Čtvrtek 7. listopadu 1991

Ale ako všetci dobre vieme, ani dobre myslené vety nevydláždia cestu k pozitívnym výsledkom, a hlavne nie vtedy, keď sa neprihliada k existujúcej realite, ktorá je okolo nás. Podstata návrhu spočíva v tom, aby sa pri prijímaní uznesenia o veciach obsiahnutých v článku 42 odst. 2 ústavy sa vyžadovala potreba súhlasu nadpolovičnej väčšiny prítomných a nie volených poslancov v Českej, resp. v Slovenskej republike. Návrh nepochybne smeruje k zjednodušeniu procedurálneho postupu. V tom je jeho pragmatičnosť. Existujú však právne teórie overené a v praxi osvedčené princípy a inštrumenty, ktoré zdanlivo protirečia pragmatizmu. Zároveň ale fixujú a chránia záujmy menšiny v činnosti tohto zákonodarného orgánu. Táto zásada je vyjadrená v našej ústave ustanoveniami o zákaze majorizácie.

Navrhovatelia tvrdia, že na princíp svojím návrhom nesiahajú, pretože aj naďalej zostáva nedotknuté oddelené hlasovanie snemovní a v určených prípadoch aj v českej a slovenskej časti Snemovne národov. Predkladaná a vehementne zdôvodňovaná argumentácia je mierne povedané, zavádzajúca. Zákaz majorizácie, tak ako je konštruovaný, má totiž dve roviny. Pri jednej sa vyžaduje oddelené hlasovanie v oboch častiach Snemovne národov - tá sa tu neruší, ale taktiež vytvorenie nadpolovičnej väčšiny zo všetkých poslancov, zvolených v Českej republike a jednak zvolených v Slovenskej republike. Ako je vidieť - jednu rovinu v súhlase väčšiny poslancov zvolených v republikách návrh chce zmierniť na väčšinu prítomných. Toľko k právnym aspektom predloženého návrhu. A myslím, že to i postačuje tým viac, že v našej zákonodarnej činnosti i relevantne právne argumenty sa často dostávajú do pozadia argumentov ideologických sfér a konkrétnych politických záujmov a cieľov. Je treba len dúfať, že poslanci zvolení v budúcich voľbách princípy vedúce k právnemu štátu budú môcť viac rešpektovať, než sa nám darí doteraz.

Druhý aspekt, pre ktorý si myslím, že je nevhodné vôbec posudzovať tento návrh, je súčasná vnútropolitická realita. Nemusím však podrobnejšie rozvádzať, keď vyjadrím v zhode s názormi mnohých z vás, aj širokej verejnosti, obavu o budúcnosť spolužitia našich národov. Podľa slov takmer každý usiluje o presadenie nových demokratických a rovných princípov v štátoprávnom usporiadaní. Ale bohužiaľ skutočnosť je taká, že nová ústava a ústavy republík sú ešte, mierne povedané, značne vzdialené. Z toho potom vyplýva aj stále komplikovanejšia a napätejšia situácia. Na miesto racionality sa na politickú arénu dostávajú emotívne podporované, konjunkturálne a často aj extrémne sily.

Nie je mojím úmyslom hodnotiť, ako v procese príprav federálnej ústavy plní svoju funkciu Federálne zhromaždenie, i keď pochopiteľne na to mám vlastný názor. Ale keď už nemá tento parlament iniciatívu prípravy ústavy v rukách, tak by necitlivými vstupmi, aký je aj tento návrh, nepochybne zameraný na práva menšiny, nemal zložitú situáciu ešte viac vyostrovať.

Už len prejednávaním tohto návrhu, a to už nehovorím o tom, pokiaľ by snáď došlo k jeho schválení, dávame extrémnym silám do rúk lacný argument tým, že pár mesiacov pred schválením novej federálnej ústavy oslabujeme princíp majorizácie.

Bol tu už vznesený a spomenutý argument, že návrh smeruje k väčšej disciplíne a k účasti poslancov na zasadnutiach snemovne. K tomu len poznámku. Je pre nás všetkých zlým vysvedčením, keď sa elementárna povinnosť poslanca musí reglementovať ústavným zákonom. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Benčíkovi, slovo má teraz podpredseda Federálneho zhromaždenia poslanec Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené Federální shromáždění, dovolte mi několik poznámek k této problematice. Já jsem jedním z těch, kdo se podepsali pod ten iniciativní návrh a chci říci něco k té době, kdy se tak stalo, protože přece jenom je to důležité, když dnes o určitých věcech jednáme. Bylo to koncem léta po té schůzi, která se protáhla. Měli jsme za to, že lze najít určité pravidlo, které nám naše jednání usnadní a zdálo se, že je zde jistá shoda na české i slovenské politické scéně, zastoupené v parlamentu pro to, aby se procedura stanovená v ústavním zákonu zjednodušila. Stalo se však to, že politické poměry ve společnosti zdaleka nejsou stabilizované, tisk občas využívá všech příležitostí pro to, aby jisté věci jistým způsobem interpretoval, a stalo se myslím to, že zejména slovenský tisk začal tento návrh interpretovat způsobem, který nebyl záměrem těch - aspoň jsem o tom přesvědčen - kdo s tímto pozměňovacím návrhem tehdy přicházeli.

Mluvím o tom proto, že jsme na politickém grémiu o věci jednali a jedno z předchozích politických grémií dospělo k závěru, že by bylo vhodné vzhledem k této situaci tento návrh neprojednávat. Plénum rozhodlo, že se projednávat bude, proto o této věci hovořím.

Chtěl bych říci ještě pár poznámek k úvodnímu slovu poslance Sokola a k některým návrhům nebo stanoviskům uvedeným v diskusi a k některým obecnějším problémům, které jsou spojeny s naší dosud platnou ústavní úpravou těchto vztahů, včetně struktury Federálního shromáždění a úpravy jeho fungování. Někdy se z toho faktu, že ústavní zákon č. 143 o federativním uspořádání byl přijat v roce 1968, vyvozuje, že je to zákon komunistický, protože jak by to mohl být zákon jiný. Ale dává se někdy tento charakter i takovým požadavkům nebo ustanovením, které jsou obecné povahy. Právo na sebeurčení, to není žádný komunistický výmysl, ani výmysl Lenina, čili jestliže někdo charakterizuje toto právo v této ústavě jako uplatnění leninského principu, potom pokud není pouhý demagog, neví,o čem mluví. Právo na sebeurčení národů je obsaženo v Chartě Spojených národů.

Uvádím tady některé tyto obecné poznámky, protože jsou opravdu důležité pro to, jak máme postupovat v těchto ústavních procedurách. Ústavní procedury jsou určitým způsobem regulováním politických procesů. Mají ten význam, aby politické procesy měly určitý řád, pravidla, rámec, ve kterém probíhající, protože je to zdrojem jisté nezbytné jistoty a stability, kterou ústavní rámec a ústavní úprava poskytuje.

Kolega Sokol už uváděl některé příklady velmi rigidních, tuhých ústav, kde se vyžaduje například, jestliže parlament schválí nějakou ústavní změnu, vypsání nových voleb a nový parlament musí tu ústavní změnu potvrdit, aby se stala platnou.

My takovou rigidní ústavu nemáme, máme třípětinovou většinu pro přijetí ústavních zákonů. Z důvodů, které jsou nasnadě - jsou tu lidé, kteří pamatují rok 1968 - se v r. 1968 hledaly ústavní procedury, jak zabezpečit v rámci nově utvořeného federativního uspořádání státu rovnoprávnost dvou republik, svým způsobem i rovnoprávnost - chcete-li - obou státoprávních národů, i když práva národních menšin nebyla ignorována a byl tehdy přijat zvláštní ústavní zákon o postavení národností.

O této problematice se tehdy velmi diskutovalo a já tu teď vystupuji v roli jistého advokáta diaboli, protože jsem sám nebyl pro tu strukturu Federálního shromáždění, ve které dnes pracujeme, a byl jsem tehdy i pro omezení ústavní úpravy, pokud jde o šíři uplatnění zákazu majorizace, tak jak je v ústavním zákoně formulována.

Dnes je však problém jiný. Myslím, že kolega Benčík není dalek pravdy, když říká, že je otázka, jestli v rámci nynějšího stavu, když jsme přece jen nedaleko od nové základní ústavní úpravy našich poměrů, máme tímto způsobem do té existující úpravy zasahovat, protože - a tady platí ono známé pravidlo - každá instituce začne žít svým životem a zásah může potom vyvolávat řadu nepříznivých dalších reakcí.

Viděli jsme např. v souvislosti s projednáváním novelizace občanského zákona, že to zdaleka není pravidlo, které je nevýhodné jen pro jednu stranu. Myslím, že i některé jiné případy to potvrzují. Přesto chápu důvody, které, myslím, na slovenské scéně v této souvislosti jsou. Skutečně je třeba vážit, zda bychom touto změnou neposílili určité extrémní hlasy, které budou v našem rozhodování vidět něco, co není ve prospěch nového uspořádání československých vztahů v rámci společného státu, který, jak jsem přesvědčen, chceme - nebo aspoň většina z nás v této síni zastoupených - nově budovat. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem profesorovi Jičínskému. Ďalej v rozprave vystúpi poslanec Vild, ktorý je zatiaľ posledným písomne prihláseným. Kto chce ďalej vystúpiť v diskusii? Prosím o odovzdanie písomnej prihlášky.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nejprve bych chtěl podat celkový pozměňovací návrh, který vám přečtu. Je k tisku 858. Odstraňuje všechny legislativní nedostatky, o kterých byla řeč a který vychází ze stanoviska právního konzultanta. Aby bylo formálně učiněno všem náležitostem jednacího řádu za dost, přečtu svůj návrh:

"Ústavní zákon ze dne, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci. Federální shromáždění ČSFR se usneslo na tomto ústavním zákoně: Čl. I - ústavní zákon 143/68 Sb. o čs. federaci ve znění pozdějších předpisů se mění takto:

1. V čl. 42 odst. 1 druhá věta zní: Usnesení je přijato, hlasuje-li pro ně nadpoloviční většina (to se tam doplňuje) přítomných poslanců zvolených v České republice a nadpoloviční většina přítomných poslanců zvolených ve Slovenské republice; nevyžaduje-li tento ústavní zákon většinu kvalifikovanou (čl. 41).

2. V čl. 57 odst. 2 se doplňuje nová věta tohoto znění: Usnesení je však přijato hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina všech členů předsednictva FS zvolených Sněmovnou národů z poslanců, kteří byli zvoleni v ČR, a nadpoloviční většina všech členů předsednictva FS zvolených Sněmovnou národů z poslanců, kteří byli zvoleni ve Slovenské republice."

Tímto doplněním č. 57 reaguji na - podle mého názoru - správnou námitku, že by došlo k tomu, že by byl odstraněn zákaz majorizace, to hlasování, jaké v současné době je, předsednictva FS.

Doplněním bodu 2, který se týká hlasování v předsednictvu, se vyrovnává právní režim.

Nyní bych chtěl říci několik slov k tomu, co zde již bylo řečeno. Chtěl bych reagovat na slova pana poslance Zelenaye. Chtěl bych se ho otázat, v které důvodové zprávě našel, že se změna ústavního zákona týká přijímání bezvýznamných zákonů. Já o tomto ustanovení v naší důvodové zprávě nevím.

Poté bych chtěl reagovat na myšlenku týkající se počítání hlasů. Bylo řečeno, že stačí v extrémních případech, aby pro přijetí takovéhoto zákona hlasovalo 20 poslanců v české části SN a 20 poslanců ve slovenské části SN, tedy velmi málo poslanců. Chtěl bych zdůraznit, že nebude možno, proti vůli dalších 18 poslanců, tento zákon přijmout, protože stačí jeden z nich, aby znemožnil takovéto hlasování.

V této změně jde skutečně o to, protože je vždy nutné, aby bylo přítomno 38 poslanců zvolených v ČR a 38 poslanců zvolených v SR, aby při hlasování o těch ne tak kontraverzních návrzích, ty dobré pozměňovací návrhy neprocházely jen proto, že je při hlasování přítomno málo poslanců.

Chtěl bych se zmínit o tom, že stačí, jak zde bylo řečeno, 20 poslanců v české části SN a 20 poslanců ve slovenské části SN. To je ve Sněmovně národů dohromady 40. Při hlasování o stejném návrhu v SL by stačilo pouze 39 hlasů. Aby byla usnášeníschopná, stačí, je-li tam přítomno 76 poslanců, z čehož většina je 39. Stačilo by tedy pro přijetí 39 poslanců, to znamená méně než po této úpravě v SN. Tento argument neobstojí.

Chtěl bych ještě jednou zdůraznit, že kdybychom tuto změnu přijali, nutili bychom poslance, aby se účastnili jednání. Nebylo by tomu jako doposud, aby každá nepřítomnost znamenala hlas proti, ale rozhodovali by skutečně hlasy těch poslanců, kteří budou přítomni, kteří mají zájem o věc, která se projednává. Ti by o věci rozhodovali. Ne ti poslanci, kteří o věc zájem nemají, jsou někde jinde a nechtějí hlasovat. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vildovi. S faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Bol som vyzvaný, vážený pán predsedajúci, pán kolega. Vy ste vypracovali určité námety na zlepšenie práce Federálneho zhromaždenia, ktoré sme obdržali, keď sa pamätám dobre, začiatkom augusta. Bolo to tam uvedené na prvej strane, asi štvrtý riadok zdola. Mám optickú pamäť, takže sa mi zdá, že to bolo asi v tých miestach. To je prvá vec, ktorú by som vám chcel povedať.

Druhá vec, v rámci technickej poznámky, vy ste pri tých počtoch veľmi krásne spočítali tam 39 a tu 40. Nezabudnite, pán kolega, že pri majorizácii hlasujú obe časti snemovne zvlášť.

Teda žiadnych štyridsať, pán kolega, ale dvadsať. To je trochu rozdiel.

Poslanec SN J. Vild: Nejméně v obou částech musí být dvacet. To znamená nejméně, dohromady ve Sněmovně národů čtyřicet. Ve Sněmovně lidu dohromady 39. To znamená více ve Sněmovně národů a ještě odděleně.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Vild bol posledný písomne prihlásený. Chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási, vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Pýtam sa zástupcu navrhovateľa, pána poslanca Sokola, či chce vystúpiť so záverečným slovom? Áno, praje si záverečné slovo. Prosím, udeľujem slovo pánu poslancovi Sokolovi.

Poslanec SN J. Sokol: Kolegové a kolegyně, především bych rád poděkoval všem, kteří mi nepodkládali zlý úmysl. Rád bych se vyslovil k některým námitkám, které tu padly v průběhu celé rozpravy.

Pan profesor Šamalík hovořil o kvantitativní stránce celého opatření. Doufám, že jsem zde zřetelně vysvětlil, že se nejedná jen o stránku kvantitativní, ale z toho vyplývající spory o tom, o čem se vlastně hlasuje. Slovo "bezvýznamný" v našem návrhu nestálo, kolego Zelenayi. Pokud se týče dokonalosti poslanců, netroufám si zde dát vaši výzvu dál.

Objevila se tu úvaha o přehlasování sněmoven. Považuji za určitou vadu argumentace všech, kteří zákonu oponovali, že stále a stále matou posluchače tím, že způsob počítání hlasů spojují a směšují s principem odděleného hlasování části sněmoven, a tedy s principem majorizace.

K tomu, co říkal pan profesor Jičínský - dovolím si ho opravit - nebyl to list slovenský, nýbrž pražský, každý z poslanců může hádat který, který s touto interpretací poprvé přišel. Z něho pak ji převzaly listy slovenské, aniž by se zajímaly, o co ve skutečnosti jde.

Kolega Zelenay mluvil o tom, že opozice je při prosté většině odsunuta. To je skutečně, kolego, pravda, ale opozice je odsunuta volbami, nikoliv hlasováním ve sněmovně. A smysl demokracie spočívá právě v tom, že respektuje výsledek voleb. (Potlesk.) Každý jiný princip hlasování, než prostá většina se snaží dodatečně korigovat výsledek voleb.

Víme dobře, že to má svůj důvod právě třeba v odděleném hlasování sněmoven, ale nemá to žádný důvod při počítání hlasů. Tam, kde důvody existují, uvedl jsem je poctivě na začátku svého zdůvodnění.

Obávám se, že úvahy pana kolegy Magyara, byť dobře míněné, přece jen do této debaty vnesly docela jiné principy a při vší dobré vůli se s nimi nemohu ztotožnit. Nepovažuji za vhodné, aby o výsledcích rozhodovaly dvě třetiny nebo jakýkoli jiný princip.

Na konec chci jen dodat, že nevím o žádné sněmovně, která by při běžných zákonech tímto způsobem hlasovala, a zejména v anglosaských zemích vůbec nevědí, co takový princip je. Pokud se někdo z vás domnívá, že je to tím, že oni o demokracii vůbec nic nevědí, nemohu mu takové přesvědčení vymlouvat. Ale v zemích, kde mají s demokracií zkušenost, skutečně se dívají na toto ustanovení s nevelikým pochopením.

Úplně poslední věc: Zaslechl jsem otázku pana poslance Kostyi. Domnívám se, že byla adresována mně. Ptal jste se - když se zde mluvilo o tom, že zákon by byl výhodný - pro koho.Ne sice u mikrofonu, ale přece tak, že jsem to zde za předsednickým stolem slyšel. Máte právo na takovou otázku a já jsem povinen na ni odpovědět. Pane poslanče, jsem přesvědčen, že je to výhodné pro parlamentní demokracii. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, kolega Kostya sa hlási o slovo.

Poslanec SN L. Kostya: Ospravedlňujem sa, ale nemôžem za to, že kolega Sokol je nahluchlý. Nič také som nepovedal.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo pána poslanca Sokola bolo záverečné. Rozprava tiež skončila. Faktická poznámka môže byť už len k procedurálnym otázkam, pán poslanec. Záverečné slovo zaznelo, rozprava je ukončená. Keď máte nejaký procedurálny problém, poslanec má právo na faktickú poznámku, ktorá reaguje na priebeh rozpravy. Tá bola ukončená.

Slovo má pán poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Když dovolíte, rád bych doplnil naši úvodní informaci vzhledem k obsahu diskuse. Návrh byl zřejmě skutečně zpracováván v létě, protože na přiložené dokumentaci, kterou zde mám, je zřejmé z dat, že byl projednáván v České národní radě v září a že federální vláda zpracovala své stanovisko 14. října, čili skutečně je to záležitost dávnější. Ovšem to souvisí s problémem, zda je vhodné nyní takový problém vůbec projednat vzhledem k trochu jiné situaci ve státě. To je věc názoru.

Chtěl bych zdůraznit, že princip majorizace zůstává zachován, na tom se nic nemění. Čili ochrana menšiny, jak ji máme zde zakotvenu, tam není dotčena, jen poněkud zmírněna.

K tomu, co zde uváděl pan poslanec Zelenay - o tom, jak dvacet poslanců stačí na schválení něčeho namítám, že by to muselo být schváleno ještě v druhé komoře Sněmovny národů tak, že by jich skutečně muselo být dohromady čtyřicet, dvacet i méně nesouhllasných hlasů by však mohlo stačit na to, ab ynávrh neprošel. Ale ať si představí stejně extrémní situaci jakou uváděl, totiž, kdy je přítomno pouze 38 poslanců v jedné části Sněmovny národů, z toho 37 je pro a 1 je proti. A ten jeden jediný může výsledek zmařit - a kolik on představuje voličů? Tady skutečně - jak zdůraznil pan kolega Sokol - jde o to, abychom svými postoji vyjádřili, jak dopadly volby. Takové názory už zde byly - v takových počtech a poměrech jsou zde voliči zastoupeni, jaké názory my zastáváme. Myslím, že bude daleko spravedlivější, když znemožníme tomu jednomu, aby za všechny rozhodoval.

Pozměňovací návrh byl pouze jeden. K tomu by snad mohl kolega Šamalík.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán profesor Šamalík, prosím, vyjadrite sa k pozmeňujúcemu návrhu. Nemáte nič. Teda pán profesor Šamalík nežiada o záverečné slovo.

Pristúpime k hlasovaniu o pozmeňujúcich návrhoch. Prosím poslancov, aby sa dostavili do rokovacej siene.

Vážené Federálne zhromaždenie, chcel by som upozorniť všetkých poslancov, že pre prijatie ústavného zákona sa vyžaduje kvalifikovaná väčšina podľa článku 41 ústavného zákona o čs. federácii, to je problém, o ktorom práve rokujeme. Podľa tohto ustanovenia k prijatiu ústavného zákona je treba súhlasu trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne ľudu a trojpätinovej väčšiny Snemovne národov zvolených v Českej republike a trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike.

To znamená v Snemovni ľudu 90, v Snemovni národov 45, v oboch častiach tejto snemovne.

Prosím zvukový signál, žiadam všetkých poslancov, aby sa ihneď dostavili k hlasovaniu. Budeme najskôr hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch, ktoré boli prednesené. Pripomínam, že sa jedná o zmenu ústavného zákona, kde je treba v Snemovni ľudu 90 hlasov pre tento návrh, pokiaľ má byť prijatý. Konštatujem, že obe snemovne sú uznášaniaschopné, a to preto, že v Snemovni ľudu je 93 poslancov, v Snemovni národov 109 poslancov, z toho 58 poslancov zvolených v Českej republike a 51 poslancov zvolených v Slovenskej republike. Pán poslanec Vild má technickú poznámku.

Poslanec SN J. Vild: Doporučoval bych, abychom hlasování odložili, protože zrovna teď je taková situace, kvůli které jsme návrh podávali, že je tady tak málo poslanců, že to nemá šanci, aby pozměňovací návrhy mohly projít.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP