Středa 13. listopadu 1991

Nechceme předbíhat vývoji. Náš postup bude v plném souladu s mezinárodním právem. Uznáváme právo na sebeurčení. Budeme však také posuzovat, jak vývoj přispívá ke stabilitě regionu, zda se v republikách ustavuje demokratický systém, do jaké míry přijímají závazky plynoucí z pařížské charty a ostatních dokumentů helsinského procesu, jak chtějí garantovat plnění dohody o snížení konvenčních sil, jak respektují požadavek nešíření jaderných zbraní. Musíme se také s případnými samostatnými státy domluvit, jak chápou svůj podíl na hospodářských závazcích včetně dluhu, který v této chvíli činí už téměř 5 mld. dolarů.

Předpokládáme, že rozvážným postupem dojdeme ve vztazích s centrem i s republikami k vzájemnému porozumění. Z naší iniciativy probíhají jednání na úrovni federálních i národních orgánů, nejen se svazovými partnery, ale také v Rusku, na Ukrajině a v jiných republikách, o řešení hospodářských vztahů v příštím roce. Na centrální úrovni by mělo výrazně přispět k jednoduššímu postupu i začlenění zahraničního obchodu do nového ministerstva mezinárodních vztahů, v jehož čele stojí Boris Pankin.

Významnou součástí našich vzájemných vztahů se mohou stát v dohledné době triangulární operace vycházející z principů našeho stabilizačního plánu. Při nich by vyspělé státy světa v rámci své pomoci SSSR a jeho nástupnickým subjektům financovaly také vývoz našeho zboží na Sovětský trh. Sovětská strana i některé západní státy tyto operace podporují. Evropská společenství navrhla vyčlenit ze svého rozpočtu 150 mil. dolarů.

Chci už pouze podtrhnout, že pozitivní vývoj v Sovětském svazu k demokracii a perspektivě prosperity bude sice složitý, ale i pro nás je jedinou zárukou, že naše bezpečnost nebude ohrožena. I kdyby nám nehrozila žádná intervence, nepokoj vyzařující z těchto končin by nezbytně ovlivňoval negativně ostatní Evropu. Můžeme si tedy jen přát úspěch sovětské demokracie.

V této souvislosti chci pohovořit ještě o naší smlouvě s Německem. Smlouva s Německem jistě nesplňuje vše, co bychom chtěli resp. co bychom chtěli všichni. Nesplňuje však ani vše, co chtěli Němci, resp. někteří Němci.

Je v ní velice mnoho intenzivní práce mnoha pilných úředníků na obou stranách, odborníků, poslanců, ministrů, předsedů vlád i prezidentů obou států Václava Havla a Richarda von Weizsäkera, kteří se pro její úspěch osobně vícekrát angažovali. Nejotevřenější z nás Čechoslováků i Němců by se zřejmě dokázali dohodnout i na smlouvě lepší. Jako novináře mně trápí, že musím přenechat až budoucím pamětem mnohé osobní zážitky, konflikty a traumata vynikajících lidí na obou stranách, kteří se přičinili k tomu, abychom nakonec dospěli k vyváženému kompromisu, který respektuje podle mého názoru zájmy obou stran. V každém dramatu jsou lidé stateční i bázliví, lidé s vizí i lidé malicherní, lidé, kterým jde o úspěch věci samé a takoví, kteří myslí jenom na sebe nebo na svou kariéru. I proto jsem přesvědčen, že v souboji a střetů často protichůdných zájmů jsme dosáhli optimálního výsledku. Paul Valery říkal, že plnohodnotné jsou pouze smlouvy uzavírané s postranními úmysly, protože jenom ony svědčí o skutečném zájmů obou partnerů o dohodu. Myslím, že v této nadsázce je hodně pravdy. Měli jsme už smlouvy krásnější a bez problémů. Eduard Beneš, který tolik věřil v logiku formální diplomacie se měl tragicky přesvědčit, jakou mají cenu. Smlouvy jiné, velice neproblematické, byly buď texty bez obsahu, nebo výrazem naší poroby. Mluví se vzrušeně o termínu vyhnání. Chápu, že působí na city, zejména starší generace. Bylo mi na konci války 8 let, ale přesto si také ještě něco pamatuji. Například kamarádku, která se jednou objevila na ulici se žlutou hvězdou na bundě, kterou jsme ji všichni záviděli. Pak odjela s maminkou někam do Polska a už se nikdy nevrátila. Ale pamatuji také na to, jak v ulicích hnali německé ženy a děti s ranečky s oteklými rty a jazyky visícími žízní z úst, a když jim stará žena chtěla dát napít, tak ji dav na chodníku vyrazil džbán s vodou z ruky. To byl také můj dětský zážitek.

Chceme-li opět čestně vstoupit do rodiny svobodných národů, nesmíme se bát pravdy o sobě samých. Ani my jsme se vždy nechovali zcela tak, jak jsme měli. Bylo to pochopitelně po přestálých útrapách, po létech strachu ze smrti v okamžicích, kdy stran náhle pominul. Spravedlnost je však právem slepá. A my budeme svobodní jen tehdy, přiznáme-li si také pravdu o vlastních nespravedlivých činech. Tím neklademe nic na stejnou rovinu. Za každým lidským činem i za každým zločinem je individuální odpovědnost. Nebyli jsme to my, či naši otcové nebo dědové, kdo zničil slušný demokratický stát ve střední Evropě. Požadujeme-li však a trváme-li na tom, aby jiní přijali důsledky svých vin, musíme i my nechat pravdivě promluvit vlastní svědomí.

To vše považuji za daleko důležitější než věcnou argumentaci. Termín vyhnání je morální, emotivní. Jazyk postupimských dohod užívá termín "odsun" či "vysídlení". I proto nebylo tohoto termínu použito. Ale především oslepeni pojmem "vyhnání" nám nesmí zastřít smysl oné věty. Ta nám přece říká, že oba státy se tu smluvně zavazují, že minulé násilí již nesmí být splaceno násilím novým, že v pevné vůli skoncovat jednou provždy s používáním síly, bezpráví a odplatou bezpráví novou nespravedlností, budou společně překonávat následky strastiplných kapitol společných dějin v tomto století. Právě to je jeden z hlavních cílů smlouvy a otevření se budoucnosti konkretizují téměř všechny její články. Zakotvení vzájemné spolupráce dvoustranné, ale i evropské je její pravý obsah. Řekli jsme již mnohokrát, že nikdo se nesmí bát o své majetky. Tato smlouva neřeší majetkové otázky, praví se v průvodním dopise. To je konstatování nejen negativní, ale také pozitivní. Nikdo se nemůže na tuto smlouvu odvolat pokud by chtěl uplatňovat majetkový nárok. Je-li za námitkami jakýsi iracionální strach plynoucí z historických reminiscencí, měli bychom si uvědomit, že takový problém nikdy žádná smlouva nevyřeší. Vznikne-li v sousedství šílená diktatura a budeme-li slabí a bezmocní, díky naší neschopnosti vytvořit silný a sebevědomý stát, žádná smlouva by nás nezachránila. Takové nebezpečí může jistě vzniknout. Může k tomu však sotva dojít v Německu, v demokratické a prosperující zemi, pevně začleněné do ekonomických i bezpečnostních struktur stabilního demokratického světa.

Vážení kolegové a kolegyně, to je jen komentář k některým aspektům. Chci už na závěr dodat jen pár slov. V poslední době se opět hodně mluví o národní identitě. Moderní evropský, politický a hospodářský vývoj směřuje k posílení osobní, skupinové, kulturní, národní identity. Nikoliv však jako izolovaného a izolujícího se jevu, ale jako tvořivého prvku evropské integrace. Z toho plyne, že výrazem národní identity Slováků a Čechů už zdaleka není hlavně vytvoření vlastního národního státu. Naše národy jsou ostatním známé a ostatními uznávané tak, jak velký bude jejich přínos k prosazování hodnot civilizace, vyrostlé z evropského dědictví. V této první fázi našeho opětného začleňování do evropské politické kultury, to znamená, stát se trvalou a pevnou základnou pro postup demokracie a prosperity východním směrem. Dnes tedy rozhodujeme staneme-li se slabým, či slábnoucím prvkem rozpadu, nebo zatím sice také ještě slabým, ale přece jen prvkem stabilizované demokratické Evropy. Zda u nás převáží nacionální, či stranické sobectví nad společným zájmem, o fanatismu a radikálních extrémech nemluvě, nebo zda vytvoříme demokratickou společnost, silnou svou soudružností. V prvním případě budou všechny smlouvy a celá zahraniční politika k ničemu. V případě druhém může harmonie s politikou vnitřní učinit mnoho pro to, abychom se co nejdříve vrátili tam, kam svou historií, kulturou i schopnostmi našich lidí přirozené patříme - mezi politicky, hospodářsky a kulturně nejvyspělejší země světa. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru zahraničních věcí za zprávu o zahraniční politice ČSFR. Touto zprávou se zabývaly výbory zahraniční, předložily vám návrh usnesení. Prosím předsedu zahraničního výboru Sněmovny národů poslance Šebeje, aby návrh tohoto usnesení odůvodnil.

Poslanec SN F. Šebej: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, zahraničné výbory rokovali o správe o zahraničnej politike dvakrát s tým, že zahraničná politika je proces, ktorý je neustále v pohybe. Prichádzajú nové fakty, takže napríklad modrý zošit, ktorý máte pred sebou, je v podstate rozšírením (a v niektorých bodoch inováciou) akýmsi zaktuálnením pôvodnej parlamentnej tlače. Zahraničné výbory súhlasne dospeli k názoru, že celkovú správu o československej zahraničnej politike, povedal by som, ani nie tak správou ako detailnejším zhodnotením samotnej politiky je potreba sa v zahraničných výboroch ešte extenzívnejšie zaoberať. Zahraničné výbory odporúčajú obom snemovniam, aby bola rozprava ku správe o zahraničnej politike rovnako ako spravodajská správa oboch spravodajcov odložená na začiatok 19. schôdze snemovne.

Z viacerých dôvodov. Jedným z dôvodov je samotné meritum veci, že výbory, ktoré sú garančné, považujú za potrebné ju podrobnejšie prerokovať a druhý dôvod je v podstate zhustenosť aktuálneho programu, ktorý z vnútropolitických dôvodov by mal v danom okamžiku dostať prioritu.

Bolo tam (a to som sľúbil predniesť) minoritné vótum dvoch hlasov v jednom výbore a troch hlasov v druhom výbore, ktoré požadovali to isté s tou istou korekciou, že by sa rozprava mala uskutočniť alebo vláde by sa malo odporučiť, aby v podstate podpísanie zmluvy s Nemeckom nasledovalo až po tejto rozprave. Ale bolo to minoritné vótum.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Šebejovi, jako první se ke zprávě zahraničního výboru přihlásil poslanec Hubálek. Dávám mu slovo. Jako další je přihlášen za klub poslanců sociálně demokratické orientace poslanec Fišera, potom poslanec Lux a poslanec Kostya.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, akceptuji návrh přednesený a začleněný do usnesení, ovšem připojuji se k názoru minoritního vóta. Tady se jedná o velice závažnou otázku, a proto jsem si dovolil podat pozměňovací návrh, kde by se zařadil další článek usnesení, jež by zněl:

"Žádají vládu ČSFR, aby nepodepisovala smlouvu s Německem dříve, než bude na společné schůzi FS projednána zpráva o zahraniční politice přednesená ministrem Dienstbierem ve FS dne 13. listopadu."

Byl bych rád, kdybychom o této věci hlasovali.

Poslanec SL I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, pane místopředsedo, dámy a pánové, v podstatě chci říci zhruba to, co řekl pan poslanec Hubálek. Náš klub si velmi váží zprávy, která byla přednesena. Myslíme si, že zahraniční politika je opravdu vedena tak, aby zabezpečila náš stát do budoucnosti, nicméně prosím pěkně, aby bylo dovoleno, pane poslanče Kříži, vyjádřit náš pozměňovací návrh, který je určitou variantou tohoto návrhu. To je, my navrhujeme, aby pozměňovací návrh zněl takto, aby tisk 1028 byl doplněn těmito slovy:

"Současně požadují, aby podpisu smlouvy ČSFR a SRN o dobrém sousedství a přátelské spolupráci ústavními činiteli předcházela rozprava na společné schůzi FS ČSFR."

Tím je řečeno zhruba totéž, je to jenom poněkud přesnější z hlediska možných jednání.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jménem klubu KDU si dovolím ocenit zprávu pana ministra Dienstbiera a vzhledem k časovému faktoru, to je nebezpečí z prodlení navrhuji, aby jako zvláštní bod jednání FS byl zařazen návrh usnesení k událostem v Jugoslávii. Dle našeho soudu by měl parlament vyzvat vládu ČSFR k uznání samostatnosti Chorvatska a Slovinska nebo alespoň zahájit na toto téma rozpravu. Vývoj událostí si zasluhuje naši bezprostřední pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To, pane poslanče, myslíte zařadit ještě na tuto schůzi? Prosím, abyste návrh dal písemně. Pan poslanec Kostya stahuje přihlášku. Kdo se ještě hlásí do diskuse? Poslanec Šebej.

Poslanec SN F. Šebej: Vážení kolegovia, mal by som procedurálny návrh, pretože zahraničné výbory absolútnou väčšinou v plnom vedomí toho, čo robia, navrhli plénu - a sú to garančné výbory - aby sa rozprava neviedla. Tak by som vám navrhoval, aby sme zastavili aj technické poznámky, aj ďalšie komentáre a prípadne aj také procedurálne návrhy, ako mal pán poslanec Lux, a aby sme hlasovali k predloženému návrhu s tým, že bol podaný jeden pozmeňujúci návrh pánom kolegom Fišerom.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, hlásí se ještě někdo? Pan poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Myslím, že to, co říkal pan poslanec Lux, je právě takovým pozměňovacím návrhem jako to, co říkal pan poslanec Fišera. Že tedy by se o tom mělo hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jistě, to je bráno v úvahu, budeme o těchto věcech hlasovat tak jak byly podány.

Poslanec SL S. Kučera: Chcel by som pánu poslancovi a pánu ministrovi zahraničných veci povedať asi toľko. Pozorne som počúval jeho správu o platoch, o nedostatku pracovných síl na veľvyslanectvách a zaráža ma, že...

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, prosím, teď diskutujeme k procedurální otázce, zda bude k tomuto expozé diskuse nebo ne. Čili ne k meritorním otázkám bych vás žádal, abyste teď stanovisko nezaujímali.

Prosím, kdo se hlásí k procedurálním otázkám, které jsou teď na programu schůze. Prosím poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Parlamentnú tlač č. 973 som dostal 29. 10. s dostatočným predstihom pre to, aby aj zahraničné výbory ho mohli prerokovať. Ale aj tak tlač 1028 sme dostali až dnes. Je čas, aby sme už zaviedli poriadok do našej práce a aby sme túto tlač dnes neprerokovávali, keď zahraničné výbory si nedali námahu, aby včas prerokovali tlač 973.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, chci vám říci, že ke stejnému názoru, který je obsažen v parlamentním tisku 1028, dospělo včera politické grémium, jak už jsem to říkal, že je to doporučení politického grémia plenárnímu zasedání. Kdo se hlásí dále do diskuse k formálním procedurálním návrhům?

Poslanec SN B. Doležal: Dámy a pánové, chtěl bych pana poslance Magyara upozornit, že sice úvodní projev pana ministra jsme dostali někdy koncem října, ale teprve včera jsme dostali definitivní text zprávy, který obsahuje určité odchylky a je velmi obtížné se k němu vyjadřovat dneska. Tohle je třeba také vzít v úvahu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kdo se ještě dále hlásí k této procedurální problematice. Poslanec Kostya. Prosím pana poslance Luxe, aby mi návrh dal písemně.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, nejdříve jsem se vzdal svého slova, když jsem se hlásil, protože v podstatě můj názor vyslovil poslanec Hubálek. Ale po rozpravě a výměně názorů k tomuto problému jsem dospěl k názoru, že to, co jsem chtěl říci, musím říci.

Já v tomto vidím velmi průhledný scénář. Tato sněmovna rozhodla na svém 16. zasedání, že se bude zabývat samostatným bodem - otázkou čs. - německé smlouvy. Na 17. schůzi byl tento bod odložen s poukazem, že v době, kdy je přítomen prezident SRN Weizsäcker, jednat o takovýchto věcech by bylo netaktní. Dnes se dovídáme, že je opět návrh to odložit na další schůzi. Tato schůze ale začíná 3. prosince a pokud FS, někteří poslanci nevědí, tak 27. prosince má premiér federální vlády pan Čalfa odjet na návštěvu SRN a očekává se podpis této smlouvy.

Jestli tento parlament včera rezignoval na kontrolní funkci vůči ekonomice, tak dneska přijetím tohoto návrhu zahraničních výborů má možnost rezignovat na kontrolní funkci vůči zahraniční politice. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kdo se ještě hlásí k této rozpravě? Nejsou další návrhy? Pan poslanec Šebej si přeje ještě slovo.

Budeme postupovat tímto způsobem. K návrhu tisku 1028 - je to tisk toho druhu, že se mi zdá, že je zbytečné nechat o něm hlasovat, když nebyl dán ve lhůtě 48 hodin. Takový návrh - podle mého soudu - lze dát i ústně. Toto hlasování bych nezařazoval na program.

Jako první bod bych zařadil:

Pozměňovací návrh poslance Hubálka.

Ptám se, zda souhlasí s jeho modifikací, jak ji uvedl poslanec Fišera? (Poslanec SL B. Hubálek: Souhlasím.)

Poslanec SN F. Šebej: Dovolím si to, vážení kolegovia, znovu prečítať. Za text, ktorý máte v tlači 1028, za poslednou vetou nasleduje tento text: "Súčasne požadujú, aby podpisu zmluvy medzi ČSFR a SRN o dobrom susedstve a priateľskej spolupráci ústavnými činiteľmi predchádzala rozprava na spoločnej schôdzi Federálneho zhromaždenia ČSFR." To je pozmeňujúci návrh. Potom budeme hlasovať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nejprve budeme hlasovat o doplňovacím návrhu k tisku 1028. Konstatuji, že sněmovny jsou usnášení schopné. Ve Sněmovně národů je 92 poslanců, v Sněmovně lidu je 90 poslanců. Prosím poslance, kteří nejsou v jednací síni, aby se do ní odebrali, budeme hlasovat.

(10.02 hodin)

Kdo z poslanců je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(SN 58, SL 38) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 7, SL 7) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 28, SL 43) Děkuji. Ve Sněmovně národů bylo 58 pro, 7 proti, 28 se zdrželo. Ve Sněmovně lidu 38 pro, 7 proti, 43 se zdrželo, 5 poslanců nehlasovalo. Vzhledem k tomu, že nebylo shodné usnesení sněmoven, návrh přijat nebyl.


Budeme hlasovat o tisku 1028, kterým se navrhuje odložit rozpravu ke zprávě ministra zahraničních věcí na začátek 19. společné schůze.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP