Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. Chce podpredseda
vlády ČSFR reagovať ihneď alebo až
pri záverečnom slove?
Místopředseda vlády ČSFR P. Hoffmann:
Mám len krátku poznámku. Vláda mala
otázku transformácie družstiev na programe
včera. Dostali sme správu, že pri prerokúvaní
tohto problému vznikli v českej vláde vážne
výhrady, takže bol poverený minister Dlouhý,
aby ich prerokoval s predstaviteľmi českej vlády
a budúci piatok bude mimoriadne zasadnutie vlády
k týmto otázkam.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujeme, pán podpredseda vlády,
ďalej bude hovoriť pán poslanec Kessler, predtým
má však technickú poznámku pán
poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne, vážení
kolegovia, aj vy všetci, ktorí ste tu ešte stihli
ostať. Ja by som vzhľadom na závažnosť
témy, a vzhľadom na to, že je nás tu celkom
82, čo pomaly znižuje možnosť sledovania
a diskutovania, navrhoval, aby sme dnešný deň
schôdze prerušili, a tak, ako sa o tom hovorilo na
politickom grémiu, pokračovali v 18. spoločnej
schôdzi v utorok s tým, že ako sa dohodlo, bude
v stredu koniec. Pretože sú to veľmi zaujímavé
vystúpenia, ale vidíme, že časť
našich kolegov, ktorí bývajú tu v Prahe
alebo v blízkom okolí navzdory útokom na
opozíciu, ktorá tu predsa sedí, vzali sa
a odišli domov. Preto by som bol veľmi rád, keby
sme toto zasadnutie prerušili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Účasť v rozprave, pán poslanec,
nie je povinná, to znamená, že tu nie je garancia,
že tu budú všetci poslanci ani v utorok, ani
v stredu k tomuto bodu. Takže každý, kto mal
záujem, mohol tu ostať a počúvať
rozpravu. Takže až skončíme rozpravu,
prerušíme rokovanie. Slovo má pán poslanec
Kessler.
Poslanec SL Z. Kessler: Já na povel kolegy Zelenaye zkrátím
své vystoupení na nezbytné minimum. Z průběhu
diskuse pro mne vyplynula jedna věc, a sice návrh
usnesení v tisku 1006 je nepochybně nevyvážený.
Tímto bych se přimlouval za návrh kolegy
Zahrádky, aby byly jednotlivé body - tak jak to
navrhly hospodářské výbory - vypuštěny,
nebo pokud tento návrh nebude přijat, tak bych se
chtěl pozastavit u odstavce 1, bodu 4, kde má být
na doporučení výborů pro plán
a rozpočet zřízena komise pro dohled nad
privatizací. To je vlastně další instituce,
která se má zabývat agendou, která
není tak zcela jednoznačná, nehledě
ke kompetenci. Podle mého názoru privatizace patří
na úroveň republik. Čili doporučuji
za prvé vypustit z bodu 4 návrh odstavce 1 na zřízení
takové komise a pokud by to bylo motivováno vizí,
o které se tady zmiňoval kolega Tichý, že
totiž může při takovém privatizačním
procesu docházet k událostem jako je vraždění
a různé machinace, tak pokud by tato komise měla
být zřízena, tak v případě,
že nebude tento návrh na vypuštění
přijat, navrhuji, aby tímto dohledem byla pověřena
komise 17. listopadu, která má bohaté zkušenosti
s odhalováním různých mafií
a různých tajných spolků, takže
by jistě nejlépe splnila tuto funkci dohledu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kesslerovi. Ďalej sa
prihlásil do rozpravy pán poslanec Sokol. Poslanec
Tichý sa hlási s technickou poznámkou.
Poslanec SN B. Tichý: Skutečně to bude krátké.
Chtěl bych panu Kesslerovi říci, že
to nebyla vize, to byla reálná skutečnost
od našich sousedů.
Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, vážení vytrvalci.
Ač nejsem ekonom, přece bych rád tady zaujal
stanovisko k této debatě. Chtěl bych se zastat
pozice, která je asi pozicí většiny
z vás, to jest pozice laika, který se dívá
na nějaký spor, do kterého příliš
nevidí. A chtěl bych zde pozvednout hlas z pozice
středu, to jest z pozice, která vidí úspěchy
i problémy, která v úspěchu nevidí
důvod k triumfu a v kritice nevidí projev nepřátelství.
Jako laika mne nicméně nepřesvědčil
ani kolega Hruška, avšak ani argumenty kolegy Tomise,
ve kterých se mi - ač jak znovu zdůrazňuji
laikovi - zdá, že v nich něco neklape. Chtěl
jsem v této pozici dodat, že je to pozice,do níž
se chtě nechtě, dříve či později
dostane každá demokratická vláda. Sám
fakt, že vládne, ji dříve či
později do této pozice dotlačí. Ve
vyspělejších demokraciích to vědí
i poslanci a proto poslanci koaličních stran vědí,
že sám fakt, že jsou stranami koaličními,
je tlačí do pozice středu a brání
se tomu, aby se mezi nimi kopaly zákopy a aby se odstřelovali
ze zálohy. Tato metafora není jenom obrazná,
jak ukazuje příklad jugoslávský.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, chtěl jsem zde apelovat na vládu
a její členy, aby se o kultivování
pozice středu také přičinila a nedopustila,
aby jednoho dne v naší společnosti stály
dva ozbrojené tábory s bodáky, protože
jak známo, na bodácích se nedá sedět
a ta pozice středu, o kterou se musí každá
demokratická vláda opírat, by najednou zůstala
prázdná. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi, prosím,
aby svoje vystúpenie predniesol poslanec Wagner, ktorý
je posledným písomne prihláseným do
rozpravy. Pokiaľ by mal záujem ešte niekto vystúpiť
v rozprave, prosím, aby predložil prihlášku.
Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Úvodem chci jednoznačně
konstatovat, že se shoduji s těmi předřečníky,
kteří přiznávají vládě
dobrý úmysl řešit komplikovanou situaci
československé ekonomiky. Nepovažuji za vhodné
a budu se snažit tím v tomto vystoupení řídit,
vést dnešní debatu a vůbec debatu o
hospodářských záležitostech z
pozic stranických a ideologických. To už tady
bylo řečeno mnohokráte. Rád bych ovšem
připomněl, že jsme povinni všichni, vláda
právě tak jako my, plnit svá dobrá
předsevzetí. Aby se takováto věc mohla
uskutečnit, abychom je mohli plnit, považuji za důležité
předložit jeden pozměňovací návrh
a dát tím impuls k zlepšení věcí.
Můj pozměňovací návrh vychází
z programového prohlášení vlády
ČSFR ze 3.července 1990, kde vláda hovoří
o tom, že chce a to velmi významně se starat
o stabilizaci ekonomiky. Doslova mohu citovat: "Vláda
přijme opatření ke stabilizaci ekonomiky
v druhé polovině tohoto roku s cílem udržet
její dostatečný výkon v průběhu
realizace schválených reformních kroků".
Samozřejmě se mínila druhá polovina
minulého roku.
Dále v tomtéž dokumentu se praví "současně
má však nezastupitelnou úlohu i v obecné
podpoře strukturálních změn konkrétně
v průmyslové, spojové, energetické,
zemědělské, dopravní i surovinové
politice. Budeme všestranně podporovat omezení
těžkého průmyslu, snížení
energetické, surovinové a další náročnosti
výroby i posílení terciárního
sektoru.
Vážení kolegové, doufám, že
z je této citace je naprosto jasné, o čem
bude řeč. Řeč bude o tom, že
z horních lavic v parlamentu, v nichž zřejmě
nesedím jen omylem, je zde neustále kritika, že
vláda toto nedělá. A z dolních lavic
je obhajoba, že to vláda nedělá právem.
Vznikl zde jakýsi informační zkrat. Vláda
se k tomu zavázala a je to potřeba dělat.
K témuž vyzývala vládu před časem
petice Svazu průmyslu. Dostali jsme velmi obsáhlou
odpověď, vysvětlující kdeco,
jenom ne to, že vláda neplní jednu část
svého programového prohlášení.
Samozřejmě beru v úvahu, že programová
prohlášení jsou jedna věc a možnost
jejich realizace je druhá věc, ale pak je třeba
přistoupit otevřeně i ze strany vlády
k tomuto Federálnímu shromáždění
a říci, jaké obtíže stojí
v cestě k provedení dobrých předsevzetí,
event. sdělit naše předsevzetí byla
chybná a vyjádřit se jednoznačně.
A s ohledem na to, že vláda toto nekonstatovala, považuji
za rozumné předložit tento pozměňovací
návrh. Do části tři navrhuji, aby
tam byl další bod tohoto znění: "Splnit
v Programovém prohlášení vlády
ČSFR ze 3. července 1990 proklamovaný úkol,
přijmout opatření ke stabilizaci ekonomiky."
To je jedna část.
K druhé části už jen několik
málo slov komentáře a další pozměňovací
návrh. Je nám dostatečně známo,
jaké obtíže provázejí malou a
zřejmě budou provázet i velkou privatizaci.
Je nám dostatečně známo, že i
v zahraničí se objevila kritika a dosti důrazná
k faktu, že se v Československu umožňuje
praní špinavých peněz. Považuji
za velmi důležité, abychom učinili privatizační
proces i v tomto směru podstatně průhlednějším
a jasnějším. Je potřeba skutečnosti,
o kterých se takto hovoří, prokázat.
Zatím je nikdo neprokázal a nikdo neprokázal,
že jsou nepravdivá a není zatím zákonného
způsobu, jak je prokazovat.
Považuji proto za potřebné konstatovat, že
to není mimořádná situace, v níž
se nacházíme, takovéto zvláštní
situace se i v našich dějinách již vyskytly,
vláda už v r. 1919 podobnou věc řešila
zákonem ze dne 25. února 1919, kterým byl
ministr financí zmocněn k vydání předpisu
o jakési majetkové dávce. Doporučuji,
aby do čtvrté části usnesení
pod heslo "navrhuji" bylo zařazeno toto znění,
jako další bod: "Posoudit možnosti zákonné
úpravy způsobu mimořádného
zdanění peněz, jejichž původ
nebude možno kvalifikovat jako legální."
Domnívám se, že zavírat oči před
skutečnostmi není vhodné v žádné
situaci a že zavírat je v zákonodárném
sboru by mohlo být tragédií. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi. Kto
sa ďalej hlási do rozpravy? Pán poslanec Ruml
a pán poslanec Vild.
Poslanec SL J. Ruml: Mám jen malou faktickou poznámku
k příspěvku pana poslance Kesslera. Pokud
správně chápu jeho návrh, že
by se komise 17. listopadu mohla zabývat dohledem nad hospodářskou
situací státu, mohu prozradit, že už to
děláme. Snažíme se totiž doložit
zločinnost bývalého komunistického
režimu, což mnozí poslanci, soudě podle
dnešní diskuse, nějak zapomněli.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Vild.
Poslanec SN J. Vild: Rád bych reagoval také na to,
co řekl pan poslanec Kessler. Domnívám se,
že došlo tady k nedorozumění, protože
ta komise, která by byla ustavena ke kontrole privatizace,
má kontrolovat privatizaci a ne lustrovat podnikatele.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ešte chce niekto vystúpiť
v rozprave? Prosím, ako prvý pán poslanec
Šilhán a pán poslanec Kočtúch.
Poslanec SL V. Šilhán: Dovolte mi říci
několik slov jako poslanec a několik slov jako zpravodaj.
Snažím se pochopit činy vlády v oblasti
ekonomiky, její politiku i činy jednotlivých
ministrů a jejich postoje a názory. Tady jeden z
mých kolegů řekl, může vůbec
naše usnesení k tomu programu, který jsme projednávali,
proces uspíšit, té ekonomické reformy
nebo zastavit pokles hospodářství? Jednoznačně
to nemůže, ale je to výraz jistých kontaktů
a jistých vztahů mezi parlamentem a vládou,
který se musí jednoznačně realizovat.
Jednání parlamentu samozřejmě není
vědeckým seminářem o ekonomice, není
jím a nemůže být, ale musí být
vždycky odpovědným politickým jednáním
a do tohoto jednání patří vždy
formování vztahu mezi parlamentem a vládou,
a to zejména v tak důležité otázce
jako je ekonomika a hospodářská politika
vlády.
A tady jednu poznámku. Několik z poslanců
navrhovalo škrtnout příslušný bod
návrhu, aby nebyla ustavena komise, která by měla
dohlížet na proces privatizace. K tomu se chci speciálně
vyjádřit.
Parlament nemá jenom funkci dělat zákony
a pravidla chování pro jiné, ale má
také sledovat i mechanismus fungování toho,
na čem se usnesl jako na zákonu. Chci říci,
že toto náš parlament v mnoha ohledech nedělá.
Usnese se na zákonech a ponechá zákon jeho
vlastnímu životu a velmi často nevíme,
jak působí, jsme překvapeni tím, s
čím se setkáváme v jeho normálním
životě. Zdá se mi, že právě
oblast privatizační je tak nesmírně
důležitou oblastí hospodářské
politiky, že by parlament měl uplatnit své
právo dohledu. To znamená sledování
mechanismů, to jak vůbec privatizace postupuje,
tak, aby toto sledování bylo zdrojem nové
inspirace, řekl bych i v oblasti legislativy. To není
nic, co by mělo vyvolat atmosféru jakéhosi
sledování, trestů, nic kriminálního,
to je to, co by měl parlament podle mého soudu dělat,
protože má zájem na tom, jak fungují
zákony, na kterých se usnesl. Myslím, že
mnozí z nás, anebo z vás byli překvapeni
jistou mírou konfliktu mezi českou vládou
a federální vládou, nebo mezi jednotlivými
personami, které se v privatizaci angažují,
jak na straně české vlády, tak na
straně federální vlády. Pro mne osobně
to nebylo překvapením, protože privatizační
proces, já sám osobně, tak jak ho znám
z podniků a z privatizačních procesů,
není dobře a systematicky připravován
a má řadu vad, a to věcných.