Přítomno: | 128 poslanců Sněovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek, Andelová, Bakšay, Čejková,
Čič, Dienstbier st., Dlouhý, Hanák,
Ježek, Kakačka, Kapusta, Klaus, Kňažko,
Langoš, Masopust, Miller, Ropek, Sychra, Veverka, Vrchovský,
Zukal
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Mečl, Němec, Pernica F., Samková, Selner,
Sláma, Svoboda, Šolc
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Čalfa, Farkaš, Haško, Kontra, Mečiar,
Moric, Roman, Seman, Slota
(Jednání opět zahájeno v 9.10 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat v rozpravě k návrhu
novelizace občanského zákoníku. Včera
se přihlásil do diskuse kolega Benda. Prosím,
aby zaujal své místo u řečnického
stolu. Pokud si ještě někdo přeje vystoupit
v diskusi, prosím, aby to učinil, jinak bude rozprava
ukončena.
Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, jsem pověřen
Klubem KDS - LDS přednést zde čtyři
pozměňující návrhy k návrhu
novely občanského zákoníku.
První pozměňovací návrh je
z oblasti dědického práva a týká
se § 479 dosavadního platného znění
občanského zákoníku. Paragraf zatím
není novelizován v tom, co máte u sebe. Připomínám
pro ty, kdo plné znění občanského
zákoníku nemají před sebou, že
jde o paragraf stanovící povinné dědické
podíly ze zákona, které nesmějí
být dále redukovány. Dosavadní ustanovení
tohoto paragrafu určuje pro nezletilé dědice,
převážně děti, plnou výši
povinného podílu ze zákona a pro dědice
zletilé tři čtvrtiny.
Vzhledem k tomu, že se zcela mění hospodářská
situace v této zemi, že dosavadní ustanovení
byla vztažena na dědění osobního
majetku, zatímco nyní se budeme ocitat před
problematikou dědění firem, dědění
statků nebo hospodářství atd., pokládáme
toto ustanovení v této podobě za neprůchodné,
anachronické, poplatné socialistickému konceptu
vlastnictví. Nicméně nechceme zcela radikálně
opustit tento institut, který se v posledním období
vžil a který, konec konců, má své
obdoby, byť ve značně pozměněné
formě, i v demokratických státech nebo ve
státech se svobodným vlastnictvím.
Proto navrhujeme, aby povinný podíl dědictví
činil u nezletilých jednu polovinu jejich nároku
ze zákona a u osob zletilých jednu čtvrtinu
jejich nároku ze zákona. Mimochodem, tento náš
návrh odpovídá názoru některých
výborů, ze kterých byl také vznesen,
ale nedostal se do definitivního znění.
Upozorňuji, že bez úpravy tohoto ustanovení
opravdu hrozí drobení firem, drobení zemědělských
majetků. Tady není dost dobře možné
a myslitelné, aby byly tyto majetky zatěžovány
při každém dědickém procesu povinnými
podíly v plné výši tak, jak to dnešní
zákon předpokládá. To je první
pozměňující návrh.
Naše další návrhy se týkají
otázky nájmu bytů.
Plně si uvědomujeme, že je zapotřebí
nejen v tomto přechodném období, ale i trvale
do jisté míry chránit nájemníky,
že něco jako obdoba zákona na ochranu nájemníků
je patrně trvalým institutem demokratického
státu, že zcela volné tržní vztahy
v této oblasti jsou prakticky nerealizovatelné.
Na druhé straně se domníváme, že
novela tak, jak je předložena, chrání
zcela jednostranně právě nájemníky
a neposkytuje prakticky žádnou ochranu majiteli. Tady
se buduje na smluvním vztahu, který z jedné
strany má být striktně dodržován,
z druhé strany je ovšem určen zákonem
naprosto nezávisle na vůli smluvní strany.
Abychom alespoň částečně obnovili
rovnováhu v ochraně nájemníků
a v ochraně majitelů, resp. abychom nevystavili
majitele naprosté zvůli, která by vedla k
situaci, že za několik let bychom zde schvalovali
nový restituční zákon o darování
majetku učiněném v tísni, protože
dnešní situace skutečně by vytvářela
naprosto prokazatelný stav tísně prakticky
všech majitelů nájemních domů.
Dovolujeme si tedy přinést pozměňovací
návrhy.
První poměrně nepodstatné, spíš
formální rozšíření, se
týká § 696 textu novely. V odst. 1 ve čtvrtém
řádku, kde se hovoří o tom, že
případy, ve kterých je pronajímatel
oprávněn jednostranně zvýšit
nájemné, stanoví zvláštní
zákon, navrhujeme doplnit za slovo "nájemné"
slova "a změnit další podmínky
nájemní smlouvy". Je potom věcí
zákona, které z podmínek nájemní
smlouvy, ať už její trvání nebo
její vzájemné závazky, uzná
za vhodné upravit tak, aby mohly být změněny
nebo vypovězeny jednostranně.
To je podle mého názoru spíš legislativní
úprava, která dává zákonodárci
volnější možnosti než jenom úpravu
výše nájemného.
Podstatný je nicméně pozměňovací
návrh k § 691, který předkládáme
ve dvou alternativách.
Paragraf 691 dovoluje pronajímateli v případě
závady bránící řádnému
užívání bytu nebo ohrožující
výkon nájemcova práva, aby po předchozím
upozornění závady sám odstranil nebo
nechal vlastním nákladem odstranit a požadoval
náhradu účelně vynaložených
nákladů od majitele.
Protože noví soukromí majitelé domů
jsou majiteli domů minimálně několik
desetiletí starých nebo starších, té
staré a přestárlé části
bytového fondu, která nebyla prakticky ošetřována,
pak takovéto striktní pravidlo, převzaté
v podstatě z předchozího občanského
zákoníku - tehdy se málokdo opovážil
tímto způsobem postupovat proti státu, který
byl majitelem nebo spravovatelem těchto věcí,
a pokud se opovážil, tak u soudů a dalších
institucí neuspěl - pak dnes vzniká hrozivá
situace, že když dejme tomu 20 % bytového fondu
ve starší zástavbě je opravdu zdravotně
závadných nebo má jiné vážné
nedostatky, tak samozřejmě existuje možnost
nákladem 100 nebo 150 tisíc Kčs na jednu
místnost většinu těchto závad
odstranit. Ale stavěli bychom majitele do naprosto bezvýchodné
situace, kdy z domu, kde má např. 9000 Kčs
nájemného za rok, což mu taktak stačí
na nejběžnější režii, by si
těch 8 nájemníků nechalo každý
za čtvrt miliónu upravit a odstranit závady
ve svých nekvalitních, pravda, bytech a majitel
se může jít oběsit nebo musí
prosit stát, aby převzal tento jeho majetek do svého
vlastnictví zpět.
Tuto situaci pokládám za naprosto neúnosnou
a jsou již konkrétní signály, že
lidé, kteří bydlí v domech poškozených
již od druhé světové války, aniž
by si troufli nebo něco vymohli na státním
majiteli, se velice těší na to, že ten
dům přechází do soukromého
vlastnictví, protože předpokládají,
že tímto způsobem budou moci provést
radikální, dost vysoké a nákladné
opravy závad, které tam skutečně existují,
a neptají se nebo nehodlají se ptát, odkud
na to ten majitel vezme nebo jakým právem lze od
něj požadovat několik set tisíc nebo
několik miliónů ročně na tyto
náklady.
Náš návrh tedy zní, aby v pátém
řádku novely § 691 za slovy "vynaložených
nákladů" byla čárka a následovala
slova "nejvýše však do výše
nájemného za 3 měsíce". A pokud
by tento návrh nebyl přijat, pak podáme alternativní
návrh "nejvýše však do výše
nájemného za 6 měsíců".
Aby tam existoval jakýsi rozumný limit finanční
těchto oprav a úprav, které v nevyhovujícím
bytě bez souhlasu majitele může pronajímatel
provést, ale aby opravdu se neotevírala cesta k
tomu, že budou provedeny v bytech, které nelze uvést
do kvalitního stavu jinak, než velmi nákladnými
úpravami, takovými, které prostě přesahují
v podstatě cenu výstavby nového bytu nebo
domu a přesto by zákon dával nájemníkovi
právo, aby tyto úpravy provedl.
To je tedy vše, co přednáším jménem
našich klubů, opravdu se přimlouvám,
zvláště za ty poslední dva návrhy,
abyste se nad nimi velmi zamysleli, protože projde-li novela
v té podobě, v jaké je předložena,
neřešíme prozatímně tíživou
situaci, ale vytváříme precedenty pro další
křivdy, pro další hospodářsky
neúnosný stav, který budeme muset ve velmi
krátké době znovu řešit.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Písemné připomínky
jste odevzdal, pane poslanče, pokud se nemýlím?
Ano, děkuji.
Pan poslanec Hubálek, připraví se poslanec
Vosček.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové!
Chtěl bych požádat o pozměňovací
návrh v § 710
- text předložím, a to by znamenalo začlenit
nový odstavec 3, dosavadní odstavec 3 přečíslovat
na 4.
Smyslem tohoto návrhu je řešit situaci asi
1700 majitelů - dá se říci - spíše
rodinných domků, kteří po celou dobu
totality se nevzdali svého vlastnického vztahu k
těmto domům, nejednali ve stavu existující
tísně a do těch domů přes své
omezení možnosti investovali. Starali se o jejich
údržbu, na rozdíl od těch, kteří
- ač jim to nemůžeme zazlívat, znajíce
všichni minulou dobu - tento svůj majetek převedli
do vlastnictví bytových podniků.
Nejde o asociální krok. Přečtu vám
znění pozměňovacího návrhu.
"Právo užívání v soukromých
domech, postavených do roku 1948, které nepřetržitě
zůstaly ve vlastnictví fyzických osob, se
ode dne účinnosti tohoto zákona mění
na nájem na dobu určitou, která zaniká
po uplynutí dvou let."
Vezměme v úvahu tu okolnost vztahů oněch
lidí, vezměme v úvahu i tu okolnost, že
- jak se dá doložit - se jedná o domy většinou
se 6 nájemníky, kde bude snaha v souladu s občanským
zákoníkem, jak ho navrhujeme, aby se tam mohli přistěhovat
rodinní příslušníci.
V praktické oblasti to znamená, že schválením
tohoto formálního a věcného odstavce
ušetříme práci soudům v 1700,
možná v 1700 krát tři nebo krát
šest případech.
Dávám to k vašemu posouzení, ale požadavek
těchto lidí považuji za plně oprávněný.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Návrh předáváte
písemně, pane kolego, že? Děkuji.
Slovo má pan poslanec Vosček, připraví
se poslanec Klokner. Poslanec Benda má faktickou poznámku.
Poslanec SL V. Benda: Faktická poznámka ke kolegovi
Hubálkovi.
Podporuji meritum vašeho stanoviska, ale je tam velmi nešťastná
formulace o domech, jejichž vlastnictví trvalo nepřetržitě.
My jsme se při formulaci všech restitučních
zákonů právě vyhýbali této
formulaci, hovořili jsme o tom, co přešlo do
rukou státu, vyhýbali jsme se formulaci, jestli
vlastnictví trvalo nebo netrvalo, protože to je velmi
nejasné v mnoha případech - často
to postátnění nebylo ani formálně
provedeno, událo se jenom via facti.
Čili prosím pana poslance Hubálka, je-li
to možné, aby formulaci svého návrhu
upravil ve smyslu restitučních zákonů,
třeba tak, že jde o domy, jejichž vlastnictví
nepřešlo nikdy po roce 1948 do rukou státu.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský:
Bylo to myslím více, než faktická poznámka.
Pan poslanec Vosček má slovo.
Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
aj ja sa veľmi ospravedlňujem, že už druhýkrát
k tomuto bodu vystupujem, ale vedie ma k tomu tá zásadná
otázka konštrukcie záväzkovej časti
Občianského zákonníka s premlčacími
lehotami alebo s prekluzivnými, prepadnými.
Včera som sa tu snažil podrobnejšie to vysvetliť.
Zúčastnil som sa večer aj porady predkladateľov
pozmeňovacích návrhov s našimi spravodajcami
a so zástupcami predkladateľa. Keď som odchádzal,
bolo také stanovisko, že sa dá na zváženie
a na rozhodnutie snemovniam, aby celú situáciu posúdili.
Po mojom odchode sa stanovisko nejak zmenilo v tom zmysle, že
pozmeňujúce návrhy v prospech zavedenia inštitúcie
premlčania sa neodporúčajú.
Keď ako autor pozmeňujúceho návrhu potom
už nebudem mať možnosť vystúpiť,
chcel by som k tejto otázke povedať ešte niekoľko
slov. Ponechanie premlčacích lehôt znamená
v Občianskom zákonníku ponechať prirodzený
právny vývoj občianskoprávnych vzťahov,
ktorý má v našej zemi dlhodobú tradíciu.
Pri terajšej novelizácii zmeniť prekluzívne,
prepadnuté lehoty na lehoty premĺčacie znamená,
povedal by som, prelom v Občianskom zákonníku
ku prospechu ochrany občanov, a to chcem podčiarknúť,
ku prospechu ochrany občanov.
Novela Občianskeho zákonníka, ako ste si
istotne všimli, z doterajšieho Občianskeho zákonníka
ruší štyri časti, tretiu až šiestu.
Všetky tie časti, ktoré mali doteraz zakotvené
lehoty prekluzívne, prepadlé. Novela upravuje novú
záväzkovú časť a s ňou neočakávane
zakotvuje prekluzívne prepadlé lehoty.
Na druhej strane návrh Obchodného zákonníka,
ktorý, myslím, budeme prerokúvať hneď
po Občianskom zákonníku, ktorý je
ako lex specialis k Občianskemu zákonníku
a ktorý ruší Hospodársky zákonník
s jeho takmer výhradne prekluzívnymi lehotami v
týchto špeciálnych obchodných vzťahoch.
Obchodný zákonník zakotvuje len lehoty premlčacie,
ktoré aj samostatne upravuje.
Zrejme nás k tomu vedie a núti aj ostatný
svet, hlavne civilizovaná Európa, aby naši
obchodní partneri, aj zahraniční, používali
plnú právnu ochranu na úrovni ostatných
vyspelých právnych poriadkov. Zdá sa však,
že za túto cenu zľahčujeme alebo chceme
zľahčiť právnu ochranu našich občanov,
keď im zákonom chceme nanútiť opäť
akési direktívne prepadlé lehoty a nechceme
im umožniť to, čo je bežné v občianskoprávnych
vzťahoch - že sa dáva prednosť úprave
vzájomných práv a povinností dohodou.
Chcel by som vás preto poprosiť, vážené
kolegyne a vážení kolegovia, aby ste túto
otázku láskavo zvážili, pretože
si myslím, že budeme za túto právnu
úpravu cítiť pred svetom zodpovednosť.
Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
pan poslanec Klokner. Prosím, pokud si ještě
někdo přeje vystoupit, nechť odevzdá
písemnou přihlášku. Potom vystoupí
pan poslanec Hubálek a poslanec Pohanka.
Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, chcel by som veľmi stručne predniesť
niektoré pozmeňovacie návrhy, resp. doplňovacie
návrhy, ktoré som mal prekonzultované s ľuďmi
z právnickej praxe. Budem veľmi stručný
a konkrétny.
Navrhujem vypustiť § 5, ktorý hovorí o
zásahu do kľudového stavu, ktorý sa
podľa skúsenosti z praxe v konečnom dôsledku
neosvedčil, pretože aj tak pri riešení
rôznych týchto sporov a problémov musel konečne
vec vyriešiť súd. Pretože aj po rozhodnutí
vtedajšieho národného výboru alebo teraz
obecnej štátnej správy nebol súd ničím
viazaný a vlastne musel všetko prerokovať a preveriť
a vyniesť nejaké rozhodnutie.
Mám predstavu a obavy, že aj v súčasnosti
tieto terajšie orgány štátnej správy
nebudú vybavené kompetentnými odborníkmi,
ktorí budú vedieť problémy riešiť
tak, ako súd.
V § 43 c) ods. 3 a 4 sa hovorí, že neskoré
prijatie má účinky návrhu a toto potvrdia
ústne. To je v ods. 3 a potom aj v ods. 4 je, že ústne.
Navrhujem toto slovo "ústne" vypustiť, pretože
ústne potvrdenie nemá nejakú preukaznú
hodnotu, nemá preukázanú silu a v konečnom
dôsledku nedá sa vlastne ničím preukázať
toto potvrdenie.
Ďalej v § 128 v tomto ustanovení osobne vidím
zásadné porušenie nedotknuteľnosti súkromného
vlastníctva a k tomuto porušeniu nedotknuteľnosti
nie je možné pristúpiť len vo verejnom
záujme z toho dôvodu, pretože jednoducho bude
to riešiť nejaký úradník štátnej
správy, bude to riešiť nejaká konkrétna
osoba a je dosť diskutabilné, čo je to vo verejnom
záujme. Preto si myslím, že by nedotknuteľnosť
vlastníctva mala byť po dohode s vlastníkom.
Navrhujem aby sa druhý odsek v § 128 vypustil.
Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní
má slovo pan poslanec Hubálek, který chce
svůj pozměňovací návrh upravit.
Konzultoval to i s panem poslancem Tahym, který podával
obdobný návrh.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, děkuji dr. Bendovi
za připomínku, která zkvalitní tento
návrh a bude mít
(§ 710 odst. 3 a dosavadní odst. 3 změnit na
4) tento text: "Právo užívání
bytů v soukromých domech postavených do r.
1948, které nikdy nepřešly do rukou státu,
se ode dne účinnosti tohoto zákona mění
na nájem na dobu určitou, která zaniká
po uplynutí dvou let." Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Pohanka, připraví se poslanec Kudláček.
Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a vážení
kolegové. Můj příspěvek se
bude týkat ustanovení § 479 platného
občanského zákoníku, které
pojednává o nepominutelných dědicích.
Této otázky se krátce dotkl přede
mnou pan dr. Benda svým návrhem a svou ekonomickou
argumentací. Rád bych ho podpořil argumentací
ještě trochu z jiné strany, spíše
jaksi ideovou.
Občanský zákoník patří
k základním zákonům, jimiž se
realizují občanská práva. K těm
nejzákladnějším právům
patří právo vlastnické. Z toho pohledu
je třeba podpořit v občanském zákoníku
všechno, co umožňuje vlastníkovi co nejvolnější
a co nejsvobodnější dispozici s jeho majetkem.
Až dosud se v otázce dědického práva
fakticky v teorii i praxi dávala přednost dědění
ze zákona, přestože i podle znění
zákona přichází v úvahu teprve,
když nebyla pořízena závěť.
Případů závěti bylo velmi málo.
Domnívám se, že to bylo proto, protože
zůstavitel neměl mnoho volnosti při pořizování
závěti a byl velmi omezen právy nepominutelných
dědiců - ať nezletilých či zletilých.
Takže mu zbylo k dispozici jen málo z jeho majetku,
pokud zde takoví dědicové byli. Přitom
dědění ze zákona by mělo i
v praxi přijít v úvahu až v případě,
že nebyla pořízena poslední vůle.
Jde o to, aby zůstavitel mohl jako vlastník rozhodnout
o tom nejzákladnějším právu,
tedy o osudu svého majetku z hlediska dalšího
vlastnictví.
Čas od času se objevovaly v tisku stesky - za platnosti
dosavadního občanského zákona - na
instituci nepominutelných zletilých dědiců,
kteří až dosud mají dostat nejméně
tři čtvrtiny a podle dosavadního návrhu
by měli dostat jednu polovinu zákonného podílu.
Poukazovalo se na to, že se zde dostávají k
právu vztahy často prakticky mrtvé, týkající
se osob ve věku 5O i více let, často dětí
pocházejících např. z prvního
nebo i z několika manželství, s kterými
se zůstavitel desítky let nestýkal - vztahy
mrtvé. Naproti tomu jsou zde živé vztahy z
jeho posledního manželství nebo k osobám,
které ho opatrovaly v posledních letech, kdy ve
stáří potřeboval pomoc, k jeho nejbližším,
ke kterým vztah zůstává do posledního
dne života podstatný a důležitý.
A přitom nemá dosud anebo neměl dosud možnost
podle toho pořídit poslední vůli.
A tak se přimlouvám za to, aby bylo vyhověno
návrhu pana dr. Bendy a doporučoval bych, aby se
hlasovalo dvakrát o jeho návrhu - jednak o tom,
že nezletilým potomkům se má dostat
polovina z jejich zákonného podílu, a jednak
o tom, že zletilým náleží nejméně
jedna čtvrtina. Já se dokonce domnívám,
že by prospělo věci z hlediska ryzího
pohledu na otázku občanských práv
a práva vlastnického, kdyby zletilí potomci
byli jako nepominutelní dědici vyloučeni.
Stačilo by k tomu, aby z ustanovení § 479 se
vypustila část první věty, která
zní: "a zletilým potomkům aspoň
tolik, kolik činí tři čtvrtiny jejich
dědického podílu ze zákona".
Zbytek této věty a druhá věta celá
mohou zůstat. Takže ustanovení by potom znělo:
"Nezletilým potomkům se musí dostat
aspoň tolik, kolik činí jejich dědický
podíl ze zákona. Pokud závěť
tomu odporuje, je v této části neplatná,
nedošlo-li k vydědění uvedených
potomků".
Snad ještě poznámku k otázce, jestli
by v takovém případě měl význam
institut vydědění. Já se domnívám,
že obstojí, že má jiný účel,
jednak morální význam a jednak by připadalo
v úvahu, kdyby se zůstavitel rozhodl ponechat dědění
ze zákona, nepořizovat závěť,
pouze jednoho ze svých dědiců z dědění
vyloučit. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Pohankovi. Prosím, abyste předal svůj návrh
písemně. Slovo má nyní poslanec Kudláček.
Upozorňuji, že pan poslanec Kudláček
je poslední přihlášený. Jestli
si ještě přeje někdo mluvit, prosím
písemnou přihlášku.