Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec
Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: K vystoupení paní
poslankyně Adrianové. Nejprve nejčerstvější
zprávy: K 30.9. je v těchto republikách 474
398 nezaměstnaných. To je od 30. 9. k dnešnímu
dní nárůst o 28 156 občanů.
Je to tedy za měsíc trojnásobné zvýšení
nezaměstnanosti.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec
Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Omlouvám se, že dnes mluvím
podruhé na stejné téma. V prvním případě
se zde někdo pokoušel označit naše obyvatele
jako chaoty. V druhém případě se je
někdo snaží označit jako lenochy. Domnívám
se, že nejsme v našem parlamentě proto, abychom
uráželi ty, kdo nás sem poslali. Může
nastat mezní případ, že jistá
část obyvatel se snaží chovat, jak říkala
paní poslankyně Adrianová, ale to je mezní
případ, my bychom měli brát v debatě
nejenom mezní případy, ale převažující
případy.
Poslankyně SN M. Adrianová: Za bývalého
režimu bola 100 % zamestnanosť. Ženy v domácnosti
neboli vykazované ako nezamestnané. Teraz poznám
veľa žien, ktoré berú nezamestnanecký
príspevok. To znamená, že sa rátajú
do toho percenta nezamestnaných. Z romskych žien boli
len tri-štyri doma, neboli zamestnané, teraz berú
nezamestnanecký príspevok.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec
Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Je sice pravda, že jsme slyšeli
v rozpočtových výborech tvrzení, že
nejhorším nepřítelem režimu jsou
statistiky. Ale chtěl bych říci, že
možná jsou největším přítelem
režimu. A to proto, že nezachycují skrytou nezaměstnanost.
Existuje dnes skutečně velké množství
lidí, kteří mají zkrácený
úvazek. Ano, v podstatě, podle mého soudu,
podle analýz, které byly zpracovány a myslím,
že jsou spolehlivé, se dnes dá mluvit už
o řádu 700 tisíc nezaměstnaných
v Československu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási pán
poslanec Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, rád
bych uvedl některá čísla na pravou
míru. Skutečně k dnešnímu dni
- zatím je to předběžné, protože
až je to anomálie, my jako federace nemáme
federální úřad práce. To je
také jedna z věcí, nad kterou byste se měli
zamyslet, pokud se týče rozdělení
kompetencí. My naše údaje získáváme,
budete se divit, po telefonu.
V současné době je nezaměstnanost
skutečně 6 % a nárůst byl skutečně
přesně takový - obdivuji vaši informovanost,
pane poslanče Dostále - je to naprosto přesné.
Chtěl bych říci, že i pan poslanec Ransdorf
má pravdu, a to v tom, že naše statistika nevykazuje
kurzarbeitery, nevykazuje zkrácené pracovní
doby, a to je skutečně jednoznačně
také nezaměstnanost. Dále nám stoupají
dřívější odchody do důchodu.
To jsou také potenciální nezaměstnaní,
těch je asi 30 tisíc. To je nárůst.
Dále bych chtěl obrátit vaši pozornost
na jednu věc a skončím. Jestliže pokles
produkce průmyslové výroby - jak včera
říkal ministr Vrba - je 40 %, pak když si vezmete
počet nezaměstnaných, který tady je,
nároky, které mají odbory v současné
době, když si vezmete to, že se podniky nechovají
tak, jak by se chovat měly, pak si jako ministr práce
musím položit otázku, jak vůbec tato
ekonomika ještě může fungovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Millerovi. Slovo
má pán poslanec Zahrádka.
Poslanec SL P. Zahrádka: Vážené Federální
shromáždění, konečně jsem
se dočkal. Chtěl jsem se připojit ke stanovisku
pana poslance Ransdorfa, že jsem také optimista a
věřím, že pokles našeho hospodářského
vývoje bude zastaven. Ale nejsem přesvědčen,
že ten pokles zastaví obsah našeho usnesení,
které tady projednáváme dneska už celé
dopoledne a ztrácíme obrovské peníze
a čas. Takže se domnívám, že by
bylo přijatelné - a dávám to i jako
pozměňovací návrh - přijmout
usnesení hospodářských výborů,
obou hospodářských výborů,
jako pozměňovací návrh. Znamená
to vypustit odstavce 2, 3 a 4 z předloženého
návrhu. Žádal bych, aby se o tomto návrhu
hlasovalo nejdříve a pokud bude přijat, ušetříme
více než hodinu času a bude to náš
příspěvek k ekonomické reformě.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil pán
poslanec Jiří Kincl a po ňom pán poslanec
Lux. Slovo má poslanec Kincl.
Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální
shromáždění, já jsem si zcela
jist, že od této chvíle co řeknu, může
být použito proti mně, protože sedím
v těch horních lavicích, kam mě vykázali
jisté politické síly, ale to mne nijak neodrazuje
od toho, abych nezaujal stanovisko ke zprávě vlády.
Vážení kolegové, s mírou informací,
které si osvojuji o naší ekonomice, rostou
mé obavy a svírá mě úzkost.
Věřit či nevěřit zprávě
vlády? Je něco v nepořádku s naší
ekonomikou nebo jen s pravdou o ní? Podle mého názoru
přichází v úvahu oboje. Totiž
stav československého hospodářství
se zhoršuje a bude se zhoršovat až na ono očekávané
dno tak zvané ekonomické aktivity. Na onom pomyslném
dnu bude nejen hospodářství, ale především
občan. A tu vzniká otázka, kterou kladu vládě:
"Dožijí se vůbec onoho dne podniky, u
nichž nastanou neřešitelné finanční
potíže ještě letos? Budou mít lidé
ještě vůbec důvěru v řízení
ekonomiky pomocí ekonomických nástrojů?
Bude mít někdo důvěru v nákup
kupónů, když hospodářství
prožívá kolaps již dnes a privatizace
nezačala a dokonce se chce odložit? Já se obávám,
že opravdu dojde k rozpadu sociálního konsensu.
My totiž, vážení poslanci, opravdu vytváříme
období značné sociální nejistoty
a snížení životní úrovně
obyvatelstva. My vědomě připravujeme likvidaci
řady dobrých podniků tím, že
pouštíme na náš trh zahraniční
výrobky a prohlašujeme to za nezbytnou konkurenceschopnost.
Nechráníme vůbec naší vnitřní
ekonomiky, což jiné, i vyspělé státy
dělají. Dáváme tomu volný průchod,
každý dováží co chce a přitom
dobře víme, jak těžce se nám
vyváží. Tohle přece všechno nemůže
skončit jinde než dalším zadlužením
této republiky. Pokud v tom budeme pokračovat, nevidím
tady naději na zvrat.
Vážení kolegové, nezastírejme
pravdu o naší ekonomice, sami sobě, ani ne
našemu obyvatelstvu. To je totiž velice a velice nebezpečné.
Naše obyvatelstvo totiž nereaguje na náš
skutečný stav a čeká pasivně
opravdu na onen zázrak. Právě proto je připravme
odpovědně na možný vývoj, třeba
i tím, že usnesení, které máme
přijmout, bude mít dostatečnou vypovídací
schopnost a obyvatelstvo připraví na nezbytně
nutné horší časy s tím, že
i za určitých podmínek jeho chování
je naděje na zastavení procesu poklesu ekonomické
aktivity. Vycházím z toho, že když má
zpráva vlády vlastně několik částí,
že by i usnesení mělo být přijato
ke každé části zvlášť.
Já se totiž domnívám, že občan
si spíš přečte usnesení a nedostane
se ke zprávě vlády. A nechť je černé
na bílém, co tady bereme na vědomí,
co tady konstatujeme a hlavně, co si bereme na svědomí.
Proto podávám tyto pozměňovací
návrhy k usnesení a budu žádat již
teď o jeho hlasování po jednotlivých
částech.
K bodu 2. Zněl by takto:
"Konstatuje k analýze vývoje ekonomiky za I.
pololetí, že", a teď budou následovat
pomlčky. Teď je otázka, zda-li to mám
v zájmu času všechno říci.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to nutné.
Poslanec SL J. Kincl: "Že se prohloubil pokles růstového
výkonu ekonomiky a návazně na to se nadále
zvyšoval počet uchazečů o práci,
- celková československá hrubá zadluženost
je menší
než se předpokládalo,
- registrovaný příliv zahraničního
kapitálu je stále
nízký,
- šíří se řetěz narůstání
platební neschopnosti podnikové sféry, postupně
rostl export československé produkce a reálné
přizpůsobení československé
ekonomiky postupovalo v omezené míře.
Konstatuje se k predikci vývoje ekonomiky do konce roku
1991, že
- vývoj ekonomiky i nadále klesá a vyústí
k poklesu produktu v tomto roce a může zaznamenat
pokles národního důchodu,
- nezaměstnanost by ke konci roku neměla překročit
700 tisíc osob,
- riziko vzestupu cen pro obyvatelstvo, zvláště
u potravin, se dá předpokládat,
- lze předpokládat zostření situace
v podnikové sféře.
Konstatuje se k prognóze vývoje ekonomiky pro rok
1992, že
- podstatný je průběh ekonomické transformace
pro zastavení poklesu růstového výkonu
a možné obnovy dynamiky,
- kritickým místem ve vývoji může
být polovina roku 1992,
- charakter vývoje v roce 1992 bude záviset na zachování
sociálního smíru,
- je nutné výrazně se orientovat na export,
- na další výdaje spojené s nezaměstnaností
bude potřeba vydat vyšší částku
než v roce 1991, neboť nelze počítat se
snížením počtu nezaměstnaných,
- velmi rizikový je vývoj zemědělsko-potravinářského
komplexu."
Dále bychom měli konstatovat k zásadám
hospodářské politiky vlády, že
"jakkoli sledují prioritu cíle vnitřní
rovnováhy ekonomiky na dosažení maxima reálného
výkonu ekonomiky, je nezbytné zásady hlouběji
konkretizovat tak, aby došlo k maximální eliminaci
faktorů způsobujících pokles ekonomické
aktivity."
K bodu 3:
Kloním se k výrazu "doporučuje".
A sice: "Vytvoření odpovídající
stimulace pro exportní politiku a rozvoj infrastruktury."
Za další:
"Vypracování mzdové regulace pro všechny
sektory národního hospodářství.
Doporučuje konkrétní řešení
platební neschopnosti státních podniků,
doporučuje průběžně hodnotit
systém poskytování podpor v nezaměstnanosti."
A bod 4:
Navrhuji toto: "Vládě ČSFR a vládám
ČR a SR - vytvořit cestou zákona komisi FS,
ČNR a SNR pro dohled nad privatizací." A teď
pozor:
"Pro kontrolu obsahu a způsobu schvalování
privatizačních projektů se zvláštním
zřetelem na privatizační projekty s majetkovou
účastí zahraničního kapitálu
a účastí státu."
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pán poslanec, je to doplnok k
tomu, čo je navrhnuté alebo je to nové uznesenie?
Poslanec SL J. Kincl: Úvod jsem vynechal, ten by tam mohl
být, ale body 2, 3, 4 by měly znít tak, jak
jsem přednesl.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou vystúpi
pán podpredseda vlády Hoffmann, po ňom pán
poslanec Šilhán.
Místopředseda vlády ČSFR P. Hoffmann:
Vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, na začiatku tejto rozpravy
tu odznela veľmi rozumná poznámka, že
diskusia, ktorá sa tu uskutočňuje, mala by
sa viesť na vecnej a nie na formálne deklaratívnej
a politickej rovine. Fakt je ten, že keď má táto
diskusia obojstranne prispieť k tomu, aby sme našli
vyhovujúce riešenie, musíme rátať
s realitami a faktami. Nie je možné úplne odhliadnuť
od toho, čo sa v realite deje a čo napr. robí
federálna vláda.
V súvislosti s posledným vystúpením
chcem povedať to, že federálna vláda urobila
v poslednom období toľko opatrení na ochranu
vnútorného trhu, ktoré tu prítomný
pán minister Flassik už považuje za vyslovene
odporujúce princípom antimonopolnej politiky.
Ako viete, obnovili sme dovoznú prirážku, zaviedli
sme kvotáciu poľnohospodárskych výrobkov,
úplne sme obnovili colný sadzobník, dosiahli
sme značnej symetrie voči Európskym spoločenstvám
v ochrane nášho vnútorného trhu. Musím
povedať, že sme urobili viac, ako by odpovedalo našej
snahe o vytvorenie liberálnej trhovej ekonomiky. Nejde
mi o nič iného, ako o to, aby sme pracovali s aspoň
približnými realitami, a nie s úplne svojvoľnými
predstavami.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Teraz bude
hovoriť poslanec Šilhán.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající,
dámy a pánové, to, co jsem vyslechl od pana
Kincla je v podstatě zcela nový návrh. Svoji
strukturou, svým obsahem atd. Nic proti tomu nemám.
Každý poslanec má právo při tak
složité věci, kterou projednáváme,
vyjádřit se, jak tomu rozumí a jak mu znalosti
a cit velí. Ovšem v tomto případě
není možné z pozice zpravodaje zapracovat tento
komplex návrhů do původního návrhu.
Proto bych vám, pane kolego, navrhl, kdybyste laskavě
tuto věc nechal rozmnožit jako svůj protinávrh,
rozdal do lavic poslancům, aby se mohli orientovat. To
je moje první reakce na komplex návrhů pana
poslance Kincla.
U řady dalších, které se omezují
na vynechání bodů nebo rozmnožení
původně koncipované zprávy, tam věci
zní jinak. Proto s ohledem na kvalitativní rozdíl
vašeho návrhu a toho, co jsme připravili, vás
prosím o takovýto postup.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ako predsedajúci sa pripájam k takému
riešeniu z vyložene procedurálnych dôvodov.
Poslanec SL J. Kincl: To je možná pravda, co říkáte,
ale vycházím z toho, že jsem jenom doplnil
body 2, 3 a 4 a jinak zůstává samotná
podstata úvodu usnesení. Nechápu, že
bych se teď měl postarat o rozmnožení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, ide predovšetkým
o to, že ide o nové uznesenie, z tlače 1006
ostáva len, že berie na vedomie. Ostatné je
nové. Ide o to, aby to poslanci mali v záujme veci,
pretože o tom budeme hlasovať ako o samostatnom návrhu.
Bolo by dobré, keby sa to rozmnožilo a do utorka rozdalo
poslancom, pretože dnes už zrejme hlasovať nebudeme.
Z toho dôvodu sa prikláňam k názoru,
ktorý tu vyjadril poslanec Šilhán.
Hlási sa poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, musím
se omluvit, ale nemohu nereagovat. Návrh pana kolegy Šilhána,
aby se poslanec postaral o rozmnožení, je zcela mimo
logiku a obvyklé zvyklosti jednání v tomto
shromáždění. Mám za to, že
byly předloženy pozměňovací návrhy
a je povinností Kanceláře FS postupovat jako
v jiných případech. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: V danom prípade odporúčanie
smerovalo na to, že sa to rozmnoží v Kancelárii
FZ, ale neboli predložené pozmeňujúce
návrhy alebo predložený nový návrh.
Špeciálne som sa na to pýtal. Hovorím
vyložene z procedurálnych dôvodov, pretože
budeme posudzovať tieto dva návrhy a k tomu druhému
sa prijímajú pozmeňujúce návrhy,
takže by bolo treba, aby sme na začiatku hlasovali
o týchto zásadných, napr. o návrhu
pána poslanca Záhradku, ktorý odporúča
tiež vypustiť všetky body, a samozrejme pán
poslanec Kincl odporúča celkom inak formulovať
všetky body, ktoré konštatujú, navrhujú,
odporúčajú a žiadajú.
Budeme pokračovať v rozprave. Teraz vystúpi
pán poslanec Lux a po ňom pán poslanec Kessler.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, úvodem si dovolím
potěšit Federální shromáždění,
že vláda je v tuto chvíli zastoupena 5 % svých
členů a poslanci 30 %.
Zneklidňuje mě průběh diskuse, a to
nejen v tomto sále. Na jedné straně slyšíme
demagogické výkřiky, žonglující
s termíny sociálních jistot, používajících
katastrofických scénářů a vědomě
zamlžující fakta. Na straně druhé
je zde absence pokory a tolerance k názoru druhých
a velmi často povýšení vlastního
názoru na dogma. Rád bych, abychom si uvědomili
tuto skutečnost.
Nevytvoří-li se prostor ke skutečné
diskusi jako předpokladu stanovených chybných
kroků a hledání cesty k jejich korekci, budeme
stále v babylónském zajetí. Jako předpokladu
chybných kroků a hledání jejich korekce,
to je totiž základ. Zároveň musíme
také nalézt odvahu ocenit to pozitivní, co
bylo vykonáno. Toto babylónské zajetí,
kdy všichni mluví a nikdo neposlouchá, kdy
lidé jsou zmateni, je charakteristické. Na jedné
straně slyšíme - žádné chyby
nejsou, všechno je vynikající, na druhé
straně - nic pozitivního se nestalo. Víme,
že ani jedno, ani druhé není pravda. Mnoho
lidí už si nasadilo volební brýle. Musím
např. odmítnout návrh ministra financí
na úpravu cen nájemného od 1. 7. 1992, na
druhé straně teze o zbídačování
lidu atd.
Jaký je hlavní úkol? Hlavní úkol
je bezesporu transformace majetkových vztahů. Jaká
je naše zkušenost? Často slyšíme,
že bohatnou bohatí. Vklady se významně
nemění, a přesto vstupuje stále více
prostředků na trh.
Mám otázku k zástupcům vlády,
jak vláda řeší tento problém?
Jak pokročila vláda v řešení
KSČ a SSM a jakou úroveň ztráty v
důsledku daňových úniků vláda
odhaduje a jak chce řešit tento problém.
Za další důležitý okruh považuji
zemědělství.
Reakci vlády na tlak zemědělců považuji
za dílčí opatření či
ústupky, ale absentuje zde systémový přístup.
Místo dílčích úlev a ústupků
je třeba řešit transformaci a zajistit fungující
fond tržní regulace. Mám k vládě
otázku, proč nebyl dodržen slib ministra Dlouhého
předložit tento transformační zákon
do konce září. Zásadně odmítám
představu, že můžeme realizovat nějakou
jinou reformu. Nezbývá nám než pokračovat
v této reformě, jíž vláda realizuje,
kterou považuje za správnou, ale nutně musíme
najít způsob ke korekci chybných kroků,
a to předpokládá nalézt politickou
odvahu k jejich uznání. Děkuji.