Středa 30. října 1991

Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář: § 24 navrhuje poslankyně Rothmayerová upravit v podobě, kterou máte před sebou - tedy, že by podíl jednotlivých provozovatelů ze zákona z příjmu sazeb a případnou dělbu poplatků měla stanovit nařízením vláda SR a vláda ČR. Domníváme se, že je to nevhodný návrh, neboť by mohly vznikat patové situace. Dosavadní vládní návrh hovoří o nařízení vlády ČSFR v dohodě s vládami obou republik a dostatečně zabraňuje možnosti - případně nebrat v úvahu názory jedné republiky.

Stanovisko k tomuto je ze strany vlády i navrhovatelů negativní.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Budeme hlasovať. Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.)

(SN 12, SL 15)

Kto je proti? (SN 36, SL 39)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 34, SL 26) Ďakujem. V Snemovni národov 12 pre, 36 proti, 34 sa zdržalo a 7 poslancov ignorovalo hlasovanie, v Snemovni ľudu 15 pre, 39 proti, 26 sa zdržalo, a 4 ignorovali. Návrh nebol prijatý.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Nyní bych obrátil vaši pozornost k § 25, kde nabízíme v tisku 2 alternativy. Chtěl bych jen upozornit, v čem spočívá jejich rozdílnost - pouze v datu, do kdy platí již udělené licence těm provozovatelům, kteří již zahájili vysílání na základě buď udělení licence meziresortní komisí vlády nebo eventuálně výjimkou, usnesením. Toto se týká pouze licencí. Alternativa I, tedy vládní návrh, nabízí termín konce platnosti této licence 31. 12. 1993, zatímco alternativa II 31. 12. 1995.

Důvod, proč vám doporučuji já jako zpravodaj Sněmovny národů alternativu II je ten, že většina z provozovatelů musí počítat s určitou návratností kapitálu, musí si brát úvěry nebo si musela vzít úvěry a příliš krátká doba platnosti licence je silně znevýhodňuje. V tom se lišíme, protože kolega Mynář se domnívá, že stačí datum 1993.

Navrhuji hlasovat nejprve o alternativě ll. Stanovisko vlády doporučuje rovněž alternativu ll.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ešte jedna technická poznámka, pán poslanec Špaček.

Poslanec SL J. Špaček: Já se chci jen zpravodajů zeptat, kolik je těchto provozovatelů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Môže odpovedať podpredseda vlády.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Doteraz bolo v Českej republike vydaných 22 licencií. Ide len o lokálne, malokapacitné vysielače. Na Slovensku to budú robiť až po tomto zákone. Celkove čaká na to asi 80 rozhlasov a 50 televízií, samozrejme nemôžeme dať všetkým. Ale niekomu dať a dať mu to len na dva roky, to je stratový podnik a preto som pre dlhšiu dobu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Roubal, ešte jedna technická poznámka.

Poslanec SN M. Roubal: V podstate mám procedurálný návrh. Keď sa vláda stotožňuje s alternatívou II, myslím, že by sme mali hlasovať o alternatíve I, pretože vláda je navrhovateľ.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Páni spravodajcovia, sformulujte znovu otázku.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Já sice věcně souhlasím s kolegou Roubalem, ale vzhledem k délce doporučuji nejprve hlasovat o tom dalším.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Takže ostáva na mne, aby som rozhodol. Teraz budeme hlasovať o alternatíve I. Budeme hlasovať o tom, či základom ďalšieho ostáva alternatíva I. Vláda neodporúča aj napriek tomu, že alternatívu I pôvodne predložila.

Budeme hlasovať o tom, či ostane v zákone alternatíva I, event. s ďalšími zmenami. Kto s tým súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.) Ďakujem.

(SN 14, SL 10)

Kto je proti? (SN 22, SL 27) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 31, SL 27) Ďakujem. Snemovňa národov: 14 pre, 22 proti, 32 sa zdržalo.

Snemovňa ľudu: 10 pre, 27 proti, 27 sa zdržalo.

Znamená to, že alternatíva I bola zamietnutá.

Základom ďalšieho je alternatíva II.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Poslední pozměňovací návrh, který padl, je k § 28. Navrhl ho kolega poslanec Soldát a ten návrh zní takto: § 28 zní: Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích se mění takto: v § 17 odst. 4 písm. a) se vypouštějí slova "provozování rozhlasových a televizních stanic". Označení § 28 v tisku 951 se potom přečísluje na § 29.

Zdůvodnění je myslím jasné: Jedná se o úmysl vypustit ze zákona o politických stranách ustanovení, které připouští, aby politické strany provozovaly rozhlasové a televizní vysílání, čili se jedná o nepřímou novelu tohoto zákona.

Oba zpravodajové i vláda doporučují.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Budeme hlasovať. Hlasujeme fakticky nie o tomto zákone, ale hlasujeme o inom zákone, o zákone o politických stranách

(15.48 hodin)

Kto súhlasí s týmto pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Soldáta k § 28, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.) Ďakujem.

(SN 73, SL 52)

Kto je proti? (SN 2, SL 6) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 20, SL 29) Ďakujem. Snemovňa národov: 73 pre, 2 proti, 20 sa zdržalo a 5 ignorovalo.

Snemovňa ľudu: 52 pre, 6 proti, 29 sa zdržalo, 3 ignorovali.

Návrh bol prijatý.

Keď sa nemýlim, spravodajcovia nech ma opravia keď sa mýlim, ale domnievam sa, že tým bola celá suma pozmeňujúcich návrhov vyčerpaná.

Prikročíme k hlasovaniu o celom zákone. Žiadam všetkých poslancov, ktorí sa nachádzajú v priľahlých priestoroch, aby vstúpili do snemovne a obsadili svoje miesta v laviciach.

Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášania schopné.

Kto súhlasí s návrhom zákona (tlač 847) a s uznesením (tlač 951) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcichh návrhov a podľa odporúčania spravodajcov snemovní, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.)

(SN 90, SL 77)

Kto je proti? (SN 3, SL 4)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 10, SL 10)

Snemovňa národov 90 za, 3 proti a 10 sa zdržalo.

Snemovňa ľudu 77 za, 4 proti, 10 sa zdržalo.

Konštatujem, že poslanci obidvoch snemovní zákon schválili. Po súhlasnom uznesení konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania. Ďakujem pánovi podpredsedovi vlády Mikloškovi za výklad k zákonu, ďakujem spravodajcom a vám všetkým. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 214, SN č. 364 SL č. 341)

V rokovaní pokračujeme plynule ďalej. Pristúpime k prerokúvaniu vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa a upravuje Občiansky zákonník (tlač 685) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 966).

Riadenie schôdze odovzdávam prvému podpredsedovi Federálneho zhromaždenia pánovi Jičínskemu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokračujeme v jednání. Za vládu ČSFR odůvodní návrh místopředseda vlády pan Pavel Rychetský.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh novely občanského zákoníku v návaznosti na již přijaté změny ústavy je zásadním a rozsáhlým opatřením, směřujícím k rekonstrukci právního řádu v odvětví soukromého práva. Jde o opatření, které muselo být připraveno v relativně krátké době, těžko srovnatelné s dobou přípravy zákonů obdobného rozsahu v kterémkoliv jiném demokratickém státě. Ale skutečnost je neúprosná a času je málo.

Do 1. ledna 1992 jsme povinni ustanovení občanského práva uvést do souladu s Listinou základních práv a svobod, jsme povinni závazky z mezinárodních smluv promítnout do občanského práva, do vnitrostátního právního řádu a hlavně chceme-li dále úspěšně pokračovat v našich reformách, musíme pro naše hospodářství připravit obdobné právní předpoklady a záruky, jaké jsou běžné ve všech civilizovaných právních státech. To znamená dát podnikání, průmyslu i obchodu pevná pravidla i oporu v právním řádu a v této souvislosti též zajistit všem, jejichž práva byla porušena nebo ohrožena, náležitou ochranu.

Dosavadní hospodářské právo a ochrana poskytovaná státní arbitráží, nevyhovuje nejen vnitrostátním potřebám, ale jsou těžko pochopitelné i našim zahraničním partnerům.

Občanské právo je klíčovým prvkem rekonstrukce právního řádu. Tak jako jinde ve světě, má být pevným základem a oporou pro obchodní právo, které je vůči němu v poměru speciality. Proto navržená novela občanského zákoníku věnuje takovou pozornost závazkovému právu, které koncipuje nově, plně v souladu s mezinárodními dohodami a s mezinárodní obchodní praxí.

Ustanovení nové a uceleně pojaté části 8 občanského zákoníku, spolu s obecnými ustanoveními budou základní úpravou i pro obchodně právní vztahy a proto také ustanovení nového obchodního zákoníku na ně bezprostředně svými speciálními úpravami navazuje.

Novela občanského zákoníku a na ni navazující obchodní zákoník jsou těsně koncepčně spjaty i s novelou občanského soudního řádu, která ve smyslu již přijatých ústavních změn a na základě již přijatého zákona o soudech a soudcích zavádí do praxe obchodní soudnictví, které nahradí státní arbitráž a jimž bychom se měli vyrovnat ochraně poskytované obchodu a podnikání v právních státech.

K novelizaci ovšem nevedou jen důvody spojené s renesancí obchodního práva a obchodního soudnictví. Současné občanské právo s jeho některými deformovanými instituty je výmluvným dědictvím období nesvobody. Nerovnost mezi občany a ostatními subjekty, možnost státních zásahů do občansko-právních vztahů, omezování práv vlastníků nad míru, kterou obecně připouštějí právní řády demokratických států a mezinárodní smlouvy, široké důvody pro vyvlastnění, jakož i řada politických postulátů, vyjádřených přímo v jednotlivých normách nebo nutící tyto normy určitým způsobem vykládat a používat, tvoří vážné překážky v použitelnosti občanského zákoníku v současné době. Novela proto tyto překážky odstraňuje. Přímo v úvodním ustanovení zakotvuje některé základní principy, charakterizující občansko-právní vztahy. Zajišťuje důslednou rovnost mezi subjekty občanského práva, tj. mezi fyzickými osobami, právnickými osobami a státem, který má postavení právnické osoby. V podstatě posiluje institut vlastnictví bez jakéhokoliv rozlišování jeho druhu a formy.

Definici předmětu občansko-právních vztahů rozšiřuje zejména též o byty a nebytové prostory. Definuje vlastnické právo ve shodě s osvědčenými úpravami v demokratických státech, upravuje držbu a vydržení a opět zavádí i další způsoby nabytí vlastnického práva.

Při zrušení a rozdělení podílového spoluvlastnictví zdůrazňuje význam velikosti podílu. Úpravu bezpodílového vlastnictví manželů podstatně mění ve prospěch možné dohody manželů jinak si upravit zákonem stanovený rozsah spoluvlastnictví nebo jinak modifikovat jeho dopady.

Jedním ze základních principů novely je princip smluvní volnosti, k němuž navržená úprava poskytuje předpoklady. Nová úprava o vůli a jejím projevu je nejen obsáhlejší, ale projevuje se ve zmírnění zbytečně přísné dosavadní úpravy o absolutní neplatnosti právních úkonů. V řadě případů půjde již jen o neplatnost relativní, tj. takovou, jíž se může dovolat jen ten, kdo je takovým úkonem dotčen.

V návaznosti na potřeby podnikání a obchodu se navrhuje, aby právní úkon, který je v rozporu s obecně závazným předpisem o cenách, byl neplatný pouze v rozsahu, ve kterém odporuje tomuto předpisu, a jen tehdy, jestliže se ten, kdo je takovým úkonem dotčen, neplatnosti dovolá.

Ustanovení o závazkovém právu, která jsou s ohledem na jejich zásadní povahu při aplikaci ustanovení obchodního zákoníku mnohem podrobnější než dosud, znovu zavádějí do právního řádu definici klasických smluv, aniž přitom znemožňují platně uzavírat jiné inominátní kontrakty nebo je vzájemně, podle vůle smluvních stran, modifikovat a kombinovat.

V úpravě odpovědnosti za škodu se odstraňuje dosavadní ničím neodůvodněné zvýhodnění škůdců na úkor poškozených. Škůdce bude napříště odpovídat za skutečnou škodu, ale i za ušlý zisk poškozeného, na prvém místě bude přitom náhrada v penězích.

V dědickém právu se navrhuje rozšířit testovací možnosti zůstavitele, a to tak, že se zavádí další forma závěti a že se zmenší tzv. nepominutelný díl zletilých potomků zůstavitele a rozšíří možnost jejich vydědění.

Navrhuje se též zavedení další čtvrté skupiny dědiců ze zákona a odstraňuje se dosavadní možnost autoritativního vypořádání dědictví. Nedohodnou-li se dědici o vypořádání dědictví, bude jim dědictví potvrzeno podle dědických podílů.

Zvláštní, a jak tomu nasvědčují rozporuplné a vášnivé výměny názorů ve veřejnosti, i politicky velmi citlivou problematiku řeší návrh novely v ustanoveních o nájmu bytů. Novela vychází ze závěrů, které k bytové politice a jejím perspektivám již přijala vláda České republiky a Slovenské republiky. Hlavním záměrem bylo vyrovnat postavení pronajímatelů a nájemců a vytvořit právní předpoklady pro postupný vznik trhu s byty. Ze dvou možných variant zvolila novela tu, která vychází z obvyklého standardu práv a povinností pronajímatelů a nájemců v evropských právních řádech, zejména v právních řádech nejbližších sousedů, např. Spolkové republiky Německo a Rakouska. Novela vychází ze zkušenosti, že přílišný akcent na jednu z forem nájemního vztahu, např. na smlouvu na dobu určitou, nepřináší uspokojivé výsledky. Stimuluje se tím sice výstavba nových nájemních domů z volných prostředků, avšak současně enormně stoupá nájemné a nutí tak stát přispívat ve stále větší míře nájemcům ze sociálních fondů. Proto sice tuto možnost, kde nájemce nebude mít právo po uplynutí lhůty na bytovou náhradu, upravuje ale pouze jako jednu z možných forem. K podstatným změnám dochází v tradiční formě odpovídající už od dob Rakouska-Uherska a první republiky v naší právní kultuře k úpravě nájemní smlouvy na dobu neurčitou, která i dnes stále převládá. Především se nově upravují a zejména rozšiřují výpovědní důvody. Pronajímatel bude moci vypovědět nájem zejména z důvodu své vlastní potřeby, tj. potřebuje-li byt pro sebe, manžela, své děti, vnuky, zetě a snachu, své rodiče nebo sourozence. Dále bude moci dát nájemci výpověď, pokud nájemce, nebo ti, kdo s ním bydlí, hrubě porušují dobré mravy v domě a dále, když porušuje své povinnosti, zejména tím, že neplatí nájemné. Kromě případů, kdy z důvodu veřejného zájmu bude s bytem potřebné naložit tak, že byt nelze dále užívat, bude možné dát výpověď proto, že byt nebo dům vyžadují závažnější opravy. Novinkou je také ustanovení, umožňující v návaznosti na zvláštní právní předpis a jeho podmínky jednostranně zvýšit nájemné a úplatu za vedlejší plnění, spojené s nájmem bytu. Tím se odstraní dosavadní hlavní překážka, znemožňující při dlouhodobých nájemních vztazích, uvést nájemné do potřebné relace s cenami a výdělky.

Novela také bude bránit zneužívání nájmu podnájmem, se kterým pronajímatel nesouhlasí, půjde o porušení povinností z nájemní smlouvy, jak je to již v celém světě ve věcech úpravy bydlení obvyklé.

Vážené dámy a pánové, žádná právní úprava plně neuspokojí jak pronajímatele, tak nájemce. Je tomu tak proto, že trh s byty sám o sobě tuto problematiku nevyřeší. Navíc, na rozdíl od ostatních demokratických států, tento trh zatím nemáme. Musíme se proto v okamžiku, kdy narazíme na desolátní stav našeho bytového hospodářství, zděděný z minulého režimu, snažit o takové řešení, které bude alespoň snesitelné jak pro pronajímatele, tak i pro nájemce, které pronajímatelům např. v reálné perspektivě postupného zvyšování nájemného a k jeho tržní povaze dá stimul angažovat se v bytovém hospodářství a všem nájemcům současně zajistí právo na ochranu ne podstatně horší, než zajišťují ostatní kontinentální právní řády demokratických zemí.

Tak, jako v mnoha otázkách je nezbytný určitý konsensus, bez něhož nelze dále postupovat. Všechny tyto a další změny a doplňky podstatně mění tvář dosavadního občanského zákoníku. Z dosavadních úprav byly převzaty některé klasické instituty občanského práva. Také další ustanovení, pokud se osvědčila a jsou v souladu s demokratickými principy, bylo možné převzít. Při konstrukci nových úprav se vycházelo zejména z obsahu mezinárodních smluv, právních úprav našich západních sousedů a rovněž i z práva platného na území první Československé republiky. Doslovný návrat k úpravám obecného zákoníku občanského z roku 1811 pro velký odstup času a změněné poměry již nebyl aktuální. Bylo však využito výsledků práce na kodifikacích násilně přerušených druhou světovou válkou.

Vážené dámy a pánové, dovolte mi závěrem, abych tlumočil stanovisko vlády k pozměňovacím či doplňujícím návrhům, které zapracovaly ústavně právní výbory obou sněmoven do společné zprávy označené jako parlamentní tisk 966. Rozsah těchto návrhů mne naplnil jistou lehkou depresí. Jednak proto, že každý zásah do tak složité materie, jakou je civilní kodex, vyžaduje v normálních podmínkách týdny, ba měsíce úvah a diskusí o souvislostech, které jakýkoli zásah do kodexu vyvolají, ať již v jeho vnitřní konsistenci, tak v rámci všech vnějších souvislostí a celkové kompaktibility právního řádu. Opět se potvrzuje zvláštnost situace naší země, kterou lze vyjádřit slovy "nemáme čas".

Při nejmenším s ohledem na ústavní příkaz uvozovacího zákona k Listině práv a svobod, který nesmlouvavě vyžaduje uvést náš právní řád posledního dne v tomto roce do souladu s Listinou práv a svobod, jsme nucení tento zákon projednat v tomto krátkém termínu. Bude tedy zejména vaší společnou odpovědností, jak se vyrovnáme se všemi návrhy ve společné zprávě zahrnutými, aniž bychom navodili v nejvýznamnější právní oblasti - v právu občanském, důsledky, které třeba ani nikdo nezaručuje. Se značnou dávkou úlevy mohu po noci strávené rozborem tisku 966 konstatovat, že většina předložených návrhů nenarušuje celkovou filosofii občanského zákoníku, částečně ji zpřesňuje, ale je zde i snaha je se souhlasem navrhovatele akceptovat. Přesto však společná zpráva ústavně právních výborů obsahuje i návrhy, které je nutno domyslet a hlasovat o nich při vědomí všech možných důsledků a dopadů. V zastoupení vlády ČSFR s nimi musím vyslovit nesouhlas a vyžadovat, aby v těchto případech v souladu s ústavním zákonem o čs. federaci i zákonem o jednacím řádu FS byl předmětem společné schůze sněmoven vládní návrh a o těchto návrzích se hlasovalo jako o pozměňovacích. Jde pouze o body č. 5 společné zprávy ústavně právních výborů, č. 11 a č. 70, kde však již zpravodajové sdělili, že jde o tiskové překlepy, takže budou vypuštěny, č. 73, se kterým ovšem souvisí celá řada bodů pod č. 78, 79, 80, 81, část bodu 82, dále o body č. 74, druhý odst. bodu 82, 83, 86 a 91. Jsem přesvědčen, že i v těchto několika případech u nichž vysvětlím stanovisko předkladatele po ukončení rozpravy - jde v podstatě o nedorozumění, které vyplynulo z časové tísně, ve které všichni pracujeme.

Dovolte mi, abych závěrem před zahájením rozpravy vyslovil přesvědčení o tom, že touto rozsáhlou novelizací občanského zákoníku pokládáme jeden ze základních kamenů nového právního řádu v této zemi.

Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP