Středa 30. října 1991

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Pane předsedající, nejprve bych se ve stručnosti vyjádřil k diskusi, která kolem návrhu zákona proběhla. Pak bychom s kolegou Mynářem doporučili způsob hlasování k jednotlivým pozměňovacím návrhům, takže v první části se k nim nebudu konkrétně vyjadřovat.

Diskuse v podstatě odráží dvojí pohled na věc. Jestliže vysílání je formulováno jako jakási služba veřejnosti, tak se v diskusních příspěvcích jednoznačně objevil rozdílný názor na to, co je lepší jako služba veřejnosti, zdali pro lepší a pluralitnější informovanost veřejnosti bude sloužit posílení sektoru veřejného nebo zdali pro objektivní informování bude lépe, budou-li vedle sebe dva sektory pokud možno (nebo alespoň do jisté míry) v rovnoprávném postavení. To vychází z celkového politického pohledu na společnost a není divu, že se tyto dva pohledy střetávají i v problematice sdělovacích prostředků. Já bych chtěl jen říci na okraj některých příspěvků, které tu zazněly ohledně neutěšené finanční situace veřejných sdělovacích prostředků současné Čs. televize a Čs. rozhlasu, zejména Slovenského rozhlasu a Slovenské televize, že mne nemohlo přesvědčit v žádném případě odvolávání se na informace od ředitelů těchto médií. Kdybych byl na jejich místě, nemohl bych postupovat jinak. Je pochopitelné, že požadují pro svá média co největší finanční částky, ať pocházejí odkudkoliv. To je naprosto přirozené a chci v této souvislosti upozornit pouze na fakt, že u všech veřejných rozhlasů a televizí (bez výjimky) v celé Evropě každý rok dochází k tomu, že jejich ředitelé si stěžují na katastrofální finanční situaci institucí, které řídí. Každý rok žádají po parlamentech svých zemí buď subvence, státní dotace nebo jinou finanční výpomoc. To není nic nového. Bude tomu tak asi vždy. Je to celkem logické. Vyplývá to z povahy věci a z povahy těchto veřejnoprávních institucí. Říkám to jen proto, abychom si uvědomili, že kdybychom nakrásně přidělili veřejným sdělovacím prostředkům místo 3 % nebo 10 % třeba 30 % reklamy a kdyby - teoreticky vzato - bylo možno tato procenta opravdu reálně naplnit, jsem přesvědčen, že za rok by nám ředitelé těchto médií znovu přišli naříkat, že mají málo peněz. Prostě to tak chodí a bude to tak vždy.

Chtěl bych krátce zareagovat na dvě připomínky, které zde zazněly. Ve vystoupení paní kolegyně Rothmayerové zazněl názor, který mne velmi překvapil. Hovořila o tom, že nelze připustit, aby koncesionářské poplatky připadly jiným provozovatelům vysílání, než ze zákona. Souhlasím s ní, ale chci upozornit, že tento názor zde vůbec nezazněl, a ani v žádném v pozměňovacím návrhu se neobjevil. Připadalo mi tedy zbytečné na to upozorňovat. Tento názor zazněl pouze jednou na semináři z úst jediného poslance a nikdo jiný se k němu nevyjadřoval a o něm nehovořil. Považuji to za lehce zavádějící, protože se podobný názor objevil ve slovenském tisku a nechápu proč.

Na adresu kolegy Kukučky, který hovoří o monotematických kanálech, že by zákon neměl předpisovat provozovateli vysílání nějaká pravidla co má nebo nemá vysílání obsahovat. Má pravdu, že existují monotematické kanály, ale vesměs se jedná o programy, které jsou zprostředkovány pouze kabelem nebo satelitem. Tam je situace jiná. Tam nemluvíme o omezeném éteru a o frekvencích, kde jsme si řekli, že to jsou omezené možnosti, se kterými je třeba velmi hospodárně nakládat.

To je všechno, co bych chtěl i jménem druhého zpravodaje kolegy Mynáře říci k celé debatě. Myslím, že konkrétně se potom budeme moci vyjádřit ke každému pozměňovacímu návrhu až začneme o nich hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Praje si niečo povedať kolega Mynář? (Poslanec SL I.Mynář: Ne.) Zvolávam teda poslancov, aby sa dostavili k hlasovaniu. Konštatujem, že Snemovňa ľudu nie je teraz schopná uznášať sa. Žiadam preto všetkých poslancov, v priľahlých priestoroch, aby sa dostavili do snemovne.

Teraz sme uznášania schopní. Žiadam spravodajcov, aby predložili snemovni jednotlivé pozmeňovacie návrhy.

Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář: Budeme postupovat podle jednotlivých paragrafů.

První změnu navrhl poslanec Piskoř. K § 2 v odst. 1, písm. f) - text ukončit za slovy "nepřímému financování". Domníváme se, že jak vláda, tak zpravodajové, že by došlo tímto zúžením k rozšíření tohoto pojmu, neboť další větou je přesně řečeno, co to je sponzoring a sponzorstvím by se pak mohl chápat jakýkoliv dárek. Proto stanovisko zpravodajů je negativní.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Budeme hlasovať o pozmeňujúcom návrhu poslanca Piskořa k § 2 ods. 1 písm. f).

Kto súhlasí s pozmeňujúcim návrhom poslanca Piskořa, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 5, SL 22) Snemovňa národov 5, Snemovňa ľudu 22.

Kto je proti? (SN 30, SL 35) Snemovňa národov 30, Snemovňa ľudu 35.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 63 SL 30) Snemovňa národov 63, Snemovňa ľudu 30.

Snemovne návrh neschválili.

Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář: Dalším pozměňovacím návrhem kolegy Piskoře, je návrh týkající se § 4. Poslanec Piskoř navrhuje vypustit odst. 2. Zde se do jisté míry shoduje s komplexním návrhem poslance Mandlera. Snažili jsme se již několikrát říci jak my, zpravodajové, tak navrhovatel, že odst. 2 § 4 má určitý, a sice velmi deklarativní charakter, ale má, podle našeho názoru, i přes svou nešťastnou formulaci, význam, který spočívá v tom, že ukládá provozovatelům vysílání určité základní povinnosti. Znova opakuji, vzhledem k tomu, že je vysílání, určitým způsobem, zvláštní kategorií šíření informací, což jej liší od jiných sdělovacích prostředků, zejména tisku právě tím, že používá frekvence, které jsou omezeny a jsou národním bohatstvím, je třeba podle našeho názoru nějakým způsobem třeba regulovat způsob nakládání s nimi. Chci upozornit na to, že například ve Velké Británii zákon ukládá provozovatelům i držitelům licencí naprosto stejné povinnosti při vysílání Náš zákon takto striktně nejde. Proto nedoporučujeme.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlasujeme o pozmeňujúcom návrhu k § 4, ktorý predložil pán poslanec Piskoř a príslušný komentár ste teraz počuli od spravodajcu.

Kto súhlasí s pozmeňujúcim návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (SN 13, SL 26) Snemovňa národov 13, Snemovňa ľudu 26.

Kto je proti? (SN 34, SL 26) Snemovňa národov 34, Snemovňa ľudu 26.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 49, SL 37) Snemovňa národov 49, Snemovňa ľudu 37.

Návrh nebol prijatý. Prosím o ďalší návrh.

Společný zpravodaj SL M. Prokop: Další návrh je návrh pana poslance Mandlera. V této souvislosti bych jako zpravodaj chtěl upozornit na to, že poslanec Mandler podal svůj návrh jako komplex několika částí, které spolu souvisejí a žádá hlasovat o nich najednou, takže další část jeho návrhu se týká § 5 a dále § 20.

Musím říci, že osobně je mi to docela líto, protože části jeho návrhu mi připadají smysluplné, ale pokud je podán jako komplex, tak jeho návrh nemohu doporučit, jednak z důvodů, které jsem uvedl u návrhu kolegy Piskoře, a pokud se týče části, která se týká § 20, tj. pokut, kterými by mohla např. Federální rada sankcionovat nedodržování... (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Zkráťte argumentáciu.)

...tam je nutno jen uvést jako protiargument, že Federální rada z tohoto zákona samozřejmě je zodpovědná parlamentu, musí ze své činnosti se zodpovídat, to znamená musí předkládat zprávu, ve které by mělo být uváděno i to, jakým způsobem sankcionovala, proč a koho. Lze těžko předpokládat, že by se mohla dopouštět nějaké nekontrolované zvůle. Je pod parlamentní kontrolou. Z těchto důvodů nedoporučujeme přijetí, i když - znovu opakuji - lituji některých částí návrhu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vláda tiež neodporučila, pokiaľ si dobre spomínam. Pán poslanec Benda má faktickú poznámku.

Poslanec SL V. Benda: Prosím pana zpravodaje, aby místo subjektivního komentáře, na který už nyní není čas, raději přesněji definoval, o čem budeme hlasovat. (Potlesk.) Konstatování, že máme před sebou komplexní návrh poslance Mandlera, je nepravdivé. V tom, co nám bylo rozdáno, se občas vyskytuje jméno Mandler, my to nemáme čas vyhledat, ať pan zpravodaj uvede tento návrh ve všech bodech, o kterých se hlasuje.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Omlouvám se. Návrh poslance Mandlera spočívá v tom, že v § 4 se vypustí jeho text. Dále současný § 5 přečíslovat na § 4 a zařadit nové dva odstavce, 1 a 2. Chtěl jsem upozornit, že v tisku je chyba, protože u tohoto návrhu je ve třetím řádku napsáno "nový § 4 zní". Jedná se o nový odstavec § 4 v novém číslování. Nový název paragrafu by zněl: "Práva a povinnosti provozovatelů". Text dvou nových odstavců je už v tisku obsažen.

K tomu se ještě vztahuje na straně 7 poslední část pod pořadovým číslem 8, v § 20 vypustit odstavec 4.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Sú námietky proti tomu alebo chce niekto konštatovať, že veci dobre nerozumel? Je potrebné ďalšie objasnenie? (Ne.) Budeme hlasovať o návrhoch pána poslanca Mandlera na vypustenie textu § 4 a jeho nahradení novým textom, ktorý je uvedený na strane 1 dole a na strane 2 hore. Ešte pán poslanec Benda.


Poslanec SL V. Benda: Využívám práva, které má kterýkoli poslanec, tedy nejen navrhovatel, k žádosti, aby se o těchto třech částech návrhu hlasovalo zvlášť. Již zpravodaj konstatoval, že se týkají zcela jiné problematiky a jsou zcela jiné kvality. Podle jednacího řádu by se o tomto mém návrhu mělo rozhodnout bez rozpravy hlasováním. V případě, že projde, mělo by se hlasovat o jednotlivých částech návrhu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlasujeme o procedurálnom návrhu pána poslanca Bendu, ale ešte sa hlási poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Já jsem žádal, aby se o tom hlasovalo dohromady, ale souhlasím s tím, aby se hlasovalo zvlášť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To je stanovisko skutočne dialektické, keď si to pán poslanec Mandler osvojuje, môžeme pristúpiť rovno k tomu, aby sa hlasovalo zvlášť. Nebudeme teraz hlasovať o procedurálnom návrhu pána Bendu, ale rovno o dvoch veciach. Čiže ide o § 4, poradové číslo 8, poslanec Mandler žiada vypustiť text tohto paragrafu. O tom hlasujeme.

(13.55 hodin)

Kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Ďakujem. (SN 22, SL 25) Snemovňa národov 22, Snemovňa ľudu 25.

Kto je proti? (SN 27, SL 16) Snemovňa národov 27, Snemovňa ľudu 16.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 50, SL 48) Snemovňa národov 50, Snemovňa ľudu 48.

Ďakujem. V Snemovni národov 22 pre, 17 proti, 50 sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu 25 pre, 16 proti, 48 sa zdržalo. Štyria poslanci ignorovali hlasovanie. Návrh nebo schválený. Text § 4 zatiaľ ostáva.

Teraz prichádzame k poradovému číslu 8 § 5, poslanec Mandler. Je to tak, pán spravodajca? Text § 5 upraviť, zmeniť označenie 5 na 4 atď. Tu bude legislatívne technický problém.

Společný zpravodaj SN M. Prokop: Obávám se, pane předsedající, že v tomto případě by asi vznikl legislativně technický problém, protože pokud zůstal § 4, tak by část návrhu poslance Mandlera do jisté míry vlastně dubloval a mohlo by dojít k určitému rozporu. Myslím, že takto o tom hlasovat nejde. Doporučuji, aby vyjádřil svůj názor k tomu poslanec Mandler. Chtěl jsem jen upozornit, že pokud jsem měl názor, že by o některých částech jeho návrhu bylo možné hlasovat zvlášť měl jsem na mysli část týkající se § 20.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Mandler, čo navrhujete ako podávateľ pozmeňujúceho návrhu?

Poslanec SL E. Mandler: Jestli je to možné, tak z toho pořadového čísla 8 ponechat jen odst. 2 s pořadovým číslem 1. Paragraf 5 odst. 1 upravit takto: "Provozovatelé jsou povinni zabezpečit...".

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ešte sa k tomu vyjadri spravodajca Prokop.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: V tomto případě jako zpravodaj SN doporučuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďalšou záležitosťou by boli potom vecí legislatívno technickej úpravy. Museli by se prečíslovať odseky.

Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář: Jako zpravodaj Sněmovny lidu nedoporučuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Jeden spravodajca odporúča, jeden neodporúča. Aký názor má vláda?

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Ja tiež neodporúčam. Odporúčam, aby tam ostala hlava I a hlava II v súvislosti s diskrimináciou niektorých občanov, prípadne s neľudským zaobchádzaním a vojnou, ako to je vo vládnom návrhu. Teda neoporúčam.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Rozhodneme hlasovaním. S technickou poznámkou se hlási poslanec Šimko.

Poslanec SL I. Šimko: Chcel by som len poprosiť, aby nám niekto jasnejšie vysvetlil, o čom budeme hlasovať, ja to aspoň neviem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, pán poslanec Prokop. Ja sa domnievam, že viem, o čom budeme hlasovať.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Hlasovali bychom o tom, zdali by v § 5 - jak navrhuje poslanec Mandler - byl místo současného odstavce 1 jeho navrhovaný odstavec 2, to znamená na str. 2 tisku nahoře, který zní: "Provozovatelé jsou povinni zabezpečit, aby nebyly vysílány pořady, které jsou v rozporu s Ústavou ČSFR a Listinou lidských práv a svobod." Toto znění odstavce by nahradilo současné znění odstavce 1 § 5, ostatní zůstává. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Myslím, že to je jasné. Dám o tom hlasovať.) Pan místopředseda vlády v tomto případě rovněž souhlasí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Poznáte stanoviská spravodajcov aj zástupcu vlády.

(14.02 hodin)

Kto súhlasí s takto formulovaným pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Mandlera, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 67, SL 50) Snemovňa národov 67, Snemovňa ľudu 50.

Kto je proti?

(SN 0, SL 4) Ďakujem. Snemovňa národov nikto, Snemovňa ľudu 4.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 34, SL 35)

Ďakujem. Snemovňa národov 34, Snemovňa ľudu 35. V Snemovni národov bolo 67 za, nikto proti, 34 sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu bolo 50 za, 4 proti, 35 sa zdržalo hlasovania, dvaja poslanci hlasovanie ignorovali. Snemovne pozmeňujúci návrh schválili.

Prosím o ďalší návrh.

Společný zpravodaj výborů SN M. Prokop: Ještě bychom měli hlasovat o poslední části návrhu poslance Mandlera, ale jestliže bylo rozhodnuto zvlášť, tak až se dostaneme k § 20, o tomto případě budeme hlasovat.

Nyní máme ještě návrh paní poslankyně Bellušové k § 4. Navrhuje v odst. 1 vypustit druhou větu, která zní: "Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích." Zpravodajové nedoporučují, rovněž navrhovatel nedoporučuje.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pani poslankyňa budeme hlasovať?

Poslankyně SN E. Bellušová: Pokiaľ dovolíte, chcela som mať výhrady k pánovi podpredsedovi, ktorý hovoril, že môj návrh je totožný, resp. zdôvodnil ho tak, ako návrh pána Mandlera a pána Piskořa. To je podstatný rozdiel, pretože oni navrhovali vypustiť celý odsek § 4, pán poslanec Piskoř druhý odsek § 4 a ja druhú vetu, čo je požiadavka kvôli cenzúre. Takže to zdôvodnenie bolo nesprávne.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, takže trváte na hlasovaní? (Ano.) Pán podpredseda, prosím, vyjadrite sa k tomu.


Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Ospravedlňujem sa, zdôvodnenie malo byť iné. Obsah § 4 bol pôvodne veľmi široký, kde bolo deklarované, že ide o služby obyvateľstvu atď., boli tam opravy aj ďalších atribútov vysielania. Teda to, čo ostalo je už len minimum toho. Neide o žiadnu cenzúru, ide o zdôraznenie, že zákon je hlavný, podľa ktorého sa bude postupovať v súvislosti s prevádzkovateľom. Ospravedlňujem sa , moje odvôvodnenie nemalo byť rovnaké.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Netrváte na svojom stanovisku? (Ne.) Rozhodneme hlasovaním.

(14.04 hodin)

Kto súhlasí s návrhom pani poslankyni Bellušovej, aby v § 4 ods. 1 bola vyčiarknutá druhá veta, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SN 31, SL 26) Snemovňa národov 31, Snemovňa ľudu 26. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 36, SL 20) Ďakujem. Snemovňa národov 36, Snemovňa ľudu 20.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 32, SL 45) Snemovňa národov 32, Snemovňa ľudu 45. Ďakujem.

V Snemovni národov bolo 31 pre, 36 proti, 32 sa zdržalo hlasovania, v Snemovni ľudu 26 pre, 20 proti, 45 sa zdržalo hlasovania. Návrh bol odmietnutý.

Společný zpravodaj výborů SL I. Mynář: K § 5 máme několik pozměňovacích návrhů. Jednak je to návrh pana kolegy Čičmance, který navrhuje číslovku 22 hodin nahradit číslovkou 23 hodin. V tomto smyslu je stanovisko navrhovatele i zpravodajů shodné, tedy nechat rozhodnutí na sněmovnách s tím, že pan místopředseda vlády Mikloško se za vládu přiklonil k výbory osvojenému návrhu 22 hodin. Necháme na rozhodnutí sněmoven. Mé stanovisko je zachovat původních 22 hodin.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP