Úterý 29. října 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Laluha. Teraz spravodajca pán poslanec Roček.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roček: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, jak již bylo řečeno, filozofie tohoto zákona je v souladu s Listinou lidských práv a svobod, kde se říká, že každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.

Předložený vládní návrh projednala Rada hospodářské a sociální dohody v červnu t.r., vláda České republiky a Slovenské republiky s ním vyslovily souhlas. Vyjádřila se k němu také Česká národní rada. Jejímu návrhu v § 5, odst. 2 doplnit o písmeno f) toto znění: "Ceny a příjmy docílené soutěží" nebylo možné vyhovět z toho důvodu, že formulace je neurčitá, zavádějící a v praxi obtížně realizovatelná.

Vládní návrh zákona projednal na své schůzi 9. října 1991 výbor Slovenské národní rady pro sociální politiku, zdravotnictví a sociální vztahy a vyslovil s ním souhlas bez připomínek. Ústavně právní výbor Slovenské národní rady vládní návrh zákona nemohl projednat z objektivních příčin.

Výbory Federálního shromáždění, kterým byl vládní návrh zákona o životním minimu přikázán, totiž výbory ústavně právní, pro plán a rozpočet, výbory hospodářské a výbory sociální a kulturní obou sněmoven, tento návrh zákona projednaly. Všechny jejich připomínky byly projednány v gesčních výborech, tj. v sociálních a kulturních, jejich návrh - tisk 947 - jste obdrželi.

Dámy a pánové, první dva pozměňovací návrhy spolu souvisejí. Podle vládní předlohy zákona § 3 odst. 3. písm. c) se za částku potřebnou k zajištění nezbytných nákladů na domácnost považuje 800 korun měsíčně, žijí-li v domácnosti tři a více osob. Pozměňovací návrhy výborů sociálních a kulturních upravují tuto částku následovně: V bodě c) 800 korun měsíčně pro tři nebo čtyři osoby žijící v domácnosti. V nově zavedeném bodě d) 950 korun měsíčně, žijí-li v domácnosti pět a více osob. Vzhledem k tomu, že se zavádí nové písmeno d) v úzké návaznosti na kategorii v bodě c), budeme posléze hlasovat o bodě d) jako o prvním pozměňovacím návrhu.


Výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhly v § 3 odst. 3 doplnit nové písmeno d) tohoto znění: "1200 Kčs měsíčně žije-li v domácnosti pět a více osob." Výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů po projednání s předkladatelem doporučují upravit - jak již bylo řečeno - tuto částku na 950 korun.

Nyní k bodu 1 tisku 947. Výbory ústavně právní navrhly v § 3 odst. 3 písm. c) slova "a více osob" nahradit slovy "a čtyři osoby". Gesční výbory souhlasí s přijetím po provedení drobné jazykové úpravy, kdy místo slov "a čtyři osoby" navrhují slova "nebo čtyři osoby".

Výbory pro plán a rozpočet navrhly v § 5 odst. 1 písm. d) nové znění: "Všechny příjmy z výnosu z majetku po odečtení daní." Gesční výbory po vyslechnutí informace a konzultaci s odborníky přijaly formulaci v § 5 odst. 1 písm. d) tak, že se slovo "dividendy" nahradí slovy "z výnosu cenných papírů z úroků" - viz tisk 947. Z podnětu zpravodajů došlo následně k vyjasnění pojmu mezi odborníky právní a ekonomické profese. Ukázalo se, že za prvé - zdaňováním dividend by šlo o druhé zdaňování, neboť prvně již byly zdaněny ve formě zisku. Přitom připravované daňové zákony jsou koncipovány tak, aby k dvojímu zdaňování nedocházelo. Pokud bychom nepřijaly návrh výborů pro plán a rozpočet, dostali bychom se posléze do rozporu s těmito nově připravovanými daňovými zákony. A za druhé - pojem majetek je vlastně legislativní zkratkou, která zahrnuje výše uvedené.

Zpravodajové proto doporučují po konzultacích přijmout návrh výborů pro plán a rozpočet s touto úpravou: V § 5 odst. 1 písm. d) nové znění: " Všechny příjmy z výnosů z majetku, a to po odečtení daní".

Vzhledem k tomu, že Česká národní rada a Slovenská národní rada ani ostatní výbory Federálního shromáždění neměly připomínky k § 7, návrh ústavně právních výborů, ve kterém se doporučovalo vypuštění slov "vláda České a Slovenské Federativní Republiky zvýší nařízením částky stanovené v § 3 odst. 2 a 3" a jejich nahrazení slovy "částky stanovené v § 3 odst. 2 a 3 se zvýší", garanční výbory po důkladném projednání neakceptovaly.

Gesční výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhují, aby v § 7 druhý řádek bylo slovo "jestliže" nahrazeno slovem "jakmile". Informace z Ústavu pro jazyk český: Významově lze použít obojí. Klade-li se však důraz na časový aspekt, použijeme slovo "jakmile", protože to z časového hlediska znamená bez prodlení, na rozdíl od slova "jestliže", které vyjadřuje obecně existující podmínku.

§ 7 by tedy zněl: "Vláda České a Slovenské Federativní Republiky zvýší nařízením částky stanovené v § 3 odst. 2 a 3, jestliže index životních nákladů...". Dále pak už nezměněno. Doporučuji v těchto úpravách znění návrhu přijmout.


Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán spravodajca, prečítali ste "ak " - v znení, ako je uvedené v zákone. Navrhujete "ako náhle". (Společný zpravodaj výborů SN M. Roček: Ano, jakmile.) Áno, takže táto oprava. (Společný zpravodaj výborů SN M. Roček: Děkuji za pozornost.) Ďakujem, to bol pán poslanec Roček ako druhý spravodajca.

Otváram rozpravu. Písomne prihlásení sú títo poslanci: František Peter, Václav Tomis, Soňa

Matochová, Ing. Motyčka, Jiří Maštalka a poslanec Václav Benda. To je šesť písomne prihlásených poslancov v poradí, ako som ich prečítal. Ako prvému udeľujem slovo Františkovi Peterovi.


Poslanec SN F. Peter: Vážený pán predsedajúci, vážení prítomní, zákon o životnom minime chápem ako základný stavebný kameň a zároveň zjednocujúci prvok sociálnej siete, ktorý určuje kritérium pre poskytovanie pomoci obyvateľstvu pri zabezpečovaní základných životných potrieb a to na celom území Českej a Slovenskej Federatívnej republiky.

I keď som si vedomí, že prijatím tohto zákona vo Federálnom zhromaždení nevieme ako sa toto minimum premietne - mám tým na mysli finančný výpočet v republikách - je treba, aby si formy a výšky sociálnej pomoci riešili sami. Garantom rovnakým práv občanov v sociálnej oblasti musí byť však v celom štáte jednotný, podľa základných noriem pre život človeka.

Pri určovaní hraníc sociálnej odkázanosti budú však musieť vychádzať republiky zo svojich rozpočtových možností, a preto odporúčané taxatívne hodnoty v navrhovanom zákone by nemali dostať republiky do neriešiteľných situácií.

Toto veľmi zdôrazňujem. preto navrhujem v § 2 odst. 2 v tlači 839 znenie posledných troch slov takto: stanovia predpisy republík. ODÚ-VPN bude podporovať prijatie tohto zákona. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, ďalej vystúpi poslanec Václav Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vám řekl některé poznatky, které jsem zjistil u širokého průzkumu mezi svými voliči, ale i mezi občany nevoliči našeho hnutí.

Výsledky, které jsem z tohoto průzkumu zpracoval, bohužel, až po projednání v hospodářských výborech, mě vedou k tomu, abych s nimi vystoupil zde, na tomto plénu.

Mohu vám říci, že to, co lidé hovoří o životním minimu, i když chápou, že tento zákon je nesmírně důležitý, šel mi mráz po zádech, když jsem si ověřil, jak jsou na tom mnozí naši občané bídně. Ona to potvrdila i debata v hospodářském výboru, kde pan ministr Miller přiznal, že máme i podvyživené děti a že 600 tisíc občanů již žije pod hranicí životního minima.

Rozdělil jsem tyto skupiny občanů na čtyři části: především rodiny s dětmi, kde oba manželé pracují; a ze 60 % těchto občanů, se kterými jsem hovořil nebo dostal jejich dopis, nedosáhnou životního minima. Chybí jim od 300 do 800 Kčs. Ptají se, kdo jim to bude doplácet.

Další rodiny jsou, kde jeden z těchto manželů nepracuje nebo je na mateřské. Tam životního minima rovněž nedosáhnou. A ptají se, zda mají přestat nejdříve platit televizi, pak bydlení, protože najíst se musí.


Dále pak jsem hovořil s důchodci a se samoživitelkami a samoživiteli. Tam je situace obdobná. Tam, kde je matka s jedním dítětem nebo je samostatný důchodce, tam absolutně (byť, jak řekl pan ministr Miller, má většina z nich příjem nad hranici životního minima), jestliže platí 980 - 1 060 Kčs za nájem, tak jim zůstává na měsíční stravu 800 - 900 Kčs. Když takovou částku podělíme třiceti víme, kolik nám vyjde na den a zda je možno z toho vyžít. Samoživitelky i důchodci 3 až 5 let žádají o menší byt, který by byli schopni zaplatit. Takové byty nejsou, nemohou je dostat, a proto na to nestačí ze svých příjmů.

Je třeba si uvědomit jedno, že životní minimum, jestliže je v důvodové zprávě zdůvodněno, že je to 50 % jako ve Finsku nebo 60 % ve Švédsku, tak je třeba, abychom si všichni uvědomili, jaká koupěschopnost je tam za 50 % čisté průměrné mzdy a co u nás jde koupit za polovinu průměrné čisté mzdy, tj. 1350 Kčs.

Já vím, pan ministr Miller mi odpověděl na to: Nemůžeme srovnávat v tomto Západ s námi. Je podivné, že v něčem musíme všechno srovnávat se Západem, s tržní ekonomikou, s nezaměstnaností, sociální záchrannou sítí, ale na druhé straně, když hovoříme o mzdách nebo hranici životní potřeby, nemůžeme to srovnávat a nemůžeme to brát do úvahy.

Nejen já, ale všichni občané, s kterými jsem diskutoval, považují tento zákon za směšný a za zcela neplnící svou úlohu. Jestliže hranice životního minima nebude stanovena tak, aby člověk mohl skutečně podle spotřebního koše z ní vyžít, pak nemá pro občany cenu.

Chtěl bych říci další důležitou věc. Pan Miller řekl: To neznamená, že hned dostanou občané, když jim chybí 300 nebo 500 Kčs, tyto peníze. Budeme s nimi konzultovat, budeme jim radit, jak zvýšit svou aktivitu, no, a nakonec možná bude nějaká částka. To však bude záležet, kolik schválí vláda České a Slovenské republiky. Vážené kolegyně a kolegové, to je skutečný paradox. Další odpověď pana ministra, že když má někdo dům, tak asi nemusí mít potřebu potřebovat doplácet na životní minimum. Může dům prodat, nechat si tam výminek, což bylo dříve běžné, a z toho ať si doplácí do výše životního minima. Vždyť mají rodiny i ve třiceti, ve čtyřiceti letech postavený dům. To mají bydlet od té doby na výminku? Kdo dnes koupí za ty horentní částky dům, aby mu jedno poschodí zabíral ten, kdo ho prodal?

Myslím, že toto všechno, co jsme se dověděli na hospodářském výboru, co jsem si netroufl říci ani občanům, s kterými jsem se setkal, je skutečně paradoxní a přinejmenším neodpovědné vůči našim občanům.

Jestliže máme u nás podvyživené děti,jak přiznal pan ministr, a přitom miliardy doplácíme na vývoz potravin do západního Německa a na dotace je nemůžeme pro tuzemsko dát, což řekl pan Kočárník, protože to prý bychom zvrhli tržní hospodářství, a to není možné. Ano, zachraňme tržní hospodářství a nechme umírat naše děti.

Masa máme dost, musíme ho vyvážet, vejce, mléko také, ale nemáme je pro důchodce, nemáme je pro rodiny s dětmi. S tím vším souvisí i tento zákon o životním minimu.

Jsem přesvědčen o tom, že tento zákon by se měl udělat ne od zeleného stolu, ale skutečně průzkumem spotřebního koše. Je také paradoxem v tomto zákoně, jestliže tam slyšíme, že je to na stravu, byt, tisk, nezbytnou kulturu a nezbytnou obnovu dlouhodobých spotřebních předmětů, jako jsou pračky apod. Všichni lidé, s kterými jsem hovořil, se tomu smáli. Jestli přežijeme, bude to dobré, ale není to na žádnou obnovu ničeho, o kultuře nemluvě. Vždyť stojí 22 Kčs lístek do kina; kdyby šli lidé jenom do kina, nehovořím už na koncerty a divadla, pak nemají na stravu.

Ze všech těchto důvodů, které jsem si ověřil, všechno, co jsem zde řekl, mám podložené, musím doporučit tomuto Federálnímu shromáždění, aby takovýto zákon, který neprokazuje realitu dnešní potřeby občanů, nepřijalo. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz prehovorí pani poslankyňa Matochová.

Poslankyně SN S. Matochová: Dámy a pánové, obsahem mého příspěvku je podání pozměňovacího návrhu.

K návrhu zákona o životním minimu jako celku bych řekla, že představuje příznivější právní stav než dosavadní úprava, protože se jedná o dávku nárokového charakteru, která se poskytuje při plnění stanovených podmínek. Podle právní úpravy dosavadní, která byla provedena vyhláškou č.149/1988 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a kterou nyní nahradí zákon o životním minimu, byla upravena tzv. sociální potřebnost, kdy dávky poskytované neměly ve všech případech obligatorní charakter a poskytování záviselo na rozpočtu národního výboru, zejména koncem roku.

Pozměňovací návrh, který chci předložit, se vztahuje k § 7. Navržené znění návrhu zákona je v rozporu s přijatým výkladem kompetenčního zákona, podle kterého se zákonnou úpravou rozumí pouze zákon. Právní úprava předpisem nižší právní síly není možná - mám na mysli nařízení vlády, které předpokládá § 7.

Navrhuji proto toto znění § 7 první věta: "Částky stanovené v § 3 odst. 2 - 3 se opětovně a neprodleně zvýší, jestliže index životních nákladů zaměstnaneckých domácností v nízkém příjmovém pásmu vzroste od předchozího stanovení těchto částek alespoň o 10 %." Toto znění není v rozporu s žádnými právními předpisy a je v souladu s kompetenčním zákonem. Navíc tento pozměňovací návrh byl schválen všemi hlasy v ústavně právním výboru.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, návrh bol písomne odovzdaný, teraz môže vystúpiť pán poslanec Motyčka, pripraví sa pán poslnec Benda, Kanis, pán poslanec Maštalka sa svojho vystúpenia vzdal.

Poslanec SN L. Motyčka: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, potřebnost zákona o životním minimu je mimo jakoukoli diskusi. Na jeho přijetí čekají neprpělivě nejen republiková ministerstva práce a sociálních věcí, ale zejména okresní a obecní úřady, které pro objektivní posuzování situace občanů s nízkými příjmy potřebují novou zákonnou oporu.

Klub poslanců KDU se domnívá, že z důvodů nutnosti rychlého řešení této situace je nutné akceptovat jako základní metodu stanovení životního minima metodu relativní, která nám je schopna dát, žel, len hrubou orientaci v době, kdy zaznamenáváme vysokou dynamiku životních nákladů a s ní spojené výrazné změny ve struktuře spotřeby v domácnostech a diferencovanou účast různých sociálních skupin obyvatelstva na poklesu reálné hodnoty příjmů obyvatel, a když skutečná stabilizace struktury spotřeby domácností je otázkou několika let.

Na druhé straně však restriktivní opatření v ekonomice, která ve svých důsledcích znamenají citelné zásahy do životní úrovně všech sociálních skupin obyvatelstva, která znamenají snížení reálných příjmů podstatně více, než se původně předpokládalo, která znamenají útlum spotřebitelské poptávky na vnitřním trhu a prohloubení příjmové diferenciace domácností, to nás varuje před mechanickými početními úkony bez ohledu na tyto skutečnosti.

Jistě se ani nelze jednoduchými průměry vypořádat s tak závažným problémem při stanovení životního minima, jako je otázka nákladů na bydlení. Skutečnost, že v rozpočtu rodin se promítají velmi výrazně rozdílnosti nákladů na bydlení, přičemž náklady na družstevní byty jsou nejvyššími, a právě v těchto bydlí mladé rodiny s dětmi, a právě u nich při současném růstu cen je značná pravděpodobnost výrazného poklesu životní úrovně pod hranici životního minima, pak je chybou, že tyto skutečnosti do zákona nebyly dostatečně promítnuty.

Avšak nejzávažnějším problémem, na který chce klub poslanců KDU upozornit, je vlastní stanovení hodnoty životního minima. Při jeho výpočtu byla provedena redukce potřebných výdajů na potraviny a nápoje o 10 %. V podstatě to znamená snížení kupní síly životního minima u obyvatele o 100 Kčs měsíčně. V důvodové zprávě se argumentuje tím, že pokles kupní síly životního minima o 10 % lze považovat za určitou mez sociální tolerance u této skupiny obyvatelstva, i když tato částka se blíží dolní hranici této tolerance. V § 7 však připouštíme, že vláda nařízeními zvýší částky životního minima teprve tehdy, až index životních nákladů zaměstnaneckých domácností v nízkém příjmovém pásmu vzroste od předchozího stanovení těchto částek alespoň o 10 %. Co to znamená? Znamená to, že kupní síla životního minima v této době bude již nižší o 22 % a bude hluboko pod hranicí sociální tolerance a zasáhne zejména mladou generaci, mladé rodiny a zákonitě se projeví destabilizací společnosti, a to nelze připustit.

Navrhujeme proto, aby nesprávně použitá redukce výdajů na potraviny byla z výpočtů odstraněna, což se promítne do částky potřebné k zajištění výživy zvýšením o 100 Kčs měsíčně u všech položek uvedených v § 3 odst.2 a to pod písmeny a) až e). Znamená to, že v § 3 odst. 2 písm. a) částka 900 Kčs by byla nahrazena částkou 1000 Kčs, pod písm. b) 1000 Kčs by vzrostlo na 1100 Kčs, pod písm. c) částka 1200 na 1300 Kčs, pod písm. d) částka 1300 na 1400 Kčs a konečně pod písm. e) 1200 na 1300 Kčs. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, i tento pozmeňovací návrh bol odovzdaný písomne. Teraz prosím pána poslanca Václava Bendu, môže sa pripraviť poslanec Pavel Kanis.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, obávám se, že můžeme dávat různé populistické či méně populistické návrhy, že přesto takovéto ustavení životního minima je přibližně na půl cestě mezi skutečnými potřebami většiny obyvatelstva a mezi možnostmi, kterými v tuto chvíli vláda disponuje.

Jenom zcela pro zajímavost bych uvedl, že pokud pobírám onen vysoký poslanecký plat a moje manželka by nebyla zaměstnána, tak se svými šesti dětmi se budu nacházet výrazně pod hranicí životního minima, takže ta věc je opravdu složitá.

Mám jeden konkrétní pozměňovací návrh, opakuji návrh, který již přijaly ústavně právní výbory. V § 3 odst. 3 doplnit nové písmeno d) ve znění, tak jak ho máte v pozměňovacích návrzích avšak "1200 Kčs" místo " 950 Kčs" měsíčně. Není to podstatný problém rozpočtový, je to problém, na který jsem již několikrát poukazoval v souvislosti s různými sociálními zákony, že totiž bohužel naše polistopadová reprezentace zcela přejala tvrdého antipopulačního ducha 70.- 80. let. To znamená v praxi, že rodina a všechny výhody na ni končí prvním dítětem, jakýkoliv vyšší počet dětí se již nepokládá za zajímavý či z hlediska státu a jeho ochrany žádoucí. Podobně tomu bylo i v tomto návrhu, kde byly odstupňovány částky na domácnost až po tři členy, pro tři a více členů byla částka nivelizována na 800 Kčs. Myslím, že je to naprosto nepřijatelné, výdaje na početnější domácnost rostou takřka lineárním způsobem.

A je hluboce nespravedlivé počítat se stejnou částkou pro domácnosti 6-8-10 členné jako pro domácnosti tříčlenné. Proto jsme navrhli další stupeň, aby za domácnosti s třemi až čtyřmi členy byly zařazeny domácnosti pěti a více členné. Protože jde o zvýšení o dva členy a počítá se s větším počtem členů, navrhovali jsme také částku životního minima na tyto domácnosti zvýšit z 800 na 1200 Kčs. Myslím, že zvýšení o 150 korun tak, jak jej akceptovaly gesční výbory, je nepřijatelně malé a v podstatě nevyjadřuje úmysl, který bychom rádi v tomto zákonu prosadili.

Písemně vám tento návrh předám. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP