Čtvrtek 31. října 1991

Musíme si ozrejmiť jednu vec. Po prvé - pokiaľ ide o záväzkové vzťahy, čiže vzťahy navonok, tak v plnom rozsahu sa na tieto podniky vzťahuje obchodný zákonník, predovšetkým tretia záväzková časť. Vnútorné pomery sa musia riadiť doterajšími právnymi predpismi, pretože ešte existujú nielen štátne, ale aj národné podniky. Aj z toho dôvodu nie je možné prijať tento pozmeňovací návrh. Opätovne zdôrazňujem, že na hospodárenie obcí, resp. podnikov obcí sa jednoznačne vzťahuje tretia časť obchodného zákonníka v plnom rozsahu.

Ďalej sú tu dva technické návrhy. SNR navrhuje v ustanoveniach o obchodnom registri upraviť možnosť a podmienky nahliadnutia do podnikového registra. Tie sú upravené v iných právnych normách v občianskom súdnom poriadku, ktorý budeme tiež schvaľovať. Nepatrí to podľa nášho názoru tu. Podľa súčasnej aj navrhovanej právnej úpravy ten, kto preukáže oprávnený právny záujem, je oprávnený nahliadať do podnikového registra. Okrem iného navrhované znenie súčasnej novely (§ 7 a nasledujúci) Obchodného zákonníka predpokladá vydanie tzv. Obchodného vestníka. To znamená, že to bude zverejnené.

Nakoniec ČNR odporúča, aby bola prijatá novela zákona o ochrane hospodárskej súťaže atď., aby sa zabránilo vytvorenie tzv. kartelových vojen. Je to na zváženie, ale domnievam sa, že prerokúvame jednak nový obchodný zákonník, jednak to do určitej miery súvisí so zákonom č. 63/91 Zb., ktorý sa možno dostane na program, ale aj tak vytváranie tzv. kartelových balíkov je podľa súčasnej právnej úpravy nemožné a môže ich postihovať Úrad pre hospodársku súťaž.

Na záver by som chcel uviesť ešte niektoré legislatívno-technické úpravy, ktoré nám vznikli pri konečnej redakcii. Nie sú to veci všeobecného charakteru, ide výslovne len o spresnenie s niektorými ustanoveniami Občianskeho zákonníka, ale hlavne ide o to, aby bola vnútorná konzistencia tohto právneho predpisu.

Ako príklad by som uviedol: V § 337 ods. 1 sa odporúča výraz "v sídle alebo bydlisku" nahradiť výrazom "v sídle alebo v mieste podnikania, prípadne v bydlisku". Ide o súlad napr. so živnostenským zákonom. Túto zmenu treba tranformovať aj do ďalších ustanovení, napr. do § 336 a § 419. Opätovne zdôrazňujem, že ide o legislatívno-technickú záležitosť a upresnenie.

V niektorých ustanoveniach sa používa pojem zákon aj tam, kde sa má na mysli Obchodný zákonník. Preto je treba to spresniť a použiť výraz "tento zákon". Snažili sme sa to podchytiť v jednotlivých ustanoveniach a pri redakčnej zmene celým Obchodným zákonníkom prejsť znovu a tento výtaz, pokiaľ sa myslí obchodný zákonník, doplniť "tento zákon".

V návrhu Obchodného zákonníka sa v zákazkovej časti používajú pre úplatu vžité pojmy "odmena, cena, provízia", a preto sme sa to snažili zjednotiť a zladiť so zákonom o cenách č. 526/90 Zb. Malo by to byť jednotné v zákone o cenách aj v novo navrhnutom Občianskom zákonníku. Vždy, keď je použitý výraz cena alebo úplata, použiť výraz "dohodnutá cena". Výraz "nárok" (napr. § 392 a § 398) nahradiť výrazom "právo".

Vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som ešte sám za seba predniesol dva pozmeňujúce návrhy, ktoré reagujú na určité zmeny. (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Môžete tieto návrhy predniesť v rozprave.)

Vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu navrhol prijatie vládneho návrhu Obchodného zákonníka v znení spravodajskej správy a v znení legislatívnych zmien, ktoré predniesol poslanec Vild, a aby som odporučil prijatie tohto Obchodného zákonníka.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Valkovi za prednesené spravodajské správy za výbory Snemovne ľudu. Ešte chce svoju spravodajskú správu doplniť poslanec Vild.

Společný zpravodaj výborů SN J. Vild: Pane předsedající, dámy a pánové, já se omlouvám. Z přepisu, který je nazván "Společný návrh zpravodajů k návrhu obchodního zákoníku" nám vypadly dvě krátké věci. Prosím, abyste si to opravili. V § 765 odst. 1 se za slova "přeměňují na" vkládají slova "společnosti a". Úprava je potřebná k tomu, aby byl text srozumitelný. V odst. 2 se za slova "družstva" vkládají slova "přeměněná podle odst. 1."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vildovi. Prosím podpredsedu vlády Rychetského, aby nás oboznámil so stanoviskom vlády k návrhu uznesenia (tlač 961), eventuálne k základným myšlienkam zo spravodajských správ.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, já jsem ve svém úvodním slově opomněl zaujmout jménem vlády ČSFR stanovisko k tisku 963, tj. ke společné zpravodajské zprávě ústavněprávních výborů, obsahující celou řadu pozměňovacích a doplňujících návrhů. Zapomněl jsem na to proto, že tuto zprávu považuje vláda též za svou zprávu. Návrh obchodního zákoníku byl předložen Federálnímu shromáždění v květnu t.r. Víme, že to je rozsáhlá a závažná norma, která navíc v plném rozsahu musí zajistit kompatibilitu nejen vlastní úpravy, ale i úpravy občanského zákoníku. Po celou tu dobu oba zpravodajové, skupiny expertů, předkladatelé i autoři se podíleli na takových úpravách, které se objevily v tisku 963, a proto vás mohu seznámit se skutečností, že vláda bez jakékoliv výjimky souhlasí s tímto textem. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Otváram rozpravu k Obchodnému zákonníku. S faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Černý.

Poslanec SL J. Černý: Pane předsedající, dovolte mi požádat zástupce předkladatele návrhu obchodního zákoníku o malé vysvětlení.

Pane místopředsedo vlády, já bych vás chtěl požádat, jestli byste mohl ještě vysvětlit problematiku úpravy družstev. Zdá se mi, že to nebylo vysvětleno dostatečně. Úprava je v podstatě jakousi hybridní formou, něco mezi bývalými družstvy a obchodními společnostmi. Podle této úpravy dochází k tomu, že členské vklady, které jsou nemovitého charakteru, se stávají vlastnictvím družstva. Nesdružují se. Prosím, abyste k této problematice zaujal stanovisko.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Černému. Slovo má podpredseda vlády Rychetský.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: V rámci rozpravy samozřejmě zaujmu stanovisko ke všem návrhům, které budou předneseny, ale chtěl bych říci, že tato úprava předložená v obchodním kodexu vychází jednoznačně z principu jednotné obecné úpravy družstev jako sdružení fyzických nebo i právnických osob s majetkovou účastí. Jinými slovy - je přirozené, což je vlastní každému družstvu, že vlastnictví přechází na společně vytvářený subjekt a podíl je forma majetkové účasti, transformuje se na vlastnictví, kdykoli dochází k zániku členství, avšak vystoupením. Takto vznikla družstva před několika sty lety a takto existují v celém světě.

Mám pocit, že váš dotaz směřoval spíš jiným směrem - směrem k předloze zákona, kterou Federální shromáždění v tuto chvíli dostává - o transformaci družstev. K předloze zákona, kterou vláda zpracovala, 5. října t. r. ji předala po skončeném připomínkovém řízení oběma vládám republik a od 5. října t. r. očekává stanoviska vlád republik tak, aby ji mohla předložit Federálnímu shromáždění. Podle mých informací je transformační zákon zítra projednáván vládou SR a snad již byl včera projednán vládou ČR, takže je pravděpodobné, že by příští týden zde mohl být předložen.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Otváram rozpravu. Zatiaľ sa do rozpravy prihlásili poslanci: Ivan Fišera, pani poslankyňa Sahligerová, poslanec Senjuk, poslanci Filip, Ransdorf a Valko.

Slovo má poslanec Ivan Fišera, predseda klubu poslancov Sociálno-demokratickej orientácie. Prosím, aby sa ujal slova. Pripraví sa pani poslankyňa Sahligerová.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté a zejména vy, mladí hosté, kteří sedíte nahoře, myslím si, že je příznačné, že tak závažný zákoník, jakým je zákoník obchodní, uváděl tak mladý zpravodaj, jako je pan poslanec Vild, a myslím si, že to je velký symbol naší budoucnosti, protože právě takovýto přístup je něčím, co vyjadřuje šance naší ekonomiky.

Současně však ve zprávě zpravodajů je vidět určitý postoj, který pro nás není zcela jednoznačně akceptovatelný a samozřejmý. Týká se totiž velmi závažné otázky, která nebude vyvolávat ty úsměvy, jež vyvolal můj úvod, tj. otázky pozice zaměstnanců, lidí práce v podnicích, ve výrobě a v jejich vztahu k zaměstnavatelům.

Dovolte mi, abych citoval v tomto případě velmi krátce jednoho z předních právníků SRN profesora Franze-Jürgena Säckera z jeho článku z roku l98l, který se zabýval německým modelem tzv. Mittbestimmungu, resp. spolurozhodování. Tento článek totiž začíná větou, která, myslím, shrnuje bohatou empirickou a experimentální zkušenost veškeré průmyslové sociologie a moderního managementu, jež ovlivňuje v podstatě vývoj do dneška. Říká: "Podle zkušenosti dosažené za posledních sto let stabilita demokratických industriálních společností v Evropě zřejmě podstatně závisí na struktuře sociálních vztahů uvnitř podniku." Překládal jsem volně z angličtiny, promiňte, že jsem se zarazil. To je důvod, proč my předkládáme velmi zásadní pozměňovací návrhy, které zhruba stojí na logice, jež byla původně obsažena ve vládním návrhu, a které považujeme za natolik důležité, že je nutné považovat tento obchodní zákoník za jeden z klíčových bodů, ve kterých budeme řešit vztah zaměstnanců a zaměstnavatelů. Dovolte mi, abych tyto pozměňovací návrhy přednesl a potom, pokud zbude aspoň chvilka času, ještě stručně zdůvodnil.

První pozměňovací návrh se týká § l37 a zabývá se společností s ručením omezeným. Zde se navrhuje, aby tento paragraf zněl takto: "Dozorčí rada se zřizuje, stanoví-li tak společenská smlouva, vždy však, má-li společnost více než deset společníků a současně více než sto zaměstnanců v pracovním poměru." Když toto přijmeme, nebudeme ani na úrovni řady evropských zemí, kde je přikázáno, aby v dozorčích radách bylo po třetině zaměstnanců nebo nějaké zaměstnanecké zastoupení a aby bylo dosaženo toho, čeho dosaženo býti má, tj. velmi výrazné účasti zaměstnanců na spolurozhodování. Toto pojetí by umožnilo v zásadě aspoň v rozhodujících případech zajistit účast zaměstnanců na spolurozhodování.

Z tohoto důvodu by se § l39, odst. 2 upravil takto: "Jestliže se dozorčí rada zřizuje povinně, volí jednu třetinu členů dozorčí rady zaměstnanci společnosti." Tím bychom zabránili většině případů, kdy by byly velké společnosti s velkým počtem zaměstnanců a kde by docházelo k tomu, že by se zaměstnanci nezúčastňovali na rozhodování.

Další návrh se týká akciových společností. Jeho podstatou je snaha přiblížit se k tomu pojetí, které existuje dnes ve SRN a které bylo přijato zvláštním zákonem o akciových společnostech a organizaci práce v roce l976 jako výsledek dlouhých koaličních jednání mezi sociálními demokraty a svobodnými demokraty, kteří se rozhodli, že tento zákon by měl vypadat tak, aby nekomplikoval podnikání a současně maximálně umožňoval účast zaměstnanců na spolurozhodování. Výsledkem takto pojatého zákona je velmi nízký počet stávek a vysoká prosperita Německa.

Odstavec l a 2 by měl toto znění: "l. Dozorčí rada musí mít nejméně tři členy. Členové dozorčí rady jsou voleni na dobu určenou stanovami, nejvýše však na dobu pěti let." To je podle původního pojetí.

"2. Má-li společnost v době volby a) více než 50 zaměstnanců nebo určují-li tak stanovy, volí jednu třetinu dozorčí rady zaměstnanci společnosti. Stanovy mohou rovněž určit vyšší počet členů dozorčí rady volených zaměstnanci." To je tedy liberální postoj, který by umožňoval v zásadě zvyšovat počet zaměstnanců. Konečně návrh, který považujeme za rozhodující: "b) více než l000 zaměstnanců, volí polovinu dozorčí rady zaměstnanci společnosti. V tomto případě volí předsedu dozorčí rady valná hromada. V případě rovnosti hlasů členů dozorčí rady se koná dohodovací řízení, jehož postup určují stanovy. Je-li dohodovací řízení bezvýsledné, rozhoduje hlas předsedy." Dovolte mi jen stručnou interpretaci tohoto pojetí: V žádném případě by nemělo dojít k narušení podnikatelské priority, a proto jsou přednostně zde zastoupeni akcionáři právě v té podobě, že předseda dozorčí rady je volen valnou hromadou a má hlas rozhodující. Je zde však určité předkolo v případě vážného konfliktu podobně jako v Německu, aby mohlo dojít k vyjednávání a aby došlo k případné shodě, sociálnímu smíru, který je základní podmínkou úspěšnosti podnikatelského počínání a základem určité prosperity.

Když budete chtít, přijdu do jednotlivých klubů a podrobněji vysvětlím důvody, které nás vedou k předložení tohoto návrhu, protože bych nechtěl v té krátké době, kterou máme k dispozici, zabíhat do detailů.

V žádném případě by tento zákon nepřinášel ty problémy, které někdy vznikají v Německu, protože zůstáváme na pojetí dozorčí rady, které je uvedeno v návrhu. V každém případě však náš návrh považujeme za velmi závažný a považujeme ho za důležitý také proto, že v našich specifických podmínkách je nutno nejen zaměstnance respektovat, ale je třeba si také uvědomit, že zejména při privatizaci bude docházet stále k různým snahám o únik prostředků společnosti, že bude docházet k tomu, že se budeme vracet v řadě případů ke starým formám podnikání, že u nás došlo k tomu, že dosavadní výchova vedla k velmi asociálnímu a řekl bych, neparticipativnímu pojetí managementu ze strany řady podnikatelů, kteří budou dnes do řízení podniků vstupovat.

Konečně předkládáme ještě návrh, který se týká družstev, a to § 244. Jde o nový odstavec 8, který by měl toto znění: "V případě, že v družstvu pracuje více než 40 zaměstnanců, mají zaměstnanci právo volit nejméně jednoho člena kontrolní komise." Důvod je opět přirozený, protože zde bychom dali možnost zaměstnancům v družstvu se aspoň částečně spolupodílet na spolurozhodování.

Než moje minuta uběhne, dovolte mi jen poslední připomínku. Když prezident T.G. Masaryk hovořil k horníkům v roce 1900, když stávkovali, měl možná podle pojetí některých dnešních politiků poněkud populistický projev a postavil se za stanovisko horníků. Mimo jiné řekl, že bychom se měli poučit u instituce kolektivního vyjednávání, která existuje v Anglii. Současně však naznačil, že by bylo dobře hledat další formy, které by nutily k větší odpovědnosti zaměstnavatele i zaměstnance při řešení konfliktů. Myslím, že pan prezident Masaryk viděl dál než jsou schopni dnes dohlédnout mnozí ti, kteří tyto přístupy označují za neliberalistické a pro ekonomiku nebezpečné. Myslím, že pan prezident Masaryk - tehdy ještě prezident nebyl - měl opravdu značný vhled do budoucnosti a předvídal moderní vývoj. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fišerovi. Slovo má poslankyňa Sahligerová, pripraví sa poslanec Senjuk. Skôr, ako príde pani poslankyňa, dám niekoľko informácii. Po prvé - chcel by som informovať, že mienime pokračovať v rozprave do 12.30 hodiny a potom bude prestávka na obed do 14.00 hodiny. Potom budeme alebo pokračovať v rozprave k obchodnému zákonníku, alebo - pokiaľ budú pripravené pozmeňovacie návrhy - hlasovať o jednotlivých pozmeňovacích návrhoch k Občianskemu zákonníku. V priebehu prestávky aj cez ďalšie prestávky dnes, aj v ďalších dňoch, bude poslancom FZ premietaný vo vstupnom foyere videozáznam z Denníka ČST, Udalostí a komentárov a Aktualít. Tieto televízne záznamy budú premietané vždy z predchádzajúceho dňa, to znamená zo včerajšieho dňa. Takže prosím, aby ste to zobrali na vedomie a eventuálne sa zúčasnili. Slovo má poslankyňa Sahligerová.

Poslankyně SL E. Sahligerová: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci, podľa predloženého návrhu zákona sa riadia právne vzťahy, ktoré vznikli dňom jeho účinnosti. Právne vzťahy vzniklé pred dňom účinnosti tohto zákona a práva, ktoré z nich vznikajú, ako aj práva zo zodpovednosti za porušenie záväzkov z hospodárskych a iných zmlúv vydaných pred dňom účinnosti tohto zákona sa riadi doterajšími predpismi. Zmluvy o bežnom účte, zmluvy o vkladovom účte, zmluvy o uložení cenných papierov a iných hodnotách sa však riadi týmto zákonom odo dňa jeho účinnosti, aj keď k ich uzatvoreniu došlo pred týmto dňom. Podľa doterajších predpisov až do svojho ukončenia posudzujú všetky lehoty, ktoré začali bežať pred dňom účinnosti tohto zákona, ako aj lehoty pre uplatnenie zmlúv, ktoré sa podľa predchádzajúceho textu riadia doterajšími predpismi, aj keď začnú bežať po účinnosti tohto zákona. Na jednej strane to núti zákazníka pristúpiť na cenu vykalkulovanú podľa nákladov bez ohľadu na to, či ide o náklady obvyklé a prijateľné a na druhej strane dodávateľovi neumožňuje zahrnúť do nákladov úroky. Miera zisku stanovená týmito predpismi je podstatne nižšia ako súčasná úroková miera. Vďaka predchádzajúcemu ustanoveniu § 763 strácajú hospodárske zmluvy charakter zmlúv, pretože sa v tržných podmienkach nedajú dodržiavať.

Z týchto dôvodov odporúčam upraviť platnosť ods. 1 § 763 len pre hospodárske zmluvy uzatvorené po 1.5.1990 a § 763 rozšíriť o nasledujúci text: "Hospodárske zmluvy uzatvorené pred 1.5.1990 s termínom plnenia po 31.12.1992 musia byť prepracované podľa tohto zákona v prípade, že o to požiada jedna zo zmluvných strán. Prepracovanie týchto hospodárskych zmlúv musí byť uskutočnené do troch mesiacov od predloženia zmluvnou stranou, najneskôr však do šiestich mesiacov odo dňa účinnosti tohto zákona."

Prosím o zváženie tohto pozmeňujúceho návrhu z dôvodu, ktoré som uviedla v predchádzajúcom texte.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujeme poslankyni Sahligerovej a ďalej sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Senjuk. Vidím, že nie je prítomný, takže stráca poradie. Ďalší je pán poslanec Filip. Prosím pána poslanca Vojtecha Filipa, aby predniesol svoj príspevok do rozpravy.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, návrh zákona, který máme před sebou, je jednou z nejlépe připravených zákonných norem. Předloha byla skutečně velmi zodpovědně připravena a také jsme obdrželi dosud nejkvalitnější text. Mám tedy pouze jednu vážnou výhradu a tři drobné výhrady, ze kterých vyplývají pozměňovací návrhy, které nakonec předložím.

Návrh obchodního zákoníku z hlediska forem podnikatelské činnosti nabízí pouze obchodní společnosti, a to tři druhy, akciovou společnost a družstvo. Pokud se podle přechodných ustanovení do jednoho roku všechny existující subjekty nesrovnají s předepsanými formami, má být nařízena soudem likvidace.

V této souvislosti si dovoluji upozornit na to, že právo je pouze nadstavbou, která se má přizpůsobovat požadavkům ekonomiky. Proto v zájmu měnící se struktury národního hospodářství a v rámci demokratizačního procesu požadujeme naopak rozšíření dalších forem, a to zejména znovu upravit konzorcium, které se v dosavadní krátké soukromé podnikatelské činnosti už osvědčilo, dále upravit společné podniky, zájmová sdružení bez právní subjektivity, případně s novou právní subjektivitou, a nadace.

Dále je nutno připravit nebo převzít dosavadní formy účasti týkající se rozpočtových a příspěvkových organizací. Kromě toho je nutno vyjasnit postavení státních podniků, které v současné době představují asi 90 % všech hospodářských subjektů a v současné době není jasné, zejména po včerejším vystoupení ministra Ježka, zda se u všech povede do jednoho roku takzvaná velká a malá privatizace.

Nevyhoví-li pouze formálním požadavkům právního předpisu, nelze přece nařídit jejich likvidaci a způsobit nezaměstnanost. Rovněž náklady na nezbytné ekonomické věci, organizační, tiskopisy, při vzrůstajícím počtu organizací a cen mohou být značné a tyto prostředky mohou být využity - myslím si - jiným a efektivním způsobem.

Dále je tu problém, že pokud dojde k likvidaci zbývajících národních podniků, držitelů ochranných známek - např. Budvar - vzniknou značné majetkové újmy a měla by být vyvozena i odpovědnost za poškozování devizových zájmů České a Slovenské Federativní Republiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP