Měl jsem pochopitelně na mysli zákon lustrační,
který, kdyby byl přijat návrh pana Hubálka,
by byl automaticky podle této dikce zrušen a nebo
alespoň jeden výklad tohoto právě
přijímaného zákona by tomu nasvědčoval.
Je tady samozřejmě návrh, aby tento druhý
odstavec byl vypuštěn, jistě také proto,
že panuje obecné vědomí, že takto
formulované ustanovení není postaveno na
právním základě.
Pokud se týče prvého odstavce, který
je podstatou celého zákona, ani s ním nemohu
souhlasit pro jeho formulaci a přikláním
se k formulaci, kterou navrhlo občanské hnutí.
Z jazykového hlediska je nepřípustné,
aby se použilo obratu "období roků 1948
- 1989", také není dosti dobře možné
hovořit o zhanobení lidskosti. Je možné
zhanobit člověka, skupinu obyvatel, národ,
ale není možno zhanobit tuto vlastnost. Asi tam mělo
být lidstvo, to je asi chyba navrhovatele.
A apeloval bych na vás, paní a pánové,
abyste se zamysleli ještě jednou nad usnesením
o snášenlivosti, které jsme přijali
minulý týden a abyste hlasovali proti tomuto návrhu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Z písomne prihlásených
rečníkov už vystúpili všetci. Pýtam
sa, či niekto z poslancov sa hlási ešte o slovo?
Pán poslanec Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nebudu tady navrhovat nějakou
novelu typu komunistická diktatura zhanobila lidskost a
stát. Souhlasím s panem poslancem Hubálkem,
že komunistická diktatura svými bezprávnými
zločiny zhanobila lidskost a stát. Nemohu však
s panem poslancem Hubálkem souhlasit v tom, že by
toto konstatování mělo mít formu zákona.
Domnívám se, že tato sentence bude platit tenkrát,
když to bude svobodné přesvědčení
většiny našeho obyvatelstva. Pokud tomu tak bude,
nepotřebujeme, aby bylo zakotveno v zákoně.
Pokud tomu však tak nebude, nepomůže nám,
když to dnes odhlasujeme jako zákon.
Vadí mi na tomto návrhu jakási obřadná
deklarativnost východního typu, která je
pro mne jako liberála nepřijatelná. Myslím
si, že zákony mají být věcné.
Kromě toho mě znepokojuje ještě jedna
další věc. V poslední době se
nám tady předkládají sugestivní
návrhy, u nichž se počítá, že
bude poslancům, např. vzhledem k určitému
tlaku veřejného mínění, obtížné
proti nim vystupovat. To se stává, to je politicky
běžné, nicméně domnívám
se, že je v zájmu poslanecké svobody a nezávislosti,
aby v případě, že k tomu člověk
má dobré důvody, neváhal takovéto
tlaky zanedbat.
Zástupci liberálně demokratické strany
pro tento návrh zákona hlasovat nebudou. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, ďalej sa písomne
prihlásil pán poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové poslanci, vážení
hosté, domnívám se, že k tomu §
1 a chtěl bych reflektovat vystoupení pana kolegy
Uhla, zde bylo opomenuto určité období. Říká
se v období 1948 - 1989. Já jsem v této sněmovně
neslyšel od nikoho, ani od poslanců komunistické
strany, že by se ztotožňovali s praktikami tohoto
období. Neslyšel jsem od nikoho pochvalu na toto období,
pokud šlo o práva občanů, pokud šlo
o uplatnění lidské osobnosti a pokud šlo
o uplatnění státnosti jako takové.
Od nikoho z žádného politického směru
jsem za celou dobu, co jsem v tomto parlamentu neslyšel,
že by souhlasil s tím, že v r. 1948 - 1989 s
výjimkou některých období pokusů
o zlidštění systému, který zde
panoval, že by někdo se ztotožnil s tím,
co zde bylo.
Nedomnívám se, že bychom mohli říci,
že tento návrh je vadný. Nezjistil jsem alespoň,
že by kdokoli vystupoval pro to, čeho jsme byli svědky
v období, které je uvedeno v tomto zákoně.
Domnívám se, že po obsahové stránce
zde není nikdo, kdo by někdy výslovně
dal najevo svůj souhlas s diktaturou, která zde
byla, tedy že by souhlasil s totalitním režimem,
a to včetně poslanců komunistické
strany. Domnívám se tedy, že potud je zahrnovat
pod čepec komunistické diktatury r. 1948 - 1989
je určité ztotožnění, které
z jejich úst zde nikdy nezaznělo. Tedy uzavírám,
že jsem neslyšel nikoho v tomto parlamentě, kdo
by se s tímto obdobím a jeho praktikami solidarizoval.
To je věc číslo jedna.
Věc číslo dvě je formální,
zda tedy zákonem či nikoli zákonem. My můžeme
přistoupit samozřejmě na to, co zde bylo
řečeno panem předřečníkem,
že teprve tehdy, až všichni lidé vezmou
za své budovat demokratickou společnost a demokraticky
se chovat navzájem k sobě, že teprve tehdy
můžeme dojít k naplnění toho,
co pan poslanec Hubálek ve svém návrhu sleduje
v tom § 1, vzato trošku obráceně.
Ale domnívám se, že bychom zase nebyli právi
tomu, v jakém období nyní žijeme. Domnívám
se, že konstatací formou zákona toho, že
odmítáme praktiky let 1948 - 1989 a to zákonnou
formou, dáváme určitý výraz
a určité vykládací pravidlo a určité
vodítko, které si v této době zasluhuje
zákonné formy.
Z tohoto důvodu nevidím jako vadu, že tato
konstatace by měla být provedena zákonnou
formou. Domnívám se, že je namístě
pro text § 1 tohoto návrhu bezvýjimečně
hlasovat. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Stomemu.
Pán poslanec Doležal sa hlási s faktickou poznámkou.
Poslanec SN B. Doležal: Dámy a pánové,
mám jenom drobnou faktickou poznámku k tomu, co
říkal pan kolega Stome. Nechtěl jsem říci,
že teprve tehdy až všichni přistoupíme
k tomu, že komunistická diktatura zhanobila atd.,
já jsem říkal, že pokud takové
přesvědčení ve veřejnosti nebude,
a myslím, že v současné době
v podstatě je, že pokud takové přesvědčení
nebude, tak nám ani zákonná forma nepomůže.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, pýtam sa, či
si ešte niekto praje vystúpiť? Pán poslanec
Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, na základě jednání
v ústavně právním výboru k
alternativnímu tisku 517 A bylo řečeno, že
odvolání se na Všeobecnou deklaraci lidských
práv vlastně nemá tu právní
váhu jako má Listina lidských práv.
Navrhovatelé vycházeli při formulaci z toho,
že Všeobecná deklarace lidských práv,
i když nemá právní váhu, platila
v tom roce 1948, kdy u nás byla komunistická diktatura
nastolena.
Jsme ale zákonodárný sbor a je potřeba
přihlížet k podstatě věci. V
úvodní řeči jsem se zmínil,
že § 1, který dost výstižnými
slovy charakterizuje ono období, nebyl míněn
jako hon na komunisty, jako hon na čarodějnice.
Proto tam navrhovatelé včlenili § 2: V zájmu
odpovědného přechodu k novému státnímu
uspořádání zákon o době
nesvobody neruší žádný z dosud
platných právních aktů, ať vnitrostátní
nebo mezinárodní povahy.
Bohužel, bylo to pak rozšířeno o deklaraci
lidských práv.
Proto podávám pozměňovací návrh
v tom smyslu, že text by zůstal tak, jak ho dávám
navrhovatelům. Paragraf 1: V období roku 1948 až
1989 komunistická diktatura bezprávím i zločiny
zhanobila lidskost a stát. § 2: V zájmu odpovědného
přechodu v novém státním uspořádání
zákon o době nesvobody neruší žádný
z dosud platných právních aktů, ať
vnitrostátní nebo mezinárodní povahy.
§ 3: Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Uznávám, že pozměňovací
návrh pana kolegy Vilda za Občanské hnutí
vyjadřuje tutéž věc, ale daleko mírnějším
způsobem. Já jsem tady nikdy nechtěl líčit
drastické zážitky osobní i svých
rodinných příslušníků
a desítek tisíc lidí, se kterými jsem
jako šestnáctiletý chlapec sdílel to,
co nazýváme komunistickou diktaturou. Vím,
že bolest je nesdělitelná. Kolikrát,
když tady slyším naše rozpravy a zvláště
v období totality, bych si přál, aby leckdo,
kdo se k tomu vyjadřuje, se kousl do prstu a ucítil
jen malou bolest a uvědomil si, jak bylo desítkám
tisíc lidí, když s vyráženými
zuby, s rozbitými patami se staly obětí třídního
boje. Nezazlívejte mi formulaci tak, jak tam je. Ta není
pogromistická. Vím, že někomu bude příliš
silná, ale jsme demokraticky zvolený parlament a
odpovídáme za svoje hlasování. Nejsme
alibisté.
Proto bych rád upozornil, že tlaky, které na
nás voliči vyvíjejí, jsou jejich právem.
Jestliže jsem tady vystoupil, že nedoporučuji
sociální příspěvek v té
formě, jak se nám to tady předkládá
a tím způsobem, jsem si vědom, že sdělovací
prostředky to mohou komentovat, ale je mou povinností,
abych svůj názor vysvětlil. Jestliže
se někdo bojí hlasovat proti tomuto návrhu,
který tady dávám, to už je jeho věc.
Je to věc každého z nás. Velice mi záleží
na tom, aby tento zákon prošel. Protože jsem
jím povinován nejen svým rodičům
a desítkám a statisícům lidí,
kteří byli postiženi koncentračními
tábory, tábory nucené práce, museli
do exilu. Uvědomují si oponenti, jaká jenom
tohle byla rána pro náš národ, to byla
druhá doba temna s exilem, tehdy s Komenským a dnes
se statisíci kvalitních lidí, kteří
k nám mají vztah, ale už bohužel nejsou
docela naši. Chápejte tedy tento postoj a snad i jako
pojistku, kterou dávám pro ty, pro které
by moje vyjádření bylo příliš
drastické nebo tvrdé. Aby si uvědomili, že
naši lidé - jak říkal poslanec Doležal
- vědí, že komunismus byl špatný,
ale oni také vědí, že po dva roky se
leccos zatemňuje a rozmělňuje a že naší
povinností jako zákonodárných poslanců
je tuto pravdu, tuto skutečnost vyjádřit.
Nechci mluvit dlouho, budu mít ještě závěrečnou
řeč. Chtěl bych dát druhý pozměňovací
návrh, a sice pokud nebude přijata tato verze, kterou
jsem před chvílí říkal, aby
do návrhu poslance Vilda (za Občanské hnutí)
slova "komunistický režim" byla nahrazena
slovy "komunistická diktatura".
Oba dva návrhy, jak poslance Vilda, tak i můj, sledují
jednu a tutéž věc, ovšem s rozdílnými
slovy. Záleží právě na našem
přístupu. Jde nám o to, aby se odsoudilo
období, které tady nikdo nechválil nebo si
nedovolil chválit, ale abychom nerušili právní
řád. Jde nám o to, o co se bojí pan
poslanec Uhl a myslím, že vidí věci
až moc černě. Jde nám o to, abychom
byli právním státem. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S technickou poznámkou sa ešte
hlási pán poslanec Vild.
Poslanec SN J. Vild: Chtěl bych ještě poprosit
pana poslance Hubálka, jestli by se mohl jako navrhovatel
- nevím, jestli bude mít ještě další
řeč - vyjádřit k mému pozměňovacímu
návrhu.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Bude mať ešte záverečné
slovo, takže bude mať možnosť ešte sa
vyjadriť. Hlási sa ešte niekto? Pán poslanec
Kobylka.
Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedající,
dámy a pánové, mám drobný pozměňovací
návrh. Doufám, že navrhovatel bude souhlasit.
V § 1 bych navrhoval toto znění: V období
roku 1948 až 1989 komunistická strana svoji diktaturou,
bezprávím a zločiny zhanobila československý
lid a československý stát. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Pán poslanec, prosím, aby
ste svoj návrh dali písomne. Pýtam sa poslancov,
či si ešte niekto praje slovo? Hlási sa poslankyňa
Němcová.
Poslankyně SL D. Němcová: Já už
nevím, jestli se mám rozesmát nebo rozplakat.
Jako psycholog chápu emoce, chápu, že termíny
dostávají takový velice nabubřelý
jako by obsah, ale přitom v nich obsah není. Mně
se zdá, že když se řekne, že se porušovala
lidská práva a že režim komunistické
diktatury porušoval i svoje vlastní zákony,
takže to má nejblíže k tomu, čím
se máme zabývat a že to plně vyjadřuje
veškerou hrůzu, kterou jsme i my na sobě zažívali.
A že to není vůbec oslabení, že
to je pouze použití jiného slovníku.
Mně se zdá střízlivý věcný
slovník, který bere v úvahu právnost
a porušování práv, důležitější
než jakákoliv emoce, protože zákonem se
emoce, která v nás nějakým způsobem
v některých tkví, nezbavíme. Oprávněně.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ešte chce niekto vystúpiť?
Nikto sa nehlási. Končím rozpravu.
Teraz by som dal záverečné slovo navrhovateľovi
pánu poslancovi Hubálkovi.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající,
dámy a pánové, děkuji všem, kteří
tady vyjádřili svůj názor, protože
tříbením názorů se věc
osvětlí a můžeme se dopracovat optimálního
výsledku.
V první řadě odpovím na námitky
nebo pochybnosti a dotazy ve vystoupení jednotlivých
řečníků. Pan poslanec Vild se ptal
na konkrétní dopad zákona. Je ve dvou rovinách.
Je v rovině etické. Už jsem se zmínil
v úvodním slově, že zákon o Milanu
Rastislavu Štefánikovi má vlastně etickou
hodnotu také. Reprezentace parlamentu tím chtěla
dát najevo Slovenské republice, našim slovenským
spoluobčanům, že M.R. Štefánik
a jemu podobní požívají naší
úctu stejně jako jeden ze zakladatelů naší
republiky T.G. Masaryk.
Jistě, že toto konstatování hmotně
a věcně nic neznamená, ale pro etiku každý
cítí, že význam to mělo.
Tady bylo 40 až 42 let bezpráví a v jeho začátcích
i teror. A sami dobře víte a jste ve styku se svými
voliči, jak se tato skutečnost rozmělňuje,
zamlžuje, že lidé ztrácejí důvěru
v to, že se vlastně něco změnilo. Protože
odložit legitimaci a dělat stejnými nebo podobnými
způsoby... - skutečně ten zákon má
význam, má povzbudit.
Co se týká stránky praktické, odvolával
jsem se zde na vyjádření prokurátora
Brunnera, mluvil jsem o zbytkových trestech. Už kolikrát
tady zaznělo, že případně atentátníci
na Reinharda Heydricha by, podle našich rehabilitačních
zákonů, byli jenom částečně
rehabilitováni, protože oni se dopustili vraždy.
A víme, že v našich zákonech vyžadujeme
leckdy, aby navrhovatelé prokazovali, že jednali ve
stavu tísně. Toto se u soudu projevuje i tím,
že usnesení Federálního shromáždění,
které nevychází ve Sbírkách
zákonů není pro obhajobu dost použitelné.
Takže tato dvě hlediska jsou z hlediska oblasti etické
a částečně i z oblasti praktické.
Dále se zde paní poslankyně Petrová
ztotožnila s návrhem ústavně právních
výborů vypustit § 2. V pozměňovacím
návrhu, který jsem podával, se ostří
připomínky poněkud odstranilo. V návrhu
pana poslance Vilda je právě ta vložka, která
by měla vyloučit možnost právní
anarchie.
Pan poslanec Vild chtěl ve svém následujícím
dotazu slyšet, jak hodnotíme jeho pozměňovací
návrh. Já jsem to ve svém diskusním
vystoupení řekl, že vlastně říkáme
jedno a totéž, jenom ten slovník - jak zde
naznačila paní poslankyně Němcová
- je odlišný.
Dále vystoupil pan poslanec Uhl, s tím, že
schválení návrhu zákona by znamenalo
vlastně zákaz KSČ. Jistě že tyto
návrhy zde několikrát zazněly, ale
neprošly. Proč neprošly? Protože, i když
máme k těm zamítajícím hlasům
výhrady, tak je respektujeme. Jsme začínající
demokratická společnost. Takže ona je otázka,
jakou důvěru máme ve schopnosti Federálního
shromáždění, případně
k dalším zákonodárným sborům.
Pan poslanec Uhl se potom ptal, jestli § 2 bude rušit
všechny zákony. Pane poslanče, život a
práce, to je hledání. Je to i schopnost přiznat
svoje chyby a případně to špatné
odvolat. Myslím, že se to stalo tím, co jsem
zde už řekl, že se vypouští ustanovení,
které by vlastně po právní stránce
nebylo čisté.
Pan poslanec Doležal celkem správně tvrdil,
že naši lidé vědí, že komunismus
byl špatný a že kvůli tomu prý
není potřeba žádné prohlášení.
Pane poslanče, znovu ale opakuji to, co ví většina
naší veřejnosti, že s tou likvidací
komunistických způsobů to není tak
v pořádku, že lidé se kolikrát
marně odvolávají a pokud zde nebude nějaký
imperativ vyjádřený tímto způsobem,
zákonnou vahou, nebude tu jakýsi opěrný
bod pro ně. Proto s vaším názorem nesouhlasím
a myslím si, že i podobný, víceméně
proklamativní zákon je jako morální
vzpruha, jako konstatování potřebné.
Pan poslanec Kobylka zde mluvil o tom, že by se text §
1 měl změnit s tím, že by se tam místo
"komunistická diktatura" uvedlo "komunistická
strana". Proboha, jen to ne. To je aspoň můj
názor. Při formulaci tohoto zákona bylo skutečně
snahou pojmenovat věci tak, jak jsou, a to by mělo
platit ve všech případech. Nebylo úmyslem
zde vyvolat bezpráví. Ale pročtěte
ten text - myslím, že skutečně vystihuje
to, co bylo. Komunistická diktatura ta tady vznikla i působením
Komunistické strany Sovětského svazu. To
nebyl jen práce Komunistické strany Československa.
Já vím, že k tomu textu by se dalo leccos dodávat,
že se tomu budou věnovat svazky knih, ale jak jsem
řekl, ve stručnosti tam je obsaženo všechno
a myslím pravdivě. Takže já bych se
k pozměňujícímu návrhu pana
poslance Kobylky vyslovil negativně, protože tím
bychom zužovali tu odpovědnost.
Závěrem - vím, že slova málo
zmohou. V podstatě jsem to hlavní už zde zdůraznil.
Cítím a cítí i část
naší veřejnosti - možná ta podstatná,
abych neříkal, že zde mluvím za celou
veřejnost - potřebu tohoto zákona. Já,
než byl podán jeho návrh, tak jsem ho konzultoval
s Konfederací politických vězňů
jak v Čechách, tak i na Slovensku a tito lidé,
kteří prošli tím mlýnem Státní
bezpečnosti a táborů, proti této formulaci
neměli námitky. Nechci lámat ničí
přesvědčení. Dávám osud
tohoto návrhu nejen do vašich rukou, které
budou hlasovat, ale i do vašich myslí a srdcí.
Každý zde vlastně vyjádříme
svůj vztah k tomu, co jsme slyšeli, čemu přikládáme
váhu. Je to konečně již věc hlasování.
Já děkuji za jedno, že přes všechna
úskalí se podařilo tento návrh zde
předložit a buď o něm rozhodnout příznivě
nebo nepříznivě - tak, jak se s ním
vypořádáme před svým svědomím,
před svými spoluobčany. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. S faktickou poznámkou
sa hlási poslanec Uhl.
Poslanec SN P. Uhl: Nechci zdržovat, ale musím se
ozvat, protože já jsem ve své řeči
neuvedl, že přijetí tohoto návrhu by
znamenalo zákaz činnosti komunistické strany.
Já jsem jenom uváděl příklad
z branných a bezpečnostních výborů,
kdy na základě projednávání
tohoto zákona byl skutečně ten návrh
jako doplňující podán a vlastně
také návrh poslance kolegy Kobylky také nasvědčuje
tomu, že někteří občané
to tak chápou.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána
poslanca Kurťáka ako spravodajcu.
Společný zpravodaj výboru SN M. Kurťák:
Ja by som sa k tomu vyjadril len krátko, pretože ústavnoprávny
výbor SN svojim hlasovaním vlastne tento návrh
nepodporil. Pri hlasovaní boli vlastne 4 pre, 3 proti a
4 sa zdržali. Preto sa musím ako spravodajca tohto
rozhodnutia držať. Moje vlastné presvedčenie
môže byť iné, a preto dávam na zváženie
snemovniam, akým spôsobom sa k zákonu vyjadria.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Dávam slovo pánu
poslancovi Konečnému.
Společný zpravodaj výborů SL J. Konečný:
Já bych chtěl za zpravodaje říci,
že jsme si vyžádali určitou krátkou
přestávku na zpracování pozměňujících
návrhů, i když jsou jednoduché, a konzultaci
s legislativním odborem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím vás,
my nemáme ešte spracovaný pozmeňujúce
návrhy, ktoré boli podané k predchádzajúcemu
zákonu o vianočnom príspevku.
Poslanec SN R. Senjuk: Pane přdsedající,
obávám se, že bychom si v tom případě
museli odhlasovat pokračování jednání
po 18.45 hodině.
(Hlas z pléna: Pane předsedající,
obávám se, že i vzhledem ke kvóru, které
je, nebude možné to odhlasovat.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Nemôžeme si odhlasovať,
že budeme pokračovať ďalej, pretože
je tu málo poslancov. Ešte poslanec Vild má
poznámku.
Poslanec SN J. Vild: Dámy a pánové, také
bych z toho důvodu, kolik je tady v současné
době poslanců, doporučoval schůzi
do zítra přerušit a hlasování
odložit až na zítřek, aby pozměňovací
návrhy i ke druhému zákonu měly šanci.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Podľa Rokovacieho poriadku môžeme
rokovať až do 20.00 hodiny, ale dohodli sme sa, myslím,
na 18.45 hodine. Keď si snemovne prajú, aby sme prerušili,
prerušujem toto rokovanie. Zajtra začneme o 9.00 hodine.