Úterý 5. listopadu 1991

Společný zpravodaj výborů SL E. Valko: Mám poslednú poznámku ako spravodajca, a to k uzneseniu § 2 "predmet podnikania". Boli tu totiž niektoré návrhy pri reišení expertnej skupiny, resp. výkladové problémy s týmto paragrafom. Pokiaľ sme si všimli § 2 ods. 1 je totožný s § 2 nového živnostenského zákona, č. 455/1991 Zb., ktorý vylučuje tzv. zamestnávanie podnikateľov, keď napríklad podnikateľ zamestnáva ako druhého podnikateľa predavača. Jednoznačne pod podnikateľom sa rozumie sústavná zárobková činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom a - a to je dôležité - vlastným menom, ale na vlastnú zodpovednosť, predovšetkým za účelom tlače. Toto ustanovenie vylučuje tzv. zamestnávanie podnikateľa na základe rozhodnutia živnostenského úradu, ktorým sa obchádzali daňové predpisy. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Tým sme hlasovali o všetkých pozmeňujúcich návrhoch, ktoré boli predložené v rozprave. Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o celom návrhu zákona. Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášania schopné, pretože je prítomných 56 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a 55 zvolených v Slovenskej republike a 101 poslancov Snemovne ľudu. Opakujem znovu, že pri schvaľovaní tohto návrhu zákona platí zákaz majorizácie.

(15.04 hodin)

Pýtam sa vás, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, kto súhlasí s návrhom Obchodného zákonníka a s uznesením navrhnutým ústavnoprávnymi výbormi, pripraveným podľa pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov a podľa odporúčania snemovňového spravodajcu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Prosím pracovníčky Kancelárie, aby po dobu hlasovania neroznášali žiadne dokumenty, pretože rušia poslancov.

(Hlasuje se.)

(SN - ČR 48, SR 55, SL 101)

Snemovňa národov - česká časť štyridsaťosem, slovenská časť päťdesiatpäť, Snemovňa ľudu stojeden.

Kto je proti? (SN - ČR 0, SR 0, SL 0)

Snemovňa národov - česká časť nikto, slovenská časť nikto, Snemovňa ľudu nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN - ČR 8, SR 0, SN 0) Snemovňa národov - česká časť osem, slovenská časť nikto, Snemovňa ľudu nikto.

Osem poslancov zvolených v Českej republike

v Snemovni národov sa hlasovania zadržalo. Hlasovali všetci poslanci prítomní v snemovni.

Môžem konštatovať, že poslanci oboch snemovní zákon schválili. (Potlesk.)

Po súhlasnom uznesení oboch snemovní Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo Obchodný zákonník. Ďakujem podpredsedovi vlády pánu Rychetskému za výklad, obom spravodajcom za prednesenú správu a za prácu s pozmeňujúcimi návrhmi a samozrejme vám všetkým, ktorí ste sa zúčastnili dopracovania tohto rozhodujúceho legislatívneho dokumentu.

Ďalej budeme pokračovať hlasovaním o pozmeňujúcich návrhoch, ktorými sa mení a doplňuje zákon o Občianskom súdnom poriadku. V tejto časti bude Federálne zhromaždenie viesť prvý pospredseda Federálneho zhromaždenia, pán poslanec Jičínský.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, kolegové, neodcházejte z jednací síně, protože předpokládám, že nás nebude dělit dlouhý čas od hlasování. Rozpravu k této věci jsme ukončili, nyní patří závěrečné slovo panu místopředsedovi vlády, jako navrhovateli. Zároveň se připraví zpravodajové ke svým závěrečným vystoupením.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte, abych závěrečné slovo omezil na stanovisko vlády. Stanovisko vlády jednak k tisku 965 obsahujícímu zpravodajskou zprávu ústavně právních výborů, jednak k návrhům, které zazněly v rozpravě.

Pokud se týče tisku 965, zmíním pouze ty návrhy, které vláda neakceptuje a o kterých je tedy třeba hlasovat jako o návrzích pozměňujících k vládnímu návrhu. Z tisku 965 se to týká na str. 3 pouze té pasáže v § 9, která je pod písm. bb), kde navrhují ústavně právní výbory zvýšit částku z 20 000, jak navrhoval zákon na 50 000, kde se domníváme, že by hranice měla zůstat 20 000 pro příslušnost krajských soudů při rozhodování obchodních sporů v prvém stupni.

Samostatnou úvahu si zaslouží návrhy na to, aby obchodní rejstříky nebyly vedeny, tak jak tomu bylo dosud, okresním soudem v sídle krajského soudu, ale návrh vlády je na to, aby nadále obchodní rejstříky vedly krajské soudy. Chtěl bych zdůraznit skutečnost, že rozhodování složitých obchodních sporů u krajských soudů si logicky vyžaduje návrat k tomu, co v naší zemi bylo od roku 1918 až do roku 1950, čili k tomu, že obchodní rejstříky byly vedeny krajskými soudy a při nápadu žaloby v obchodní věci vlastně první krok soudu byl, že zjišťoval z obchodního rejstříku, zda se věc týká obchodní organizace, zda je splněna příslušnost a pod.

Náš návrh na přenesení agendy obchodních rejstříků ke krajským soudům je tedy logická. Proto ani nesouhlasíme s návrhem společné zprávy na str. 3, poslední část bodu 5, poslední - kde se navrhuje vypustit z § 9 odst.4 písm. b).

Další nesouhlas vlády se týká až bodu 27 na s. 7 společné zpravodajské zprávy, kde se navrhuje zvýšit hranici pro vydávání platebních rozkazů z 50 000 na 100 000 Kčs u věcí obchodních. Domníváme se, že hranice 50 000 u rozhodnutí sporu bez jednání pouhým platebním rozkatem je dostačující.

Obchodních rejstříků se týká i na str. 8 v bodě 30 čtvrtá pomlčka. Pokud ovšem budou tyto návrhy u ústavně právních výborů přijaty, pak bude třeba přijmout řadu dalších návrhů přednesených v rozpravě.

Na str. 9 společné zpravodajské zprávy došlo patrně k překlepu. Slova "pokud se jimi neomezuje osobní spor" a tak dále, nemají být zařazena na konci věty, ale mají být vsunuta za slova "sporů". Předpokládám, že to bude opraveno a že tedy nepůjde v tomto případě o výhradu.

Chtěl bych říci, že ke společné zpravodajské zprávě už má vláda toliko jednu výhradu, a to je návrh ústavně právních výborů pod bodem 70, a opět jenom část toho návrhu pod písm. bb). Tento návrh směřuje k tomu, aby generální prokurátor měl právo podávat stížnost proti porušení zákona proti rozhodnutí soudů tam, kde se realizuje ústavní princip správního soudnictví, kde tedy soud přezkoumal správní rozhodnutí státních orgánů. Domníváme se, že by nebylo dobré, aby tam, kde se uplatnilo přezkumné právo nezávislého soudu, zákon připouštěl právo prokuratury přezkoumávat rozhodnutí soudu a napadat ho tímto mimořádným opravným prostředkem. To je důvod, proč v tomto případě nesouhlasíme.

Se všemi ostatními návrhy z tisku 965, společné zprávy ústavně právních výborů, vláda souhlasí.

Nyní mi dovolte stručné vyjádření k textu, který je nazván "Pozměňovací návrhy k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje občanskosoudní řád a notářský řád" a jsou to návrhy, které byly vneseny v dnešní rozpravě. S prvními dvěma návrhy pana poslance Világiho nesouhlasím z důvodů, o kterých jsem hovořil. Jde o ten posun působnosti, pokud jde o vedení obchodního rejstříku, ke krajským soudům. Pokud by však tento posun byl realizován, souhlasí vláda s dalším návrhem na nový text § 200 d), jako máme v tomto textu.

Dále souhlasí se všemi návrhy na této první straně a se všemi návrhy na druhé straně a nesouhlasí až s návrhy pana poslance Hrivíka a pana poslance Kováče. Dovolte mi několik slov k návrhům pana poslance Hrivíka.

Musím otevřeně říci, že pan poslanec Hrivík fakticky navrhl, aby se tímto zákonem už rozdělila federace na dva nezávislé státy, aby se tímto zákonem zcela odstranila působnost Nejvyššího soudu federace, aby se nejen tam, kde my navrhujeme rozhodování krajských soudů jako v prvním stupni, ale i tam, kde již dnes rozhodovaly krajské soudy v prvním stupni, protože k tomu byly vázány mezinárodními dohodami, to je oblast důchodového zabezpečení, aby i v těchto případech se odebrala působnost krajským soudům, převedla se na okresní soudy. Výsledek by byl ten, že soudní soustava této země by nebyla v oblasti nejdůležitější, to je v oblasti občanskoprávní, vůbec zastřešena Nejvyšším soudem federace.

Chtěl bych zdůraznit, že vláda měla pádné důvody, proč chce ve vybraných okruzích sporů zajistit rozhodování soudy v prvním stupni na úrovni krajských soudů. Jde - jak dobře víme - v podstatě o tři okruhy. Jde o složité obchodní spory, spory z práv průmyslových a patentových, jde o spory o ochraně osobnosti a jde o spory z tiskových zpráv, kde došlo ke zneužití ústavního práva na šíření informací. V těchto třech oblastech považujeme za nezbytné nejen zajistit kvalifikované rozhodnutí na prvním stupni již na úrovni krajských soudů, to je zkušenými soudci, ale otevřeně říkám, že považujeme za důležité, aby se naplnila myšlenka a zásada ústavní Listiny práv a svobod o rovném postavení občanů před zákonem, aby tato myšlenka byla realizována i v úrovni soudní, to je aby bylo možno sjednotit judikaturu všech tří nejvyšších soudů, aby neskončilo judikování na úrovni nejvyššího soudu republiky, ale aby bylo možné sjednotit rozhodování o federálních zákonech na úrovni federace. Přitom náš návrh nesměřuje k tomu, že by Nejvyšší soud federace rozhodoval nějaké spory meritorně. Už jsem zdůraznil, že veškeré meritorní rozhodování se odehraje na rovině soudů republikových. Federální Nejvyšší soud by byl příslušný pouze u několika mimořádných opravných prostředků formou dovolání podaných Nejvyššímu soudu, neměl by právo tyto spory rozhodovat, ale zaujal by stanovisko a buď by rozhodnutí rozsudky potvrzoval, nebo by je rušil, nemohl by je však nahradit rozsudkem novým. To je důvod, proč návrhy pana poslance Hrivíka, tak, jak zde odezněly, nepovažujeme za přijatelné.

Další návrhy jsou návrhy pana poslance Kováče. Všechny návrhy pana poslance Kováče směřují k zachování působnosti Generální prokuratury a jejích orgánů v oblasti občanskoprávní. Chtěl bych zdůraznit, že šíře, v jaké jsou navrženy, v podstatě odpovídá dnešnímu stavu. Dnešní stav se nám přirozeně jeví jako nežádoucí. Je takový, že prokuratura může v civilním soukromoprávním sporu zahájit řízení podáním žaloby za účastníka nejen bez jeho vědomí, ale i proti jeho vůli. Může do jakékoli věci vstoupit se všemi právy účastníka. Uvědomme si, že jde o majetkové spory, že jde o spory mezi občany, kde by mělo být jejich vůlí, zda povedou spor a jakým způsobem ho povedou, a jejich právem dispozice s předmětem sporu.

Z těchto důvodů plně souhlasíme s návrhem zpravodajské zprávy, aby zůstalo zachováno právo prokuratury, ale ve věcech, kdy nejde o spor mezi dvěma účastníky, ve věcech způsobilosti k právním úkonům, ve věcech prohlášení za mrtvého a ve věcech rejstříkových, ale nikoli ve věcech, které jsou sporem klasickým majetkovým mezi dvěma účastníky.

Zbývá, abych se vypořádal s návrhy pana poslance Wagnera a pana poslance Šamalíka. Návrhy pana poslance Šamalíka jsou prakticky totožné s návrhy pana poslance Világiho, přednesenými ve zpravodajské zprávě, takže vláda je akceptuje. Zbývá jediný návrh pana poslance Wagnera na straně 3 dole a následující. Týká se § 157, ve kterém navrhuje, aby písemné vyhotovení rozsudku bylo účastníkům doručeno nejméně do 30 dnů od jeho vyhlášení. Návrh je formulován trochu nešťastně, ale je motivován naprosto pochopitelně. Pokud by návrh zněl jinak, že je povinností soudů vypravit rozsudky do 30 dnů od jejich vyhlášení, pak bych z tohoto místa odpovědně mohl prohlásit, že by jej vláda akceptovala. Ale nelze uložit soudu, aby je doručoval v této lhůtě, neboť občanskosoudní řád o doručení má samostatné ustanovení. Například není-li zastižen účastník, jehož bydliště je známo, v místě svého bydliště, dochází k doručení takzvaným uložením na poště, podáním oznámení s tím, že doručení nastává ex lege patnáctý den po tomto aktu. Akceptováním ustanovení pana poslance Wagnera bychom tento institut náhradního doručení zcela zrušili, protože by prakticky všechny rozsudky musely být doručovány fyzicky soudem a nikoli poštou. Z těchto důvodů je akceptovat nemůžeme.

To je celé souhrnné stanovisko federální vlády k návrhům, které zazněly k občanskému a notářskému řádu. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi Rychetskému. Prosím nyní zpravodaje pana poslance Ševčíka a pana poslance Világiho. Prosím poslance, aby se z kuloárů odebrali do jednací síně. Znovu vyzývám poslankyně a poslance, kteří se zdržují v kuloárech, aby zaujali svá místa v jednací síni, budeme projednávat jednotlivé pozměňovací návrhy a hlasovat o nich.

Znovu žádám kolegy, aby se vrátili do jednací síně, abychom mohli přistoupit k hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Žádám zejména kolegy z české části Sněmovny národů, aby se vrátili do jednací síně.

Vážení kolegové a kolegyně, můžeme přistoupit k hlasování. Prosím, abyste zaujali svá místa, budeme hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Prosím pana zpravodaje, aby uvedl první návrh.

Mějte ještě chvilku strpení, zpravodajové se dohodnou o postupu projednávání pozměňovacích návrhů.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Začneme § 85 odsek 4, kde som navrhoval vypustiť slovo "trvalé". Vláda a spravodajcovia s tým súhlasia. Je to hneď na prvej strane tlači o pozmeňujúcich návrhoch novely zákona, ktorým sa mení a doplňuje Občiansky súdny poriadok a Notársky poriadok. To znamená, že začíname § 85 ods. 4. Môj návrh znie vypustiť slovo "trvalé".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, budeme hlasovat, návrh je jasný, vláda souhlasí, zpravodajové doporučují, jde o § 85 odst. 4, kde se má vypustit slovo "trvale".

Budeme hlasovat, upozorňuji, že v tomto případě nejde o zákon se zákazem majorizace, čili hlasují Sněmovna národů a Sněmovna lidu najednou, Sněmovna národů hlasuje jako celek, stačí prostá většina přítomných.

(l5.32 hodin)

Budeme hlasovat, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(SN 77, Sl 73 ) Děkuji.

Kdo je proti? (SN 1, SN 0) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (SN 14, SL 13) Děkuji. 77 pro, 1 proti, 14 se zdrželo ve Sněmovně národů, ve Sněmovně lidu 73 pro, nikdo proti, 13 se zdrželo, obě sněmovny návrh přijaly. Prosím pana zpravodaje o další návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP