Středa 30. října 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji a sděluji sněmovnám, že návrhy projednaly výbory ústavně právní, výbory pro životní prostředí, výbory hospodářské, výbory sociální a kulturní a výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven. V opatřeních obou předsedů sněmoven byly pověřeny výbory ústavně právní, aby shrnuly výsledky projednávání tohoto vládního návrhu. Tyto výbory vám předložily návrh usnesení, je to tisk 966, a pověřily přednesením zpravodajských zpráv poslance Ševčíka a Világiho.

Nejprve žádám zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Vlastimila Ševčíka, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN V. Ševčík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jestliže přistupujeme dnes k projednávání novely občanského zákona a zanedlouho potom i občanského soudního řádu a po delší době také ke kodifikaci zákona obchodního, splácíme tím poslední splátku na dluh úprav právních vztahů jak mezi občany navzájem - tak to platí zejména pro obchodní zákon - a rovněž v jejich specifických vztazích ke specifickým právním subjektům. Upravujeme tím současně také nový způsob, jak konflikty ze všech těchto vztahů budou napříště zejména v řízení před soudem řešeny.

Bylo by patrně nadbytečné nadmíru připomínat, že ve všech těchto případech jde o úpravy žádoucí a vysloveně nezbytné. Nutí nás k nim zejména obnovující se demokratický duch naší společnosti, očekávaný rozvoj hospodářského života a žádoucí iniciativy jednoho každého člena, ale zavazuje nás k tomu dokonce pod přísnou sankcí Listina základních práv a svobod a její uvozovací zákon.

Přijetím všech zákonů, o nichž mluvím, byla alespoň pro nejbližší dobu na žádoucí úroveň završena úprava základů našeho právního řádu tak, aby jak svými principy, tak i konkrétními ustaveními v těchto zákonech odpovídal úrovni svobodných a demokratických společností současné doby.

Paní a pánové, občanský zákon, a o něm chci nyní hovořit, bývá zpravidla pokládán za spolehlivé měřítko kvality a úrovně občanských vztahů v té které společnosti. Vyjadřuje totiž s dostatečnou spolehlivostí rozsah a míru konkretizovaných občanských práv a svobod, neboť volnost, nebo naopak vázanost, jimiž je jednotlivec ve svém konání a životě vůbec vybaven, jsou téměř vždy předurčeny a podmíněny celkovým uspořádáním společnosti, jejím ústavním zřízením a nikoli v poslední řadě i filozofickým náhledem, z něhož rozhodující síly společnosti či určující mocenské elity ve svých úvahách o lidském životě vycházejí; řečeno jinak, občanský zákoník je téměř dokonalým zobrazením společnosti a jejího stavu v nejširším slova smyslu, její kultury vůbec a právní kultury zvláště.

Dovolte, abych v této souvislosti připomenul, že náš stát má v uvažovaných souvislostech dlouhou a bohatou tradici. Od středověku, kdy právní partikularismus byl postupně zatlačován zprvu nezdařenými pokusy Přemyslovců či Karla I. přes pozdější již úspěšnější Práva městská Pavla Kristiána z Koldina až ke kompilačním komisím z počátku 18. století, vede přímá cesta k době pozdější, v níž se počínají již rýsovat zřetelnější snahy o kodifikaci práva občanského jako takového.

Ostatně, již kompilačním komisím bylo uloženo "přivodit uniformitu statutárního práva v kombinaci zemských zřízení a jejich dodatky". Tak již počátkem 19. století po desetiletí prací uvážlivých a očividně moudrých mužů, jakými byli Václav Neumann z Puchholze nebo František Zeiller - abych za všechny ostatní jako prvého a jako posledního v řadě vzpomenul alespoň dva z nich - vrcholí tyto dlouhodobé snahy dílem, které doslova přetrává věky a v zásadě platí, bohužel ne u nás, dodnes. Dne 1. června 1811 byl uveden v život obecný zákoník občanský, jehož vyhlašovací patent požadoval, aby "občanské zákony mají-li občanům sjednati klid, co do bezpečného požívání jejich soukromých práv, byly určeny netoliko podle všeobecných zásad spravedlnosti, ale též podle zvláštních poměrů obyvatel".

Předválečný československý stát tento obecný zákoník občanský do svého právního řádu bez podstatných změn převzal, s výjimkou práva manželského, neboť jeho obecně uznávané vnitřní hodnoty, jeho jasnost a stručnost spolu s obsahem jednotlivých ustanovení, jakož i jeho právně filozofické zaměření takovouto recepci pro nově vzniklý stát zcela a plně odůvodňovaly. Přesto však v lecčems odlišný právní systém na Slovensku, ovládaný zásadami obecného zákoníka občanského jen částečně a jen po kratší dobu a stojící pod jistým vlivem též práva obyčejového, jakož i právní systém Podkarpatské Rusi, jako tehdejší části československého státu, si vynucovaly záměr sjednotit do budoucna odlišné právní systémy v jeden celek. A tak snaha po unifikaci občanského práva na jedné straně a potřeba úpravy též nových jevů poválečného hospodářského a sociálního života si vynutily přípravné práce na novém zákoníku občanském. Tyto práce, svou povahou revizní, které po celou dobu vedl prof. Krčmář, byly rozloženy do řady subkomitétů, trvaly nepřetržitě až do 2. poloviny let třicátých a jejich výsledkem byla konečná verze osnovy "po stránce svého ducha i po stránce výrazové reprezentující se jako jednotný projev".

Jak známo, tato dlouhodobá intenzívní a plodná práce nepřehledné řady odborníků, přestože byla vtělena do zcela kompletního vládního návrhu zákona o občanském zákoníku, odhlédnuto od její dosud nesetřené teoretické hodnoty a významu, vyšla naprázdno. Rovněž známé události z konce 30. let a možná též i příčiny jiné, stejně tak i neblahý vývoj z let po druhé světové válce, zabránily tomu, aby se již zcela dohotovený a vládou připravený návrh vůbec kdy stal předmětem parlamentní rozpravy.

Dne 25. října 1950 předstoupil před Národní shromáždění, zbavené již "odstředivých sil a představitelů reakce" tehdejší ministr spravedlnosti, aby příkrými slovy odsudku smetl nejen tehdy stále ještě platící obecný zákoník občanský a aby spolu s ním citáty z Marxe a Gottwalda zavrhl i samotný jeho filozofický základ, celou teorii přirozeně právní založenou - připomeňme si to - na myšlence vrozených lidských práv a aby tak jako dovršení "právnické dvouletky" jménem "hladového proletáře a zoufalé dělnické matky" uvedl v život "další mohutný pilíř nového socialistického práva" - nový občanský zákoník.

Celý myšlenkový vývoj předchozích staletí byl tak rozbit a opuštěn. Celá, pozvolnými kroky a leckdy i omyly namáhavě budovaná klenba práva a moderního státu jako by se měla naráz zřítit pod jediným siláckým gestem; navzdory halasně proklamovaným frázím člověk sám, ať již jako občan nebo jako jedinec, měl náhle přestat být sám sebou. Měl přestat být jedinečnou bytostí se svým vlastním neopakovatelným životem a svědomím. Násilím měly být navždy zpřetrhány jeho svazky s ušlechtilými zásadami lidství a napříště měl být význam, ne-li cena lidského života, kalkulován podle krajně zamlženého vzorce pracovní schopnosti a jejího začlenění do kvazisystému státní ekonomiky.

Po pravdě řečeno, přes veškeré pokusy o zcela neorganickou recepci sovětského práva a jeho násilnou inkorporaci do našeho právního systému, přes všechny odkazy na sovětské zkušenosti a navzdory neutuchajícímu úsilí mocenských nástrojů ničím omezeného státu, zamýšleného cíle, tj. nekompromisního zesovětštění celého československého právního systému, nebylo přece jen tak rychle a tak snadno dosaženo. Občanský zákoník, sám v lecčems přece jen poznamenaný předchozím právním myšlením, se ukázal k tomuto cíli jako nedostatečný. A tak vlastně jeho jediným, i když přirozeně v lecčems problematickým kladem bylo, že jeho platnost byla vztažena na celé území společného státu. Nezbylo proto, z vůle komunistické strany v březnu 1964, než přistoupit k další úpravě, kterou si "po zániku nepřátelských tříd" vynutily významné kvalitativní změny ve složení společnosti, ve změněné ekonomice a došlo tak k vyhlášení zákoníku, který byl již zcela poplatný sovětskému vzoru, k němuž se ostatně výslovně hlásil, po několikeré novelizace, platí dodnes.

Paní a pánové, po tomto stručném, nicméně, jak jsem cítil, nezbytném nástinu vývoje našeho občanského práva přistupuji tedy k novele občanského zákona, kterou jako tisk 685 spolu s tiskem 966 jako usnesením ústavně právních výborů máte před sebou.

Posuzováno měřítky zákona z roku 1811 nebo měřítky náhledu nikdy neprojednaného vládního návrhu z let třicátých může se jevit tato novela jako povrchní a mělká. Její koncepce, dá-li se to tak říci, nedosahuje myšlenkové hloubky např. pověstného § 7 obecného zákoníka občanského, jehož proslulost nespočívala ani tak v ustanovení o analogii, jako spíše v ustanovení o přirozených zásadách právních. Zůstává také mnoho dlužná jasnosti a vytříbenosti formulací jednotlivých ustanovení a také původní autoritativní duch novelizovaného zákona odstraňuje místy neobratně a nedokonale. Tyto zjevné její nedostatky sluší přičíst zřejmě časovému tlaku, v němž byla koncipována. Základní otázkou zde ovšem zůstává, proč jako mezník návratu byl zvolen právě rok l950 s jeho tzv. středním zákoníkem, proč nebyl v celkové její koncepci volen spíše návrat k vládní předloze z 30. let, a konečně, zda pro přechodnou a jak doufám a chci věřit krátkou dobu, nebylo možno vystačit s novelou podstatně kratší, zato však radikálnější.

Všechny tyto otázky byly s větší či menší mírou přesvědčivosti zodpovězeny v expertních poradách, jichž se v letošním létě zpravodajové zúčastnili. V té době však, kdy prostřednictvím zpravodajů přišly sněmovny s novelou do styku, byly práce již tak daleko, že hlouběji do předložených konstrukcí zasáhnout nebylo již prostě možné. Totéž platí přirozeně pro jednání ve výborech a zvláště pak ve výboru ústavně právním. Nicméně od přijetí této novely - a to se mi jeví jako podstatné - odvisí osud navrženého zákona obchodního, jehož naléhavá potřeba se obecně pociťuje. A tak je předkládána ke schválení novela, která, patrně s výjimkou části osmé obsahující právo závazkové, je v lecčems ještě poznamenána stopami minulých let.

U vědomí této skutečnosti a v podstatné shodě se zástupci navrhovatele a ve snaze zdůraznit především smluvní volnost v občansko-právních vztazích, jistotu občanských práv, jakož i nedotknutelnost vlastnictví, to vše ostatně v souladu s Listinou základních práv a svobod, navrhují vám ústavně právní výbory nové znění § 1 a § 11, aby alespoň jimi bylo naznačeno, pod jakými aspekty a v jakém duchu má být napříště občanský zákon vykládán. Ani zde nejde ovšem o úpravu brilantní a zcela dokonalou, přesto však pro současnou dobu a za stávajících podmínek jde o úpravu, která se jeví jako dostatečná.

Z obdobných důvodů jsou navrhovány změny v ustanovení § 40 a následujících, jimiž jsou nově koncipovány podmínky platnosti či neplatnosti právních úkonů, příp. jimiž se do našeho právního řádu z důvodů zcela zřejmých vrací opět institut odporovatelnosti, upravují a zezřetelňují se podmínky držby, ochrana a podmínky vlastnictví včetně práv k cizím věcem, tedy zejména práva zástavní, věcná břemena, právo retenční. Za zvláštní zmínku stojí navržené zpřísnění podmínek expropriace, kde je důraz položen především na účel vyvlastnění, který je jím sledován. Nemělo by tedy být napříště možné, aby důvod vyvlastnění - jak se v minulosti často stávalo - byl toliko předstírán.

V ustanoveních o náhradě škody upravuje novela podmínky nároků na náhradu ušlého zisku tak, aby byly lépe vystiženy změny v ekonomickém systému, připouští takový nárok nejen pro případy úmyslného jednání a současně do zákona vrací pojem dobrých mravů. Jde zde samozřejmě o kategorii právní, ale současně kategorii takovou, která se zřetelně dotýká zásad etických. Je proto úkolem nikoliv zákona, ale judikatury, aby náplň tohoto pojmového znaku vyložila s přihlédnutím ke všem rozhodným hlediskům, k zákonu samotnému a samozřejmě též s uvážením zásad vyslovených v Listině základních práv a svobod.

Ústavně právní výbory navrhují změnu druhé věty § 450, a to proto, aby úvahy soudu o výši uplatněného nároku, příp. o rozsahu moderačního, tedy zmírňujícího práva, bylo možné opřít o šířeji koncipovaný základ, než tomu bylo doposud či než tomu je ve vládní předloze.

Řekl jsem již dříve, že závazkové právo v předložené úpravě náleží k těm nejméně problematickým částem novely. I zde však je pasáž, která může být předmětem vyhrocených sporů. Mám samozřejmě na mysli ustanovení o nájmu bytu.

Nebude patrně vážnějších pochyb o tom, že jde o problém navýsost choulostivý a krajně citlivý. Svědčí o tom m. j. i množství podání, žádostí a řada intervencí, jimiž - jak předsednictvo sněmoven, tak jejich výbory nebo poslanci samotní - byli vystaveni. Problém je očividně v tom, že obě strany, totiž jak vlastníci domů, tedy pronajímatelé, tak i občané jako nájemci, mají pro svá téměř nesmiřitelná stanoviska své dobré důvody. Nelze a priori upřít důvodnost tvrzení, že zchátralý domovní fond vyžaduje nemalé náklady, daleko převyšující možnosti vlastníků, a to zejména pro cenový pohyb v potřebném materiálu a konec konců i pro cenu samotné práce. Lze tedy snadno pochopit jejich požadavek na ekonomicky podložené nájemné, resp. na naprostou smluvní volnost co do výše nájemného, způsobu nájmu, jeho trvání, výpovědních lhůt, podmínek, za nichž lze k výpovědi sáhnout apod.

Naproti tomu nájemci, odkázáni převážně na svůj pracovní příjem, tedy na mzdu, se rovněž nikoliv neprávem odvolávají na celkovou výši životních nákladů, na své sociální postavení a nepochybně nezbytnou životní potřebu lidsky důstojného bydlení.

Obě strany pak při svých požadavcích zcela důvodně poukazují na to, že pro obě strany tíživou situaci nezavinili a že na její rozsah a hloubku neměli nejmenšího vlivu. Situace s výstavbou bytů, s rozdělováním bytového fondu je ovšem obecně známá. Stejně tak je dostatečně známo, kdo, jak a čím tuto téměř katastrofální situaci přivodil. Bohužel - a říkám to nerad - není v možnostech zákonodárce, aby úpravou občanského zákona jakkoliv dobře míněnou vytvořil dostatečně prostorný a obecně přístupný trh s byty nebo aby zákonný předpis koncipoval tak, aby v dostatečné míře uspokojil všechny.

Jak známo, dosud platný zákoník zná toliko právo osobního užívání bytů, příp. právo užívání jiných bytových místností či místností nesloužících k bydlení, a toto právo jako jakýsi zvláštní druh služeb podřizuje silné regulaci ze strany státu. Taková regulace je ovšem nadále nemyslitelná, a proto ji novela odstraňuje. I zde zavádí smluvní princip a v míře, kterou dovoluje současná situace, respektuje smluvní volnost. Nájem bytu chápe jako zvláštní specifický druh nájemní smlouvy, jejíž režim se řídí obecnými zásadami o nájemních smlouvách, a to tak, jak z navržené úpravy (§ 663 a § 723) se podává.

Vedená dále snahou po uváženém a rozumném kompromisu vyhrazuje novela všechny otázky spojené s nájemným zvláštnímu předpisu (§ 696), který nepochybně bude ovlivněn zásadami bytové politiky, jakmile k ní vláda přistoupí.

V choulostivé otázce výpovědi nájmu z bytu vyžaduje novela i nadále povinné soudní přivolení a současně podle návrhu ústavně právních výborů obou sněmoven od vládní předlohy poněkud odchylně stanoví důvody, pro které lze k výpovědi přivolit. Výpovědní důvody obsažené v § 711 původně pod písm. f) a g) pak vypouští, neboť lze mít za to, že z hlediska smluvního vztahu mezi pronajímatelem a nájemcem jde o důvody nerozhodné a navíc výpovědní důvod podle původního písm.f) (tedy v případě dvou bytů) by patrně byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Zcela ve shodě se zástupci navrhovatele rozhodly se ústavně právní výbory pro podstatnou změnu v konstrukci § 712. Jednota právního řádu vyžaduje totiž úpravu platnou pro celé území společného státu. Proto zavádí novela v citovaném ustanovení nový institut - institut bytových náhrad, jimiž rozumí náhradní byt, náhradní ubytování a případně též přístřeší. Tyto kategorie také definuje a současně určuje podmínky, za nichž lze tu kterou náhradu nájemci přikázat.

Provedení zákona s jistým stupněm volnosti ve smyslu (§ 712 odst.7) svěřuje národním radám, když obsahem navrženého znění (872 v prvním odstavci) dosavadní osobní právo užívání ze zákona mění na nájem.

Paní poslankyně, páni poslanci, výkladem sedmé hlavy občanského zákoníku, resp. upozorněním na změny, které ústavně právní výbory pokládají za důležité, mohu snad svou zprávu ukončit. Než tak učiním, dovolte mi však ještě dvě krátké poznámky.

Za prvé - v úvodu svého vystoupení jsem naznačil problémy, které s projednávanou novelou občanského zákoníku souvisejí, jakož i výhrady, které lze vůči ní vznést. Navzdory tomu jde však o úpravu víceméně ucelenou a s četnou návazností na jiné oblasti právního řádu. Jde také o úpravu, při jejímž konečném zpracování byly vzaty v úvahu všechny připomínky jak z jednotlivých výborů či národních rad došly a pokud nebyly ústavně právními výbory přijaty, byly pro to vážné důvody. Prosím vás proto, abyste pozměňovací návrhy - jestliže k nim pocítíte nutnost - podávali uvážlivě.

Za druhé - současnému znění paragrafované části novely zákoníku neodpovídá důvodová zpráva. Protože jde v tomto případě o právní normu zásadního významu, která výraznou měrou ovlivní právní život v našem státě, přál bych si zvláště na tuto skutečnost upozornit a vyjádřit současně žádost, aby tato důvodová zpráva jako nikoliv zanedbatelná pomůcka pro interpretaci a aplikaci samotného zákona ještě před publikací zákona byla legislativním aparátem sněmovny příslušným způsobem upravena.

Shrnuto závěrem: jestliže projednávaná novela občanského zákoníku není dílem tak zcela dokonalým, je přece jen s to pro nejbližší dobu splnit se zdarem úlohu, která občanskému zákoníku při demokratizaci našeho právního řádu přísluší. A konečně - snad důvodně - můžeme spoléhat na soudy, že při její aplikaci v praxi vystihnou jak její smysl, tak ducha natolik, aby v občansko-právních vztazích zavládla právní jistota a spravedlnost.

Paní a pánové, jako společný zpravodaj Sněmovny národů navrhuji, abychom novelu občanského zákona ve znění zprávy ústavně právních výborů, tedy tisku 685 a 966, přijali. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Ševčíkovi jako společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů za jeho zprávu, která - jak svědčí vaše chování - přesáhla charakter normální zpravodajské zprávy. Nyní uděluji slovo zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Világimu. Zároveň prosím poslance, kteří se budou hlásit do diskuse, aby předávali své přihlášky písemně. Budou-li mluvit jménem svých poslaneckých klubů, ať to uvedou, abychom mohli přihlášky podle toho řadit. Máte slovo, pane zpravodaji.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie, predkladám spoločnú správu výborov Snemovne ľudu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení, doplňuje a upravuje Občiansky zákonník. Spoločná správa obsahuje množstvo pozmeňujúcich návrhov, ktoré ústavno právne výbory odporúčajú prijať. Treba však dodať, že odporúčané pozmeňujúce návrhy predstavujú len menšiu časť pozmeňujúcich návrhov, ktoré sa na základe uznesení výborov FZ, ČNR a SNR v ústavno právnych výboroch FZ prerokúvali.

Návrhy výborov odzrkadľujú jednak rozpačitosť názorov poslancov na jednotlivé právne inštitúty a na druhej strane neuvedomovanie si skutočnosti, že sa jedná o novelu už existujúcej právnej konštrukcie. Práve tento druhý faktor spôsobil, že niektoré návrhy, ktoré boli síce vecne správne a vyjadrovali snahu vrátiť sa k inštitúciam občianskoprávnych kódexov povojnového obdobia, nemohli byť prijaté z toho dôvodu, že nezapadali do filozofie plného znenia Občianského zákonníka. Aká je filozofia Občianskeho zákonníka, aká je filozofia predloženého návrhu zákona? Na túto otázku sa veľmi ťažko odpovedá. Skutočný stav veci najlepšie vyjadruje tvrdenie, že platný Občiansky zákonník prípadnou prijatou novelizáciou nebude mať ucelenú koncepciu.

Mal som možnosť oboznámiť sa so spravodajskou správou, ktorá bola prednesená 26. februára 1964 vo vtedajšom Národnom zhromaždení pri príležitosti predkladania návrhu nového, do dnes platného Občianského zákonníka. Spravodajka ústavnoprávneho výboru Národného zhromaždenia, poslankyňa Litvajová, uviedla dôvody, prečo bolo nutné vypracovať nový občianskoprávny kodex.

Z týchto dôvodov uvediem len tie najzávažnejšie. Sú to:

- posilnenie priority spoločenského vlastníctva ako zdroja blahobytu pracujúcich,

- rozšírenie jeho spojitosti so socialistickým spoločenským vlastníctvom,

- zavedenie inštitútu osobného užívania pozemkov,

- zavedenie inštitútu služieb aj na bezplatné služby,

- zavedenie socialistických organizácii ako účastníkov zmluvných vzťahov,

- sprísnenie formy závetu, aby sa zabránilo ťažkým a spoločensky nežiadúcim sporom o dedičstvo medzi dedičmi,

- oslabenie právnej ochrany súkromného vlastníctva.

Pani poslankyňa Litvajová tiež konštatovala, že hlavným motívom pre vypracovanie tohto zákona bolo uznesenie ÚV KSČ z roku 1960, v ktorom bola zdôraznená úloha tohto zákona pre upevnenie socialistickej zákonnosti a posilnenie aktívnej úlohy práva pri ďalšom vývoji socialistických spoločenských vzťahov. Podľa poslankyne Litvajovej sa vďaka spoločnému úsiliu podarilo dosiahnuť toho, že vládny návrh Občianskeho zákonníka spĺňa aj požiadavky, ktoré na právny poriadok kladú uznesenie ÚV KSČ o ideologických otázkach.

Ospravedlňujem sa za návrat do histórie platného zákonníka, ale považujem to za dôležité, aby som mohol poukázať na paradoxnú situáciu. Keď zisťujeme, aké nové inštitúty zavedie novela, ktoré ustanoveniami strácajú platnosť, tak vidíme, že dôvody, ktoré boli označené v roku 1964 ako tie, ktoré si vynútili vypracovanie nového zákonníka, sa teraz predkladanou novelou rušia. Neznamená to však návrat Občianskeho zákonníka platného do roku 1964, to znamená k občianskému zákonníku z roku 1950, hoci návrh sa k nemu najviac približuje, ani to neznamená návrat k predchádzajúcim Občianským zákonníkom. Preto sa musím vrátiť k tvrdeniu, že prijatím návrhu novely nevytvoríme ozajstný občianskoprávny kódex, ktorý by mal nádej na dlhé pôsobenie, skôr normu prechodnú do prijatia nového občianského zákonníku.

Nutnosť prijatia nového občianského zákonníka si uvedomujeme práve teraz, keď začíname prerokúvať tento vládny návrh zákona. Príprava nového občianského kodexu si vyžiada vždy určitú dobu, preto za hlavný klad tohto návrhu považujem vytvorenie priestoru a času na prípravu objasnenia východisiek budúceho Občianského zákonníka.

Vážené Federálne zhromaždenie, dovoľte mi, ako spravodajcovi, aby som ešte doplnil, resp. opravil spravodajskú správu, ktorú ste dostali ako tlač a to nasledovne:

Navrhujem k bodu 11 na str. 5 § 21 vypustiť tento bod a navrhujem, aby v § 21 bolo ponechané znenie vládneho návrhu. Tento bod tlače 966 bol vypustený už pri prerokúvaní v ústavno právnychvýboroch, ale nedopatrením sa stalo, že slovo "obec" ostalo v tlači 966.

Ďalej navrhujem v bode 49 tlače 966: v nadväznosti na vypustenie § 553 je nutné rozdeliť § 557 na dva samostatné paragrafy. A to veta prvá § 557 bude označená ako § 556 a § 557 veta druhá ako § 557. A samozrejme prečíslovať § 554 - 556 na § 553 - 555.

K bodu 68 tlače 966: § 670 ods. 3 vypustiť. Toto ustanovenie bolo vypustené pri prerokúvaní v ústavno právnych výboroch, dostalo sa to sem nedopatrením pri prepise. Je to v rozpore s § 666, to znamená, že to musíme v každom prípade vypustiť.

V bode 70 tlače 966, je to k § 677 ods. 2, je to predposledné slovo "jednoročná" opraviť na "jednomesačná".

§ 75 tlače 966: v nadväznosti na vypustenie § 689 je nutné rozdeliť § 690 vládneho návrhu na dva samostatné paragrafy, § 690 ods. 1 je nutné označiť ako § 689 a § 690 ods. 2 je nutné označiť ako § 690.

K § 878 vládneho návrhu: Text tohto paragrafu označiť ako ods. 1 a pripojiť ods. 2 tohto znenia: "Zákony národných rád ustanovia, kto a akým spôsobom zaisťuje bytové náhrady (náhradný byt a náhradné ubytovanie)". To je dôsledok toho, že nedopatrením sa stalo, že ods. 2 bol z tlače 966 vypustený, ale bol prijatý ústavnoprávnymi výbormi pri prerokúvaní tohto zákona.

Vážené kolegyne a kolegovia, ešte na záver chcem upozorniť poslancov na disciplinovaný prístup predchádzajúcich parlamentov, keď poslanci pri prerokúvaní Občianského zákonníku v roku 1964 a pri prerokúvaní novely v roku 1972 nepodali ani jeden pozmeňujúci návrh. Viem, že tým nijakým spôsobom neobmedzím odhodlanie kolegov, ani to nebolo mojím cieľom. Ako spravodajca SŠ odporúčam prijať návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje Občianský zákonník s doplnkami prijatými v ústavnoprávnych výboroch. Ďakujem za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP