Poslanec SN J. Wagner: Dámy a pánové, promiňte
jen malou drobnost. Pan kolega předřečník
si nesmírně stěžoval na chaotické
chování lidu této země. Chci jenom
připomenout, že jsme se před časem zbavili
vlád, které si stěžovaly na totéž.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi, slovo má
pán poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, bedlivě
jsem si prostudoval analýzu vývoje ekonomiky, kterou
jsme měli dostat do 1. září 1991.
Dnes, před koncem roku to považuji za značně
zpožděné. Vláda tedy nesplnila termín
stanovený Federálním shromážděním.
Pokud jsem srovnal analýzu předloženou vládou
s dostupnými a neúplnými materiály,
například Federálního statistického
úřadu nebo materiály vypracovanými
Prognostickým ústavem nebo některými
našimi předními ekonomy, pak jsem dospěl
k závěru, že někdo nám přinejmenším
nehovoří pravdu. Chtěl bych vědět
kdo - vláda nebo tito další přední
odborníci a naše ústavy. Pan ministr Dlouhý
na hospodářském výboru řekl,
že zpráva je dobrá, má dobré
stavební kameny, netřeba ji měnit a přitom
neuvádí například vůbec v analýze
životní prostředí, zemědělství
apod.
Já, jako poslanec svých voličů, však
musím za ně na tomto místě říci
to, co si myslí občané našeho státu
k vládě a vládní politice, že
skutečnost je zcela jiná, než nám předkládá
vláda ve své analýze. Jestli nějaké
makroekonomické ukazatele jsou plněny, ale lid je
zbídačený, děti máme podvyživené,
600 tisíc lidí pod hranicí životního
minima, tak to určitě není dobré.
O tom se však ve zprávě nehovoří.
Ve zprávě velmi postrádám, pokud jsem
to při její obsáhlosti nepřehlédl,
že chybí srovnání údajů
ve zprávě s údaji v harmonogramu ke scénáři,
o kterém jsme zde ve Federálním shromáždění
jednali a který jsme schválili. Myslím si,
že vždycky se má vycházet z těch
údajů, které byly dány a má
se říci, jak to dopadlo v porovnání
s nimi.
Co považuji za velmi vážné, je prognóza
vývoje ekonomiky na rok 1992, která pro všechny
občany není dobrá a já jsem opravdu
touto prognózou byl velmi zaskočen a nemile toto
budu vysvětlovat občanům, kam nás
naše vláda vede a zda je to ještě skutečně
vláda tohoto lidu. Jde o další pokles výroby
o 25 až 30 %. Sestupný trend soukromé spotřeby,
která již dnes je zhruba o 25 % pod úrovní
roku 1990 a jeho pokles v roce 1992 má být na 65
% roku 1990. Přesto vláda uvažuje o rychlejší
dynamice nominálních příjmů,
ale až v roce 1992, to znamená až už se
budou naši občané zřejmě pást
na trávnících kolem svých králíkáren.
Dále se říká, že proexportní
efekt devalvace v příštím roce dále
zeslábne. Silný trumf naší vlády.
Proto jsme devalvovali, protože export nám to přinese.
Teď to půjde dále dolů. Nesmíme
zapomínat, že udržení exportního
přebytku je důležité, už proto,
že v roce 1992 bude nutné uhradit 1,2 miliardy dolarů
na úvěr a dále v roce 1993 začínají
splátky letošního čerpání
úvěrů Mezinárodního měnového
fondu. Je třeba si také uvědomit nedobrou
politiku. Já jsem v hospodářských
výborech řekl, že když budeme prodávat,
náš národní majetek, že by to mělo
být ohodnoceno podle zahraničních ukazatelů.
Náměstek pana ministra Klaus pan Kočárník
mi řekl: "To je přece samozřejmé."
Ale tak, jak to prodáváme dneska, kdy občan
z Izraele přijede a řekne: U mě stojí
v Izraeli 5pokojový byt 400 tisíc dolarů
a já si za tuto částku koupím hotel
u vás, je to tady dobré, sem budeme jezdit, tady
budeme kupovat!
Netržní rozprodávání národního
majetku, především vlastníkům
špinavých peněz a pro spekulační
účely se rovná defraudaci a je všude
ve světě trestné. Umožňuje výrobu
dalších špinavých peněz a jejich
zmnožení, to je zákon o velké a malé
privatizaci. Škody takto způsobené jdou do
100 miliard a na úkor našich lidí. Když
jsem si přečetl úvahu pana Komárka
a pana Klausev tisku, tak jsem si říkal: Dnes, když
u nás turisté utratí jednu miliardu, tak
si za ní odnesou za 11 miliard věcí. Přijdeme
tedy o 11 miliard korun. Pan ministr Klaus říká,
že si musíme uvědomit, že kdybychom ty
bufety zrušili pro ty Zápaďáky, tak bychom
se zadlužili venku. Mne by zajímalo: Skutečně
bychom se zadlužili až na oněch 11 miliard nebo
jenom na 10 a pak by to stálo za to?
Nelze ani opomenout, že se mohou ukázat jako nerealizovatelné
představy o větším vývozu na
západoevropské trhy, kde se můžeme setkat
s ostřejší konkurencí. A může
to být i snaha zablokovat trh pro československé
výrobce a přivést československé
podniky do složité ekonomické situace a pak
samozřejmě za těchto podmínek "za
babku" tyto podniky koupit. Takový postup vlastně
je znám. Vždyť to běžně probíhá
v bývalé NDR.
Musím se pozastavit také nad tím, že
místo zvýšení mezd mají občané
získávat potřebné finanční
prostředky navíc, prostřednictvím
úroků, nebo nějakých poukázek
státu. Čili uložte si to, co nemáte,
dostanete úroky a z toho si přilepšíte.
To je opravdu vláda našeho státu.
Ve zprávě se hovoří opět, že
začaly stoupat vklady občanů od dubna tohoto
roku. Ale také to, že může jít
o velké množství neevidovaných příjmů
peněz ze zahraničí a zvláště
s probíhajícího procesu z malé privatizace.
Protože všichni víme, že není absolutně
možné, aby naši lidé kupovali za 53 miliónů
nějaký podnik, a kupují. Vidíme, z
čeho jsou úspory, že nejsou od prostého
lidu. Já jsem si to poznamenával, hovořil
jsem za poslední období se 78 lidmi a jen jeden
přiznal, že ještě nesáhnul na úspory
a jeden přiznal, že uložil zase po dlouhé
době 500 korun.
Dále je vážné to, že nezaměstnanost
může být až 1 milión osob v roce
1992, jak o tom hovořil pan poslanec Zeman. To je 14 %.
To je opravdu perspektiva pro náš stát a vláda,
jak řekl pan poslanec Zeman, prostě to jen konstatuje,
jako kdyby to byla skutečně maličkost. Zřejmě
málo žije s lidmi, málo dělá
pro lid, protože jinak by tyto skutečnosti věděla
a zejména dopady na studenty, kteří se nenaučí
pracovat, protože zaměstnání nedostanou.
Podle převážného počtu občanů
došlo u nich ke značnému zbídačení,
hlavně, že máme inflaci nulovou. Myslím,
že kdyby byla inflace taková, jak předpokládal
scénář, tj. kolem 30 %, tak by lidé
měli alespoň na to, aby zaplatili nájmy,
televizi a nezůstali dlužni státu.
Hovoří se o tom, že sociální
záchranná síť je dobrá, jak nám
řekl pan ministr Dlouhý. Vždyť máme
minimální mzdu, která však zprofanovala
mzdy všech pracovníků např. ve zdravotnictví,
protože uklízečka má 2 000 korun a lékař
2 150 korun. Že máme životní minimum.
Ano, máme, hurá, je to dobré v našem
státě. Ale ti, kteří ho dosáhnou,
tak z toho nevyžijí, 60 % lidí ho nedosáhne,
čili hranice životního minima není zase
na nic. Doplatit všem nepůjde na to nejsou peníze.
Na závěr nemohu než nedoporučit, aby
tato zpráva nebyla vzata na vědomí tak, jak
to bylo běžné v našem Federálním
shromáždění, ale doporučit o
její odklad na 19. schůzi. Do té doby požádat
Federální shromáždění,
zejména jeho vedení, aby nám připravilo
zprávy expertů, abychom si mohli udělat objektivní
názor na všechny čtyři pasáže
této zprávy. Federální shromáždění
to udělalo jen jednou při ekonomickém scénáři
a vidělo, že jsme byli moc chytří a
že jsme velice polemizovali o předloženém
návrhu scénáře. Kdybychom měli
dnes tyto materiály v ruce, určitě ve větší
míře bychom s tím nesouhlasili.
Proto navrhuji, aby bod 1 byl změně tak, že
se odkládá projednání této
zprávy na 19. schůzi a bod 4 navrhuji doplnit -
pro objektivizaci posouzení obdobných materiálů
vládou i této zprávy byly předloženy
Federálnímu shromáždění
k projednávání každého okruhu
expertizy nezávislých ekonomů, ústavů
apod. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tomisovi. S faktickou poznámkou
vystúpi poslanec Komárek, potom vystúpi v
rozprave poslanec Peter Kvačkaj.
Poslanec SL V. Komárek: Pokud se mě dovolával
pan poslanec Tomis, nehovořím o 29 miliardách
možných úspor, stejně tak jako předtím
pan poslanec Hruška hovořil o 3,50 za marku, což
je běžná novinářská lež
a eskamotáž. Mluvím samozřejmě
o paritě kupní síly, o tržním
kursu, o kursu apod., ale u nás je všechno možné.
Doporučoval bych, abychom ta čísla lépe
vážili. Je to poslední faktická poznámka.
Jestli pan poslanec Hruška považuje za úspěch
kladné saldo nebo aktivum platební bilance, tak
upozorňuji, že přímo ve zprávě
vlády je, že vývoz klesl k úrovňi
70 - 80 % a dovoz klesl ještě níže, čímž
se vysvětluje klad. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi Peter Kvačkaj.
Poslanec SL P. Kvačkaj: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, nie je možné viniť vládu
za všetky hriechy. Myslím, že nie je treba dokazovať
tvrdenie, že každý spoločenský
otras má negatívny dopad na ekonomiku a že
nežná revolúcia takýmto otrasom bola.
Preto určitý pokles výroby a výskyt
nezamestnanosti a ďalších sprievodných
negatívnych javov nemožno vyčítať
vláde. Môžme sa však pýtať,
čo za rok a pol od svojho nástupu vláda urobila,
aby tento predpokladaný pokles bol čo najmenší.
Tu sme už na pochybách, či si vláda
naše absolutórium v tejto oblasti zaslúži.
Keď sa nás vládni predstavitelia na rokovaní
výborov snažili presvedčiť, že vývoj
ide podľa ich predstáv, potom sa treba opýtať,
či pokles priemyselnej výroby o približne 25
%, rozpad stavebníctva, kritická situácia
v poľnohospoárstve, nekontrolovateľný
rast nezamestnanosti, sú skutočne tie najlepšie
a najvierohodnejšie vládne predstavy na ceste k prosperite.
Keď je tomu tak, myslím, že by sme sa tým
chváliť nemali.
Skôr si myslím, že vláda urobila málo
pre to, aby tento vývoj nielen predvídala, ale hlavne
urobila opatrenia na jeho reguláciu. Celá slovná
ekvilibristika v tejto súvislosti mi pripadá, ako
keď slabý kuchár sa s veľkou reklamou
v parádnom obleku a vyblýskanou reštauráciou,
s furiantským úsmevom, trochu šmrcnutý
ideologickým kadidlom, snažil presvedčiť
verejnosť, že jeho jedlo je chutné, pretože
považuje za hlavné kritérium pochvalu starostu
mesta, v tomto prípade Medzinárodný menový
fond, ktorému sa páči fasáda reštaurácie.
Vláda si už v poslednej dobe začína
uvedomovať, že ono hlásané nezasahovanie
štátu do ekonomiky, je vec pomýlená
a hanblivo si priznáva, že zásahy sú
nutné a nemajú s protekcionizmom nič spoločné.
Zdá sa, že dochádza k poznaniu, že tržné
mechanizmy zďaleka nie je možné realizovať
a z privatizácie robiť cieľ sám o sebe,
ale naopak, treba poznať jeho vady a hľadať riešenia,
ako sa pred ním poistiť. Veď robenie aktívnej
intervenčnej politiky je dnes vo všetkých krajinách
s trhovým hospodárstvom nutnosťou a samozrejmosťou.
V mnohých krajinách je efektívne aj štátne
vlastníctvo. Bohužiaľ, na toto začíname
prichádzať až po roku a pol nezasahovania do
ekonomiky a súčasný stav si vláda
spôsobila čiastočne aj svojím pričinením.
Vláda hovorí o pomalosti demonopolizácie.
Čia je to však chyba? Keď vlády, aj keď
náš parlament sa pod to neslávne podpísal
svojou preferenciou politických aspektov pred vytváraním
potrebného ekonomického prostredia. Podniky sme
dva roky naťahovali na škripec odstránenia a
privatizácie, ale pri nezmenenej totalitnej legislatíve
a predpisoch. Teraz sa čudujeme, že sa chovajú
jánošíkovsky - keď ste si ma upiekli,
tak si ma aj zjedzte. Veď ktorý vedúci by bol
ochotný riskovať, keď nemá istotu, že
bude môcť začatú transakciu aj dokončiť.
Pravda je asi kdesi uprostred medzi argumentmi vlády a
argumentmi podnikov.
Zadĺženosť podnikov a ich platobná neschopnosť
má svoju príčinu už aj v spomínanej
nečinnosti vlády. Veď už pred rokom na
to niektorí poslanci z tohto miesta upozorňovali.
Dnes je situácia taká, že aj uvažované
oddĺženie o 5 miliárd korún situáciu
nevyrieši, keď súčasne neprijmeme opatrenia.
Východiská z tejto situácie existujú.
Zhoduje sa na nich väčšina odborníkov.
Predovšetkým to je, po prvé, rýchle
dať garancie podnikovým managementom do budúcnosti,
aby mohli dlhodobo rozmýšľať a plánovať.
Po druhé - miesto politiky reštrikcie urobiť
všetko pre oživenie domáceho dopytu. Po tretie
- po viac ako roku testovania podnikov je jasné, kto je
kto. Namieste je razantný nástup vládnej
štrukturálnej politiky. Po štvrté - namiesto
reštriktívneho rozpočtu, ktorý devastuje
hospodárstvo, uvažovať pre nasledujúce
roky s deficitným rozpočtom, ktorý však
zabezpečí rozvoj verejného sektoru, a tým
aj oživenie dopytu po výrobkoch a výhľadovo
aj rozpočet prebytkový. Po piate - akceptovať
rozdielne podmienky Slovenska a urýchlene realizovať
konverzné projekty. Nie je predsa možné pri
projektoch prechodu zbrojnej výroby na civilnú výrobu
hovoriť ako o riešení podstatnej časti
problémov Slovenska, ale súčasne viac ako
pol roka tieto projekty umelo držať zmrazené
len preto, aby štátny rozpočet vykazoval fiktívny
prebytok. To by znamenalo chovať sa ako predstavenstvo obce,
ktoré odhlasovalo stavbu nového kostola za podmienok,
že na jeho výstavbu sa použijú tehly z
kostola starého, ale ten bude možné zbúrať,
až po kolaudácii nového.
Veľké podniky si svoje problémy vyriešili
čiastočne tým, že sa zbavili všetkého
balastu okolo seba, teda predovšetkým drobných
kooperujúcich podnikov, dôchodcov, ale aj časti
naslovovzatých odborníkov. Tým sa problém
preniesol na iné odvetvie hospodárstva a podniky
zbrojného priemyslu relatívne ľahko sa plavia
na vlnách konverzie. Je to však len zdanlivé
plávanie, v skutočnosti je to ponorovanie ku dnu.
Pokiaľ im urýchlene nepomôžeme uvoľnením
prostriedkov na už spomínané projekty, pôjdu
s veľkým rachotom ku dnu a ktovie, koho so sebou ešte
stiahnu.
A ešte mi dovoľte jednu polemickú poznámku.
Vláda považuje za úspech a za prvý výsledok
reformy fakt, že sa zastavil rast cien. Toto tvrdenie je
však už prekonané, pretože podľa všetkého
sa špirála inflácie začína roztáčať
znova. Stúpajú ceny potravín, a to bude vyvolávať
tlaky na rast miest, ktoré však pri klesajúcej
výrobe a pri neproduktivite práce vedú do
neriešiteľnej situácie. Ceny potravín
pritom stúpajú aj nezásadovou politikou vlády,
ktorá na jednej strane vyhlasuje podporu súkromnému
podnikaniu, na druhej strane však pritom novovznikajúce
objekty nutí zvyšovať ceny nedomyslenou úverovou
politikou pri vysokej úverovej miere. Naviac medzi jednotlivými
vydražiteľmi, napr. prevádzkových jednotiek
malej privatizácie, vznikajú až 5-ti % rozdiely
v úrokovaní úverov, čo tiež neprispieva
k vytvoreniu konkurenčného prostredia. Je potom
farizejstvom, keď sa v správe vlády konštatuje,
že - citujem "objektívne sa zhoršujú
podmienky pre vznik nových predajných miest".
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kvačkajovi. Teraz
som mal v úmysle skončiť rozpravu do poludňajšej
prestávky, toto bohužiaľ nie je možné.
Ešte sú do rozpravy prihlásení poslanci
Roček, Kostya, Štern, Tichý, Ransdorf, Záhradka
a Kincl. Navrhujem, aby sme urobili krátku poludňajšiu
prestávku - prevažná časť poslancov,
myslím, už tento úkon absolvovala - takže
do 13.00 hodiny bude prestávka.
O 13.00 hodine budeme pokračovať rozpravou. Za predpokladu,
že sa udrží zhruba tento rozsah prihlásených,
myslím, že by sme mohli s malou toleranciou skončiť
okolo 15.00 hodiny.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené kolegyne a kolegovia, otváram
prerušené rokovanie.
Do rozpravy sú prihlásení poslanci Roček,
Kostya, Tichý, Ransdorf, Záhradka, Kincl a Lux.
Slovo má poslanec Roček.
Poslanec SN M. Roček: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, výbory pro plán
a rozpočet v tisku 1006 uvádějí, že
vývoj zaměstnanosti zvyšuje nebezpečí
sociálních konfliktů. Snad není zapotřebí
připomínat, že tak významný děj,
jakým je ekonomická reforma, nemůže
probíhat bezbolestně. Je to však reálná
cesta, jak ukazují zkušenosti s ní z jiných
lokalit. Naopak, čím delší by byla agónie
neperspektivních podniků, čím déle
budeme doplácet na životaneschopné výrobní
jednotky za cenu udržení quazy nezaměstnanosti,
tím hůře pro všechny sociální
vrstvy společnosti. Zajímavá je reakce obyvatelstva,
kdy rostoucí úspory domácnosti, jsou projevem
důvěry ekonomickému vývoji. Předcházející
společenský systém přes veškeré
snahy plánovačů se musel smířit
s tím, že rozsah a dynamiku úspor obyvatelstva
nebude diktovat, a že jim nezbývá nic jiného,
než pokorně sledovat, jak se úspory v závislosti
na vývoji dalších ekonomických veličin
nedají ovlivňovat.
Pozitivní chování obyvatelstva ve finanční
oblasti napomohlo k úspěšnému zvládnutí
cenového vývoje. Jak vyplývá ze zprávy
vlády, s výjimkou měsíců ledna
a března r. 1991 byly příjmy obyvatelstva
vyšší než jejich výdaje. Kdyby bylo
obyvatelstvo objektivně sdělovacími prostředky
informováno o celé šíři problémů
a jejich řešení, o užitečnosti
a nezbytnosti rekvalifikace, pak vzhledem k výše uvedeným
skutečnostem není třeba nebezpečí
sociálních konfliktů přeceňovat,
a to tím spíše, že mikrosondy ukazují
na problémy v obsazování volných pracovních
míst a signalizují případy dobrovolné
nezaměstnanosti.
Můj pozměňovací návrh tedy
zní, vypustit na str. 2 tisku 1006 odrážku
čtvrtou "vývoj zaměstnanosti zvyšuje
nebezpečí sociálních konfliktů."
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Ročkovi.
Udeľujem slovo pánu poslancovi Liborovi Kostyovi,
pripraví sa pán poslanec Štern.
Poslanec SN L. Kostya: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
pozůstalí, nejsem ekonom, původně
jsem myslel, že u této problematiky bych měl
spíše mlčet a nevystupovat, ale jak už
řek včera klasik, někdy to člověku
nedá.
Po přečtení zprávy vlády k
bodu tohoto programu jsem si vytýčil velice jednoduchý
cíl a současně s přečtením
zprávy jsem si přečetl bod programu, který
jsme projednávali zhruba před rokem, tj. předložený
scénář ekonomické reformy a následující
rozpravu v parlamentě k tomuto scénáři.
Myslím si, že někdy neškodí vrátit
se do ne daleké historie, protože někdy se
zdá, jako kdyby vláda a tento parlament ztrácely
paměť.
Udělal jsem si několik drobných závěrů
z porovnání těchto dvou materiálů
a z těchto dvou rozprav. Prvním je skutečnost,
že mnoho levicově orientovaných poslanců,
kteří diskutovali před rokem o scénáři
ekonomické reformy, byli označováni za sociální
demagogy, když uváděli některé
svoje obavy k tomu, jak celoplošně vedená politika
restrikce vlády se bude odrážet ve skutečných
realitách života. Byli obviňováni, že
jsou těmi, kteří házejí polena
pod nohy nastupující ekonomické reformy.
Když jsem si srovnal čísla, která tehdy
tito poslanci uváděli s čísly, která
dnes uvádí zpráva vlády, došel
jsem k překvapujícímu závěru,
který se ovšem možná dal i předpokládat,
že nám dnes vláda předkládá
čísla, která jsou daleko více znepokojivá,
než si tehdy tito levicoví poslanci dokázali
a troufli tady říci, a přesto byli označeni
za sociální demagogy a dnes to považujeme za
samozřejmost a dokonce v úvodních slovech
jsme slyšeli, že je vlastně všechno v pořádku,
že je to úspěch.
Dovolte mi malou odbočku v této souvislosti k vystoupení
kolegy Houšky. Nevím, kde bere ten vnitřní
pocit uspokojení nad tím, že současná
míra inflace se zastavila na nule. Pro mne by uspokojením
bylo, kdyby se na té nule zastavila před dosažením
toho předpokládaného třicetiprocentního
stavu, který vláda ve svém scénáři
předpokládala, ale jestliže se na té
nule zastavila při dvojnásobku, tak nevím,
nad čím máme být příliš
nadšeni.
Z toho čtení, které je velice zajímavé,
doporučoval bych vám ho absolvovat taktéž,
největší úsměv ve mne vzbudilo
vystoupení jednoho z kolegů poslanců, který
zhruba před rokem přirovnal scénář
ekonomické reformy k symfonii a uvedl, že za skladatele
této symfonie považuje vládu, toto Federální
shromáždění je prý orchestr a
odměnou nám bude dlouhotrvající a
ohlušující potlesk našich občanů.
Nechci hodnotit úroveň symfonie ani orchestru, ale
dlouhotrvajícího a ohlušujícího
potlesku našich občanů jsem se zatím
nedočkal a asi se ještě dlouho nedočkám.
Poslední poznámka k porovnání těchto
dvou rozprav je poznámka na adresu pana místopředsedy
Klause. Jistě si vzpomenete, že tehdy někteří
poslanci žádali alespoň nějaké
přibližné časové horizonty dalšího
postupu scénáře ekonomické reformy.
Dostalo se jim odpovědi, která zřejmě
vstoupí do dějin, že je to jako s šachovou
hrou, že šachista může předpokládat
jenom několik kroků dopředu a nemůže
prostě předvídat celkový vývoj.
Už tehdy jsem měl vážné pochyby,
protože šachová teorie nezná jenom teorii
zahájení, ale také teorii střední
hry a teorii koncovky.
Tehdy pan místopředseda Klaus řekl, že
buď mu věříme, že umí hrát
šachy, nebo nevěříme. Já chci
dnes s ročním odstupem konstatovat, že jeho
zahájení bylo sice bombastické, ale že
mu velmi rychle, když přechází do střední
hry, dochází dech. Mohl bych říci,
že z tohoto pohledu se mně jeho šachové
umění jeví dost průměrné.
Na závěr mi dovolte ještě jeden závěr
na margo této problematiky šachové hry. Srovnávání
scénáře ekonomické reformy s šachy
má jedno velké nebezpečí - že
když ve skutečné šachové hře
hráč prohraje, tak sbalí figurky, dá
je do škatule, zavře do šuplíku a odjede
na jiný turnaj. Nevím, jak se ty šachové
figurky, které představuje slovenský a český
národ, do příslušných škatulek
vejdou. Děkuji. (Potlesk.)