Středa 6. listopadu 1991

Pan poslanec Kučera přednesl návrhy, které legislativně technicky dotahují normu. Jeden z nich považuji za velice významný a týká se jasného právního režimu upravujícího součinnost ve vztahu k národním radám. Myslím, že jde o vyplnění vážné mezery a doporučuji tyto návrhy přijmout.

Pan poslanec Roman otevřel významnou otázku a pan poslanec Zelenay se v podstatě připojil, a to k tomu, zda do kampaně konané před referendem připustit i jiné politické subjekty než ty, které jsou zastoupeny v zákonodárném sboru.

Chtěl bych zdůraznit skutečnost, která již existuje, a to v podobě ústavního zákona zde přijatého. Platný ústavní zákon o referendu jednoznačně nepřipouští, aby předmětem referenda se stávaly politické otázky, politický boj v rozhodování o politickém systému země, hospodářském systému země apod.

Parlament autoritativně ústavní formou rozhodl, že v referendu mohou občané této země vyslovovat svoje stanovisko, které má posléze sílu vyšší než vůle zákonodárného sboru, pouze ke dvěma věcem. K formě státoprávního uspořádání a k existenci či neexistenci společného státu.

Tyto uvedené skutečnosti vedly vládu k tomu, že dospěla k závěru, že vlastně kampaň před konáním referenda nemůže mít charakter politické kampaně analogické např. kampaním v předvolebním období. Nepůjde o soupeření politických programů. Půjde buď o existenci státu nebo o volbu formy jeho státoprávního uspořádání. V obou případech je možné, aby vláda vůbec nezahrnula do uvedené osnovy ustanovení o kampani. Dá se říci, že nebylo potřeba. To, co je potřeba, je spíš osvěta.

Usoudili jsme, s ohledem na to, že dnešní ústavní systém umožňuje pouze zákonodárnému sboru iniciovat referendum a s ohledem na to, že pouze politické subjekty v zákonodárném sboru formulují otázku a ony říkají - chceme, abyste na tuto otázku dali odpověď - že musí dostat též prostor ve sdělovacích prostředcích, aby odůvodnily, proč pro tuto otázku hlasovaly a nebo proč hlasovaly proti ní, dostaly se do menšiny, ale přesto musí mít právo veřejnosti své důvody vysvětlit. Nevidíme však důvod, proč bychom měli rozšířit možnost konání této kampaně i na politické subjekty stojící mimo zákonodárné sbory, které se nepodílejí na formulování otázky, které z tohoto hlediska nemají co vysvětlovat.

Nezapomeňme na jednu věc. Tyto politické subjekty nejsou předloženou osnovou kráceny ve svém ústavně zajištěném právu na svobodné projevování názoru a svobodné šíření informací ve svých sdělovacích prostředcích. Jim nikdo nebrání. Dokonce tento zákon v navržené podobě nebrání ani státním sdělovacím prostředkům v přístupu. Tento zákon říká, co minimálně musí politické subjekty v parlamentech zastoupené dostat, ale nic nebrání tomu, aby se sdělovací prostředky, které jsou dnes již nezávislé na výkonné moci, rozhodly tak, že kromě tohoto si pozvou na televizní besedu na programu F1 kteroukoliv politickou stranu, kteréhokoliv odborníka, aby s kýmkoliv v této věci vedly diskuse.

Pan poslanec Zelenay navrhuje, aby - pokud jsem dobře rozuměl - v § 19 odst. 2 byl doplněn zákaz majorizace, ale to není možné, protože tam se citují již zákony přijaté v tomto parlamentě - zákon o rozhlasovém a televizním vysílání. Mám pocit, že zřejmě jde o nedorozumění.

Pan poslanec Doležal vyslovil zásadní nesouhlas se společnou zpravodajskou zprávou ústavně právních výborů, pokud se týče jejího výrazného posunu ve lhůtách po dobu kampaně, pro počet vyhražených hodin atd. a navrhuje, aby ve všech případech jako pozměňující návrh byl použit vlastně vládní návrh zákona. Já jsem z tohoto místa už vyslovil souhlas s usnesením ústavně právních výborů. Domnívám se skutečně, že nejde o kampaň analogickou kampani před volbami, není potřeba, aby byla upravena zcela stejně, jako je tomu ve volebních zákonech.

Pan poslanec Benda přednesl dva návrhy. V § 16 odst. 1 nahradit slovo "určí" slovy "může určit" a v § 3 je návrh, o kterém sám vyslovil pochybnost, zda jej přijmete. Já bych chtěl Federálnímu shromáždění doporučit, aby oba tyto návrhy přijalo. Paragraf 3 odst. 2 skutečně umožňuje v jedné otázce položit občanům několik řešení. Znamená to více než dvě.

Jsem přesvědčen, že i kdyby tam zůstal odst. 2, žádný ze tří zákonodárných sborů této země by takovou otázku nepoložil, neinicioval vůči hlavě státu. Myslím si však, že je to návrh racionální, protože toto ustanovení bude - a vemte to za sebekritiku vlády - proti smyslu referenda.

Pan poslanec Kulan předložil návrh, který ve svém vystoupení neformuloval přesně. Neměl jsem možnost se s jeho zněním seznámit, a proto se omlouvám, pokud jej budu parafrázovat trochu nepřesně. Chtěl bych říci toto: Pokud tento návrh směřuje k tomu, aby občané této země se účastnili hlasování tak, jak zákon předpokládá - podle místa svého trvalého bydliště - ale aby jejich hlasy se přičítaly podle příslušnosti - není průchodný. Nikoliv, jde zřejmě o přechodné bydliště, tedy o občany Slovenské republiky nebo České republiky, kteří se přechodně vyskytují na území druhé republiky, aby nemuseli cestovat zpět. Nevím, jak si s tím poradí naši dva zpravodajové. Jestli tento návrh byl přednesen již v průběhu projednání ve výborech, začínám chápat, proč ústavně právní výbory si s tím neporadily. Tento návrh pana poslance pouze není realizovatelný, protože v této zemi do dnešního dne - ačkoliv máme již od roku 1968 v platnosti federativní uspořádání a dvě republiky - neexistuje zákon o státním občanství České republiky a zákon o státním občanství Slovenské republiky. My prostě nejsme schopni rozeznat, kdo je občanem které republiky. Obávám se, že budete muset tento návrh vzít zpět - nevidím jinou možnost.

Pan poslanec Vrabec navrhuje, aby se doplnil § 19 o další dva odstavce. Pokud jsem si zaznamenal přesně jejich formulaci, jejich obsahem je, že jakékoliv vystoupení vyjmenovaného okruhu ústavních činitelů v období kampaně před referendem musí být hodnoceno jako vystoupení, o které se krátí čas vymezený pro politický subjekt, který je reprezentován tímto ústavním činitelem. Jestli by to znělo tak, že by např. i přenos slavnostního představení Libuše - kterého by se účastnili všichni ústavní činitelé této země - z Národního divadla by zlikvidoval vysílací čas pro všechny politické subjekty této země, pak by to nebyl návrh racionální. obavám se, že není možné směšovat normální zpravodajskou, publicistickou činnost sdělovacích prostředků, které přirozeně považují za svou povinnost informovat své diváky, posluchače či čtenáře o tom, co se v této zemi či v zahraničí děje, co její nejvyšší ústavní činitelé konají, byť to nemá žádnou souvislost s referendem, a nebylo by dobré tuto činnost směšovat se specifickými ustanoveními o tom, jakému právnímu režimu jsou vyhrazeny sdělovací prostředky pro politické strany před konáním referenda. Z těchto důvodů návrhy pana poslance Vrabce nedoporučuji.

S ohledem na to, že se domnívám, že jsem vyčerpal všechny přednesené návrhy - zůstává pouze problém s panem poslancem Kulanem, ale kdyby se udělala krátká přestávka, aby si mohli zástupci ústavně právních výborů a zpravodajové na to sednout, abychom zde nerozvíjeli dlouhou diskusi. (Poslanec SN P. Kulan: Ide o to, vysvetliť to.)

Předseda FS A. Dubček: Pán poslanec, rozprava bola skončená.

Poslanec SN P. Kulan: To je len technická poznámka. Vôbec nepredpokladám existenciu občianstva Slovenskej a Českej republiky. Hovorím o evidencii občanov v zoznamoch podľa trvalého bydliska. Jedná sa napr. o vojakov základnej služby, okrem iného.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Rychetskému za vystúpenie. Faktickú poznámku má ešte pán Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, mám faktickú poznámku zloženú zo štyroch častí. V prvom rade veľmi krátko: Pán podpredseda Rychetský, keby tu bol váš kolega Klaus, povedal by, že je to veľmi hlboké nedorozumenie, nie hlboké. Návrh pána kolegu Romana a môj je zásadne rozdielny v tom, že ja som jednoznačne hovoril o parlamentných stranách a išlo mi o rozdelenie princípu podľa otázky, a to je celkom iný problém. Teda vaša interpretácia - viem, že neúmyselne - bola jednoznačne zavádzajúca. Tam išlo o niečo iné. (Předseda FS A.Dubček: Vidím, že pán Rychetský pokynom hlavy súhlasí.)

Druhá poznámka, čo ste hovorili pánovi poslancovi Vrabcovi - tiež len technická poznámka. Keď je to v rámci § o kampani, myslí sa tým vystúpenie ústavných činiteľov v rámci kampane a v obsahu kampane. To je druhá poznámka.

Tretia poznámka - to boli odpovede na moje dve otázky, musím reagovať. Z vášho výkladu, ako rozumiem, v prípade kladne položenej otázky referenda, nesúhlasného rozhodnutia obidvoch republík, je to prakticky informačný test, o ktorom hovoril kolega Benda, pretože to nemá ústavnú platnosť. To je interpretácia. To znamená, že také referendum potom nič nerieši.

Druhá pripomienka, čo sa týka zákona o majetku, ktorý spochybňoval kolega Vrabec - keď zákon o majetku odmietame prerokovať pred otázkou referenda, vlastne prejudikujeme len kladné položenie otázky, to znamená otázku, ktorá nemôže viesť k rozdeleniu, keď som dobre rozumel.

Předseda FS A. Dubček: K poznámke sa prihlásil pán Rychetský.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Ve zprávě vskutku došlo k opomenutí. Návrh pana poslance Zelenaye na novelizaci ustanovení odst. 4 § 19 nerozšiřoval okruh subjektů, jimž má zákon vymezit přístup ke sdělovacím prostředkům ve sféře státu, nýbrž navrhoval, aby zákon zakotvil princip, že v těchto sdělovacích prostředcích tyto subjekty musí dostat rovnoměrný čas podle toho, tak aby stejný čas kampaně byl věnován argumentaci subjektů, které jsou pro to, aby občané odpovídali ano, a stejný čas těm, kteří odpoví ne.

Chtěl bych zdůraznit, že toto nepovažuji za praktické ustanovení, protože si těžko dovedu představit, jakým způsobem bude zkoušet státní sdělovací prostředek politické strany předem, jak se vysloví pak do sdělovacího prostředku, a jakým způsobem by je postihoval, kdyby jej oklamaly a pak se vyslovily jinak v rámci vystoupení na obrazovce.

Myslím si, že to není praktické ustanovení, těžko by se to takto dalo měřit. Jinak si myslím, že není třeba, abych reagoval na některé věci - to je normální, i v parlamentu se stane, že zákon není přijat. Totéž se samozřejmě může stát při dvoudílné federaci i při referendu - že je referendum pozitivní, ale nemá výsledek, protože není přijato oběma částmi. To je samozřejmý výsledek tohoto státoprávního uspořádání. To je možné.

Předseda FS A. Dubček: Žiada si slovo pán spravodajca Benda? Áno, máte slovo.

Společný zpravodaj výborů SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, mám již jen opravdu detailní doplňky. Jednak upozorňuji k tomu svému návrhu na vypuštění odstavce 2 § 3, že by to mělo logicky legislativní důsledek i k § 17 odst. 1, vypadla by část věty za středníkem. Ta jenom specifikuje ustanovení § 3 odst. 2.

Další upozornění - už to zde rozváděl pan místopředseda vlády. Probírali jsme návrhy, které předložil pan poslanec Kulan, tzn. jak umožnit občanům jedné republiky, aby hlasovali, když pobývají na území druhé republiky, popř. v cizině, aby se zúčastnili referenda. Probírali jsme je velmi podrobně a důkladně v ústavně právních výborech a ukázalo se, že to s sebou nese celou řadu technických potíží, ale opravdu tam byla ta klíčová obava, že neexistuje věrohodný doklad o státním občanství té které republiky a obávám se, že tento doklad nemohou nahradit seznamy v místě bydliště, protože oficiální zákon o federaci v podstatě dovoluje přihlásit se k občanství k té či oné republice podle své volby. Samozřejmě tedy mnoho Slováků, kteří desetiletí mají bydliště na území České republiky se hlásí k občanství Slovenské republiky a naopak. To znamená, že tím bychom vnesli do referenda veliké zmatky, veliké problémy a v podstatě nebezpečí - ne-li podvodů, tedy aspoň podezření z podvodů - že touto formou by bylo možno výrazně ovlivňovat situaci v druhé republice tím, že by se občané jedné republiky hlásili k tomu, že by hlasovali jako občané druhé republiky.

A na závěr tohoto slova bychom rádi poprosili pana předsedu, aby poskytl zhruba 30 až 40 minut na rozložení a uspořádání pozměňujících návrhů, kterých je velký počet. Federální shromáždění může event. začít jednat o dalším zákonu a až zpracujeme jednotlivé návrhy a materiál vám rozdáme do lavic, potom bychom mohli přistoupit k hlasování. Asi by bylo hodně zmatečné, kdybychom měli pokračovat bez tohoto, protože jak říkám, pozměňujících návrhů se shromáždilo poměrně hodně.

Poslanec SL E. Mandler: Pane předsedo, já jsem se hlásil k vystoupení pana místopředsedy Rychetského - vy jste mě asi neviděl - pan místopředseda mi mezitím odešel.

Předseda FS A. Dubček: Pán poslanec, ja sa ospravedlňujem, že som vás nevidel. Pán podpredseda vlády Rychetský išiel len telefonovať. Poprosil by som vás, keby ste s tou poznámkou počkali, až sa vráti.

Poslanec SL E. Mandler: Já to mohu říci i nyní, moje poznámka byla určena všem. Mně jde o to, že ve výkladu pana místopředsedy k § 19, k pozměňovacímu návrhu - myslím, že to byl návrh pana poslance Luxe - o poskytnutí vysílacího času podle parity, pan místopředseda uplatnil jiné hledisko, než je v § 19 a v § 13, na který se ten paragraf uplatňuje. Zde se totiž hovoří o politických stranách a politických hnutích, které jsou zastoupeny v poslaneckých klubech příslušných zákonodárných sborů. Pan místopředseda argumentoval nutností dodržovat výsledky voleb. A jestli se nemýlím, když se to takto bezprostředně vezme, pak by se musely všechny strany, které vznikly z Občanského Fóra, to znamená ODS, ODA, my, atd. spojit, aby tomuto požadavku dostály. Jen na toto jsem chtěl upozornit.

Předseda FS A. Dubček: Ešte sa hlási pán poslanec Kulan, potom pán poslanec Roman. Chcel by som vás upozorniť, že najlepšie by bolo, keby ste svoje poznámky odovzdali písomne.

Poslanec SN P. Kulan: Ja som svoje stanovisko už písomne odovzdal. Ale znovu hovorím, tu dochádza k nedorozumeniu. Tu sa prejudikuje existencia slovenského a českého občianstva. Nič také nebolo z mojej strany povedané, ja hovorím, že občania sú evidovaní v zoznamoch - to po prvé. A po druhé - pokiaľ toto neprijmeme, tak de facto napríklad neumožníme vôbec prístup vojakom základnej služby slúžiacim v Českej alebo Slovenskej republike k referendu, pretože sú vedení v iných volebných zoznamoch. To znamená, že v Čechách ani na Slovensku im nikto neumožní akt referenda vykonať.

Předseda FS A. Dubček: Ešte sa hlási poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predseda, mám obavu, že pán podpredseda vlády Rychetský ma nepochopil - či vedome alebo nevedome, neviem - keď tvrdil, že kampaň pred referendom by nemala byť zameraná na politické ciele. To isté som sledoval aj ja. Neviem, prečo to tu takto kvalifikoval, že môj zámer bol zameraný na politické ciele.

A moja druhá otázka pánovi podpredsedovi vlády Rychetskému - hovoril tu o tom, že sa vychádza z princípu prejavenej vôle občanov pri voľbách.

Prikláňam sa k tomu, čo tu hovoril kolega, na základe akého princípu bude rozdelený tento vysielací čas pre politické strany, ktoré vznikli až po voľbách a podľa nich boli založené jednotlivé kluby? Pokiaľ tu chceme hovoriť o skutočnej demokracii, mali by sme brať do úvahy princíp plurality názorov a princíp občiansky - vidím, že sa tu popiera - a mal by dať skutočne priestor všetkým politickým silám na to, aby sa dôsledne vysvetlilo občanom, aké následky je možné očakávať od ich rozhodnutí. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Pokiaľ je vaša prvá poznámka v súlade s tým, čo hovoril pán podpredseda vlády Rychetský, je to len dobré. Ostatné poznámky sú, myslím, podnetom pre spravodajcov a predkladateľov. Ešte sa hlási s faktickou poznámkou poslanec Kanis.

Poslanec SN P. Kanis: Pán predseda, chcel by som vás len informovať, že § 33, o ktorom hovoril aj pán podpredseda Rychetský.T o je ten paragraf, v ktorom v odseku 1 aj 2 sa hovorí "keby sa konalo", že sa ho podarilo upraviť a že som ho poskytol pracovníčke Kancelárie, aj keď to tu neodznelo ako oficiálny návrh.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Kanisovi. Pýtam sa spravodajcu pána Kurťáka, či chce vystúpiť.

Poslanec SN M. Kurťák: Len by som doplnil. Už sa vlastne povedalo dosť, ale ako spravodajca ústavnoprávnych výborov by som chcel ešte povedať, že sa musíme držať toho, čo sa v ústavnoprávnych výboroch dohodlo, napr. aj v oblasti, kde sa hovorí o určení predsedu a podpredsedu losom. O tom sa tiež besedovalo v ústavnoprávnych výboroch a prijalo sa stanovisko, že by to losom nemalo byť.

Pokiaľ tu bol názor, že pokiaľ by sa vysielací čas dával podľa jednotlivých klubov, že by sa tieto kluby museli znovu spájať a pod. Osobne si to nemyslím, pretože v tomto zákone sa hovorí - podľa počtu členov poslaneckých klubov. Takže sa to vlastne rozširuje na členov, a preto jednotlivé kluby, ako teraz vznikli, napr. z Občianskeho fóra, by boli zastúpené. Toľko teraz, k jednotlivým pozmeňujúcim návrhom sa vyjadríme potom.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Vzhľadom k pripomienke, ktorú tu vyslovil pán Benda aj podľa toho, ako som si zaznamenal pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k predloženému návrhu zákona, chcel by som vyzvať navrhovateľov a spravodajcov, aby sa odobrali do miestnosti č. 026 ku krátkej porade. Nestanovujem lehotu. Prosil by som, aby sa snažili čo najrýchlejšie spracovať návrhy tak, aby sme mohli o nich hlasovať.

Vzhľadom k rozsiahlemu programu a časovej tiesni budeme pokračovať v pôvodnom programe, t.j. bodom č. 7. Potom, až keď sa vrátia navrhovatelia a spravodajcovia, pristúpime k hlasovaniu.

Teraz by sme teda pristúpili k návrhu skupiny poslancov FZ na vydanie zákona o organizácii Ústavného súdu ČSFR a o konaní pred ním (tlač 859) a k návrhu ústavnoprávnych výborov na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 972).

Prosím pána poslanca Ernesta Valka, aby k tomuto iniciatívnemu návrhu predniesol stanovisko.

Poslanec SL E. Valko: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, vážení prítomní, ako jeden z navrhovateľov predkladám návrh na vydanie zákona o organizácii Ústavného súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a o konaní pred ním. Skôr, ako pristúpime k objasneniu podstaty predloženého návrhu, dovoľte mi podať krátku historickú exkurziu.

Ústavné súdnictvo v modernej podobe ako zvláštny orgán súdneho typu, ktorý je však oddelený od sústavy všeobecných súdov, vzniká v Európe po prvej svetovej vojne. A tak aj zákon č. 121/1920 Zbierky zákonov a nariadení, ktorým sa uvádza Ústavná listina Československej republiky v článku III., skonštituoval Ústavný súd Československej republiky. Zloženie, príslušnosť a riadenie pred Ústavným súdom bolo upravené zákonom č. 162/1920 Zb. a nariadení o Ústavnom súde. Rokovací poriadok, na ktorom sa uzniesol Ústavný súd, bol uverejnený pod č. 255/1922 Zb. a nariadení.

Ústavný súd bol prvýkrát ustanovený 17.11. 1921, jeho funkčné obdobie, pretože bolo 10-ročné, uplynulo 17.11. 1931. V novom funkčnom období však bol novo ustanovený až 10. mája 1938.

Úlohou Ústavného súdu podľa článku II uvádzacieho zákona bolo rozhodovanie o tom, či vyhovujú zákony Československej republiky a zákony Snemu Podkarpatskej Rusi zásade, že zákony, ktoré odporujú ústavnej listine a zákonom, ktoré ju menia a dopĺňajú sú neplatné. Už uvedený zákon o Ústavnom súde (mám na mysli zákon č. 162/1920 Zbierky zákonov a nariadení) vo svojom § 7 formuloval príslušnosť Ústavného súdu takto:

"Ústavný súd je výlučne príslušný rozhodovať o tom, či vyhovujú:

a) zákony Československej republiky a zákony Snemu Podkarpatskej Rusi zásade v článku I., ktorým sa uvádza Ústavná listina Československej republiky,

b) dočasným opatrením podľa § 54 Ústavnej listiny, ods. 8 písm. b)

Ústavný súd za prvej republiky previedol konania v celkom 46 opatreniach stálych výborov - je to obdoba Predsedníctva FZ - a pokiaľ ide o zákony, ktoré sa pred ním napadali, boli len dva: - zákon 147/1933 Zbierky zákona a nariadení a zákon 109/1934 Zbierky zákonov a nariadení - s výsledkom zamietavým, t.j. neboli vyhlásené za protiústavné.

Celkove je možno činnosť Ústavného súdu za prvej republiky charakterizovať ako nie príliš rozsiahlu.

Po prvej svetovej vojne v Ústave z 9. mája (ide o ústavný zákon číslo 150/1948 Zbierky) už nebol Ústavný súd skonštituovaný. Len článok 65 Ústavy hovoril o tom, že Predsedníctvo Národného zhromaždenia podáva, pokiaľ je vec sporná, záväzný výklad zákonov a rozhoduje výlučne o tom, či zákon alebo zákon SNR odporuje Ústave alebo nariadeniam zákona. Zákonný postup v tejto veci však nebol upravený. Nebol upravený postup pri rokovaní predsedníctva.

Ústava z roku 1960 tiež nepovažovala za potrebné zaviesť inštitút ústavného súdnictva, zrejme v duchu vtedajšej doktríny o bezvýznamnosti takého kroku. Ako argumentácia sa používalo, že zakotvenie ústavného súdu vo vtedajších buržoáznych ústavách je len taktikou zo strany vládnúcich kruhov ako masovo čeliť úsiliu pracujúcich a demokratizácii nielen v politickom, ale aj v sociálnom zmysle, a to prostredníctvom pre socialistickú právnu vedu naoko nezávislého objektívneho orgánu.

Ústavný zákon o československej federácii (zákon č. 143/1968 Zb.) síce formálne v článkoch 86 - 101 zakotvil existenciu ústavného súdu, avšak tento ústavný princíp sa vôbec nerealizoval.

Vážené dámy a páni, ústavný zákon z 27. februára 1991 o Ústavnom súde ČSFR opäť do nášho ústavného systému, tentokrát však nielen formálne, zakotvuje súdny orgán ochrany ústavnosti - Ústavný súd.

Článok 18 citovaného ústavného zákona predpokladá, že organizáciu a konanie pred ňou upraví zákon FZ. Predloha návrhu zákona vychádza z tejto dikcie a uvádza do života Ústavný súd.

Návrh zákona sa skladá zo štyroch častí, ku ktorým stručne uvádzam:

Prvá časť - organizácia Ústavného súdu. Táto časť rozvádza zásady tvorby a zloženie Ústavného súdu. Ďalej sa zaoberá peňažnými a ostatnými výhodami sudcov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP