Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi pani Rút
Šormová, pripraví sa kolega Michal Prokop,
potom pani poslankyňa Rothmayerová.
Poslankyně SL R. Šormová: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, ráda bych přednesla
krátký pozměňovací návrh,
který se vztahuje k § 7.
Je zřejmé, že tempo, jakým bude vznikat
komerční vysílání v televizi
a rozhlase, bude rozdílné. Komerční
rozhlasové vysílání vzniká
snáze a rychleji, jeho existence je samozřejmě
stejně jako u televize odkázána především
na příjmy z reklam. Na rozdíl od televize
však nehrozí nebezpečí, že by odkládáním
vzniku tohoto vysílání mohl být nějak
vážně ohrožen trh reklam.
Osobně budu podporovat u § 7 alternativu 2. Pro případ,
že by ale nebyla přijata, navrhuji, abychom jako o
pozměňovacím návrhu hlasovali o kombinaci
prvního odstavce alternativy 1 a druhého odstavce
alternativy 2. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Dávam slovo poslancovi Michalovi Prokopovi.
Po pani Rothmayerovej sa pripraví pán poslanec Bratinka.
Poslanec SN M. Prokop: Pane předsedo, pane předsedající,
vážení kolegové, omlouvám se,
že vstupuji do debaty ještě jednou, v tomto případě
jako poslanec, který chce přinést ještě
určitou sadu pozměňovacích návrhů,
ačkoliv jsem zpravodajem a nebývá to v tomto
případě běžné. Jedná
se ovšem o pozměňovací návrhy
do té míry specifické, že vzhledem k
tomu, že vznikly těsně před včerejším
zahájením projednávání tohoto
zákona, a to na základě porady s experty
týkající se kabelové televize, přednesu
je sám, protože v tuto chvíli jsem nenašel
nikoho z kolegů, který by byl schopen je zdůvodnit.
Všechny se týkají § 19, který hovoří
o kabelových rozvodech. Chtěl bych upozornit na
určitý nedostatek, který tvůrci zákona
zřejmě pominuli.
Nedostatek spočívá v tom, že v tomto
paragrafu není dostatečně od sebe oddělena
role provozovatele kabelového rozvodu, tedy toho, kdo je
majitelem a provozovatelem sítě, a role provozovatele
vysílání, tedy toho, kdo obdržel licenci.
Z toho důvodu dochází k určitému
směšování práv a povinností
těchto dvou rozdílných subjektů a
já bych si dovolil přednést tři pozměňovací
návrhy, které jsou z tohoto hlediska jedním
celkem. Upozorňuji na to, že vznikly v koprodukci
s některými zástupci navrhovatele zákona
a po poradě s asociacemi kabelových televizí.
Všechny se tedy týkají § 19:
V odst. 1, písm. b) by text zněl: "Informace
o rozhlasových a televizních programech, které
v kabelovém rozvodu hodlá šířit,
a o plánovaném obsazení kanálu."
Odlišuje se tady obsahová složka programu, kterou
musí předložit žadatel o licenci, a plánované
obsazení kanálu, což je věc technická
a s obsahem programu nesouvisí.
V odst. 2 navrhuji na začátku místo slov
"držitel licence" dát slova "provozovatel
kabelového rozvodu". Tento odstavec se týká
vymezení povinností, právě co se týče
provozovatelů kabelových rozvodů, bez ohledu
na to, jsou-li zároveň také provozovateli
vysílání nebo hodlají-li být
na základě obdržené licence.
Na konec tohoto odstavce bych doporučoval doplnit větu:
"Pro současné úplné a nezměněné
vysílání těchto programů není
zapotřebí licence." V tomto odstavci se provozovateli
kabelového rozvodu totiž ukládá povinnost
na jednom z kanálů umožnit příjem
programu provozovatele ze zákona, tzn. v tuto chvíli
státního rozhlasu a televize. Jelikož mu ukládáme
povinnost, těžko ji můžeme vázat
na to, aby žádal o licenci, protože se jedná
o povinnost, kterou chráníme zájmy veřejnosti.
On je povinen umožnit příjem veřejného
vysílání a na takovýto příjem,
domnívám se, není potřeba licence.
Poslední změna v odstavci 4 téhož paragrafu
- doporučuji zařadit na konec větu: "Tento
kanál nesmí být bez souhlasu provozovatele
obchodně využíván." Jedná
se opět o určitou specifikaci. V tomto ustanovení
odst. 4 se hovoří o tom, že provozovatel kabelového
rozvodu je povinen dát k dispozici jeden kanál pro
účely místní, tzn. opět mu
ukládáme určitou povinnost, kterou chráníme
zájmy lokality, ve které je kabelový rozvod
zaveden. Místní provozovatel vysílání
na tomto kanálu, který je mu z povinnosti provozovatele
rozvodu bezplatně přidělen, by neměl
kanál obchodně využívat. Tzn., provozovatel
platí veškeré náklady související
s provozem kabelu a přitom by mu tam někdo vydělával
tím, že by na tomto jemu přiděleném
kanálu bezplatně z povinnosti uložené
mu zákonem provozoval obchodní činnost. Samozřejmě
bude-li provozovatel kabelového rozvodu s něčím
podobným souhlasit, je to potom jiná věc
- proto je formulace tak, jak je - že nesmí být
bez souhlasu provozovatele. Pokud se tedy např. v obci
dohodnou, že v rámci obecního kabelového
vysílání dojde k propagaci obchodní
činnosti, která je v zájmu rozvoje regionu,
místní lokality, kde je kabelový rozvod,
a provozovatel s tím souhlasí, pak je to samozřejmě
možné.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Tiež ďakujem. Teraz vystúpi pani poslankyňa
Rothmayerová, pripraví sa poslanec Bratinka, po
ňom pán poslanec Ransdorf.
Poslankyně SL G. Rothmayerová: Vážený
pán predseda, pán predsedajúci, ctené
Federálne zhromaždenie, nežnú novembrovú
revolúciu, ktorá znamenala politický prevrat
a rozbitie monopolu moci, nazvali niektorí pragmatickí
komentátori revolúciou televíznou. V dobe,
kedy kvalita moci sa určuje podľa stupňa poznávania
informácií, je to len prirodzené hodnotenie,
ktoré koniec koncov neznižuje v žiadnom prípade
význam revolúcie. Je preto len pochopiteľné,
že rozhlas a televízia upútava a určite
bude upútavať na seba veľkú pozornosť.
(jt/Lap )
Kto ovláda tieto média, ten môže svojim
spôsobom ovládať politickú scénu.
Preto sa veľmi prihováram za rozbitie štátneho
monopolu na tieto média. To však neznamená,
že zároveň plédujem za súkromné
stanice rozhlasové a televízne. Naopak sa domnievam,
že pluralitu môže zabezpečiť len súbežné
pôsobenie súkromných staníc a televízie
ako verejno-právnych inštitúcií.
Prihováram sa preto za naplnenie definície rozhlasu
a televízie ako národných nezávislých
verejnoprávnych informačných, kultúrnych
a vzdelávacích inštitúcií. Pokiaľ
by sa táto definícia naplnila - a já pevno
verím, že sa tak stane - nemuseli by diváci
a poslucháči deň čo deň a večer
čo večer viesť monológ so svojim hluchým
prijímačom. Preto, aby sa táto definícia
naplnila, musí mať tieto verejnoprávne subjekty
(nie štátne) potrebné podmienky. Ekonomické
podmienky sú zaiste na prvom mieste. Preto považujem
za nevyhnutné, aby finančné zdroje, získané
od koncesionárov, boli takými príjmami, ktoré
zabezpečia chod prevádzkovateľov zo zákona.
V opačnom prípade hrozí, že si rozhlas
a televízia na seba "nezarobia" a na Slovensku,
vzhľadom k počtu jeho obyvateľov a teda i koncesionárov,
je táto hrozba akutna. Pokiaľ si na seba nezarobia,
budú odkázaní na dotácie od štátu
a môže sa potom prihodiť, že sa bude napĺňať
"koho chlieb ješ, toho pieseň spievaj".
Pretože som novinárka, viem o čom hovorím,
i s prihliadnutím k minulému režimu.
Z toho dôvodu, aby bol čo najmenší možný
vplyv na tieto citlivé nástroje, dávam pozmeňujúci
návrh, aby vzhľadom ku špecifickým podmienkam
audiovizuálneho trhu v Čechách a na Slovensku
a vzhľadom k nerovnakému počtu koncesionárov
v jednotlivých republikách, o prípadnej deľbe
koncesionárskych poplatkov rozhodovali vlády ČR
a SR.
Text pozmeňujúceho návrhu k § 24 by
znel: "Podiel jednotlivých prevádzkateľov
zo zákonaa na príjme sadzieb za užívanie
prijímačov a prípadnou deľbou koncesionárských
poplatkov stanoví nariadením vláda SR a vláda
ČR." Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz vystúpi poslanec Bratinka, pripraví
sa poslanec Ransdorf, Čičmanec a Smržík.
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové Občanská demokratická
aliance přistupuje k tomuto zákonu z hlediska toho,
jak rychle a důsledně umožní vznik plurality
sdělovacích prostředků. Bylo zde již
mnohokrát konstatováno, že tato pluralita nebude
existovat, dokud nebudou tyto sdělovací prostředky
mít určité zdroje svého financování,
které budou nezávislé na nějakém
mocenském centru. Z toho důvodu je nesmírně
důležitý rozsah reklamy, který bude
sdělovacím prostředkům povolen.
Navrhovaný text, jak vyšel z výborů
sociálních a kulturních, však obsahuje
některá omezení reklamy, která jsou
z našeho hlediska pochybná. Je to především
zákaz reklamy alkoholických výrobků
a výrobků z tabáku. Já se domnívám,
že to vychází z jakési utkvělé
představy, že tyto reklamy mají na svědomí
buď zvyšování spotřeby těchto
výrobků (které někteří
lidé považují za škodlivé) nebo
přinejmenším stagnování a nesnižování
jejich spotřeby. Já se domnívám, že
tato domněnka je dosti mylná. Chci to ukázat
na několika příkladech.
Jak víte, přinejmenším v Čechách
je spotřeba piva na hlavu dosti vysoká, jsme asi
na druhém až třetím místě
na světě, aniž by zde existovala nějaká
reklama na pivo. Já si alespoň na žádnou
reklamu nevzpomínám. Rovněž spotřeba
tabákových výrobků je u nás
vyšší, než v západních zemích
a kromě reklamy na západní cigarety, kterou
občas vídám na stěnách domů
nebo při silnicích (tyto cigarety jsou vesměs
cenově dostupné jen pro malou část
obyvatel) žádná reklama neexistovala. Alespoň
já si nepamatuji, že by někdy byly obrázky
v tom smyslu, že k tvrdým charakterním mužům
patří kouřit Sparty a podobně. Přesto
se u nás kouří stále hodně.
V komunistické Číně, kde je reklama
považována téměř za zločin
proti duchu socialismu, kouří asi 300 miliónů
lidí, to je asi 30 % z počtu všech obyvatel,
to znamená, že se to blíží téměř
polovině dospělých obyvatel. Kouření
je dáno životními podmínkami, určitou
módností, je to prostě věc, která
je reklamou málo ovlivnitelná. Zákaz reklamy
nezpůsobí pokles kouření, ale způsobí
znížení finančních zdrojů
pro financování nevládních sdělovacích
prostředků, a to dosti významné. Za
druhé tím pro kuřáky zanikne možnost
dozvídat se o cigaretách, které v určitém
smyslu vycházejí vstříc výsledkům
moderního lékařského výzkumu,
to je o druzích cigaret, které mají menší
obsah nikotinu a dehtu, než jiné druhy.
Může tedy být položena logická
otázka, proč - když reklama nemá vliv
na zvýšení spotřeby tabákových
výrobků - tabákové společnosti
utrácejí tak velké peníze na reklamu.
Já se domnívám, že je tomu tak proto,
že si nemohou dovolit na reklamu prostředky nevynakládat,
protože kdyby nebyly přítomny v reklamních
médiích, byla by jejich značka v kuřácké
obci vytlačena jinými, resp. žijí v
této obavě, a proto reklamu udržují.
Myslím, že zákaz těchto reklam nepovede
vůbec ke snížení spotřeby tabáku.
Podávám pozměňovací návrh
k § 6, odst. 1. Vzhledem k tomu, že je tam už pozměňovací
návrh, který by umožnil reklamu na alkoholické
výrobky, tak se budu zabývat jen tabákem.
Navrhuji vypustit písm. c) a doplnit nový odstavec.
Jeho číslo bude možné doplnit podle
výsledku hlasování o alternativě II,
která předpokládá zařazení
nového odstavce do § 6, takže číslo
neudávám. Můj pozměňovací
návrh zní: "Reklama na tabákové
výrobky musí uvádět údaje o
obsahu nikotinu a dehtu v příslušných
výrobcích a musí být zakončena
varováním, že kouření je škodlivé."
To je první pozměňovací návrh.
Dále jsem postřehl v § 9, odst. 3 jakousi záměnu
slov proti původnímu textu návrhu, jak přišel
do parlamentu. Původní slovo bylo "celkem".
Jedná se o to, že k televiznímu vysílání
ze zákona musí patřit celkem dva kanály.
To bylo nakonec nahraženo slovem "nejméně".
Domnívám se, že takováto dikce jde vlastně
proti intenci tohoto zákona. Je možné, že
moje obavy jsou liché. Myslím si však, že
vytváří jakýsi tlak na to, že
by případně mohli být státní
provozovatelé tři, a tím by se nedostalo
na jakoukoliv nezávislou televizní stanici. Navrhuji
tedy v § 9, odst. 3 nahradit slovo "nejméně"
slovem "celkem". To jsou všechny mé návrhy.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. V tejto súvislosti si spomínam, že
napríklad v Rakúsku je zakázaná reklama
alkoholických destilátov, teda alkoholických
nápojov, ktoré vznikajú destilovaním.
Nie je však zakázaná reklama vína a
piva. Možno, že dajaký rakúsko-uhorský
kompromis by bol možný.
Vystúpi poslanec Ransdorf, potom poslanec Čičmanec
a Smržík. Najskôr sa však hlási
s technickou poznámkou poslankyňa Nováková.
Dávam jej slovo.
Poslankyně SL E. Nováková: Chtěla
bych pouze upozornit pana poslance Bratinku, že to, co navrhuje,
není dobře možné, protože by to
šlo proti duchu zákona České národní
rady a Slovenské národní rady o ochraně
před alkoholismem a jinými toxikomániemi.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Prosím pána poslanca Ransdorfa, aby
sa ujal slova.
Poslanec SL M. Ransdorf: Dámy a pánové, při
projednávání tohoto zákona mě
napadá výrok Voltairův, že tajemství
nudy je říci všechno. Podle této moudrosti
velkého osvícence by náš stav ze sledování
televize a rozhlasu byl zapříčiněn
přemírou informací, ale my dobře víme,
že tomu tak není a že spíš opak je
pravdou.
Od tohoto žertu bych se vrátil k návrhu zákona,
jak nám byl předložen. V podstatě ve
světě existují čtyři systémy
vysílání: čisté státní,
polostátní s monopolním charakterem, čisté
komerční vysílání a potom typ,
který existuje jenom v Nizozemí, to znamená
vysílací systém, který spočívá
na zvláštních vysílacích organizacích,
kterých je momentálně 8.
Jestliže konstruujeme zákon o vysílání
rozhlasu a televize, máme dvojí možnost: Vycházet
buď z existujícího stavu, to znamená
ze skutečnosti, že máme státní
monopol, a nebo ze stavu, který bychom cílově
chtěli dosáhnout, to znamená z plurality
vysílacích organizací.
Při prvním případě určitým
zdrojem poučení pro nás by mohl být
příklad Belgie, kdy zákonem z 18. května
1960, který byl potom doplněn na základě
zákona o kulturních radách, v podstatě
jsou vymezeny všechny faktory spojené s vysíláním.
V Belgii neexistují dosud soukromé vysílací
organizace, ale pluralita je zajištěna tím,
že politické, náboženské, kulturní
i odborové organizace mají právo na těchto
státních vysílačích uplatňovat
své pohostinské programy. Tato praxe je pod dohledem
vysílacích organizací. Vládní
komisaři, kteří jsou ustaveni ministerstvem
kultury, pak dbají o to, aby vysílání
bylo objektivní. Podle § 2 uvedeného zákona
je zakázáno vysílání, které
je v rozporu s obecným zájmem, s veřejným
pořádkem, s dobrými mravy nebo je urážlivé
pro něčí přesvědčení,
nebo pro cizí stát. Podle § 3 je tam zakázána
obchodní publicita. Veškeré financování
podle daného zákona se děje s pomocí
státu.
Dozorčí rada má 13 členů volených
kulturní radou a strany jsou zastoupeny pomocí určitých
mezičlánků. Vysílání
v Nizozemí je opačným případem,
protože se děje na základě skutečné
plurality vysílacích organizací. Podle zákona
o vysílání z roku 1967 existuje společná
nizozemská nadace pro vysílání, která
má 3 cíle: umožnit vysílání
všem vysílacím organizacím, za druhé
koordinaci programů a za třetí opatřování
vlastních programů.
Podle počtu přispěvovatelů do těchto
vysílacích organizací jsou potom děleny
časy. Financování postupuje prostřednictvím
příspěvků a reklam. Na rozdíl
od Belgie je obchodní publicita v Nizozemí nejen
možná, ale i podporovaná. Dodal bych ještě
k tomu, že zákon z roku 1969, který doplňoval
uvedenou normu z roku 1967, vymezuje šest vysílajících
organizací - dnes po novelách spojených se
vznikem dalších vysílacích organizací
je jich celkem 8. Pro tyto organizace existuje v podstatě
minimum omezení: bezpečnost státu, veřejný
řád a dobré mravy, čili podobné
omezení, jako v Belgii.
Tyto vysílací organizace mají úzké
vazby na jednotlivé kulturní, politické a
náboženské organizace, na protestantské,
katolické organizace, na sociálně demokratickou
stranu apod. Čili problém plurality je v obou případech
řešen rozdílným způsobem, ale
jde o to, aby byl zvládnut.
Proto bych byl rád, abychom se přiblížili
stavu, který je již ve vyspělých západoevropských
demokraciích a navrhl bych dvě změny v předloženém
zákonu:
V § 18 navrhuji nové znění odstavce
1: Federální rada pro rozhlasové a televizní
vysílání se skládá ze zástupců
stran a hnutí zastoupených ve Federálním
shromáždění v ČSFR, České
národní radě a Slovenské národní
radě.
Každá z těchto politických stran a politických
hnutí má jednoho zástupce. strany, které
kandidovaly v posledních volbách do Federálního
shromáždění, České národní
rady a Slovenské národní rady a nedosáhly
parlamentního zastoupení, mají právo
posílat po jednom pozorovateli na jednání
Federální rady.
Druhý návrh: K § 5 nový odst. 7: Provozovatelé
s většinovou účastí státu,
jsou povinni dát možnost vysílání
pohostinských programů politickým, kulturním,
náboženským a odborovým organizacím
v přiměřeném rozsahu, stanoveném
Federální radou pro rozhlasové a televizní
vysílání.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán kolega Ransdorf, ak dovolíte, vo vašom
návrhu na zmenu § 18 ods. 1, vznikne potom rozpor.
Členovia federálnej rady sú volení
na 6 rokov. Keby sa mala uplatniť vaša požiadavka,
aby tam boli zastúpené parlamentné strany,
tak by sa muselo volebné obdobie Rady kryť s parlamentom
a muselo by trvať 4 roky. Bolo by teda treba podať návrh
aj na úpravu poslednej vety v posledných troch riadkoch.
Teraz vystúpi pán poslanec Čičmanec.
Poslanec SL M. Čičmanec: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, moje vystúpenie sa bude týkať
troch bodov.
V § 6 poslanec Benda navrhol vypustiť bod, v ktorom
sa nedáva možnosť reklamy náboženskej,
ateistickej a reklamy politických strán. Myslím,
že bod g) je tam dobrý a mal by tam ostať, pretože
si myslím, že tieto reklamy do rozhlasu a televízie
nepatria. Nech si svoje ciele presadzujú silou svojich
ideí a nie silou peňazí.
Ďalej sa chcem vyjadriť k § 7. Už včera
som povedal, že KDH i ja osobne podporujem alternatívu
1, prípadne mix, ktorý navrhol poslanec Dostál.
Alternatíva 2 by uvádzala do ešte obtiažnejšej
situácie Slovenský rozhlas a televíziu. Tieto
organizácie vyžadujú teraz zo štátneho
rozpočtu príspevok sto miliónov Kčs
a Slovenská televízia, ak by mala byť sebestačnou,
ako napr. Česká, potrebovala by zvážiť
koncesionársky poplatok až na 70 Kčs z terajších
50 Kčs mesačne, čo sa samozrejme tak ľahko
nedá urobiť. Preto si myslím, že by ste
znovu mali zvážiť, ku ktorému variantu
sa prikloníte.
Zistil som si, že súčasná situácia
v televízii zodpovedá skôr piatim percentám
reklamy, čiže variantu I., a zvážte teda,
či je treba znižovať množstvo reklamy v
rozhlase a v televízii alebo či je táto služba
dobrá a podľa toho zvoľte.
Nie som človek, ktorý by rád vstupoval do
konfliktov, ale musím povedať repliku na to, čo
tu povedal kolega Kukučka. Bohužiaľ tu nie je,
potom mu to poviem osobne. To, že kritizoval poslankyňu
SNR vzhľadom k určitej veci. Išlo o pamflet istého
spisovateľa - menovať ho radšej nebudem - ktorý
hrubým a odporným spôsobom urazil náboženské
cítenie mnohých obyvateľov Slovenska, mnohých
kresťanov, takým spôsobom, že sa taká
vec nestala za celú éru komunizmu. Kolega Kukučka
vie, o čo išlo. To nemôže obhajovať
menom tolerancie alebo slobody šírenia tlače
atď. Išlo o hrubé porušenie tolerancie,
a ani by nemal kritizovať poslankyňu, ktorá
sa proti ohradila. Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ako ďalší a posledný písomne
prihlásený vystúpi poslanec Kornel Smržík.
Pýtam sa, či ešte niekto chce vystúpiť
v rozprave a ak áno, nech dá písomnú
prihlášku.
Poslanec SN K. Smržík: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia, v našom parlamente sa stáva
zvykom - a treba povedať, že dobrým zvykom, že
k dôležitým zákonom vyjadrujú
svoje postoje a stanoviská aj kluby. Je to prirodzené,
keď tieto stanoviská sú jednotné, keď
poslanci klubu v duchu tejto prezentácie aj hlasujú.
Presvedčili sme sa však, že táto logika
vždy neplatí. Sú návrhy zákonov,
na ktorých sa bezkonfliktne a rýchlo zjednotia príslušníci
hnutia či strán, ale sú i zákony,
ktoré pre svoju problematičnosť a konzervatívnosť
nedovoľujú celkové zjednotenie.
Jedným z takýchto zákonov je aj návrh
zákona o rozhlasovom a televíznom vysielaní.
Preto sa stalo napríklad aj dnes, že za naše
hnutie vystupujeme dvaja. Pán poslanec Kukučka a
s osobným stanoviskom vystupujem aj ja. Rozhodol som sa
vystúpiť preto, že rešpektujem postoj alebo
stanovisko slovenskej vlády, Slovenskej televízie
a Výboru pre vzdelávanie, vedu, kultúru a
šport.
Je možné však všeobecne konštatovať,
že všetci príslušníci hnutia ODÚ-VPN
prijímajú celkovú filozofiu a koncepciu zákona.
Rozdielnosti sú len v uprednostňovaní alternatívnych
riešení. Tak napríklad v § 7 sa časť
rozhodla pre alternatívu 1, ktorú chápe ako
kompromis, možno krajnú mieru kompromisu, pretože
v televíznych smerniciach štátov Európskeho
spoločenstva je povolená dĺžka času
na reklamy až 15 % denného vysielacieho času.
Obmedzenie, ktoré navrhuje alternatíva 2, by mohlo
na Slovensku, kde je podstatne menej koncesionárov, viesť
k tomu, že sa budú musieť zvýšiť
poplatky. Pred chvíľou to tu povedal pán poslanec
Čičmanec.
Aj pri § 9 bude časť poslancov nášho
hnutia za alternatívu I, s tým, že sa ponechá
znenie ods. 3. Prijatím formulácie, citujem: "všetkým
vykonávateľom zo zákona sa vyhradzujú
cesty a siete vysielačov..." až po "celkom
s dvoma televíznymi programami", by sme verejno-právne
inštitúcie neprimerane obmedzili. Osobne sa domnievam,
že prijatím takejto dikcie by sme dokonca vylúčili
tieto verejno-právne inštitúcie z konkurencie
v ďalšom rozvoji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán kolega Smržík. Do rozpravy
sa ešte prihlásila pani poslankyňa Bellušová.
Dávam jej slovo.