Poslanec SN A. Blažek: Nejde o rozhořčení,
jde o údiv, protože jsem předpokládal,
že bude dodržena procedura obvyklá v jiných
případech. Teď už jsme in medias res.
Budu tedy pokračovat a přidám jen oslovení.
Tedy: Pane předsedo, dámy a pánové,
tisk, který máte před sebou pod č.
1004 a který má být návrhem usnesení
Federálního shromáždění,
vznikl z mého přesvědčení,
ke kterému se připojil poslanecký klub Občanské
demokratické aliance a v tomto smyslu je to tedy návrh
společný, že parlament není pouze institucí,
která by měla vytvářet zákony
a vykonávat kontrolu výkonné moci, ale že
by měl usilovat také o to, aby se stal i autoritou
mravní. V souladu s takto pojatou ambicí parlamentu
by měla být i jeho schopnost zaujímat stanoviska
k problémům, které zdánlivě
překračují nebo podle úhlu pohledu
nedosahují úrovně, kterou tento vysoce vážený
sbor zaujímá v ústavní struktuře
státu.
Domnívám se, že je jeho povinností,
aby v situacích jako je situace projevů nesnášenlivosti,
rasismu a konkrétně mám na mysli projevy
antisemitismu, nemlčel. Domnívám se, že
je naší mravní povinností zaujmout stanovisko
k těmto projevům. Myslím, že jde o věc
závažné důležitosti. Píšeme
zde o tom, že tyto projevy mohou zpochybnit důvěru
občanů v demokraticky vytvářené
instituce státu, a to proto, že stát, jak se
zdá, nemá účinné nástroje
nebo není schopen je použít k tomu, aby tyto
projevy úspěšně potlačil.
Můžete mi namítnout a pravděpodobně
i někteří z vás to učiní,
že úkolem parlamentu je v takovém případě
volat k odpovědnosti ústavní činitele,
kteří jsou z titulu svých funkcí pověřeni,
aby výkon těchto pravomocí měli na
starosti a dbali jeho chodu.
Domnívám se, že jsou situace a konkrétně
projevy, jako je rasismus nebo projevy např. jako je hanobení
židovských památníků kdekoliv
v tomto státě, které se v okamžiku,
kdy není postižen pachatel, stávají
něčím, co se odsouvá ze zřetele
a z pozornosti ústavních orgánů, konkrétně
orgánů prokuratury. Není viník, není
tedy koho soudit. Když to trochu přeženu, tak
nejsem daleko od logiky, která byla použita v jiných
případech, že např. židovští
občané si malování hákových
křížů na svých náhrobcích
zaviňují sami, protože pozůstalí
svým mrtvým tyto náhrobky staví.
V takové situaci myslím, že naše společnost
očekává nejen od tohto parlamentu stanovisko.
Já jsem navrhl stanovisko jednoduché, protože
se obávám, že stanovisko, které by postihovalo
všechny projevy a se všemi detaily, by tímto
parlamentem bylo stěží průchodné.
Rasismem mám na mysli samozřejmě projevy
všeho rasismu, konkrétně proti Romům,
proti Vietnamcům, proti příslušníkům
jiných národnostních menšin žijících
na území našeho státu.
Antisemitských projevů jsme byli svědky v
poslední době mnohokrát. Je to již vzpomenuté
hanobení hrobů a jiných památníků
Židů na našem území, je to také
publikování různých publikací
a periodik s antisemitským obsahem, ale je to také
např. jakási demonstrace - alespoň jak já
to chápu - při příjezdu izraelského
prezidenta Herzoga do Československa, kdy v tento den byla
odhalena busta prezidenta Slovenského štátu
Jozefa Tisa, a projev, který líčil Slovenský
štát jako "rajskou zahradu", byl myslím
ve všech podobách a významech, které
tomuto projevu můžeme přiložit, protiizraelskou
demonstrací a také projevem antisemitsmu.
Domnívám se, že máme právo zaujmout
k těmto projevům stanovisko. Žádám
vás o jeho podporu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Blažkovi za uvedení k tomuto
bodu. Žádám nyní za výbor sociální
a kulturní Sněmovny lidu paní Rút
Šormovou, aby se ujala slova.
Společná zpravodajka výborů SL R.
Šormová: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
nemám zde hrát obvyklou roli společného
zpravodaje. Jak jsme teď slyšeli, návrh usnesení,
jak ho podal kolega Blažek, projednávaly při
včerejším zasedání pouze výbory
sociální a kulturní sněmovny lidu
a Sněmovny národů.
V diskusi sociálních a kulturních výborů
zazněly k návrhu usnesení závažné
námitky. Řada poslanců byla přesvědčena,
že by Federální shromáždění
nevyužilo dostatečně možností,
které jako nejvyšší zákonodárný
sbor federace má, kdyby přijalo pouze deklarativní
usnesení a nepokusilo se zároveň vyvodit
praktické důsledky. Musím říci,
že mnohé z těchto námitek osobně
sdílím.
Na druhé straně souhlasím s kolegou Blažkem
v tom, že vedle zákonodárné a kontrolní
funkce, které jsou vnímány jako něco
samozřejmého, může parlament hrát
- pokud o to usiluje - také roli autority mravní.
O takovou roli se mj. může ucházet i tím,
že se vyjadřuje k závažným vnitropolitickým
a zahraničně politickým otázkám
a zaujímá k nim svá stanoviska. Již
několikrát tak toto Federální shromáždění
učinilo a nemyslím si, že by tím samo
sebe jakkoliv znevážilo, naopak si myslím,
že by se to snadno mohlo stát, kdybychom mlčeli
tam, kde je třeba jasně promluvit.
Otázky postavení národnostních, etnických,
ale i všech ostatních, menšin bezesporu mezi
závažné problémy patří.
Považovala bych za falešné, kdybychom nepřiznali,
že část československé společnosti,
a to v obou republikách, se projevuje jako etnicky, národnostně
či rasově nesnášenlivá a že
projevy této nesnášenlivosti nabývají
v posledních měsících na intenzitě.
Považuji však za potřebné, aby se vedle
jasného vyjádření postoje k projevům
rasismu Federální shromáždění
obrátilo na odpovědné činitele a požádalo
je o podrobnou zprávu k této oblasti. Považovala
bych za vhodné, aby na základě věcných
podkladů a podrobných informací Federální
shromáždění dále tuto problematiku
projednávalo, zabývalo se jí a diskutovalo
o ní a aby z diskuse vyvodilo konkrétní závěry.
Výbory sociální a kulturní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhují, aby
k návrhu usnesení tak, jak ho v tisku 974 předložil
poslanec Blažek, byl připojen na závěr
nový odstavec, který je obsažen v tisku 1004,
který jste dostali do lavic, ovšem s drobnou stylistickou
úpravou. Je tam drobná gramatická chyba.
Odstavec by zněl: "Federální shromáždění
ČSFR žádá Jozefa Mikloška, místopředsedu
federální vlády, Jána Langoše,
federálního ministra vnitra a JUDr. Ivana Gašparoviče,
Generálního prokurátora ČSFR, aby
na příští společné schůzi
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění přednesli zprávu
o dodržování lidských práv v
ČSFR."
Vážené kolegyně a kolegové, i
přes mnohé rozpory, které toto Federální
shromáždění prožívá,
věřím, že se většinově
shodneme na tom, že jedním z podstatných znaků
demokracie je také důstojné postavení
menšin ve společnosti a s tím související
snaha chránit menšiny před všemi projevy
nesnášenlivosti a jakékoliv diskriminace.
Doporučuji vám proto, abyste s usnesením
tak, jak jej navrhl poslanec Blažek, včetně
doplňků tak, jak je navrhly výbory sociální
a kulturní, vyslovili souhlas. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji paní poslankyni Rút Šormové.
Za výbor sociální a kulturní Sněmovny
lidu je přihlášen poslanec Michal Prokop.
Poslanec SL M. Prokop: Pane předsedo, pane předsedající,
jako poslanec a předseda výboru sociálního
a kulturního Sněmovny národů považuji
za svou povinnost připojit se po vyčerpávající
zprávě kolegyně Šormové k jejímu
doporučení a vaší pzornosti doporučit
tisk 1004. To je vše. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, pane poslanče. Měli bychom nyní
navázat na předčasně zahájenou
rozpravu. Kdo z poslanců se hlásí o slovo?
Hlásí se pan poslanec Kanis, po něm pan poslanec
Doležal a pan poslanec Magyar. Než dám slovo
poslanci Kanisovi, hlásí se s technickou poznámkou
poslanec Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Pane předsedající,
já mám pouze dotaz. Chci se vrátit k tomu
procdurálnímu lapsu, který zde byl na začátku.
Je zapotřebí, abych svůj pozměňovací
návrh podal znovu nebo stačí tak, jak jsem
ho předal?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Stačí, když jste ho podal písemně.
Přednášet ho už nemusíte. Slovo
má poslanec Kanis.
Poslanec SN P. Kanis: Ja využívam možnosť
sa k tomu vyjadriť, i keď sme sa k tomu vyjadrovali
už predtým, ale predsa len úvodné slovo
pána poslanca Blažka tu navodilo určitý
problém. Ambícia, aby tento parlament mal určitú
mravnú autoritu a svojimi uzneseniami túto mravnú
autoritu aj posilňoval, je ušľachtilá
a je treba ju podporovať. Domnievam sa však, že
problémov spoločnosti je niekoľko a majú
rozmanitý koreň a bolo by dobré, aby iniciatíva,
ktorá tu vznikla, bola inšpirovaná prejavmi
antisemitizmu. Bolo by potrebné, aby toto Federálne
zhromaždenie zvážilo a v mene tejto mravnej autority
rozšírilo toto uznesenie i voči niektorým
iným prejavom, ktoré sú podľa môjho
názoru tiež hodné toho, aby sme ich verejne
odsúdili. V spoločnosti sú nielen problémy
spojené s rasizmom a antisemitizmom, ale ukazujú
sa závažné problémy aj politické,
náboženské a nacionálne, a podľa
môjho názoru by bolo vhodné, keby sa toto
uznesenie vyjadrilo aj k týmto problémom. Preto
by som navrhoval, a to aj vzhľadom k tomu, čo tu navrhovala
a prečítala pani poslankyňa Šormová,
ohľadne dodatku sociálnych a kultúrnych výborov,
že práve v duchu logiky tohto nového odstavca
by bolo potrebné rozšíriť naše odsúdenie
aj na iné prejavy, ktoré je treba odsúdiť.
Preto by som si dovolil navrhnúť tieto pozmeňujúce
návrhy. Prvý pozmeňujúci návrh
- doplniť za slová "všetky prejavy"
tieto slová "politické, náboženské,
nacionálne a rasové". Pokiaľ by bol tento
návrh prijatý, tak potom by som stiahol svoje návrhy
2, 3, 4, 5, ktoré sú len variantom toho, čo
je treba odsúdiť.
Druhý návrh je - doplniť "náboženské,
nacionálne a rasové", návrh tretí
- doplniť "politické, nacionálne, rasové",
štvrtý návrh - doplniť - "nacionálne
a rasové" a piaty návrh - doplniť len
slovo "rasové".
Pokiaľ by prešiel jeden z týchto návrhov,
navrhujem vypustiť slová "hlavne rasizmu a zvlášť
potom antisemitizmu". Nevidím dôvod, i vzhľadom
k prejavom antisemitizmu, ktoré všeobecne odsudzujeme,
vypichovať len tento jeden problém. Chcel by som upozorniť
na to, aký problém spôsobili neuvážené
výroky pani veľvyslankyne Rity Klímovej. Vzhľadom
k tomu, čo tu bolo povedané, domnievam sa, že
toto uznesenie by malo byť pojaté v širšom
zmysle, a nielen odsúdením prejavu antisemitizmu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, dále je přihlášen pan
poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni. V prvom rade mi odpusťte, že nie som
českej národnosti, a preto nie som si istý,
aspoň mám taký pocit, že slovo "uvědomí"
nemá nijaký význam. Tam zrejme chýba
medzerník.
Inak odporúčam preambulu doplniť touto vetou:
Namiesto čiarky na konci a "znepokojení hlavne
prejavmi rasizmu a potom antisemitizmu, odsudzuje" a ďalej
by som odporučil ten najširší návrh
kolegu Kanisa, ktorý tu už nebudem opakovať.
Ale ide o to, aby tam bol uvedený aj nacionalizmus, náboženská
neznášanlivosť a všetky druhy neznášanlivosti.
Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji také, dále je přihlášen
poslanec Kvasnička.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
ja som vlastne v podstate chcel povedať to, čo tu
už za mňa povedal poslanec Kanis. Plne sa stotožňujem
s tým, čo tu povedal, a osvojujem si jeho návrh,
návrh číslo 1. Chcel by som na ilustráciu
toho, že skutočne by bolo treba takto veci chápať,
poukázať na to, že nielen že sa hanobia
židovské hroby, ako sa to stalo v Trenčíne,
hanobia sa aj kostoly. Nielen katolícke, ale aj iné
kostoly. Nie je to tak dávno, čo sme v Trenčíne
museli pretierať fasádu na katolíckom kostole.
Takýchto hanobení kostolov na Slovensku bolo veľa,
takže nejak vypichovať do popredia slovo "antisemitizmus"
si myslím, že v tejto súvislosti neobstojí.
Je to treba skutočne chápať zo širšieho
hľadiska. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Přihlášen je ještě
pan poslanec Hrušínský, prosím.
Poslanec SL R. Hrušínský: Vážené
dámy, vážení pánové. Promiňte,
ale domnívám se, že tisk 1004 obsahuje všechno
podstatné a nevidím důvod, proč by
tento návrh neměl být schválen.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Hlásí se ještě poslankyně
Sándorová.
Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, snahu pána poslanca Kanisa dávať
na rovnakú úroveň politickú neznášanlivosť
a rasizmus považujem za marenie iniciatívy nášho
parlamentu. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Táži se, hlásí se ještě
někdo do rozpravy? Hlásí se poslanec Stome.
Prosím, máte slovo.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, poslankyně a poslanci,
vážení hosté. Já bych z těch
materiálů č. 974 a č. 1004 si chtěl
všimnout úvodního slova, totiž projevu
nesnášenlivosti. Pan prezident Havel reflektoval antisemitismus
stručně, asi jako výraz vlastní malosti.
Já bych chtěl říci, že od té
nesnášenlivosti se odvíjí vše ostatní
- rasismus, nacionalismus i antisemitismus. V podstatě
se jedná o záležitost, která je velmi
často zneužívána. Víme, že
řešení sociálních otázek
nacionálními a jinými principy vede téměř
vždy k neřešení a v podstatě k
válečným konfliktům nebo k násilnostem.
Chtěl bych říci, že tento návrh
nemá význam pouze morální, ale domnívám
se, že má i význam politický a význam
právní. Politicky je odsouzení nesnášenlivosti
v našem státě pomocí demokratizačnímu
procesu právě tím, že potlačuje
možnost považovat nesnášenlivost za součást
demokracie.
Nicméně shledávám v tom i rozměr
právní, protože může sloužit
jako vykládací pomůcka při právním
hodnocení jednání občanů v
oblastech, které právo spravuje a právo má
hodnotit. Proto se domnívám, že bychom měli
návrh přijmout. Děkuji.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Slovo má pan poslanec Benčík.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia, nerád to robím, ale dovolím
si citovať článok 3 Listiny základných
práv a slobôd, pretože niektorým našim
kolegom nie je asi tento článok známy. Citujem:
"Základné práva a slobody sa zaručujú
všetkým bez rozdielu pohlavia, rasy, farby pleti,
jazyka, viery a náboženstva, politického a
iného zmýšľania, národného
alebo sociálneho pôvodu, príslušnosť
k národnosti alebo etnickej menšine, majetku, rodu,
alebo iného postavenia." Toľko citát.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Benčíkovi. Je ještě
někdo přihlášen do rozpravy? Chce ještě
někdo vystoupit? (Nikdo se nehlásil.) Není
tomu tak. Prohlašuji rozpravu za ukončenou.
Měli bychom tedy přistoupit k projednání
pozměňovacích návrhů, ale já
bych dal zpravodajům čas na to, aby mohli věc
připravit. Protože se dostavil člen federální
vlády ministr Dlouhý, přistoupili bychom
k bodu programu, který jsme měli před tím
k projednání. Pokud nejsou zásadní
námitky, budeme postupovat takto.
Měli bychom projednat vládní návrh
ústavního zákona o změně soustavy
federálních ústředních orgánů
státní správy, v jejichž čele
stojí člen vlády ČSFR - tisk 948 a
tisk 1003. Abychom tento bod pořadu mohli projednat - jde
o jednoduchý text - doporučuji přijmout usnesení,
že přes nedodržení stanovené zákonné
lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním
tohoto bodu. Sněmovny nejsou v této chvíli
usnášeníschopné. Prosím poslance,
aby se dostavili do jednací síně.
Rád bych operativně zkrátil toto jednání.
Pokud nejsou zásadní námitky, abychom přistoupili
k projednávání, učiním tak
bez hlasování. Má někdo námitky
proti takovémuto postupu? (Ano.) Takže musíme
počkat, abychom to odhlasovali. Žádám
poslankyně a poslance, aby se dostavili ihned do jednací
síně.
Sněmovny jsou v této chvíli usnášeníschopné.
Máme odsouhlasit projednání tohoto bodu pořadu
i přes nedodržení předkládací
lhůty uvedeného textu. Táži se poslanců
obou sněmoven, zda souhlasí s tím, abychom
tento bod projednali?
(14.07 hodin)
Kdo souhlasí, nechť hlasuje! (SN 73, SL 76.) Děkuji.
Kdo je proti? (SN 7, SL 1) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN 9, SL 9) Děkuji.
Obě sněmovny souhlasí. Sněmovna národů
73, 7, 9, 6 poslanců ignorovalo, ve Sněmovně
lidu 76, 1, 9, 2 poslanci nehlasovali. Můžeme tedy
přistoupit po tomto schválení k projednání
bodu.
Za vládu České a Slovenské Federativní
Republiky odůvodní ministr pan Vladimír Dlouhý.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr vlády ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych z pověření federální
vlády krátce uvedl vládní návrh
ústavního zákona o změně soustavy
federálních ústředních orgánů
státní správy, v jejichž čele
stojí člen vlády České a Slovenské
Federativní Republiky.
Návrh, který vám byl předložen,
ve své podstatě vede ke zrušení federálního
ministerstva pro strategické plánování.
Federální vláda přijala rozhodnutí
tento návrh předložit na základě
několika okolností. Za prvé: Na základě
zhodnocení zkušeností z fungování
státní správy v uplynulých více
než 12 měsících. Za druhé: Na
základě určité legislativní
reality, která byla výsledkem i hlasování
v tomto parlamentě. Za třetí: V souvislosti
s posunem i s diskusí kolem kompetencí mezi úrovní
federální a republikovou.
Chtěl bych vás ujistit, že všechny aktivity,
které dosud provádělo federální
ministerstvo pro strategické plánování
a které se ukázaly být pozitivní ve
smyslu fungování jak státní správy,
monitorování průběhu ekonomické
reformy, určité zakotvení ve státní
správě legislativních norem i dalších
skutečností, které určují spolupráci
se zahraničím, především spolupráci
v oblasti vědeckého výzkumu, rozvoje vědy
a techniky, gesci za příslušné smlouvy
o spolupráci v oblasti vědy a techniky i některé
další aktivity, veškeré tyto aktivity,
které hodnotíme pozitivně na základě
minulých zkušeností, budou federální
vládou nadále samozřejmě prováděny.