Středa 30. října 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji společnému zpravodaji Világimu. Zahajuji rozpravu. Faktickou poznámku má poslanec Černý.

Poslanec SL J. Černý: Velmi se omlouvám panu kolegovi dr. Világimu, ale já jsem mu velmi špatně rozuměl. To za prvé. A za druhé to, co jsem pochopil, se mi zdá být v rozporu s tiskem 966. První změna, na kterou upozornil, byl bod 11, hovořil v něm o § 21 a já tam mám § 18. To jen na okraj. Protože nedopatření v tisku je více, nebylo by možné, abychom dostali změny k tomuto tisku písemně?

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Je to pravda, nie je to v bode 11, ale 18 tlače a jedná sa o § 21. Úprava je nasledujúca. Mali by tam vypadnúť slova "či obec". To znamená pôvodné znenie vládneho návrhu, nič viac. To je nedopatrenie z toho, že § 18 ods. 2 vládneho návrhu túto problematiku rieši.

Poslanec SL J. Černý: Už to chápu, přesto se ptám, zda by nebylo vhodné dát nedopatření na papír a rozdat to.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Je to možné a zpravodajové to zařídí tak, aby zítra poslanci měli úpravu v lavicích. (Poslanec SL O. Világi: Budú rozdané opravené body, ktoré som pred chvíľou predniesol.) Můžeme zahájit rozpravu. Jako první je přihlášen poslanec Tahy, připraví se poslanec Schneider. Prosím další kolegy, kteří se hlásí do diskuse, o písemné přihlášky. Nepředpokládám, že by se opakovala situace z roku 1964.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, i napriek výzve pána poslanca Világiho predsa len som si dovolil vystúpiť vzhľadom na to, že som zaviazaný uznesením hospodárskych výborov č. 131, v ktorom sme navrhli niektoré úpravy a jednu z nich považujem za veľmi závažnú, ktorá nebola pojatá do tejto spoločnej správy, o ktorej dnes začíname rokovať.

Náš pozmeňujúci návrh, ktorý sme odporúčali a ktorý ja teraz znovu predkladám na zváženie, je v podstate otázka filozofického pohľadu na problematiku majiteľov bytov, resp. súkromných domkov, ktoré boli postavené ešte pred rokom 1948, ktoré nepretržite ostali vo vlastníctve fyzických osôb a ktoré v podstate boli obhospodarované národnými výbormi za podmienok, ktoré neumožňovali majiteľom týchto domkov, aby ich udržiavali v náležitom poriadku bez toho, aby sa zásadne ekonomicky veľmi zaťažovali a ruinovali.

Preto opakujem pozmeňujúci návrh, ktorý by mal byť alebo novým paragrafom 873, my sme ho v uznesení nazvali § 872 a toto uznesenie je: "Právo užívania bytu v súkromných domoch postavených do roku 1948, ktoré nepretržite ostali vo vlastníctve fyzických osôb, sa odo dňa účinnosti tohto zákona mení na nájom na dobu určitú, ktorý zaniká po uplynutí dvoch rokov a zákony národných rád ustanovujú, kto je povinný zabezpečiť náhradný byt alebo ubytovanie nájomníkov týchto súkromných domov, pokiaľ už nebola uzatvorená nová nájomná zmluva."

Je to dvojročná lehota na to, aby majitelia týchto domov si mohli vyjasniť svoj vzťah k nájomníkom buď novou nájomnou zmluvou alebo ukončením nájmu. myslím, že je to závažná problematika, ktorá nadväzuje na vlastnícke práva, o ktorých tu bolo prijatých veľa dokumentov. Preto podporujem tento nárok majiteľov súkromných domkov. Myslím, že to nemusím ani predkladať písomne, pretože je to doslovné znenie uznesenia hospodárskych výborov, ktoré znovu opakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Zpravodajové mají toto stanovisko hospodářských výborů? (Ano.) Děkuji. Pan poslanec Schneider a prosím o další přihlášky do diskuse.

Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, zbylé kolegyně a kolegové, jelikož mám omezený limit a nedokázal jsem se ubránit tomu velkému pokušení přispět svou trochou do mlýna, bez velkých okolků si dovolím přistoupit k tomu, že s krátkým zdůvodněním přednesu několik pozměňovacích návrhů, které - jak doufám - nepředkládám jménem svým. Chtěl bych vás ujistit, že tyto návrhy nepředkládám z čistého nebe, že jsem se je pokoušel předem konzultovat, abych zamezil tomu, že budu předkládat návrhy zcela neprůchodné, které by nabourávaly podstatným způsobem koncepci této novely.

Musím však podotknout, že budu velmi rád, budu-li moci některé ze svých pozměňovacích návrhů stáhnout, a jsem ochoten tak učinit, pokud s nimi navrhovatel nebude souhlasit. Podotýkám však, že k většině pozměňovacích návrhů mám předběžný souhlas navrhovatele.

Dovolte mi, abych své pozměňovací návrhy přečetl v pořadí, jak jdou paragrafy, předám je samozřejmě písemně. Jsou to pozměňovací návrhy k tisku 685 ve znění návrhu ústavně právních výborů - tisk 966. Závěrem - zbyde-li mi čas - chtěl bych zdůraznit, které návrhy pokládám za podstatné.

V § 1 v novém navrhovaném odstavci 1, který navrhl ústavně právní výbor, bych doporučoval vypustit konec, který pokládám za proklamativní, a sice slova "rozvoji soukromého podnikání a tržního hospodářství". Domnívám se, že tato slova lze jen velmi těžko definovat, v občanském zákoníku nejsou nikde definována a připomínají mi deklaraci o rozvoji socialistické společnosti.

K § 11 a 12, který navrhuje ústavně právní výbor novelizovat, mám jednu poznámku. Pokud tomu dobře rozumím, v § 12, odst. 1 ústavně právní výbor doplňuje před zvukové záznamy i obrazové záznamy vzhledem k pokroku v této oblasti. Ale domnívám se, že opomenul doplnit obrazové záznamy i do odst. 3. Domnívám se, že tam by se měly analogicky doplnit.

Dále vznáším dotaz, zda termín "občanská čest" je dostatečně jasný. Listina základních práv a svobod užívá v odpovídajícím ustanovení termínu "osobní čest". Navíc je problematické i to, že se každé fyzické osobě přiznává právo na ochranu občanské cti. Jistě je možné si to představit, ale já se domnívám, že v rámci přesnosti by bylo vhodné buď termín "občanské" nahradit termínem "osobní", který je v Listině základních práv a svobod, nebo zcela vypustit. Zůstala by tam pouze "čest".

K § 18, kde je velice diskutována definice právnické osoby, si dovoluji podat tento pozměňovací návrh: "Odst. 2 - právnické osoby jednají vlastním jménem a na vlastní účet. Jsou to zejména a) sdružení osob, b) nadace a fondy, c) jednotky územní samosprávy." Je mi jasné, že na základě § 19 odst. 2 je zřejmé, že právnická osoba vzniká teprve způsobem, který je tam uveden. Ale domnívám se, že toto navrhované znění by bylo přesnější a více v souladu s § 19.

Další návrh je k části, která se týká nadací. Domnívám se, že není možné na tak malém prostoru, který zde byl vymezen problematice nadací, dostatečně zpracovat tuto oblast a že by bylo v našem zájmu a v zájmu právní jistoty i vzhledem k navazujícím zákonům daňovým, aby tato ustanovení byla nějakým způsobem zpřesněna. Proto si dovoluji navrhnout, aby do § 20 b) odst. 1 byla 1. doplněna před slova "zejména za účelem rozvoje duchovních hodnot" slova "a to tím, že věnují určité jmění obecně prospěšnému cíli". Tím - myslím si - dosáhneme toho, že tu bude určité obecné prizma, podle kterého lze posoudit, zda udělit nadaci registraci čili nic.

Dále ve výčtu účelů, které jsou za slovem "zejména", doporučuji na konec doplnit i ochranu kulturních památek.

V souladu s tím, co jsem řekl, že je třeba důkladnější právní úpravy nadací, doporučuji, aby § 20 e) měl toto znění: "Zvláštní zákon stanoví zejména postup při registraci, sloučení, změně, zrušení a zániku nadace, jakož i obecné zásady spravování nadace."

K další problematice. Hned za tím v § 20 f) začíná část, která se týká zájmových sdružení. Vzhledem k tomu, že je tu určitá obava vzniku nepřehledných struktur právnických osob, kterým by bylo umožněno podnikat, domnívám se, že by bylo vhodné doplnit za slova "k dosažení jiného účelu" - v § 20 f), za kterým se sdružují právnické osoby - "nikoliv však za účelem vytváření zisku." Tak by se dosáhlo účelu, že mohou existovat zájmová sdružení s právní subjektivitou, nikoliv však podnikatelského charakteru. Jako variantu, pokud by nebyl přijatelný tento první návrh, doporučuji celou tuto část vypustit.

Další poznámka se týká problematiky vlastnictví bytů. Navrhovaná novela ji řeší polovičatým způsobem. Částečně ruší některá do očí bijící ustanovení zákona o osobním vlastnictví k bytům z roku 1966, nicméně většina ustanovení zákona zůstává v platnosti. Domnívám se, že vlastnictví bytů a nebytových prostor se může řídit ustanoveními tohoto zákona, a věci, které z toho zákona o osobním vlastnictví je třeba dát jaksi navíc, ke garancím vlastnického práva, je možné v tomto zákoně upravit. Proto navrhuji - a chtěl bych, aby se o návrzích hlasovalo odděleně, i když spolu souvisejí - aby § 125 odst. 1 byl vypuštěn (odkazuje na zvláštní zákon), aby v návaznosti na to byl v § 877, nově 880, v bodě 3 zrušen celý zákon č. 52/1966 ve znění pozdějších předpisů o osobním vlastnictví k bytům.

Domnívám se, že i odst. 2 § 125 by se mohl vypustit. Jako náhradu doporučuji zařadit nové paragrafy 128 a) a b) tohoto znění: Nadpis by zněl: "Zvláštní ustanovení o vlastnictví bytů a nebytových prostor. § 128 a) odst. 1: Vlastnictví bytů a nebytových prostor se řídí ustanoveními tohoto zákona. Odst. 2: Vlastník bytu má právo užívat kromě bytu společné části domu a pozemku, účastnit se na správě domu a rozhodování o společných částech domu a pozemku. Vlastníci bytů mají stejné hlasovací právo, spoluvlastníci jednoho bytu mají společně jeden hlas. Odst. 3: Vztahy vlastníků bytů vůči třetím osobám, způsob zastupování, jednání zástupce, jakož i vnitřní vztahy mezi vlastníky si upraví vlastníci dohodou. Paragraf 128 b) odst. 1: Společné části domu a příslušenství umístěné mimo dům mohou být v podílovém spoluvlastnictví vlastníků bytů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP