Je to ustanovení, které bylo v minulosti nesmírně
využíváno, ustanovení o přechodu
užívacího práva v případě
tzv. trvalého opuštění domácnosti
uživatelem. Chtěl bych ovšem zdůraznit,
že skutečnost, že nějaké ustanovení
je často zneužíváno, sama o sobě
nemůže být důvodem pro to, abychom to
ustanovení likvidovali, ale abychom zvažovali, jak
je nově formulovat, jak je upravit tak, aby svůj
účel plnilo. Kdybychom je zlikvidovali, soudím,
že bychom navodili nežádoucí účinek.
Chtěl bych ještě jednou připomenout:
uvědomme si, že to jsou obecná ustanovení
o všech druzích bytů, ne jen o malé
skupině bytů, které jsou nebo budou v domech
v soukromém vlastnictví. Takže ustanovení
o ochraně nájemníků nemůžeme
posuzovat pouze v té jediné možné pozici
nájemník a soukromý vlastník, který
byl v této zemi 40 let perzekuován, a nyní
je třeba nějakým způsobem mu učinit
zadostiučinění. Jsou to ustanovení
obecného charakteru na všechny občany této
země.
Je tedy třeba, podle mého názoru, §
78 přinejmenším do doby, než bude v této
zemi trh bytů, ponechat.
Pan poslanec Schneider dále navrhuje novou formulaci §
711 odst. 1, kde bych naopak doporučoval, aby se zvážila
jedna jediná změna v dikci, a pak by bylo možné
ji naprosto akceptovat, a to slovo "souvisel" nahradit
slovem "souvisí". Minulý čas, který
zakládá možnost soudní výpovědi
z bytu, který nějak souvisí s prostorami
sloužícími k obchodu atd., činí
toto ustanovení velice nebezpečným. "Souvisel"
znamená, že tak souvisel třeba v době
války Jihu proti Severu nebo v době bitvy na Bílé
hoře, ale že již dávno třeba nesouvisí.
Vím, že této chyby jsme se dopustili i my ve
vládním návrhu. Je třeba tam použít
přítomný čas.
Pokud se týče druhé části odst.
2, tam musím zdůraznit výrazný nesouhlas
s tímto návrhem. Návrh na to, aby nárok
na náhradu bytovou nebyl vůbec zakotven v občanském
zákoníku, ale aby byl ponechán na libovůli
soudu případ od případu, je návrhem,
který výrazně oslabuje práva vlastníků
domů, jejich právní postavení a jejich
právní jistoty stejně jako práva nájemníků,
jejich právní postavení a jejich právní
jistoty. Není vůbec vhodné přijímat
normy, ve kterých budou jakékoli státní
orgány, ať to bude nezávislý soud nebo
orgány státní správy, rozhodovat na
základě volné úvahy. Naopak, je v
zájmu právní jistoty účastníků
nájemních vztahů, aby zákon stanovil,
kdy je nárok a kdy není nárok na bytovou
náhradu.
Další návrh je návrh pana poslance Világiho
k § 711 - vláda souhlasí.
Další návrh je návrh pana poslance Schneidera
k § 712. Chtěl bych zdůraznit, že tento
návrh akceptujeme, ale nikoliv v této podobě,
nýbrž v podobě, kterou navrhuje pan poslanec
Világi. Je tomu tak proto, že návrh pana poslance
Schneidera vychází z toho, že zákony
národních rad nejen stanoví postup pro přidělování
bytových náhrad, ale dokonce vymezí i pojem,
co to je bytová náhrada. To by odporovalo
Listině práv a svobod, neboť by jiné
vymezení toho, co to je právo na náhradu,
mohlo být jiné v České republice a
jiné ve Slovenské republice. To by znerovnoprávnilo
naše občany.
Pan poslanec Schneider navrhuje vypustit § 713, 715 a 716.
Já bych chtěl říci, že vypuštění
těchto ustanovení je teoreticky možné,
prakticky by to znamenalo, že by federální
vláda musela okamžitě přijmout vládní
nařízení a vrhnout to do vládního
nařízení. Kdyby tak neučinila, protože
zcela oprávněně rušíme bytový
zákon tímto zákoníkem, tak by prvního
ledna nastalo právní vakuum a tato země by
neměla vymezeny takové instituty, jako je služební
byt, právní režim služebního bytu
apod. To, pokud se týče § 713 a 714.
Pokud se týče § 715 a § 716, chtěl
bych opět zdůraznit jistý nesoulad. Paragraf
715 je výměna bytu. Je to jeden z klasických
smluvních institutů. Je to institut, který
by mohl být jedním z institutů, který
nám jediný velice rychle a účinně
pomůže vytvořit trh s byty. Jakmile budeme
mít stupňované nájemné na Hanspaulce
a v Karlíně, ve výhodné lokalitě
a v jiné lokalitě, jakmile budeme mít tento
právní režim, pak teprve může dojít
k pohybu lidí mezi byty a pak teprve může dojít
k tomu, že budeme mít takové podmínky
pro realizaci bytové politiky, jaké očekáváme
v podmínkách tržního hospodářství.
Když zablokujeme možnost výměny bytu i
pro toto přechodné období i u státních
bytů i u družstevních bytů, zavádíme
nový způsob konzervování těchto
poměrů a nemožnosti jejich změn, neboť
- jak víme - volné byty žádné
nejsou v této zemi, rozhodně ne v celé řadě
velkých aglomerací.
Pan poslanec Vild navrhuje doplnění § 715 -
vláda souhlasí.
Pan poslanec Világi navrhuje doplnění §
719 - vláda souhlasí.
Přeskočím návrhy pana poslance Vosčeka,
neboť jsme o nich hovořili, a následuje návrh
pana poslance Bobovnického na úpravu změn
v paragrafech 788 a dalších. Chtěl bych říci,
že vláda souhlasí.
Další návrh je návrh pana poslance Tahyho,
který svým způsobem koresponduje s návrhem
pana poslance Hubálka. Chtěl bych zdůraznit,
že realizace tohoto návrhu by znamenala, že jedna
kategorie občanů bez jakéhokoli svého
přičinění a své vůle
v bytech, do kterých byla prostě přikázána
minulým režimem, bude mít dnem účinnosti
tohoto zákona úplně jiné právní
postavení než jiná kategorie občanů.
A jen podle toho, zda jsou v domě, který nezměnil
po dobu 40 let svého majitele nebo který změnil.
Další negativní právní dopad návrhu by byl, že jedna kategorie vlastníků by byla zvýhodněna proti jiné kategorii vlastníků. V tomto případě ti, kteří byli vlastníky nepřetržitě a režim je nepostihl tak, jako ty, které konfiskoval, by měli lepší právní postavení než ti, kterým byl majetek konfiskován a nyní jim má být vrácen. Tudy vskutku cesta nevede.
Poslanec Világi navrhuje v § 876 nové znění
zájmových sdružení. Vláda souhlasí.
Poslední návrh, který zde mám, je
návrh, o kterém se nebude hlasovat, protože
záleží na tom, zda bude přijata myšlenka
inkorporace osobního vlastnictví k bytu v nové,
transformované podobě či ne. Vláda
nesouhlasí, protože se domnívá, že
je třeba připravit nový zákon o vlastnictví
k bytům. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a nyní mají slovo zpravodajové.
Myslím, že podle pořadí pan zpravodaj
Ševčík jako první a potom pan zpravodaj
Világi.
Společný zpravodaj výborů SN V. Ševčík:
Vážené kolegyně a kolegové, mám
za to, že po tak neobvyklém, až vyčerpávajícím
slovu pana místopředsedy vlády v podstatě
není již k věci co říci, zejména
ne už z obecné pozice.
Nejzajímavější a v podstatě nejvážnější
problém, který se vynořil proti veškerému
očekávání je otázka prekluze
a promlčení. Stanovisko vlády, které
vám bylo tlumočeno mým předřečníkem
plně odpovídá jednak našemu přesvědčení,
jednak i povaze institutu, který má být zrušen.
Pan kolega dr. Vosček nás v tom dobrém slova
smyslu tvrdošíjností přiměl k
tomu, že jsme si nakonec vyžádali i stanovisko
fakulty, profesorů občanského práva.
Nebyli jsme si totiž jisti, zda skutečně v
těch starých, dnes už dávno neplatných
zákonných předpisech občanskoprávních,
zda tento institut skutečně byl nebo nebyl. Byli
jsme vedeni tím, že zejména ve starém
rakouském občanském zákoníku
z r. l811, že jde, řekl bych, o klasický institut
zániku práva a nevidíme důvodu - i
když samozřejmě názory v tomto směru
nemusí být jednotné, a bude záležet
také na vašem stanovisku, zda se rozhodnete pro tu
či onu variantu - proč by tento institut měl
být odstraňován.
Byla tomu věnována velice dlouhá debata do
večerních hodin. Stanovisko pana doktora Vosčeka
je v podstatě takové, že zde se vlastně
zamýšlená úprava zaměřuje
proti občanům. Poukazuje na to, že vlastně
jestliže při vzájemném smluvním
vztahu - já to řeknu na příkladu -
např. mezi obchodníkem a kupujícím
dojde k takové situaci, že obchodník po uplynutí
stanovené lhůty hodlá vyhovět nárokům
z reklamace nebo podobně, že by zde vlastně
šlo o bezdůvodné obohacení, kterým
by se mohly i zakládat důvody k dalším,
případně i soudním sporům.
Samozřejmě, že v tom stanovisku je jisté
racionální jádro. Nicméně naše
stanovisko je zase takové, že lhůty jsou od
toho, aby určitým způsobem, v určitém
čase řešily právní vztahy, jinak
řečeno, jestliže jdu koupit do obchodu mléko
a jestliže na to mléko je stanovena reklamační
lhůta např. tři dny, tak si musím
být vědom toho, že po uplynutí této
lhůty už nárok nemám. Jinými
slovy, v našem stanovisku dáváme přednost
pocitu právní jistoty. I když samozřejmě
je nutné dodat, že pokud bychom odstranili právo,
což je smysl, promlčecí námitce zůstane
právo samozřejmě zachováno, zůstává
zde zachováno i plnění nad rámec námitky
- je to něco, čemu se říkalo naturální
obligace, kde víceméně posunujeme ty principy
pro to, aby se už nebylo možno s nimi v obecné
promlčecí lhůtě, a ta je poměrně
dlouhá, aby se k nim nebylo možno vracet.
Zdůrazňuji zde znovu, že pohledy na věc
mohou být různé. Naše stanovisko je
shodné se stanoviskem kolegy Világiho a je takové,
že není důvodu tento institut ze zákona
odstraňovat.
Druhý velký problém, který ostatně
byl předvídán - jestli mohu připomenout
svoji zpravodajskou zprávu - vyslovil jsem své obavy
o tom, že půjde o věci velice sporné
v otázkách nájmu, bytů apod. Já
mám za to, že zde bylo již řečeno
vlastně vše. Chtěl bych se zmínit ještě
o jedné věci a sice v souvislosti s početnými
návrhy kolegy Schneidera, které pokládáme
racionálně za rozumné, nicméně
nevyslovujeme s nimi souhlas mimo to, co zde bylo řečeno
ústy zástupce vlády také proto, poněvadž
vlastně zcela odbourávají novou koncepci,
která je zakotvena v § 712 zpravodajské zprávy
a kde se vytváří instituce bytových
náhrad. Bytové náhrady se zde rozdělují
do tří kategorií - jde o náhradní
byt, o náhradní ubytování, eventuálně
o přístřeší a navíc ještě
se mezi těmi kategoriemi dělá rozdíl
podle toho, o jaký výpovědní důvod
je zánik nájemního poměru opřen.
Řečeno jinak, u těch klasických neplatičů,
hrubců, násilníků apod. lze za určitých
podmínek, k nimž mimo jiné patří,
že nejde o ženatého muže či vdanou
ženu s dětmi - poněvadž tam se přece
jenom musí zase respektovat a chránit zájem
nezletilých dětí - lze přikázat
přístřeší.
A konečně máme za to, že povaha této
materie je taková, že je žádoucí,
aby byla upravena zcela jednotně v celém státě.
Tuto jednotnou úpravu vyžadujeme.
A konečně, a ani v tom se nelišíme od
stanoviska vlády, je zde ta problematika, která
je navozena pozměňovacími návrhy pana
poslance Bendy. I zde si dovoluji připomenout, že
jsem na to již ve svém úvodním slově
poukazoval, že pro obě stanoviska lze přinést
určitou argumentaci, která má v sobě
racionální jádro. Bohužel - a opakuji
to vlastně již po druhé - skutečně
není v moci zákonodárce stejně tak
jako není v moci soudu, aby vytvořili nějaké
náhradní byty apod. Naše stanovisko je takové,
že ve světle současné situace při
posuzování i sociálního postavení
našich občanů, z nichž převážná
část je odkázána na nájmy bytů,
tomuto návrhu za současné situace vyhovět
možné není.
Ovšem co bych chtěl zdůraznit je ještě
to, že zejména návrh pana dr. Bendy, pokud
jde o úpravy bytových závad, které
by měly být limitovány tří
nebo šestiměsíčním nájemným,
že snad i zde v jistém směru jde o jakési
nepochopení. Bylo argumentováno tím, že
si na účet majitelů domů nájemce
může byt natolik zvelebit, že by jednak mohl
překročit danou kategorii bytu - řečeno
těmi starými pojmy - a jednak že by to šlo
na úkor pronajímatele. To je ovšem klam, protože
v zákonu je především zdůrazňováno,
že musí jít o závady, které brání
řádnému užívání
bytu, čili v podstatě jde o havarijní situaci.
Ve snaze motivu tohoto návrhu jsme ochotni natolik vyjít
vstříc, že jsme ochotni, pokud na to samozřejmě
pan dr. Benda přistoupí, poněvadž jinak
s tímto návrhem nemůžeme disponovat,
že bychom ještě ty podmínky zpřísnili
tím, že bychom tam vložili slova:" jen v
nezbytné míře", tedy že by bylo
možné odstraňovat závady v bytě
jen v nezbytné míře.
To je vše, pokud jde o úvodní slovo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Chce druhý
zpravodaj také využít svého práva
a promluvit?
Společný zpravodaj výborů SL O. Világi:
Ja si myslím, že moji predrečníci vyčerpali
celú tématiku tak dokonale, že sa k tomu už
nemusím vyjadrovať. Až na to, že samozrejme
budú prípady, kedy nebudú totožné
naše stanoviská so stanoviskami vlády.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslance, kteří
se zdržují v kuloárech, aby zaujali své
místo v jednací síni, budeme hlasovat. Je
třeba, aby tu bylo potřebné kvórum,
protože jde o zákon, kde platí zákaz
majorizace, čili tady budeme potřebovat mít
větší počet poslanců než
při hlasování o zákonu o rozhlasovém
a televizním vysílání.
(V následujících několika minutách
předsedající opětovně vyzýval
poslance k návratu do sálu.)
Vážené kolegyně a kolegové, přistoupíme
k hlasování o pozměňovacích
návrzích k novele občanského zákoníku.
Prosím vás všechny o klid a soustředění,
protože pozměňovacích návrhů
je poměrně hodně. Je tu vládní
návrh, k němu je společná zpráva
výborů. S některými body společné
zprávy výborů místopředseda
vlády nesouhlasí, čili jednání
může být dosti komplikované. Je třeba,
abychom postupovali klidně a soustředěně.
Pokud máte za to, že to či ono nebylo v pořádku
nebo že se třeba některý bod vypustil,
což by se mohlo stát, prosím o procedurální
poznámku.
Prosím poslance Ševčíka, aby uvedl první
pozměňovací návrh. Upozorňuji,
že jde o pozměňovací návrhy k
novele občanského zákoníku. Je to
tisk, pod jehož titulem je napsáno "Návrhy
přednesené zpravodajem poslancem Világim".
Tento tisk má celkem 19 stran a k němu je připojena
ještě jedna strana - návrh poslance Doksanského.
Vezměte si tento tisk k ruce a zároveň společnou
zprávu výborů (tisk 966).
Společný zpravodaj výborů SN V. Ševčík:
Pane předsedající, pokud mohu, navrhuji,
aby o návrzích, které jsou na straně
první, nebylo hlasováno. Jde pouze o formální
úpravy a sněmovny by je mohly vzít pouze
na vědomí.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, myslím, že
o tom nemusíme hlasovat.
Společný zpravodaj výborů SN V. Ševčík:
Poslanec Schneider navrhuje v § 1 vypustit slova "rozvoj
soukromého podnikání a tržního
hospodářství". Proti vypuštění
nejsou námitky. Původní záměr
byl v interpretační směrnici dát jakýsi
obecný pokyn, že i k těmto cílům
by při výkladu mělo být přihlíženo.
Nic se tedy nestane, když to vypadne. Doporučujeme,
aby návrhu bylo vyhověno.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Je třeba říci,
že vláda také souhlasí. Myslím,
že stačí to stručně připomenout,
protože řada poslanců nebyla při podrobném
stanovisku pana místopředsedy vlády a jde
o to, aby o tom poslanci byli informováni. Budeme hlasovat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Kdo je pro tento pozměňovací
návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!
(SN ČR 50, SN SR 48, SL 83) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR l,SN SR 0, SL 0) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 0, SN
SR l, SL 0) Děkuji. Pro bylo 50 v české části
Sněmovny národů, l proti, nikdo se nezdržel,
ve slovenské části 48 pro, nikdo proti, l
se zdržel. Sněmovna národů návrh
přijala. Ve Sněmovně lidu 83 poslanců
hlasovalo pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel, 3 poslanci
nehlasovali. Návrh byl přijat.
Poslanec SN V. Ševčík: Další návrh,
rovněž pana poslance Schneidera, k § 11 - navrhuje
slovo "občanské" nahradit slovem "osobní"
nebo je vypustit. Vláda s takovýmto stanoviskem
nesouhlasí, naše zpravodajské stanovisko je
stejné, neboť máme za to, že pojem občanská
čest v tomto slova smyslu je širší než
pojem osobní čest v Listině základních
práv a svobod, tedy že jde v tomto smyslu o rozšíření
a prosím tedy o svým způsobem specifickou
a kvalifikovanou opravu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Schneider -
trvá na hlasování? (Ano.) Pan poslanec Černý,
technická připomínka.
Poslanec SL J. Černý: Mám prosbu a dotaz.
Nebylo by možné jet tak, jak jsou napsané pozměňovací
návrhy, tedy po paragrafech? Předpokládám,
že pan dr. Ševčík přeskočil
§ 5 poslance Kloknera.
Poslanec SN V. Ševčík: Omlouvám se vám,
máte pravdu, je to dáno tím, že jsou
dva tisky, které nejsou totožné.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Musíte, pane poslanče,
jít podle nového tisku, který mají
všichni poslanci k dispozici. Budeme vám tolerovat
v některých věcech třeba pomalejší
odůvodnění.
Byl už návrh na projednání pozměňovacího
návrhu pana poslance Schneidera. Hlasovali bychom o něm,
pak se vrátíme a budeme postupovat podle tisku,
který jsem uváděl.
Návrh je jasný, kdo je pro pozměňovací návrh pana poslance Schneidera, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN ČR 27, SN SR 36, SL 39) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR 4, SN SR l, SL l4) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 20,
SN SR l0, SL 34) Děkuji.
V české části 27 pro, 4 proti, 20
se zdrželo, ve slovenské části Sněmovny
národů 36 pro, l proti, l0 se zdrželo. Ve Sněmovně
lidu 39 pro, l4 proti, 34 se zdrželo. Několik poslanců
nehlasovalo. Návrh přijat nebyl.
Poslanec SN V. Ševčík: Vrátil bych se
nyní k § 5 poslance Kloknera. Z důvodů,
které byly řečeny, nedoporučujeme
tento návrh, máme za to, že rozhodování
správními orgány je na místě
tam, kde jsou známy místní poměry,
jako jakýsi filtr před vlastními soudními
spory je zcela na místě.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Klokner - trvá
na hlasování? (Ano.) Budeme tedy hlasovat.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (SN ČR
0, SN SR 11, SL l0) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR l9, SN SR 5, SL l7) Děkuji.
Zdržel se hlasování? (SN ČR 31, SN SR
32, SL 59) Děkuji. Ve Sněmovně národů
v české části nikdo pro, l9 proti,
31 se zdrželo, ve slovenské části 11
pro, 5 proti, 32 se zdrželo. Ve Sněmovně lidu
l0 pro, l7 proti, 59 se zdrželo. Návrh přijat
nebyl.
Poslanec SN V. Ševčík: Další pozměňovací
návrh je opět pana poslance Schneidera, týká
se § 12.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pan poslanec Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Omlouvám se, ale jen pro formální
správnost - k § 11 to byly vlastně dva návrhy.
První návrh nahradit, druhý úplně
vypustit. Pokud i k tomu druhému návrhu platí
negativní stanovisko, tak tento návrh stahuji. Je
tomu tak?
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, ano je tomu
tak.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: K § 12 poslanec Schneider doporučuje
v odst.3 před slova "zvukové záznamy"
vložit" obrazové" a... Doporučujeme
návrhu vyhovět.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Můžeme hlasovat,
kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko! (l6.00 hodin) (SN ČR 53, SN SR
46, SL 87) Děkuji.
Kdo je proti? (SN ČR 0, SN SR 0, SL 0) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN ČR 0, SN
SR 2, SL 2) Děkuji.
Ve Sněmovně národů v české
části 53 pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.
Ve slovenské části 46 pro, nikdo proti, 2
se zdrželi. Ve Sněmovně lidu 87 pro, nikdo
proti, 2 se zdrželi. Návrh byl přijat.
Společný zpravodaj výborů SL O. Világi:
Teraz by sme mali hlasovať o alternatíve II, ktorú
navrhli ústavnoprávne výbory. Potom by bola
alternatíva III, variant, ktorý navrhol poslanec
Schneider. To znamená, že najskôr by sme mali
hlasovať o alternatíve, ktorú obsahuje spoločná
správa ústavnoprávnych výborov. Vláda
trvá na tom, aby ako alternatíva I bol považovaý
variant, ktorý navrhuje vláda. Ide o § 18,
ide o právnické osoby, ods. 2. Jedná sa o
tlač 966, strana 3. Vláda neodporúča,
spravodajcovia tiež neodporúčajú. Ide
o text, ktorý je uvedený v tlači 966.