Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Aj ja ďakujem pánovi poslancovi Tylovi.
Slovo má pán poslanec Josef Špaček,
pripraví sa poslanec Konečný.
Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo,
kolegyně a kolegové, chci k projednávanému
návrhu obchodního zákoníku říci
jen jednu poznámku a nemíním předkládat
žádný pozměňovací návrh,
spíš se chci za jeden doplňovací návrh
přimluvit.
My jsme jako Federální shromáždění
před časem významně omezili pravomoc
odborových organizací a tím i práva
pracovníků, práva zaměstnanců.
Mám na mysli novelu zákoníku práce,
kterou jsme před časem schválili. Tehdy asi
působila ta skutečnost, že jsme novelu zákoníku
práce projednávali poměrně brzy po
listopadové revoluci a mezi námi panovala značná
nedůvěra v proměnu odborů, domněnka,
jako kdyby šlo o staré odbory, součást
starého totalitního systému.
Ti z nás, kteří prosazovali tehdy omezení
práva odborů, zapomněli přinejmenším
na dvě významné skutečnosti. Především
na to, že v listopadové revoluci to byly stávkové
výbory, které sehrály významnou roli.
Snad tu nemusím uvádět příklady,
protože máme tyto události ještě
v dost svěží paměti, nezapomněli
jsme na ně. A právě z těchto stávkových
výborů přinejmenším ve značné
části podniků, institucí a organizací
vzešly nové odborové orgány. Úmyslně
říkám přinejmenším ve
většině podniků a organizací,
možná, že ne ve všech, nebo určitě
ne ve všech. V mnoha podnicích a organizacích
právě tyto nové odborové orgány
nebo ještě tehdy přetrvávající
stávkové výbory prosadily základní
personální změny a přispěly
tak k vytvoření nového managementu, nového
vedení, nového vedení státních
podniků a organizací.
Druhou takovou zapomenutou skutečností při
projednávání novely zákoníku
práce byly mezinárodní zkušenosti. Tyto
mezinárodní zkušenosti ukazují, že
vyspělá Evropa už dávno překonává
vztah, který se dá vyjádřit jako vztah
zaměstnavatele a zaměstnance, tím spíše
vztah kapitalisty a proletáře. Místo toho
se stále rychleji nejenom v ekonomickém myšlení,
ale i v ekonomické praxi prosazují vztahy spolupráce,
vztahy participace, vztahy spoluúčasti na vedení
podniku.
Já jsem osobně přesvědčen o
tom, že námi schválená novela zákoníku
práce v tomto směru způsobila spíš
škodu než prospěch. I zde, ve Federálním
shromáždění, mnohokrát od té
doby zaznělo, že se v řadě podniků
drží staré vedení. Zaznělo tu,
že jsou odstraňováni aktivní stoupenci
listopadové revoluce. A myslím, že stojí
za to, abychom se zamysleli nad tím, jestli my sami nebo
nakolik my sami jsme touto novelou zákoníku práce,
o které hovořím, k tomuto stavu přispěli.
Já se domnívám, že jsme k tomu přispěli
dost významnou měrou, že jsme k tomu přispěli
právě oním omezením práv odborů
spolurozhodovat v personálních otázkách.
A právě proto se přimlouvám za to,
abychom všichni věnovali pozornost a abyste i vy věnovali
podporu návrhům, které tu přednesl
kolega Ivan Fišera. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Špačkovi. Ďalej
vystúpi v rozprave pán poslanec Jinřich Konečný,
pripraví sa poslanec Sochor.
Poslanec SL J. Konečný: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, vážení
hosté, návrh obchodního zákoníku
se mi líbí, řada věcí je zde
absolutně nová, takže není možné
porovnání s hospodářským zákoníkem.
Domnívám se, že přizpůsobování
v těchto věcech západním normám
je jenom správné a že není nutné,
abychom vymýšleli to, co je jinde už zaběhnuté.
Přesto mám několik připomínek
k obchodnímu zákoníku.
V § 7 - organizační složka podniku - je
psáno, že odštěpný závod
je zde brán jako něco zvláštního.
Musí být zapsán v obchodním rejstříku.
Domnívám se, že různý typ právních
subjektů bude mít úplně různou
vnitřní strukturu. Tento pojem bych vyloučil
a nezdůrazňoval jeho zvláštní
postavení i v jiných paragrafech.
Dále k části druhé - obchodní
společnosti a družstva. Proti původní
novele hospodářského zákoníku
zde není část týkající
se tiché společnosti a konzorcia. Domnívám
se, že tyto pojmy jsou běžně uznávané
v ekonomické praxi vyspělých států,
a proto by měly být v obchodním zákoníku
definovány. Tichá společnost je vedena ve
smlouvě o tichém společenství. Je
to v díle 19 - mám dojem - ale konzorcium zde není
nikde definováno. Navrhuji to definovat jako společnost
v části druhé nebo typ smlouvy.
V § 765 - přeměna družstev na družstva
podle nového obchodního zákoníku.
Termín do dvou let se mi zdá příliš
dlouhý. Navrhuji zkrátit na jeden rok. Domnívám
se, že už nyní mají čas na jakékoli
změny a záměry do budoucna.
V hlavě druhé, zvláštní ustanovení
o některých obchodních závazkových
vztazích. Zde jsou jednotlivé typy smluv, řada
z těchto typů je pro podnikatelské subjekty
úplně nová. Stojí za úvahu,
zda by v komentářích nemohly být vydány
vzory těchto smluv jako nezávazné. U některých
typů smluv jsou pouze nepatrné rozdíly. Již
dnes je vydán vzorový zakladatelský plán
k zákonu o akciových společnostech.
Ještě bych jen k tomu doplnil: před chvílí
jsem měl možnost vyslechnout návrh kolegy Novosáda.
Myslím, že je velice opodstatněný a
že bychom ho měli podpořit. Děkuji za
pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Konečnému.
Prosím pána poslanca Sochora, aby sa ujal slova
a ďalej ako posledný, zatiaľ písomne prihlásený
vystúpi pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN V. Sochor: Vážený pane předsedo,
vážené kolegyně, kolegové, vážení
hosté, vznáším pozměňovací
návrh k § 562 odst. 2 písm. c), ve kterém
je definováno právo objednatele z vad díla,
tzv. záruka. Mimořádně dlouhá
lhůta pro uplatnění práva z odpovědnosti
za vady u staveb v trvání 5 let nemá oporu
v současném platném československém
právu. Takovou úpravu nemá ani zákoník
mezinárodního obchodu, který patří
k nejlepším normám v oblasti obchodního
práva. Jedná se o ekonomicky velmi závažné
ustanovení, dle kterého se zvyšuje záruční
lhůta za stavební práce na pět let.
Je opomíjena skutečnost, že záruční
doba je ekonomickou kategorií přímo související
s cenou. Nemá ani opodstatnění v praxi západoevropských
států a pomíjí záruční
lhůty pro materiály a výrobky zabudované
ve stavebním procesu.
Proto doporučuji v citovaném písmenu c) vypustit
slova "a u staveb do pěti let". Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sochorovi, slovo odovzdávam
poslancovi Rostislavovi Senjukovi.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, omluvte moje vystoupení,
které se vztahuje ke stejné problematice jako zde
navrhovala paní kolegyně Sahligerová, ale
domnívám se, že by bylo třeba ještě
odůvodnit z některých jiných hledisek
to, co tady tvrdila.
Můj pozměňující návrh
je mírně modifikovaným návrhem pozměnovacího
návrhu kolegyně Sahligerové a zněl
by - doplnit do § 763 nový odstavec tohoto znění:
"Hospodářské smlouvy uzavřené
před l. 5. l990 s termínem plnění
po 31. 12. 1992 se přepracují podle tohoto zákona,
pokud o to požádá jedna ze smluvních
stran. Přepracování těchto hospodářských
smluv se uskuteční do šesti měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona.
Zdůvodnění, které tady podala kolegyně
Sahligerová, si myslím, přesně nevystihuje
podstatu věci. U těchto smluv se jedná o
dlouhodobé investiční záměry
v objemech několika set miliónů korun. Pokud
by se tyto hospodářské smlouvy měly
dodržovat, vedlo by to k silnému poškození
dodavatelů, kteří dodávají
tyto velké investiční celky. Jako příklad
bych mohl uvést dodávku turbin Škody Plzeň
pro jaderné elektrárny Mochovce a další
dodávky, které byly kontraktačně uzavřeny
po l.5.1990 a na základě těchto předpisů
není umožněno zahrnout do fakturace na konečné
dodávky nárůst nákladů z hlediska
inflace, z hlediska úrokové sazby z úvěrů
apod.
Navíc by bylo pro dodržení těchto smluv
pro dodavatele výhodnější, pokud by
zaplatili penále za odstoupení od smluv než
dodržet tyto dodávky, které by znamenaly v
podstatě silné hospodářské
poškození. Navíc, pokud by se tam toto ustanovení
neobjevilo, odběratelé mají zájem
navýšit fakturované částky, nicméně
tyto předpisy by neumožnily ani odběrateli
zvýšit uzavřené ceny podle těchto
předpisů a nutí to tedy i odběratele
v tomto konkrétním případě,
který jsem uvedl i obcházet a hledat jiné
cesty jak navýšit tuto cenu, aby dodavatel byl schopen
dodávky dodat. Navíc tato formulace, kterou navrhuji,
umožňuje v případě, že pro
obě smluvní strany by byla dohoda nemožná
a znamenala by silné hospodářské poškození
obou subjektů, i od smlouvy odstoupit, samozřejmě
za předpokladu vyrovnání naběhlých
nákladů apod. Domnívám se, že
tato úprava žádným způsobem nezakládá
povinnost uzavírat hospodářské smlouvy
na nějakých konkrétních podmínkách,
ale lépe řeší přechodné
období mezi stávajícím hospodářským
zákoníkem a obchodním zákoníkem.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Senjukovi. V rozprave vystúpilo
12 poslancov. Všetci, až na poslanca Zemana a Špačka,
predniesli pozmeňujúce návrhy. Pýtam
sa, či chce ešte niekto k Obchodnému zákonníku
v rozprave vystúpiť? Nikto sa nehlási. Vyhlasujem
teda rozpravu za skončenú.
Súčasne prerušujem rokovanie spoločnej
schôdze do 14.00 hodiny na prestávku na obed. Po
14.00 hodine by sme začali prerokúvať pozmeňujúce
návrhy, resp. hlasovať o pozmeňujúcich
návrhoch k Občianskemu zákonníku.
(Jednání přerušeno ve 12.27 hodin.)
(Jednání zahájeno ve 14.16 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
kolegyně a kolegové, zaujměte svá
místa v jednací síni, budeme pokračovat
v přerušeném jednání o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje občanský zákoník
(tisk 685) a o návrhu usnesení SL a SN (tisk 966).
Rozprava byla ukončena. Nyní přichází
na pořad závěrečné slovo místopředsedy
vlády jako navrhovatele a pak závěrečná
slova zpravodajů. Prosím místopředsedu
vlády o jeho závěrečné slovo.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
nastal okamžik, kdy jsem povinen jménem vlády
ČSFR jako předkladatele novely občanského
zákoníku zaujmout stanovisko k rozpravě nad
uvedenou osnovou, zejména stanovisko k uplatněným
pozměňovacím nebo doplňujícím
návrhům. Lze konstatovat, že zvláštní
pozornost si zaslouží zejména diskuse o nové
úpravě vztahů vznikajících
v rámci jedné ze základních forem
lidské existence, kterou je bydlení jako jeden ze
základních prostředků pro naplnění
těch pasáží Listiny základních
práv a svobod, které pojednávají jak
o právu člověka na důstojný
život, tak o právech sociálních a kulturních.
Dovolte mi zdůraznit úvodem, že tyto úvahy
je třeba podřídit základnímu
postulátu, který si nikoliv všichni a vždy
plně uvědomujeme. Občanský zákoník
není a nemůže být normou, která
vyřeší tíživé dědictví
minulosti v devastovaném bytovém hospodářství,
která odčiní křivdy na vlastnících
domů, spáchané v minulosti, nebo která
dokáže takový zázrak, jakým je
vytvoření trhu s byty v takové podobě,
aby každý občan v této zemi si mohl
svobodně a bez omezení zvolit místo svého
pobytu a stupeň komfortu, jakým bude uspokojovat
své bytové potřeby. Význam občanského
zákoníku jako pilíře soukromého
práva je sice nepochybný, ale převážná
část požadavků na radikální
a účinnou změnu stávajících
poměrů v bytové oblasti musí být
realizována v jiných normách, zejména
v oblasti veřejno-právní, ať už
to jsou již přijaté normy restituční
nebo institut správního soudnictví apod.
Rozhodující budou dokonce opatření
v oblasti mimoprávní, v konkrétní
bytové politice republik, v oživení trhu s
byty včetně úvěrové politiky.
Občanský zákoník musí vytvořit
předloženou novelizací jasné a rovnoprávné
podmínky pro všechny účastníky
tak, aby se vytvořily jasné záruky jejich
práv a možnost jejich uplatňování.
Soudím, že většina návrhů
uplatněných zde k pasáži novely občanského
zákoníku o nájmech vycházela z mylné
představy, že pronajímatelem je a bude vždy
jednotlivec, jednotlivý vlastník, konkrétní
fyzická osoba, která byla vystavena pronásledování
v uplynulých čtyřiceti letech a která
i dnes je obnovením svého vlastnictví k domovnímu
majetku těžce handicapována dědictvím
čtyřicetileté devastace jeho vlastnictví.
Součástí této představy je
i proti ní stojící nájemník,
který si podle některých názorů
zde vyslovených na Podnik bytového hospodářství
v minulosti netroufl, ale dnes bude vlastníka pronásledovat
a šikanovat svými požadavky.
Myslím, že tato představa je značně
nepřesná. Především i nadále
zůstává a zůstane značná
část bytového fondu ve vlastnictví
obcí nebo bytových družstev, byť transformovaných.
Bylo by fikcí si představovat, že se najdou
jednotlivci nebo soukromé společnosti, které
si od státu nebo od obce odkoupí taková monstra,
jakými jsou sídliště Lužiny, Bohnice
atd.
Nebyl bych dalek od pravdy, kdybych vyslovil názor opačný.
Je celá řada občanů této země,
kteří s napětím a úzkostí
sledují vaše jednání a kteří
se obávají toho, co s nimi noví vlastníci
domů učiní, jak jim jejich bydlení
ztrpčí, jen aby je o ně připravili.
Oba názory jsou falešné. Tudy cesta nevede.
Zamyslete se nad skutečnou příčinou
tohoto stavu. Od r. 1964, tj. po dobu 28 let, se nezměnila
výše nájemného. Víme, jak mezitím
stouply ceny a příjmy obyvatelstva. Stát
doplácí na bytový fond desítky miliard
korun ročně a ani to nepostačuje k zabránění
jeho další devastace a pustnutí. Teď se
stát s radostí co největšího
objemu bytového fondu zbavuje, vrací jej původním
vlastníkům, ale těch 20 mld. Kčs ročně
jim nedává, ty si ponechává.
Řešení tudíž přirozeně
není v tom, že budeme omezovat práva občanů,
kteří bydlí v bytech, kam byli v minulých
režimech direktivně posazeni, ale v tom, že od
nich budeme požadovat platit nájemné adekvátní
tomu, co získávají. To ovšem není
věcí novely občanského zákoníku.
Ta umožňuje jeho flexibilitu, smluvní charakter
i možnost jednostranného zvýšení.
Tolik jsem chtěl říci úvodem na vysvětlenou
toho, proč jménem vlády budu nucen odmítnout
některé návrhy přednesené nesporně
v dobrém úmyslu.
Dovolte mi jen stručně zmínit skutečnost,
že předložená osnova poskytuje spíš
minimální ochranu nájemníků
ve srovnání se standardem okolních zemí,
zejména Rakouska a Německa. Např. i v tak
liberalizované zemi, jakými jsou USA, platí
např. ve státě Massachusetts zákonný
pokyn, že chce-li někoho vlastník domu z důvodu
nutných oprav a asanace domu vystěhovat, musí
mu to sdělit čtyři roky dopředu. V
předložené novele občanského
zákoníku není žádná lhůta
pro tento případ.
Nyní mi dovolte konkrétní stanovisko k jednotlivým
pozměňovacím návrhům, především
k tisku 966 společné zprávy ústavně
právních výborů.
V úvodním slově jsem zdůraznil skutečnost,
že tato zpravodajská zpráva je ve svém
souhrnu v souladu s představami vlády o novele občanského
zákoníku a že je toliko několik výjimek,
ve kterých jménem vlády nemohu souhlas vyslovit,
a tam, kde to bude třeba, aby příslušná
pasáž zpravodajské zprávy byla alternativou,
o které se bude hlasovat jako o pozměňovacím
návrhu.
Především jde o § l8, bod 5 zpravodajské
zprávy k bodu ll novely, který ovšem už
v úvodním slově pan poslanec Világi
jako zpravodaj v podstatě stornoval. Jinak v původním
návrhu zpravodajské zprávy vypadl ve výčtu
právnických osob, který byl taxativní,
další bod pod písm. d) - jiné subjekty,
u kterých to stanoví zákon. Je nepochybné,
že nelze vypustit toto ustanovení, protože pak
by dnem účinnosti zákona ztratily jednou
provždy právní subjektivitu celé řady
institucí, které ji získaly ze zákona,
ať již půjde o ČSAV, Čs. rozhlas
a stovky a stovky dalších institucí včetně
těch, které předpokládá obchodní
zákoník.
Pokud se týče této zprávy ústavně
právních výborů jménem vlády
(§ l8 jsme právě vysvětlili), ještě
mám výrazné pochybnosti u bodu 73. Tento
bod má dvě části. V první části
v § 685, odst. l se navrhuje vypustit druhou větu,
která zní: "Nájem bytů je chráněn,
nedojde-li k dohodě, lze jej vypovědět jen
z důvodů stanovených zákonem."
Jsem si vědom toho, že vypuštěním
této věty se nic nezmění na faktu,
že nájem bytů je chráněn a že
jej lze vypovědět skutečně toliko
ze zákonných důvodů. Přesto
tuto větu nepovažuji za větu, která
je větou zbytečnou v tomto zákoně,
naopak ji považuji za větu, která vyjadřuje
vůli i zákonodárného sboru chránit
nikoliv toliko vlastníky, ale i nájemníky.
V témže bodě (bod 73) v návrhu odst.
2 § 685 se opět vypouští věta,
která je velice významná a předpokládám,
že ze strany ústavně právních
výborů k tomu došlo omylem. Věta zní:
"Práva a povinnosti nájemce - člena
družstva, pokud jde o provádění drobných
oprav v bytě a pokud jde o náhradu nákladů
spojených s běžnou údržbou bytu,
upravují stanovy družstva." Vypuštěním
této věty by došlo k takovému právnímu
vztahu, že na družstevní byty by se v plném
rozsahu i nadále po l. lednu vztahovala vyhláška
č. 45/l964 Sb., každý družstevník
by byl oprávněn každou opravu nad 50,- Kčs
požadovat uhradit od družstva a družstvo by si
nemohlo ani odhlasovat, že družstevníci si budou
sami nést ze svého opravy v bytech.
V této zpravodajské zprávě máme
další výraznou výhradu k bodu 82 zprávy.
Jde o závažnou skutečnost. Všichni víme,
že v minulosti docházelo k výraznému
zneužívání institutů přechodu
užívacích práv k bytu, ať již
z důvodu smrti původních uživatelů
nebo trvalého opuštění domácnosti.
Tato zkušenost se projevila i v nové dikci novely
občanského zákoníku, v novém
vymezení materiálně skutkové podstaty
či v novém vymezení okruhu oprávněných
osob.
Ústavně právní výbory navrhují,
aby z okruhu těchto oprávněných osob
byly vypuštěny dvě další skupiny.
Prvou jsou sourozenci. Nejsem si jist, zda v případě,
kdy byt bude řádně užívat 20letý
občan a s ním bude v bytě bydlet jeho mladší,
třeba nezletilý sourozenec, je únosné,
abychom v případě smrti tohoto občana
tohoto sourozence bez náhrady stěhovali pryč
z bytu.
Nejsem si jist, zda toto bylo zváženo.
Vypuštění druhé věty je ještě
závažnější. Druhá věta
je jedním z dědictví nikoliv pouze minulého
komunistického občanského zákoníku,
ale i předminulého rakousko-uherského. Právní
řády všech epoch se do značné
míry potýkaly s termínem druh a družka.
Většina právních řádů
se neodvážila do právní normy zakotvit
definici pojmu druh a družka. Bylo tomu tak z důvodů
jistého puritánství. Od jisté doby,
zhruba od poloviny tohoto století, tomu tak není
z důvodů toliko puritánství, ale z
důvodů značného rozšíření
koncepce práv a svobod. Víme o co jde. Jako druh
a družka od jisté doby mají i legitimní
statut v řadě zemí i osoby stejného
pohlaví. Takže základní znak, že
druh a družka jsou osoby různého pohlaví,
které spolu trvale žijí atd., již nemůže
být znakem, který by zákon použil.
Proto zákon používá u nás i v
řadě jiných zemí termín "osoby,
které spolu trvale žijí, trvale hospodaří"
a doplňují tuto podmínku jistou časovou
lhůtou.
Novela občanského zákoníku navrhovala
nejméně tři roky společného
soužití. Pro vaše informování bych
chtěl říci, že rakouský občanský
zákoník platný v novelizované podobě
u našeho nejbližšího souseda tento institut
samozřejmě obsahuje, obsahuje i přechod nájemního
vztahu na druha a družku s těmito dvěma rozdíly.
Požaduje pět let společného soužití
místo tří let a hovoří o osobách,
které spolu žijí ve vztahu obdobném
ke vztahu manželskému.
Pokud bychom akceptovali návrh ústavně právních
výborů, pak by mohlo docházet k situacím,
že lidé, kteří spolu žili déle
než třicet let ve vztahu mnohem pevnějším
než je mnoho manželství v této zemi, v
případě smrti jednoho z nich, druhý
ztrácí jakákoliv práva k tomu bytu,
ve kterém tuto rodinu založil a ve které žil.
Z těchto důvodů jménem vlády
tlumočím stanovisko, že k bodu 82 zpravodajské
zprávy ústavně právních výborů,
pokud se týká odst. pod první a druhou pomlčkou,
nevyslovuje vláda souhlas.
Musím ovšem říci, že i bod 73 až
82 obsahuje paradoxní ustanovení. Novela občanského
zákoníku se rozhodla všechny užívací
vztahy převést na vztahy nájemní založené
nájemní smlouvou.
Ústavně právní výbory doporučují
zavést právní dualismus a nájemní
vztahy mít u všech druhů bytů, u služebních,
podnikových, soukromého vlastnictví, obecního
vlastnictví kromě družstevních a u bytů
družstevních navrhuje naopak novela zachovat termín
užívání bytu. Současně
stejná zpráva navrhuje ustanovení, podle
kterého bude právní režim naprosto totožný.
Zavádí se zde systém, aby naprosto stejný
právní vztah se stejným obsahem byl jinak
pojmenován, půjde-li o byt družstevní
a jinak pojmenován, půjde-li o jakýkoliv
byt jiný. Upřímně řečeno,
motivy tohoto návrhu mi nejsou dost jasné.
K bodu 83 navrhuje společná zpráva ústavně
právních výborů novou dikci poslední
věty odst. 2 § 707. Jde o smrt uživatele družstevního
bytu a o přechod jeho členství. Dikce má
nyní znít: Členství zůstavitele
může též přejít na více
dědiců.
Tento návrh je v naprostém rozporu s jiným
ustanovením novely, a to v § 700 odst. 3, který
naopak výslovně říká, že
společné, ať již užívací
nebo nájemní právo, může vzniknout
mezi manželi. Tento návrh není zjednodušením
původní dikce vládního návrhu,
jak se může zdát, ale může přinášet
nežádoucí účinky.
Původní dikce také připouštěla
v rámci dědění nastoupení většího
množství subjektů, ale pouze tam, kde je větší
množství vztahů nájemních. Má-li
člen družstva byt, garáž, ateliér,
je přirozené, že musíme zákonem
zakotvit možnost, aby jiný subjekt zdědil byt,
jiný garáž a jiný ateliér, ale
má-li pouze jeden jediný vztah, nemůžeme
takovou možnost zakotvit, nemůžeme družstvu
ukládat, aby měli na jeden vztah pluralitu většího
množství členů.
Toto jsou skutečnosti, které vláda považuje
v návrhu zpravodajské zprávy za skutečnosti,
které si neosvojila, které musí být
předloženy jako návrhy pozměňovací.
Chtěl bych se zmínit ještě o dvou bodech.
Především o bodu 86. V bodu 86 je dikce §
711 - důvody pro soudní výpověď
z bytu. Ústavně právní výbory
navrhují počet těchto důvodů
zúžit, nikoliv rozšířit. V tomto
případě se jde opačným směrem.
Neposiluje se vlastník, oslabuje se vlastník, vlastník
bude mít menší práva než má
dnešní Podnik bytového hospodářství
a posilují se nájemníci. Zúžit
o ty případy, má-li nájemník
byty dva nebo o případy, kdy bez vážného
důvodu byt neužívá. Zdůrazňuji,
že v tomto případě jménem vlády
nevyslovuji nesouhlas s touto změnou, ale upozorňuji
vás na to, že to je krok, kterým se z důvodů
posílení smluvních vztahů omezují
práva vlastníků.
Je zde však ustanovení, které už navrhl
novelizovat pan zpravodaj Világi, a proto se připojuji
k jeho návrhu, aby § 719 odst. 1, který upravuje
přenechání bytu nebo části
dalšímu subjektu, kde tento institut je vázán
na souhlas pronajímatele, byl doplněn o výjimečnou
možnost soudu. Tento souhlas výjimečně
nahradit svým rozhodnutím. Opět opakuji,
že je třeba si uvědomit, že nebudou všechny
byty v rukách soukromých vlastníků.
Celá řada bytů, patrně většina,
i nadále budou byty družstevními nebo státními.
To, jak navrhuje ústavně právní výbor
novou dikci k bodu 91 § 719 odst. 1 by znamenalo, že
ani u komunálních obecních bytů a
ani u družstevních bytů by nemohl uživatel,
který z vážných důvodů
nemůže po dočasnou dobu tento byt užívat,
byv vyslán na služební pobyt třeba na
Kypr, nemůže tento byt přenechat (ani jeho
část) do dočasného užívání
- nájmu bez souhlasu OPBH a nemůže se ho ani
soudně dovolat.