Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kostyovi. Ďalej v rozprave
vystúpi pán poslanec Štern, pripraví
sa pán poslanec Tichý.
Poslanec SN J. Štern: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nebudu hovořit ke zprávě,
vůči které nemám zásadních
námitek, budu hovořit spíš k problematice,
která v této zprávě byla zmíněna
jen letmo, a to k pomalosti procesu privatizace. To je skutečně
vážný problém a domnívám
se, že zde jsou podstatné rezervy, které státní
instituce mají k zlepšení celého procesu
ekonomické transformace. Musíme si položit
otázku, kdo zpomaluje privatizaci, nebo které problémy
zde stojí. Jsou to republiková ministerstva pro
privatizaci, která definitivně schvalují
privatizační projekty, nebo jsou to resortní
ministerstva, která spoluodpovídají za tvorbu
privatizačních projektů? Jsou to podniková
vedení, která privatizační projekty
převážně vytvářejí
buď dobře nebo špatně, event. blokují
tvorbu konkurenčních projektů? To je prostě
řada otázek, které je nutno si položit,
a nechť si každý sám zhodnotí,
která z uvedených složek více nebo méně
privatizační proces ovlivňuje a tedy i zpomaluje.
Nicméně musím konstatovat, že dle mého
názoru neexistuje obecná strategie privatizačního
procesu a zde vidím společnou odpovědnost
jak federálních, tak i republikových orgánů,
které mají privatizaci v kompetenci. Osobně
si kladu následující otázky, které
jsem neslyšel, že by si někdo kladl, natož,
aby je odpovídal: Jaká by měla být
nakonec optimální struktura vlastnických
vztahů v ČSFR? Jak silný má být
středně podnikatelský stav? Kolik a který
majetek by měl být spíše v přímém
vlastnictví nebo naopak ve formě akciových
společností atd.? Jsme pro co největší
vstup zahraničního kapitálu nebo budeme dbát
na rovnoměrný přístup tak, aby event.
kapitál z určité země nedominoval?
To jsou zcela konkrétní otázky, které
si klade každý, kdo se do privatizačního
procesu nějak zapojil. Osobně jsem členem
privatizační komise, která schvaluje v jednom
resortu privatizační projekty, a při projednávání
každého privatizačního projektu znovu
a znovu tyto otázky vyvstávají.
Je pro nás přijatelnější, pokud
si středně velký podnik koupí na úvěr
dosavadní ředitel, nebo chceme, aby tento podnik
byl ve vlastnictví akciové společnosti, ve
vlastnictví pěti set nezasvěcených
akcionářů, s kterými si tento zmíněný
ředitel stejně asi bude dělat co chce?
Tyto otázky si musíme vážně položit,
protože takové privatizační projekty
chodí, chodí ta varianta i ta druhá varianta
a my musíme rozhodovat, která je lepší,
a nemáme obecnou směrnici.
Chceme při privatizaci vydělat tolik prostředků
např., abychom měli prostředky na rekapitalizaci
bank a na oddlužení tak, jak už zde je taková
snaha, anebo upřednostníme rychlost privatizačního
procesu ve formě kupónové privatizace, která
zase žádné peníze nepřináší?
Čekáme od privatizace rozbíjení monopolní
struktury našeho hospodářství, která
je vlastně úplně největší
brzdou celého našeho hospodářství.
Ale co udělat v případech - a ty jsou velmi
časté - kdy se prostě demonopolizace nedaří
účinnou privatizací, ba právě
naopak se tím přesunem do soukromého vlastnictví
tato monopolní struktura definitivně fixuje?
Tyto otázky si klademe nyní my, kteří
nějakým způsobem se účastníme
privatizačního procesu, ale já se domnívám,
že si je před námi měli položit
instituce federální i republikové, ty instituce,
které jsou odpovědné za privatizaci. A také
zodpovědět a vytvořit tak strategii pro privatizační
proces. To se nestalo. Domnívám se, že privatizační
proces by určitě probíhal snadněji,
než je tomu dosud. Takto se privatizuje podle ad hoc strategií
tak, jak vznikají na jednotlivých resortních
ministerstvech. A to jistě není nejšťastnější
řešení. Domnívám se, že
stále ještě je čas uvedenou strategii
vypracovat.
Pokud jde o otázku odložení termínu
privatizace českou vládou, jak tady bylo zmíněno,
tam bych tu problematiku viděl jasně. Na jedné
straně je zde potřeba co nejrychleji privatizovat
a zde je jasně efektivní metoda kupónové
privatizace. Na druhé straně je třeba privatizovat
seriózně a kvalitně. Osobně bych za
nynější situace preferoval rychlost privatizace,
nicméně se domnívám, že je třeba
lépe věcně se věnovat argumentaci,
která českou vládu k tomuto kroku vedla.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šternovi. S faktickou
poznámkou sa prihlásil poslanec Borguľa, po
ňom vystúpi v rozprave pán poslanec Tichý.
Poslanec SL M. Borguľa: Vážené kolegyne,
kolegovia, nebol som, bohužiaľ, v miestnosti, kde by
na stanovisko nášho klubu reagovala pani poslankyňa
Sándorová. Aby som neopakoval jej chybu, tak som
si počkal, až sa vráti do miestnosti.
Chcel by som vás informovať, že vystúpenie
sme pripravovali zo serióznych podkladov, môžem
vás s nimi zoznámiť. Včera a predvčerom
napr. pán Nedbal, linka 2193, klapka 2566, riaditeľ
odboru Ministerstva zahraničných vecí, ma
informoval, že objem priemyselnej výroby v Juhoslávii
za obdobie I. - VIII. poklesol o 17,3 %, u nás od marca
o 20 %, do júna o 30 % a podľa včerajšieho
vyjadrenia pána ministra - neviem, ktorého to bolo
- presne o 40 %.
V roku 1990 export poklesol napr. v Juhoslávii o 8,4 %,
import o 22 %. Môžem aj ostatné informácie
pani Sándorovej doložiť, odkiaľ som ich
čerpal. Pokiaľ sme uvádzali pokles v našom
stanovisku, v žiadnom prípade sme to neuvádzali
zo škodlivosti. Práve naopak. Uvádzali sme
to v tej súvislosti, že toto vážené
Federálne zhromaždenie by sa malo nad faktami vážne
zamyslieť. Myslím, že nie je namieste konštatovať
také veci, že niekoľko našich ekonomických
odborníkov prinieslo hospodársky efekt ako niekoľko
stoviek chorvátskych gardistov. Za zvlášť
poľutovaniahodné považujem to, že tlieskame
tomu, že sa niekde dosiahol ešte vyšší
pokles ako u nás. Myslím, že v prvom rade by
sme sa mali zamyslieť a pozrieť sa na dopady, ktoré
súčasný ekonomický vývoj prináša
našim voličom a potom by sme mali tlieskať. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Slovo má poslanec Tichý. Pripraví
sa poslanec Ransdorf. Faktickou poznámkou chce reagovať
poslankyňa Sándorová.
Poslankyně SN E. Sándorová: Chcem len podotknúť,
že dúfam, že pán Borguľa nepochybuje
o tom, že podklady, z ktorých som čerpala,
sú minimálne tak seriózne ako jeho podklady.
Môžem vám ich samozrejme okamžite ukázať,
mám pri sebe. Ešte toľko, že som sama upozornila
pána Borguľu na to, že som na jeho výstup
reagovala, aby mal možnosť dostatočne reagovať
na môj výstup.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Odporúčam, aby ste si
vyžiadali stenografický záznam jedného
aj druhého vystúpenia. Myslím, že v
tomto prípade sa nehovorilo o rovnakom poklese, pokiaľ
som dobre sledoval rozpravu. Ale porovnajte si to v stenografickom
zázname. Slovo má poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
čekal jsem zde sice přes ty dvě technické
poznámky, ale v jistém smyslu jsem rád, protože
hovořily o tom, o čem bych chtěl hovořit
já. Zda totiž určitá zde uváděná
fakta jsou pravdivá nebo nepravdivá. To ostatní,
to znamená zamyšlení nad účelem
vystupování jednotlivých poslanců,
to si samozřejmě udělá každý
sám. Domnívám se, že jak kritiky, tak
i nevhodné pochvaly, bylo dost.
Je potřeba se zamyslet nad účelem, co vlastně
chce návrh usnesení FS docílit. Mám
dojem, že snad se budu s většinou shodovat ve
chtění formulovat ta opatření, která
odstraní nejzávažnější rizika,
která vidíme.
Musím konstatovat, to co už tady bylo, že zpráva
vlády je skutečně vyvážená,
alespoň v první části. Sotva najdeme
některé významnější ekonomické
parametry, které by v této zprávě
nebyly zohledněny nebo alespoň zmíněny.
Je věcí vkusu, zda návrh zásad, opatření
vlády, se zdá někomu přiměřený
nebo ne. Já se kloním se svým vkusem k tomu,
že bych si tam raději přečetl více
konkrétních opatření. Především
mi tam schází např. právě dobudování
fiskálního systému. Daňové
odvody anebo úniky jsou tak markantní, že ohrožují
vývoj příjmů našeho rozpočtu
v roce 1992, nemluvě už o letošku, pokud ho pomineme.
Slíbil jsem však hovořit o tom, co je z předložených
ukazatelů nosné nebo nenosné a co by v tom
mohlo být považováno za neúplné.
Statistické ukazatele bohužel mají velkou ošidnost.
Když jsem poslouchal vystoupení pana ministra Klause
- lituji, že není zde - tak jsem si vzpomněl
na to, že návrh opatření nebo zásad
se mi zdál řekl bych střídmý.
Střídmý záměrně a střídmý
i z určitého pocitu nedostatečnosti. Pan
ministr Klaus tento druhý předpoklad, to znamená
určitou nedostatečnost, potvrdil. Uvedl, že
neví, jak podpořit globální poptávku,
resp. neví, jak to udělat. Já mu v tom ovšem
trochu nevěřím, protože v tomto materiálu
je řada opatření, která se snaží
tuto agregátní poptávku stimulovat, ať
už přímo nebo nepřímo. Nicméně
si myslím, že je to jeden z nejzávažnějších
bodů, kterému se musíme v našem návrhu
opatření věnovat.
Potom také uvedl dvě příjemné
okolnosti, že tempo inflace je za poslední čtyři
měsíce nulové a že se zvýšil
sklon k úsporám. Dovolte, abych se právě
k těmto dvěma parametrům blíže
vyjádřil. Jestliže jede někdo autem
po silnici a ztratí vládu nad volantem, je jistě
potěšující konstatování,
když lze říci "auto ještě
jede po silnici". Ovšem mám zato, že je
potřeba co nejdříve ten volant lépe
uchopit a podívat se, kam to auto jede. Konkrétně:
Představa, že by při stále meloucím
mlýnu platební neschopnosti - a je to čertův
mlýn, který požírá velký
podíl národního důchodu a jak jsme
slyšeli nebo jak vidíme, je to číslo,
které roste přes stamiliardové částky
- tedy nedovedu si představit, jak by bylo možné
při očekávaném růstu mezd a
při dalším poklesu výroby, popř.
dalších škodách, které vzniknou
právě z titulu platební neschopnosti v příštím
roce, tuto inflaci dobře pohlídat. Věřím
však, že se najdou ekonomové, kteří
toto hlídání vykonají a že s
nějakými náměty přijdou.
V návrzích se říká, že
vláda bude bodově zasahovat tam, kde uzná,
že perspektivní podniky musejí překonat
platební neschopnost. Je to samozřejmě komplex
otázek a rád bych slyšel alespoň od
jednoho přítomného zástupce vlády,
jak si tuto operaci pro rok 1992 představuje a jak budou
tyto perspektivní podniky vybírány. Myslím,
že je to otázka pro udržení výrobnosti
a zastavení inflace dosti klíčová.
Druhým momentem, kde by bylo třeba vyzkoušet
pravdivost ukazatele, smysl nebo členitost otázky,
je tvrzení, že vzrostly úspory obyvatelstva.
Odpusťte, úspory obyvatelstva, to je kategorie, která
je značně složitá. Kdybychom se podívali
na vývoj těchto úspor, tak byste zjistili,
že mezi měsícem dubnem a květnem tohoto
roku úspory a hotovosti najednou vyskočily nahoru
bezmála o 15 mld. Kčs, a dokonce tak, že přitom
ani nepoklesl objem oběživa v naší zemi.
Jak je to možné? Vláda to ve zprávě
samozřejmě zmiňuje, jsou to peníze
odjinud. Je to pochopitelné. Nemůžeme si tedy
proto dost dobře říkat, že jde o úspory
obyvatelstva, i když v obecném smyslu asi ten výrok
pravdivý je. Troufám si říci, že
z valné části úspor nikoliv obyvatelstva
našeho.
Ptal jsem se mnoha ředitelů našich spořitelen
na strukturu vkladů - takovou otázkou, aby neporušili
bankovní tajemství. Otázka zněla vždy
takto: Nevím, jaké objemy těchto vkladů
jsou a jak jsou četné. Tím ovšem velice
snadno spějeme k závěru, že tyto úspory
se mají podobně jako průměr. Když
jsou dva lidé a jeden z nich sní kuře,tak
statisticky snědl každý půl kuřete,
že ano. Podobná situace je bohužel i v těchto
úsporách.
Pokud zohledníme tuto strukturu vkladů, tak se nám
situace bude jevit trochu jinak. Ale už jsem dlouho mluvil,
raději to tedy skončím. Jeden pozměňovací
námět jsem přednesl, tak mi dovolte, abych
jako poslední bod probral něco z jistého
hlediska, které zde ještě zmíněno
nebylo.
Bylo zde navrženo, abychom z usnesení našich
výborů vyloučili návrh ustavit zvláštní
komisi poslanců Federálního shromáždění
pro dohled nad průběhem privatizace. Domnívám
se, že návrh vyloučit komisi nebyl dobře
uvážen. Jestliže privatizace je skutečně
klíčovým bodem, který může
roztočit kolo tržního hospodářství,
tak si troufám říci, že bychom ho měli
právě dobře kontrolovat. Že kontrola
mu rozhodně neuškodí a že nelze chápat
kontrolu v tomto případě jenom jako zápornou.
Uvádím příklad z SRN, kde mají
také poslaneckou kontrolu a kde se právě
a speciálně zabývají privatizací
svých devíti tisíc podniků, že
s tím mají velké starosti, že jsou tam
časté podvody. To jste se dočetli jistě
v tisku. Mám za to, že naše komise by mohla v
tomto ohledu vykonat dobrou práci. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tichému. Teraz prosím
poslanca Ransdorfa, ktorý sa prihlásil do rozpravy,
po ňom pán poslanec Záhradka.
Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
pozůstalí, rád bych přednesl pár
připomínek k předložené zprávě.
Zpráva se vyznačuje - podle mého soudu -
tím, že věci které jsou jasné
a nejsou příliš příznivé
pro nás, pro všechny, zamlžuje. Tak, jak se kdysi
vyjádřil Mikuláš Biskupec z Pelhřimova,
když polemizoval s katolickými teology: "Je lépe
věci skryté vysvětlovat selskou řečí,
nežli věci jasné zamlžovat filozofickými
frázemi." To platí i pro tuto zprávu,
která nám byla dána.
Předložený text spíše vyvolává
otázky, než aby dával uspokojivé odpovědi.
Ale jedno je podle mého soudu evidentní: československý
vývoj posledního období bude definitivním
hřebíkem do rakve šokové terapie. Proč?
Protože u nás byla příznivá výchozí
situace, protože u nás máme velice - a to je
třeba říci - jako plus vlády, máme
velice silnou makroekonomickou disciplínu, máme
národ, který se nebouří a kterému
je radost vládnout (smích v sále), a přece
výsledky v naší zemi jsou srovnatelné
s Polskem, pokud jde o pokles výkonnosti ekonomiky.
Předložený text vyvolává otázky,
jaké jsou příčiny poklesu především
v průmyslu. Chybí v tomto materiálu strukturální
politika, její koncepce, vymezení strategické
orientace, která odvětví ponesou exportní
výkon ekonomiky, chybí úvaha o konstrukci
rozpočtu za situace poklesu příjmové
složky rozpočtu. Není tam ani zdůvodnění
pro očekávaný obrat v polovině příštího
roku. Stejně tak mi chybí v tomto materiálu
úvahy, proč nedochází k odlehčení
makroekonomické struktury, proč se drží
v podstatě jenom materiálově, energeticky,
surovinově, dopravně náročné
výroby. A stejně tak jsou to otázky, které
se týkají nezaměstnanosti. Předpokládá
se - jako fakt, se kterým se nedá nic udělat
- že 31. 12. 1992 budeme mít 14 % nezaměstnaných
v Československu, ale ani lidsky to není záležitost,
se kterou bychom se měli smířit.
Když tu byl profesor Vaněk z Cornellovy univerzity
na semináři s poslanci Federálního
shromáždění, připomněl
skutečnost, která je otřásající,
že totiž celosvětový průměr
je 1 % lidí, kteří mezi nezaměstnanými
spáchají sebevraždu .
Ale přece jenom chci říci, že ti, kteří
ode mne očekávají kritiku muže, který
je spojen především s ekonomickou reformou,
tj. pana ministra financí, tak se mýlí, protože
já naopak bych tady chtěl přednést
obhajobu pana ministra financí proti panu ministru financí.
Totiž pan ministr v časopisu LOpinione, který
vychází v Římě, v květnu
1990 řekl názor, který podle mého
mínění je velice správný, ale
bohužel charakterizuje také náš vývoj
i politiku, kterou on nyní sleduje. Cituji: "Reformní
past, kterou je nyní vidět v několika zemích
provádějících reformu, je výsledkem
nesprávné časové posloupnosti reformních
opatření." Tvrzení, které je
naprosto správné a je ilustrované vývojem
v Československu poslední doby.
Prvního února 1990 řekl pak ministr financí:
" Uvolnění cen bude proto konečným,
a tedy nikoliv počátečním momentem
celé reformní strategie. To je podle našeho
názoru jediný způsob, jak se vyhnout reformní
pasti a jak udržet nezbytnou věrohodnost nové
vlády." Prorocká slova!
Pan ministr také v knize Cesta k tržní ekonomice
se vyjádřil, že "třetí cesta
je nejrychlejší cestou do třetího světa".
To bohužel můžeme konstatovat jako jeho omyl.
Našla se jiná cesta, která vede do třetího
světa rychleji.
Chtěl bych také zde připomenout, že
pan ministr cituje v prosinci 1990 s velkým porozuměním
šestnáct bodu španělského ministra
financí Guillerma de la Dehesi, kde v bodu pátém
stojí: "Čím horší je výchozí
situace, tím větší je odhodlání
k prováděným změnám a tím
rychlejší je jejich realizace." Možná
že tedy máme dnes větší šanci
- soudě podle tohoto bodu - prohloubit reformu, když
se ocitáme blíže a blíže dnu. Ale
pak se nám může stát to, s čím
jsme se setkali například vůči našemu
bývalému velkému bratru, že jsme 40
let prohlubovali přátelství, až jsme
byli na dně.
Jako šestý bod španělského ministra
financí předkládá jeho československý
kolega " čím menší je vměšování
parlamentu a čím větší je autonomie
vlády, tím snazší je implementace reforem.
Parlament musí schválit základní strategii,
ale nesmí se pokoušet ji realizovat". V tom případě
je těžko pochopitelné, proč se takovou
zprávou vůbec zabývá.
Jako sedmý bod předkládá s velkým
porozuměním - a zde bych souhlasil a skutečně
tomu bodu zatleskal - "čím slabší
je byrokracie, tím větší je naděje
na úspěch reformy".
Vývoj minulých měsíců skutečně
v nás vyvolává mnoho obav a nejvíce
obav ve mně vyvolalo tvrzení ministra financí,
který řekl, že se máme zbavit iluze,
že cokoli řídíme. Je to přiznání,
které mě děsí, ale připomíná
mi zároveň výrok velkého autora dnešní
československé ekonomické reformy z podzimu
1968, z jeho brilantního článku "Paradox
centralismu", který bohužel neztratil svou aktuálnost
ani dnes - v roce 1991.
Dnešní ministr financí, tehdy mladý
vědecký pracovník, řekl následující
slova, když přirovnal československou ekonomiku
k líně se valícímu veleještěru:
"Krotitel sice ještěra vede, ale ve skutečnosti
je jím sám řízen, aniž si to
uvědomuje, třebaže ví, že budou
splněny jen ty příkazy, které nenarazí
na ještěrovu vlastní logiku." Bohužel,
pan ministr mluví v tomto případě
o současném ekonomickém vývoji, kdy
vláda jakoby ztrácela otěže vývoje
ekonomiky, kdy nastává řada živelných
procesů, se kterými si evidentně neví
rady.
Chtěl bych říci, že se velice liší
jednotlivá tvrzení vlády, pokud jde o jednotlivé
měsíce průběhu reformy. Ale neviděl
bych to jako nemorálnost. Podobně třeba v
r. 1952 Winstonu Churchillovi vyčítali, že
mění své názory jako košile,
a ty Churchill, který byl velice čistotný,
měnil třikrát denně. Tehdy Churchill
odpověděl dotčeně: "Mé
názory jsou v harmonickém procesu vývoje
svázaném s událostmi." Tak je tomu i
u nás, kdy dochází k proměně
tvrzení vlády.
Chtěl bych však říci, že jsem přesto
všechno, co se v posledních měsících
u nás nakupilo, přece jenom optimista. Věřím,
že se podaří zastavit pokles čs. ekonomiky,
pokles, který je bezprecedentní, je třikrát
rychlejší oproti poklesu ze začátku
30. let, z doby krize. Domnívám se, že vláda
předložila ve "čtyřistapadesátdevítce"
sérii opatření, která jsou naprosto
věcně správná, je třeba je
jenom uvést v život. Je třeba nepoddávat
se nepříznivému vývoji a nebrat jej
jako fatálně daný.
A jestliže jsem mluvil o tom, že bych tady chtěl
přednést obhajobu pana ministra financí proti
panu ministru financí, jinými slovy obhajovat jeho
původní intence proti praktickým krokům
realizace reformy, připomněl bych jeho výrok,
který se právě týká optimismu.
On řekl o optimismu: "Zakládám jej na
hluboké nedůvěře k centrálnímu
rozumu politiků."
Já jsem také optimista a svůj optimismus
zakládám na hluboké nedůvěře
k centrálnímu rozumu politiků.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Teraz prehovorí poslanec Záhradka.
Predtým sa však s faktickou poznámkou prihlásila
pani poslankyňa Adrianová.
Poslankyně SN M. Adrianová: Pán predsedajúci,
nedá mi, aby som sa nevyjadrila k môjmu predrečníkovi.
Čo povedal o samovraždách, to bolo aj predtým.
Čo sa týka 14 %-nej nezamestnanosti. Áno,
ale aká je to nezamestnanosť? Bol tu za mnou pred
14 dňami predseda družstva z okresu Komárno
a povedal mi, že majú problémy so zberom hrozna,
pretože nemajú pracovné sily. Šudia sú
zrejme spokojní s nezamestnaneckým príspevkom
1 800,- Kčs.
Poslanec SN B. Doležal: Mám faktickou poznámku.
Shodou okolností jsem pracoval v časopise, kde byl
zveřejněn článek pana Klause. Mně
se na vystoupení pana poslance Ransdorfa zdá být
příznačná, ale málo povzbudivá,
stálá komunistická představa, že
se jednou najde takový obr, který toho brontosaura
utáhne. Pokud je tato představa jenom v rámci
komunistické strany, tak je to fajn, ale nepřipadá
mi moc dobré, když se touto představou poměřuje
ekonomická politika naší vlády.