My v hospodárskych výboroch sme sa detailne poľnohospodárskou
problematikou zaoberali, pretože k tejto problematike bude
špeciálna správa vlády predložená
FZ a budeme sa ňou zaoberať v budúcom období.
Ďalej odporúčam, aby v bode 3 bola vypustená
druhý odsek. Podobne v bode 4 druhý odsek, to má
v podstate rovnaké príčiny. Myslím,
že k týmto veciam sa vrátime, až keď
budeme posudzovať rozpočet a budeme mať celkový
prehľad, aké finančné prostriedky máme
k dispozícii, ako odporúčame republikovým
vládam. Osobne si myslím, že by tieto problémy
mali republikové rozpočty obhospodarovať, a
nie federálne.
Tiež odporúčam v bode 4 vypustiť odsek
1, pretože sa domnievam, že by sme nemali pestovať
parkinsonizmus. Hospodárske výbory, všetci
ich členovia zaujíma problematika privatizácie,
nielen nejakú komisiu a nielen privatizácia, ale
celá ekonomická transformácia. Preto chceme
všetci prerokúvať tieto problémy, kedykoľvek
to bude aktuálne. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Soldát,
pripraví sa poslanec Ivan Fišera.
Poslanec SL M. Soldát: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
jen bych si dovolil vznést krátké pozměňovací
návrhy k návrhu na usnesení, a to v bodě
2 konstatační části, 7. odrážka.
Doporučuji vypustit slova "a životní prostředí",
protože se domnívám, že analýza
životního prostředí byla už tady
dostatečně popsána, jak v Modré knize,
v Duhové knize a naposledy jsme dostali jako FS Zprávu
o stavu životního prostředí, kterou
se naplňovalo usnesení 136 FS.
Co se týká predikce vývoje, myslím,
že nestačí jen konstatovat, ale měli
bychom žádat predikci vývoje, protože
stále nebyla udělána. Myslím, že
i z toho důvodu, že nebyly známy zákony
o životním prostředí, které vstoupily
v platnost - mám na mysli zákon o ovzduší
a odpadech - ve druhé polovině letošního
roku, ale třeba i limity o znečištění
ovzduší vstoupily v platnost počátkem
října. Myslím, že teprve nyní
má vláda možnost tuto predikci provést.
Proto navrhuji v bodě 3 za ekologický fond dát
to znění: "předloží predikci
vývoje životního prostředí".
V bodě 3, kde se hovoří o požadavcích
na vládu, aby vytvořila federální
ekologický fond: nedomnívám se, že tento
požadavek je oprávněný. Měli
bychom žádat na vládě, aby urychleně
předložila FS návrh zákona o federálním
fondu životního prostředí, protože
vláda sama o sobě ten fond nemůže zřídit,
musí být zřízen zákonem. Asi
zde narazíme na kompetence. Dovolím si ocitovat
z dopisu ministra Vavrouška, který zaslal předsedovi
výboru pro životní prostředí
na základě požadavku právě výboru
pro životní prostředí, který
požadoval, aby tento fond byl zřízen. V tomto
dopise mj. pan ministr Vavroušek oznamuje, že návrh
byl zpracován již počátkem tohoto roku,
ale vzhledem k tomu, že slovenská komise vyslovila
opakovaně zásadní nesouhlas s jeho vytvořením,
nemohl být předložen. Návrh zákona
už je v pracovní verzi hotov a myslím, že
by to FS tímto požadavkem mělo podpořit.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem M. Soldátovi za jeho vystúpenie.
Teraz bude hovoriť pán poslanec Ivan Fišera,
pripraví sa poslanec František Houška.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, za prvé bych chtěl
vládě slíbit, že ji pokud možno
nebudu terorizovat cizími slovy asi jen v tom rozsahu,
jako ona terorizuje ve své zprávě nás,
a to na základě přání pana
ministra Dlouhého, které zde včera v podstatě
vyslovil.
Za druhé bych chtěl říci, že
nebudu dál od této chvíle hovořit
jen za sebe, ale také za pana poslance J. Konečného,
se kterým jsme včera prodebatovali zprávu
a shodli se na tom, že jsou nutná určitá
opatření nebo že by bylo nutné inspirovat
určitá opatření, která by měla
vést k tomu, abychom spíše řešili
naši ekonomickou situaci, než abychom o ní jen
úspěšně debatovali.
Chtěl bych v této souvislosti jen za sebe říci
těm, kteří si myslí, že by snad
někdo měl mít zájem na zhoršení
ekonomického stavu kvůli volbám, že
se snad mýlí, že snad tady není nikdo
z pánů poslanců, kdo by si přál
kvůli volbám, aby ekonomika byla ve špatném
stavu. V to pevně věřím.
My budeme navrhovat, aby do usnesení výborů
- bohužel jsme je neměli včera v ruce - byly
zabudovány následující myšlenky.
Požadujeme totiž od vlády ČSFR, aby pokud
možno vypracovala a realizovala za prvé program zvýšení
přitažlivosti ČSFR pro zahraniční
investory, a to nejen z hledisek ekonomických, což
většinou je - to k tomu dodávám - ale
také mimoekonomických faktorů. Co máme
na mysli? Jsou tím také vyjádřeny
zkušenosti pana poslance Konečného z jeho působení
v Radě Evropy. Je nutné, aby opravdu byl vypracován
- promiňte mi cizí slovo, ale používám
ho v tuto chvíli záměrně - komprehenzívní,
dobře promyšlený a do značné
míry vyčerpávající projekt,
program, který by dokázal opravdu shrnout všechny
faktory, které mají vliv na přitažlivost
ČSFR pro zahraniční investory. To, jak je
známo, nejsou jen finanční momenty, ale řada
jiných aspektů, které je možné
si představit. Nejen sociální a ekologické,
ale třeba také otázka míry zločinnosti
v zemi, působení špinavých peněz
třeba v institucionální struktuře
státu, mohou to být takové faktory, jako
jsou znalosti, které jsou např. rozšířené
v populaci o řízení finančnictví,
účetnictví a samozřejmě může
jít o míru pružnosti pracovní síly,
která má také značný vliv na
to, jak se k nám zahraniční kapitál
požene - použiju to slovo - požene, nebo nepožene.
Samozřejmě jsou zde politické faktory, které
jsou také velmi významné a není možné
je pominout.
Dále bychom chtěli - a to je za druhé - aby
byl zpracován program urychlené modernizace institucionálního
prostředí pro podnikání, a to zejména
na úrovni vládních orgánů federace.
O této věci se ve zprávě hodně
jemně hovoří, nicméně je třeba
říci, že to je otázka velmi závažná,
protože nedošlo patrně ještě k dostatečné
modernizaci státní správy, když se tak
ostře hovoří ze strany některých
vládních stran o vládních byrokratech.
Myslím, že vládní byrokrati v tom nejlepším
slova smyslu - teď hovořím ve smyslu Maxe Webera
- by měli být opravdu moderní a měli
by být schopni provádět (promiňte
mi znovu to terorizující slovo) nezbytné
alokační procesy, jež na úrovni vlády
v tomto období musí být na dostatečné
úrovni. K tomu by zřejmě měli prokázat
i určité vzdělání, které
by přesahovalo jen úzký ekonomický
pohled. Děkuji za pobavení, které jsem vyvolal
v sále.
Dále bych chtěl ještě navrhnout vládě,
a o tom jsme diskutovali také včera s panem poslancem
Konečným, aby zvážila možnost zpracování
iniciativních konkurenčních privatizačních
projektů pro klíčové podniky, které
mají rozhodující vliv na ekonomiku celého
státu. Jsme si vědomi velmi složitých
kompetenčních problémů, které
zde jsou. Jsme si vědomi finančních problémů,
které zde jsou, ale domníváme se, že
tyto orgány by měly mít určitou výhodu
informační, určitou výhodu znalostí,
určitou výhodu komplexního týmového
přístupu, který by mohl umožňovat
spojit otázky státního zájmu, řekl
bych doslova strategie státního zájmu, s
dlouhodobou ekonomickou politikou, protože víme, že
v řadě odvětví klíčové
podniky mají rozhodující vliv na chování
ekonomiky jako celku.
Je to podnět k úvaze, protože jeho vyjádření
v konkrétní podobě bude vyžadovat spíše
tvůrčí přístup než snadné
odmítnutí v podobě jakéhokoli zakroucení
hlavou a vyjádření názoru, že
takovou věc bychom si nedovedli představit.
Na závěr mi dovolte ještě jednu poznámku.
Myslím, že by bylo velmi užitečné,
kdyby se vláda zaměřila na to, aby se pokusila
řešit ten velký otazník, který
vyjádřila na straně 28. Tam se totiž
říká hned v prvním odstavci, že
určitou neznámou je také další
osud podniků po privatizaci, neboť nelze ani předvídat,
ani modelovat, jakým způsobem budou noví
vlastníci postupovat. Já jsem věřil
tomu, co zde říkal nedávno pan poslanec Štern,
že budeme-li privatizovat, bude to jako živá
voda, pane poslanče. Mně se tento model velmi líbil
a překvapuje mě, že to je zde takto napsáno.
Prosil bych, aby to bylo modelováno a na základě
toho byl také řešen problém určité
prodlevy, která nastala mezi privatizací a mezi
stavem, do kterého jsme se kdysi dostali.
Pánové, je velmi hezké říkat,
že máme privatizovat rychle, my s vámi naprosto
souhlasíme. Ale co chybí - a to svým způsobem
vlastně připomněl pan ministr Dlouhý
na hospodářských výborech - je způsob
řešení této prodlevy, období
mezi privatizací a dosavadním systémem řízení.
Myslím si, že i zde by prospělo více
duševní čipernosti nad tím, co nám
umožňuje onen jednoduchý přístup,
který říká, až přijde
privatizace, všechno se vyřeší. Vzpomínám
si, že kdysi jedna vláda říkala - až
přijde analýza, všechno se vyřeší.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fišerovi. S faktickou
poznámkou sa prihlásil pán poslanec Battěk,
predseda Snemovne ľudu.
Předseda SL R. Battěk: Dámy a pánové,
dovolte, abych k duševní čipernosti pana poslance
Fišery konstatoval jenom suchou poznámku. Mně
není nic známo jo ideovém spojenectví
mého kolegy Jindřicha Konečného s
panem Fišerou. Zřejmě půjde o nedorozumění.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Objasní nám to pán
poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, promiňte,
ale já jsem včera s panem poslancem Konečným
hovořil. Nevím, kdy jste s ním hovořil
vy. Požádal mě, abych tyto návrhy předložil.
Prosím vás proto, abyste byl v této věci
poněkud, promiňte, umírněnější.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Houška,
pripraví sa poslanec Zeman.
Poslanec SN F. Houška: Vážení kolegové,
vážené kolegyně, jsem velmi rád,
že mohu vystoupit po tak brilantním řečníkovi,
jako je náš kolega Fišera. Sám mám
jednu vadu. Možná, že to pramení z mé
profese, že často reaguji na poslední řeč.
Když jsem slyšel názor a projev pana kolegy,
tak jsem si vzpomněl na jednoho velikána lidské
kultury, Konfucia, a ten řekl: Když slova ztrácejí
svůj význam, lid ztratí svoji svobodu. Řekl
bych jedno: abychom dále nepřispívali k určitému
morálnímu zmatku, úpadku jazyka - nemyslím
formálního úpadku jazyka, ale úpadku,
a zejména myšlení - musíme vycházet
skutečně ze základů aristotelské
logiky. To znamená, že když máme k ruce
návrh výborů, tak předpokládáme,
že uvedený návrh musí vycházet
z komparace předlohy, to znamená zprávy vlády
se skutečností. Jestliže tak učiníme,
tak musíme vycházet z určitých faktů,
pokud uvažujeme logicky, z pravdivých premis. Pokud
skutečně to jsou pravdivé premisy, tak může
dojít k logickému soudu.
Vážení přátelé, hned v
bodě druhém, v části prvé,
je řečena jedna skutečnost. V posledních
měsících se podařilo utlumit tempo
inflačního vývoje. To je polopravda. Já
jsem slyšel u jiného kolegy, že nemáme
nic přidávat, nic neubírat, uvádět
pravdivě skutečnosti.
Toto není pravdivý soud. Pravdivý soud je
ten, a vy jste o tom všichni informováni nejenom z
denního tisku, ale skutečně z podkladů,
že v posledních čtyřech měsících
je inflace nulová. Proto tedy můj návrh v
tomto bodě je ten, aby zde došlo ke změně
v dikci: Oproti předpokladům se podařilo
utlumit tempo inflačního vývoje a v posledních
čtyřech měsících je inflace
nulová. To je jedna věc.
Druhá věc: V témže bodě je řečeno,
že zpráva vlády přiměřeně
neuvádí analýzu a predikci vývoje
zemědělství a životního prostředí.
Vážení přátelé, já
jsem nemluvil marně, pokud jsem tu hovořil o zmatku
a úpadku v myšlení, že používáme
pojmy, které nejenom do legislativy, ale v podstatě
ani do usnesení takovéto normy nepatří.
Co to je otázka přiměřenosti?
To už říkal starý Fichte, že každý
se dívá ze své jeskyně. Pro někoho
je přiměřená větší
porce jídla, pro někoho méně. Taktéž
pro někoho je přiměřená větší
kapacita myšlení, pro někoho méně.
Tento pojem je zcela vágní, nic neříkající.
Já bych samozřejmě bral - jako občan
i jako poslanec - pokud by se tam řeklo, že analýza,
která je uvedena v této zprávě, je
nesprávná nebo nepravdivá, prostě
odporující skutečnosti. Tomu tak není.
Proto můj druhý návrh je v tom směru,
aby tento bod byl vypuštěn. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Houškovi. V rozprave
ďalej vystúpi poslanec Miloš Zeman, pripraví
sa pán poslanec Hruška.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dostali jsme k posouzení materiál, který
se v podstatě skládá ze čtyř
částí. Věcně, i když nikoliv
formálně, první část je popis
základních vývojových tendencí
naší ekonomiky. Chtěl bych tento materiál
ocenit jako velmi informativní a, domnívám
se, užitečný zejména pro ty kolegy,
kteří nepracují v ekonomických výborech
a zabývají se profesionálně poněkud
jinou tématikou.
Pokud jde o část druhou, to znamená část
analytickou, chtěl bych konstatovat, že tento materiál
nabízí jisté interpretační
schéma, jak si vysvětlovat informace obsažené
v části předchozí.
Nejsem si sice zcela jist, zda je nutné takto vodit poslance
za ruku a říkat jim, co je důležitější
a co je méně důležité, ale budiž.
Rád bych se proto zastavil pouze u dvou rysů této
interpretace.
Vláda nám ve svém materiálu říká,
že máme - a mluvilo se zde o tom v rozpravě
- hodnotit jako velký úspěch to, že
v posledních třech měsících
byl zastaven inflační proces. Bylo zde zmíněno,
že v předchozím období byl naopak inflační
skok výraznější, než se očekávalo.
A nyní stojíme před hypotézou, zda
je pravdivá teorie jednohrbého velblouda - jak se
tu často cituje - a tedy naděje, že k dalšímu
skoku nedojde, nebo že inflační proces probíhá
po eskalační křivce a jsme v situaci, kdy
existovalo pouze útlumové období tygra, který
se nasytil a dočasně odpočíval, než
skočí na další oběť.
Domnívám se, že tuto hypotézu bude možné
prokázat v nejbližších měsících.
Sám se domnívám, že nás, bohužel,
a to mimo jiné i v souvislosti s hospodářskou
politikou, čeká další inflační
růst.
Na druhé straně se nám říká,
že si nemáme příliš všímat,
nebo nemáme přeceňovat pokles průmyslové
produkce. Že je to nutná součást ozdravného
procesu či zeštíhlení ekonomiky. Budiž,
ale jestliže se podíváme na to, jak tento proces
probíhá, pak zjišťujeme, že nedochází
pouze k poklesu produkce jako takové, že současně
dochází k poklesu produktivity práce, k růstu
surovinové, materiálové a energetické
náročnosti a k prosperitě de facto jediného,
a to palivo-energetického národohospodářského
komplexu, který snad nikdo - ať je na levici, ve středu
či na pravici - nepovažuje za příliš
perspektivní. Z toho tedy vyplývá, že
při tomto hlubším pohledu by nás měl
snižující se výkon naší
ekonomiky zajímat stejně tak, jako řidiče
zajímá, když motor jeho auta začíná
výrazně a zrychlujícím se tempem ztrácet
tah.
Pokud jde o třetí část materiálu,
tj. predikci do r. 1992, zaznamenal jsem tam onen často
citovaný výrok, který je poněkud v
rozporu s původními optimistickými předpoklady,
že koncem r. 1992 má být u nás počet
nezaměstnaných kolem 1 miliónu, což
představuje 14 % práceschopné populace. Zarazily
mě na tom dvě věci. Za prvé jistá
pasivita nebo fatalismus, s nímž se tento výrok
vyslovuje. Je to něco podobného, jako reakce králíka
před krajtou. Samozřejmě, že každá
prognóza je podmíněna mj. i aktivní
hospodářskou politikou, a domnívám
se - a to je druhá část mé připomínky
- že zde nejsou navrženy základní alternativy
či varianty přístupu k této problematice.
Přitom jsme se na výborech pro plán a rozpočet
dověděli, že vládě byl předložen
materiál obsahující několik těchto
alternativ. Kladu si otázku, zda je vhodné, aby
v oné predikční části mluvící
o možnostech, nám vláda předložila
pouze alternativu jedinou a aby upřela poslancům
právo být seznámeni i s alternativami ostatními.
To je poněkud přinejmenším zvláštní
pojetí pluralismu.
A konečně co se týče zásad
hospodářské politiky. Sám je považuji
za nekonkrétní a v řadě případů
nekonzistentní. Poněkud mě však překvapilo,
že jedna z razantních operací současné
hospodářské politiky, spočívající
ve vynětí 50 miliard korun v podobě bonitních
akcií z privatizačního procesu ve formě
kupónové privatizace, nad čímž
by měl lkát především zastánce
této privatizační formy, se de facto v návrhu
těchto zásad neobjevuje, protože to není
identické zmínce o emisi obligací veřejných
služeb, to znamená, že materiál, který
byl připraven a zpracováván do 30. září,
ještě tento důležitý a bezesporu
strategický bod zřejmě neobsahoval, což
znovu posiluje podezření o chaotických improvizacích
jako základním rysu naší hospodářské
politiky.
Skončil bych poslední poznámkou. Protože
předkládat pozitivní řešení
je úkolem obsáhlejšího dokumentu, odvolal
bych se zde především na materiál Ekonomická
politika Občanského hnutí. Chtěl bych
konstatovat, že paralyzování podnikové
sféry, ke kterému dochází už
od přijetí zákona o státním
podniku, úspěšně pokračuje a
tato agónie podnikové sféry může
za určité situace vést nejen k ekonomické
krizi, v níž už jsme, ale k ekonomickému
kolapsu, to znamená řetězovému rozkladu
této sféry.
Můžeme z toho ven samozřejmě tím,
že začneme naše odpůrce, ať už
politické nebo názorové, obviňovat
ze zlých úmyslů a ze sabotáže
reformy. Můžeme z toho vyjít také tím,
že začneme přemýšlet o rozumných
zpětných korekcích a budeme parlament považovat
za jednu ze součástí tohoto korekčního
mechanismu, součástí, která právě
svým usnesením vyjádří, co
se jí konkrétně na ekonomické situaci
nelíbí, případně co doporučuje
vládě ke zvážení. A máme
také svaté právo vzdát se této
dejme tomu povinnosti. Myslím si, že to o parlamentu
bude cosi vypovídat. Je otázka, při jaké
mezi únosnosti, vážení kolegové,
bude tento parlament reagovat.
Potřebujete reagovat na 20-ti % pokles? V oblasti průmyslové
produkce ho bylo dosaženo v březnu. Potřebujete
reagovat až na pokles 30procentní? V téže
oblasti ho bylo dosaženo v červnu. A potom opět
v září. Potřebujete reagovat na 40procentní
pokles? Podle včerejších údajů
z české vlády v českém průmyslu
v říjnu, proti říjnu minulého
roku to byl pokles o 40 %.
Samozřejmě můžeme mluvit o teorii dna,
zvláště když se nacházíme
nad Mariánským příkopem v Tichém
oceánu. Je to pohodlná teorie, protože pomáhá
zastřít všechny omyly hospodářské
politiky a zdůvodnit je osudovou nevyhnutelností
poklesu.
Vážení kolegové, kdybychom pokračovali
tímto způsobem, pak nám zbývá
jenom jedno teoretické dno, což je onen stoprocentní
pokles. A kdybychom přijímali rozhodnutí
až v této situaci, pak už bychom neměli
o čem rozhodovat, ani čím rozhodovat. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Teraz bude hovoriť
poslanec Hruška, pripraví sa poslanec Tomis.
Poslanec SN M. Hruška: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
mám v podstatě faktickou poznámku, protože
nebudu zastírat, že nejsem žádný
ekonom. Ale po přečtení návrhu na
usnesení výboru pro plán a rozpočet
jsem si nebyl jistý, zda se náhodou nejedná
o žert.
Totiž úspěchy, které jsou v těchto
chvílích stěžejní a bylo nutno
je vyřešit prioritně - mám na mysli
zastavení inflace a zabrzdění vývoje
vnější zadluženosti - jsou zde zmíněny
buď zkresleně, to v případě inflace,
nebo způsobem, který naznačuje, že to
autory tohoto návrhu spíš mrzí. A to
v případě vývoje vnější
zadluženosti. Možná, že by autorům
tohoto návrhu vyhovovalo, kdyby občanům vybraným
státními úředníky, byly na
konto rychlejšího růstu vnější
zadluženosti rozdány marky - za jednu Kčs 3,50
a dolary za 5,50.
Mně by to však nevyhovovalo, stejně jako mně
nevyhovuje konstatování, že pokles výkonnosti
ekonomiky je rychlejší, než vláda předpokládala.
Zde se mělo snad konstatovat, že poklesla výroba,
protože znám spoustu lidí v naší
ekonomice, kteří pracují mimořádně
výkonně. A výroba poklesla také proto,
že vláda nemohla předpokládat, jak se
zachovají lidé v transparentním prostředí.
A zde je nutné konstatovat, že se převážná
část našich obyvatel zachovala chaoticky. Nejenže
vyčerpala své úspory, které si měla
nechat jako rezervu na přechodné období,
těžké období, ale ještě
navíc svými úsporami podpořila výrobu
právě na západ od našich hranic při
vědomí, že tím ohrozí výrobu
naši.
Plně zde poněkud nečekaně musím
souhlasit s kolegou Šilhánem, respektive s jeho citátem
pana ministra Rašína, kde se hovořilo o požitkářství.
To je právě to, co přece vláda nemohla
vůbec předpokládat. Ministr financí
přece nesčetněkrát upozorňoval,
že nás čeká těžké
období, ale čím bude těžší,
tím bude kratší. Dnes jsme však svědky
toho, jak si někteří lidé hoví
ne v záchrané síti, ale v sociální
duchně, obzvláště na Slovensku. Jsme
svědky, jak si hoví v zahraničních
automobilech, jak si zásobí své byty zahraničními
mrazničkami, satelity, hifi soupravami apod. To dokazuje,
že nám dnes nepomohou žádné kompetenční
spory ani důraz na národní uvědomění.
Jako hrdí občané tohoto státu národně
uvědomělí jsme právě toto neměli
připustit, mělo by nám být jasné,
že jsme československou měnu měli použít
v československé ekonomice.
Takže na závěr můj pozměňovací
návrh. Nebude-li přijat pozměňovací
návrh pana poslance Roubala vypustit celý bod 2,
tak navrhuji vypustit větu z bodu 2:
"Pokles výkonnosti ekonomiky je podstatně rychlejší
než byly úvahy vlády na počátku
tohoto roku." Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Hruškovi. (Potlesk.) Ďalej
v rozprave vystúpi pán poslanec Václav Tomis
a pripraví sa, pardon, ešte sa s faktickou poznámkou
hlási pán poslanec Wagner.