Úterý 12. listopadu 1991

Poslanec SN F. Peter: Vážené Federálne zhromaždenie, chcel by som len stručne reagovať na niektoré myšlienky, ktoré tu odzneli. Predovšetkým na ten úvodný vstup pani poslankyne Rothmayerovej. Myslím si, že v znení návrhu zákona č. 967 je to ťažko dobrý príklad, ako naučíme rybára chytať ryby, to po prvé a po druhé, pokiaľ ide o súvislosť s budúcimi voľbami, tak práve také znenie návrhu je presne mierená sonda na blížiace sa voľby. Súhlasím s pánom poslancom Zemanom v tom, že skutočne tieto charizmatické kroky nemôžu nahradiť sociálny program, ktorý je vám veľmi dobre známy a viete, ako ťažko sa vytvára sociálny systém, sociálna sieť v Československu pri prebiehajúcej ekonomickej transformácie.

Potom je celkom prijateľný návrh pána ministra Millera, že v tejto veci by sa malo ísť akosi diferencovane, čo oproti tomu plošnému návrhu zákona je možné akceptovať, ale mám dojem, že by sa niektoré veci mali špecifikovať, pretože federál stráca kontrolu nad konkrétnymi prípadmi, ktoré budú riešiť republiky a preto neviem, či je možné, aby sa ešte niektoré tieto veci mali premyslieť. Ale keď to má pán minister lepšie pripravené, tak si to radi vypočujeme. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, hlási sa navrhovateľka.

Poslankyně SN G. Rothmayerová: Len maličkosť, keď dovolíte. Pán poslanec Peter, vy ste ma asi zle počúvali, keď som v úvode uvádzala príklad s rybárom a rybami, urobila som to preto, aby ste všetci vedeli, že my si uvedomujeme, že by bolo lepšie naučiť rybára chytať ryby, ale keď nemáme možnosť v tomto roku pred Vianocami ho naučiť chytať ryby, tak aby nám nepošiel, preto pristupujeme k tomuto návrhu zákona. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz prosím pána poslanca Millera.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, byl bych velice rád, kdybychom se teď ještě jednou znovu vrátili k tomu pozměňovacímu návrhu, který jsem dal, abychom to ještě jednou prodiskutovali podle připomínek, které zde zazněly a pokusil bych se tedy naformulovat návrh na změnu tak, jak by to mělo být v konečném znění.

Zákon ze dne atd..., vše v pořádku, první řádek - "o jednorázovém vánočním příspěvku na nezaopatřené děti..." navrhuji vyškrtnout "vánoční".

§ 1 ponechat, text by zněl: "Jednorázový příspěvek, dále jen příspěvek, poskytuje stát jako příspěvek na krytí zvýšených životních nákladů na nezaopatřené děti."

§ 2 škrtnout a nahradit tímto zněním: "Příspěvek se poskytne nezaopatřeným dětem žijícím v domácnostech, kterým v období od 1. června do 30. listopadu t.r. byl přiznán nárok na vyplacení peněžitých dávek rodičům nezaopatřených dětí a nezaopatřeným dětem, opakujících se jednorázových, kterými se doplňuje příjem sociálně potřebného občana zpravidla na částku, která je stanovena jako hranice sociální potřebnosti." Konec paragrafu.

Zde navrhujeme změnu od 1. června do 30. listopadu proto, že předpokládáme, že kdybychom tam dali do konce roku, že by to mohlo být spekulativním opatřením a snahou skupiny občanů dostat se do této skupiny. Zároveň umožňujeme, aby ti, kteří neakceptovali tuto podporu, mohli o ni zažádat, protože o ní v tomto okamžiku budou rozhodovat úřady sociálního zabezpečení, které k tomu mají aparát. Zde nepůjde o nějaké velké množství. 1. červen až 30. listopad by měl být termínem, ve kterém je možné řešit občany, kteří se o dávku přihlásí. To je § 2.

§ 3: Výše příspěvku činí 1 000 korun na každé nezaopatřené dítě uvedené v § 1. Příspěvek se vyplatí v prosinci 1991.

Do § 3 by byl ještě odst. 2: Podrobnosti o výplatě příspěvku stanoví předpisy republik. Nebudeme předjímat, zda to bude zákon nebo předpisy republik.

Na druhé straně v § 4 vyškrtnout odst. 1, vyškrtnout odst. 2, ponechat odst. 3: Příspěvek se do ciziny nevyplácí. Odst. 4 není nutný - může se vyškrtnout.

§ 4 odst. 1 ponechat, odst. 2 ponechat, odst. 3 vyškrtnout - považujeme ho za nadbytečný. § 6 vyškrtnout.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. To je vše.

Chtěl bych se přiklonit k názoru, který zde zazněl a jak ho zde přednesl poslanec Tichý, který zde přednesl určitý výčet. Apeloval bych na to, abychom se nenechali mýlit denním výkazem o stavu rozpočtu ve federaci. To jsou velice proměnlivá čísla. Na rozdíl od některých plně chápu těžkou situaci federálního ministra Klause.

Pokud bychom k něčemu přistoupili, navrhuji, abychom přistoupili k tomuto opatření, na které - se nedomnívám - že by peníze nebyly.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Toto budeme musieť, pán poslanec, dostať písomne, aby sa to mohlo spracovať do textu, o ktorom budeme hlasovať.

Teraz bude hovoriť pán poslanec Soboňa, po ňom pán poslanec Šebek a pani poslankyňa Sándorová.

Navrhujem jednému zo spravodajcov, aby sa odobral s poslancom Millerom a jeho návrhy nadiktoval priamo do počítača, aby sme to mohli vytlačiť.

Poslanec SL V. Soboňa: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, zarážajú ma rozpočtové dôvody, prečo neposkytnúť jednorazový príspevok. Otázka, či na to máme alebo nie.

Chválenie návrhu zákona, ako ho predniesla poslankyňa Rothmayerová, si vyžiada sumu okolo 4,5 miliardy korún. Niečomu tu potom ale nerozumiem. Po prvé tomu, že pred chvíľou parlament zobral na vedomie analýzu hospodárskej politiky vlády. Naraz máme strach, či budeme mať 4,5 miliardy korún. Keď sme hospodárskej politike vlády tlieskali, tak potom dúfam, že peniaze máme. Inak sme tlieskali tomu, že sme vyšli na psí tridsiatok.

Ďalej súdim, že ekonomickú reformu chápeme v takom zmysle, že má viesť k prosperite, a nie k fyzickej a duševnej degradácii jednotlivca. Keď sa ukazuje, že deti sú odkázané na finančnú pomoc, je našou povinnosťou uvedené jednoznačne podporiť.

Vynikajúca hospodárska politika vlády hravo zabezpečí ďalšie zdroje na investície, presne podľa sľubu, že dôjde k zmierneniu reštriktívnej politiky vlády. Pokiaľ si hospodárska politika vlády potlesk nebude zasluhovať, zatiaľ sociálne slabým, ale hlavne deťom, budeme musieť jednorazové príspevky prideľovať. V opačnom prípade je tu hrozba, že súčasná vláda nebude mať možnosť svoj program dotiahnuť do konca. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol pán poslanec Soboňa. Teraz vystúpi pán poslanec Šebek, pripraví sa poslankyňa Sándorová, po nej pán poslanec Kakačka.

Poslanec SL P. Šebek: Pane předsedající, dámy a pánové, v souvislosti s navrhovaným vánočním dětským příspěvkem, vás chci seznámit s finančním zabezpečením zdravotnictví v České republice i Slovenské republice.

V České republice se nedostává celkem 2,6 mld. korun, z toho byla zatím poskytnuta částka českou vládou 1 miliarda. O další dotaci musí rozhodnout Česká národní rada.

Mezitím se však nekryté náklady zvýšily o další miliardu, takže současný deficit je opět 2,6 miliardy korun. Slovenskému ministerstvu zdravotnictví se nedostává, jak bylo řečeno, 1,7 mld. korun. Z toho 200 miliónů bylo již slovenskou vládou poskytnuto, dalších 600 miliónů musí schválit ještě Slovenská národní rada. Zbývajících 900 miliónů nebude patrně možno z republikových rezerv uhradit.

Tato čísla a údaje jsem získal minulý týden na českém ministerstvu zdravotnictví. Oba ministři zdravotnictví, pánové Bojar a Rakus se dohodli, že budou žádat o krytí zbývajícího deficitu, tj. celkem až 3,5 miliardy korun z rozpočtu federace.

Při zvážení těchto skutečností je zapotřebí se rozhodnout, jakou nouzi je nejrozumnější a nutné řešit federálními prostředky a také zvážit, zda nejbezbrannější skupině obyvatelstva, mezi kterou patří podle navrhovatele děti, bude výhodnější zajistit zdravotnické služby, a to jednak přímo jím a jednak jejich bezprostředním ochráncům, tj. rodičům a nebo svěřit z federálního rozpočtu částku nejméně ještě o miliardu vyšší do rukou těchto ochránců s ponecháním jejího využití na jejich libovůli.

Podle mého názoru je to bezpochyby zabezpečení zdravotnictví, a proto, jakož i pro další důvody, které byly nebo budou ještě uvedeny, nemohu pro návrh zákona tak, jak jej uvádí tisk 967, hlasovat. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz bude hovoriť pani poslankyňa Sándorová, pripraví sa pán poslanec Kakačka a pán poslanec Világi.

Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, v prvej časti diskusie tu odznel veľmi závažný koncepčný pozmeňovací návrh z úst pána kolegu Valtra, ku ktorému sa zatiaľ nikto nevyjadril. Tento pozmeňovací návrh považujem za tak závažný, že cez to, že diskusia sa preťahuje, musela som sa do nej zapojiť.

Ide totiž o to, že kolega Valtr navrhol poskytnúť príspevok rodinám nie v hotových peniazoch, ale buď formou úhrady na stravovanie, alebo formou poukážok na ošatenie.

V tejto republike sa odohrávajú kompetenčné spory pomaly dva roky, republiky sú vždy v strese a upozorňujú na každé porušenie kompetencie a naopak, to isté federácia, ale nikomu nevadí, že štát zasahuje do najvnútornejších záležitostí rodín. Podľa mňa je to minimálne tak vážne ako vzájomné prelínanie sa kompetencií medzi republikami a federáciou.

Pokiaľ sa totiž štát rozhodne podľa svojich finančných možností poskytnúť nejakú podporu rodinám, nemyslím si, že štátna moc by mala právo určovať presné ciele, na ktoré môžu rodiny tieto prostriedky vynakladať.

A týmto svojím diskusným príspevkom som, myslím, vyjadrila tiež svoj postoj k vystúpeniu poslankyne Záležákovej o tom, že niektorí poslanci nebudú za pôvodný návrh hlasovať, pretože sa bojí, že niektoré rodiny tieto prostriedky prepijú.

Ja si pána poslanca kolegu vážim a viem, že jeho úmysel to nebol, ale práve takéto pozmeňovacie návrhy zaváňajú takýmto prístupom, že jednoducho štát neverí svojim občanom ani natoľko, aby nechal na nich, aby sa rodiny samy rozhodli, na aké účely peniaze vynaložia. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší bude hovoriť poslanec Kakačka a pán poslanec Világi.

Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení poslanci. Rozmýšľal som, ako nájsť kompromis v tejto diskusii. S návrhom pána ministra Millera nemôžem súhlasiť, a to z toho dôvodu, že diferencovať podľa toho, koľko sa ich hlási ako sociálne prípady, nemôžem súhlasiť. Niektorí už majú 5 až 6 akcií, majú založené akciové spoločnosti, daňové úrady ich nemajú podchytené. Dáma príde a povie, že ona nemá pre deti na to a na to, ale pritom jej manžel jazdí v BMW. To znamená, že som proti akejkoľvek diferenciácii, ale navrhujem, aby sa prispelo na každé dieťa nie tisíc korún, ale päťsto korunami a to by sme mali prijať. To je môj pozmeňujúci návrh.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Váš návrh bude zaregistrovaný. Teraz má slovo pán poslanec Világi ako posledný písomne prihlásený.

Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie, na začiatok chcem konštatovať jeden fakt, ktorý súvisí s mojou predchádzajúcou faktickou poznámkou.

Musím konštatovať, pokiaľ ide o vystúpenie pani poslankyne Záležákovej, že argumenty, ktoré ona používala, nepochádzajú z parlamentu - aby nedošlo k nedorozumeniu.

A teraz k samotnému zákonu navrhnutého poslaneckou skupinou. Ja si myslím, že tento zákon má jednu veľkú chybu, totiž vychádza z tvrdenia, že sme rovnakí. Toto tvrdenie má samozrejme niečo do seba, ale nie je to pravda. Ja si myslím, že dať 4 miliardy korún obyvateľstvu len preto, že majú deti, nemôže byť argumentom v parlamente. To je jeden fakt. A druhý fakt - keď sa pozriete na budúci rozpočet, samozrejme neschválený, v poľnohospodárstve, tak zisťujeme, že trhový fond má 5,2 mld. korún na celý budúci rok - na Slovensku. To znamená, že pokiaľ sú družstvá v strašnej situácii, ako to zdôrazňovali hlavne tí poslanci, ktorí tu vehementne vystupovali za tento pozmeňovací návrh, tak samozrejme tie družstvá majú na to 5,2 mld. korún. Týmto faktom chcem nejakým spôsobom parlamentu dať najavo, o akú sumu ide. To je jedna vec. A druhá vec - som presvedčený, že potom títo poslanci, keď o tom budú hovoriť pred poľnohospodármi, budú hovoriť o tom, že nie sú pre poľnohospodárstvo peniaze, pretože sme ich rozdali ako vianočný príspevok, ako by to bol jediný spôsob riešenia pre tieto deti.

Ja si myslím, že táto argumentácia, ktorá tu odznela, vychádza z faktu, že deti žijú mimo spoločnosť. Ony majú rodičov, ktorí pracujú, je okolo nich ekonomika, ktorá musí fungovať. A potrebujú určité dotácie, určité subvencie, určité dávky, na základe ktorých sa musia riadiť. Títo poslanci vychádzajú z faktu, že parlament chce tie peniaze, tie 4 miliardy zakopať. Vyhlasujem za poslancov, ktorí sedia v dolnej časti a nemajú takú schizofréniu ako poslanec Zeman, ktorý vystupuje za hornú časť parlamentu, vyhlasujem, že parlament nechce tieto peniaze zakopať. Federálna vláda ich nechce posielať do Nikaraguy, nechce ich posielať do rozvojových socialistických krajín Afriky, ale chce ich použiť na oživenie ekonomiky, chce ich použiť v prospech tohoto obyvateľstva. Samozrejme môžem byť zodpovedný a povedať, že vláda je tu preto, aby splnila rozkazy, ktoré jej dá parlament, aj keď rozkazy nie sú dobré. Keď potom vláda tieto rozkazy plní, tak samozrejme môžme od vlády požadovať informácie, prečo je taká sociálna situácia, a kde sú tie peniaze, resp. celkový rozpočet. Nechcem už viac k tomu hovoriť, pretože si myslím, že zodpovednosť poslancov spočíva práve v tom, že vidia do budúcnosti a že nevidia len krátkodobé ciele. Ja si myslím, že týmto zákonom sme nechceli pomôcť deťom. To pravda navrhovatelia chceli len pomôcť voličom, aby im pomohli voliť. Ja si myslím, že na to sú aj iné prostriedky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vystupuji jenom proto, že jsem byl předřečníkem apostrofován. Pokud moje údajná příslušnost k horní části tohoto shromáždění, je definována tím, že zastávám názor, že vláda má skutečně poslouchat parlament a nikoliv naopak, tak se k této příslušnosti hrdě hlásím. Domnívám se ovšem, že by měla platit stejně a více pro část dolní a chtěl bych se zeptat kolegy Világiho, zda se náhodou nedomnívá, že by vláda měla parlament rozpustit a zvolit si parlament nový?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Világi to nepokladá za rečnícku otázku. Hlási sa so svojou replikou.

Poslanec SL O. Világi: Ja som sa rozhodol reagovať na vystúpenie pána poslanca Zemana preto, že nám povedal jeden žart, dnes som tomu nerozumel. Nerozumel som, v čom spočíva aktuálnosť situácie. Pointa žartu spočíva v tom, že mŕtvola, tá kostra, nie je celkom mŕtvola, ako to vadí poslancovi Zemanovi, ale vadí mu to, nebol vyvolený v tej posteli. To je ten problém.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S poznámkami sa ešte hlási pán poslanec Kubíček a pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN F. Kubíček: Chcel by som na pána Világiho zareagovať dvoma poznámkami. Po prvé - 4,5 miliardy korún, ktoré by tento príspevok stál, je len jedným percentom rozpočtu federácie a republík, takže sa na to pozrime tak, že ešte 99 % ostáva na rozdelenie.

A druhá vec - on tu síce hovorí, že poľnohospodárom dala vláda 6,2 miliardy korún, ale že im oproti minulému roku, kedy boli dotácie 16 miliárd, 10 mld. zobrala, na to asi zabúda.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, mám len dve poznámky k tomu, čo tu hovoril pán kolega Világi. Zdá sa mi, že tu začal aplikovať krásne slovenské príslovie, ktoré hovorí "Podľa seba súdim teba."

A druhá vec - keby som mal ísť v jeho logickom toku myšlienok, tak tu bol spomenutý ešte iný príklad, kedy sa hovorilo o nulách, od ktorých je niečo naľavo. Ja som nevedel, o ktoré nuly sa jedná. Podľa tejto logiky by som asi vedel, o ktoré nuly ide.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Slovo má teraz pán poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Rád bych se pokusil vrátit k diskusi od série bonmotů a jistě divácky zajímavých střetů k původnímu tématu. Poslanecký klub Občanského hnutí - tisk 967 - jeho návrh většinovým stanoviskem odmítl pro nevyjasněnost zdrojů a především pro neefektivní plošnou aplikaci vánočního příspěvku. V diskusích jsme se snažili najít řešení, které by především akceptovalo diferenciaci podpory nezaopatřeným dětem a z tohoto důvodu podporujeme návrh pana poslance Millera a budeme pro něj hlasovat. Nebudeme podporovat původní návrh tisku 967.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ešte pán poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Chcem reagovať na vystúpenie pána Zelenaya. Musím konštatovať, že som absolútne spokojný s tým, že som u poslanca Zelenaya vyvolal nejaký myšlienkový pochod, ktorý viedol k nejakému koncu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, pán poslanec Deyl má diskusný príspevok.

Poslanec SL V. Deyl: Vážené Federální shromáždění, děkuji svému kolegovi Soukupovi, který řekl stručně to, co je i hlavním motivem a principem toho, co jsem chtěl říci zde i já. Nejsem zastáncem ze zákona poskytovaných jednorázových dávek, dotací a almužen. To lze provést jiným způsobem. Při tom všem si ale velmi cením toho, co bych mohl nazvat sociální solidaritou. Tu pokládám za jeden z nejcennějších lidských postojů. Není to ovšem dědictví nějakých ideologií, to je dědictví celé naší západní křesťanské kultury a civilizace. Je ovšem podmíněno tím, že sociální solidarita vychází z odpovědnosti k těm, kteří jsou potřební. Je-li tato péče a dobrodiní sociálního cítění směrována plošně, nivelizovaně pro všechny, tak pak nehovořím o žádném sociálním cítění, ale o asociálním cítění a dokonce bych řekl o amorálním cítění. Jestliže někdo, kdo si vydělává tisíce, má dostat pro své dítě almužnu nebo podporu, tak to prostě chápu jako amorální záležitost.

Čili já se plně stavím za pozměňovací návrh a jsem pro to, pokud vůbec už tímto způsobem záležitost řešit, aby tato dávka byla zacílena opravdu jen na ty, kteří jsou potřební. Pokud tomu tak nebude a tento pozměňovací návrh nebude schválen, nebudu samozřejmě moci hlasovat pro tento zákon. A kdyby tento zákon byl přijat v původním znění tisku 967, prostě se na mně nezlobte, ale ani jako poslanec bych se nemohl řídit tímto zákonem. Sám bych spadal do této kategorie, protože mám dítě. Považoval bych za vysoce nemorální, když mám 13 000 korun plat, vzít si ještě 1000 korun ze státního rozpočtu. Prostě bych se tímto zákonem nemohl řídit. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ďalej je do rozpravy prihlásený poslanec Stome, ešte sa prihlásil poslanec Pohanka. Vystúpilo teda 17 poslancov v diskusii a nepočítané množstvo s technickými poznámkami.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové poslanci, netajím se přesvědčením, že to, co zde řekl předřečník poslanec Deyl, je snad jediné východisko, ze kterého můžeme o této věci uvažovat. Můj osobní názor je, že bychom dětem, o které nikdo nepečuje nebo pečuje jen ztíženě, měli poskytnout nějaký příspěvek. Neřekl bych ani slovo, kdyby se jednalo o sirotky a polosirotky a děti v obdobném postavení. Ale domnívám se, že učinit to tak, jak návrh zní, je záležitost, která by mohla být dokonce zasahující do důstojnosti rodičů, a to bychom asi těžko mohli připustit. Domnívám se, že maximum, kam můžeme v této úvaze o nezaopatřených dětech dojít, je návrh, který přednesl pan poslanec Miller a že dál nemůžeme vůbec jít, pokud vůbec, i když i to vypadá značně nepopulárně, ale je to fakt, který si musíme uvědomit. Nelze poměrně laciným pojetím vztahu k dětem zargumentovat to, co se vlastně dotýká povinností rodičů a pocitu jejich důstojnosti za výchovu dětí. Já vám děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem aj ja. Ďalej sa prihlási poslanec Pohanka. Dostal som ešte ďalšiu písomnú prihlášku poslanca Roubala.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající, vážení poslanci, půjde spíš o poznámku opět do dvou minut. Ještě včera jsme tady diskutovali o zprávě federální vlády o stavu našeho hospodářství a jeho vyhlídkách. V této rozpravě se chovali levicoví poslanci podstatně jinak než dnes. Přestože uznávali, že zpráva je realistická, jejich pohled na stav našeho hospodářství byl mnohem pesimističtější. Líčili ho v barvách téměř katastrofických a dnes považují za možné a snadné neplánované vydání 4,5 mld. z rozpočtu federace. Přitom vědí, že pokud nějaký přebytek v tomto rozpočtu bude, bude se z něj muset aspoň částečně uhradit schodek v rozpočtech republik.Je to úplně jiné stanovisko proti tomu, které zastávali včera. Dnes poukazují na pravicové poslance, že ti berou hospodářskou situaci nějak optimisticky, to ovšem není pravda, pouze realisticky, a právě proto spolu s ostatními pravicovými poslanci se domnívám, že by bylo neodpovědné, byť na tak velmi ušlechtilý účel, který je návrhem sledovaný, neplánované vydání učinit.

Kompromisní poslanecký návrh pana ministra Millera vypadá samozřejmě schůdněji. Proto jsem se před chvílí ptal, jestli ho přednesl vládě a jaká byla její reakce, protože i tento návrh může mít své nedostatky. Asi je třeba pokud možno přesně vědět - a to je první otázka - kolik bude stát, když je tam odkaz na to, kdo se vlastně o kolik přihlásí a zda aspoň tuto menší částku federální rozpočet unese, i když vydání nebylo plánované.

Ten druhý problém je právě v realizaci, do jaké míry vůbec je to technicky možné s tím aparátem, který máme k dispozici a ve velmi krátké době, když se ještě předpokládá, že národní vlády vydají nějaký předpis k realizaci vánočního příspěvku. Nemá se mu říkat vánoční, ale zřejmě bude snaha do Vánoc, byť ve sníženém a omezeném rozsahu, příspěvek, o kterém je řeč, poskytnout.

Takže opakuji dotaz na pana ministra, jestli konzultoval svůj poslanecký návrh s vládou, jak to vypadá po technické stránce, protože není mnoho personálu na odborech sociálních věcí a nevím, do jaké míry by nedošlo, jak se tady už naznačilo, k různým podvodům. Nevíme dobře právě pro nedostatek přehledu a i personálního vybavení, kdo nezaměstnanost a chudobu jen předstíhá.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Cíti sa pán minister Miller oslovený tak, že by mohol v tejto chvíli odpovedať?

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, v Československu je 4 200 000 dětí, tzn., že 4 000 000 dětí to prakticky nedostanou, Dostává do pouze 200 000 dětí. Dávky, které by byly takto vyplaceny, už vlastně vyplaceny byly. V podstatě se může jednat o opakované dávky. To znamená úřady sociálního zabezpečení už tyto osoby v evidenci mají. Prakticky by v tom vyplácení, které poskytují měsíčně, by tuto částku jen zvýšily. Tady by problém nebyl.

Aby se tam nedostali další na základě spekulace, v tom jsme se pojistili tím, že bychom to dali jen do konce listopadu, čímž bychom nechali jen na Úřadu sociálního zabezpečení, aby sám rozhodl. Úřady sociálního zabezpečení by o těchto dávkách měly rozhodovat diferencovaně a jednotlivě, nikoliv plošně. Už zde je určitá záklopka.

Pokud se týká projednávání ve federální vládě, seznámil jsem vládu s několika návrhy. Alternativy na řešení byly celkem tři. Vláda se k těm velmi nákladným alternativám vyjádřila a prostě na ně nepřistoupila, je to velmi vážný zásah v tomto státním rozpočtu, já si to plně uvědomuji. Jsou to dávky, které jsou mimo, nicméně vzhledem k posílení tento návrh byl zvažován. Nicméně zde byla nastolena otázka koncepčního přístupu a jakéhosi dílčího kroku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP