Poslanec SL L. Kudláček: Dámy a pánové,
dovolte mi nejprve, abych jménem Občanské
demokratické aliance podpořil návrhy, které
zde podával zejména poslanec Schneider. Na řadě
jeho pozměňovacích návrhů jsme
spolupracovali, mám tedy k tomu vážné
důvody. Chtěl bych se zmínit o dvou z nich
a podpořit je zvláště.
Je zřejmé, že návrh novely občanského
zákoníku zejména ve své původní
podobě byl velmi macešský k vlastníkům
bytů - už to zde mnohokrát zaznělo.
Samozřejmě byl učiněn krok k tomu,
aby se tato situace alespoň mírně zlepšila
ve zprávě ústavně právních
výborů, nicméně některé
problémy zůstávají a ještě
dlouho zůstanou otevřené. Je to jistě
škoda, protože jestliže bude vlastnictví
bytů nevýhodné, tak se celá situace
nezlepší. To je myslím velmi jednoznačný
závěr v podobě některých těchto
ustanovení.
Nejprve k tomu, jak upravená novela řeší
institut náhradního bytu. Domníváme
se, že tento postup, kdy zákon velmi podrobně
vymezí, jak má náhradní byt vypadat,
ale v podstatě se zdrží všeho ostatního,
je právě tím, který tuto situaci komplikuje.
Proto bych chtěl zvlášť důrazně
podpořit pozměňovací návrh
kolegy Schneidera k § 711 odst. 2. Nemám k němu
žádnou jinou vlastní variantu, jenom zdůrazňuji
jeho význam a prosím o pozornost tomuto tématu.
Druhá věc, o které jsem chtěl promluvit,
se týká ustanovení nově navrhovaného
§ l28a a l28b - to je zvláštní ustanovení
o vlastnictví bytů a nebytových prostor.
Toto ustanovení vzniklo tím, že z dosud platného
zákona č. 52/66 Sb. o osobním vlastnictví
bytů byla vybrána ta ustanovení, o kterých
jsme se domnívali, že je potřebné je
v našem právním řádu zachovat.
Rozhodně považujeme za nedostatečnou zrušující
klauzuli v původním návrhu novely, která
vybírá několik paragrafů z tohoto
zákona, samozřejmě těch nejkritičtějších,
nicméně nechává řadu dalších
jako je např. povinnost stavebníků vymezovat
smlouvou podmínky výstavby bytů s velmi podrobným
výčtem, co taková smlouva musí obsahovat
atd. Proto jsme volili řešení navrhnout tento
zákon ke zrušení celý a vybrali z něj
taková ustanovení, která nebudou bránit
např. prodeji bytů z obecního vlastnictví
do vlastnictví soukromého. To je druhá věc,
kterou bych chtěl vypíchnout a výrazně
podpořit.
Na závěr bych měl ještě jeden
drobný pozměňovací návrh, který
souvisí s tímto okruhem, o kterém jsem hovořil.
Jestliže projde návrh poslance Schneidera na zařazení
§ l28a a l28b a následně na zrušení
celého zákona 52 z roku l966, domnívám
se, že v tomto případě by bylo potřeba
zrušit i ustanovení § 873 odst. 8 novely, které
se na tento zákon odvolává. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský:
Děkuji. Slovo má poslanec Világy.
Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne
zhromaždenie, ako povedal poslanec Vosček, včera
zasadala expertná skupina a z jej podania vzišiel
návrh, ktorý teraz prednesiem. Jedná sa o
inštitút dedičského práva, ktorý
je obsiahnutý v § 475. Môj návrh smeruje
k tomu, aby sme i v prípade detí súrodencov
zachovali postupnosť, ktorá bola už zachovaná
v Občianskom zákonníku z roku 1811, tzn.,
aby deti súrodencov mohli dediť len vtedy, keď
dedičia v priamej línii dediť nemôžu,
pretože už nežijú.
Preto navrhujem, aby v § 475 vládneho návrhu
bol zmenený tak, že vypadne ods. 2 a § 475 a)
bude doplnený novým ods. 2 v tomto znení:
"Keď nededí žiaden z nich, dedia rovnakým
dielom deti súrodencov."
S týmto postupom by sme mohli vrátiť inštitút
dedičského práva podobného, aký
platil od roku 1811 na území Českej republiky
a inštitút, ktorý bol platný v uhorskom
práve na území Slovenska do roku 1948.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Přeje
si ještě někdo vystoupit v diskusi? Není
tomu tak. Rozpravu končím.
Vážení kolegové, vzhledem k tomu, že
diskuse pokračovala i dnes, není možné
vám hned dát písemně všechny
pozměňovací návrhy, které byly
podány, i když většina z nich zpracována
je, protože byly podány už včera. Pracovní
skupina s navrhovatelem osnovy i s navrhovateli pozměňovacích
návrhů, které byly uplatněny včera,
návrhy projednala. Nemyslím si proto, že písemné
zpracování bude trvat dlouho. Avšak přece
jen pozměňovacích návrhů je
hodně a bez jejich písemného znění
ve vašich rukou nemůžeme přistoupit k
hlasování.
Nyní bychom tedy projednání novely občanského
zákoníku přerušili a pokračovali
bychom dalším bodem, tj. návrhem občanského
zákoníku. Chci tady říci, že
došlo v programu na pozvánce k jistému omylu
v tom smyslu, že původně tam byl uveden občanský
soudní řád, ale z hlediska povahy věci
je správnější projednat dva základní
hmotně právní předpisy, tj. občanský
zákoník a na něj navazující
speciální zákon, tj. obchodní zákoník,
a pak k nim příslušnou procesní normu,
tj. občanský soudní řád. Politické
grémium tuto změnu doporučuje. Myslím,
že jde o změnu, o které není třeba
hlasovat. Přerušuji nyní jednání
o občanském zákoníku.
Budeme pokračovat návrhem obchodního zákoníku.
Pro tuto část schůze předávám
řízení místopředsedovi FS Stankovi.
Slovo má místopředseda vlády Rychetský,
který uvede návrh obchodního zákoníku.
Vládní návrh obchodního zákoníku
(tisk 684) a návrh usnesení výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
963).
Místopředseda federální vlády
P. Rychetský: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
v souvislosti s transformací československé
ekonomiky a s tím souvisejícími základními
změnami v československém právním
řádu bylo nezbytné nahradit v co nejkratší
době právní předpisy, které
byly v době svého vzniku přizpůsobeny
administrativně řízenému hospodářství
a jsou jednou z největších překážek
pro uskutečňování základních
změn ekonomiky této země.
Dovolte mi několik slov k historii československého
soukromého práva v posledních 4O letech.
V r. 1950 byl nahrazen obecný zákoník občanský
z r. 1811 a obchodní zákoník z r. 1863 novým
občanským zákoníkem, který
představoval první krok na cestě k popření
právních tradic naší země. Odstranění
zvláštního obchodního zákoníku
bylo zdůvodňováno ideologicky tím,
že úprava v něm obsažená odpovídala
zájmům privilegované třídy
kapitalistů a že je neslučitelná s novým
chápáním práva, jež vyžaduje,
aby veškerá úprava byla soustřeďována
v občanském zákoníku. Z týchž
důvodů byly odstraněny obchodní zákoníky
v ostatních státech se zestátněným
hospodářstvím.
V r. 1964 pak došlo k úplné destrukci majetkoprávní
úpravy, poněvadž občanský zákoník
z r. 195O byl nahrazen novým občanským zákoníkem
a hospodářským zákoníkem, jež
zcela opustily systém úpravy majetkových
vztahů, rovnosti subjektů, který je tradiční
pro evropský kontinent. Tyto zákoníky nebyly
způsobilé upravovat tržní vztahy. Bylo
proto nutné současně vydat zákon mezinárodního
obchodu, platný ovšem pouze pro úpravu obchodních
vztahů se zahraničím. Tento stav v podstatě
trvá dosud a řada novel vydaných k hospodářskému
zákoníku a několik novel k občanskému
zákoníku sice zmírnily negativní působení
jejich úprav, současně však učinily
náš právní systém značně
nepřehledným.
Československé zákonodárství
se zaměřilo v loňském a letošním
roce v podstatě na vytvoření předpokladů
pro rozvoj soukromého podnikání a na vytváření
právního základu pro uskutečňování
privatizace. Překážkou přeměny
československého hospodářství
a prostoru pro širší účast zahraničních
osob pro podnikání v ČSFR je však i
nadále naprosto nevyhovující úprava
majetkových vztahů jak v občanském,
tak v hospodářském zákoníku.
Proto bylo rozhodnuto občanský zákoník
novelizovat (víme, že příprava zcela
nového občanského kodexu si vyžádá
delší dobu) a hospodářský zákoník
zrušit.
Vznikla tak příležitost modernizovat úpravu
moderních vztahů. Dosavadní občanské
a obchodní zákoníky západoevropských
zemí jsou totiž i v těchto státech dnes
považovány za překonané a zastaralé
a s ohledem na obtížnost legislativního provádění
změn zde dochází spíše k návrhům
ve smyslu respektování mezinárodní
unifikace úpravy obchodních zákoníků
ve smyslu sjednocení mezinárodního obchodního
práva. Naše země tak získává
příležitost mít v předloženém
návrhu nejmodernější obchodní
zákoník, neboť vychází právě
z mezinárodních unifikačních prací.
Chtěl bych zdůraznit, že k tomuto kroku nás
vede i naprostá nutnost úpravy pro rozvoj tržních
vztahů, dosažení maximální právní
jistoty a vytvoření předpokladů pro
zahraniční investice a účast zahraničních
osob na podnikání v ČSFR.
Dnes vám tedy předkládáme první
nový ucelený kodex, zpracovaný po 17. listopadu
1989. Jeho účelem je doplnit právní
základ nutný pro hospodářskou reformu.
Dosavadní úpravy byly zaměřeny pouze
na odstraňování omezení podnikání
a na umožnění procesu privatizace. Nezměnily
však v zásadě základní úpravu
majetkových a zejména závazkových
vztahů.
Předložený návrh odstraňuje hospodářský
zákoník, spočívající
jednoznačně na administrativním řízení
hospodářství, a odstraňuje i zákoník
mezinárodního obchodu, který sice vyhovuje
tržním vztahům, ale stává se
při novém pojetí obchodního zákoníku
a při nezbytné potřebě jedné
právní úpravy zbytečným.
Dovolte mi podat stručnou charakteristiku předloženého
legislativního návrhu. Jde o kodifikaci předpisů
upravujících postavení podnikatelů
v zájmu přehlednosti, vzájemného sladění
jednotlivých ustanovení a dosažení maximální
právní jistoty. Návrh představuje
inkorporaci všech moderních úprav obchodních
vztahů, obsažených zejména v mezinárodních
unifikacích obchodního práva, např.
v unifikačních výsledcích komise OSN
pro mezinárodní právo obchodní, Mezinárodního
ústavu pro sjednocení soukromého práva
a hospodářské komise OSN pro Evropu.
Předložená osnova je rozdělena na čtyři
části odpovídající různé
povaze obsažených ustanovení. Toto dělení
má značnou důležitost i při posuzování
řešení kolizně právních
otázek.
V prvé části je obsažena úprava
podnikání. Vychází z principu svobody
podnikání a v souladu s Listinou základních
práv a svobod připouští omezení
pouze v zákonu (víme dnes konkrétně,
že je to v zákonu živnostenském a některých
zvláštních zákonech požadujících
založení zvláštní kvalifikace podnikatele
v zájmu spotřebitele, v zájmu zákazníka).
Předložený návrh se jasně vyjadřuje
k principu rovnosti tuzemských i zahraničních
podnikatelů, poskytuje totiž stejnou ochranu všem
formám podnikání investic, což považujeme
za zvlášť významné pro umožnění
přílivu i zahraničního kapitálu.
Návrh vytváří všechny legislativní
předpoklady pro zajištění soutěže
při podnikání. Vlastní podrobná
úprava nekalé soutěže, tj. antimonopolní
úprava, je obsažena i v přijatém zákonu
o hospodářské soutěži.
V druhé části obchodního zákoníku
upravujeme různé právní formy vhodné
pro podnikání, upravujeme typy obchodních
společností a družstev. Mezi nimi je odlišnost
zejména z hlediska ručení, z hlediska počtu
společníků, způsobu zřizování
i řízení, změny v osobách společníků,
podílu na zisku a likvidačním zůstatku.
Právo Evropských společenství bylo
právě v této pasáži inkorporováno
v co nejširší míře tak, aby nejen
byla zajištěna vyváženost ochrany společníků
a třetích osob ve styku se společností,
ale aby současně tato země měla normu,
která bude naprosto kompatibilní s dnešní
právní úpravou Evropských společenství.
V této pasáži předpokládáme
transformaci družstev v podnikatelské subjekty, přičemž
vycházíme z tzv. Statutu evropského družstva
vypracovaného mezinárodními zájmovými
sdruženími družstev s tím, že oddělení
členských vztahů spočívá
na majetkové účasti na rozdíl od vztahů
pracovněprávních.
Nejzávažnější částí
obchodního kodexu je část třetí,
která upravuje obligace neboli závazkové
vztahy.
Řešení obecných otázek v novelizovaném
občanském zákoníku je přirozeným
základem pro vytvoření generální
normy pro majetkové vztahy. V obchodním zákoníku
proto v části o závazcích promítáme
pouze mezinárodní unifikace obchodního práva
tam, kde vzhledem k potřebám tržního
hospodářství je nutno mít speciální
úpravu, úpravu odlišnou od občanského
zákoníku. Respektujeme přitom princip naprosté
smluvní volnosti. Je vhodné znovu zdůraznit,
že předložený obchodní kodex vůbec
neobsahuje kontraktační povinnost bez souhlasu stran,
vychází z principu bezformálnosti smluv,
písemnou formu smluv vyžaduje jen u několika
typů smluv s nejzávažnějšími
důsledky a všechna ustanovení závazkového
práva mají charakter dispozitivní, jinými
slovy, platí podpůrně tam, kde si smluvní
strany, smluvní partneři neupraví vlastní
smlouvou své vztahy odlišně nebo kde neuzavřou
kontrakt inominátní, nepojmenovaný. Tato
pasáž současně pojmenovává
všechny hlavní typy obchodních kontraktů
i ty typy, které jsou důležité pro privatizační
proces probíhající v této zemi, např.
prodej podniku, koupě najaté věci nebo licenční
smlouva.
Ve zvláštní hlavě této části
obchodního zákoníku je zahrnuta úprava
mezinárodního obchodu, která je omezena pouze
na speciální problémy typické výlučně
pro tuto oblast. Využíváme jistá ustanovení
zákoníku mezinárodního obchodu, především
však respektujeme mezinárodní dohody, ať
již jde o GATT nebo COCOM.
Ve čtvrté závěrečné
části máme ustanovení, která
přesahují svým významem ustanovení
běžná pro přechodná a závěrečná
ustanovení zákoníku. Především
ustanovení, které zákonem stanoví
prioritu mezinárodních smluv z oblasti obchodu publikovaných
ve sbírce zákonů před vnitřním
právním řádem. Je to podruhé,
co toto Federální shromáždění,
poté, co přijalo uvozovací zákon k
Listině práv a svobod, nadřazuje mezinárodně
právní závazky této země nad
vnitřní právní řád.
Obchodní zákoník podle těchto ustanovení
se navíc bude samozřejmě aplikovat toliko
po nabytí jeho účinnosti. Předpokládáme,
že současně dojde k transformaci obchodních
společností a družstev tak, aby se dosud přežité
právní normy odstranily. Za zvlášť
významnou považuji skutečnost, že tímto
v historii československého práva zatím
nejrozsáhlejším kodexem současně
odstraňujeme 80 zákonů a jiných právních
předpisů k dnešnímu dni platných.
Co říci závěrem? Jde vskutku o nejobsáhlejší
zákon v historii československého zákonodárství.
Jeho přijetím chceme poskytnout právní
jistoty řešením hlavních otázek
v zákoně, který přitom stranám
- účastníkům vztahů tímto
zákonem upravených ničeho nevnucuje, neboť
jim ponechává plnou smluvní volnost a poskytuje
jim jen v subsidiární podobě možnost,
aby se tento zákon použil v případě
řešení při nejistých nebo nejasných
vztazích mezi nimi.
Předložený kodex má úzkou souvislost
s novelizací občanského zákoníku.
Chtěl bych zdůraznit, že tam, kde není
naprostá shoda v úpravě občanského
a obchodního zákoníku, stalo se tak ze strany
předkladatele záměrně s potřebou
specificky, speciálně a odlišně upravit
ty vztahy, které v mezinárodním obchodním
styku, které ve styku podnikatelském vyžadují
jinou úpravu, než je úprava tradiční
pro občanskoprávní vztahy této země.
Předložený kodex úzce souvisí
s dvěma dalšími normami. S již přijatým
živnostenským zákonem, který je veřejně
právní normou, o kterou se obchodní zákoník
opírá, a s občanským soudním
řádem, který umožní svou novelizací,
která bude projednávána též na
této společné schůzi sněmoven,
aby spory vznikající z oblasti obchodních
vztahů byly posuzovány nezávislým
soudem a nikoliv orgánem státní arbitráže,
jak tomu bylo doposud.
Dovolte mi proto závěrem říci, že
předložený kodex přes svou rozsáhlost
představuje jeden z těch nejvýznamnějších
kroků k moderní úpravě obchodního
práva, který byl v Evropě doposud učiněn.
Ostatní země jsou právě v této
oblasti v současné době v okamžicích
zpracovávání těchto kodexů
podle z něho přijatého vzorového obchodního
mezinárodního kodexu.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády dr. Pavlovi
Rychetskému, ktorý za vládu ČSFR odôvodnil
vládny návrh Obchodného zákonníka,
ktorý máme v tlači 684.
Návrhy prerokovali výbory ústavnoprávne,
pre plán a rozpočet, hospodárske, sociálne
a kultúrne, zahraničné a výbory pre
životné prostredie obidvoch snemovní. Výbory
ústavnoprávne pripravili písomný návrh
uznesenia snemovní, ktorý je v tlači 963
a poverili spolu s ostatnými výbormi poslanca Ernesta
Valka a Jana Vilda prednesením spravodajských správ.
Prosím spravodajcu z výboru Snemovne národov
poslanca Jana Vilda, aby predniesol svoju spravodajskú
správu.