Poslanec SL M. Borguľa: Vážené panie poslankyne,
vážení páni poslanci, vzhľadom
na to - ešte raz zopakujem - že sa domnievam, že
v zásade väčšina z nás nespochybňuje
užitočnosť tohto príspevku, ale máme
vnútorné otázky pre to, či štátny
rozpočet momentálne na to má. Odporúčam,
aby rokovanie bolo prerušené a aby nám podal
k dopadom na štátny rozpočet a k jeho skutočnému
stavu vysvetlenie pán minister Klaus.
Opieram sa aj o to, že nemôžem vziať, bohužiaľ,
kolegovo vysvetlenie. Prečo tieto veci už včera
nepovedali, že rozpočet ide do schodku? Prosil by
som, aby sme sa k tomu vyjadrili hlasovaním.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ešte sa hlási poslanec Ransdorf, potom nechám
hlasovať.
Poslanec SN M. Ransdorf: Já se domnívám,
že takto postavená otázka, i když plně
chápu důvody, by byla zpochybněním
předchozího hlasování o správě...
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prepáčte, ale o týchto návrhoch sa
nevedie diskusia. Pokiaľ mienite k tomu diskutovať,
nemôžem to pripustiť.
Poslanec SN M. Ransdorf: Dobře, chci jen říci,
že by rozprava o stavu československého rozpočtu
musela být navržena jako zvláštní
bod našeho jednání.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To je váš názor. Ale tu bola požiadavka
na prerušenie tohto bodu programu a o tom nechám hlasovať.
To je bez diskusie, pán poslanec Kováč, prepáčte.
Ale pokiaľ sa to toho netýka, tak ráčte
s technickou poznámkou.
Poslanec SN Michal Kováč: Ja by som procedurálne
žiadal, aby sme toto stanovisko podporili, ale aby bolo vysvetlenie
podané ešte na tejto schôdzi.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Tak to bolo pochopené, ale neopýtali sme sa pána
ministra Klausa, či tu dnes alebo zajtra je, to je dosť
veľký problém.
Dávam hlasovať o procedurálnom návrhu
pána poslanca Borguľu, ktorý žiada, aby
sme rokovanie k tomuto bodu prerušili a vypočuli si
k tomu výklad ministra financií o rozpočtových
možnostiach hradenia tohto príspevku.
(15.13 hodin)
Kto súhlasí s prerušením tohto bodu
programu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(SN 43, SL 33) Ďakujem.
Kto je proti? (SN 12, SL 12) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 36, SL 34) Ďakujem Snemovňa
národov 43 za, 12 proti, 36 sa zdržalo,
Snemovňa ľudu 33 za, 12 proti, 34 sa zdržalo.
Ani jedna snemovňa neprijala požiadavku pána
poslanca Borguľu, takže pokračujeme v rokovaní.
Ako ďalší vystúpi pán poslanec
Malina. (Vzdává se.) Technická poznámka,
pán poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Já jsem se, pane předsedající,
neodvážil předtím zasáhnout do
té procedurální debaty, ale teď chci
říct to, co vědí snad všichni
členové sociálních a kulturních
výborů, že pan ministr Klaus těsně
předtím, než jsme projednávali tento
návrh zákona, se vyjádřil zcela jednoznačně
v tom smyslu, že státní rozpočet by
tento příspěvek výrazně poškodil.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, to bola faktická poznámka. Prosím,
pán poslanec Kováč, ďalšia faktická
poznámka. Pán poslanec Magyar sa pripraví
so svojim diskusným príspevkom.
Poslanec SN Michal Kováč: Pán predsedajúci,
reagoval som na vašu poznámku, že som sa neopýtal
pána ministra, či má vôbec čas.
Ja si myslím, že toto je zákonodarný
zbor. Keď si pozve člena vlády, tak ten je
povinný sem prísť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ale pokiaľ je náhodou v Kanade, tak to jednoducho
nemôže urobiť. Nechcel som od vás, aby
ste sa vy pýtali. My by sme to museli zistiť. Je tu
teraz predseda španielskej vlády atď., majme
trochu porozumenia pre to, že ministri majú aj trochu
iné povinnosti. Ale pochopiteľne svoju technickú
poznámku ste predniesli, je to, myslím, v poriadku.
Pán poslanec Čičmanec má ešte
jednu technickú poznámku, potom vystúpi pán
poslanec Magyar s diskusným príspevkom.
Poslanec SL P. Čičmanec: Chcel by som spresniť
to, čo hovoril poslanec Mandler.
Minister Klaus v sociálnych a kultúrnych výboroch
povedal: "Momentálne sú štátne
rozpočty SR a ČR mínusové, federálny
je plusový a momentálne tam bolo 7 miliárd
Kčs." Tento štátny rozpočet, to
už dodávam ja, sa rozpúšťa vplyvom
zníženia daní, na konci mája bolo 18
miliárd plusových, teraz je 7. Šahko si vypočítame,
že sa rozpúšťa rýchlosťou asi
2 miliardy Kčs mesačne, tzn., na konci decembra
zvýšia z tých 7 milárd necelé
3 miliardy. A pritom do toho ešte pristupujú vplyvy
zníženia výkonnosti ekonomiky, takže ja
očakávam, že to bude plus pod 1 miliardu Kčs.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec Magyar, ako sa zdá, sa nedostane k
diskusnému príspevku. Ešte pán poslanec
Šamalík chce zareagovať na to, čo tu odznelo.
Poslanec SN F. Šamalík: Vím, že ty dvě
věci spolu nesouvisí, ale když jsme projednávali
restituce, pan ministr Klaus tady prohlásil: "Nechť
to stojí, co stojí, je to vaše věc,
zda to odhlasujete.". Nevím, proč by v této
otázce, i když svým způsobem je také
velmi podstatná, mělo být podstatné
toto stanovisko - jaké je poškození rozpočtu.
Já si to skutečně nedovedu představit.
Přirozeně velká čísla jsou
vždycky pěkná, zmenšení těch
čísel potom může být považováno
jako zhoršení. Ale rozpočet tady není
přece to, co má být krásné.
Krásné má být rozhodnutí tohoto
parlamentu. /Potlesk./
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno, vaše stanovisko si osvojila nadpolovičná
väčšina prítomných, ktorá
odhlasovala, že tu ministra financií nepotrebujeme
na výklad.
Prosím, pán poslanec Magyar, regulárny diskusný
príspevok.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni, v ústavnoprávnych
výboroch som počul (aby pán kolega Senjuk
vedel, odkiaľ to mám), že federálny rozpočet
má prebytok 6,3 mld. Sme na konci roka, takže už
nemusíme robiť veľké rezervy - ide o vyplácanie
v decembri (Vianoce sú v decembri, síce ruské
Vianoce sú tiež, ale my väčšinou
oslavujeme tie nie ruské).
Som schopný pochopiť aj to, že niekto je iného
názoru a tvrdí, že máme menej prostriedkov
a že môžeme rozdeľovať len to, čo
máme. Preto som ochotný hlasovať aj za také
riešenie, ktoré nie je za plošné, ale
za diferencované rozdeľovanie. V tomto smere som zatiaľ
počul len návrh pána ministerského
poslanca Millera, iný som nepočul. Bol by som rád,
keby niekto podal ešte iný návrh. Totiž
pán minister - poslanec to veľmi zúžil,
pokiaľ som správne počul - zo 4,5 mld na 200
miliónov, tzn., že menej ako dvadsatina deti by dostala
podporu. Neviem, či máme viac ako dvadsaťnásobok
tých najvyšších a len jednu dvadsatinu
tých najnižších, počul som teda
nejaké opačné názory. Preto by som
bol rád, keby bol aj iný návrh, nielen návrh
pána kolegu Millera.
Ale k jeho návrhu by som mal ešte jeden pozmeňujúci
návrh - termín stanoviť nie na koniec decembra,
ale na 15., aby sme nestihli ruské Vianoce, ale naše
Vianoce. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Takže termín realizácie 15. 12. Uvidíme,
kedy zákon vôbec nadobudne účinnosť,
pokiaľ bude prijatý. Obávam sa, že účinnosť
zákona by bolo možné dosiahnuť pred 15.
Hlásila sa s faktickou poznámkou pani poslankyňa
Nemcová. (Hlási sa poslanec Magyar.) Ešte sa
chcete aj vy doplniť technickou poznámkou, prosím.
Poslanec SL F. Magyar: K tej činnosti. My sme zákon
o termínoch prijali preto, že zákony, ktoré
sa majú rozširovať po republike, neprejdú
cez tlač atď., ale preto je zákon, ktorý
sa vykonáva centrálne, takže si myslím,
že si tu termíny môžeme skrátiť.
Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pani poslankyňa Nemcová.
Poslankyně SL D. Němcová: Chtěla jsem
jen reagovat na to, že už dvakrát tady zaznělo,
že na restituce je miliard nepočítaně.
Domnívám se, že nejsou vypláceny ze
státního rozpočtu a v hotovosti, že
se jedná úplně o jiné položky,
které by byly jiným způsobem zúčtovatelné.
Vůbec celkově mám dojem, že tento eminentně
sociální návrh zákona je poměrně
asociální vůči nám, poslancům,
protože se nás snaží postavit do tohoto
světla. My nemůžeme rozdávat z něčeho,
co nemáme. A říkám to jako třeba
babička, kde v rodinách je po třech dětech
a jeden živitel. A vím, že ty rodiny na tom nejsou
dobře a že by jim třeba tisícovka pomohla.
Ale kde není, ani čert nebere. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Faktická poznámka, pán poslanec Žáček.
Poslanec SL L. Žáček: K panu poslanci Magyarovi
- ten diferencovaný návrh tady přece byl
podán - odst. 2 písm. a, b, c.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Áno, ešte som mal pocit, že sa hlási ktosi
s technickou poznámkou.
Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální
shromáždění, mám za to, že
si všichni rádi poslechnete čísla z
faxu SBČS č. 239 121 47. Tento fax nám říká,
že ve státním rozpočtu federace je k
31. 10. 1991 16 miliard 686 miliónů 286 tisíc
korun přebytku. Pokud zohledníme ztrátu rozpočtu
České republiky ve výši 3 miliardy 838
miliónů, resp. ztrátu rozpočtu Slovenské
republiky ve výši 4 miliardy 275 miliónů,
dostáváme přebytek za celou federaci 8 miliard
578 miliónů. Dodávám však, že
o těchto číslech platí to, co jsem
řekl již dříve o statistických
ukazatelích, tj. že je nemůžeme brát
v úvahu jen tehdy, pokud jsou kladná a zapomínat
na to, když jsou záporná. Jsou značně
relativizovatelná a domnívám se, že
bychom nerozhodovali dobře kdybychom je nyní vzali
v potaz. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Faktických a technických poznámok
je také množstvo, že to vo mne vzbudzuje dojem,
že všetci máme v podvedomí strach, že
by sme za chvíľu mali pristúpiť k prerokúvaniu
bodu, ktorý sa volá referendum, a preto usilujeme
natiahnuť čas tak dlho, ako sa dá rôznymi
technickými a faktickými poznámkami. Neberiem
to ako vedome, ale cítim v tom tento podvedomý strach
z toho, čo nás čaká. Prepáčte
mi tento čisto osobný komentár. Ešte...
Poslanec SL J. Kakačka: Protestujem proti predsedajúcemu,
pretože toto je parlament, ktorý rieši závažné
otázky tohto štátu, tejto krajiny, týchto
národov. Keď niekto povie, že nemáme,
pýtam sa, prečo nemáme? Prečo tak
neskoro došlo k systému prerokúvania oddĺženosti
podnikov? Prečo sa neriešili určité
otázky, aj colný, koľko sa tu šraubovou
technikou dostalo elektrotechniky, fabriky neodvádzajú
dane alebo nevyrábajú. Na toto keby miá vláda
vedela odpovedať! Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím, pán poslanec Wágner.
Poslanec SL J. Wágner: Pane předsedající,
já se především omlouvám vám,
že budu reagovat na váš způsob řízení
této schůze a komentování. Ale nezlobte
se, už je potřeba na to reagovat. Jednací řád
praví jednoznačně - pokud chce předsedající
mluvit, předá řízení schůze.
Já bych vás prosil, abyste tak činil. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Uznávam, že som urobil chybu, ďakujem za upozornenie.
Prosím, hlási sa ešte niekto s technickou poznámkou?
Pán poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Pane předsedající,
já jsem pouze oznámil konkrétní čísla
a domnívám se, že prospěla všem.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Hlási sa ešte niekto s technickou poznámkou?
Do diskusie je pripravený pán poslanec Miloš
Zeman, dávam mu slovo, môže sa ešte pripraviť
pán poslanec Ransdorf, po ňom pán poslanec
Peter, pán poslanec Miller a potom ďalší.
Poslanec SN M. Zeman: Velcí lidé mají smůlu,
že si musí neustále rovnat mikrofony a malí
lidé mají tutéž smůlu v opačném
směru. Tady vidíte, drazí kolegové,
jak výhodné je být průměrným.
Teď bych se dostal k tématu, když jsem poslouchal
své předřečníky a napadlo mě,
že tato diskuse by se krásně dala popsat rovnicemi
matematické teorie chaosu. Dovolte mi, abych k tomu rovněž
přispěl. Začal bych historkou, kterou s oblibou
a veřejně vypráví významný
vládní činitel, který dnes není
mezi námi a mimochodem, abyste mě nepodezírali,
není to ani federální ministr financí.
Historka se týká toho, že jeho dcera nakupovala
v samoobsluze. V té samoobsluze byla matka se dvěma
malými dětmi. Jedno dítě chtělo
jogurt, matka mu říkala: "Na to nemáme,
vrať to zpátky." Druhé dítě
chtělo lízátko. Matka mu říkala:
"Na to nemáme, vrať to zpátky." Dcera
onoho vysoce postaveného činitele šla, koupila
plato jogurtů a věnovala je oněm dětem.
Jsem ochoten přiznat, když to zmíněný
činitel vypráví, že má dobře
vychovanou dceru. Kladu si pouze otázku, zda tato dcera
je schopna obejít řádově deset tisíc
samoobsluh v této zemi a zda je schopna to dělat
permanentně. Pokud ne, nahrazujeme systematickou sociální
politiku charitativní činností. Proč
uvádím tento příklad? Říká
se, že navrhované opatření, tedy finanční
příspěvek, je nesystémové.
Ano, naprosto souhlasím. Ještě jsem se nesetkal
s jediným systémovým opatřením
v oblasti hospodářské politiky a nevidím
tedy důvod, proč by toto opatření
zrovna mělo být výjimkou. (Potlesk.) Jestliže
zde např. bez vědomí parlamentu 50 miliard
korun má být určeno na oddlužení
podniků a rekapitalizaci bank, pak případné
4 miliardy a nebo v jiné verzi 200 miliard korun je věc
(šum v plénu) - zaplať pán Bůh
200 milionů - děkuji za opravu - je věc,
kterou projednává parlament přesně
v souladu s Parkinsonovými zákony. Až nám
jednou někdo předloží položku za
třináct padesát, budeme o ní jednat
14 dní. Z toho vyplývá, že bych doporučoval
odstranit zde jakousi schizofrénii.
Na jedné straně se nám tvrdí, že
státní rozpočet - a to je otázka,
kterou zde rovněž musíme posuzovat - na to
prostředky nemá. Výborně, může
to být pravda. Ale proč, když před půl
rokem předsedové rozpočtových výborů
- a ještě v září - upozorňovali
na reálná rizika deficitního státního
rozpočtu jako výsledku, nikoliv jako předpokladu,
význační činitelé ministerstva
financí suverénně prohlašovali tyto
prognózy za katastrofické a neoprávněné.
Není tady jistý rozpor mezi jejich tvrzením
v jedné a druhé záležitosti? Domnívám
se, vážení kolegové, že údaj,
který zde uvedl kolega Tichý, tedy údaj o
oněch někdy šestnácti a někdy
dvaceti miliardách přebytku ve federálním
rozpočtu - ono to samozřejmě s pochopitelných
důvodů kolísá - není ekonomicky
relevantní. A nechci vás zdržovat výkladem,
proč tomu tak není. Konec konců čeká
nás bod analýza rozpočtu za třetí
čtvrtletí. Avšak jestliže s podobnou logikou,
jako někteří poslanci sloužící
svým ministrům odmítnou jakékoliv,
zdůrazňuji jakékoliv vyjádření
parlamentu k hospodářské situaci a nyní
odmítnou, aby nám tento evidentní, každému
laikovi jasný rozpor ministr financí nebo jeho zástupce
vysvětlil, pak bych chtěl skončit závěrečnou
úvahou, která možná někomu z
vás bude připomínat science fiction.
Je technicky možné nahradit poslance hlasovacími
automaty, které by blikáním případně
pípáním dávaly najevo, jak který
poslanec hlasuje a které by byly dálkově
ovládány z jediného řídicího
centra. Takové řešení by mělo
veliké výhody, poslanci by mohli pracovat 24 hodin
denně, nebrali by poslanecké platy a byli by naprosto
imunní vůči jakýmkoli opačným
názorům, protože by neměli receptory,
které by jim umožnily je akceptovat. Jsem přesvědčen,
že v tomto parlamentě není jediný poslanec,
který by splňoval první dvě kritéria,
ale kladu si otázku, zda se mezi námi nevyskytují
hlasovací automaty, které perfektně splňují
kritérium třetí. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Zemanovi, pán poslanec
Ransdorf je prihlásený ako ďalší
v poradí. Poslanec Novosád a poslanec Világi
sa hlásia s faktickou poznámkou.
Poslanec SL K. Novosád: Mě nesmírně
zaujal příběh pana poslance Zemana, chtěl
bych se jen zeptat, s kým by v tom centru ještě
seděl? (Potlesk, hluk v sále, hlasy z pléna:
To už je obsazeno.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To bola rečnícka otázka. Pán poslanec
Világi.
Poslanec SL O. Világi: Prosím vás, z vystúpenia
pána poslanca Zemana som pochopil jednu vec, že pán
poslanec Zeman nevie akceptovať vôľu alebo rozhodnutie
väčšiny tohto parlamentu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím, pán poslanec Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, předložený
návrh je nepochybně velmi významný
a jako takový jej jistě tento parlament posuzuje.
Ekonomičtí ministři tu při projednávání
zprávy o stavu našeho hospodářství,
o průběhu ekonomické reformy tvrdili, že
naše ekonomická reforma je O.K. (Hlas z pléna:
Je to naše reforma a ne vaše.) Naše ekonomická
reforma, doufám, že mě stále pokládáte,
pane kolego, za občana tohoto státu, takže
se mě, když dovolíte, také trochu týká.
Ale obávám se, že ekonomická reforma
a ekonomika není totéž. Pan ministr financí
se ale vyslovil, že všechno jde lépe než
jsme čekali a tak ho tedy beru za slovo a předložený
návrh podporuji.
Je pravda, že sice se objevily zprávy, také
z vládních zdrojů, že průběžné
pokladní plnění u souhrnu rozpočtů
už bylo před nedávnem v mínusu, konkrétně
před 14 dny, že v současné době
je průběžné pokladní plnění
980 miliónů, ale slyšíme mnohem optimističtější
údaje, zvláště, když je vyslovuje
osoba natolik povolaná, jako je federální
ministr financí. Nechápu proto, proč kolegové
z pravicových stran usilují o to, aby se u oné
sumy 4,5 miliardy korun umazaly nuly, většina nul
aby tedy zmizela. Nacházím pro to jediné
vysvětlení, že nesouhlasí s názorem,
který razil můj oblíbený osvícenský
filozof Lichtenberg, že nuly, aby získaly na hodnotě,
musí stát vpravo. (Smích v sále, potlesk.)
Ale bylo tady ostatně řečeno, když se
projednávaly velké restituce, že velké
restituce nejsou záležitostí peněz,
že jsou záležitostí morálky. Nuže,
tato věc je také záležitostí
morálky, a proto si myslím, že tento parlament
by se měl na sociálně potřebné
ohlížet.
Ale je tu ještě jeden dobrý důvod, proč
podporuji tento návrh, který byl parlamentu předložen,
totiž že může výrazně napomoci
léčení odbytové krize. Tam bych se
ovšem obával jedné záležitosti
a sice toho, že se spotřebitelské preference
přesunuly k dováženým výrobkům.
To se týká i potravin. Proto bych s vaším
dovolením předložil pozměňovací
návrh k onomu návrhu a to u § 4, kde bych navrhoval
nový odst. 5 "příspěvek lze použít
výlučně na nákup zboží
tuzemského původu." (Smích v sále.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Napadol ma tiež jeden citát z Lichtenberga,
ale nemôžem to tu povedať. Pán poslanec
Senjuk sa hlási s technickou poznámkou.
Poslanec SN R. Senjuk: Je to faktická poznámka a
ne technická poznámka. Kolega Ransdorf citoval známého
filozofa a já bych si dovolil dodat, že tento známý
filozof netušil, že vlevo od těch nul stojí
pěkná čísla, což jsme měli
možnost zjistit za 42 let. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím ďalší diskusný príspevok
prednesie pán poslanec Peter, po ňom tu má
prihlášku pán poslanec Miller, pán poslanec
Soboňa, pán poslanec Šebek a pani poslankyňa
Sándorová. Také je poradie.