Středa 6. listopadu 1991

6. den - 6.11.1991

Přítomno: 127 poslanců Sněmovny lidu

69 poslanců Sněmovny národů zvolených

v České republice

63 poslanců Sněmovny národů zvolených

ve Slovenské republice

Nepřítomní poslanci:

Sněmovny lidu:

Adam, Adámek, Bakšay, Bartončík, Černý, Čič, Dienstbier st., Dlouhý, Huml, Klaus, Kňažko, Kováč, Laluha, Langoš, Minka, Miller, Niedoba, Ropek, Suchánek, Šidík, Tyl, Vandas, Vrchovský

Sněmovny národů zvolení v České republice:

Arnošt, Kobylka, Němec, Pernica F., Samková, Vodehnal Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

Čalfa, Kontra, Mečiar, Molnár J., Moric, Pánis, Peter, Posluch, Sándorová, Seman, Slota

(Schůze zahájena v 9.30 hodin.)

Předseda FS A. Dubček: Vážené Federálne zhromaždenie, otváram pokračovanie 18. spoločnej schôdze Federálneho zhromaždenia. Na úvod mi dovoľte povedať krátku informáciu.

V tomto roku sa v Bruseli uskutočnili majstrovstvá sveta v písaní na stroji a v rýchlopise - Intersteno. Pani Anna Dvořáková, vedúca stenografického oddelenia KFZ, v súťaži v rýchlopise obsadila 9. miesto a tak urobila dobré meno Kancelárii Federálneho zhromaždenia. Blahoželám jej k úspechu. (Potlesk.)

Pôvodne sme mali dnes na programe ako prvý bod návrh zákona o ústavnom súde (tlač 859). Podpredseda vlády pán Rychetský požiadal, aby vládny návrh zákona o spôsobe vykonávania referenda (tlač 853) a návrh na uznesenie výborov SŠ a SN (tlač 953) bol na dnešnom rokovaní zaradený ako prvý bod z dôvodu zasadnutia vlády ČSFR. Politické grémium na včerajšej porade túto žiadosť akceptovalo a odporučilo tejto žiadosti vyhovieť.

Pýtam sa vás, má niekto námietku proti tomuto postupu, aby ako prvý bod bol návrh zákona o vykonávaní referenda? Konštatujem, že nikto nemá námietku. Považujem to za súhlas a prosím pána podpredsedu vlády Rychetského, aby podal odôvodnenie vládneho návrhu zákona.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, vážené Federální shromáždění, před několika dny odevzdali zástupci Iniciativy za společný stát představitelům Federálního shromáždění další tisíce podpisů občanů připojených k výzvě za společný stát. K dnešnímu dni tedy již více jak jeden milión občanů České a Slovenské Federativní Republiky oslovilo vás, poslance nejvyššího zákonodárného sboru federace jednak s požadavkem o urychlené odstranění všech legislativních překážek k právnímu vypsání referenda a zároveň se žádostí o uplatnění této formy přímé demokracie. O referendu jako legitimní součásti našeho ústavního systému, ve kterém je vůle občanů povýšena na ústavní zákon, jste rozhodli svým hlasováním již 18. července tohoto roku v přijatém ústavním zákonu o referendu a zde současně zakotvili pokyn k tomu, aby způsob provedení referenda stanovil samostatný zákon Federálního shromáždění.

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky vám zákon, který máte jako parlamentní tisk 853 a který upravuje konkrétní postupy před prováděním referenda i způsob jeho provedení, předložila. Jde o normu po výtce technickou, která vychází z platných volebních zákonů národních rad. Činí tak v souladu s logikou ústavního zákona o referendu, který vlastní oprávnění občana k účasti na referendu, jednoznačně opírá o jeho aktivní volební právo do zákonodárného sboru příslušné republiky. Inspirace v platném republikovém volebním zákonodárství dále vychází i ze skutečnosti, že v případě přijetí referenda toliko jednou z národních rad, dojde k vykonání referenda pouze na území příslušné republiky. Návrh zákona ovšem musí zákonitě pamatovat na úpravu referenda vykonaného současně na území obou republik, zahrnout ustanovení o federální komisi pro referendum i v pasáži o kampani konané před referendem. Návrh zákona o způsobu provádění referenda stejně jako schválení nejvyšším zákonodárným sborem našeho státu má význam nejen právní, ale i politický. Z právního hlediska teprve přijetí tohoto zákona umožňuje povolat občany k výkonu přímé demokracie. Politický význam tohoto zákona směřuje především k tomu, aby občané sami mohli rozhodnout o otázkách takového charakteru, o kterých v některých ze tří zákonodárných sborů naší země usoudí, že je třeba k jejich řešení využít a vyslyšet hlas lidu.

Vládní návrh byl řádně projednán ve všech výborech Federálního shromáždění a jménem federální vlády mohu konstatovat, že připomínky uplatněné při projednávání a zahrnuté do společné zpravodajské zprávy - tisk 953 - směřují k zpřesnění návrhu a vláda je beze zbytku akceptuje.

Vážené dámy a pánové, máte před sebou normu, zdánlivě jen technickou, vyplňující mezeru v právním řádu, která vznikla významnou ústavní změnou v oblasti přímé demokracie. Dovolte mi však přesvědčení, že vaše jednání budou sledovat občané této země s napětím vírou a nadějí, že jeho výsledek bude jedním z rozhodujících kroků, které povedou k zachování existence společného státu a k vybudování nových demokratických základů jeho budoucnosti v souladu s vůlí jeho občanů. Přeji proto vašemu jednání zdar. Děkuji vám za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem podpredsedovi vlády pánu Rychetskému za uvedenie vládneho návrhu k zákonu o spôsobe vykonávania referenda - tlač 853. Návrh prerokovali všetky výbory obidvoch snemovní okrem výborov mandátových a imunitných a výboru petičného. Výbory ústavnoprávne pripravili písomný návrh uznesenia snemovní. Je to tlač 953, ktorú máte pred sebou, a poverili poslanca Václava Bendu a Michala Kurťáka prednesením spravodajských správ. Prosím spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Václava Bendu, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL V. Benda: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, tentokrát mám před sebou úlohu, která, doufejme, je relativně lehčí než tomu bývá v případě jiných zpravodajských zpráv. Chtěl bych totiž úvodem konstatovat a navázat tak na slova místopředsedy vlády, která zde již přednesl, že tento zákon je svým způsobem zákonem specifickým, poněvadž navazuje na zákon ústavní. Je to zákon skutečně prováděcí, ale přitom to není zákon o konkrétním referendu, nezahrnuje stanovení konkrétní otázky a provedení konkrétního referenda, takže v podstatě by nemělo být vážnějších politických sporů o tomto zákonu.

Protože politické vztahy k referendu, jeho šíři, jeho uplatnění se měly projevit a projevily při schvalování ústavního zákona o referendu a potom konkrétní politické zájmy, politické představy bude nutno projevit při stanovení konkrétní otázky pro referendum, konkrétního konání referenda. V tomto případě běží skutečně jen o to, abychom v duchu ústavního zákona a přitom technicky proveditelně stanovili konkrétní postup.

Doufám, že výbory ústavně právní, které zpracovávaly závěrečnou zprávu, shrnuly všechny připomínky, dostály svému úkolu a že skutečně stanovily takový postup, který by se v ničem neodlišoval od ústavního zákona, v ničem neporušoval nebo nepřekračoval rámec ústavního zákona a přitom umožňoval skutečné technické provedení, což v některých případech, na které pak ještě upozorním, nebylo zcela jednoduché. Např. sladit všechny předepsané lhůty tak, aby byly proveditelné, navzájem na sebe navazovaly, a přitom bylo v dané lhůtě splněno to, co splněno být má.

Vládní návrh zákona o způsobu provádění referenda byl projednán ve výborech ČNR i SNR, jakož i ve výborech Federálního shromáždění.

Výbory České národní rady vesměs doporučily přijetí uvedeného návrhu zákona a některé z nich připojily seznam připomínek, které jsme se v ústavně právních výborech snažili zařadit z větší části.

Pokud jde o výbory Slovenské národní rady, výbor branně bezpečnostní souhlasí s pozměňujícími návrhy, výbor pro vzdělání, vědu, kulturu a sport SNR nepřijal k tomuto návrhu zákona platné usnesení pro nedostatek potřebné většiny. Výbory zahraniční, branně bezpečnostní, pro životní prostředí, hospodářské, sociální a kulturní, výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují návrh zákona zase s pozměňujícími návrhy, posléze výbor (promiňte, že jsem přeskočil) pro obchod SNR s návrhem zákona nesouhlasí, výbor pro životní prostředí SNR s návrhem zákona souhlasí s připomínkami.

Dovolte mi na závěr konstatovat, že jako zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučuji návrh zákona přijmout, a to ve znění pozměňovacích návrhů a připomínek, jak byly zapracovány v definitivní redakci výborů ústavně právních. Děkuji vám.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu poslancovi Bendovi za prednesenú správu. Ďalej má slovo spravodajca výborov Snemovne národov poslanec Michal Kurťák. Prosím, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kurťák: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, pripojil by som sa k slovám predrečníka a chcel by som len doplniť určité záležitosti.

V prvom rade sme dostali z legislatívneho odboru FZ legislatívne doplnky, ktoré by mali byť v § 8 ods. 2 - vložiť za slová "Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky" slovo "Prahy". Ďalej sa tam potom používa legislatívna skratka hlavné mesto Praha.

Potom v § 19 ods. 4 nahradiť slová "z nich" slovami "z týchto politických strán a politických hnutí". Ide o to, aby nemohla vzniknúť zámena na politické kluby, o ktorých sa predtým hovorí. Nie sú to teda vecné zmeny, len zmeny legislatívne, a preto by som odporúčal, aby sa zahrnuli do spravodajskej správy ústavnoprávnych výborov.

Teraz by som chcel prejsť k celkovému zákonu. Musíme si uvedomiť, že pokiaľ sme sa rozhodli prijať ústavný zákon o referende, musíme urobiť aj ďalší krok, ktorým by malo byť prijatie tohto zákona, kde sa hovorí o tom, ako sa má referendum uskutočňovať. Preto dávam na zváženie aj poslancom, ktorí majú v tejto chvíli určité výhrady k otázke, resp. k dobe konania referenda, aby túto okolnosť zvážili, prihliadli na ňu a pri hlasovaní o zákone hlasovali pre, aby sme vytvorili všetky podmienky pre možnosť kedykoľvek referendum prijať.

Vzhľadom k vládnemu návrhu zákona ústavnoprávne výbory prijali niektoré zmeny, dotkol by som sa tých podstatnejších.

Jedna je, že v referende sa môžu klásť otázky, ktoré sa navzájom vylučujú, takže nie je tam už možnosť, že sa navzájom vylučujú, ale musia sa navzájom nevylučovať.

Ďalej, referendum sa môže konať v priebehu dvoch dní, pôvodný návrh hovoril, že sa môže konať len v jednom dni. Tu sme vyšli v ústrety Slovenskej národnej rade.

Základná vec bola v § 19, kde boli podstatné zmeny v časových náväznostiach. Čo sa týka dĺžky kampane, pôvodný návrh bol 40 dní, to sa zmenilo na 12. Tým pádom sú ďalšie náväznosti - zmeny medzi vyhlásením referenda a uskutočnením referenda, zmeny v náväznosti na to, čo sa týka vysielacej doby v rozhlase a televízii a zároveň aj minimálnej doby, ktorá patrí politickým klubom, zastúpených vo Federálnom zhromaždení.

Ako spravodajca výboru ústavnoprávneho výboru Snemovne národov odporúčam snemovni, aby za tento zákon hlasovala.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Kurťákovi za prednesenú správu. Teraz otváram k návrhu rozpravu. Ako prvý sa prihlásil pán poslanec Lux. Dávam mu slovo.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolím si dva pozměňující návrhy k tomuto zákonu.

K § l9 odst. 4 - doporučujeme jménem klubu KDU vypustit "úměrně k celkovému počtu členů jejich poslaneckých klubů" a nahradit "rovnoměrně mezi všechny poslanecké kluby". V odst. 6 téhož paragrafu - "po uplynutí doby kampaně před referendem je další přesvědčování pro určitý způsob hlasování o referendu slovem, písmem, zvukem a obrazem zakázáno ve státních, veřejných..." - navrhujeme vypustit slovo "státních".

Zdůvodnění tohoto návrhu: Co se týče kampaně po uplynutí doby, domníváme se, že nemůžeme zákaz stanovit jen na státní prostředky a všechny soukromé prostředky aby mohly v kampani pokračovat, je třeba, aby tato kampaň nemohla pokračovat žádnými prostředky. Co se týče rovného přístupu poslaneckých klubů z pohledu kampaně, domnívám se, že nemůžeme připustit majorizaci, protože by to byl výrazný precedens do příštích řádných voleb. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Prosím, aby ďalšie návrhy boli predkladané písomne. Ďalej hovorí pán poslanec Sokol.

Poslanec SN J. Sokol: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, o referendu se zde mluví již téměř rok a náš poslanecký klub - tehdy ještě poslanecký klub Občanského fóra - byl jedním z jeho hlavních zastánců. Domnívám se, že stojí za to si připomenout vývoj, který za rok nastal. Tento vývoj nedal za pravdu těm, kteří v referendu především viděli možnost jeho zneužití, kteří se referenda obávali jako prostředku, který by mohl ohrožovat demokracii. Domnívám se, že naopak dal za pravdu těm, kteří v referendu viděli prostředek, jak se v obtížných situacích opřít přímo o mínění našich voličů, našich občanů. Domnívám se, že tato okolnost je dnes dostatečně patrná.

Mrzí nás, že ústavní zákon o referendu byl poznamenán zejména úvahami o možnostech zneužití referenda a že byl příliš zúžen. Nicméně jsme pro něj hlasovali i v této zúžené podobě a i návrh prováděcího zákona, jak jej navrhují ústavně právní výbory, budeme podporovat.

Předseda FS A. Dubček: S technickou poznámkou sa ešte hlási pán poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Omlouvám se, že jsem zapomněl jednu důležitou věc, že klub KDU tento návrh zákona podporuje.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má ďalej pán poslanec Kanis.

Poslanec SN P. Kanis: Vážený pán predseda, vážené kolegyne, vážení kolegovia, mám štyri pozmeňujúcee návrhy, ktoré sa týkajú problému, či predseda a podpredseda jednotlivých komisií majú byť volení alebo určení lósom. Vzhľadom na potrebnú nestrannosť pri vykonávaní referenda by bolo vhodnejšie, aby predseda aj podpredseda týchto komisií sa určovali lósom, teda, aby neboli volení. Keby sa volili, tak je tu veľká možnosť, že nebude uplatnená nestrannosť práce komisie.

Preto by som navrhoval zmeniť znenie § 13 ods. 2 takto: "Na prvom zasadnutí určí lós z členov federálnej komisie jej predsedu a prvého podpredsedu." V tejto logike určovania predsedu a podpredsedu lósom pokračujú aj pozmeňujúce návrhy, pokiaľ ide o ústrednú komisiu, okresnú a okrskovú komisiu. Teda ďalší pozmeňujúci návrh: Navrhujem zmeniť § 14 ods. 2 takto: "Na prvom zasadnutí určí lós z členov ústrednej komisie predsedu a prvého podpredsedu."

Tretí pozmeňujúci návrh - zmeniť znenie § 15 ods. 2 takto: "Na prvom zasadnutí určí lós z členov okresnej komisie predsedu a prvého podpredsedu."

Štvrtý pozmeňujúci návrh - zmeniť znenie § 16 ods. 2 takto: "Na prvom zasadnutí určí lós z členov okrskovej komisie predsedu a podpredsedu."

Tu mám zároveň otázku na navrhovateľa a na spravodajcu, či tu náhodou nedošlo k chybe, či tam má byť podpredseda alebo prvý podpredseda. Pri predchádzajúcich troch komisiách sa jednalo o prvého podpredsedu. To je len technická pripomienka.

Navrhujem ďalej vypustiť v § 18 slová "bývalých mestských národných výborov", pretože podľa znenia aj § 28 sú tieto slová tam zbytočné. Myslím, že je to celkom samozrejmé.

V § 33 navrhujem - keď referendum podľa ústavného zákona o referende môže rozhodovať zásadné otázky štátoprávneho usporiadania a nie iné referendum, potom aj formulácia § 33 ods. 1 sa mi zdá nadbytočná a stačilo by tam, aby miesto "keď sa konalo" začínala veta "referendum na rozhodnutie zásadnej otázky."

To sú moje pozmeňujúce návrhy. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu poslancovi Kanisovi. Opäť prosím, aby pripomienky, pozmeňujúce návrhy a doplnky, boli odovzdávané spravodajcom písomne. Slovo má poslanec Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedo, dámy a pánové, naše stanovisko klubu OH vyjádřil Jan Sokol, předseda klubu - já bych pouze navrhl některé drobné úpravy, které podle nás předkládaný text zpřesní.

S odkazem na § 3 odst. 1 ústavního zákona o referendu, navrhuji zařadit nový odst. 1 do § 3 vládního návrhu zákona o způsobu provádění referenda, tisk 853, ve znění návrhu ústavně právních výborů - tisk 953. Tento odst.1 by upřesňoval způsob, kterým je postupován návrh prezidentovi a jakým způsobem je zjišťováno stanovisko národních rad.

Odstavec 1: "Návrh na vyhlášení referenda předloží Federální shromáždění do pěti dnů od jeho přijetí národním radám obou republik k vyjádření. Vyjádření národních rad Federální shromáždění připojí k návrhu předkládanému prezidentovi ČSFR. Pokud se národní rada k návrhu na vyhlášení referenda nevyjádří do dvaceti dnů ode dne, kdy jí byl předložen, platí, že se k němu vyjádřila poslední den této lhůty."

Druhý pozměňovací návrh se týká § 13 - je určitou korekcí pozměňovacího návrhu, který přede mnou přednášel poslanec Kanis. Pro případ, že by federální, ústřední, okresní či okrsková komise na svém prvním zasedání nezvolily ze svých členů předsedu a prvního místopředsedu, protože žádný z členů by nezískal potřebnou nadpoloviční většinu hlasů, je třeba stanovit, že se v takovém případě předseda a první místopředseda určí losem. Doporučuji proto, aby v předkládaném textu v § 13, odst. 2 byl na závěr doplněn tento text:

"Pokud se předseda a první místopředseda nezvolí, určí se losem. Losování řídí nejstarší člen federální komise." Podobně jako poslanec Kanis navrhuji, aby to bylo promítnuto i do dalších paragrafů, které hovoří o ústřední, okresní a okrskové komisi, to znamená, aby v § 14 odst. 2, v § 15 odst. 2 a v § 16 odst. 2 byl doplněn stejný text, přičemž označení komise federální se nahradí označením příslušné komise ústřední, okresní, okrskové, podle toho, které komise se ustanovení týká.

Dále vzhledem k tomu, že provozovatelé televizního a rozhlasového vysílání nejsou dotováni ze zákona ze státních prostředků, je třeba uvážit, zda by jim alespoň částečně neměly být ze státních rozpočtů hrazeny náklady spojené s poskytnutím vysílacího času politickým stranám v době kampaně před referendem podle § 19 odst. 2 a 3. Proto navrhuji v § 19 vložit za odst. 5 nový odst. 6 tohoto znění:

"Úhrada za užívání telekomunikačních zařízení se hradí v rozsahu vysílacího času poskytnutého podle odst. 2 ze státního rozpočtu federace a v rozsahu vysílacího času poskytnutého podle odst. 3 ze státního rozpočtu příslušné republiky."

V návaznosti na následující odstavce je třeba přečíslovat a v návaznosti na tuto úpravu v § 19 je nezbytné v § 31 odst. 3 na závěr doplnit slova "s výjimkou úhrad za užívání telekomunikačního zařízení podle § 19 odst. 6". To je ten nový odstavec.

Ustanovení § 29 odst. 2, které stanoví fyzickým a právnickým osobám podnikajícím v oboru polygrafické činnosti povinnost za úplatu zajistit, aby dokumenty potřebné pro referendum byly včas a řádné rozmnoženy, aniž by byla vzata v úvahu možnost povinné osoby tuto povinnost plnit, je problematické. Proto doporučuji v § 29 odst. 2 vložit za slovo "povinné" slova "odpovídajícímu technickým možnostem jejich provozu". To je třeba vždy zvážit.

Nakonec za účelem upřesnění postupu předsednictva FS, předsednictva ČNR a předsednictva SNR při zasílání rozhodnutí přijatého v referendu k vyhlášení ve Sbírce zákonů v souvislosti se žádostí o přezkoumání ústavnosti postupu referenda, zejména pak v případě, kdy žádost o přezkoumání byla podána, avšak ústavní soud porušení ústavnosti nezjistil, doporučuji upravit § 34 odst. 2, 3 a 4 takto:

" Odst. 2: Pokud žádost o přezkoumání ústavnosti postupu referenda vyhlášeného podle článku 3 odst.1 ústavního zákona nebyla ústavnímu soudu doručena ve lhůtách podle odst. 1, zašle předsednictvo FS rozhodnutí přijaté v referendu (§ 33 odst. 1) k vyhlášení ve Sbírce zákonů (článek 5 odst. 3 ústavního zákona) do tří dnů po uplynutí nejzazší lhůty podle odst. 1.

" Odst.3: Pokud žádost o přezkoumání ústavnosti postupu referenda vyhlášeného podle článku 3 odst.2 ústavního zákona nebyla ústavnímu soudu doručena ve lhůtách podle odst. 1, zašle předsednictvo národní rady příslušné republiky rozhodnutí přijaté v referendu k vyhlášení ve Sbírce zákonů do tří dnů po uplynutí nejzazší lhůty podle odst. 1."

A na závěr, to se týká toho, byla-li žádost o přezkoumání doručena:

"Odst. 4: Byla-li žádost o přezkoumání ústavnosti postupu referenda ústavnímu soudu doručena ve lhůtách podle odst. 1, avšak ústavní soud porušení ústavnosti postupu referenda nezjistil, zašle předsednictvo FS, jde-li o referendum vyhlášené podle článku 3 odst. 1 ústavního zákona nebo předsednictvo národní rady příslušné republiky, jde-li o referendum vyhlášené podle článku 3 odst. 2 ústavního zákona, rozhodnutí přijaté v referendu k vyhlášení ve Sbírce zákonů do tří dnů od vyhlášení nálezu ústavního soudu."

Domníváme se, že to bude upřesnění předkládaného návrhu. Děkuji Vám za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP