Proto navrhuji, aby ani bod 91 zpravodajské zprávy
nebyl učiněn součástí vládního
návrhu, ale naopak, aby se o něm hlasovalo jako
o pozměňovacím návrhu, který
samozřejmě nepodporujeme.
Nyní mi dovolte stručné stanovisko k pozměňovacím
a doplňovacím návrhům, předneseným
v rámci rozpravy obou sněmoven.
V materiálu, který byl rozmnožen, na str. 1
jsou pozměňovací návrhy, o kterých
předpokládám, že se nebude vůbec
hlasovat, neboť oba zpravodajové sdělili, že
jde o opravy ze společné zpravodajské zprávy
obou sněmoven. Dostávám se proto k následujícím
návrhům od str. 2.
Jako první je zde návrh pana poslance Schneidera
na to, aby v § 1 odst. 1 byla vypuštěna slova
"rozvoj soukromého podnikání a tržního
hospodářství". Za předkladatele
mohu říci, že s tímto návrhem
souhlasíme.
Další návrh byl uplatněn panem poslancem
Kloknerem, který navrhoval vypustit celý §
5 občanského zákoníku. Paragraf 5
občanského zákoníku je ustanovením
o předcházení soudních sporů
za účasti ingerence státu o možnosti,
než se vyvolá soudní spor, požádat
orgán státní správy o zásah,
o sjednání nápravy.
Jsem si plně vědom toho, že toto ustanovení,
které v modifikovaném podobě bylo v občanském
zákoníku i v minulých letech, nebylo příliš
účinné. Přesto se domnívám,
že každé ustanovení, které umožňuje
předcházet soudním sporům, je ustanovení,
které je žádoucí v normě soukromoprávní,
a proto přes pochopení o dobrém úmyslu
pana poslance Kloknera tento návrh nedoporučuji.
Další návrh byl návrh pana poslance
Schneidera k § 11, kde v pasáži o občanské
cti navrhuje nahradit tento termín termínem "osobní
cti". Kdybychom pojímali izolovaně návrh,
patrně by se dočkal naší jednoznačné
podpory, ale když se podíváme na celé
ustanovení zjistíme, že jde o ochranu občanské
cti a lidské důstojnosti. Ústavní
listina práv a svobod zakotvila princip, že v normách
nižší právní síly lze rozšiřovat
práva, která zaručuje listina, nikoliv však
zužovat. Předkladatel je toho názoru, že
použití termínu "občanské
cti a lidské důstojnosti" je jedním
z případů rozšíření
ochrany než pouze "osobní cti". Měl
bych na to několik případů, ale nebyly
by právě vhodné do sněmovny. Ale všichni
víme, že "osobní čest" je
skutečně termín, který se týká
jedné stránky osoby občana, občanská
čest má širší i politickou dimenzi.
Byl bych proto rád, kdyby pan poslanec Schneider toto zvážil,
zda není vhodné použít termín
"občanská čest" a zda by svůj
návrh nestáhl.
Další návrh pana poslance Schneidera - navrhoval
do § 12, odst. 3 doplnit slova, před zvukové
záznamy "obrazové". Tento návrh
je zcela přirozeně správný, plně
jej podporujeme.
Další návrh je opět návrh pana
poslance Schneidera, týká se § 18, odst. 2,
o tom jsem již hovořil, a nejlépe je skutečně
se vrátit k té vládní verzi návrhu,
návrh evidentně směřoval k nepřesnému
textu společné zprávy zpravodajů,
který jsem již zde, dá se říci,
kritizoval.
Další návrh je návrh pana poslance Világiho,
týká se § 18, tedy téhož, jde o
totéž, tedy o návrat té zpravodajské
zprávy do původní verze vládního
návrhu, netřeba komentáře.
Pan poslanec Schneider, pokud se nadací týče,
předložil návrh na novou formulaci. Ovšem
podobný návrh předložil i pan poslanec
Világi a musím říci za předkladatele,
že všechny tyto návrhy, které pro zpřesnění
vítáme, jsou dobré, ale myslím si,
že návrh pana poslance Világiho by byl přesnější.
Pan poslanec Janča navrhuje takové změny
§ 20b o nadacích, které by zcela posunuly smysl
občanského zákoníku a které
nelze akceptovat. Navrhuje, aby kromě nadací začal
občanský zákoník používat
i termín "účelový fond",
ale termín "účelový fond"
je termínem z veřejného práva, je
to termín, který do soukromého práva
nepatří. To je důvod pro to, že se nedomníváme,
že je vhodné vedle nadací zřizovat insitutci
podobnou, snad jenom s jiným názvem, ale přitom
se stejným obsahem.
Pan poslanec Janča dále navrhuje, aby nadace vznikala
registrací u příslušného soudu
a takto navrhuje novou formulaci odstavce 3. Chtěl bych
říci, že toto je věc, která musí
být řešena tím zákonem, který
navrhoval pan poslanec Schneider i pan poslanec Világi,
to je zákonem, který upraví právní
režim nadací. V občanském zákoníku
není vhodné zakládat zvláštní
působnost soudu, navíc ve věcech nesporných.
Pan poslanec Janča má další návrh, kde navrhuje doplnit do toho povinného výčtu stanov nadace i kmenové jmění a způsob kontroly použití finančních prostředků. Chtěl bych říci, že oba tyto návrhy jsou návrhy, které bude třeba inkorporovat do toho zákona o zřizování nadací a nikoliv do občanského zákoníku. Z těchto důvodů též jménem předkladatele nevyslovuji kladné stanovisko.
Další návrhy jsou právě návrhy
na to, aby občanský zákoník obsahoval
zmocnění pro přijetí samostatného
zákona, který upraví právní
režim nadací. Jde o dva návrhy pana poslance
Schneidera, číslo 2 a pana poslance Világiho,
číslo 5. Soudím, že návrh pana
poslance Világiho je přesnější,
hovoří o zákonu Federálního
shromáždění, máme tím,
nechci říci jistotu, ale pravděpodobnost,
že nedojde ke sporu o kompetence, bude-li zákon přijat
v této podobě, že bude tento zákon projednáván.
Dalším návrhem je návrh pana poslance
Schneidera, který je velmi závažný.
Navrhuje buďto vypustit z občanského zákoníku
§ 20f, to je jeho varianta druhá, anebo jej doplnit
slovy, která by tomuto ustanovení dala takový
smysl, že zájmová sdružení právnických
osob lze zakládat pouze, není-li tomu tak, za účelem
vytváření zisku. Chtěl bych zdůraznit,
že občanský zákoník, pokud tomu
dobře rozumím, návrh směřuje
k tomu, aby se zakázala podnikatelská činnost,
že občanský zákoník je normou,
která nemůže zakazovat nikomu, za žádných
okolností podnikatelskou činnost. Podnikatelská
činnost je upravena ve speciálních normách,
v obchodním zákoníku, v živnostenském
zákoníku a v celé řadě dalších
norem, kde je zvláštní právní
režim. Nebylo by vhodné, aby občanský
zákoník pro jeden druh právnických
osob zakazoval podnikatelskou činnost, navíc dokonce
s použitím slov "nikoliv za účelem
vytváření zisku", protože pak by
to sdružení i skutečnost, že si uložilo
svůj majetek do banky na procenta , vlastně porušovalo
zákon, protože úrok už je zisk, nehledě
k tomu, že není smyslem ani této, ani jiných
norem, komukoliv bránit v podnikání, rozlišovat
subjekty tímto způsobem. Bude-li takové zájmové
sdružení podnikat, bude mít povinnost podle
živnostenského zákona či podle obchodního
zákoníku se též zapsat do podnikového
rejstříku a teprve pak bude moci podnikat. Touto
cestou tento problém vůbec neřešíme.
Další návrh pana poslance Schneidera je k §
21, tisk zpravodajské zprávy, tento návrh
si myslím, byl již akceptován v úvodním
slově, je nepochybné, že je třeba z
této dikce vypustit slovo "obec".
Další návrh je pana poslance Kloknera, který navrhoval ze speciálního ustanovení o právních účincích akceptů smlouvy, v případě prodlení akceptanta, založit zákonný pokyn pro takový akcept v písemné formě. Chtěl bych říci, že občanský zákoník, jak dobře víme, notifikační princip prakticky opouští, ponechává ho ve výjimečných případech u nemovitostí. Zde zavedení notifikačního principu pro akcept smlouvy, i když samotná smlouva nemusí být v písemné podobě, by bylo neorganickým zásahem, a proto též nedoporučujeme. Následuje návrh pana poslance Világiho, který se posléze prolíná celým předloženým textem a který je zásadního charakteru. Pan poslanec Világi chce z celého textu občanského zákoníku vypustit na všech místech termín "registrace státním notářstvím" nebo jakýkoliv pojem státní notářství, čímž bychom předjímali to, co nás nesporně očekává, to je zrušení této instituce a zavedení nového systému. Domnívám se však, že tato anticipace nepřísluší občanskému zákoníku.
Jediný, kdo má ve své působnosti zrušení
státních notářství a zavedení
jiného systému, například evidenci
nemovitostí, jsou zákonodárné sbory
republiky. To není v kompetenci Federálního
shromáždění. Systém, který
navrhuje pan poslanec Világi, z textu občanského
zákoníku státní notářství
vypustit a na závěr jej zase vložit a napsat
tam, že tam, kde se o něm nemluví, se vlastně
o něm mluví,že státní notářství
bude vykonávat funkce soudů až do doby, než
tyto funkce bude moci vykonávat soud, to není způsob,
který by byl pro občanský zákoník
nejvhodnější. Chci tím zejména
zdůraznit skutečnost, že občanský
zákoník není norma, která by měla
zakládat zvláštní působnost soudů.
Působnost soudů je třeba založit občanským
soudním řádem.
Pan poslanec Schneider předložil sérii návrhů,
týkajících se § 128a a zákona
o osobním vlastnictví bytů, dosud platného.
Především chce vypustit § 125, kde je
ustanovení, které odkazuje na zvláštní
zákon upravující vlastnictví k bytům
a právní režim. V návaznosti na vypuštění
tohoto ustanovení pan poslanec Schneider navrhuje inkorporaci
některých ustanovení z tohoto nesporně
přežilého zákona do občanského
zákoníku. Jménem vlády bych chtěl
odpovědně prohlásit, že tento záměr
je naprosto správný a racionální,
ale systémově není toto nejvhodnější
způsob řešení. To, co je potřeba,
aby vláda předložila, jakmile bude platit občanský
zákoník, který už obsahuje jasné
ustanovení, že byty jsou předmětem občanskoprávních
vztahů, koupě, prodeje a čehokoli, aby ten
zvláštní právní režim byl
ve zvláštním zákoně. Jeden důvod,
který nás vede k tomuto návrhu - a ty důvody
jsou celkem tři - je ten, že občanský
zákoník by neměl upravovat ta veřejnoprávní
ustanovení. Druhý důvod je, že si nejsme
jisti, zda se podařilo skutečně beze zbytku
z toho dnešního zákona o vlastnictví
k bytům přejmout všechna potřebná
ustanovení, a zda tedy můžeme tento zákon
bez dalšího zrušit. Třetí a nejzávažnější
důvod je ten, že novela nebo nový zákon
o vlastnictví k bytům bude muset evidentně
obsahovat ustanovení transformačního charakteru
o transformaci dnešního bytového majetku, a
to už občanský zákoník ani návrh
pana poslance Schneidera neobsahuje.
Z těchto důvodů jsme skupinu návrhů
pana poslance počínaje paragrafem 125 až k
paragrafu 128b nedoporučili.
Dále byl předložen návrh poslance Tomsy,
aby § 128 byl doplněn o nový odstavec 3, který
budu parafrázovat - a omlouvám se předem,
že patrně nikoli přesně - aby občanský
zákoník obsahoval zákaz likvidace rybníků
a lesních porostů za účelem stavebních
či jiných změn. Chtěl bych říci,
že toto ustanovení nepochybně do našeho
právního řádu patří,
ale stejně tak nepochybně nepatří
do občanského zákoníku. To je ustanovení
veřejnoprávní, zakazující jistou
formu činnosti. Z těchto důvodů nedoporučujeme.
Pan poslanec Klokner navrhl vypustit z § 128 odst. 2. To
je ustanovení, které prakticky doslova opakuje Listinu
práv a svobod o tom, že vyvlastnění
je možné jen na základě zákona,
mimořádně apod. Soudíme, že vypuštění
by nic neřešilo, naopak pasáž o vlastnickém
právu nezbytně požaduje opakování
principu, že jiná forma vyvlastnění
v této zemi není možná.
Když dovolíte, tak všechny návrhy poslance
Világiho, které se prolínají textem
a týkají se odstranění státního
notářství z občanského zákoníku,
už nebudu dál posuzovat, protože jsem se k nim
už vyjádřil v předchozí pasáži.
Další je návrh poslance Boroše, který
navrhuje doplnit odst. 3 § 125c slovy, že soud je ve
zvlášť odůvodněných případech
oprávněn zřídit vlastníkovi
neoprávněné stavby za náhradu vlastnické
právo k pozemku, potřebnému k užívání
stavby. Tento návrh nelze akceptovat. Jednak nemůžeme
občanským zákoníkem založit pravomoc
soudu, aby někomu zřizoval vlastnictví konstitutivním
výrokem. Vlastnictví vzniká, jak víme,
z titulu ať smluvního, děděním
apod., ale nikoli tím, že by soudy v této zemi
jako v minulosti mohly někomu zakládat vlastnictví.
Nemůžeme to akceptovat ještě z jednoho
důvodu. Kdybychom to akceptovali, co by se stalo s původním
vlastníkem? Ten návrh neřeší,
jaké právní následky nastanou tomu,
kdo byl vlastníkem toho pozemku. Řekli jsme si před
chvílí, že ústava říká,
že je na základě zákona lze vyvlastnit.
Návrh pana poslance Boroše proto nelze akceptovat.
Další je návrh poslance Hrivíka na straně
6, pořadové číslo 7. Navrhuje vypustit
§ 369a. Pan poslanec Hrivík navrhuje vypustit možnost
vydědění. Je to návrh, který
je v naprosté kontroverzi s jinými návrhy,
které zde zazněly naopak na posílení
možnosti vydědění. Chtěl bych
zdůraznit, že vydědění jako institut
je stejně staré jako občanské právo.
Každý právní řád samozřejmě
institut vydědění obsahuje a dává
právo vlastníkovi, aby o svém vlastnictví
svou vůlí pojednával nejen za svého
života, ale i - jak říkáme - mortis
causa, neboli pro případ smrti. Návrh poslance
Hrivíka proto nedoporučujeme.
Přeskakuji návrhy poslance Világiho, všechny,
které se týkají státního notářství.
Další je návrh poslance Romana. Pan poslanec
Roman přehlédl, že to, co navrhl, je už
v návrhu vládním novely občanského
zákoníku. Na druhé straně však
díky tomuto přehlédnutí nás
upozorňuje na to, že náš návrh
je naprosto vadný. Navrhovali jsme, aby ve třetí
dědické skupině dědily děti
sourozenců, to je synovci a neteře, to znamená,
aby dědily dříve než prarodiče.
Navrhovali jsme, aby linie pobočná ve třetím
stupni měla přednost před linií ascendentů
a descendentů, to je přímé ve druhém
stupni. Tento návrh opravil ve svém návrhu
pan poslanec Világi, navrhuji to akceptovat, ale přesunout
do 4. skupiny a neteře a synovce učinit zákonnými
dědici až po prarodičích.
Další je návrh pana poslance Bobovnického,
který se týká téhož, to je vnuků,
prarodičů, ovšem to je návrh, který
je právě řešen návrhem pana poslance
Világiho, a proto jej nedoporučujeme.
Pan poslanec Hrivík dále navrhuje vypustit §
476b. To je návrh, který se týká případů
testování osobami, které jsou nějakým
způsobem handicapovány.
Chtěl bych říci, že těchto návrhů
zde padla celá řada ze strany pana poslance Hrivíka,
Fišery a Doksanského.
Komise expertů, zpravodajů i předkladatel
navrhují nové znění, které
v podstatě vychází z návrhu pana poslance
Doksanského, který umožňuje i osobám
handicapovaným jednat nikoli výlučně
před státním notářem, tj. před
úřadem, s tím, že prakticky celý
návrh pana poslance Doksanského je akceptován,
jen je rozdělen do samostatných odstavců,
aby zákon vedle sebe nestavěl na roveň nezletilé,
nevidomé atd.
Pan poslanec Benda navrhuje takovou úpravu § 489,
podle které by se krátily nároky nepominutelných
dědiců. Chtěl bych říci, že
vláda by souhlasila - pokud by souhlasil pan poslanec Benda
- s rozdělením tohoto návrhu na dvě
části: na část týkající
se nezletilých dětí a na část
týkající se zletilých. U nezletilých
se nedomníváme, že je možno přijmout
zákon, kterým omezíme jejich práva,
omezíme jejich možnost, jejich nepominutelnost jako
dědiců a snížíme jejich zákonné
nároky. U zletilých dětí je to nárok,
který koliciduje s vlastním principem vydědění
a s principem svobodné vůle. Pokud by tedy byl takto
rozdělen při hlasování návrh
pana poslance Bendy, s prvou částí, pokud
se nezletilých týče, bychom nesouhlasili,
ale pokud se zletilých týče, ano. V opačném
případě bychom nesouhlasili s návrhem
jako takovým.
Dovolte mi nyní několik slov - byť vím,
že mluvím velice dlouho - k návrhu pana poslance
Vosčeka, který se rovněž prolíná
celým textem. Pan poslanec Vosček navrhuje zrušit
institut prekluze v občanském právu. Chtěl
bych říci, že institut prekluze v občanském
právu je také tak dlouho, jak existuje občanské
právo. Je i v obchodním zákoníku,
který dnes projednáváme, toliko na třech
místech, jak jsme zjistili. Je to institut, který
je významný ve vyjmenovaných případech,
samozřejmě, a v občanském zákoníku
je minimalizován pro posílení právní
jistoty všech účastníků.
O jaký institut jde? Jde o známou větu: "Neuplatní-li
právo např. do šesti měsíců,
právo zaniká." V předložené
novele prekluzivní lhůtu a institut prekluze máme
toliko ve dvou skupinách případů.
U uplatňování práv z odpovědnosti
za vady a u práva na slevu z nájemného. V
obou případech je v zájmu obou stran vždy,
aby bylo jasné, že uplynutím lhůty se
již nároky nedají uplatňovat a že
zanikají. Klasickým případem je prodej
potravin, kde je záruční doba krátká
- jsou potraviny, kde je šest dní, čtrnáct
dní. Bylo by absurdní, abychom jasně zákonný
pokyn "po této lhůtě zaniká"
změnili na pokyn "nárok se promlčuje",
neboť jak známo námitka promlčení
- její právní váha - je nulová,
nedojde-li k soudnímu sporu. Museli bychom ve všech
reklamačních sporech vlastně napřed
vyvolávat soudní spory, aby námitka promlčení
obstála. Myslím si, že i u uplatnění
slevy z nájemného je třeba posílit
právní jistotu vlastníka domu tak, aby věděl:
Po této lhůtě již nemůže,
jeho nárok zanikl, ode mne slevu požadovat. Proto
se domníváme, že institut prekluze má
v občanském zákoníku smysl, neboť
posiluje právní jistotu.
Pan poslanec Schneider navrhuje změnit § 607 odst.
1 - jsme stále na straně 8 - tak, aby předkupní
právo zpětné, resp. právo zpětné
koupě, nebylo vázáno na věc movitou,
ale naopak aby bylo možné pouze u věci nemovité.
Dovolte mi zdůraznit, že právo zpětné
koupě jsme zatím v občanském zákoníku
neměli. Zavádíme jej pouze u věcí
movitých z důvodu, které jsou obvyklé
ve většině právních řádů.
Bude-li pan poslanec Schneider nebo kdokoli jiný mít
věc movitou, třeba obraz Chagalla, a bude-li chtít
ho prodávat, plně sdílím, že
si vymíní, aby tento člověk jej neprodal
dál, a v případě, že by chtěl
obraz prodat, aby ho prodal zpět. Ale u nemovité
věci zakotvit právo zpětné koupě,
u nemovité věci, která může být
přestavěna, předělána, znamená
ve skutečnosti založit zákonem větší
břemeno, než jsou dnešní služebnosti,
které váznou na nemovitostech. Z těchto důvodů
se domníváme, že právo zpětné
koupě by mělo být spojeno pouze s prodejem
movitých věcí jako schůdný
institut, a nedoporučujeme tento návrh.
Pan poslanec Schneider dále navrhuje změnu §
625, a to opět posunem občanského zákoníku
do sféry veřejnoprávní. Například
tím, že se stanoví závazná lhůta,
ve které má být provedena oprava věci.
Navrhuje tuto lhůtu dva měsíce. Chtěl
bych zdůraznit, že za prvé občanský
zákoník není normou, která stanoví
lhůty. Občanský zákoník je
norma, která stanoví podmínky, za kterých
jednají strany, uzavírají smlouvy a je jejich
věcí, jaké si sjednají lhůty.
Za druhé bych chtěl říci, že
tento návrh je těžko akceptovatelný
též proto, že jeho přijetím se
nic nezmění, neboť občanský zákoník
nemá žádné ustanovení, jaký
právní režim bude, když lhůta nebude
dodržena. Nemá dokonce ani ustanovení, co učiníme,
kdy lhůta bude prokazatelně nesplnitelná.
Jsou opravy - generální opravy nějaké
nemovitosti - které nelze provést za dva měsíce.
Z těchto důvodů tento návrh nedoporučujeme.
Pan poslanec Vosček dále navrhl sérii návrhů
týkajících se prekluze a já již
proto nebudu o nich hovořit. Se zpravodaji i s předkladatelem
jsme se dohodli, že se o nich bude hlasovat an bloc.
Další návrh je opět návrh pana
poslance Schneidera, který navrhuje vypustit z § 635
odst. 4 poslední část věty. Paragraf
635 dále navrhoval novelizovat i pan poslanec Valko. Musím
říci, že ani jeden z těchto návrhů
vláda nedoporučuje akceptovat. První návrh
totiž znamená, že bychom do občanského
zákoníku zavedli zvláštní druh
sankce za odstoupení od smlouvy, i když ten, kdo odstoupí
od smlouvy, tak činil lege ratis z důvodu, které
zákon předpokládá, a on z toho žádný
prospěch neměl. Proto vážeme odstoupení
od smlouvy na povinnost též zaplatit druhé
smluvní straně náklady, když odstupující
z toho nějaký prospěch měl. Jinak
bychom se dostali do polohy sankce. Z těchto důvodů
také návrh nedoporučujeme.
Návrh pana poslance Valka - pan poslanec Valko zde není,
já to na něj mohu prozradit - není z jeho
hlavy. Návrh poslance Valka byl přednesen na základě
požadavků úředníků aparátu
ministerstva financí, byl přednášen
opakovaně na ústavně právních
výborech, kde byl odmítnut, a proto požádali,
aby zde byl znovu přednesen, proto jsme považovali
za slušné to přednést. Zpravodajové
jej o to požádali. Ale vskutku není přijatelný.
Zejména, když se na něj podíváme
- jsme na straně 11 - § 635 odst. 2 totiž pojednává
o případech, kdy po uzavření smlouvy
- jde o smlouvu o dílo - dojde ke změně cenového
předpisu. Představme si situaci, že si kdokoli
z nás u někoho, ať už firmy nebo fyzické
osoby, objedná nějaké dílo, dohodne
ceny a potom dojde ke změně cenového předpisu
- hovoříme samozřejmě o změně
směrem nahoru. Takový právní stav
musí mít za následek právo volby,
co budu činit z toho, kdo má zvýšenou
cenu zaplatit.
Ten by se měl rozhodnout: buď odstoupím od
smlouvy nebo to zaplatím, nebo se budu soudit. Z důvodů,
které nejsou dosti jasné, patrně jde o překlepy,
se to právo dává prodávajícímu.
Prodávající, který má nárok
na větší kupní cenu, by měl odstupovat
od smlouvy. Patrně jde o naprosté nedopatření.
Proto tento návrh, který je naprosto zmatený,
nedoporučujeme.
Další návrh byl návrh pana poslance
Schneidera. Týká se § 642 odst. 2. Je to návrh,
který je též potřeba posoudit. Je to
návrh na možnost odstoupení od smlouvy z důvodů
prodlení. Vládní návrh předpokládá
právo odstoupení od smlouvy dříve,
než nastaly účinky prodlení. Již
v okamžiku, kdy je nepochybné a nesporné, že
to prodlení nastane. Pan poslanec Schneider navrhuje vlastně
návrat k občanskému zákoníku
z roku 1964, tzn. vázat to právo odstoupení
až když účinky prodlení nastaly.
Myslím si, že vládní návrh je
lepší, protože posiluje právní
jistotu i toho povinného z té smlouvy. Pro něj
je výhodnější, když někdo
odstoupí včas, než když musí obě
strany čekat, až ty účinky prodlení
nastanou a pak teprve mohou odstoupit. Věřte mi
tedy, že i v tomto případě by bylo výhodnější
se přidržet vládního návrhu.
Pan poslanec Schneider navrhuje novelizaci § 655 odst. 1,
kde, tak jsme o tom hovořili před chvílí,
navrhuje zakotvit lhůtu pro odstraňování
vad. To je systém, který byl v minulém občanském
zákoníku, resp. v prováděcích
vyhláškách. Tam to bylo tak, že občanský
zákoník zmocnil krajské národní
výbory, aby stanovily lhůty, kdy se opravují,
v jakých lhůtách např. elektrické
spotřebiče, stavební práce atd. To
je veřejno-právní institut, který
do občanského zákoníku nepatří.
Kdybychom je tam měli, museli bychom tam také mít
ustanovení o sankcích za nedodržení
lhůt. A to by vůbec nebyl občanský
zákoník, to by byl trestní zákoník.
Další návrh se týká § 669
a navrhuje vystoupit odst. 3 a odst. 2. Nemýlím-li
se, tak zpravodajové v úvodním slově
tuto skutečnost opravili, neboť to bylo opraveno ve
zpravodajské zprávě. Takovou zde mám
poznámku. Jinými slovy, náš návrh
je: Ano, vyhovět, ale nebude třeba hlasovat, že
již bylo vyhověno.
Další návrh je návrh pana poslance Bobovnického,
který je třeba posuzovat komplexně. Je to
prakticky návrh přeřadit jednu pasáž
z § 677 do § 678.Tento návrh technicky je možný.
Ale při přednesení návrhu patrně
došlo k omylu, který učinil ten návrh
neprůchodný, protože místo "pozemků"
je zde použit termín "porostů". Je
nepochybné, že hovoříme o nájmech
zemědělských a lesních pozemků.
Porosty najímat nelze. Je to návrh, který
věcně občanský zákoník
nemění, jde jenom o přesun. Navrhujeme přidržet
se vládního návrhu.
Pan poslanec Fišera zde přednesl návrh týkající
se domů a bytů zvláštního určení,
který ovšem též přednesl pan poslanec
Doksanský, ve dvou variantách. Chtěl bych
zdůraznit, že po poradě se zpravodaji a experty
doporučujeme variantu II pana poslance Doksanského
jako nejúplnější.
Pan poslanec Benda navrhuje - a týká se to do značné
míry mého úvodního slova - institut,
podle kterého za situace, kdy byt nelze užívat
a vlastník nebo správce domu neodstraní závady,
které brání užívání,
může učinit na jeho náklady uživatel.
Je to institut starý tolik tisíc let jako občanské
právo. Je navrhováno, aby byl modifikován
horní hranicí, a to tak, že nárok na
úhradu těchto nákladů má nájemce
bytu jen do trojči šestinásobku měsíců.
Pokud byste přijali tento návrh tak ústavní
soud, bude-li jaký v této zemi, by jej musel zrušit.
Zavádí jasnou nerovnost občanů. Zavádí
princip, podle kterého ten, kdo má nízké
nájemné bude platit jinak, než ten, kdo vysoké
nájemné, podle kategorie bytů. Vrací
se k tomu, co není možné.
Vy i vláda musíme učinit jiný krok,
tj. zavést konečně ekonomické nájemné.
Nájemné, které bude jasně postačovat
nejen na pokrytí všech nákladů na provoz
bytového fondu, ale i na vytváření
zisku. Všechny ostatní cesty jsou cesty, které
ve skutečnosti nic neřeší a které
jsou proto neprůchodné.
Pan poslanec Bobovnický navrhuje doplnit § 693 novým
odstavcem, se kterým, byť mě velice mrzí,
opět musím vyslovit nesouhlas. Je to nová
speciální causa odpovědnosti za škodu,
která by zněla tak, že za závady a poškození
způsobené nájemcem se považuje i když
je způsobí osoba, která se zdržovala
v domě se souhlasem nájemce.
Dovolte mi, abych zdůraznil, že kdo odpovídá
za škodu stanoví občanský zákoník.
Zásadně za ni odpovídá ten, kdo ji
způsobí, to je škůdce. Máme zde
jednu výjimku v § 693, kde je logické, že
za škodu způsobenou v bytě nebo domě
nájemcem odpovídá nájemce i tehdy,
když ji např. způsobí jeho dítě
nebo příslušník rodiny.
Smysl tohoto ustanovení je jasný - zjednodušit
identifikaci škůdce. Rozšířit odpovědnost
nájemníků v bytech i na všechny, kdo
je nějakým způsobem navštívili
v domě a způsobili tam škodu, by byl způsob,
který by odporoval občanskému zákoníku
a jeho duchu.
Další návrh je návrh pana poslance Valka
k § 696. Navrhuje upravit odst. 3. Chtěl bych zdůraznit,
že s touto úpravou též nemůžeme
souhlasit. Jednak není vhodně formulovaná
a jednak se zabývá působností republikových
orgánů, ať to už bude obec v ČR
nebo obvodní úřad na území
SR.
Pokud si návrh přečteme, tak navíc
zjistíme, že obsahuje nevyvratitelnou právní
domněnku, kdy při nečinnosti dochází
ke změně smlouvy. To je závažný
zásah do principu smluvní vůle zakotveného
občanským zákoníkem. Neakceptujeme.
Pan poslanec Benda navrhuje, aby v § 696 odst. 1 řádek
čtyři bylo umožněno v zákonném
zmocnění budoucím predikovaným zákonem
umožnit i vyjmenování jiných právních
skutečností, které mohou zakládat
právo vlastníků domů k jednostranným
změnám uzavřených nájemních
smluv. Tento návrh lze akceptovat. Doporučujeme.
Pan poslanec Schneider - opět jsem přeskočil
- navrhuje zcela vypustit § 708. Motivy pana poslance Schneidera
všichni známe a myslím, že i sdílíme.
˙