Obchodní zákoník připravuje sice různé
nové druhy smluv, ale typy, které jsou v současné
době i v nejbližší budoucnosti velmi žádoucí,
tj. smlouvy na úseku investiční výstavby,
výstavby dodávek technologických celků
apod., nejsou upraveny vůbec. To je ta vážná
výhrada.
Navržená smlouva o dílo, která se alespoň
trochu přibližuje k provádění
výstavby, představuje velmi zjednodušenou úpravu
vhodnou pro občany při objednávání
jednoduchých prací, ale v žádném
případě nezahrnuje komplikované vztahy
při různých účastnících
investiční výstavby. Přitom §
536 návrhu obchodního zákoníku nedovoluje
se odchýlit a upravit spolupráci více organizací
provázaně mezi sebou. Za situace, kdy obchodní
zákoník při svém obsahu 774 paragrafů
upravuje asi 20 různých jiných typů
smluv na straně jedné, a přitom neupravuje
ani jedinou pořádnou smlouvu pro výše
uvedenou oblast hospodářských vztahů,
se jeví tato skutečnost jako naprosté ignorování
potřeb praxe. Domnívám se, že činnost
československých subjektů ve spojení
se zahraničním kapitálem apod. nelze omezovat
nebo zarazit tím, že se vztahy neupraví a postaví
mimo zákon, nechají se na úplné smluvní
volnosti. Ale naopak pro všechny již rozvíjející
se obchody, zejména obchody s technologiemi, výstavbou,
modernizací, rekonstrukcí objektů, dodávky
výpočetních prací apod., pro tyto
dodávky je třeba připravit vhodné
typy smluv. Na tuto skutečnost upozorňuji také
z toho důvodu, že všechny předpisy, související
s investiční výstavbou zůstaly nadále
v platnosti, zejména hygienické, bezpečnost
práce, stavební zákon. Podniky, bez ohledu
na to, zda jsou soukromé, státní nebo družstevní,
se v důsledku této nedostatečné právní
úpravy dostanou daní do naprosto neřešitelné
situace a předpokládaná urychlená
změna národního hospodářství
se zarazí nebo zpomalí navrženou nedostatečnou
úpravou.
Nyní k drobným záležitostem. Obchodní
zákoník navrhuje uzavření přípravných
smluv tím způsobem, že oprávněná
strana - odběratel - vyzve druhou stranu - povinnou - k
uzavření, a pokud tato odmítne, přiznává
se automaticky ze zákona právo na náhradu
škody a oprávnění soudu nahradit chybějící
obsah smlouvy. Nic proti tomu. Ale dovoluji si upozornit na to,
že ani v roce 1959, kdy byl vydán první právní
předpis o povinném uzavírání
hospodářských smluv, tedy o kontraktační
povinnosti, ani po celou dobu existence hospodářského
zákoníku od roku 1964 do dnešních dnů
nebyl v československém právním řádu
zaznamenán a v praxi aplikován tak tvrdý
příkaz k uzavírání přípravných
smluv.
Kromě toho po novele hospodářského
zákoníku v roce 1990 orgány hospodářské
arbitráže svým způsobem omezily rozhodování
předsmluvních sporů a zasahování
do podnikatelské činnosti subjektů, takže
není vůbec jasné, z jakých důvodů
v roce 1991 a za situace, kdy se podle závěrečných
ustanovení zrušil i zákon o národohospodářském
plánování, zavádí tento přísný
režim při uzavírání smluv, paktů,
"de contrahendo". Tržní hospodářství
je postaveno na úplně jiných principech.
K návrhu právní úpravy kupních
smluv mám tyto připomínky. Placení
kupní ceny a možnost zadržení dodávek
až do zaplacení cen je vhodné pro jednoduché
úkony mezi občany, ale nikoliv pro hromadné
dodávky ve velkém rozsahu. Hovořili jsme
o tom na výboru pro plán a rozpočet. A ještě
u rychle se kazícího zboží, např.
u potravinářských a zemědělských
výrobků rostlinného a živočišného
původu. Kromě toho zavedený bankovní
systém - bezhotovostní placení prostřednictvím
bank, které trvá několik pracovních
dnů - neumožňuje realizovat dodávky
navrženým způsobem. Dále není
upraveno splátkování nebo zálohování,
které je zatím běžné zejména
při dodávkách zemědělských
výrobků. Rovněž horní hranice
pro placení dodávek v hotovosti není na rozdíl
od dosavadních bankovních úprav limitována.
Tato otázka by měla být závazně
projednána s SBČS. Navrhuji upravit alespoň
prováděcím předpisem.
Dále u dodávek zemědělských
a potravinářských výrobků by
jakost měla v zájmu ochrany zdraví a spotřebitelů
- jako lidských subjektů - vyplývat především
z československých státních norem,
technických norem, hygienických a veterinárních
předpisů a neměla by být ponechána
na vůli stran s možností přednostní
úpravy ze smlouvy. Myslím si, že to není
možné.
U dodávek zemědělských výrobků
požadujeme zakotvit princip - a já jsem to musel vymezit
alespoň negativním způsobem v pozměňovacím
návrhu - že v případě neshody
o jakost rozhodují tuto otázku speciální
kontrolní orgány, Státní veterinární
správa, Česká inspekce jakosti apod. Kontrolní
a rozhodovací pravomoc těchto orgánů
vyplývá ze zákona, musí dojít
k propojení speciálních zákonů
s předpisem upravujícím závazkové
vztahy. Navržená benevolentní právní
úprava na úseku jakosti je nepochopitelná
i z toho důvodu, že výroba československých
produktů se musí urychleně přizpůsobovat
daleko přísnějším požadavkům
evropských i dalších zemí a ani v zájmu
občanů nelze připustit, aby obchod s dodavateli
sjednával i horší jakost, než je dosavadní
československá státní norma.
V § 765 a § 766 návrhu obchodního zákoníku
je zakotveno donucovací ustanovení ve vztahu k družstvům
a družstevním podnikům. Pokud tyto subjekty
- budou-li vůbec ještě existovat po tvrdých
ekonomických opatřeních - neupraví
své stanovy silně omezenou právní
úpravou, nařídí soud z vlastního
podnětu jejich likvidaci.
Pomineme-li pochybnost o správnosti této zásady
a odpovědnost toho orgánu za dopady způsobené
těmito naprosto evidentně administrativními
opatřeními, do ekonomických procesů
je nutné vzít novou okolnost, že dosavadní
praxe rejstříkových soudů je naprosto
neúnosná. Pouhý zápis do podnikového
rejstříku nebo změnu a doplnění
předmětu činnosti či změnu
sídla vyřizují rejstříkové
soudy v důsledku značného nárůstu
nových subjektů i nedostatečného vybavení
technikou a malého počtu lidí ve velmi dlouhých
lhůtách, např. i půl roku. Zde v Praze
je nejtíživější situace.
Za této situace budou soudy z vlastního podnětu
nařizovat likvidaci i solventních subjektů,
přičemž během roku může
dojít k daleko většímu propojení
československé ekonomiky se zahraničními
podniky jak na úseku dovozů, vývozů,
výrobní kooperace, tak i zakládání
společných podniků. (Předsedající
J. Stank: Poslední minuta vašeho vystoupení.)
Znamená to, že navržené opatření,
tj. nařízená likvidace z vlastního
podnětu soudu za nedodržení administrativních
opatření naprosto neorganicky zasahuje do nově
se rozvíjející mezinárodní
spolupráce a může být důvodem
k opatrnosti či utlumení záměrů
našich obchodních partnerů.
Nyní k pozměňovacím návrhům.
Navrhuji v § 158 odst. 2 - to jsou zaměstnanecké
akcie - 10 % nahradit 20 % základního jmění
a tím způsobem upravit i nepodléhající
splacení z 5 % na 7 %.
V § 290 odst. 2 změnit a doplnit text poslední
věty takto: vypustit slovo "nárok na"
- to je poslední věta odst. 2 a doplnit "a
obě strany se ve smlouvě o uzavření
smlouvy na uplatnění náhrady dohodly"
- že to nebude ze zákona, že tam musí
dojít k náhradě škody.
V § 765 vypustit odst. 4.
K zemědělským výrobkům jen
negativně - v § 772 vypustit body 40, 41, 49, 50,
68 a 77, ostatní body samozřejmě přečíslovat,
protože jde o zemědělské výrobky.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Filipovi. Prosím,
aby predložil návrhy písomne, pokiaľ sa
tak nestalo.
Ďalej v rozprave vystúpi poslanec Ransdorf, pripraví
sa poslanec E. Valko.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající,
dámy a pánové, nehodlám zneužívat
vaší trpělivosti, tím spíš
- jak už tu bylo řečeno - že se jedná
o poměrně kvalitní legislativní předlohu,
což nebývá v tomto parlamentu zvykem.
Nicméně mám některé připomínky
k předloženému textu, které - podle
mého soudu - se dotýkají, řekl bych,
racionálního fungování československé
ekonomiky a do jisté míry také ochrany našich
národních zájmů.
Především bych obrátil vaši pozornost
k § 1 odst. 2. V tomto odstavci se praví, že
nelze-li některé otázky řešit
podle ustanovení obchodního zákoníku,
řeší se podle předpisů práva
občanského. V odst. 1 téhož paragrafu
je specifikována působnost občanského
zákoníku v rámci institutu podnikání,
tj. osob fyzických a právnických. Kladu otázku,
proč jsou některé reglementace podnikatelských
vztahů postoupeny občanskému právu,
které upravuje postavení občana? Dochází
tady podle mého soudu ke směšování
hospodářského práva a občanského
práva.
Dále bych se zmínil o § 26 odst. 3. Zde se
hovoří o tom, že "vnitřní
právní poměry zahraniční právnické
osoby se i po přeložení jejího sídla
do tuzemska řídí právním řádem
státu, podle něhož byla založena".
Namítl bych, že tu hrozí rozšíření
principu exteritoriality, požívaného podle
mezinárodního práva pouze diplomatickými
sbory, např. i v takovém případě,
kdy by třeba bavorský řezník si v
našem příhraničí zřídil
jatka a tato jatka by se mohla spravovat principy německého
práva.
Dále může dojít také k tomu,
že se naruší soudržnost našeho jazykového
prostoru. Jedním ze základů národního
právního řádu je stanovení
úředního jazyka. Pro výše uvedeného
řezníka, který by přemístil
svá jatka na českou stranu hranice, by samozřejmě
tímto úředním jazykem byla němčina.
Kdo mu při aplikaci § 26 odst. 3 zabrání,
aby po českých zaměstnancích nežádal
mluvit německy?
Třetí námitka se týká §
25 odst. 1. Tam se hovoří o tom, že majetek
zahraniční osoby může být vyvlastněn
a za jakých podmínek. V odst. 2 se připojuje
vymezení, že musí být poskytnuta náhrada
v cizí měně. Nehovoří se tu
ale např. o tom, že náhrada v cizí měně
je ekvivalentem, přepočtem hodnoty v korunách,
tudíž tato formulace připouští
výklad, že při přiměřené
aplikaci ustanovení § 26 odst. 3 půjde o stejný
nominál. To znamená, že by se jednalo např.
o stejnou sumu ve vyjádření korunovém
a ve vyjádření v markách. Neshledávám
v uvedeném textu záruky nezneužití výkladu.
Proto navrhuji následující.
Vypustit v § 1 odst. 2, dále vypustit v § 25
odst. 2, vypustit v § 26 odst. 3. Domnívám
se, že jinak má tento zákoník velkou
šanci, aby konečně našim podnikům
přinesl stejná pravidla hry, to, aby bylo možné
podnikat v naší zemi na základě zákona
a ne proti zákonům, aby platila slova Sofoklova
"Kdo zákonů své otčiny dbá,
i posvěcených přísahou práv,
ten povznáší vlast".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ransdorfovi, prosím
pána poslanca Valka, pripraví sa poslanec Zeman.
Poslanec SL E. Valko: Vážené dámy a
páni, dovoľte mi, aby som stručne predniesol
dva pozmeňovacie návrhy, ktoré súvisia
jednak s Obchodným registrom a jednak so zákonom
č. 63/91 Zb. o ochrane hospodárskej súťaže.
§ 68 ods. 6 písm. c) za slová: "pre vznik
spoločnosti" doplniť slová "alebo
založením spoločnosti bol porušený
zákon".
§ 257 rozšíriť o nové písm.
f) a uviesť "splynutím alebo zlúčením
družstiev bol porušený zákon".
Veľmi stručne odôvodním obidva pozmeňovacie
návrhy. V podstate ide o tú skutočnosť,
že v prípade, keď dôjde k fúzii
podniku s iným podnikom, je možné, aby takýto
podnik sa zapísal do podnikového registra. Neskôr
sa môže stať, pretože protimonopólny
úrad až po vykonaní fúzie skúma,
či pri fúzii nedošlo k porušeniu príslušného
ustanovenia zákona č. 63/91 Zb. môže
zistiť, že došlo k porušeniu zákona,
ovšem nie je možné uskutočniť výmaz
z obchodného registra takého podniku. Doplnením
obidvoch ustanovení § 68 a § 257 umožňujeme
zo zákona obchodnému registru, aby súd, keď
zistí, že došlo k fúzii, ktorá
je v rozpore so zákonom o ochrane hospodárskej súťaže,
aby sám nariadil likvidáciu podniku, vzhľadom
na skutočnosť, že došlo k porušeniu
zákona. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Valkovi. Prosím pána
poslanca Zemana, ktorý je posledným písomne
prihláseným do rozpravy, keď nerátam
pána poslanca Senjuka, ktorý stále nie je
prítomný.
Poslanec SN M. Zeman: Vážený pane předsedající,
vážený zbytku Federálního shromáždění,
chtěl bych se připojit k těm, kdo oceňují
návrh obchodního zákoníku jako důležitý
a velice dobře zpracovaný dokument.
Nemám žádný pozměňovací
návrh, protože se domnívám, že
v otázce, která zajímala výbor pro
plán a rozpočet, i mně osobně, bylo
dosaženo rozumného kompromisu.
Chtěl bych ale upozornit, že při interpretaci
záležitostí týkajících
se zejména § 158, tzn. otázky zaměstnaneckých
akcií dochází k něčemu, co
žijící klasik označuje fixním
termínem "hluboké nedorozumění".
Rád bych se pokusil upozornit v přátelské
polemice s přítelem Ivanem Fišerou, že
jsou zde možné dva výklady tohoto pojmu.
V původním návrhu zákona jsme se setkali
s pokusem omezit rozsah zaměstnaneckých akcií
na 10 % akciového kapitálu, což by byl podstatný
pokles oproti existujícímu zákonu o akciových
společnostech, který tento limit stanoví
na 20 %. Je tedy však opět jakási snaha nahradit
pestrost černobílostí a podobně jako
v zákoně o velké privatizaci, kde se původně
doporučoval pro změnu minimální limit
kupónových akcií nad 40 %, zde jako údajný
socialistický výmysl omezit 10 % zaměstnanecké
akcie.
Jsem rád, že toto omezení bylo odstraněno
a že zůstalo omezení, které 5 % z celkového
jmění stanoví akcie nepodléhající
splacení, tedy, jak jsem byl ujištěn, akcie,
které dostávají v podstatě zaměstnanci
zdarma. Nemám příliš velký zájem
na tom, aby zaměstnanci dostávali akcie zdarma.
Mám podstatný zájem na tom, aby se zaměstnanci
stali spoluvlastníky, protože se domnívám,
že pouze vlastnická motivace zaměstnanců
zajistí jejich skutečnou participaci a vysoký
výkon.
Proto se domnívám, že tato orientace je ještě
podstatně důležitější než
prosazovat to, aby zaměstnanci byli určitým
procentem přítomni ve správních radách
a vlastníky přitom nebyli.
Křesťanskou pravici tohoto shromáždění
bych chtěl upozornit, že pro zaměstnanecké
akcie se již třikrát vyslovil papež. Nekřesťanskou
pravici bych pak chtěl upozornit, že např.
americká metoda ESOP byla nedávno v Kongresu označena
za největší vynález kapitalismu v posledních
padesáti letech.
Doporučuji, abychom přemýšleli o zaměstnaneckých
akciích jako o moderní a úspěšné
zásadní privatizační metodě,
bez jakýchkoli ideologických předsudků
vyvolaných často neznalostí. Domnívám
se, že je můžeme kombinovat i s kupónovou
privatizací potud, pokud se tato metoda, inteligentní
stejně jako její televizní reklamy, v budoucnosti
prosadí. Protože není důvod, aby si
i zaměstnanci a jejich rodinní příslušníci
nekupovali za oněch tisíc korun investiční
kupóny pro akcie svých podniků.
Domnívám se - a tím bych skončil -
že by bylo velice rozumné, kdyby nedocházelo
k mylným tvrzením sdělovaným vysokými
ekonomickými činiteli veřejnosti, že
např. citovaná metoda ESOP není žádná
privatizační technika, že je to pouze profit
sharing, to znamená podílení se na zisku.
Jestliže letmo nahlédneme do výkladového
slovníku tržní ekonomiky, zjistíme,
že jde o jednu z privatizačních metod zakladatelského
typu. Mimochodem - ten slovník vysílá pravidelně
i Svobodná Evropa.
Poslední poznámkou je jistá pochybnost.
V zásadě souhlasím s argumentem, že
oněch pět let maximální lhůty
splátek u zaměstnaneckých akcií je
přijatelný kompromis. A proto nechci předkládat
pozměňovací návrh, kde bych licitoval
se 7 nebo 10 lety. Přemýšlejme však nezaujatě
o tom, že jsou různé podniky s různými
nároky na počáteční kapitál.
Takže protiargument, který zde uváděl
kolega Vild, to znamená riziko, že se podnik neúměrně
zadluží, může být oponován
tím, že u každé firmy si prověřuji
její kapitálovou pozici, tedy to, co bylo upsáno,
to, co bylo splaceno, a to, co zbývá ještě
splatit. Domnívám se, že by bylo daleko rozumnější,
kdyby se tyto záležitosti individualizovaly, kdyby
tedy ve stanovách akciových společností
byla stanovena individuálně maximální
délka splácení zaměstnaneckých
akcií. Ale abych nenarušoval tento kompromis, tak
to nepředkládám jako pozměňovací
návrh.
Skončil bych tedy prosbou. Snažme se alespoň
chvíli opustit žár předvolební
kampaně a neobviňovat naše protivníky
ze socialistických úmyslů i tam, kde podle
amerického časopisu Business Week z roku 1989 jsou
tyto postupy doporučovány většinou amerických
finančních institucí. Jinak byste, drazí
kolegové, museli dojít k paradoxnímu závěru,
že americké banky jsou kryptokomunistické organizace.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Teraz vystúpi
v rozprave pán poslanec Novosád, pripraví
sa poslanec Tyl.
Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové,
rád bych z tohoto místa podal jeden drobný,
opravdu drobný pozměňovací návrh
k § 223, a to za odstavec 5 vložit nový odstavec
6 ve znění: "Nepeněžitým
vkladem podle odstavce 5 není zemědělská
půda."
Zdůvodním to tím, že co družstvo
družstvem bylo, nikdy se vkladem zemědělského
družstva nestala zemědělská půda,
a to z toho důvodu, že to je nenahraditelný
výrobní prostředek. Je to vlastně
něco neobnovitelného, co nevzniklo naší
činností nebo naší prací, ale
bylo to tu už předem, většinou z dědictvím
našich dědů a pradědů.
Když jsem uvažoval, jakým způsobem by
potom s tímto vkladem organizace nebo družstvo nakládalo,
přišla mi na mysl také možnost hypotečního
zadlužení. Je samozřejmé, že banka
nebude přihlížet k ideálnímu
podílu jednotlivých vkladatelů, nýbrž
bude přihlížet prakticky k jednotlivým
parcelám, a to ne jenom v závislosti na ceně
nebo kvalitě půdy, ale také na ty externality,
na ty další faktory, které půdu zhodnocují.
Proto se domnívám, že v dnešní
době nestability družstevních organizací
by mohlo dojít k tomu, že - pokud bychom to tam nevložili
- by to mohlo být krokem k likvidaci některých
i do budoucna možná přežívajících
podniků.
Likvidace samozřejmě přináší
určité vrstvě, která kolem ní
existuje nebo se kolem ní pohybuje, kapitalizaci. A banka
samozřejmě nestojí o nehnutelnosti, nýbrž
stojí o finanční kapitál, to znamená,
že kapitál získaný likvidací
by zpětně přešel do půdy a je
skutečností, že bychom v brzké době
mohli mít vlastníky někdy i tisíce
hektarů, ovšem způsobem, který se mně
nezdá dostatečně morálním.
To je asi vše, co bych k této věci řekl.
Je samozřejmé, že kolega Valko, když jsme
o tom hovořili, má názor poněkud jiný.
Přesto vás prosím, abyste se nad touto věcí
zamysleli a popřípadě můj drobný
pozměňovací návrh podpořili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi pán
poslanec Tyl a po ňom pán poslanec Špaček.
Poslanec SL M. Tyl: Pane předsedající, vážení
kolegové, dva drobné pozměňovací
návrhy v podstatě ke stejnému tématu.
Jedná se o správní zpřesnění
a větší právní jistotu při
zakládání, změnách a při
likvidaci nebo při ukončení činnosti
družstev.
Jak obsahuje návrh obchodního zákoníku,
musí při zakládání družstev
být výsledek členské schůze
potvrzen notářským zápisem. Toto se
nepožaduje potom v § 226 pro změnu stanov. Nicméně
znění odstavce 3 § 226, které říká,
že o změně stanov rozhoduje členská
schůze a že představenstvo družstva je
povinno do 30 dnů od schválení změny
stanov uvědomit o tom rejstříkový
soud. Bez potvrzení takovéhoto přesného
průběhu těchto změn by došlo
k velké právní nejistotě.
Proto navrhuji vložit do § 226, odst.3 druhou větu,
která říká - po té větě,
která tam je o změnách stanov, že rozhoduje
členská schůze - že: "Rozhodnutí
o změně stanov se osvědčuje notářským
zápisem." - všechno ostatní pak zůstává.
V § 254 je pak podobný mechanismus navrhován při rozhodování o zrušení. To je stejně důležité právní rozhodnutí jako založení, a proto takovéto právní rozhodnutí musí být osvědčeno notářským zápisem.
Čili nový odstavec i do § 254: "Rozhodnutí
členské schůze o zrušení se osvědčuje
notářským zápisem."