Čtvrtek 7. listopadu 1991

Ať z pohledu převedení některých aktivit na ministerstvo hospodářství, tak z pohledu postavení nového místopředsedy federální vlády dosud nebo v minulosti ministra - vedoucího ministerstva pro strategické plánování pana Hoffmanna.

Pro vaši informaci, v podstatě se jedná o převedení určitého analytického odboru v oblasti makroekonomických analýz především na moje ministerstvo, převedením určitého omezeného počtu pracovníků sledujících spolupráci v oblasti vědy a techniky, především spolupráci navenek, případně tam, kde to kompetence federální vlády určují, i dovnitř federace, a spojené s převedením jednoho odboru nebo v zásadě jednoho odboru a omezeného počtu pracovníků na Úřad vlády ČSFR k dispozici panu místopředsedovi Hoffmannovi.

V ostatních oblastech, kde zkušenosti ukázaly, že není třeba tyto aktivity sledovat nebo kde dublovaly aktivitu ostatních federálních orgánů, dochází k určitému výběru pracovníků tak, aby mohli být v případě možnosti použiti v jiných orgánech státní správy, především na federálním ministerstvu hospodářství s tím, že samozřejmým důsledkem celé operace bude další snížení administrstivy a státní správy, samozřejmě v rozumné míře.

Bez ohledu na známé stanovisko výborů pro plán a rozpočet dovolím si vás požádat, paní poslankyně a páni poslanci, abyste se pozitivně vyjádřili k vládnímu návrhu. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane ministře. Konstatuji, že návrh byl přikázán výborům pro plán a rozpočet, hospodářským výborům a ústavně právním výborům obou sněmoven. Opatřením obou předsedů sněmoven byly výbory pro plán a rozpočet pověřeny, aby shrnuly výsledky projednávání tohoto návrhu. Tyto výbory pověřily přednesením ústních zpravodajských zpráv poslance Josefa Veverku a Jozefa Košnára. Prosím zpravodaje, aby přednesli své zpravodajské zprávy. Jako první přednese svoji zprávu pan poslanec Košnár.

Společný zpravodaj výborů SN J. Košnár: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, dámy a páni, Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie bolo zriadené ústavným zákonom č. 296/90 Zb. ako ústredný orgán štátnej správy ČSFR pre riešenie koncepčných otázok dlhodobej stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja.

Predkladaný vládny návrh ústavného zákona i zmena v sústave federálnych ústredných orgánov štátnej správy, v ich čele stojí člen vlády ČSFR (tlač 948), ruší Federálne ministerstvo pre strategické plánovanie a jeho pôsobnosť zveruje Federálnemu ministerstvu hospodárstva. Dôvodová správa aj úvodné vystúpenie pána ministra Dlouhého uvádza, že vládny návrh korešponduje s rozhodnutiami, ktoré vláda už urobila v zmenách, náplni a koncepcii práce členov vlády v ekonomickej oblasti, predovšetkým podpredsedov.

Vládny návrh, o ktorom jednáme, bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, hospodárskym a výborom Snemovne národov a Snemovne ľudu pre plán a rozpočet, ktoré sú v tomto prípade gesčnými výbormi. Po zvážení stanovísk výborov, ktorým bol návrh zákona prikázaný a po zvážení stanovísk Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady gesčné výbory neodporúčajú snemovniam vládny návrh schváliť.

Spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu kolega Veverka sa iste podrobnejšie zmieni o stanoviskách jednotlivých výborov i Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Mne dovoľte veľmi stručne zhrnúť vecnú argumentáciu, o ktorú sa toto stanovisko gesčných výborov opiera. Ide o dva základné okruhy:

Za prvé, riešenie koncepčných otázok dlhodobej stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktoré bolo zatiaľ zverené Federálnemu ministerstvu pre strategické plánovanie, vyžaduje reflektovať celú rozsiahlu, ale vzájomne zviazanú oblasť spoločenského rozvoja, ktorá je na jednej strane podmienená potenciálom hospodárskeho a sociálneho rozvoja a na druhej strane trajektóriami a efektami hospodárskeho, ekologického aj sociálneho rozvoja, utvára priestor pre možný a žiadúci pohyb celého spoločenského rozvoja. V tomto zmysle sa aktivity vykonávané Federálnym ministerstvom pre strategické plánovanie nevzťahujú len na ekonomiky, alebo na tie segmenty, ktoré sú v pôsobnosti Federálneho ministerstva hospodárstva. Žiadúca celistvosť a komplexnosť, či vedeckotechnické, hospodárske, ekologické a sociálne rozvojové väzby by pri navrhovanom riešení koncepčných otázok podľa vládneho návrhu zákona utrpeli ujmu.

Za druhé, prebiehajúce jednania o otázkach štátoprávneho usporiadania, dianie spojené s prípravou ústav, vymedzenie kompetencií atď. sa nepochybne dotýkajú aj sústavy orgánov federácie a republík. Prijatie vládneho návrhu ústavného zákona, o ktorom jednáme, sa z tohto hľadiska javí ako nenáležité, možno predčasné a jeho platnosť môže byť časovo veľmi ohraničená.

Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov neodporúčam Snemovni národov prijať vládny návrh ústavného zákona o zmenách v sústave federálnych ústavných orgánov štátnej správy (tlač 948). Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, to byl zpravodaj poslanec Košnár. Prosím teď zpravodaje poslance Jozefa Veverku.

Společný zpravodaj výboru SL J. Veverka: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte, aby som sa predovšetkým pripojil k slovám, ktoré povedal pán kolega Košnár a podrobnejšie sa zaoberal tým, aké stanovisko k tomuto vládnemu návrhu zákona o zmene sústavy federálnych ústredných orgánov štátnej správy, v ktorých čele stojí člen vlády ČSFR, zaujali výbory, ktoré ho obdržali k prejednaniu.

Ako už bolo povedané, obdržali návrh k prejednaniu výbory pre plán a rozpočet Snemovne národov a Snemovne ľudu, tiež oba výbory hospodárske a oba výbory ústavnoprávne, z ktorých oba výbory pre plán a rozpočet, ako aj výbor ústavnoprávny Snemovne národov neodporúčajú predložený vládny návrh zákona prijať. Hospodárske výbory Snemovne národov a Snemovne ľudu a výbor ústavnoprávny Snemovne ľudu predložený vládny návrh odporúčajú prijať.

Ako už bolo povedané, k tomuto vládnemu návrhu sa vyjadrili aj Česká národná rada a Slovenská národná rada. Česká národná rada sa vyjadrila v tomto znení:

Ústavnoprávny výbor Českej národnej rady a národohospodársky výbor Českej národnej rady prejednali na svojich schôdzach 20. októbra 1991 vládny návrh zákona o zmene v sústave federálnych ústredných orgánov štátnej správy, v ktorých čele stojí člen vlády ČSFR, a po prejednaní odporučili, aby Federálne zhromaždenie vyslovilo s predloženým vládnym návrhom súhlas.

Zo Slovenskej národnej rady sme obdržali takéto vyjadrenie:

Ústavnoprávny výbor Slovenskej národnej rady súhlasí s vládnym návrhom ústavného zákona o zmene v sústave federálnych ústredných orgánov štátnej správy, v ktorých čele stojí člen vlády ČSFR, s touto pripomienkou: V článku 3 odst. 3 preformulovať tak, že v ňom bude konštatovaný prechod zakladateľských alebo zriaďovateľských práv alebo povinností na Federálne ministerstvo hospodárstva.

Ako spravodajca za Snemovňu ľudu odporúčam, aby predložený vládny návrh zákona o zmene v ústave federálnych ústredných orgánov, v ktorých čele stojí člen vlády ČSFR, nebol prijatý.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za přednesení zpravodajských zpráv. Protože mluvčí poslaneckých klubů nepožádali o slovo, zahajuji rozpravu a dávám slovo prvnímu přihlášenému poslanci Miloši Zemanovi.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, když po svobodných volbách vznikala nová čs. vláda, bylo do ní začleněno i ministerstvo, které tehdy prezident Havel označil jako ministerstvo budoucnosti. Úkolem tohoto ministerstva mělo být zabývat se alternativami dlouhodobých strategií transformace čs. společnosti. Nyní je nám předkládán návrh na zrušení tohoto ministerstva.

Tento návrh může být zdůvodňován několika faktory. První faktor, na který se zpočátku vláda i premiér ve svém televizním vystoupení odvolávali, spočívá v tom, že toto FS nepřijalo zákon o strategickém plánování. Chtěl bych konstatovat, že většina poslanců v tomto shromáždění, z toho ve Sněmovně lidu kvalifikovaná většina, se pro tento zákon vyjádřila a tento argument z tohoto důvodu nepokládám za příliš validní.

Co se změnilo dál? Je možné, že v některých z nás došlo k pocitu, že strategické plánování je komunistický výmysl, který je zapotřebí vymýtit. Trochu mně to připomíná moji situaci, když koncem roku 1970 byla zrušena Čs. futurologická společnost založená v r. 1968 z bývalého studentského futurologického klubu. Tehdy nám tehdejší režim tvrdil, že futurologie je buržoazní pavěda.

Vidím jistou příbuznost obou argumentací včetně neznalosti věcné podstaty strategického plánování. Změnilo se však i to, že čtrnáct dní po nepřijetí tohoto zákona FS zasedal v Praze Interaction Council, který vydal obsáhlé prohlášení, z něhož mj. cituji: "Strategické plánování je ve vyspělých zemích základním nástrojem ekonomického a společenského růstu."

Mohu se v názoru na závažnost tohoto prohlášení poněkud odlišovat od kolegy Dlouhého, který včera na zasedání našeho výboru pro plán a rozpočet označil tuto Interakci (Interaction Council) za klub starších hochů. Pro vaši informaci bych chtěl uvést, že členy tohoto klubu jsou bývalí premiéři a prezidenti vyspělých zemí, např. Pierre Trudeau z Kanady, Malcome Fraizer z Austrálie, Takeo Fukuda z Japonska, Helmuth Schmidt z Německa, Giscard dEstaign nebo J. Chaban Delmas z Francie. Přál bych panu ministrovi, až zestárne, aby se do nějakého podobného klubu dostal.

Dá se tedy tvrdit, že ministerstvo selhává ve svých funkcích? Kdyby tomu tak bylo, byl by to patrně důvod pro jeho podstatnou reorganizaci, nikoli důvod pro jeho zrušení. Ale včera jsme, rovněž na citovaném výboru, slyšeli z úst odpůrce zákona o strategickém plánování i nynějšího odpůrce ministerstva, že - abych nebyl anonymní, podle názoru kolegy Skalického - byla činnost tohoto ministerstva uspokojivá.

Zbývají tedy dva poslední důvody. První důvod je kompetenční. Dospíváme k názoru, že čím méně ministerstev zůstane na federální úrovni, tím lépe.

Chtěl bych upozornit, že ministerstvo pro strategické plánování je jediným ministerstvem, které nemá a ani si neosobuje rozhodovací pravomoc. Je to ministerstvo pro generování informací o variantách možného budoucího vývoje, ministerstvo, které má zajišťovat konzultační a koordinační činnost, upozorňovat na případná, často i vzdálená rizika, a přinášet náměty v analýze budoucích příležitostí.

Proto také při všech diskusích o kompetencích, včetně kompetenčního zákona, který jsme přijímali v minulém roce, existence tohoto ministerstva nebyla žádnou stranou zpochybňována.

Zbývá tedy poslední důvod, který pokládám za nejdůležitější. Důvod spočívající v tom, že se lišíme, což je přirozené, v našem názoru na akcent, který je nutné věnovat zvažování dlouhodobých horizontů proti krátkodobému nebo operativnímu řešení problémů.

A to je otázka, která je otázkou na výsost politickou, a která nás může dělit bez ohledu na politickou příslušnost. Sám možná dík profesní deformaci patřím ke skupině, která se domnívá, že inteligence společnosti i jejího řízení se dá mj. měřit i tím, s jak dlouhodobými variantními, nikoliv předurčenými horizonty dokáže pracovat, na jak vzdálené možnosti se dokáže připravovat. A patřím mezi lidi, kteří se bojí rizika chaotických improvizací i metody zkoušky a omylu, pokud přináší zbytečné ztráty.

Závěrem bych dodal, že ministerstvo strategického plánování není v žádném případě jedním z ekonomických ministerstev, které máme na federální úrovni už dvě. Každé ministerstvo hodné toho jména má vypracovávat svoji vlastní dílčí strategii, ať je to strategie hospodářská, sociální, ekologická, vědeckotechnická a další. Ministerstva, která takovou koncepci nemají, budou pod různými sociálními tlaky dříve nebo později nucena si ji vytvořit, ať je to koncepce zemědělská, energetická nebo jakákoliv jiná. Toto však není celospolečenská koncepce, která vzniká právě jako interakce těchto jednotlivých dimenzí společenské transformace.

Zde bych opět a již naposled citoval pana ministra Dlouhého, který včera konstatoval, že v jím obsaženém návrhu na převedení některých částí dosavadního ministerstva strategického plánování do ministerstva hospodářství není problém sociální interakce obsažen. Domnívám se, že bychom neměli opakovat trapný marxistický omyl ekonomického redukcionismu, který nás pronásledoval po více než 40 let.

Skončil bych tím, že pevně doufám, že až v květnu budu odcházet z tohoto parlamentu, zůstane alespoň u části poslanců zachován pohled na budoucnost jako jeden z dominujících pohledů skutečných politiků a že se nestanou politikáři uvažujícími pouze v horizontech týdnů nebo měsíců.

Chtěl bych upozornit, že je to důležité i z hlediska našich mezinárodních vazeb, a to nejen z hlediska vědecko-technické politiky. Mimochodem i smlouva s Německem obsahuje pasus o spolupráci na úrovni územních prognóz a plánů s našim začleňováním do evropské integrace a nutnosti znalostí souvislosti budoucích variantních projektů této interakce, bude význam této instituce vzrůstat. Jinou nemáme. Nemůže to být prognostický ústav, nehledě na to, že je akademický a že se dnes s jistým časovým zpožděním možná realizuje rozhodnutí Miloše Jakeše o jeho zrušení, nemůže to být ani nekomerční nebo komerční organizace právě pro společenskou závažnost a odpovědnost této činnosti.

A poslední argument bude slabý, ale přece jenom existující. Domnívám se, že jedním z důvodů pro existenci tohoto ministerstva, a to i na federální úrovni je vědomí, že tento stát má stále ještě společnou budoucnost. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také děkuji poslanci Zemanovi, do rozpravy je dále přihlášen poslanec Roubal, prosím.

Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, viem, že nebudem taký sugestívny a taký senzitívny ako môj predrečník kolega Zeman, a veľmi ľutujem, pretože si spomínam na november, kde bol ďaleko konkrétnejší a ďaleko jasnejší.

Chcel by som ale upozorniť v podstate na určité veci, o ktorých hovoril on, ale v trochu inom kontexte. Samozrejme, že s ním súhlasím, že strategické plánovanie je základom ekonomického rastu, ale nemôžem súhlasiť s tým, že základom ekonomického rastu by malo byť nejaké ministerstvo v danej spoločnosti, nejaká inštitúcia a nejaký orgán. Chcel by som upozorniť aj na rozporuplné stanoviská k tomuto zákonu jednotlivých výborov. Výbory hospodárske jednoznačne súhlasia s týmto zákonom, výbory pre plán a rozpočet nesúhlasia. Podobne je to aj medzi jednotlivými výbormi ústavnoprávnymi, medzi výborom Snemovne ľudu a výborom Snemovne národov. Dúfam, že svojim kolegom nemusím vysvetľovať, z akého dôvodu tieto výsledky a tieto stanoviská sú a že sa nejedná len o určitý odborný pohľad na túto problematiku, ale o pohľad rýdzo politický.

Pán Zeman rovnako tak povedal, že je to ministerstvo pre generovanie určitých informácií. Tu nemôžem súhlasiť s tým, prečo by sme mali mať ministerstvo, ktoré by generovalo informácie pre iné ministerstvá, veď toto všetko si môžu zabezpečiť tieto ministerstvá sami, v plnom rozsahu a aplikovať to do svojej práce.

Chcel by som upozorniť v podstate na to, že aj na úrovni republík, na úrovni Slovenskej republiky bolo rozhodnuté o zrušení tohto ministerstva, ale nebolo rozhodnuté o zrušení informácií a o zrušení v podstate práce, ktorá sa samozrejme presúva do iných rezortov. Vyplýva to, povedal by som, aj z toho systému, čo od toho štátu očakávame, a ja očakávam, že Ministerstvo hospodárstva na federálnej úrovni viac-menej v plnom rozsahu prevezme miesto konkrétnych riadiacich úrovní, prevezme činnosť Ministerstva strategického plánovania. A v tomto vidím aj ten záver, ktorý povedal pán Zeman, že toto ministerstvo by nás malo do určitej miery sceľovať a mne je úplne jedno, ktoré to bude, či to bude Ministerstvo hospodárstva alebo Ministerstvo strategického plánovania. Teraz hovorím o inštitúcii, a nehovorím o formálnej náplni práce. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, to byl pan poslanec Roubal, do rozpravy je dále přihlášen pan Miroslav Ransdorf, s technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Kočtúch a potom pan poslanec Zelenay.

Poslanec SN H. Kočtúch: Chcel by som povedať, že môj predrečník nehovorí pravdu, pretože síce slovenská vláda zrušila Ministerstvo pre strategické plánovanie, ale potom, keď si uvedomila nevyhnuteľnosť koordinácie nielen hospodárstva, pretože Ministerstvo pre hospodársku stratégiu sinergizuje iné oblasti než len ekonomiku, kolega Zeman hovoril o ekonomickom redukcionizme, tak vzápätí slovenská vláda vytvorila slovenskú komisiu pre hospodársku stratégiu ako nezastupiteľný orgán.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. S technickou poznámkou se hlásí ještě pan poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, s dojatím a takmer so slzami som vypočul pána kolegu Roubala, ale bol by som veľmi rád, keby sa tu nepoužívali neseriózne ťahy. Pán kolega Roubal hovoril, že pán kolega Zeman tu nepovedal nič konkrétneho a potom v celom svojom vystúpení reagoval na jeho vystúpenie. Takže podľa mňa je to absolútne nekorektné, neseriózne, používajú sa ťahy najskôr zhodiť protivníka a potom reagovať na všetky jeho pripomienky v jeho vystúpení. Myslím si, že toto by sme skutočne do parlamentu nemali zavádzať. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, ještě jedna technická poznámka a pak bude mluvit pan poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Roubal: Na vystúpenie kolegu Zelenaya nebudem reagovať, ale ďakujem pánu profesorovi Kočtúchovi, asi sme si nerozumeli, ja som hovoril presne o tom istom, o čom hovoril on. (Hluk v sále.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Jde o vzácnou shodu, děkuji vám. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, obávám se, že bych k zachování ministerstva strategického plánování nejlépe prospěl tím, kdybych tady pronesl plamennou řeč za jeho zrušení, protože když jako příslušník klubu komunistických poslanců pléduji za zachování tohoto ministerstva je možné, že řada z vás bude hlasovat přesně opačně.

Ale přece jen mně dovolte, abych přednesl některé poznámky, které mluví pro setrvání tohoto ministerstva ve struktuře československé výkonné moci.

Na úvod bych rád věnoval dvě opravy Miloši Zemanovi. Snad mně to promine a nebude to brát jako nějaké osobní vyjádření. Jednak bych chtěl říct, že Pierre Trudeau není z Anglie, ale z Kanady a za druhé bych rád uvedl na pravou míru jeho tvrzení o marxistickém ekonomickém redukcionistickém bludu, protože v tom případě asi málo času věnoval za dob, kdy musel povinně studovat marxismus, studiu pramenů, protože třeba v dopisu Blochovi by nalezl velice ostré výpady proti ekonomickému redukcionismu a ironizování takového pojetí marxismu, který se redukuje na Saufen, Fressen und Huren.

Jinak s jeho vyjádřením souhlasím.

Jaké byly důvody, pro které bylo zřízeno ministerstvo stragegického plánování? V podstatě dva. Mělo být nastaveným zrcadlem vládní ekonomické politiky, protože není dobré, jestliže existuje jenom jeden hlas v koncertu. A v tom případě se domnívám, že i když, jak tady všichni sedíme díky jednání, které trvá do noci - myslím, že totéž se týká i vlády, tak všichni tloustneme a náš vzhled není příliš dobrý a bráníme se pohledu do zrcadla, ale v každém případě by vládní politika takové zrcadlo potřebovala.

Za druhé, pokud si dobře vzpomínám, pan prezident se snažil dát jako určitou náplň tomuto ministerstvu mapování cest do budoucnosti. Myslím si, že to je také velice potřebné, aby naše společnost neulpěla na obhajobě přítomného stavu, na presentismu, který každou společnost vede do zkázy. A kromě toho myslím si, že by bylo velice škodlivé, kdyby náplň ministerstva strategického plánování převzalo ministerstvo hospodářství, protože nemůže podchytit z tohoto titulu všechny souvislosti. Nejde totiž jenom o interakci jednotlivých faktorů ekologických, sociálních, ekonomických, jak o tom mluvil Miloš Zeman, ale jde o zachycení nejhlubších civilizačních trendů, civilizačních zlomů a my skuečně žijeme dnes v epoše civilizačního zlomu, který je bezpříkladný. A v tom případě půjde i o otázky, které jsou mimo rámec ekonomické recionality. Jde o problém změny konceptu společenské racionality především.

Jinak bych chtěl konstatovat, že pokud tento parlament by přijal usnesení, které by znamenalo zrušení ministerstva strategického plánování, odklání se od vládního prohlášení z července minulého roku. My jsme si zvykli sice na to, že vláda je už v rozporu sama se sebou, se scénářem ekonomické reformy a s vládním prohlášením z července minulého roku, ale zvykat bychom si na to neměli.

Chtěl bych říci, že jestliže pan prezident tehdy, když nám představoval členy vlády, mluvil o tomto ministerstvu jako o ministerstvu budoucnosti, zrušení takovéhoto ministerstva, ministerstva strategického plánování, by bylo fakticky přiznáním, že v očích vlády tato země žádnou budoucnost nemá.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP