18. společná schůze SL a SN | 8. 11. 1991 |
Přítomno: | 125 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolení v České republice | |
59 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Bakšay, Čič, Dienstbier
J. st., Doksanský, Filip, Gürtler, Jambor, Kavan,
Kňažko, Konečný, Kováč,
Laluha, Langoš, Mandler, Minka, Ropek, Sobňa, Suchánek,
Šidík, Tyl, Vrchovský
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Bratinka, Brůžek, Hladík, Němec, Pernica
F., Pernica J., Samková, Skalický, Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Babálová, Bellušová, Bugár,
Čalfa, Haško, Kontra, Košnár, Mečiar,
Molnár J., Moric, Morovič, Novitzský, Pánis,
Posluch, Seman, Slota
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, otváram ôsmy deň
18. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov, všetkých vás vítam a
prajem vám príjemný deň. Vítam
členov federálnej vlády, podpredsedu vlády
pána Klausa a Hoffmanna, ministrov pána Dlouhého,
Flassika, Nezvala a Millera, ktorí sa zúčastňujú
nášho dnešného rokovania.
Na programu máme:
Správu vlády ČSFR o analýze vývoja
ekonomiky za prvý polrok 1991 a predikáciu jej vývoja
na rok 1992 vrátane návrhu zásad hospodárskej
politiky v tomto období.
Je to tlač 961 a uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne
národov tlač 1006. Táto tlač vám
bola predložená bezprostredne pred týmto rokovaním,
takže nebola splnená podmienka štyridsiatich
ôsmich hodín podľa § 19 ods. 1 Zákona
o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia.
Aby sme mohli tento bod komplexne prerokovať, navrhujem prijať
uznesenie, že aj cez nedodržanie stanovenej zákonnej
lehoty snemovne súhlasia s prerokovaním tohto bodu
programu. O tomto návrhu môžme hlasovať
bez rozpravy. S technickou poznámkou sa hlási pán
poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, moja otázka je veľmi prozaická
- prečo nebola dodržaná 48-hodinová
lehota?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Výbory prerokovali túto záležitosť,
ako je vám známe, v stredu poobede, včera
spracovali túto správu, niekoľkokrát
sa k nej ešte zišli výbory pre plán a
rozpočet. Keď bude potrebné, obidvaja predsedovia
ma môžu doplniť. To boli garančné
výbory, ktoré k tomu mali spracovať správu.
Takže až včera poobede bol hotový text,
ktorý bol v priebehu večera a noci rozmnožený
a dnes ráno rozdaný do lavíc. Stačí,
pán poslanec? (Poslanec SN R. Zelenay: Áno.)
Teraz budeme hlasovať.
(9.25 hodin)
Kto je za to, aby sme hlasovali o tomto bode programu, i napriek
tomu, že tlač 1006 bola predložená až
dnes ráno, teda nebola dodržaná 48-hodinová
lehota, nech zdvihne ruku!
(Hlasuje se.)
(SN 78, SL 75)
Kto je proti? (SN 0, SL 3)
Kto sa zdržal hlasovania? (SN 10, SL 8)
Jeden poslanec v Snemovni národov a dvaja poslanci v Snemovni
ľudu nehlasovali.
Návrh bol prijatý, čiže môžme
pokračovať. Za vládu ČSFR, podľa
rozhodnutia vlády, podajú výklad k predloženej
správe najskôr prítomní podpredsedovia
vlády a potom pán minister Dlouhý.
Prosím pána ministra Klausa, aby sa ujal slova a
uviedol tú časť, ktorou ho vláda poverila.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
dovolte mi, abych stručně uvedl tento materiál,
který vláda předložila Federálnímu
shromáždění. Vycházím
z toho, že jsme velmi podrobně, tentokrát ne
na úrovni náměstků, ale na úrovni
členů vlády, diskutovali tyto otázky
v jednotlivých výborech Federálního
shromáždění. Věřím,
že se nám podařilo leccos objasnit. Věřím,
že stejným způsobem i poslanci si díky
tomu vyjasnili řadu svých pochybností, svých
otázek. Velká většina debaty se, doufám,
odehrála na těchto výborech.
Chtěl bych velmi stručně říci
pár slov k vývoji ekonomiky v r. 1991, tak jak je
nastíněn v předloženém materiálu,
chtěl bych hlavně zdůraznit několik
věcí, které považujeme za nutné
podtrhnout či zopakovat.
Za prvé - vycházíme z toho, že vývoj
nejvíc pozorované veličiny, produktu, outputu,
výroby, není příznivý, nicméně
vycházíme z toho, že tento vývoj je
nevyhnutelný a že je naprosto nemožné,
aby ekonomika krátkodobě dosahovala lepších
výsledků.
Dobře víme - a myslím, že vy víte
to s námi - že dnešní vývoj produkce
není v Československu omezován faktory na
straně nabídky, není omezován úzkými
místy, není omezován nedostatkem ropy, uhlí
či jiné základní suroviny, protože
vývoj produkce v Československu je omezován
stranou druhou, to znamená stranou poptávky.
Toto bych chtěl velmi zdůraznit. Ze ze zcela logických
a nutných důvodů dochází k
odbytové krizi výrobků československého
hospodářství a že tato odbytová
krize není vyřešitelná žádnými
jednoduchými opatřeními federální
vlády nebo vlád republikových. Dochází
ke zcela objektivnímu poklesu spotřebních
výdajů obyvatelstva, spotřebních výdajů
domácností, který je způsoben řadou
důvodů. Velmi významným faktorem je
autonomní odliv poptávky našich spotřebitelů,
přesouvání poptávky na zboží
z dovozu. Vždy opakuji, že odbytové problémy
československých podniků budou menší,
když naši spotřebitelé budou kupovat jogurt
domácí a nikoliv jogurt zahraniční,
když budou kupovat Favority z Mladé Boleslavi a nikoliv
ojetá auta v Rakousku a Německu a když budou
kupovat svetry z Moděvy a ne svetry na svých zahraničních
cestách. Tento autonomní posun poptávky směrem
od domácích výrobků k výrobkům
zahraničním je objektivním jevem a neexistuje
žádná metoda, jak se tomuto procesu vyhnout.
Není pravda, že dominantní v tomto případě
je pokles příjmů obyvatelstva, protože
proti tomu jednoznačně působí faktor
úspor. Jistě víte, že od dubna - května
letošního roku znovu dochází k absolutnímu
vzestupu úspor domácností, úspor obyvatelstva,
které se v podstatě vyrovnávají na
obvyklou úroveň v minulých letech. Čili
spotřební výdaje obyvatelstva, se nemohou
stát v krátkém období akcelerujícím
faktorem ekonomického růstu.
Druhou základní veličinou jsou investiční
výdaje naší podnikové sféry.
Je zjevné, že v dnešním přechodném
období, v období transformace ekonomiky, v období
změn vlastnických vztahů, v období
privatizace, není reálné očekávat,
že by mohlo dojít k výrazné akceleraci
investičních výdajů, a tím
i k akceleraci ekonomického růstu.
Třetí složkou poptávky je rozdíl
mezi vývozem a dovozem, neboli poptávka po našich
výrobcích ve zbytku světa. Všichni dobře
víte, že ztráta trhu na Východě,
zejména v Sovětském svazu, je jevem, který
nejsme schopni, zejména v krátkém a středním
období, v žádném případě
ovlivnit a je iluzí předpokládat, že
bychom mohli více vyvážet a dostat za tento
vývoz zaplaceno více než kolik tomu dnes ve
skutečnosti je.
Státní výdaje - čtvrtá složka
celkové poptávky - nemají šanci tyto
základní trendy zvrátit a nezbytná
restriktivní rozpočtová politika v podstatě
zásadním způsobem tyto celkové jevy
neovlivňuje. Případný - zdaří-li
se vůbec - přebytek státního rozpočtu,
bude relativně velmi nízký a proti těmto
globálním jevům nemá šanci, aby
je vyvážil a ovlivnil. Z těchto všech
důvodů odbytová krize v československé
ekonomice prostě existuje a vláda opakovaně
prohlašuje, že není šance se této
odbytové krizi vyhnout, není šance v krátkém
období urychlit agregátní poptávku.
To je jedna věc, o které bych chtěl promluvit.
Druhá veličina, o které bych se chtěl
zmínit je spíše ze světa nominálního,je
to oblast cen. Dobře víte, že se stabilizace
ekonomiky do značné míry zdařila.
Nejen tři měsíce, o kterých jsme věděli
(červenec, srpen a září) představují
prakticky nulovou inflaci. Dokonce i říjnová
čísla vykazují nulovou inflaci, to znamená,
že čtyři měsíce po sobě
došlo k cenové stabilizaci. To je východiskem
ekonomické racionality do budoucna. Cenová stránka
stabilizační politiky dopadla nad očekávání
dobře a věříme, že to sehraje
v dalším vývoji ekonomiky pozitivní
roli. Bude to stabilizovat cenové poměry, což
je východiskem rozhodování v celé
ekonomice. Navíc to umožní uvolnit politiku
vlády směrem od mírně restriktivní
politiky k politice více méně vyrovnaného
státního rozpočtu.
Já nebudu dále tato čísla analyzovat.
Jsou poměrně přesně popsána
v předloženém materiálu. Chtěl
bych říci, že vláda je přesvědčena,
že reforma postupuje a že by bylo velkým nebezpečím,
kdybychom v základních jejích krocích
prováděli jakékoli výrazné
korekce. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády, pánu
Klausovi. (Potlesk.) Teraz prosím o úvodné
slovo pána podpredsedu vlády Hoffmanna.
Místopředseda vlády ČSFR J. Hoffmann:
Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážené dámy,
vážení páni, voľne nadviažem
na vystúpenie podpredsedu vlády pána ministra
Klausa. On naznačil určité hodnotenie vývoja
v roku 1991. Ja by som sa pokúsil povedať pár
slov o tom, ako sa vláda pozerá na ďalší
vývoj do konca tohto roku a v priebehu roku 1992. Pretože
pri rokovaní výborov naši poslanci nabádali,
aby sme boli čo najkonkrétnejší, budem
sa snažiť byť konkrétny aj ja. Chcel by
som predovšetkým povedať, že pri hodnotení
do konca tohto roku vychádzame z toho, že v skladbe
a v pôsobení vonkajších faktorov, ktoré
určovali vývoj ekonomiky, nedôjde k žiadnym
dramatickým zmenám do konca tohto roku. Mám
na mysli predovšetkým zásadné zmeny
vo fungovaní hospodárskeho systému, zníženie
dopytu po spotrebných predmetoch, polotovaroch a investíciách,
o ktorých hovoril už pán minister Klaus, a
rozpad odbytových trhov v krajinách bývalej
RVHP. Z uvedeného predpokladu vyplýva, že aj
hlavné vývojové trendy sa do konca roka prevažne
udržia, aj keď v intenzite dôjde k určitým
zmenám. V súlade s týmto východiskom
rátame s pokračujúcim, aj keď zreteľným
miernejším poklesom výkonov ekonomiky. Očakávame,
že vytvorený národný dôchodok
sa v porovnaní s rokom 1990 zníži o 15 až
18 %, pritom však vďaka priaznivejšiemu vývoji
v sektore služieb, hlavne turistických, bude pokles
menší, predpokladám, že neprekročí
12 až 14 % oproti minulému roku.
Bezpochyby závažnou otázkou je situácia
na trhu práce, ktorá bude v najbližšom
období určovaná celkovým poklesom
hospodárskej aktivity a prispôsobovacími procesmi
presadzujúcimi sa postupne v podnikovej sfére. Na
základe doterajších trendov a posúdenia
ďalších súvislosti predpokladáme,
že nezamestnanosť v celom štáte neprekročí
ku koncu tohto roku úroveň 700 tisíc osôb.
Ako viete, posledný údaj z konca septembra bol 446
tisíc osôb v celej Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike.
Predpokladáme rozdielny vývoj zamestnanosti v obidvoch
republikách. V Českej republike by sa pravdepodobne
priblížil k siedmim percentám, na Slovensku
môže prekročiť hranicu dvanástich
percent. Je nám pritom zrejmé, že ani v tomto
období nebude ešte krivka vývoja nezamestnanosti
plne kopírovať skutočný vývoj
produkcie. Poznatky z podnikovej sféry ukazujú,
že sa rozširuje regulácia podnikovej zamestnanosti
skracovania pracovnej doby a zavádzania neplatených
dovoleniek. V súvislosti s tým je možné
odhadnúť, že čiastočná zamestnanosť
sa bude ku koncu roku dotýkať pravdepodobne okolo
100 tisíc osôb. Táto situácia vyžaduje,
podľa nášho názoru, účinné
opatrenia jednak na oslabenie stimulov dobrovoľnej zamestnanosti.
To znamená určité úpravy v celom systéme
vyplácania podpôr v nezamestnanosti, ďalej rozvinutie
procesu rekvalifikácie a tvorby nových pracovných
miest, ktoré doteraz prebiehali dosť neuspokojivo.
Ako už bolo povedané, v tomto roku neočakávame
výraznejší ďalší pohyb cenovej
hladiny, aj keď snáď vianočné obdobie
môže vyvolať mierny výkyv v tomto smere.
V poslednom období - a to je dosť závažný
moment - sa prejavuje zrýchlenie rastu miezd v niektorých
odvetviach, čo by pri pokračovaní tejto tendencie
v ďalšej sfére mohlo nepriaznivo ovplyvniť
úroveň cien.
Celkový objem miezd sa pôsobením regulačného
systému nemá zvýšiť oproti minulému
roku viac ako o 10 až 12 %, aby nevyvolal dopytovú
infláciu a zhoršenie aj platovej bilancie štátu.
Neprehľadné riziko pre najbližšie mesiace
predstavuje monopolné chovanie a vysoká vzájomná
závislosť podnikov vedúce k intenzívnemu
reťazcu hospodárskych ťažkostí.
V jednaní podnikového managementu možno pozorovať
snahu odďaľovať riešenie finančných
problémov na obdobie pre privatizáciu. To môže
viesť k uvoľneniu finančnej disciplíny,
vyčerpaniu rastu miezd a k ďalšiemu prudkému
zvýšeniu zadĺženosti podnikov.
Podobným rizikovým faktorom sú závažné
nedostatky vo fungovaní obchodu. Ten reaguje na výšku
úrokových sadzieb obmedzovaním nákupu,
udržovaním nízkych zásob, čím
ďalej umelo potlačuje dopyt a prispieva k obmedzovaniu
hospodárskej aktivity. Vyriešiť tento problém
by mala urýchlená privatizácia veľkoobchodu
aj za pomoci zahraničného kapitálu.
Niekoľko poznámok k očakávanému
vývoju v roku 1992. Tendencie vývoja budúceho
roku je možné zatiaľ načrtnúť
bezpochyby len v najzákladnejších obrysoch.
Vývoj v jeho prvej polovici bude charakterizovať ďalší
mierny pokles ako doznievanie trendu tohto roku. Očakávame,
že mesačný objem priemyselnej výroby
sa bude pohybovať okolo 25 %, stavebnej výroby okolo
30 % a poľnohospodárskej produkcie okolo 15 % pod
úrovňou priemerného mesačného
objemu výroby z roku 1989.
Domnievame sa, že ďalšie výraznejšie
zníženie dopytu obyvateľstva v porovnaní
s rokom 1991 sa vzhľadom na fyzické limity spotreby
a nutnosti udržania sociálnej miery javí ako
málo reálne a nežiadúce. Bude preto
potrebné prijať opatrenia k obozretnému rastu
príjmu obyvateľstva, ktorý by mohol zabrzdiť
znižovanie ich reálnej úrovne. Relatívne
uvoľnenie príjmov by sa malo uskutočniť,
až keď budú odstránené možnosti
širšej monopolizácie dopytu, najskôr v
druhej polovici roku 1992. Zrýchlenie príjmov obyvateľstva
môže prispieť k zmierneniu ekonomického
poklesu k určitému oživeniu produkcie. Nebude
však znamenať všeobecné zníženie
dopytu pre všetkých domácich výrobcov,
len pre tých, ktorí budú schopní reagovať
na zmenené požiadavky a budú schopní
konkurencie.
V roku 1992 je treba ešte rátať s pokračovaním
útlmu investičnej činnosti, ktorý
je spojený aj so znižovaním otváraných
investícií v tomto roku, a s nepriaznivou finančnou
situáciou podnikov. Domnievame sa, že aj v súvislosti
s týmito faktormi a s pomalejším postupom privatizácie
sa prekonanie hospodárskeho poklesu presunie viac ku koncu
budúceho roku, ako sme pôvodne predpokladali. V záujme
toho, aby investičný sektor prispel k obnove ekonomického
rastu, je treba rozšíriť podporu dlhodobých
investícií, obecne prospešných a starostlivo
vybraných, ktoré by mohli byť impulzom pre
rozvinutie širšej ekonomickej aktivity.
Hlavnou oblasťou záujmu by mal byť v prvej fáze
rozvoj infraštruktúry, hlavne dopravnej siete, hraničných
prechodov a železníc, ako aj ekologický program
a modernizácia. V každom prípade bude treba
aktívne zlepšovať predpoklady a rozširovať
možnosti exportu, a to tým viac, že proexportný
efekt devalvácie v budúcom roku ešte zoslabne.
Práve včera rokovala o týchto otázkach
federálna vláda, iste vás bližšie
bude informovať pán minister Dlouhý.
Udržanie hmotného vývozného prebytku
je zvlášť dôležité preto, že
v roku 1992 je treba uhradiť 1,2 mld. dolárov splátok
úverov a v roku 1993 začínajú splátky
dlhodobejšieho čerpania úverov od Medzinárodného
menového fondu. Aj z toho dôvodu je mimoriadne žiadúce,
aby zosílil príliv zahraničného kapitálu
do našej ekonomiky.
Vývoj zamestnanosti bude ešte v budúcom roku
do značnej miery pokračovaním doterajších
trendov. Pod silnejúcim tlakom tržného prostredia
a s postupujúcim privatizačným procesom bude
sa musieť dôsledne prekonať doterajšia disparita
medzi vývojom výroby a zamestnanosťou vedúcou
k znižovaniu produkcie aj v konkurencieschopnosti vo vzťahu
k zahraničiu. So zreteľom na túto objektívnu
potrebu sa tento rast nezamestnanosti v budúcom roku síce
spomalí, ale počet nezamestnaných neklesne.
Počet uchádzačov o prácu prekročí
podľa uskutočnených analýz a odhadov
v priemere v roku 1992 s veľkou pravdepodobnosťou 800
tisíc osôb, čo spolu s rastom nominálnych
miezd v tomto roku značne zvýši rozsah prostriedkov
potrebných na riešenie nezamestnanosti.
Ďalšie výdaje bude treba vynaložiť
aj v oblasti sociálneho zabezpečenia. Zvýšenie
sociálnych príjmov predstavuje v tomto roku prírastok
10 mld. korún. V budúcom roku sa naviac ráta
s ďalšími príplatkami pre rodiny s deťmi.
Je to suma 6 miliárd a pre dôchodcov 7 miliárd,
ďalších 13 miliárd korún. Všetky
tieto nároky bude treba premietnuť do prípravy
rozpočtu na rok 1992 pri súčasnom zachovaní
jeho antiinflačného a transformačného
pôsobenia. Splnenie tejto požiadavky však nebude
jednoduché, pretože ekonomika bude v budúcom
roku prekonávať najnižší bod svojej
transformačnej dráhy, čo nevyhnutne zníži
hlavné zdroje rozpočtových príjmov.
Predovšetkým ide o odvod zo zisku a odvod z miezd
so zreteľom na očakávaný rozsah nezamestnanosti.
Domnievam sa preto, a vyjadrili sme to aj v predloženom materiáli,
že hospodárska politika bude musieť v budúcom
roku dôsledne vychádzať zo zámeru maxima
výkonu československej ekonomiky zlučiteľného
s požiadavkou jej vnútornej a vonkajšej rovnováhy.