Úterý 12. listopadu 1991

Hynku,tento súbor je to pravé ořechové.I keď je back.

Zo strany nepriaznivcov tohto zákona počúvame argumenty o možnosti zneužitia tohto príspevku, zvlášť zo strany rómskych občanov. Tento neratifikovateľný pseudoargument vonia rasizmom a vôbec celá sociálna, lepšie povedané, asociálna účasť na politike diskriminuje sociálne slabých. A propos - Všeobecná výstava vykázala schodok 1 miliardy. Pýtam sa, či na to máme? Prosím vás, neobviňujte ma z populizmu a zo sociálnej demagógie. Apelujem na vaše kresťanké, rodičovské a vôbec všeobecné ľudské cítenie. Vianoce a pokoj ľuďom dobrej vôle sa blížia. Srdcia sa otvárajú. Nech sa otvoria aj vaše.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujeme pani poslankyni Záležákovej. S faktickou poznámkou k vystúpeniu pána poslanca Dostála sa hlási poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Ja mám jednu otázku na pána poslanca Dostála, či je ten vládny návrh vládou prijatý návrh?

Potom mám poznámku k tomu, čo tu hovorila pani poslankyňa Záležáková. Ja si myslím, že argumentácie, že tí, ktorí sú proti tomuto návrhu, argumentujú tým, že nechceme príspevok dávať kvôli rómskemu obyvateľstvu, tak si myslím, že by nám pani poslankyňa Záležáková mala povedať, kde to počula. Vyzerá to totiž tak, ako keby to počula vo výboroch. Ale ja si myslím, že to tam neodznelo. Je to otázka toho, v akom prostredí sa človek pohybuje a ja si myslím, že je to jeho vec.

Poslankyně SL E. Záležáková: Pán poslanec si myslí, že sa pohybujem medzi Rómami, no dobre. V kuloároch sa predsa o tom hovorilo, že to Cigáni prepijú. Nevieme, kto to prepije, či Cigáni alebo bieli, to záleží na situácii v rodinách, ale my nemôžeme takto argumentovať, všetko sa prepije, to by sa potom mohlo prepiť aj tých 140 korún, mohla by sa prepiť výplata. To je predsa nezmysel. Prepáčte, pán poslanec, ale nemôžem vám na to viac odpovedať, pretože vaša argumentácia je absolútne smiešna.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja si myslím, že by sme nemali rozvíjať túto tematiku. Pán poslanec Dostál by chcel zareagovať na poznámku pána poslanca Világiho.

Poslanec SN P. Dostál: Byl jsem vyzván, tak zareaguji. Pan poslanec Világi jaksi sugestivně uvedl v pochybnost mé informace. Já ho ujišťuji, že mám před sebou vládní návrh. Pan ministr Miller mluvil ve svém projevu o vládním návrhu, který se připravuje na březen, paní navrhovatelka mluvila o vládním návrhu, já ten vládní návrh mám. Jestli si pan poslanec myslí, že manipuluji informacemi, které si vymýšlím a je o tom přesvědčen, je to jeho věc.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Možno nám to pán minister a poslanec Miller trochu objasní.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Skutečně o vládním návrhu zákona vláda nejednala. Je to návrh, který předložilo ministerstvo práce a sociálních věcí a jednaly pouze o něm tripartity. To jenom pro přesnost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Takže sa zhruba potvrdzuje, čo tu namietal pán poslanec Világi. S technickou poznámkou sa hlási pán poslanec Voleník, pán poslanec Pohanka.

Poslanec SL L. Voleník: Já bych chtěl jenom upřesnit pro pana poslance Dostála - je to totiž návrh vládního návrhu.

Poslanec SL M. Pohanka: Mám dotaz na pana ministra, zda svůj, nyní poslanecký návrh, který přednesl zde, předložil také vládě jako ministr? Nevím jestli zde někdo už v této rozpravě připomínal, že letošní schodek v České republice bude asi 6 miliard a že ve Slovenské republice se počítá se schodkem 9 miliard. Těžko si potom můžeme dovolit taková mimořádná vydání, protože tím by se celkový schodek ještě zvýšil.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Rozmáha sa tu zlozvyk faktických poznámok. Ja si myslím, že diskusia pokračuje, každý má možnosť sformulovať svoj argument do rozsahu 10 minút, nech dá každý prihlášku a môžeme debatovať. Ale dal by som prednosť tomu, aby sme sa neutopili v sérii technických a faktických poznámok. Teraz vyvolám ďalšieho v poradí. Slovo má poslanec Valtr.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k problému. Domnívám se, že vláda má velký dluh vůči rodinám s nezaopatřenými dětmi, protože je tam skutečně nejvyšší pokles reálných příjmů a nynější vlna zdražování způsobí, že pokles naroste ke 30 %. Myslím ale, že zde navržený vánoční přídavek je plošný, nediferencuje potřebné a svými 4 miliardami je drahý, navíc na něj nemáme. Proto jej nepodporuji. Sociální situace rodin, mám za to, bude v prosinci posílena vánočním příplatkem zaměstnancům, o kterém jsem četl a mnohé podniky, které jsou rentabilní, ho chystají. Z hlediska rozpočtového napětí by snad bylo možné a vhodné řešit situaci v těch nejpotřebnějších rodinách, které se musely v roce 1991 obrátit na sociální pomoc. Takových dětí je asi 300 000, což by při dávce 500,- korun činilo asi 150 až 200 miliónů korun. Proti zneužití, které i zde přichází v úvahu, by bylo vhodné poskytnout tento příspěvek formou předplacení stravného v hromadném stravování, případně poukázkovým nákupem na ošacení. Jak jsem zjistil, na sociálních úřadech jsou schopni tento příspěvek realizovat.

Rád bych ale přesto obrátil vaši pozornost k řešení zlepšení situace rodin v roce 1992 a ještě v roce 1993, protože pokládám současnou konstrukci dětského přídavku a daňových úlev, kterou nám zanechal komunistický režim, za antisociální a myslím si, že je možné přímo za hanebný. Čím je větší příjem, tím je větší úleva na dani, takže např. samoživitelka se 2 dětmi dostane při platu 2 500 Kčs 650 Kčs dětského přídavku a daňovou úlevu 170 Kčs, tedy dohromady na děti 820 Kčs. Zatímco u nás, u poslanců činí 650 Kčs dětského přídavku a daňová úleva 620 Kčs, tedy dohromady 1 270 Kčs, a zatímco totéž u rodiny ministra dělá 650 Kčs a daňová úleva 1 220 Kčs, tedy celkem 1 870 Kčs. To si myslím, že skutečně není možné, že to není sociální, a že nemůžeme čekat až do roku 1994, kdy bychom s tím mohli něco udělat. Podle tohoto návrhu bychom ještě těmto rodinám dali dalších 1.000 Kčs jako vánoční příspěvek. Proto s ním nesouhlasím.

Nesouhlasím ani s vládou, že máme ještě 2 roky čekat a myslím si, že vláda musí podniknout nějaké kroky, abychom v roce 1992 a 1993 diferencovaným způsobem mohli podpořit především rodiny v nižších příjmových kategoriích, které to potřebují. Navrhuji do usnesení:

Za prvé - řešit tíživou situaci rodin s nezaopatřenými dětmi, které se musely v roce 1991 obrátit na sociální úřad o pomoc jednorázovým příspěvkem 500 Kčs vypláceným formou úhrady hromadného stravování, aby byly zachovány nutriční hodnoty, popřípadě je použít ve formě poukázky na ošacení. Termín výplaty v prosinci 1991.

Za druhé - požádat vládu ČSFR, aby na léta 1992 až 1993 připravila návrhy na diferencované řešení zlepšení situace rodin s nezaopatřenými dětmi.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, upozorňujem vás na žáner. My budeme prijímať alebo neprijímať zákon, a nie uznesenie. Pokúste sa preto formulovať svoje návrhy tak, aby boli zapasovateľné do návrhu zákona, ktorý je tu predložený na schválenie. (Poslanec SN V. Valtr: Dám tyto návrhy písemně.) Buďte, prosím, taký láskavý. A teraz vystúpi pán poslanec Žáček.

Poslanec SL L. Žáček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k tisku 967 na vydání zákona o jednorázovém vánočním příspěvku na nezaopatřené děti podávám doplňovací návrh.

§ 1 odst. 2 a): "Děti v péči dětských domovů a jim na roveň postavených, b) děti v rodinách, kde matka je samoživitelka nebo otec samoživitel, c) děti v rodinách, kde průměrný měsíční příjem nepřesáhne 2000 Kčs." Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To boli tri pozmeňujúce návrhy § 2. Prosím teraz pána poslanca Prokopa, pripravia sa páni poslanci Hubálek, Borguľa, Malina.

Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, už tady bylo mnoho řečeno a já, ačkoliv jsem si připravil vystoupení delší, nehodlám opakovat věci, které už přednesli kolegové přede mnou. Aby bylo jasno, patřím mezi ty poslance, kteří v žádném případě nehodlají hlasovat pro návrh zákona, tisk 967, tak jak byl předložen, a jak ho přednesla jménem skupiny navrhovatelů paní poslankyně Rothmayerová. Důvody, pro které nehodlám pro něj hlasovat, už tady zazněly. Jen ve stručnosti zopakuji, jsou dvojího typu. Jednak důvody rozpočtové, tzn., jestli na takovou věc vůbec máme, a ta druhá kategorie, ta je pro mě podstatnější, to je důvod plošnosti, a tedy neúčinnosti takového opatření.

Myslím, že toto skutečně není cesta, jak bychom měli prokazovat své sociální cítění. Myslím, že sociální politika státu by měla být založena na něčem, co se dá nazvat sociální odpovědnost, a myslím, že o každé koruně, kterou vynaložíme ze státního rozpočtu, bychom měli velmi a velmi uvažovat, jestli skutečně splní účel, nebo ne.

Zazněl tady i návrh, který přednesl pan poslanec Miller, který se v podstatě pokouší o určitou novou cestu nebo nový přístup k řešení problematiky rodin s dětmi, které skutečně jsou potřebné. Myslím, že v tuto chvíli to je cesta. Nejsem schopen přesně do detailů zvážit všechny možné dopady, tak jak on to navrhuje, ale v zásadě se domnívám, že jestliže bychom měli poskytovat vánoční příspěvek, tak jedině touto cestou.

Chtěl jsem se ovšem v této souvislosti zeptat, jaké je stanovisko vlády k rozpočtovým dopadům, o kterých tady pan poslanec a ministr Miller hovořil, tedy k těm 200 mil. Kčs, které by takové opatření stálo.

Čili v zásadě - budeme-li jednat o návrhu tisku 967 - hlasovat pro nemohu, ale návrh ministra Millera jsem ochoten podpořit. Děkuji za pozornost.

Předsedající SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím pána poslanca Hubálku o jeho vystúpenie. Volám poslanc Borguľu, aby sa pripravil na svoje vystúpenie, po ňom vystúpi poslanec Malina, Magyar a Zeman.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, uvědomme si, že se jedná o částku 4,5 mld., že před nedávnem jsme zde hovořili o vyrovnávacím příspěvku 140 Kčs na každého občana, což představovalo 27 mld. Kčs. Nikdo z nás, ať patříme k tzv. pravici nebo levici, nechce škodit našim lidem. Je ovšem rozdíl, jak odpovědně se stavíme k nakládání se společným majetkem, se společnými zdroji. Jistěže je líbivé každému slíbit a vyhovět, ale tato odpovědnost by nás měla nutit k zamyšlení, jestli ten příspěvek 4,5 mld. Kčs, o kterém teď mluvíme, by nebylo vhodnější rozpracovaně a zdůvodněně přidělit na investiční úkony, ať je to třeba rozvoj počítačové sítě sdělovacích prostředků. Víme, že v tomto světu a hlavně sobě hodně dlužíme, a že bez spojení není velení.

Chtěl bych tedy poukázat na to, že podobným způsobem by šly vybavit i sociální úřady, kde by se mohlo potom vyhovět individuálním požadavkům. Pan ministr Miller nás upozorňoval, že dosavadní aparát to nestačí zvládnout. Všichni jsme proti plošným řešením. To by byla jedna z cest, ale je potřeba si uvědomit, že jsme parlament, že máme právo a povinnost tvořit zákony a kontrolovat jejich plnění. Ale vláda by nám měla předkládat zdůvodněné návrhy jak to dělat, a my bychom měli jednat s rozvahou a ne ukvapeně.

Jsem si vědom, že za necelých 8 měsíců budou volby, a že tato otázka se může velice nepříznivě obrazit pro lidi, kteří budou zastávat odpovědné názory, ale myslím, že většina z nás do parlamentu nešla pro to, abychom se líbili, ale abychom odpovědně jednali. Proto nemohu souhlasit se sice sociálně potřebným, ale rozumově neuváženým návrhem na vánoční příspěvek po 1000 Kčs na hlavu. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím teraz pána poslanca Borguľu o jeho vystúpenie. Pripraví sa poslanec Malina, Magyar, Zeman, potom pán poslanec Ransdorf.

Poslanec SL M. Borguľa: Vážené kolegyne, vážení kolegovia poslanci, v prvej rade jednu poznámku k návrhu pána - v tomto prípade nie ministra, ale poslanca Millera. Chcel by som povedať, že tým mení filozofiu zákona. Totiž filozofia zákona,ktorý je predložený k posúdeniu, hovorí o tom, že nejde o dodatočnú dávku sociálneho charakteru pre rodiny veľmi potrebné, ale ide o to, že podľa našej filozofie sa v celej sociálnej sfére znížil za posledné obdobie podieľ štátu na výchove mládeže, mladej generácie, z 36 na 29% a teda nie s ohľadom na to, že sa už zmeškala doba akýmsi jednomesačným prídavkom, ale je treba to urobiť v tomto období, koncom roku, akýmsi jednorázovým príspevkom. V tomto je filozofia otázky celého zákona trochu iná.

Chcel by som ale povedať, že i napriek tomu, že prejdú návrhy pána poslanca Millera, ja osobne budem pre to hlasovať, pretože i keď vláda v tomto prípade tou štátnou kasou zatrasie o dvadsaťkrát menej ako je návrh zákona predložený tu skupinou poslancov, ale i tak to bude aspoň akési riešenie,i keď by som chcel povedať, že minimálne.

Teraz k môjmu vlastnému diskusnému príspevku. Po prvé by som chcel pripomenúť, že vláda po prvom štvrťroku, kedy ako vieme, bol pomerne vysoký prebytok rozpočtu, rozdelila 40 miliárd rozpočtu bez vedomia a obišla v podstatě suverenitu tohto parlamentu.

Fakt je jeden, že súčasné rozpočtové pravidlá to pripúšťajú. Ale rozdelili 40 miliárd.

Po druhé: Z rozpočtového hľadiska suma 4 miliardy nehrá rozhodujúcu úlohu a je len jednou desatinou, čo vláda rozdelila a podľa dnešného stavu plnenia rozpočtu by sme dokonca nemuseli, v prípade schválenia tohto zákona, založiť podklady pre zmenu rozpočtu.

Po tretie: Chcel by som povedať, že návrh podporilo Ministerstvo práce a sociálnych vecí. Tak vystúpil, podľa mojich informácií, aj pán minister vo vláde - ktoré podobné riešenia predpokladá a predpokladám, že neodstúpi od toho aj v budúcom roku, že to bude niečo naviac.

Po štvrté: V súčasnosti podľa pokladného plnenia, ktoré dostávame ako predsedovia výborov pre plán a rozpočet, k 31. 10. je federálny rozpočet v prebytku 18 miliárd korún. Chcem povedať zodpovedne - prostriedky na to sú.

Po piate: Vládou nie je spochybňovaný zatiaľ prebytok 8 miliárd Kčs. Pán minister Klaus v apríli na seminári výborov pre plán a rozpočet prehlásil, že prebytok nie je strategickou záležitosťou. Je len poistkou na mimoriadne výdaje. Predpokladám, že aj keby sme tu o tom rozhodli, že nebude prebytok, keby aj nakoniec k tomu malo dôjsť, zatiaľ ho nikto nespochybnil, že bude konečný prebytok 8 miliárd, z ôsmich na štyri miliardy, stratégia rozpočtu sa nemení, pretože tým, že rozpočet je prebytkový, tento parlament schválil, že vlastne je to antiinflačný rozpočet. Keď bude 4 alebo 8 miliárd, tým sa táto celková stratégia nemení.

Preto by som chcel povedať, že osobne nevidím dôvody, aby z rozpočtového hľadiska nebol tento zákon schválený. Vzhľadom na to, že je seriózne, aby sme si vypočuli aj názor zodpovedného za financie, dávam procedurálny návrh, aby rokovanie bolo prerušené a aby vysvetlenie, pretože si myslím, že k sociálnej potrebe väčšina z nás nemá výhrady, skôr je tu spor o tom, čo nám to urobí v rozpočte, podal pred týmto váženým Federálnym zhromaždením pán minister Klaus. Prosím, aby o tomto mojom procedurálnom návrhu dal pán predsedajúci hlasovať. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Najskôr sa ale hlási s faktickou poznámkou pán poslanec Senjuk. Po jeho vystúpení dám o tomto návrhu poslanca Borguľu hlasovať.

Poslanec SN R. Senjuk: Chtěl bych jen upozornit na zvláštní argumentační gymnastiku, která se zde předvádí, protože z řad stejných poslanců Komunistické strany Československa při projednávání zákona o mimosoudních rehabilitacích tu bylo tvrzeno, že částka 4 miliardy je natolik velkým závažím pro státní rozpočet, že není možné odsouhlasit tento zákon. Nyní zde slyšíme jiný argument.

Druhá část mé faktické poznámky je, že bych chtěl vědět zdroj informací, ze kterých čerpá pan kolega Borgula tvrzení, že státní rozpočet má přebytek 18 miliard. Domnívám se, že o zdroji jeho informací by se dalo s úspěchem pochybovat. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Technickú poznámku má pán poslanec Borguľa, potom pán poslanec Malina.

Poslanec SL M. Borguľa: Chcel by som pripomenúť kolegovi Senjukovi, že pri rovnakom prerokúvaní pán minister Klaus zároveň povedal, že na tak závažnú vec, ako sú reštitúcie, aj keby to stálo niekoľko miliárd, sa peniaze musia nájsť. Nevidím preto dôvod, prečo by sa nemali nájsť na sociálne dávky pre deti. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S technickou poznámkou vystúpi pán poslanec Malina.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si vás obtěžovat tím, že spojím svoji technickou poznámku s velice krátkým vystoupením. Prosím za prominutí, velice se to hodí.

Mám v rukou právě stanovisko federálního ministerstva financí k návrhu zákona o jednorázovém vánočním příspěvku na nezaopatřené děti. Je datováno v Praze dne 7. listopadu 1991. Dovolte mi citovat - je to z odboru státního rozpočtu a státního závěrečného účtu: Vzhledem ke stávajícímu stavu plnění státních rozpočtů na 3. čtvrtletí 1991 se očekává, že v celkovém hospodaření státních rozpočtů za rok 1991 nebude dosažen rozpočtový přebytek, ale naopak hrozí riziko schodku. Proto není možné souhlasit s provedením navrhované finančně náročné akce v závěru roku 1991. (Potlesk.)

Dovolte doplnit mým přesvědčením, že v tomto návrhu zákona nejde vůbec o děti, ale jde o voliče. Myslím si, že pokud by toto Federální shromáždění přijalo tento návrh zákona, nečiní to pro děti, ale činí to z obavy před voliči. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Zvolávam poslancov na hlasovanie o procedurálnom návrhu poslanca Borguľu. Prosím, slovo má pán poslanec Miller. Prosím poslancov, aby sa dostavili do snemovne.

Poslanec SL P. Miller: Vážený pane předsedající, chtěl bych podpořit názor pana předřečníka, protože pan ministr financí mne požádal dopisem z 18. 10. 1991, abych připravil vyhlášku na zrušení státního vyrovnávací příspěvku pro osoby výdělečně činné, protože odklad nebo neschválení tohoto opatření představuje úsporu výdajů v částce 9 miliard, a vedlo by to ke schodku a nemožnosti připravit státní rozpočet.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To boli vysvetlenia pána ministra Millera.

Konštatujem, že snemovne sú uznášaniaschopné. Budeme hlasovať o procedurálnom návrhu poslanca Borguľu, ktorý navrhol, aby rokovanie o tejto otázke bolo prerušené, aby bol prizvaný minister financií a podal dodatočné vysvetlenie k otázke, o ktorej tu hovoril pán poslanec Borguľa.

Prosím, slovo má poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Chtěl bych jen upozornit právě v souvislosti s projednávaným návrhem, že v pokladním plnění státního rozpočtu byl vykázán na úrovni federálního rozpočtu těžko vysvětlitelný přebytek ve výši 20 miliard korun. Bez ohledu na to, že já osobně tento přebytek pokládám za - slušně řečeno

- podvod, docela by mne zajímalo, jaká je reálná základna financování. Tím bych chtěl také odpovědět kolegovi Senjukovi, který jako člen rozpočtového výboru tyto údaje zná, a - domnívám se - není důvod, aby se kolegy Borguly na ně znovu veřejně dotazoval. Připojuji se z těchto důvodů k návrhu kolegy Borguly.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: O tejto záležitosti sa bude hlasovať bez rozpravy. Teraz požiadam ešte pána poslanca Borguľu, aby zopakoval svoj procedurálny návrh, aby sme presne vedeli, čoho sa dožaduje a o čom máme rozhodnúť hlasovaním. Prosím slovo má pán poslanec Borguľa.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP