Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme pokračovať v spoločnej
schôdzi. S technickou poznámkou sa hlási poslanec
Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pretože k môjmu prekvapeniu
pán predsedajúci zahájil voľby, aj keď
nebol tento bod oficiálne zahájený, chcem
vám povedať niekoľko slov. (Předsedajíci
protestuje, poslanec Kostya to bere na vědomí a
sedá si do lavice.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chcel by som povedať, že som nič
nezahájil. Snemovňa ľudu totiž nezvolila
jedného člena predsedníctva. Medzitým
pracovníčky Kancelárie rozdali volebné
lístky pre druhé kolo tejto voľby. Poslanci
začali voliť a volebná komisia ich lístky
prijíma. Aby ste túto iniciatívu poslancov
podporili, vyzývam všetkých, kto má
lístky, aby odvolili, a ostatní, ktorí lístky
nemajú, aby si ich vyžiadali, šli voliť
a vrátili sa. Snemovňa národov čaká
na vás, vážení kolegovia zo Snemovne
ľudu. Druhýkrát, pán predseda volebnej
komisie, prosím, aby ste počkali, až všetci
dostanú volebné lístky a neotvárali
skôr volebnú miestnosť.
Budeme teda pokračovať v 18. spoločnej schôdzi
Snemovne ľudu a Snemovne národov, a to prerokúvaním
návrhu ústavného zákona, ktorým
sa mení ústavný zákon č. 143
z roku 1968 Zb. o československej federácii v znení
neskorších ústavných zákonov.
Je to tlač 858.
Za iniciatívnu skupinu poslancov Federálneho zhromaždenia
návrh odôvodní poslanec Jan Sokol. Výsledky
hlasovania dostaneme neskoršie.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající,
vážení kolegové, předkládám
k vaší úvaze návrh, který považujeme
za velice důležitý. Rozhodně je důležitější,
než odpovídá účasti poslanců
v této síni.
Jsem si vědom toho, že se jedná o názor
sporný, který může vyvolat nejrůznější
domněnky. A už také vyvolal. Abych jednání
o tomto návrhu co možná zbavil všech emotivních
a podezřívavých prvků, požádal
jsem, aby vám byla rozdána jako dodatek k tisku
858 věcná argumentace, která nás k
podání tohoto návrhu vedla.
Dovolte mi ještě několik všeobecných
slov, proč jsme se vůbec k takové věci
odhodlali.
Je mým a naším pevným přesvědčením,
že demokracie je ohrožována dvěma krajnostmi.
Na jedné straně silnou rukou a na druhé straně
slabostí demokratického rozhodovacího mechanismu.
Ať už se zdá, že jsou to věci opačné,
přece spolu velice úzce souvisejí. Historická
zkušenost ukazuje, že pádu parlamentarismu vždy
předcházela chronická slabost samotného
parlamentu.
V okamžiku, kdy parlament není schopen jednat tak,
jak společnost vyžaduje a dejme tomu potřebuje,
sílí hlasy o tom, že parlamentní rozhodování
je zbytečné, zdlouhavé, nikam nevedoucí.
Když se těmto hlasům dostane sluchu, dříve
či později dojde k uchopení moci. A tyto
dvě krajnosti spolu úzce souvisejí. Jsem
přesvědčen, že tento argument platí
tím více v dobách, kdy se na parlament kladou
vyšší nároky, než je tomu v obdobích
klidu a stability. Jsem přesvědčen, že
právě v obtížných dobách
je zvláště důležité, aby
se parlament mohl nějakým způsobem rozhodovat.
To je celkový pohled na problém.
Ve vlastním mechanismu parlamentního rozhodování
proti sobě stojí dva principy, které je potřeba
dostat do nějaké rovnováhy. Je to princip
ochrany menšiny a princip většiny. Ten princip,
že většina v demokratické společnosti
má vládnout.
Právě proto, že v demokratických společnostech
se většina po každých volbách mění
je v některých, zdůrazňuji v některých
právních řádech zaveden princip kvalifikované
většiny. Používá se tam, kde ústavodárci
měli dojem, že v jejich společnosti se většiny
budou měnit příliš rychle a kde je tedy
třeba ustavit ještě ústavní rámec,
který nepodléhá těmto změnám.
Právě tam se používá kvalifikovaná
většina, nebo jiný mechanismus, který
by měl zabránit ústavním změnám,
přesněji řečeno dosáhnout toho,
aby ústavní změny nemohla prosazovat každá
právě zvolená většina. Ty mechanismy
jsou, pokud vím, běžně používány
dva. Je to kvalifikovaná většina, například
v Německém spolkovém sněmu, kde se
k ústavním změnám vyžaduje dvoutřetinová
většina, anebo systém, který se používá
v jiných evropských zemích a který
říká, že ústavní změna
platí teprve tehdy, když ji schválily dva po
sobě zvolené parlamenty.
To je tedy důvod, proč se používá
kvalifikovaná většina pro změny ústavního
rámce státu. Druhý je ten, že kvalifikovaná
většina se používá ve dvoukomorových
systémech tam, kde druhá komora má právo
veta na rozhodnutí komory prvé. Tam se pak po odmítnutí
návrhu druhou komorou v první komoře vyžaduje
kvalifikovaná většina. Docela jiný případ
je to, co máme před sebou. Případ,
o který se zde jedná, je způsob hlasování
ve věcech, které nemají charakter ústavních
změn a kde se jedná o návrzích, které
přicházejí do parlamentu jako prvního.
Náš parlament nefunguje tím způsobem,
že by Sněmovna národů hlasovala teprve
o návrzích, které ta první sněmovna
přijala. Proto tento důvod pro kvalifikovanou většinu
ve Sněmovně národů, podle mého
názoru, neexistuje.
Důvod, kterým se podpírá ustanovení
o kvalifikované většině při rozhodování
Sněmovny národů je většinou ten,
že se jedná o ochranu národních práv.
Chtěl bych zde zdůvodnit, proč tato argumentace
je mylná. Ochrana zájmů republik, ochrana
národních států v naší
republice je dána už samotnou existencí Sněmovny
národů a jejím složením. Je dána
tím, že ve Sněmovně národů
poslanci nereprezentují všichni stejný počet
voličů, ale právě proto, aby se respektoval
a uplatnil federativní princip našeho státu,
je Sněmovna národů složena ze dvou částí.
Takové uspořádání by odpovídalo
podle principů federativnímu uspořádání
státu. V naší ústavě z roku 1968
jsou navíc zájmy národních republik
chráněny podstatně více. Jsou respektovány
tak, jak by odpovídalo konfederativnímu uspořádání
státu, to znamená, že každá část
sněmovny hlasuje odděleně a je třeba
dosáhnout většiny hlasů v obou částech
této sněmovny.
To je, vážení kolegové a vážené
kolegyně, podle mého názoru, maximální
stupeň ochrany národních zájmů,
který je možné v takto ustanoveném parlamentu
zachovávat. Ustanovení o kvalifikované většině,
které v naší ústavě provází
zákaz majorizace, je podle mého názoru možné
jenom proto, že tu vlastně se spojily, že tu
splynuly různé důvody. Za jeden z nich považuji
dejme tomu vysokou disciplínu, kterou tehdy parlament vykazoval,
jak všichni víme, a to jak v účasti,
tak v hlasování a kterou demokraticky zvolený
parlament nikdy nemůže dosáhnout. Jinými
slovy, stručně řečeno, tehdy toto
ustanovení nevadilo.
V našem parlamentě, jak všichni dobře
víme, není možné za běžných
okolností dosáhnout vyšší účasti,
než je asi 70 %. Vyšší účast
při hlasování dosahujeme zcela výjimečně,
a to jen tehdy, když poslanci očekávají
při zasedání něco senzačního.
Za těchto okolností je potom vlastně požadavek
kvalifikované většiny neobyčejně
tvrdý. Vyžaduje, aby pro předložený
zákon hlasovalo podle okolností 70, 80 % přítomných
poslanců. Tato bariéra je podle mého názoru
zejména pro začínající parlament
prostě neúnosně vysoká.
Chtěl bych se teď obrátit k poslancům
nad uličkou a požádat je o to, aby se vmysleli
do situace po jiných volbách, kdy se poměry
v tomto parlamentu mohou změnit. Prosím, uvažujte
o tom, že toto opatření bude i pro vás.
A já jako přesvědčený demokrat
je budu respektovat.
Zdá se mi, že jsou tu ještě dva technické
a procedurální důvody, které přesto
několikrát poškodily naši pověst
ve veřejnosti. Jsou to ty neřešitelné
spory o tom, co vlastně je výchozí text a
co je pozměňovací návrh. Chci obrátit
vaši pozornost na to, že tyto spory pramení přesně
a právě z tohoto ustanovení. Neboť tam,
kde parlament rozhoduje prostou většinou, je úplně
jedno, je-li otázka položena kladně nebo záporně.
Teprve tam, kde se vyžaduje kvalifikovaná většina,
je mezi kladně a záporně položenou otázkou
propastný rozdíl. Právě proto, že
kvalifikovaná většina výrazně
preferuje odmítnutí jakéhokoli návrhu,
docházelo tady a dochází často k urputným
sporům o to, co je základní text a o čem
je třeba hlasovat jako o pozměňovacím
návrhu. Jistě si na takovéto spory všichni
vzpomenete a vzpomenete si i na to, kdy byla při tom poškozena
právě věc, na které vám záleželo.
Jakmile je zavedena kvalifikovaná většina,
nelze se těmto sporům vyhnout. A přitom je
nelze nikdy úplně jednoduše rozřešit.
Řeší se jako spory procedurální,
to znamená prostou většinou, a přitom
se při nich rozhodne o výsledku hlasování.
Právě při tomto hlasování,
které vypadá jako procedurální, se
ve skutečnosti rozhoduje osud předloženého
návrhu, ať už pozměňovacího
nebo zákonné předlohy. To je vážný
problém, na který jsme tady několikrát
narazili a kolem kterého bylo mnoho nepříjemných
debat zde i ve veřejnosti.
A konečně je tu ještě poslední
problém, který se vás v této místnosti
většinou netýká, ale velmi bolestně
se týká toho, kdo schůzi řídí.
Hlasování, která vyžadují kvalifikovanou
většinu, jsou v této sněmovně
velmi častá a závisí jen na předsedajícím
schůze, zda si v daném okamžiku troufne o návrhu
nechat hlasovat či ne. Je jenom věcí dohod,
pocitů, dojmů, jak se rozhodne, a předsedající
schůze v takových chvílích vždycky
prožívá období značného
napětí.
Proto se domnívám, že ze všech těchto
důvodů je více než žádoucí,
abyste navrhovanou zprávu přijali.
Nechci zde apelovat na žádné posvátné
city a na žádná velká hesla. Ale pokud
tento návrh přijat nebude, dovolím si vám
tuto okolnost při různých příležitostech
připomenout. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Sokolovi. Návrh
prerokovali výbory ústavnoprávne oboch snemovní,
ktoré vám pripravili stanovisko, ktoré je
uvedené v tlači 934. Tieto výbory poverili
prednesením spravodajských správ pána
poslanca Milana Pohanku za výbor Snemovne ľudu a poslanca
Františka Šamalíka za výbor Snemovne národov.
Prosím pána spravodajcu Pohanku, aby predniesol
správu výboru ústavnoprávneho.
Zpravodaj výboru ústavně právního
SL M. Pohanka: Vážené Federální
shromáždění, politologický výklad,
který jsme právě slyšeli, šel na
podstatu věci. Snad by bylo možné si položit
ještě doplňkovou otázku, jakou kvalifikovanou
většinu měl pan místopředseda
Sokol na mysli. Domnívám se, že to nebyla většina
třípětinová ani dvoutřetinová,
o které mluvil úvodem, ale že to byla právě
ta kvalifikovaná většina vyžadovaná
ustanovením, které požaduje, aby nadpoloviční
většina se počítala ne z hlasů
všech přítomných poslanců, ale
všech zvolených poslanců, kteří
jsou povinni být přítomni. Tím právě
hlasování i tam, kde se nevyžaduje jinak ještě
další kvalifikovaná většina, tedy
třípětinová, nám velice ztěžuje
efektivní práci FS. Výsledkem je, že
prakticky několik málo poslanců, kteří
jsou jiného názoru než drtivá většina,
zmaří přijetí nějakého
návrhu. Toho jsme svědky velice často a podrývá
to naši práci. Máte před sebou návrh,
který má tento nedostatek odstranit, přičemž
se nedotýká té většiny, která
skutečně je pojmenována jako kvalifikovaná,
tedy většiny třípětinové.
Měl bych vás především seznámit
s výsledkem, s jakým tento návrh byl projednán
v národních radách a federální
vládou. Výsledky jsou všechny kladné.
Pokud jde o Českou národní radu, projednaly
návrh všechny výbory a všechny souhlasí
a doporučují nám, abychom jej přijali.
Slovenská národní rada stanovisko nezaujala
s tím, že její ústavně právní
výbor se pro nedostatečný počet přítomných
minulý týden nesešel.
Federální vláda, jejiž členové
se našich schůzí často přímo
zúčastňují, vřele doporučuje,
abychom návrh přijali s tím, že bude
naše práce usnadněna a urychlena.
Právní konzultant FS, JUDr. Kovařík,
postřehl několik drobných legislativně
technických nedostatků, které v sedmi bodech
shrnul, a z kterých vyplývají drobné
změny ve textu návrhu, z nichž nejpodstatnější
je, že v původním znění se nemluví
o nadpoloviční většině, ale o
většině přítomných.
Doporučuji tedy, abychom text změnili. Nevím,
jestli to nebude změna, která by měla měnit
smysl původního návrhu, aby před slovo
"většina" se vložilo "nadpoloviční".
Toto je stanovisko konzultanta, které neprošlo pro
nedostatek času, pro spěch kontrolou ústavně
právních výborů a zřejmě
bude třeba, aby ho zde někdo, pokud by se mělo
uplatnit, vzal za své. Ostatní změny, které
doporučuje, jsou skutečně jen formální.
Ovšem upozorňuje ještě na další
věc, která už formální není,
totiž, že na článek 42 zákona o
federaci, navazuje článek 57 odst. 2, který
stanoví regule pro jednání předsednictva
Federálního shromáždění.
A kdybychom ponechali článek 57 odst. 2 beze změny
po přijetí změn v článku 42,
pak by ta ustanovení byla rozporná, protože
by zůstal v platnosti článek 57, který
stanoví usnášení nadpoloviční
většinou všech členů předsednictva
Federálního shromáždění.
Tady je malý rozdíl. Zatímco sněmovny
mohou jednat, jen když je přítomna nadpoloviční
většina poslanců, u předsednictva FS
taková klauzule nikde není, ani v jednacím
řádu, ovšem zřejmě je tam pracovní
morálka a docházka podstatně lepší,
takže toto ustanovení nečiní žádné
potíže. A tím, že se k usnášení
vyžaduje nadpoloviční většina všech
členů, tak automaticky se reguluje také přítomnost.
Takže není navržena změna této
praxe, ale pokud bychom tohle ponechali v prvním odstavci
čl. 57 a ve druhém odstavci pak odkázali
na to, že platí i pro usnášení
předsednictva FS ustanovení článek
42 o zákazu majorizace, potom by se v odst. 1 říkalo,
že platí nadpoloviční většina
všech členů jako rozhodující
pro hlasování a pro přijetí rozhodnutí,
a ve druhém by se říkalo, že to má
být jen nadpoloviční většina
přítomných, poněvadž tak by to
bylo uvedeno v pozměneném článku 42.
Takže bude zřejmě třeba - a to je zase
návrh, který asi někdo potom v diskusi vezme
za svůj, návrh konzultanta, aby byl článek
57 v odst. 2 pozměněn, aby se tento rozpor odstranil.
Jinak vše, zejména to podstatné, vysvětlil
pan místopředseda SN Sokol a mně nezbývá,
než odkázat na to, co uvedl, a doporučit vám
za ústavně právní výbor Sněmovny
lidu, abyste všichni hlasovali pro přijetí
této změny ústavního zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Pohankovi. Teraz prosím
za ústavnoprávny výbor Snemovne národov
pána poslanca Františka Šamalíka, aby
predniesol spravodajskú správu.
Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
k této předloze, která pro mě je předlohou
nouzovou, bych řekl jen několik poznámek,
tedy doplnění toho, co už zde bylo řečeno.
Tato předloha má řešit důsledky
absence poslanců a řeší tento kvantitativní
problém zase kvantitativně. Musíme si tedy
položit otázku, zda příčina je
skutečně tato. Jestliže je ovšem příčina
hlubší, nemůžeme to vyřešit
tímto způsobem, ale naopak bychom ještě
to, co nazýváme jen absencí, mohli určitým
způsobem prohloubit.
Druhá věc, na kterou bych chtěl upozornit,
je, abychom zvážili, zda tím, že snížíme
potřebný počet hlasů na nevyhnutelné
minimum, nesnížíme zároveň autoritu
těch rozhodnutí, které parlament přijímá.
Proto si myslím, že při hlasování
o těchto věcech bychom měli myslet nejen
na záměr, který je svým způsobem
jasný, pro nás pro všechny pochopitelný,
protože se s ním setkáváme neustále,
ale také na řadu možných důsledků,
které jsou s tím spojeny a které mohou vést
i k věcem, které nemáme v úmyslu.
Ještě poslední poznámka. Protože
toto řešení je svým způsobem
dvojsečné, tzn. může zasáhnout
jak českou, tak slovenskou část, považuji
za nedorozumění, kdybychom k této více
méně technické otázce měli
připojovat nějaké nacionální
momenty. Ty by tady měly být vynechány, protože,
jak už jsem říkal, možný negativní
dopad tohoto řešení je stejně rozdělen
pro obě sněmovny.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Šamalíkovi.
Zahajujem rozpravu. Zatiaľ sa do rozpravy prihlásili
poslanci Zelenay, Magyar, Benčík, Jičínský
a Vild. Prosím pána poslanca Zelenaya, aby sa ujal
slova.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni, mali sme
možnosť si vypočuť veľmi logické
odôvodnenie návrhu zmeny ústavného
zákona z úst človeka, ktorého si osobne
vážim a vôbec ho nepodozrievam z nejakých
nečestných úmyslov. Aj tak moje stanovisko
s ním súhlasiť nebude a je to aj stanovisko
klubu HZDS.
Keď hovoríme o tom, že máme zmeniť
majorizáciu, spôsob hlasovania pri nepodstatných
zákonoch, ako sme čítali ešte v prvom
odôvodnení, ktoré sme dostali pri prvom návrhu
zásad, najskôr mi dovoľte, aby som pripomenul
skupiny zákonov, ktorých sa to týka. Aby
sme skutočne vedeli, o čom hovoríme.
Týka sa to návrhu zákona o získavaní
straty československého štátneho občianstva,
návrhu zákonov z oblasti tvorby stratégie
a koncepcie hospodárskeho a sociálneho vývoja
ČSFR vrátane rozvoja vedy a zapojenia do medzinárodných
a hospodárskych zoskupení, určovanie presadzovania
stratégie a jej zákonná úprava, spôsob
zabezpečovania príjmov štátneho rozpočtu
federácie a pravidiel rozpočtového hospodárenia,
štátnych rozpočtov a záverečných
účtov federácie, návrhov zákonov
na zriaďovanie účelových fondov zapojených
na štátny rozpočet federácie (s tým
sme sa stretli nedávno), sústav daní a odvodov
v ČSFR, dane z obratu a dovozné dane, dane z príjmov
a celý balík, ktorý s tým súvisí,
poplatkov ktoré majú podľa svojej povahy výlučne
alebo prevažne vzťah k zahraničiu, alebo súvisí
s výkonom pôsobnosti orgánov federácie,
colné zákonodarstvo, výkon colníctva
a vydávanie colných tarifov, postavenie a právne
pomery SBČS a jej orgánov i vzťah k ostatným
bankám, ako aj postavenie a právne pomery štátnych
bánk a sporiteľní, koncepcia cenovej politiky,
vyhlasovanie zásadných cenových regulačných
opatrení, zákonné úpravy v oblasti
cien, zákonov v oblasti zahraničných obchodných
vzťahov, zákonné úpravy pracovných
vzťahov k zamestnanosti a kolektívneho vyjednávania,
právne regulácie vývoja miezd a výšky
minimálnej mzdy, minimálnych mzdových tarifov
a nárokových príplatkov, právne úpravy
miezd vo federálne riadených orgánoch a organizáciách,
zákonné úpravy dôchodkového
a nemocenského zabezpečenia, zákonné
úpravy štátnych dávok sociálneho
zabezpečenia a životného minima, ako aj ustanovenia
sociálnej starostlivosti, zákony ktoré upravujú
zlaďovanie právnych pomerov a spôsob riadenia
hospodárskych organizácií, veľmi dôležitý
bod - vymedzenie pôsobnosti vo veciach vnútorného
poriadku a bezpečnosti, rozdielne pôsobnosti medzi
ČSFR a obidvoma republikami vo veciach tlače a iných
informačných prostriedkov, zákonov zriaďujúcich
federálne orgány štátnej správy
s výnimkou ministerstiev, schvaľovanie programového
vyhlásenia vlády ČSFR a hlasovanie o návrhu
na vyslovenie dôvery vláde.
Skutočne musím konštatovať, že sa
jedná o úplne bezvýznamný balík
zákonov, zasahujúcich možno 70 možno 80
% obyvateľstva v ČSFR, týkajúcich sa
ich každodenného života. Musím konštatovať,
ale o tom už hovoril jeden zo spravodajcov, že sa to
týka aj predsedníctva Federálneho zhromaždenia,
ktoré v dobe, kedy Federálne zhromaždenie pre
mimoriadne príčiny nezasadá, vykonáva
všetku pôsobnosť Federálneho zhromaždenia
s výnimkou práva meniť Ústavu ČSFR
a voliť prezidenta. Okrem toho má predsedníctvo
celý rad iných práv, ktoré tu nechcem
citovať, aby som vás, vážení kolegovia
a kolegyne, nezdržoval. Toľko k meritu veci, čoho
by sa táto zmena týkala. Teraz niekoľko slov
ako reakcia na zdôvodnenie pána navrhovateľa.
Tu sa stretávame s klasickým prípadom, kedy
správny princíp ohýbame preto, pretože
ľudia, presnejšie povedané poslanci, sú
nedokonalí. Je to skutočne veľmi častý
princíp nielen v krajinách, kde demokracia začína,
ale aj v iných krajinách, kde o demokracii je veľmi
ťažko hovoriť.
Je to veľmi nebezpečný princíp. S porušovaním
princípov sme mali možnosť sa stretávať
dlhé roky. Sú tu poslanci, ktorí sú
starší ako ja, a ktorí si pamätajú
začiatky uhýbania právnych princípov
v praxi, na území Československa. Kde skončili
krásne odôvodnenia, niekedy myslené aj širokým
srdcom, všetci dobre vieme. Mali by sme si na to dávať
pozor. Vymedzenie tohto problému má dvojaký
charakter. Nemôžem súhlasiť s jedným
z odôvodňovateľov za ústavnoprávne
výbory, že to nie je problém nacionálny.
Je to i problém nacionálny, je to aj problém
koalície a opozície. K tomu prvému: Všetci
dobre vieme, že Snemovňa národov, jej rozdelenie
aj spôsob hlasovania vznikli preto, aby dva subjekty, ktoré
tvorí Slovenská republika a Česká
republika, vzhľadom na rôzny počet obyvateľov
a teda voličov, mali rovnocenné zastúpenie,
aby nemohlo dôjsť k prehlasovaniu pri kľúčových,
nielen ústavných zákonoch, ktoré sa
týkajú obyvateľstva oboch republík rovnako.
Preto vznikol tento princíp.
Teraz vidíme, že je pokus o narušenie tohto princípu.
Samozrejme, že sa bytostne týka hlavne Slovenskej
republiky, ktorá má v Snemovni ľudu takú
menšinu poslancov, že prakticky všetky ustanovenia,
všetky zákony - keby sme to brali len podľa tohto
princípu a keby sa poslanci zvolení v Českej
republike dohodli - by prešli.
Druhý princíp je problém opozície
a koalície. Skutočne pre koaličné
strany, ktoré majú väčšinu - a
to nehovorím len o tomto parlamente, ale obecne o parlamentoch
- je pohodlnejšie, keď ku schváleniu potrebujú
menší počet hlasov. Samozrejme, že tým
je potom opozícia odsunutá do ústrania. To
je druhý problém, nielen nášho parlamentu.
V Snemovni národov je 75 poslancov zvolených v Slovenskej
republike a 75 poslancov zvolených v Českej republike.
Keby mal prejsť návrh tak, ako bol podaný,
potom v takom prípade by stačilo 20 poslancov v
jednej časti, či už v českej alebo slovenskej,
na to, aby schválili jeden z tých bezvýznamných
zákonov, o ktorých som hovoril. Aby som to upresnil,
v tomto prípade bude stačiť, aby bolo 38 prítomných
poslancov v tej-ktorej časti Snemovne národov a
z nej nadpolovičná väčšina je 20
poslancov.
Hovorilo sa tu o princípe väčšinovej demokracie.
75 poslancov v každej časti reprezentuje 100 % voličov
alebo voličov v prepočte na 100 % obyvateľstva.
V takomto prípade 20 poslancov by reprezentovalo názory
26 % voličov a 20 poslanci reprezentujúcich 26 %
voličov by rozhodlo o zákone, ktorý sa týka
celého obyvateľstva.
Vážené dámy, vážení
páni, to nie je princíp väčšinový
ani princíp menšinový, to je princíp
diktátu, a takýto princíp nie je možné
prijať.
Hovoril som o tom, že v začínajúcej
demokracii je takáto vysoká bariéra príliš
vysoká. Bariéra správneho princípu
nie je vysoká, ani začínajúcej, ani
v pokročilej demokracii. Je to takmer naopak. Dalo by sa
o tom hovoriť veľmi dlho, ale myslím, že
všetky základné veci som sa vám snažil
aspoň v skratke vysvetliť bez emócií,
na základe citácií platnej ústavy
a presnej interpretácie počtov, ktoré by
o tom-ktorom probléme rozhodovali.
Menom klubu hnutia za demokratické Slovensko odmietame
tento zákona a nebudeme zaň hlasovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zelenayovi. Slovo má
poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, som síce technický barbar,
inžinier, ale mám klasické vzdelanie - maturoval
som z latinčiny. Preto viem, že slovo "major"
znamená "väčší." Majorizovať
znamená z malého urobiť veľké,
z blchy urobiť slona. Zákaz majorizácie teda
znamená zakázať urobiť z blchy slona.
Avšak ako v minulosti sme boli zvyknutí na to, že
sa všetko opačne vykladalo, demokracia, to je diktatúra
proletariátu, a to je osobná moc jednej špičky,
ktorá spôsobila materiálne a morálne
škody nielen spoločnosti, ale tiež svojej vlastnej
strane, tak to isté i tu máme - na hlavu postavený
zákaz majorizácie. Nechcem agitovať proti tomu,
aby obyvatelia Slovenskej republiky nemohli byť utlačovaní
mechanickou väčšinou k počtu obyvateľov
z Českej republiky. A návrh, ktorý tu zdôvodnil
pán kolega Sokol, ani neohrozuje túto situáciu.
Princíp zostáva. Parlament je zostavený zo
Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktorá naďalej
je zostavená z dvoch polovičiek. Ktorákoľvek
z dvoch polovičiek môže zablokovať uznesenie.
Princíp teda zostáva. Zmena je jedine v tom, čo
bolo hlúpe, že mechanicky sa započítali
všetky hlasy neprítomných a všetky hlasy
zdržujúcich sa za hlasy proti, i keď oni proti
nehlasovali. To je teda mechanické hádzanie väčšiny
hlasov do jedného vreca. A toto je nesprávne a nespravodlivé.
Demokracia znamená - dvojtretinovú väčšinu
je potrebné získať. Mohol by som vyhľadať
zo svojich poznámok nie jeden takýto prípad,
keď 37 poslancov z jednej alebo druhej polovice bolo pre
návrh, jeden alebo nikto nebol proti, a zvíťazil
hlas toho nikoho. A márne bola druhá polovica pre,
uznesenie padlo. Teda zvíťazil "nikto".
Myslím, že toto je potrebné zmeniť.
Hovoril som na túto tému aj s jedným poslancom
Slovenskej národnej rady, poslancom vládnej koalície
, teda nie s menšinovým poslancom. Povedal som mu,
že mienim vystúpiť s demokratickou dvojtretinovou
väčšinou a on sa vyslovil proti, a požiadal
ma, aby som predniesol jeho názor. Osvojujem si teda jeho
názor a prednášam ho ako prvý. Vyslovil
totiž takú požiadavku, aby uznesenie bolo prijaté,
keď získalo nadpolovičnú väčšinu
odovzdaných hlasov pre plus proti (teda bez povšimnutia
hlasov tých, ktorí sa zdržali). To je teda
jeho názor.
Teraz podávam svoj vlastný pozmeňujúci
návrh, v ktorom sa opieram o demokratickú dvojtretinovú
väčšinu, že uznesenie je prijaté,
keď získalo počet hlasov pre aspoň o
50 % väčší, než je počet hlasov
proti. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Magyarovi. Ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Michal Benčík, pripraví
sa pán poslanec Jičínský.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, paní poslankyne, páni
poslanci, už pri zaraďovaní do programu návrhu
na zmenu ústavného zákona, ktorý sa
týka článku 42 odst. 1 a zrejme na to nadväzujúceho
článku 57, som namietal opodstatnenosť a hlavne
potrebu takéhoto postupu. Musím sa priznať,
že odmietanie tohto návrhu vo mne nezoslablo, ale
naopak. Čím viac nad právnymi a spoločensko-politickými
aspektami uvažujeme, prehlbuje sa moje presvedčenie,
že návrh nemôžem podporiť. Uznávam,
že predkladatelia pristupujú k veci pragmaticky a
z časti i racionálne. Pretože mnohých
predkladateľov poznám, neprikladám im ani zlý
úmysel.