Pátek 8. listopadu 1991

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. Chce podpredseda vlády ČSFR reagovať ihneď alebo až pri záverečnom slove?

Místopředseda vlády ČSFR P. Hoffmann: Mám len krátku poznámku. Vláda mala otázku transformácie družstiev na programe včera. Dostali sme správu, že pri prerokúvaní tohto problému vznikli v českej vláde vážne výhrady, takže bol poverený minister Dlouhý, aby ich prerokoval s predstaviteľmi českej vlády a budúci piatok bude mimoriadne zasadnutie vlády k týmto otázkam.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujeme, pán podpredseda vlády, ďalej bude hovoriť pán poslanec Kessler, predtým má však technickú poznámku pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, aj vy všetci, ktorí ste tu ešte stihli ostať. Ja by som vzhľadom na závažnosť témy, a vzhľadom na to, že je nás tu celkom 82, čo pomaly znižuje možnosť sledovania a diskutovania, navrhoval, aby sme dnešný deň schôdze prerušili, a tak, ako sa o tom hovorilo na politickom grémiu, pokračovali v 18. spoločnej schôdzi v utorok s tým, že ako sa dohodlo, bude v stredu koniec. Pretože sú to veľmi zaujímavé vystúpenia, ale vidíme, že časť našich kolegov, ktorí bývajú tu v Prahe alebo v blízkom okolí navzdory útokom na opozíciu, ktorá tu predsa sedí, vzali sa a odišli domov. Preto by som bol veľmi rád, keby sme toto zasadnutie prerušili.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Účasť v rozprave, pán poslanec, nie je povinná, to znamená, že tu nie je garancia, že tu budú všetci poslanci ani v utorok, ani v stredu k tomuto bodu. Takže každý, kto mal záujem, mohol tu ostať a počúvať rozpravu. Takže až skončíme rozpravu, prerušíme rokovanie. Slovo má pán poslanec Kessler.

Poslanec SL Z. Kessler: Já na povel kolegy Zelenaye zkrátím své vystoupení na nezbytné minimum. Z průběhu diskuse pro mne vyplynula jedna věc, a sice návrh usnesení v tisku 1006 je nepochybně nevyvážený. Tímto bych se přimlouval za návrh kolegy Zahrádky, aby byly jednotlivé body - tak jak to navrhly hospodářské výbory - vypuštěny, nebo pokud tento návrh nebude přijat, tak bych se chtěl pozastavit u odstavce 1, bodu 4, kde má být na doporučení výborů pro plán a rozpočet zřízena komise pro dohled nad privatizací. To je vlastně další instituce, která se má zabývat agendou, která není tak zcela jednoznačná, nehledě ke kompetenci. Podle mého názoru privatizace patří na úroveň republik. Čili doporučuji za prvé vypustit z bodu 4 návrh odstavce 1 na zřízení takové komise a pokud by to bylo motivováno vizí, o které se tady zmiňoval kolega Tichý, že totiž může při takovém privatizačním procesu docházet k událostem jako je vraždění a různé machinace, tak pokud by tato komise měla být zřízena, tak v případě, že nebude tento návrh na vypuštění přijat, navrhuji, aby tímto dohledem byla pověřena komise 17. listopadu, která má bohaté zkušenosti s odhalováním různých mafií a různých tajných spolků, takže by jistě nejlépe splnila tuto funkci dohledu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kesslerovi. Ďalej sa prihlásil do rozpravy pán poslanec Sokol. Poslanec Tichý sa hlási s technickou poznámkou.

Poslanec SN B. Tichý: Skutečně to bude krátké. Chtěl bych panu Kesslerovi říci, že to nebyla vize, to byla reálná skutečnost od našich sousedů.

Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení vytrvalci. Ač nejsem ekonom, přece bych rád tady zaujal stanovisko k této debatě. Chtěl bych se zastat pozice, která je asi pozicí většiny z vás, to jest pozice laika, který se dívá na nějaký spor, do kterého příliš nevidí. A chtěl bych zde pozvednout hlas z pozice středu, to jest z pozice, která vidí úspěchy i problémy, která v úspěchu nevidí důvod k triumfu a v kritice nevidí projev nepřátelství. Jako laika mne nicméně nepřesvědčil ani kolega Hruška, avšak ani argumenty kolegy Tomise, ve kterých se mi - ač jak znovu zdůrazňuji laikovi - zdá, že v nich něco neklape. Chtěl jsem v této pozici dodat, že je to pozice,do níž se chtě nechtě, dříve či později dostane každá demokratická vláda. Sám fakt, že vládne, ji dříve či později do této pozice dotlačí. Ve vyspělejších demokraciích to vědí i poslanci a proto poslanci koaličních stran vědí, že sám fakt, že jsou stranami koaličními, je tlačí do pozice středu a brání se tomu, aby se mezi nimi kopaly zákopy a aby se odstřelovali ze zálohy. Tato metafora není jenom obrazná, jak ukazuje příklad jugoslávský.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl jsem zde apelovat na vládu a její členy, aby se o kultivování pozice středu také přičinila a nedopustila, aby jednoho dne v naší společnosti stály dva ozbrojené tábory s bodáky, protože jak známo, na bodácích se nedá sedět a ta pozice středu, o kterou se musí každá demokratická vláda opírat, by najednou zůstala prázdná. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi, prosím, aby svoje vystúpenie predniesol poslanec Wagner, ktorý je posledným písomne prihláseným do rozpravy. Pokiaľ by mal záujem ešte niekto vystúpiť v rozprave, prosím, aby predložil prihlášku.

Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Úvodem chci jednoznačně konstatovat, že se shoduji s těmi předřečníky, kteří přiznávají vládě dobrý úmysl řešit komplikovanou situaci československé ekonomiky. Nepovažuji za vhodné a budu se snažit tím v tomto vystoupení řídit, vést dnešní debatu a vůbec debatu o hospodářských záležitostech z pozic stranických a ideologických. To už tady bylo řečeno mnohokráte. Rád bych ovšem připomněl, že jsme povinni všichni, vláda právě tak jako my, plnit svá dobrá předsevzetí. Aby se takováto věc mohla uskutečnit, abychom je mohli plnit, považuji za důležité předložit jeden pozměňovací návrh a dát tím impuls k zlepšení věcí. Můj pozměňovací návrh vychází z programového prohlášení vlády ČSFR ze 3.července 1990, kde vláda hovoří o tom, že chce a to velmi významně se starat o stabilizaci ekonomiky. Doslova mohu citovat: "Vláda přijme opatření ke stabilizaci ekonomiky v druhé polovině tohoto roku s cílem udržet její dostatečný výkon v průběhu realizace schválených reformních kroků". Samozřejmě se mínila druhá polovina minulého roku.

Dále v tomtéž dokumentu se praví "současně má však nezastupitelnou úlohu i v obecné podpoře strukturálních změn konkrétně v průmyslové, spojové, energetické, zemědělské, dopravní i surovinové politice. Budeme všestranně podporovat omezení těžkého průmyslu, snížení energetické, surovinové a další náročnosti výroby i posílení terciárního sektoru.

Vážení kolegové, doufám, že z je této citace je naprosto jasné, o čem bude řeč. Řeč bude o tom, že z horních lavic v parlamentu, v nichž zřejmě nesedím jen omylem, je zde neustále kritika, že vláda toto nedělá. A z dolních lavic je obhajoba, že to vláda nedělá právem. Vznikl zde jakýsi informační zkrat. Vláda se k tomu zavázala a je to potřeba dělat. K témuž vyzývala vládu před časem petice Svazu průmyslu. Dostali jsme velmi obsáhlou odpověď, vysvětlující kdeco, jenom ne to, že vláda neplní jednu část svého programového prohlášení. Samozřejmě beru v úvahu, že programová prohlášení jsou jedna věc a možnost jejich realizace je druhá věc, ale pak je třeba přistoupit otevřeně i ze strany vlády k tomuto Federálnímu shromáždění a říci, jaké obtíže stojí v cestě k provedení dobrých předsevzetí, event. sdělit naše předsevzetí byla chybná a vyjádřit se jednoznačně.

A s ohledem na to, že vláda toto nekonstatovala, považuji za rozumné předložit tento pozměňovací návrh. Do části tři navrhuji, aby tam byl další bod tohoto znění: "Splnit v Programovém prohlášení vlády ČSFR ze 3. července 1990 proklamovaný úkol, přijmout opatření ke stabilizaci ekonomiky." To je jedna část.

K druhé části už jen několik málo slov komentáře a další pozměňovací návrh. Je nám dostatečně známo, jaké obtíže provázejí malou a zřejmě budou provázet i velkou privatizaci. Je nám dostatečně známo, že i v zahraničí se objevila kritika a dosti důrazná k faktu, že se v Československu umožňuje praní špinavých peněz. Považuji za velmi důležité, abychom učinili privatizační proces i v tomto směru podstatně průhlednějším a jasnějším. Je potřeba skutečnosti, o kterých se takto hovoří, prokázat. Zatím je nikdo neprokázal a nikdo neprokázal, že jsou nepravdivá a není zatím zákonného způsobu, jak je prokazovat.

Považuji proto za potřebné konstatovat, že to není mimořádná situace, v níž se nacházíme, takovéto zvláštní situace se i v našich dějinách již vyskytly, vláda už v r. 1919 podobnou věc řešila zákonem ze dne 25. února 1919, kterým byl ministr financí zmocněn k vydání předpisu o jakési majetkové dávce. Doporučuji, aby do čtvrté části usnesení pod heslo "navrhuji" bylo zařazeno toto znění, jako další bod: "Posoudit možnosti zákonné úpravy způsobu mimořádného zdanění peněz, jejichž původ nebude možno kvalifikovat jako legální." Domnívám se, že zavírat oči před skutečnostmi není vhodné v žádné situaci a že zavírat je v zákonodárném sboru by mohlo být tragédií. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi. Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Pán poslanec Ruml a pán poslanec Vild.

Poslanec SL J. Ruml: Mám jen malou faktickou poznámku k příspěvku pana poslance Kesslera. Pokud správně chápu jeho návrh, že by se komise 17. listopadu mohla zabývat dohledem nad hospodářskou situací státu, mohu prozradit, že už to děláme. Snažíme se totiž doložit zločinnost bývalého komunistického režimu, což mnozí poslanci, soudě podle dnešní diskuse, nějak zapomněli.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Rád bych reagoval také na to, co řekl pan poslanec Kessler. Domnívám se, že došlo tady k nedorozumění, protože ta komise, která by byla ustavena ke kontrole privatizace, má kontrolovat privatizaci a ne lustrovat podnikatele.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ešte chce niekto vystúpiť v rozprave? Prosím, ako prvý pán poslanec Šilhán a pán poslanec Kočtúch.

Poslanec SL V. Šilhán: Dovolte mi říci několik slov jako poslanec a několik slov jako zpravodaj. Snažím se pochopit činy vlády v oblasti ekonomiky, její politiku i činy jednotlivých ministrů a jejich postoje a názory. Tady jeden z mých kolegů řekl, může vůbec naše usnesení k tomu programu, který jsme projednávali, proces uspíšit, té ekonomické reformy nebo zastavit pokles hospodářství? Jednoznačně to nemůže, ale je to výraz jistých kontaktů a jistých vztahů mezi parlamentem a vládou, který se musí jednoznačně realizovat. Jednání parlamentu samozřejmě není vědeckým seminářem o ekonomice, není jím a nemůže být, ale musí být vždycky odpovědným politickým jednáním a do tohoto jednání patří vždy formování vztahu mezi parlamentem a vládou, a to zejména v tak důležité otázce jako je ekonomika a hospodářská politika vlády.

A tady jednu poznámku. Několik z poslanců navrhovalo škrtnout příslušný bod návrhu, aby nebyla ustavena komise, která by měla dohlížet na proces privatizace. K tomu se chci speciálně vyjádřit.

Parlament nemá jenom funkci dělat zákony a pravidla chování pro jiné, ale má také sledovat i mechanismus fungování toho, na čem se usnesl jako na zákonu. Chci říci, že toto náš parlament v mnoha ohledech nedělá. Usnese se na zákonech a ponechá zákon jeho vlastnímu životu a velmi často nevíme, jak působí, jsme překvapeni tím, s čím se setkáváme v jeho normálním životě. Zdá se mi, že právě oblast privatizační je tak nesmírně důležitou oblastí hospodářské politiky, že by parlament měl uplatnit své právo dohledu. To znamená sledování mechanismů, to jak vůbec privatizace postupuje, tak, aby toto sledování bylo zdrojem nové inspirace, řekl bych i v oblasti legislativy. To není nic, co by mělo vyvolat atmosféru jakéhosi sledování, trestů, nic kriminálního, to je to, co by měl parlament podle mého soudu dělat, protože má zájem na tom, jak fungují zákony, na kterých se usnesl. Myslím, že mnozí z nás, anebo z vás byli překvapeni jistou mírou konfliktu mezi českou vládou a federální vládou, nebo mezi jednotlivými personami, které se v privatizaci angažují, jak na straně české vlády, tak na straně federální vlády. Pro mne osobně to nebylo překvapením, protože privatizační proces, já sám osobně, tak jak ho znám z podniků a z privatizačních procesů, není dobře a systematicky připravován a má řadu vad, a to věcných.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP