Středa 6. listopadu 1991

Zakotvuje tiež kárne konanie v prípade, keď sudca Ústavného súdu je kárne zodpovedný a svojím chovaním znižuje vážnosť a dôstojnosť svojej funkcie. Ďalšie ustanovenia zakotvujú princípy hlasovania v pléne a hlasovania v senáte Ústavného súdu.

Druhá časť, riadenie pred Ústavným súdom, hlava I. Táto časť podrobne rozoberá najskôr všeobecné ustanovenia, ktoré sú spoločné pre všetky druhy riadenia. Rieši okruh účastníkov, vedľajších účastníkov a ich zastúpenie v riadení, moment otvorenia riadenia, náležitosti návrhu, dôvody vylúčenia sudcu z riadenia. Ďalej sa v tejto časti uvádza, že ústavný súd vo veci samej rozhoduje nálezom, v ostatných veciach uznesením, pričom uvádza aj spôsob ich publikácie.

Druhá hlava v tejto druhej časti "Zvláštne ustanovenie" je rozdelená do siedmich oddelení a upravuje spôsob riadenia v jednotlivých prípadoch vyplývajúcich z ústavného zákona č. 91/91 Zb. Prvý oddiel ustanovuje postup, pokiaľ ide o posudzovanie súladu právneho predpisu s Ústavou, resp. s ústavnými zákonmi, príp. s medzinárodnými zmluvami o ľudských právach a slobodách ratifikovanými a vyhlásenými Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou.

Druhý oddiel upravuje postup v riadení pri riešení kompetenčných sporov, a to kompetenčných sporov jednak medzi orgánmi federácie, medzi orgánmi republík navzájom a medzi orgánmi federácie a republík. Pritom môže ísť o kompetenčný konflikt pozitívny alebo negatívny.

Tretí oddiel rozvádza, kedy Ústavný súd podáva jednak

a) výklad ústavného zákona FZ

b) výklad, či medzinárodná zmluva ČSFR ratifikovaná a vyhlásená je medzinárodnou zmluvou v zmysle ustanovenia § 2 ústavného zákona č. 23/91 Zb.

Štvrtý oddiel je prakticky tou časťou zákona, ktorá sa môže dotýkať každého občana. Tento oddiel totiž zakotvuje princíp individuálnej sťažnosti každého občana, ktorý tvrdí, že opatrením alebo právoplatným rozhodnutím orgánu verejnej moci boli porušené jeho základné práva a slobody zaručené Ústavou alebo medzinárodnou zmluvou uvedenou v už citovanom § 2 b) ústavného zákona č. 23/91 Zb. Samozrejme podobný princíp platí aj v prípade právnických osôb.

Piaty oddiel rieši otázky riadenia vo veci rozpustenia politickej strany alebo politického hnutia. Šiesty oddiel sa zaoberá preskúmaním ústavnosti postupu referenda, čím vlastne reaguje na požiadavku uvedenú v čl. 5 ods. 4 ústavného zákona č. 327/91 Zb., o referende. Siedmy oddiel vlastne ustanovuje, že jediným orgánom - to by som veľmi rád podčiarkol - ktorý je právne relevantný spôsobom oprávnený vysloviť stratu účinnosti právneho predpisu z dôvodu jeho rozporu s Listinou základných práv a slobôd, je Ústavný súd.

Tretia časť prakticky rieši problematiku, kedy medzinárodné orgány, toho času pre Československo je to Výbor pre ľudské práva pri Rade Európy, vyslovia, že boli porušené základné práva a slobody sťažovateľa, ktorý sa naň obráti, pretože prístupom k opačnému protokolu k medzinárodnému paktu o občianskych a politických právach, ktorý je uverejnený v Zbierke zákonov pod č. 169/91 Zb., je možné, aby čs. občania sa obracali priamo na medzinárodné orgány, samozrejme po vyčerpaní všetkých vnútroštátnych prostriedkov.

Štvrtá časť rieši záverečné ustanovenia, že odporúčame, aby účinnosť tohto zákona bola dňom vyhlásenia.

Vážené dámy, vážení páni, dovoľte, aby som vám ako jeden z predkladateľov predložil na prerokovanie tento návrh za skupinu poslancov (tlač 972). Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Valkovi. Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, ktoré po prerokovaní dali písomný návrh na uznesenie snemovní. Je to tlač 972. Poverili poslanca Zdeňka Kesslera a Josefa Mečla prednesením spravodajských správ. Prosím preto spravodajcu Snemovne ľudu pána Kesslera, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Kessler: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych předložil jako společný zpravodaj SL návrh výborů ústavně právních na usnesení k návrhu poslanců Mariana Poslúcha, Ernesta Valka a Vlastimila Ševčíka na vydání zákona o organizaci ústavního soudu ČSFR a o řízení před ním.

Tato osnova byla předložena pod číslem tisku 859, byla vyžádána stanoviska federální vlády a obou republikových ústavně právních výborů. Federální vláda a ústavně právní výbor SNR po projednání vyslovily s některými pozměňovacími návrhy s předloženou osnovou souhlas. ČNR tuto předlohu neprojednala.

Po zapracování všech připomínek, které vzešly jak ze SNR, tak z federální vlády a pozměňovacích návrhů, tak jak vyplynuly z jednání v ústavně právních výborech, byl zpracován společný návrh ústavně právních výborů pod číslem tisku 972, v němž byly ještě dodatečně provedeny některé drobně legislativně technické úpravy, které vyplynuly z porady s externími experty, s nimiž byl závěrečný text projednán.

Jako zpravodaj Sněmovny lidu jsem toho názoru, že předkládaný návrh je po všech stránkách vyvážený a doporučuji ho k přijetí. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ďalej má slovo spravodajca výborov Snemovne národov poslanec Josef Mečl, udeľujem mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SN J. Mečl: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi za ústavně právní výbor SN několik poznámek k předloženému návrhu poslanců. Já bych v této souvislosti navázal na pana kolegu Kesslera.

Chtěl bych upozornit jen na několik věcí, které se tohoto iniciativního návrhu poslanců týkají. Počátkem tohoto roku FS přijalo ústavní zákon o ústavním soudu ČSFR a tento ústavní zákon, jak si vzpomínáte, v článku 18 předpokládá, že FS vydá zákon o organizaci ústavního soudu a řízení před ním.

Upozorňuji na to proto, že jak poslanci, kteří iniciovali zákon, který máme posoudit a projednat, tak i ústavně právní výbory byly samozřejmě vázány hmotně právními ustanoveními ústavního zákona o ústavním soudu a svým způsobem tedy zákon, který projednáváme je prováděcím zákonem k ústavnímu zákonu o ústavním soudu a v zásadě všechny instituty navrhovaného zákona jsou instituty, které jsou obsaženy v ústavním zákonu o ústavním soudu a je to zapotřebí respektovat a provádět v rámci, který byl stanoven v ústavním zákonu.

Kolega Kessler hovořil o stanoviscích federální vlády a o stanovisku Slovenské národní rady - tyto věci nebudu opakovat - chtěl bych jen upozornit na to, že ústavní zákon o ústavním soudu v některých institutech byl velmi sevřený, byl velmi úsporně vyjádřen a zákon, který máme posoudit a který byl posuzován v ústavně právních výborech musel některé tyto problémy překlenout. Týká se to například celého institutu volby soudců, který je upraven v ústavním zákonu a navrhovaný zákon musel vyřešit problémy svým způsobem obměny soudců, to znamená doplnění soudců v případě, že někdo ze soudců rezignoval, byl odvolán nebo se stalo něco jiného. Na to zcela přesně ústavní zákon nepamatoval, ale domníváme se, že řešení, které je navrhováno v tomto zákoně, je v souladu s ústavním zákonem.

Chtěl bych jenom upozornit, dříve než začneme návrh projednávat, že v článku 23 je drobná legislativní chyba, kterou je třeba odstranit. V odst. 2 ve třetím řádku "podané někým neoprávněným" - a slovo "navrhovatelem" se vypustí. Vzniklo to asi při přepisu.

K některým ustanovením bych se rád vyjádřil v rozpravě jako poslanec, nikoli jako zpravodaj. Jako zpravodaj bych chtěl zaujmout stanovisko a navázat do určité míry replikou na výklad kolegy Valka, který se týká § 73. Je to jeho právní názor, který byl již také publikován. Podle mého názoru by asi nebylo zcela v souladu s § 6 odst. 1 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kdy bychom chápali ustanovení § 73 jako výlučný institut, výlučnou kompetenci ústavního soudu řešit problémy, které jsou obsaženy v § 6, tedy jako výlučnou kompetenci rozhodovat o účinnosti zákona nebo jiného právního předpisu Listinou základních práv a svobod. I zde jsme, podle mého názoru, vázáni ústavní listinou a uvozovacím zákonem. Právní názor dr. Valka dle mého názoru ale překračuje úmysl zákonodárce pokud jde o ústavní zákon a § 6 - uvozovací zákon k Listině.

Jinak se podle mého názoru jak kolegovi Posluchovi, Valkovi a Ševčíkovi podařilo připravit seriozní návrh zákona. Zákon byl pečlivě projednáván ústavně právními výbory - je to svým způsobem z jedné strany organizační norma a z druhé strany procesní norma, samozřejmě její životaschopnost bude závislá na tom, jak bude ústavní soud judikovat, jak naplní tyto paragrafy praktickou činností ústavního soudu.

Doporučuji vám, zejména poslancům Sněmovny národů, abyste po rozpravě tento zákon schválili. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Otváram týmto rozpravu. Ako prvý sa prihlásil pán poslanec Farkaš, ktorému udeľujem slovo.

Poslanec SN M. Farkaš: Vážený pán predseda, vážené kolegyne a kolegovia. Je potrebné oceniť prácu iniciatívnej skupiny poslancov, ktorí sa ujali prípravy a podľa môjho názoru pripravili kvalitný návrh zákona za pomoci Legislatívnej rady vlády ČSFR.

V každej demokratickej spoločnosti existuje inštitút ústavného súdnictva ako garant právneho štátu a dodržiavania ochrany ľudských práv a slobôd. Je preto logická snaha uviesť do života neodmysliteľnú inštitúciu demokracie.

Poslanecký klub Občiansko-demokratickej únie - Verejnosti proti násiliu od začiatku podporoval tento návrh zákona a podporí svojimi hlasmi všetky konštruktívne pozmeňovacie návrhy. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Ďalšie písomné prihlášky nemám. Dávam slovo pánu poslancovi Mečlovi.

Poslanec SN J. Mečl: Doporučoval bych zvážit několik pozměňovacích návrhů, které se netýkají merita věci, ale myslím, že bychom k nim měli přihlédnout. Týká se to partie "peněžní a ostatní požitky soudců". Při porovnání s přípravami, které jsme ve Federálním shromáždění učinili, přece jenom tato úprava odbočuje z určitého rámce a i když si myslím, že ústavní soud je zcela ojedinělá instituce ve státě, přece jenom se domnívám, že bychom měli přihlédnout k dosavadní legislativní praxi, aniž bychom příštím ústavním soudcům nějak ubírali na požitcích. Myslím, že bychom tyto věci měli spravit asi tímto způsobem - ještě předesílám, že vyplývá z ústavního zákona, že všechny náležitosti peněžní a ostatní budou upraveny zákonem. Proto to také v tomto rozsahu zde je. To znamená, že základ v navrhovaném zákonu je v souladu s ústavním zákonem.

Doporučuji v § 3 vypustit odst. 2, a tím vypustit i číslování odst. 1. "Není-li to označeno, samozřejmě se rozumí, že plat podle odst. 1 podléhá dani ze mzdy."

Mám vážnou pochybnost, zda můžeme osvobodit funkční příplatky podle odst. 1 daní ze mzdy. Zatím se to nikde v jiných právních úpravách neučinilo. Myslím, že toto vzniklo v ústavně právním výboru určitým nedorozuměním, a sice tak, že jsou nezdaněné částky platů nebo odměn nejrůznějších ústavních činitelů a funkcionářů, ale nejsou to funkční příplatky.

Funkční příplatek je nepochybně součástí platu a nejsem si jist, zda je důvodné ho vyjmout z podrobení daně ze mzdy. Proto bych odst. 2 vypustil.

Pokud jde o § 5, § 5 bych v podstatě redukoval tak, že dosavadní odst. 5 § 5 bych doporučoval přesunout za zrušený odst. 2, podle kterého funkční příplatky nepodléhají dani ze mzdy, a to co, kolegyně a kolegové, je obsaženo v odst. 1, 2, 3, 4 § 5 bych vyjádřil odst. 3 § 4, který by zněl takto: "Ostatní požitky a cestovní náklady stanoví soudcům ústavního soudu vláda nařízením." Myslím si, když se zamyslíte nad některými těmi ustanoveními v § 5, tak už dnes tam vznikají určité pochybnosti, zda lze označovat nebo používat termín "veřejná letecká doprava", zda lze používat termín "veřejná hromadná doprava", zda v těchto ustanoveních nejde o to, že nakonec ústavní soud nebo státní rozpočet bude soudcům tyto náklady hradit, ale nejsem si jist, že v příštích měsících nebo v příštích letech tyto organizace, které zabezpečují přepravu ať již leteckou, železniční nebo jinou, budou kohokoli vozit zadarmo. Myslím, že tam půjde o otázky refundací a jiných náhrad. Doporučuji, abychom v tomto zákoně tyto věci neřešili v takovém detailu a nic nebrání tomu, abychom tyto věci svěřili nařízení vlády.

Poslední pozměňovací návrh je velmi jednoduchý, již jsem o tom měl pochybnosti na ústavně právním výboru, doporučuji vypustit § 70 a v této souvislosti, samozřejmě, bude-li to schváleno, ostatní paragrafy přečíslovat. Domnívám se, že tady vzniklo určité nedorozumění při výkladu ústavního zákona o referendu, v ústavním zákoně o referendu v čl. 5 se uvádí: "Ústavní soud ČSFR přezkoumá na žádost předsednictva FS nebo předsednictev národních rad ústavnost postupu referenda před vyhlášením jeho výsledků."

Myslím si, že je namístě § 71, kde se zkoumá, zda průběh vlastní organizace a provedení referenda, jak jsme o tom hovořili před chvílí, při projednávání příslušného zákona, zda nedošlo k porušení ústavnosti, ale úmyslem zákonodárce podle mého názoru při přijetí ústavního zákona č. 327 o referendu nebylo podrobit zkoumání ústavnosti vlastní akt vyhlášení referenda, to znamená, že by to potom zahrnovalo např. usnesení FS, které bude obsahovat tzv. otázku, a stejně tak by to obsahovalo i akt prezidenta, který referendum vyhlašuje. Myslím si, že bychom si ústavní zákon o referendu v tomto případě vyložili příliš extenzívně a spíš už proti smyslu a proti záměru, který tím ústavní zákon sledoval, aby byl zkoumán vlastní průběh, jak říká ústavní zákon, postup referenda. Doporučuji proto § 70 vypustit. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ďalej má slovo pán poslanec Sokol. Pripraví sa pán poslanec Čičmanec.

Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, jménem Klubu poslanců občanského hnutí mám vyslovit stanovisko, že návrh zákona podpoříme.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem, slovo má pán poslanec Čičmanec.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, uvedomujem si, že práca sudcov Ústavného súdu si vyžaduje vysokú kvalifikáciu a je veľmi zodpovedná. Nie je mi predsa celkom jasná výstižnosť, aká bude vyplývať s ústavnoprávnej situácie a keď to porovnávam napr. s vyťaženosťou ministrov alebo ministerských predsedov, tak sa mi zdá, že ten navrhnutý plat je veľmi vysoký. Keď nám to bude môcť navrhovateľ podrobne zdôvodniť, budem súhlasiť, ale teraz navrhujem znížiť tento plat na 16 tisíc korún. V prípade, že to bude dôkladne zdôvodnené, potom môžem tento návrh stiahnuť.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil pán poslanec Horský.

Poslanec SN M. Horský: Vážený pán predseda, vážené dámy a páni. Žijeme v dobe, kedy skutočne kladieme základy nového demokratického štátu. V tomto demokratickom štáte nie je pochybností, že ako moc zákonodarná, tak moc výkonná, ale aj moc súdna musí dosiahnuť vysokého stupňa nezávisloti, previazanosti a vzájomnej kontroly.

V dobe, kedy každý futbalový rozhodca, prvoligový, má návrh, aby mal plat 25 tisíc korún mesačne, sa domnievam, že predložený návrh vládneho zákona, tým viac slová môjho predrečníka, nepostihujú ducha a potrebu našej spoločnosti v tomto a hlavne v nasledujúcich rokoch. Preto s vedomím citlivosti tejto otázky, s plným vedomím toho, aké môže mať dopady a ohlasy v celej našej spoločnosti, kde teraz vládnu populistické tendencie, prosím, aby ste uvážili a v tom znie aj môj pozmeňovací návrh, aby v § 3 ods.1 bolo nahradené slovo "osemnásť tisíc" slovami "dvadsať tisíc". V § 4 ods. 1 písm. a) nahradiť "sedem tisíc" slovami "desať tisíc", a aby v písm. b) bolo nahradené "štyri tisíc" slovami "päť tisíc".

Verím, že uvážite tento môj pozmeňovací návrh, uvážite spoločenské dôsledky, ale hlavne potrebu nezávislosti ústavného súdu a súdnej moci. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Ešte sa prihlásil s poznámkou pán kolega Devátý.

Poslanec SN S. Devátý: Vážené kolegyně a kolegové, velmi bych se přimlouval za návrh pana poslance Horského, protože se rovněž domnívám, že ústavní soud je tak významná instituce, která si musí zachovat v každém případě nezávislost. A ta nezávislost je samozřejmě odvozena z toho, že tito lidé budou dobře zabezpečeni a proto se domnívám, že návrh, který přednesl pan kolega Horský je důvodný a prosím, abyste při svém schvalování o tomto pozměňovacím návrhu hlasovali "pro". Děkuji vám.

Předseda FS A. Dubček: Už sa nikto písomne nehlási do rozpravy, ústne sa hlási pán kolega Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Vážené Federální shromáždění, jsem pověřen jménem Klubu levicových poslanců

KSČM, abych vyjádřil náš názor na předložený návrh zákona s tím, že náš klub samozřejmě tento návrh bude podporovat.

Jen bych chtěl velmi stručně zdůraznit, že zákon sám je sice velmi důležitý, ale podstatné je, aby se nám podařilo co nejdříve zvolit potřebných osm kandidátů. Rád bych vás vyzval k tomu, abychom tento krok učinili co nejdříve, aby ústavní soud začal skutečně pracovat, pracovat tak, jak všichni požadujeme a všichni potřebujeme. Děkuji vám.

Předseda FS A. Dubček: Konštatujem, že do rozpravy sa viac nikto nehlási. Preto rozpravu končím.

Prosím pána poslanca Valka, či si praje slovo? Udeľujem slovo pánu Valkovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP