Středa 6. listopadu 1991

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Kučerovi. Ďalej má slovo pán poslanec Roman a ďalej pán poslanec Zelenay. Hlási sa ešte niekto do diskusie? (Ne.)

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predseda, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, navrhujem zmeniť ods. 4 § 19 a to v tomto znení: "Vysielací čas, celkom 15 hodín na každom okruhu prevádzkovateľov rozhlasového a televízneho vysielania, sa zo zákona rozdelí rovnako medzi registrované politické strany a politické hnutia podľa toho, ako sa hlásia k určitej možnej odpovedi na položené otázky alebo na položenú otázku."

Svoj návrh odôvodňujem nasledovne. Občania by sa mali v referende rozhodovať slobodne, bez akýchkoľvek nátlakov, na základe poznatkov alebo vedomia o možných následkoch svojich rozhodnutí. Kampaň pred referendom by mala slúžiť nie politickým cieľom strán a hnutí, ale na odborný výklad jednotlivých variantov, možných odpovedí. Mali by do nej byť zapojené všetky registrované politické strany a politické hnutia, pretože len tak je možné hovoriť o pluralite názorov na danú problematiku, pretože len tak je možné hovoriť o ucelenom obraze tejto problematiky. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážené dámy a páni, milé kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte pozmeňovacie návrhy, ale pred tým jednu otázku spravodajcom. Vzhľadom na to, že sme dostali dve tlače, jedna je vlastne vládnym návrhom pod číslom 853 a potom upravená tlač 953, pozmeňujúce návrhy by mali byť presne dané, a preto sa pýtam spravodajcov, ktorý bude braný ako základ pri hlasovaní?

Dovoľte pozmeňujúci návrh, je to k § 19 ods. 4 ktorý by bol v nasledujúcom znení: "Podľa otázky sa pridelí rovnaký čas vystúpeniam podporujúcim kladné alebo záporné odpovede na otázku referenda a to rovnomerne politickým stranám a politickým hnutiam zastúpeným vo FZ, SNR a ČNR v prípade referenda na území obidvoch republík a politickým stranám a politickým hnutiam, zastúpených v SNR resp. ČNR v prípade referenda len na území SR resp. ČR."

Podľa môjho názoru by rovnaký čas mali dostať názory, a nie politické strany. Referendum a jeho otázka nerieši problémy alebo rôzne názory medzi rôznymi politickými stranami, nerieši v tomto prípade ani ich silu. Práve preto sa obraciame na občanov. Ale rieši základný problém, ku ktorému sa majú občania obidvoch republík alebo prípadne jednej republiky vyjadriť kladne alebo záporne. Charakteristickým javom každého demokratického štátu a parlamentnej demokracie najmä je rovnaká šanca a rovnaká možnosť obhajovať vlastný názor. Vzhľadom na to, že aj zo zákona o prevádzaní referenda, ako aj z iných zákonov, by práve taký princíp mal vychádzať, podľa môjho názoru a názoru mojich kolegov, tento princíp by sme mali jednoznačne dodržať aj u vykonávacieho zákona o referende. Ďakujem.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Zelenayovi. Pýtam sa ešte, či sa niekto hlási do rozpravy? Písomné prihlášky sme vyčerpali. Pán Doležal sa hlási, po ňom pán Benda, ktorý sa hlási ako poslanec.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, zákon, který projednáváme, je krajně významný, protože v eventuálním referendu by se mělo rozhodnout o základních otázkách bytí a nebytí našeho státu. Z toho důvodu se domnívám, že tato otázka musí být v kampani před referendem důkladně probrána a jednotlivá politická uskupení musejí mít dostatečný prostor, aby své názory mohla srozumitelně vyjádřit a aby mohla oslovit své voliče.

Proto se mi zdá zkrácení lhůt v § 19 tisku 953 extrémní a doporučuji vrátit se k původním termínům a k původně stanoveným limitům poskytnutého času ve sdělovacích prostředcích.

Mé pozměňovací návrhy k § 19 odst. 1, tisk 953, jsou tyto: § 19 odst. 1, ve 2. řádku místo "období počínající 12 dnů" dát "období počínající 40 dnů". Ve 4. řádku místo "nesmí být kratší než 20 dnů", by mělo být "kratší než 40 dnů".

§ 19 odst. 2, pokud jde o poskytnutí času ve sdělovacích prostředcích, místo "poskytl bezplatně celkem 15 hodin" dát "poskytl bezplatně celkem 35 hodin".

§ 19 odst. 3, předposlední řádek, místo "poskytl bezplatně celkem 15 hodin", opět "poskytl bezplatně celkem 35 hodin".

§ 19 odst. 4, předposlední řádek, místo "musí být poskytnuto alespoň 10 minut", dát "musí být poskytnuto alespoň 15 minut". Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem, ďalej bude hovoriť pán poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, jako poslanec, nikoli jako zpravodaj, bych rád přišel se dvěma pozměňovacími návrhy. První pozměňovací návrh, víceméně formálního charakteru, se týká § 16 - složení okrskových komisí. Tam doporučuji, aby v odst.1 ve 3.řádku namísto "určí ve lhůtě stanovené v oznámení" stála slova "může určit ve lhůtě stanovené v oznámení". Důvody pro tento návrh: Za prvé je to tak v souladu jak se složením okresních komisí, tak se zákonem, kde jsme v komisích nižších stupňů nepředpokládali obligatorní obsazování politickými stranami a hnutími, tam záleželo na jejich vůli, jestli mají dostatek lidí a jestli tam ty lidi dosadí. Uvědomte si, že se jedná o několik desítek tisíc lidí v těchto okrskových komisích, ale zvláště bych rád upozornil, že speciálně v tomto případě, kdy tedy probíhají prudké vnitřní pohyby a přesuny uvnitř prakticky všech významnějších politických stran a hnutí, tak je dnes velmi problematické vycházet ze stavu, jaký byl v komunálních volbách, jak se tady děje, je velmi složité nutit stranu, jejíž představitel se k ní už dávno nehlásí nebo se hlásí ke straně nebo proudu jinému, aby povinně obsazovala příslušnou komisi.

Čili opakuji pozměňovací návrh, stejně jako je to u okresních komisí doporučuji "může určit".

Druhý pozměňovací návrh je zásadního charakteru, nedělám si velké iluze, že by se prosadil, týká se § 3, navrhuji tedy vypustit odst. 2. To znamená odstavec, který předpokládá, že je v jedné otázce referenda, neznamená to, že není možno předložit více různých otázek, ale že v jedné otázce referenda je možno předložit celou řadu řešení. Podle mého názoru tento odstavec a takovéto pojetí mění referendum v jakousi nezávaznou anketu, tady se ztrácí, bude-li předloženo 4 nebo 5 vzájemně se vylučujících řešení, tak je velmi málo pravděpodobné, ba téměř vyloučené, že by některé řešení dosáhlo více jak padesátiprocentní většinu voličů, tudíž význam referenda se tímto způsobem jaksi ztrácí a anuluje.

Proto se domnívám, že ve shodě s tím, jak referenda vypadají jinde ve světě, v referendu musí být položena taková otázka, která předpokládá odpověď ano nebo ne, nikoli která předpokládá větší množství odpovědí.

Jestliže již s takovými potížemi a na úrovni ústavního zákona usilujeme o to zakotvit institut referenda do našeho státoprávního systému, tak bych opravdu doporučoval, abychom si jaksi nelhali sami sobě a zakotvili takové referendum, které může dát platnou odpověď, nikoli pouhou anketu nebo výzkum veřejného mínění. To je vše, to jsou mé dva pozměňovací návrhy, které předložím sám sobě písemně.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Zelenay, potom sa hlási pán poslanec Kulan.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážené kolegyne a kolegovia, veľmi sa ospravedlňujem, ale pri predkladaní pozmeňujúcich návrhov mi jeden nedopatrením vypadol, dovoľte, aby som ho ešte teraz doplnil. V § 19 ods. 2 v prvej vete za slová "zákony Federálneho zhromaždenia" vložiť slová "zo zákazu majorizácie." Je to zákon Federálneho zhromaždenia, ktorý by mal potom riešiť prideľovanie času. Je to malá poznámka, odovzdám ju písomne spravodajcom. Mal by som ešte otázku na pána podpredsedu vlády. Stále mi nie je jasné, i napriek zneniu zákona o referende, ktorý teraz prerokúvame, aj na základe zákona, ktorý sme schválili, ako to dopadne v prípade nesúhlasného uznesenia občanov jednej alebo druhej republiky. Viem, že sme vo výboroch o tom dosť diskutovali a názory sa veľmi rôznili.

Předseda FS A. Dubček: Slovo má pán poslanec Kulan, pripraví sa pán poslanec Horský.

Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predsedajúci, milé dámy, vážení páni, mám jeden pozmeňujúci návrh, ten návrh dostali spravodajcovia tak, ako bol prijatý v zmysle uznesenia výboru pre plán a rozpočet. Jedná sa o čisto technickú záležitosť. Rád by som upozornil na fakt, že v Českej republike rovnako ako v Slovenskej republike pracuje niekoľko desiatok tisíc ľudí, ktorí sú napr. občanmi Slovenskej republiky, ale v tejto dobe pracujú v Čechách. Títo ľudia ma navštívili a prosili ma, aby som im zaistil, aby v deň referenda nemuseli cestovať do druhej republiky a mohli sa zúčastniť referenda v tejto republike, kde momentálne žijú. Ide o to, aby v deň referenda nemuselo cestovať niekoľko desiatok tisíc ľudí medzi obidvoma republikami. Toto výbor pre plán a rozpočet akceptoval a prijal, ale v záverečnom vystúpení predstaviteľov výborov ústavnoprávnych sa to už neobjavilo, a tak to podávam znovu ako svoj pozmeňujúci návrh a spravodajcovia ho dostanú písomne. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Prosím, aby ste predložili návrh písomne. Slovo má pán poslanec Horský.

Poslanec SN M. Horský: Vážený pán predseda, vážení kolegovia a kolegyne, náš poslanecký klub ODU - VPN už od začiatku podporoval myšlienku uskutočnenia referenda, ktorú, treba pripomenúť, vyslovil už v decembri minulého roku ako prvý pán prezident. Sme presvedčení, že práve v tejto dobe nastal čas, v ktorom sa neodvratne blíži tá hodina, kedy sa rozhodne o osude nášho spoločného štátu na najbližšie desaťročia. Keď chceme zabrániť tomu, aby sa to neurobilo spôsobom iracionálnym a nekontrolovateľným, nech už je výsledok akýkoľvek, tak sa prikláňame k tomu a sme o tom presvedčení, že predloha vládneho návrhu, tlač 853 je tým konceptom, ktorý dáva všeobecné východiská prezentovať svoje názory všetkým politickým stranám a hnutiam, veľkým aj malým, silným i slabým, aby sa mohli vysloviť v tejto zásadnej otázke. Sme zásadne proti tomu, aby sa Československo stalo kurióznou zemou v Európe, aby o osude štátu rozhodovala najbližšia volebná kampaň. Takýto príklad v Európe 20. storočia nemáme.

Preto prosím hlavne tých poslancov, ktorí boli v hnutí VPN od samého začiatku a od decembra preukazovali konštruktívny prístup k tejto otázke, aby hlasovali nielen pre vládnu predlohu, ale aj pre náväzné uznesenie o referende.

Na záver by som chcel povedať len toľko, že podporíme každý konštruktívny návrh, ktorý tu zaznel, ktorý by odstraňoval z uvedenej predlohy akékoľvek majorizácie, zneužitie otázky referenda a posílenie akejkoľvek straníckej skupiny alebo hnutia. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Poslanec Vrabec.

Poslanec SL M. Vrabec: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, keď SNS zastáva názor, že pred prerokúvaním tohto prevádzacieho zákona k referendu mal byť prerokovaný zákon o delení majetku, i napriek tomu dávame tieto pozmeňujúce návrhy k tomuto zákonu:

V § 19 za terajší ods. 3 vsunúť nové odseky 4 a 5 tohto znenia:

(4) "Keď po dobu kampane pred referendom vystúpi na niektorom z vysielacích okruhov štátneho rozhlasu alebo štátnej televízie k otázke, ktorá je predmetom referenda, prezident republiky, predseda alebo podpredseda Federálneho zhromaždenia, predseda alebo člen vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, predseda alebo podpredseda Českej národnej rady alebo člen vlád Českej republiky, predseda alebo podpredseda alebo člen vlády Slovenskej republiky, ako aj predseda alebo podpredseda Slovenskej národnej rady, zarátava sa táto doba do vystúpenia alebo úmerne do vysielacieho času politických strán, ktoré podporujú prijatie, prípadne zamietnutie návrhu v súlade s vystúpením uvedených osôb."

(5) "Keď po dobu kampane pred referendom vystúpi na niektorom z vysielacích okruhov štátneho rozhlasu alebo štátnej televízie niektorá z osôb uvedených v ods. 4 po vyčerpaní vysielacej doby všetkých, prípadne niektorých z politických strán, ktoré podporujú prijatie, prípadne zamietnutie návrhu v súlade s vystúpením uvedených osôb, predĺži sa úmerne vysielacia doba politických strán presadzujúcich opačný názor. Ak v tomto prípade nebude možné dodržať termín referenda, referendum sa odloží."

Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Ďalej sa do rozpravy nikto nehlási. Cez to sa pýtam ešte raz, či sa niekto bez písomnej prihlášky hlási do rozpravy. (Nikdo.) Konštatujem, že tomu tak nie je. Praje si pán podpredseda Rychetský slovo? Rozpravu týmto končím. Slovo má pán Rychetský.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, dříve, než se jménem předkladatele vyjádřím k jednotlivým, zde uplatněným, pozměňujícím nebo doplňujícím návrhům, zodpovím - pokud se nemýlím - tři otázky, které v průběhu rozpravy zazněly.

První otázka byla položena panem poslancem Kanisem, zda jde o omyl či záměr, že v § 16 v odst. 2 vypadlo označení místopředsedy slovem prvního místopředsedy. Chtěl bych říci, že jde o vědomé ustanovení. Zatímco u komisí na úrovni federace, ústředních, republikových a okresních ex lege předpokládáme ve funkci místopředsedů a členů komise zástupce státní správy na úrovni ministrů vnitra a představitelů statistických úřadů, u okrskových komisí toto nepředpokládáme, také to ani není možné, zástupce státní správy z těchto oblastí, a proto je zbytečné, aby na této úrovni se rozlišovali první či jiní místopředsedové komise.

Druhá otázka zazněla z úst pana poslance Zelenaye a směřovala k vysvětlení vlastně již platného ústavního zákona, tj. k vysvětlení právních účinků v případě, že výsledek lidového hlasování v referendu bude rozdílný v jedné a druhé republice. K tomu bych chtěl uvést, že platný ústavní zákon umožňuje dvě základní formy celostátního hlasování. Dvě základní formy hlasování: první je o zásadních otázkách státoprávního uspořádání země, například otázka položená občanům, zda chtějí, aby tento stát měl republikánskou formu nebo aby měl monarchistickou formu nebo aby byl federativně uspořádán apod. V tomto případě je výsledek referenda na takto položenou otázku výsledkem se závazností ústavního zákona pouze tehdy, když v obou republikách nadpoloviční většina oprávněných voličů odpověděla shodně. Pokud v jedné z republik nikoli, platí samozřejmě obecný princip zákazu majorizace a výsledek referenda není žádný. Referendum se sice vykonalo, ale nemá výsledek v podobě závaznosti ústavního zákona.

Ústava ovšem připouští i referendum v druhé podobě, a to v té podobě, že se buďto na území obou republik současně anebo pouze na území jedné z republik položí otázka negativní. Otázka: Chcete, aby republika, jejímž jste občanem, vystoupila z České a Slovenské Federativní Republiky? Zde je odpověď jednoznačná: ústavní zákon jasně říká, že pokud se nadpoloviční většina oprávněných voličů alespoň v jedné z republik vysloví pro vystoupení této republiky z federace, Česká a Slovenská Federativní Republika zaniká. Tam vůle občanů vyjádřená v jedné z republik má za následek, i když je protisměrná, proti vůli občanů jedné z republik, má za následek zánik společného státu.

Odpověď na tuto první otázku je v jisté souvislosti i s konstatováním třetím, které vyslovil pan poslanec Vrabec ve svém vystoupení. Chtěl bych zdůraznit, že pokud zde vyslovil názor, že přijetí tohoto prováděcího zákona by měl předcházet ústavní zákon o rozdělení majetku federace v případě, že ČSFR zanikne, nebo názor, že vlastnímu vypsání referenda by měl předcházet takový ústavní zákon, chtěl bych říci, že to není správné tvrzení.

Pokud se týče toho, v jakém pořadí bude přijímat Federální shromáždění vlastní zákony, myslím, že není třeba o tom vůbec diskutovat. Ale i pro vlastní iniciaci z půdy Federálního shromáždění pro vlastní iniciaci referenda ve vztahu k hlavě státu není potřeba existence platného ústavního zákona o rozdělení majetku v případě federace, v případě, že půjde o referendum o základních otázkách formy státoprávního uspořádání, protože výsledek tohoto referenda nikdy nemůže způsobit zánik společného státu. Takže není potřeba zákon o rozdělení majetku federace pro toto referendum. Referendum, které by se vyhlašovalo podle čl. 1 odst. 1 ústavního zákona o referendu, tj. o tom, jakou formu společného státu chceme mít, vůbec nevyžaduje předtím přijetí zákona o vypořádání majetku federace, ale referendum vypisované podle odst. 2, tj. referendum, jehož výsledkem může být zánik společného státu, sice nevyžaduje nikde v ústavě, aby byl takový ústavní zákon přijat, ale připouštím, že se jeví logickým, aby byl přijat, neboť v okamžiku vyhlášení výsledků referenda, jehož výsledkem by byl zánik federace, je pravděpodobné, že Federální shromáždění by ztratilo oprávnění jakékoli zákony přijímat včetně takovéhoto zákona.

Nyní mi dovolte několik slov k předneseným pozměňovacím návrhům. Pan poslanec Lux navrhuje dvě změny v § 19. Jednak navrhuje, aby v odst. 4 místo úměrného zastoupení ve sdělovacích prostředcích při kampani jednotlivých politických subjektů, které jsou zastoupeny zákonodárným sborem, byl zákonem podíl změněn na rovnoměrné zastoupení.

V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že jde o otázku vskutku politickou a nikoliv právní. Je nepochybné, že Federální shromáždění musí politicky rozhodnout, zda v tomto případě bude preferovat výsledky již jednou projevené vůle občanů ve volbách a promítnuté do složení zákonodárných sborů tak, jak k tomu přistoupila vláda ve svém návrhu a předpokládá podle počtu a početního zastoupení politických subjektů i podíl na kampani konané před referendem, anebo zda se Federální shromáždění rozhodne pro tento případ ignorovat výsledky voleb promítnuté do složení zákonodárného sboru a zde zavést princip parity.

Přirozeně, že se přimlouvám za vládní návrh, ale je evidentní, že patrně jiný názor budou mít představitelé poslaneckých klubů, které představují větší sílu v parlamentu na rozdíl od těch, které jsou spíš menšinové.

Pan poslanec Lux dále navrhuje v § 19 odst. 6 zákaz na to, aby v jisté lhůtě před vyhlášením referenda se již nemohlo ve státních sdělovacích prostředcích pokračovat v kampani, rozšířit i na nestátní sdělovací prostředky. Zde mám vážné pochybnosti, zda to je možné. Můžeme si samozřejmě říci, že zákonem může parlament vše, ale ústavní listina práv a svobod v právu na svobodné vyslovování názorů a svobodné šíření informací, v tomto právu nedovoluje nikomu, aby je omezil. Federální shromáždění může toto omezení vyslovit vůči svým státním sdělovacím prostředkům.

Těžko si však dovedu představit, že bychom zákonem toto zamezili pro nestátní sféru, že by se nemohla vyslovovat k těmto otázkám kdykoliv chce a jak chce. Prakticky by to znamenalo totiž, že by porušení tohoto zákazu muselo být posuzováno jako trestný čin, protože návrh pana poslance Luxe nepožaduje žádnou jinou specifickou sankci za porušení tohoto nově zakotveného zákonného zákazu.

Domnívám se, že by nebylo praktické v § 19 odst.6 tuto změnu přijmout.

Pan poslanec Kanis navrhl, aby ve všech čtyřech případech, tj. v § 13, 14, 15 a 16 vždy odst. 2, nebyl předseda a první místopředseda volen členy komise pro referendum, nýbrž aby byli vždy předsedové a místopředsedové určeni losem. Musím říci, že to je návrh, který má svoji racionalitu, patrně to je dokonce návrh, který zjednoduší práci komisí a odstraní možné procedurální problémy při jejich ustavování a že jej podporuji.

Pan poslanec Kanis dále navrhl vypustit z § 33 odst. 1 úvodní slova "konalo-li se". Jsem si vědom toho, že ustanovení normy, které začíná slovy "konalo-li se", musí být zvlášť pro naše přátele ze Slovenské republiky velice nevhodné. Chci zdůraznit, že slova nelze vypustit, ale lze v té větě, pokud zmocní třeba mlčky Federální shromáždění zpravodaje, obrátit slovosled věty. Začít slovy: Výsledek referenda, které se konalo o tom a o tom, vyhlašuje předsednictvo Federálního shromáždění ve sbírce určené k publikování zákonů. Odstraníme nepěkný jazykový tvar, aniž bychom změnili smysl uvedeného ustanovení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP