Pátek 8. listopadu 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: K vystoupení paní poslankyně Adrianové. Nejprve nejčerstvější zprávy: K 30.9. je v těchto republikách 474 398 nezaměstnaných. To je od 30. 9. k dnešnímu dní nárůst o 28 156 občanů. Je to tedy za měsíc trojnásobné zvýšení nezaměstnanosti.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Omlouvám se, že dnes mluvím podruhé na stejné téma. V prvním případě se zde někdo pokoušel označit naše obyvatele jako chaoty. V druhém případě se je někdo snaží označit jako lenochy. Domnívám se, že nejsme v našem parlamentě proto, abychom uráželi ty, kdo nás sem poslali. Může nastat mezní případ, že jistá část obyvatel se snaží chovat, jak říkala paní poslankyně Adrianová, ale to je mezní případ, my bychom měli brát v debatě nejenom mezní případy, ale převažující případy.

Poslankyně SN M. Adrianová: Za bývalého režimu bola 100 % zamestnanosť. Ženy v domácnosti neboli vykazované ako nezamestnané. Teraz poznám veľa žien, ktoré berú nezamestnanecký príspevok. To znamená, že sa rátajú do toho percenta nezamestnaných. Z romskych žien boli len tri-štyri doma, neboli zamestnané, teraz berú nezamestnanecký príspevok.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Je sice pravda, že jsme slyšeli v rozpočtových výborech tvrzení, že nejhorším nepřítelem režimu jsou statistiky. Ale chtěl bych říci, že možná jsou největším přítelem režimu. A to proto, že nezachycují skrytou nezaměstnanost. Existuje dnes skutečně velké množství lidí, kteří mají zkrácený úvazek. Ano, v podstatě, podle mého soudu, podle analýz, které byly zpracovány a myslím, že jsou spolehlivé, se dnes dá mluvit už o řádu 700 tisíc nezaměstnaných v Československu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Miller.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, rád bych uvedl některá čísla na pravou míru. Skutečně k dnešnímu dni - zatím je to předběžné, protože až je to anomálie, my jako federace nemáme federální úřad práce. To je také jedna z věcí, nad kterou byste se měli zamyslet, pokud se týče rozdělení kompetencí. My naše údaje získáváme, budete se divit, po telefonu.

V současné době je nezaměstnanost skutečně 6 % a nárůst byl skutečně přesně takový - obdivuji vaši informovanost, pane poslanče Dostále - je to naprosto přesné.

Chtěl bych říci, že i pan poslanec Ransdorf má pravdu, a to v tom, že naše statistika nevykazuje kurzarbeitery, nevykazuje zkrácené pracovní doby, a to je skutečně jednoznačně také nezaměstnanost. Dále nám stoupají dřívější odchody do důchodu. To jsou také potenciální nezaměstnaní, těch je asi 30 tisíc. To je nárůst.

Dále bych chtěl obrátit vaši pozornost na jednu věc a skončím. Jestliže pokles produkce průmyslové výroby - jak včera říkal ministr Vrba - je 40 %, pak když si vezmete počet nezaměstnaných, který tady je, nároky, které mají odbory v současné době, když si vezmete to, že se podniky nechovají tak, jak by se chovat měly, pak si jako ministr práce musím položit otázku, jak vůbec tato ekonomika ještě může fungovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Millerovi. Slovo má pán poslanec Zahrádka.

Poslanec SL P. Zahrádka: Vážené Federální shromáždění, konečně jsem se dočkal. Chtěl jsem se připojit ke stanovisku pana poslance Ransdorfa, že jsem také optimista a věřím, že pokles našeho hospodářského vývoje bude zastaven. Ale nejsem přesvědčen, že ten pokles zastaví obsah našeho usnesení, které tady projednáváme dneska už celé dopoledne a ztrácíme obrovské peníze a čas. Takže se domnívám, že by bylo přijatelné - a dávám to i jako pozměňovací návrh - přijmout usnesení hospodářských výborů, obou hospodářských výborů, jako pozměňovací návrh. Znamená to vypustit odstavce 2, 3 a 4 z předloženého návrhu. Žádal bych, aby se o tomto návrhu hlasovalo nejdříve a pokud bude přijat, ušetříme více než hodinu času a bude to náš příspěvek k ekonomické reformě.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil pán poslanec Jiří Kincl a po ňom pán poslanec Lux. Slovo má poslanec Kincl.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, já jsem si zcela jist, že od této chvíle co řeknu, může být použito proti mně, protože sedím v těch horních lavicích, kam mě vykázali jisté politické síly, ale to mne nijak neodrazuje od toho, abych nezaujal stanovisko ke zprávě vlády.

Vážení kolegové, s mírou informací, které si osvojuji o naší ekonomice, rostou mé obavy a svírá mě úzkost. Věřit či nevěřit zprávě vlády? Je něco v nepořádku s naší ekonomikou nebo jen s pravdou o ní? Podle mého názoru přichází v úvahu oboje. Totiž stav československého hospodářství se zhoršuje a bude se zhoršovat až na ono očekávané dno tak zvané ekonomické aktivity. Na onom pomyslném dnu bude nejen hospodářství, ale především občan. A tu vzniká otázka, kterou kladu vládě:

"Dožijí se vůbec onoho dne podniky, u nichž nastanou neřešitelné finanční potíže ještě letos? Budou mít lidé ještě vůbec důvěru v řízení ekonomiky pomocí ekonomických nástrojů? Bude mít někdo důvěru v nákup kupónů, když hospodářství prožívá kolaps již dnes a privatizace nezačala a dokonce se chce odložit? Já se obávám, že opravdu dojde k rozpadu sociálního konsensu. My totiž, vážení poslanci, opravdu vytváříme období značné sociální nejistoty a snížení životní úrovně obyvatelstva. My vědomě připravujeme likvidaci řady dobrých podniků tím, že pouštíme na náš trh zahraniční výrobky a prohlašujeme to za nezbytnou konkurenceschopnost. Nechráníme vůbec naší vnitřní ekonomiky, což jiné, i vyspělé státy dělají. Dáváme tomu volný průchod, každý dováží co chce a přitom dobře víme, jak těžce se nám vyváží. Tohle přece všechno nemůže skončit jinde než dalším zadlužením této republiky. Pokud v tom budeme pokračovat, nevidím tady naději na zvrat.

Vážení kolegové, nezastírejme pravdu o naší ekonomice, sami sobě, ani ne našemu obyvatelstvu. To je totiž velice a velice nebezpečné. Naše obyvatelstvo totiž nereaguje na náš skutečný stav a čeká pasivně opravdu na onen zázrak. Právě proto je připravme odpovědně na možný vývoj, třeba i tím, že usnesení, které máme přijmout, bude mít dostatečnou vypovídací schopnost a obyvatelstvo připraví na nezbytně nutné horší časy s tím, že i za určitých podmínek jeho chování je naděje na zastavení procesu poklesu ekonomické aktivity. Vycházím z toho, že když má zpráva vlády vlastně několik částí, že by i usnesení mělo být přijato ke každé části zvlášť. Já se totiž domnívám, že občan si spíš přečte usnesení a nedostane se ke zprávě vlády. A nechť je černé na bílém, co tady bereme na vědomí, co tady konstatujeme a hlavně, co si bereme na svědomí. Proto podávám tyto pozměňovací návrhy k usnesení a budu žádat již teď o jeho hlasování po jednotlivých částech.

K bodu 2. Zněl by takto:

"Konstatuje k analýze vývoje ekonomiky za I. pololetí, že", a teď budou následovat pomlčky. Teď je otázka, zda-li to mám v zájmu času všechno říci.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to nutné.

Poslanec SL J. Kincl: "Že se prohloubil pokles růstového výkonu ekonomiky a návazně na to se nadále zvyšoval počet uchazečů o práci,

- celková československá hrubá zadluženost je menší

než se předpokládalo,

- registrovaný příliv zahraničního kapitálu je stále

nízký,

- šíří se řetěz narůstání platební neschopnosti podnikové sféry, postupně rostl export československé produkce a reálné přizpůsobení československé ekonomiky postupovalo v omezené míře.

Konstatuje se k predikci vývoje ekonomiky do konce roku 1991, že

- vývoj ekonomiky i nadále klesá a vyústí k poklesu produktu v tomto roce a může zaznamenat pokles národního důchodu,

- nezaměstnanost by ke konci roku neměla překročit 700 tisíc osob,

- riziko vzestupu cen pro obyvatelstvo, zvláště u potravin, se dá předpokládat,

- lze předpokládat zostření situace v podnikové sféře.

Konstatuje se k prognóze vývoje ekonomiky pro rok 1992, že

- podstatný je průběh ekonomické transformace pro zastavení poklesu růstového výkonu a možné obnovy dynamiky,

- kritickým místem ve vývoji může být polovina roku 1992,

- charakter vývoje v roce 1992 bude záviset na zachování sociálního smíru,

- je nutné výrazně se orientovat na export,

- na další výdaje spojené s nezaměstnaností bude potřeba vydat vyšší částku než v roce 1991, neboť nelze počítat se snížením počtu nezaměstnaných,

- velmi rizikový je vývoj zemědělsko-potravinářského komplexu."

Dále bychom měli konstatovat k zásadám hospodářské politiky vlády, že "jakkoli sledují prioritu cíle vnitřní rovnováhy ekonomiky na dosažení maxima reálného výkonu ekonomiky, je nezbytné zásady hlouběji konkretizovat tak, aby došlo k maximální eliminaci faktorů způsobujících pokles ekonomické aktivity."

K bodu 3:

Kloním se k výrazu "doporučuje". A sice: "Vytvoření odpovídající stimulace pro exportní politiku a rozvoj infrastruktury."

Za další:

"Vypracování mzdové regulace pro všechny sektory národního hospodářství. Doporučuje konkrétní řešení platební neschopnosti státních podniků, doporučuje průběžně hodnotit systém poskytování podpor v nezaměstnanosti."

A bod 4:

Navrhuji toto: "Vládě ČSFR a vládám ČR a SR - vytvořit cestou zákona komisi FS, ČNR a SNR pro dohled nad privatizací." A teď pozor:

"Pro kontrolu obsahu a způsobu schvalování privatizačních projektů se zvláštním zřetelem na privatizační projekty s majetkovou účastí zahraničního kapitálu a účastí státu."

Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pán poslanec, je to doplnok k tomu, čo je navrhnuté alebo je to nové uznesenie?

Poslanec SL J. Kincl: Úvod jsem vynechal, ten by tam mohl být, ale body 2, 3, 4 by měly znít tak, jak jsem přednesl.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou vystúpi pán podpredseda vlády Hoffmann, po ňom pán poslanec Šilhán.

Místopředseda vlády ČSFR P. Hoffmann: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, na začiatku tejto rozpravy tu odznela veľmi rozumná poznámka, že diskusia, ktorá sa tu uskutočňuje, mala by sa viesť na vecnej a nie na formálne deklaratívnej a politickej rovine. Fakt je ten, že keď má táto diskusia obojstranne prispieť k tomu, aby sme našli vyhovujúce riešenie, musíme rátať s realitami a faktami. Nie je možné úplne odhliadnuť od toho, čo sa v realite deje a čo napr. robí federálna vláda.

V súvislosti s posledným vystúpením chcem povedať to, že federálna vláda urobila v poslednom období toľko opatrení na ochranu vnútorného trhu, ktoré tu prítomný pán minister Flassik už považuje za vyslovene odporujúce princípom antimonopolnej politiky.

Ako viete, obnovili sme dovoznú prirážku, zaviedli sme kvotáciu poľnohospodárskych výrobkov, úplne sme obnovili colný sadzobník, dosiahli sme značnej symetrie voči Európskym spoločenstvám v ochrane nášho vnútorného trhu. Musím povedať, že sme urobili viac, ako by odpovedalo našej snahe o vytvorenie liberálnej trhovej ekonomiky. Nejde mi o nič iného, ako o to, aby sme pracovali s aspoň približnými realitami, a nie s úplne svojvoľnými predstavami.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Teraz bude hovoriť poslanec Šilhán.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající, dámy a pánové, to, co jsem vyslechl od pana Kincla je v podstatě zcela nový návrh. Svoji strukturou, svým obsahem atd. Nic proti tomu nemám. Každý poslanec má právo při tak složité věci, kterou projednáváme, vyjádřit se, jak tomu rozumí a jak mu znalosti a cit velí. Ovšem v tomto případě není možné z pozice zpravodaje zapracovat tento komplex návrhů do původního návrhu.

Proto bych vám, pane kolego, navrhl, kdybyste laskavě tuto věc nechal rozmnožit jako svůj protinávrh, rozdal do lavic poslancům, aby se mohli orientovat. To je moje první reakce na komplex návrhů pana poslance Kincla.

U řady dalších, které se omezují na vynechání bodů nebo rozmnožení původně koncipované zprávy, tam věci zní jinak. Proto s ohledem na kvalitativní rozdíl vašeho návrhu a toho, co jsme připravili, vás prosím o takovýto postup.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ako predsedajúci sa pripájam k takému riešeniu z vyložene procedurálnych dôvodov.

Poslanec SL J. Kincl: To je možná pravda, co říkáte, ale vycházím z toho, že jsem jenom doplnil body 2, 3 a 4 a jinak zůstává samotná podstata úvodu usnesení. Nechápu, že bych se teď měl postarat o rozmnožení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, ide predovšetkým o to, že ide o nové uznesenie, z tlače 1006 ostáva len, že berie na vedomie. Ostatné je nové. Ide o to, aby to poslanci mali v záujme veci, pretože o tom budeme hlasovať ako o samostatnom návrhu. Bolo by dobré, keby sa to rozmnožilo a do utorka rozdalo poslancom, pretože dnes už zrejme hlasovať nebudeme. Z toho dôvodu sa prikláňam k názoru, ktorý tu vyjadril poslanec Šilhán.

Hlási sa poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, musím se omluvit, ale nemohu nereagovat. Návrh pana kolegy Šilhána, aby se poslanec postaral o rozmnožení, je zcela mimo logiku a obvyklé zvyklosti jednání v tomto shromáždění. Mám za to, že byly předloženy pozměňovací návrhy a je povinností Kanceláře FS postupovat jako v jiných případech. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: V danom prípade odporúčanie smerovalo na to, že sa to rozmnoží v Kancelárii FZ, ale neboli predložené pozmeňujúce návrhy alebo predložený nový návrh. Špeciálne som sa na to pýtal. Hovorím vyložene z procedurálnych dôvodov, pretože budeme posudzovať tieto dva návrhy a k tomu druhému sa prijímajú pozmeňujúce návrhy, takže by bolo treba, aby sme na začiatku hlasovali o týchto zásadných, napr. o návrhu pána poslanca Záhradku, ktorý odporúča tiež vypustiť všetky body, a samozrejme pán poslanec Kincl odporúča celkom inak formulovať všetky body, ktoré konštatujú, navrhujú, odporúčajú a žiadajú.

Budeme pokračovať v rozprave. Teraz vystúpi pán poslanec Lux a po ňom pán poslanec Kessler.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, úvodem si dovolím potěšit Federální shromáždění, že vláda je v tuto chvíli zastoupena 5 % svých členů a poslanci 30 %.

Zneklidňuje mě průběh diskuse, a to nejen v tomto sále. Na jedné straně slyšíme demagogické výkřiky, žonglující s termíny sociálních jistot, používajících katastrofických scénářů a vědomě zamlžující fakta. Na straně druhé je zde absence pokory a tolerance k názoru druhých a velmi často povýšení vlastního názoru na dogma. Rád bych, abychom si uvědomili tuto skutečnost.

Nevytvoří-li se prostor ke skutečné diskusi jako předpokladu stanovených chybných kroků a hledání cesty k jejich korekci, budeme stále v babylónském zajetí. Jako předpokladu chybných kroků a hledání jejich korekce, to je totiž základ. Zároveň musíme také nalézt odvahu ocenit to pozitivní, co bylo vykonáno. Toto babylónské zajetí, kdy všichni mluví a nikdo neposlouchá, kdy lidé jsou zmateni, je charakteristické. Na jedné straně slyšíme - žádné chyby nejsou, všechno je vynikající, na druhé straně - nic pozitivního se nestalo. Víme, že ani jedno, ani druhé není pravda. Mnoho lidí už si nasadilo volební brýle. Musím např. odmítnout návrh ministra financí na úpravu cen nájemného od 1. 7. 1992, na druhé straně teze o zbídačování lidu atd.

Jaký je hlavní úkol? Hlavní úkol je bezesporu transformace majetkových vztahů. Jaká je naše zkušenost? Často slyšíme, že bohatnou bohatí. Vklady se významně nemění, a přesto vstupuje stále více prostředků na trh.

Mám otázku k zástupcům vlády, jak vláda řeší tento problém? Jak pokročila vláda v řešení KSČ a SSM a jakou úroveň ztráty v důsledku daňových úniků vláda odhaduje a jak chce řešit tento problém.

Za další důležitý okruh považuji zemědělství.

Reakci vlády na tlak zemědělců považuji za dílčí opatření či ústupky, ale absentuje zde systémový přístup. Místo dílčích úlev a ústupků je třeba řešit transformaci a zajistit fungující fond tržní regulace. Mám k vládě otázku, proč nebyl dodržen slib ministra Dlouhého předložit tento transformační zákon do konce září. Zásadně odmítám představu, že můžeme realizovat nějakou jinou reformu. Nezbývá nám než pokračovat v této reformě, jíž vláda realizuje, kterou považuje za správnou, ale nutně musíme najít způsob ke korekci chybných kroků, a to předpokládá nalézt politickou odvahu k jejich uznání. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP