tu žádná jiná moc není. Tato obrovská čest a toto obrovské právo podílet se na řízení státu ovšem vyžaduje poměrně vysokou úroveň nejenom určitých osobních nebo mravních vlastností, ale i jistých vědomostí. Neboť, jak jsem se snažil naznačit, řízení státu není triviální věc.

V otázce vyhlášení referenda, resp. ve formulaci otázky, která bude občanům k takovému rozhodnutí předložena, je prvním problémem otázka řeči. Otázka musí být formulována slovy, musí být přesná, musí být výstižná a přitom musí být lidsky srozumitelná. Právě referendum ukazuje jeden ze základních problémů demokracie, tj. schopnost přímo se domluvit mezi lidmi, kteří se zabývají politikou, kteří celé dny tráví v tomto prostředí, používají zvláštního hantýrkovitého jazyka, kterému sami mezi sebou rozumějí, a celou širokou veřejností, která tato slova nezná a často na ně reaguje alergicky. Tedy jeden z prvních a základních problémů je právě v otázce referenda skloubit tyto dva požadavky, protože na jedné straně té otázce musí každý volič porozumět, musí dobře vědět, o čem hlasuje a měl by být dán co nejmenší prostor všelijakým vysvětlovatelům, kteří se mu budou snažit vysvětlit, že se jedná o něco jiného.

Na druhé straně, výsledek referenda platí jako text. Neplatí úmysl těch, kteří hlasovali, ale platí znění otázky, ke kterému řekli "ano". Představa, že řízení státu a jeho problémy jsou naprosto triviální, je u nás tak rozšířena, že nedávno napsal kdosi do novin, že otázku může formulovat každá babička. Znovu jako člověka, který má velmi nerad antifeminismus, mě tady pobuřuje fakt, že je zase použito ženského rodu, a proto raději mluvím o těch krejčích.

Další problém, se kterým se setkáváme, problém velice praktický, spočívá v tom, že referenda se obvykle používá tam, kde se chce něco změnit. A také náš ústavní zákon o referendu vychází z předpokladu, že to, o čem budou občané hlasovat, bude nějaká změna. V tomto směru je situace, kdy chceme referendum použít na vyjádření pozitivního vztahu k našemu státu, rovněž komplikované. Z toho vyplývá i formulace otázky.

Dostávám řadu dopisů od našich občanů, kteří mě na tyto okolnosti upozorňují. Dobře o nich víme a přemýšlením o nich jsme strávili mnoho času. Stručně řečeno - je výhodou záporně, negativně formulované otázky, že občané, kteří se k referendu nechtějí vyjádřit nebo nevyjádří, nehlasují pro ni. Na druhé straně je ovšem velkou nevýhodou záporně položené otázky, nevýhodou, kterou neocení logik, ale ocení ji každý občan, který žije a hovoří s lidmi, že vás nutí, abyste žádali občany o podporu nějakého stanoviska, žádali je, aby je podpořili tím, že řeknou "ne". Obě tyto stránky věci je třeba uvážit.

Další problém, s kterým se samozřejmě setkáváme, je možnost interpretace výsledků referenda. Také zde je třeba při formulaci otázky se sám sebe zeptat a rozmyslet, jaký bude výsledek v tom či onom možném případě.

Vážení přátelé, referendum, které navrhujeme vyhlásit, se má týkat formy státoprávního uspořádání našeho státu. A k tomu mi dovolte jenom dvě krátké poznámky.

První se týká toho, že jako Občanské hnutí považujeme napětí a dokonce i spory, které zde vznikají, za přirozené a reálné, nejenom za koníčka ctižádostivých lidí, ale za něco, co má svůj kořen ve skutečnosti. A bereme je tedy vážně. To je právě důvod, proč bychom rádi dali našim občanům příležitost, aby se k nim vyjádřili sami. Kdyby tomu tak nebylo a považovali bychom tyto spory jenom za povrchní hru, nemělo by smysl, abychom to dávali rozhodovat občanům.

A druhá se týká toho, k čemu vlastně naše jednání, do něhož referendum patří, míří. Jedná se totiž o dvě odlišné a jenom mírně související části problému. Jedním z nich je - smím-li to tak říci - konečná podoba našeho státu, konečná samozřejmě v lidských dimenzích, to je ne věčná, ale až do příštího politického rozhodnutí. Nicméně jakási víceméně trvalá podoba našeho státu, o níž máme poměrně určité představy.

Na druhé straně se zde vedou tuhá jednání o tom, jakým postupem se k této konečné formě dospěje.

Jakou procedurou, jakými kroky a pomocí jakých mechanismů. Chtěl bych vás znovu upozornit na důležitost rozlišit tyto dvě věci.

Vážené Federální shromáždění, při jednání o ústavním zákonu o referendu si toto Federální shromáždění vymínilo velké kompetence. Stalo se jediným správcem tohoto institutu a podle našich ústavních zákonů nikdo jiný je vyhlásit nemůže. V průběhu doby vlivem objektivních tlaků, obtíží, spěchu, nervozity, ale také naší vlastní nezkušenosti se schopnosti tohoto Federálního shromáždění zřetelně opotřebovávají. Klesá ochota k dohodě a stoupá míra vzájemného podezřívání. To jsou věci, se kterými jsme mohli a museli počítat a které také nemohou nikoho překvapit.

Nicméně v této chvíli myslím, že nastává chvíle, kdy toto Federální shromáždění by si i svá omezení mělo přiznat, mělo by mít sílu k tomu, aby řeklo - ano, teď už nejsme schopni dostat se dál v této otázce - a obrátit se ke svým voličům. To nejsou přece pro nás cizí lidé, to jsou ti, díky nimž tu jsme.

A tak se, vážené Federální shromáždění, v tomto jednání ukáže, zda to, že jsme si tyto kompetence vyhradili, byla jen touha po větší moci, anebo jsme s to těchto kompetencí použít, zda jsme s to s nimi zacházet s přehledem, s klidem a odpovědností ku prospěchu našeho státu a - doufám - všech našich občanů. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane navrhovateli, já bych vás poprosil, abyste přece jen zůstal tady a pomohl mi. Beru svůj nápad zpět.


Poprosil bych nyní navrhovatele k tisku 893 - jde o návrh poslaneckého klubu ODA - aby vystoupil se svým projevem.

Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych zdůvodnil návrh,který podal poslanecký klub ODA k problému vyhlášení referenda.

Ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu, umožňuje řešit formou referenda dvě věci: 1. zásadní otázky státoprávního uspořádání a 2. event. vystoupení jedné z republik z federativního svazku. Sám institut referenda je v našem ústavním systému prvkem novým a do určité míry nesourodým. Jestliže dnes stojíme před otázkou, zda ho použít jako nástroj pro vyřešení sporu o povahu státoprávního uspořádání, musíme se nejprve zamyslet nad ústavně právními, ale zároveň nad politickými aspekty státoprávní situace, v níž jsme se ocitli.

Ústavně právní aspekt věci spočívá v tom, že ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, výslovně hovoří o "nezadatelnosti práva na sebeurčení národů až do oddělení a o právu každého národa utvářet si svobodně způsob a formu svého národního a státního života".

Nemá - domnívám se - smyslu s touto leninskou interpretací sebeurčovacího práva národů polemizovat a poukazovat na deklarativnost tohoto pojetí, zvláště patrnou z toho, že tehdejší Národní shromáždění se nenamáhalo řešit zároveň otázku, jak upravit ústavní cestu k takovému event. oddělení.

Soudím, že toto Federální shromáždění stvrdilo svou vůli respektovat toto právo právě tím, že přijalo ústavní zákon o referendu a upravilo tak ústavní cestu ke zrušení federativního svazku, a to jako cestu jedinou.

Dále si musíme položit otázku, jaké jsou politické kořeny problému, který v současné době destabilizuje dosud křehké demokratické instituce, ohrožuje transformaci společnosti z područí totalitní komunistické diktatury do svobodných a demokratických poměrů a konec konců i samotnou existenci společného státu. Federativní uspořádání státu platné od roku 1968 bylo samozřejmě v následujícím normalizačním období pervertováno skutečností, že v zemi vládly nikoliv ústavní orgány, ale komunistická strana. V tomto ohledu a jedině v tomto ohledu jsou výtky o zachování mocenského centralismu oprávněné, až na to, že se obvykle obracejí na špatnou adresu.

Federální shromáždění se nedávno usneslo, že výkon moci v této zemi v období let 1948 - 1989 byl nelegitimní. Pokud federaci v tomto období lze nazvat nerovnoprávnou, pak nikoli proto, že by nějaká taková nerovnoprávnost byla zakotvena ústavně, ale prostě proto, že se zde vládlo mimoústavními metodami. Legitimitu federativního zřízení se po pádu diktatury podařilo vlastně poprvé stvrdit až svobodnými volbami v červnu 1990. My všichni, jak zde sedíme, jsme svou kandidaturou, a občané obou našich republik tím, že nám dali své hlasy, stvrdili tímto aktem, že federální orgány společného státu, tento parlament, vláda, prezident a další instituce odvozují svůj mandát přímo od svobodné vůle občanů tohoto státu.

Považuji za potřebné v této souvislosti připomenout, že my všichni, poslanci Federálního shromáždění, jsme se jimi stali rovněž tím, že jsme složili slib věrnosti tomuto státu a jeho ústavě i ostatním zákonům.

Svobodně zvolenému Federálnímu shromáždění byl dán do vínku mj. i úkol vypracovat novou ústavu. Úkol se ukázal být nadmíru obtížný, a to zvláště proto, že se zde střetávají dvě zcela odlišné koncepce společného státu. Jedna, která trvá na tom, že společný stát - má-li být funkční a nemá-li mít ve svých základech zakódován permanentní zdroj nestability a budoucího rozpadu - musí mít své vlastní přímo od občanů odvozené pravomoci. Je přitom možné - a toto Federální shromáždění tak již dvakrát za své funkční období učinilo - měnit míru těchto pravomocí, totiž přesouvat podle potřeby a účelnosti kompetence mezi federálními a republikovými orgány. Ale bude-li tato pravomoc orgánům federace odejmuta - a za to se přimlouvá druhá koncepce - znamená to buď úplné a neprodlené odtržení obou republik, nebo nestabilní volný svazek k brzkému či pozdějšímu rozdělení nezadržitelně spějící. Tento druhý postoj, jak jsem se snažil výše naznačit, a jak konstatoval již pan prezident při zahájení podzimního zasedání FS, postrádá jak ústavní, tak i - vzhledem k volebním programům - politickou legitimaci. Valná většina politických sil na takové řešení nemůže přistoupit prostě z toho důvodu, že k takovému rozhodnutí nedostala mandát od svých voličů. Alespoň by neměla na to přistupovat - a rozhodně to mohu prohlásit za poslanecký klub Občanské demokratické aliance.

Jestliže zastánci opačného přístupu tvrdí, že je ke změně postoje vůči charakteru společného státu přivedl vývoj situace a změna smýšlení občanů, je třeba to prokázat.

Tím se dostávám k vlastnímu odůvodnění, proč náš poslanecký klub navrhuje otázku uvedenou v tisku 893, totiž otázku tzv. negativní: "Jste pro vystoupení republiky, jejímž jste občanem, z České a Slovenské Federativní Republiky?"

Hlavní a nejpodstatnější důvod, proč navrhujeme tuto tzv. negativní otázku, jsem uvedl. Referendum je třeba chápat jako ústavní nástroj prosazení zásadní změny státoprávního uspořádání, k němuž sám zákonodárný sbor z povahy věci nemá mandát. Má-li se změna prosadit, musí se pro ni příslušný počet oprávněných voličů vyslovit. Opačný postup, totiž žádat po voličích, aby opětovně stvrdili svůj postoj, který projevili ve svobodných volbách, že totiž souhlasí s existencí společného státu, do jehož orgánu zvolili své zástupce, považujeme za protismyslný.

Závěrem mi dovolte, abych se zmínil o některých právních aspektech našeho návrhu. Byl formulován tak, aby vyhovoval čl. 2 odst. 1 ústavního zákona č. 327/91 Sb. Podle některých stanovisek konstrukce zákona neumožňuje, aby takto formulovaná otázka, totiž v podstatě návrh na vystoupení republiky z federativního svazku, byla předložena Federálním shromážděním. Právo položit takovou otázku podle tohoto výkladu zákon uděluje pouze národním radám. Jsme toho názoru, že ústavní zákon zvláště v čl. 3 odst. 1 náš návrh připouští. Nicméně jsme si vědomi, že některá další ustanovení, zejména mám na mysli čl. 5 a 6 týkající se právních následků v případě, že je návrh referendem schválen, mluví spíš ve prospěch opačného výkladu.

Na tuto nejednoznačnost jsem upozornil již při hlasování o pozměňovacích návrzích k ústavnímu zákonu o referendu a tato nejednoznačnost je plodem tehdejší velmi nepřehledné situace, která hlasování o velkém množství pozměňovacích návrhů provázela.

Abychom předešli sporům, které by mohly přispět k neschválení návrhu, jsme jako navrhovatelé připraveni svůj původní návrh stáhnout až bude v rozpravě předložen návrh modifikovaný, vypracovaný v průběhu konzultací s dalšími poslaneckými kluby.

Závěrem mi dovolte poznámku adresovanou především poslancům těch stran, které volají po úplné suverenitě, resp. přímo po samostatném státu.

Vašim tužbám a tužbám vašich příznivců neklademe svým návrhem zábrany, ale naopak umožňujeme, aby byly vyjádřeny a event. potvrzeny způsobem, který dodržuje pravidla hry civilizované společnosti a vede ke kultivovanému řešení, ať už má být jakékoliv. Destruovat svými postoji mechanismy fungování demokratických institucí a přitom odmítat ústavní cestou legitimovat své představy o budoucnosti a dotázat se po souhlasu svých spoluobčanů, to znamená být silou chaosu, silou, která hrozí likvidací čerstvě nabyté svobody obou národů a jejich uvržením zpět na cestu nedemokratického a možná násilí plného vývoje.

Apeluji na vás, abyste přijali nabízenou výzvu a podpořili svým hlasováním krok, který nás vyvede z marasmu na cestu zákona, ať již to bude pokračující společné soužití Čechů a Slováků nebo alespoň přátelské sousedství a spolupráce. Jiná rozumná cesta - obávám se - neexistuje. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji navrhovateli poslanci Skalickému, který hovořil k tisku 893, návrh poslaneckého klubu ODA.

Nyní bych požádal, aby podali svá vyjádření zpravodajové. Nejprve za Sněmovnu lidu kolega poslanec Kopřiva.

Poslanec SL T. Kopřiva: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, návrh usnesení Federálního shromáždění k otázce referenda byl podán postupně pěti poslaneckými kluby. Slyšeli jsme vysvětlení a odůvodnění poslaneckého klubu Občanského hnutí. Tento návrh má číslo tisku 860. Druhým návrhem byl návrh poslaneckého klubu ODA, tisk číslo 893. Po těchto dvou návrzích následoval návrh poslaneckého klubu Občanské demokratické strany, který je obsažen v tisku 982. Číslo tisku 994 má návrh poslaneckého klubu maďarského Křesťansko-demokratického hnutí - Coexistentia. Konečně poslední návrh písemně podaný s číslem parlamentního tisku 1001, je návrh poslaneckého klubu HSD-SMS II.

Projednávání těchto návrhů probíhalo v národních radách a ve Federálním shromáždění následujícím způsobem. Jednotlivé výbory se zabývaly návrhy obsaženými v tisku 860 a 893, tedy návrhy Občanského hnutí a Občanské demokratické aliance. Jednotlivé výbory zaujaly k těmto dvěma návrhům následující stanoviska, a to sice tato:

Výbory pro životní prostředí, výbory zahraniční a výbory hospodářské navrhly projednat znovu otázku v poslaneckých klubech, předat výsledky projednávání otázky v klubech politickému grémiu, které by mělo syntetizovat návrhy obsažené v jednotlivých předcházejících návrzích a grémium by doporučilo konečný text k projednávání sněmovnám Federálního shromáždění.

Výbory pro plán a rozpočet doporučily přijmout tisk 860. Výbory sociální a kulturní na svém zasedání přijaly vlastní formulaci otázky pro referendum. Výbory branné a bezpečnostní usnesení k této otázce nepřijaly. Výbory ústavně právní jednaly k této otázce dvakrát. Poprvé se sešly k jednání nad tiskem 860, tzn. návrh poslaneckého klubu OH a některých členů Občanské demokratické unie VPN a dospěly ke stejnému stanovisku jako většina výborů, tzn., že by tuto otázku mělo projednávat politické grémium. Podruhé se výbory ústavně právní sešly k dodatečnému projednání tisku 893 - návrh ODA, tisku 982 - návrh ODS a tisku 994 - návrh MKDH Coexistentia. Opět došly ke stejnému usnesení jako v předcházejících případech, tzn. že výbory ústavně právní doporučily, aby všechny tyto návrhy na vyhlášení referenda byly posouzeny politickým grémiem Federálního shromáždění na základě stanovisek jednotlivých poslaneckých klubů a stanovisek ČNR a SNR a aby byl vypracován konečný návrh pro jednání sněmoven.

Žádný z výborů neprojednával na svých zasedáních tisk č. 1001, tzn. návrh poslaneckého klubu HSD-SMS II.

Návrhem se také zabývala Česká národní rada, resp. její výbory, a tam probíhalo jednání takto: Ústavně právní výbor, výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismu a výbor pro obchod a cestovní ruch nedoporučují formulovaný návrh, vyjadřovaly se k tisku 860. Výbor petiční pro právní ochranu a bezpečnost a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví vzaly tento návrh na vědomí, výbor pro územní správu a národnosti nezaujal k navržené otázce stanovisko. Výbor pro vědu, vzdělání a kulturu vyslovil s návrhem usnesení souhlas s připomínkou, že text otázky by měl znít pouze: "Souhlasíte se setrváním České republiky a Slovenské republiky ve společném federativním státě?" Ostatní text vypustit.

Rozpočtový a kontrolní výbor vyslovil s návrhem usnesení souhlas s připomínkou, že text otázky by měl znít: "Souhlasíte s tím, aby Česká republika nebo Slovenská republika vystoupila ze společného státu." Ostatní text vypustit.

To je zpravodajský popis toho, jak vypadalo projednávání návrhu ve Federálním shromáždění a v České národní radě a kolega zpravodaj za Sněmovnu národů doplní moji zprávu o průběh projednávání ve Slovenské národní radě.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kopřivovi. Nyní prosím zpravodaje za Sněmovnu národů pana poslance Horského.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP