18. společná schůze SL a SN | 13. 11. 1991 |
Přítomno: | 129 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolení v České republice | |
58 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bakšay, Čič,
Dienstbier J. ml., Dlouhý, Filip, Gürtler, Jansta,
Kavan, Klaus, Kňažko, Komárek, Kos, Kováč,
Richterek, Ropek, Šidík, Šimko, Šormová,
Varga
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Arnošt, Devátý, Kaplanová, Mikan, Němec,
Pernica F., Pernica J., Samková, Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Bellušová, Čalfa, Hrivík,
Kontra, Kvasnička, Mečiar, Molnár, Moric,
Morovič, Novitzský, Pánis, Posluch, Seman,
Slota, Šedovič, Vicen
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, zahajuji 10. den jednání
18. společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů. Všechny vás
srdečně vítám. Vítám
členy federální vlády. Dovolte mi
rovněž, abych přivítal členy
pražského diplomatického sboru, kteří
se účastní projednávání
1. bodu našeho jednání, kterým je:
Zpráva místopředsedy vlády ČSFR
a ministra zahraničních věcí ČSFR
Jiřího Dienstbiera o československé
zahraniční politice - tisk 973 - a usnesení
SL a SN - tisk 1028.
Dříve než předám slovo panu ministru,
dovolte mi, abych vám sdělil doporučení
politického grémia ze včerejšího
dne. Politické grémium doporučuje, aby 18.
společná schůze byla ukončena dnes,
abychom jednali případně i večer,
a to vzhledem k tomu, že na zítřek jsou již
plánovány schůze výborů a poslanci
mají plánovány různé jiné
akce. Je to závěr, který odpovídá
našemu předběžnému jednání
z minulého týdne. Říkám to
úvodem, abychom počítali s tímto doporučením,
k němuž bude třeba, aby se sněmovny
vyjádřily usnesením. Stejně uvádím
stanovisko výborů zahraničních, kteří
doporučují diskusi k expozé pana ministra
Dienstbiera přesunout na 19. společnou schůzi
sněmoven. O tom ale budeme rovněž jednat až
po vyslechnutí zprávy pana ministra zahraničních
věcí.
Konstatuji, že modrý tisk, který jste dostali
do ruky, je obměnou parlamentního tisku, který
máte pod číslem 973.
Uděluji nyní slovo panu místopředsedovi
Federální vlády a ministru zahraničních
věcí Jiřímu Dienstbierovi.
Ministr zahraničních věcí ČSFR
J. Dienstbier: Pane předsedo, vážené
kolegyně a kolegové, máte v lavicích
podrobnou zprávu o československé zahraniční
politice. Žádná zpráva ovšem nemůže
postihnout všechno, ani kdyby měla tisíc stránek,
to samozřejmě není třeba. Jde o to,
zda postihuje ducha a základní linii zahraniční
politiky a poskytuje dost informací o konkrétních
činech tak, aby dokumentovala, že tento duch a tato
linie jsou skutečně naplňovány. Pro
nás, kteří v tom profesionálně
žijeme a pro které se tudíž za každým
slovem vynořují z paměti řetězce
faktů, souvislostí a vztahů je to zřejmé.
Doufám však, že tento suchý dokument splní
svůj účel i pro ty, kteří nesou
na svých bedrech převážně jiné
problémy než my. Na základě jednání
v zahraničních výborech bude zpráva
ještě dopracována tak, aby mohla sloužit
jako základní průvodce československou
zahraniční politikou. Dovolte mi nyní, abych
k této zprávě připojil svůj
osobní komentář jako ministr, jako poslanec
a jako občan.
Především si myslím, že zahraniční
politika by měla být konsensuální,
že bychom se měli snažit, aby nepodléhala
ani stranickým sporům, ani diskusím plynoucím
z názorů na státoprávní uspořádání.
Navenek bychom měli vždy vystupovat jednotně
jako jeden stát. Ministerstvo zahraničí se
o to snaží. V zásadě nerozlišujeme
podle národní ani politické příslušnosti
a podle stejných zásad podporujeme zahraniční
aktivitu všech složek našeho státního
politického či zájmového spektra.
Podle svých sil spolupracujeme s národními
vládami i s parlamenty, snažíme se zapojovat
do tvorby a realizace zahraniční politiky co největší
počet poslanců. Účastní se
přijímacích konkursních řízení,
komisí pro přípravu smluv i mnohých
akcí v zahraničí. V jednání
s mezinárodními organizacemi jsme od počátku
prosazovali naši účast v jejich parlamentních
sborech, na všech státních návštěvách
zdůrazňujeme potřebu styku a spolupráce
parlamentu, tedy onu parlamentní dimenzi mezinárodních
styků, vztahů, jak se tomu v hantýrce říká.
Přiznám se proto, že mě mrzí,
když někteří poslanci Federálního
shromáždění v poslední době
veřejně prohlásili, že o ničem
nebyli informováni. Není opravdu v našich silách
jít za každým osobně. K tomu musí
existovat zde v parlamentě takové mechanismy, aby
každý, kdo má o něco zájem, věděl,
kam si pro informace zajít.
Myslím, že zahraniční výbory
pracují důkladně a pečlivě
sledují a kontrolují a pomáhají svými
podněty, názory i přímou účastí
v mezinárodních aktivitách v zahraniční
politice našeho státu. Nepochybuji o tom, že
jsou připraveni poskytnout potřebné informace
svým kolegyním a kolegům. Četl jsem
třeba v novinách výtku, že kancléř
Kohl nepřetržitě informoval
sudetské Němce, zatímco my jsme neinformovali.
Poskytli jsme vždy informaci každému, kdo se
zajímal. To je zcela jednoznačně dokumentovatelné.
Kolik jenom bylo diskusí v zahraničních výborech,
kolika poslancům jsme poskytli informace, kdo byl kdy na
jaké schůzce.
Samozřejmě, já sám bych se rád
setkával s vámi i s voliči daleko více.
Snad mě omlouvá, že jako ministr zahraničních
věcí jsem mnohem více v cizině než
jiní ministři - už jsem ostatně slyšel
vtip, že jsem ministr v zahraničí - a i tady
musím často plnit protokolární povinnosti,
které oni mohou snáze odmítnout, mají-li
je vůbec. Chci z této tribuny ocenit práci
těch ministrů a premiérů všech
tří vlád, kteří věnují
úsilí k zabezpečení našeho vnitřního
vývoje mezinárodní spoluprací. Dobře
si rozumíme a spolupracujeme s ministrem Dobešem i
s generální sekretářkou Českého
vládního výboru, paní Viktorií
Hradskou.
Mimořádnou politickou devizou je pro nás
morální autorita prezidenta republiky a jeho neúnavné
úsilí na mezinárodním poli. Nejen
intelektuálové a čtenáři jeho
díla, ale i prezidenti, králové, průmyslníci,
senátoři i lidé zcela mimo politiku Václava
Havla respektují a váží si ho. Jeho
zahraniční cesty proto vždy otevírají
dveře dokořán. Jde jen o to, aby se do nich
vstupovalo s konkrétním programem, s konkrétními
projekty, které jsme i vnitropoliticky připraveni
a odhodláni plnit a realizovat.
Vážení kolegové, konkrétní
každodenní diplomatickou práci vykonává
aparát ministerstvo zahraničí. Tento aparát
byl v minulých desetiletích značně
zatížen lidmi, kteří do něho
vůbec nepatřili. Měl však a má
dodnes mnoho odborníků, bez nichž by se ani
předchozí režim neobešel. Snažíme
se o vytvoření nové diplomatické služby.
To je však otázka generační. Právníci
nebo ekonomové se často nemohli z politických
důvodů realizovat podle svých schopností,
mohli si však většinou najít místo
ve své profesi například v podnicích,
diplomaté však nemohli vyrůstat nikde.
Je snadné kritizovat složení diplomatického
sboru a je to často i z výše uvedených
důvodů nespravedlivé. Zahraniční
služba stále přitahuje kritiky, ačkoliv
ministerstvo zahraniční bylo v obměně
svých pracovníků jedno z nejaktivnějších.
Za necelé dva roky z různých důvodů
z něj odešlo 806 pracovníků, tj. 45
% původního stavu, byli vyměněni téměř
všichni vedoucí úřadu, jmenováni
noví náměstci, generální ředitelé
i ředitelé. Odešli špióni a agenti,
a to nejen z vedoucích míst, jak to dnes určuje
lustrační zákon, ale z ministerstva vůbec.
Udavač nemůže být diplomatem nového
Československa. Odešli také někteří
lidé slušní, kteří zkrátka
nestačili nebo nechtěli stačit na několikanásobně
vyšší tempo práce proti dřívějšímu.
Odcházejí však také někteří
z nejschopnějších. U zahraničních
firem dostanou v dolarech či markách víc,
než kolik mohou dostat jako státní úředníci
v korunách nebo v zahraničních platech. Těžko
se shánějí mladí lidé za okolností,
kdy trochu přičinlivý tlumočník
arabštiny vydělá 20 000 Kčs měsíčně,
zatímco v kanceláři ministerstva zahraničí
by seděl za 3 500 Kčs. Tím víc si
vážím mladých i starších
lidí, kteří přicházejí
a zůstávají, aby za směšné
platy sloužili v zahraniční službě.
Budeme mít takový státní aparát,
jaký si budeme ochotni zaplatit. Práce v zahraničí
už není výsadou. Nechci srovnávat platy
našich diplomatů a pracovníků velvyslanectví
s platy reprezentantů nejvyspělejších
zemí nebo zemí rozvojových, u kterých
je denivelizace samozřejmostí.
Pěti i vícenásobné platy u nich nejsou
výjimkou. Platy našich lidí jsou na úrovni
bulharské či polské. Už ale např.
Maďarsko platí jinak. Náš velvyslanec
má podobný plat jako šofér maďarského
velvyslanectví a plat maďarského velvyslance
je zhruba třikrát větší než
plat zástupce hlavy československého státu.
Má-li v jedné zemi náš velvyslanec 2
000 dolarů, má např. portugalský 11
000. To je jen pár porovnání se srovnatelnými
státy. Pokud by chtěl někdo násobit
dolary československým kursem, pak se mýlí,
protože v Madridu nebo v New Yorku má dolar při
společenském životě, který by
diplomaté měli vést, hodnotu koruny, někdy
dvou, jen výjimečně tří, jak
mnozí z vás dobře víte. Počítá-li
někdo dolar za 30 korun, měl by si uvědomit,
že pak houska v New Yorku stojí patnáct.
Jsem si vědom naší ekonomické situace.
Přesto se domnívám, že by parlament
mohl přispět k tomu, abychom se vydali směrem,
který nejen ocení práci diplomatů,
ale který jim umožní, aby mohli navazovat více
kontaktů, pohybovat se ve společnosti na odpovídající
úrovni, bez úzkosti chudého partnera, což
je nutně svazuje v plnění toho poslání,
pro které tam přece jsou.
Vážení kolegové, je samozřejmé,
že zahraniční politika musí sloužit
zájmům státu a jeho občanů.
Je tedy nerozlučně spjata s nadějemi našich
občanů na vybudování demokratické
pluralitní společnosti, s potřebou úspěšně
dovršit transformaci od totalizované ekonomiky k hospodářské
soutěži svobodných a odpovědných
vlastníků. Po čtyřiceti, či
vlastně více než padesáti letech nenormality
a různých forem sociálního inženýrství,
případně po letech stagnace a rezignace státní
moci i na to inženýrství samotné, se
vracíme vlastně k principu fungování
společnosti a ekonomiky, jak se v evropské civilizaci
po tisíciletí vyvíjely k dnešní
moderní podobě. Tím jsou jasně určeny
i prioritní zájmy zahraničně politické.
Našimi přirozenými partnery jsou demokratické
státy, ale také státy k demokracii směřující
a samozřejmě všichni, kdo si váží
lidských práv a často i s nasazením
vlastních životů bojují za jejich prosazení
všichni, kdo usilují o demokracii, svobodu v politice,
kultuře i podnikání.
Politika se ovšem neprosazuje a neprojevuje v tezích
a ideálech, ale v konkrétním působení
v konkrétním prostoru. Nám nejbližším
a nejpřirozenějším prostředím
jsou naši sousedé, tedy Evropa. Proto chceme prakticky
spolupracovat v trojce a hexagonále, proto usilujeme o
co nejrychlejší, samozřejmě vnitřně
připravené začlenění do vyspělého
evropského prostoru.
Ozývají se někdy otázky, zda věnujeme
dostatek pozornosti střední Evropě. Už
uvedená fakta svědčí o tom, že
ano. Svět je však jiný než před
první světovou válkou a bylo by tragické,
kdyby se tam měl vrátit. Svět se neuvěřitelně
propojil v době, kdy dopis nahradil fax, a ty tam jsou
doby, kdy Thomas Jefferson žádal svého ministra
zahraničí, aby zjistil, zda se něco nepřihodilo
americkému velvyslanci v Paříži, protože
už o něm čtyři roky neslyšel.
Proto je také cílem spolupráce ve středoevropském
prostoru, proto cílem už nemůže být
uzavírání se v lokálním prostředí,
vytváření nějakého nového
bloku. Chceme působit, aby se střední Evropa
stala regionem stability. Společně s Polskem a Maďarskem
usilujeme také o vzájemnou účinnou
podporu při přeměně našich společností,
při průniku do vyspělého světa.
Přitom také vzrůstá regionální
spolupráce příhraničních oblastí,
zejména s Rakouskem a s Německem. Omezení
na vlastní region je pak už zcela nemožné
v otázkách bezpečnostních. Bilaterální
války, jakými byla např. německo-francouzská,
rusko-japonská, už nejsou jako izolované konflikty
možné. Kuvajt i Jugoslávie nám znovu
potvrzují, že každý zdánlivě
lokální konflikt je už sám o sobě
konfliktem dotýkajícím se celého světa,
tedy vlastně konfliktem světovým.
Potřebujeme jistě také zajišťovat
bezpečnost co nejlepšími vztahy a spoluprácí
se svými sousedy. Potřebujeme však neméně
účinný mezinárodní bezpečnostní
systém, který znemožní i samotnou myšlenku
na možný úspěch jakékoliv lokální
agrese v Evropě.
Víte, že od samého počátku prosazujeme
rozvoj a posilování helsinského procesu.
Dosáhli jsme v krátké době úspěchů,
o nichž jsme se před necelými dvěma
roky ani neodvažovali snít, že budou tak rychlé.
Říkal jsem tehdy, že politický vývoj
v Evropě má takovou dynamiku, že za ním
zaostávají nejen instituce, ale myšlení
samo. Na takové změny nebyl nikdo připraven
nejen na východě, ale ani na západě.
Po necelých dvou letech od "velkého třesku"
tu nejsou ani cizí vojska, není Varšavská
smlouva, je tu naopak sekretariát helsinského procesu,
byla zřízena další střediska
ve Vídni a ve Varšavě. Jedná se o vytvoření
parlamentního shromáždění. Byla
ustavena Rada ministrů zahraničí jako stálý
orgán, jejíž zmocněnci se scházejí,
a v Berlíně byl v červnu poprvé prolomen
princip jednomyslnosti. Zmocněnce rady lze svolat tehdy,
požádá-li o to 12 států.
Ozývají se hlasy, zejména v souvislosti s
Jugoslávií, že systém nepřináší
výsledky. Zatím jich přináší
málo. Avšak už dávno poukázal Brunno
Kreisky v souvislosti se smlouvou o rakouské neutralitě
na význam institucí. Když se objevila vhodná
politická situace, byl k dispozici orgán, který
se celých předchozích deset let jevil jako
úplně zbytečný. Kdyby však bývalo
třeba rakouskou komisi teprve ustavovat, mohla dobrá
atmosféra v mezinárodních vztazích
pominout a Rakousko mohlo sdílet stejný osud jako
rozdělené Německo.
Helsinský proces je pro nás významný
i tím, že zahrnuje všechny subjekty, na nichž
závisí také naše bezpečnost,
východ i západ, ale také transatlantickou
dimenzi evropské bezpečnosti.
Jakkoliv je helsinský proces významný a jakkoliv
je třeba usilovat o jeho prohloubení, je zřejmé,
že bezpečnostní záruky v jeho rámci
jsou věcí budoucnosti. Nová evropská
architektura se zatím opírá o rostoucí
vazby helsinského procesu, NATO, Evropských společenství,
Západoevropské unie a Rady Evropy. V budoucí
integraci integrací bude však ještě třeba
ujít dlouhý cestu. Ne nadarmo kdosi napsal, že
více Evropy zítra znamená více NATO
dnes. Prvním krokem k opravdové perspektivě
pro Evropu je poevropštění NATO. Naše
iniciativa vůči Atlantickému paktu už
přináší různé ovoce. Těžko
se můžeme stát plnoprávnými členy
přinejmenším v blízké budoucnosti.
Cítili jsme však jako svou povinnost vysvětlovat
a připomínat jeho členům, že
jejich bezpečnost není dnes o nic méně
závislá na vývoji ve střední
a východní Evropě než dříve.
Nehrozí-li z východu nepřítel, hrozí
nestabilita, rozklad politických i hospodářských
struktur, nebezpečí diktatur různého
typu, neuspějí-li demokratické přeměny
postkomunistických společností.
Můžeme být spokojeni s římským
summitem, jehož rozhodnutí nám umožňují
podílet se na politickém dialogu. Naše země
jistě ocení, že to byla mezi jinými
americká diplomacie, která prosazovala otevření
se střední a východní Evropě.
A právě president George Bush řekl, že
nynější rozhodnutí o spolupráci
s těmito zeměmi nejsou maximem, které bychom
měli udělat, ale minimem, které udělat
můžeme.
Římský summit rovněž dospěl
k názoru, že NATO ztratilo své včerejší
nepřátele, ale musí nyní čelit
situaci, jež se vyznačuje nejistotou, labilitou a
riziky, které lze často jen ztěží
předpovědět. Jugoslávie je mementem
toho, co by se mohlo stát v celém oblouku nestability,
jehož součástí se nesmíme, ale
můžeme stát. Staneme se jí, nedokážeme-li
vyřešit své vnitřní problémy
tak, abychom vytvořili silný společný
stát, který bude pozitivně působit
na vývoj ve střední a východní
Evropě. Bezprostřední nebezpečí
nám dnes zatím nehrozí. Musíme však
být připraveni na všechno, i na takové
katastrofické scénáře, které
jsou sice možná nepravděpodobné, ale
které nelze vyloučit.
Dovolte mi v této souvislosti pár slov o Jugoslávii.
Měsíce vynakládá mezinárodní
společenství úsilí, aby vraždění
bylo zastaveno. Po celou tuto dobu nacionalistické síly
odmítají zastavit palbu a snažit se o mírové
řešení. Víme, že tento tlak může
být úspěšný jen tehdy, nenaruší-li
někdo společnou frontu od Washingtonu po Moskvu.
Při charakteru jugoslávských rozporů
by jednoznačná podpora jedné strany mohla
okamžitě vyvolat podporu druhé strany jinými,
a to nevíme, kolik stran se může vytvořit
a kolik pomocníků, a to nejen evropských,
se na balkánské scéně může
vynořit. Už dnes zbraně docházejí
na různé adresy od různých zasilatelů.
Společný tlak je zatím neúčinný
a přiznejme si upřímně, že málokdo
věří v úspěch. Stojíme
v úžasu nad iracionalitou nacionálních
sporů, jejichž přemýšlivější
účastníci říkají: "Musí
nás snad zahynout půl miliónu, než dostaneme
rozum.", jak to slyšeli na místě i poslanci
ČNR. V této situaci se pak uplatňují
ti, kteří vlastní mocenské nástroje.
O jejich povaze svědčí to, že ani cizí
dobyvatelé se neodvážili ničit Dubrovník.
Odsuzujeme každého, kdo vraždí, každého,
kdo ničí kulturní památky. Bohužel,
nelze zcela přesně odlišit viníky a
jejich oběti za situace, kdy se Srbové a Chorvati
vzájemně pobíjejí ve svých
vesnicích i bez účasti jakéhokoli
ozbrojeného sboru.
Co tedy můžeme čekat, selžou-li všechny
tlaky mezinárodního společenství,
nepodaří-li se zastavit válku nebo rozšíří-li
se válka na další části země?
Existují vlastně jen dvě extrémní
možnosti: Izolovat konflikt tak, že pomůžeme
stabilizovat území, která ještě
lze ochránit, např. Slovinsko, nebo vynutit si vůli
mezinárodního společenství a mnohých
obyvatel Jugoslávie silou. Všichni však vědí,
že vyslat vojsko do Jugoslávie bez souhlasu všech
zúčastněných stran by znamenalo vytvořit
"evropský Vietnam". Není zatím
také nikoho, kdo by to chtěl podstoupit.
Zprávy z posledních dnů a hodin jako by nabízely
opět jakousi šanci. Víte, že Srbsko vyzvalo
Radu bezpečnosti k vyslání mírových
sil, které by se postavily mezi bojující
strany? Chorvatsko souhlasí, ale obě strany se neshodují
v tom, kde by ony mírové síly měly
být umístěny. Naděje vždy jako
by se posilovala a pak opět mizela.
Lze kritizovat jistě i nás za bezmocnost této
tragédie. Lze navrhovat ze zoufalství ta či
ona řešení, my však nemáme sílu,
kterou bychom je prosadili. V této bezmoci nejsme sami.
Měli bychom se však z toho poučit, že
prosazovat národní ideu jako výlučnou
státní myšlenku má svá úskalí,
a vědět, že někde to není možné
vůbec.
Pozorně sledujeme také vývoj v Sovětském
svazu. Máme-li dnes zhodnotit československo-sovětské
vztahy jako celek, vyvíjejí se pozitivně.
Dosáhli jsme prakticky všech hlavních cílů,
které nová demokratická zahraniční
politika od počátku prosazovala: úplného
obnovení státní suverenity, stažení
vojsk z našeho území, uznání
protiprávnosti vojenské intervence z roku 1968,
nahrazení smlouvy založené na Brežněvově
doktríně smlouvou novou, parafovanou 4. října
v Praze. Některé otázky zbývá
uspokojivě vyřešit. Teprve nyní po krachu
puče se vlastně otevřela možnost dokončit
jednání o škodách způsobených
pobytem sovětských vojsk v Československu
a podepsat příslušnou dohodu.
V minulém období zaznamenaly vztahy různé
výkyvy.
V době, kdy byl ministrem zahraničí Eduard
Ševarnadze, se rychle pozitivně rozvíjely,
v dalším období stagnovaly a dokonce se zhoršovaly
a po porážce pučistů se okamžitě
dostávají na zcela novou úroveň.
Jak to formuloval Alexander Jakovlev, ony konzervativní
živly, které provedly puč, nás chtěly
trestat za náš zločin. Bylo to, jak řekl,
"nakazanije za prestuplenije". Michail Gorbačov
to formuloval slovy: "Zardousili jsme Pražské
jaro a zardousili jsme vlastně sami sebe."
V ekonomické oblasti jsme částečně
snížili jednostrannou závislost na dodávkách
sovětské energie a surovin, ale teprve teď
vzniká naděje na dobrou hospodářskou
spolupráci, budou-li vyřešeny kompetence centra
a republik a podaří-li se oživit sovětské
hospodářství, příp. hospodářství
republik.
Vývoj osamostatňování republik nabývá
na intenzitě. Nové vztahy mezi republikami ani situace
uvnitř většiny z nich se nevyvíjí
jednoduše. Situace zřejmě spěje k rozuzlení,
otázka je jen v tom, jakého charakteru bude toto
rozuzlení, nakolik bude dramatické a zda se místo
dosavadního svazu vytvoří systém spolupráce
nebo zda tu vznikne konglomerát různorodých
a možná i vzájemně znepřátelených
států. Pro první hovoří hlavně
existence po staletí se vytvářejícího
společného ekonomického prostoru, pro druhé
různé politické, národnostní,
etnické a jiné faktory. Jak se situace nakonec vyvine,
záleží hlavně na tom, zda se podaří
v nejbližší době stabilizovat Rusko. O
křehkosti situace svědčí i názory
v Moskvě, že tato zima může rozhodnout
o osudu rodící se sovětské demokracie.
Druhým rozhodujícím faktorem je v této
době Ukrajina, odhodlaná získat plnou nezávislost,
jak na Svazu, tak na Rusku, k čemuž chce odstranit
i zbývající funkce centra. Z našeho
hlediska je to faktor o to důležitější,
že strategické zájmy Ukrajiny vedou do střední
a východní Evropy. Mění se tím
zčásti i geopolitické postavení Československa,
což má své politické, ekonomické,
ale i bezpečnostní aspekty. Na našich hranicích
se může objevit armáda, větší
než německá, přičemž dosud
není vyřešena otázka jaderných
zbraní. Kdyby byly ukrajinské demokratické
síly poraženy a k moci se dostala nějaká
populistická diktatura, lze si představit, co by
to mohlo znamenat pro naši bezpečnost, zejména
nedokážeme-li pozitivně vyřešit
a konstruktivně vyřešit česko-slovenské
vztahy.