Úterý 29. října 1991

Poslanec SL V. Benda: Je to tak, ale podávám ještě druhý pozměňovací návrh pro případ, že by tento návrh neprošel s poukazem na to, že na této schůzi máme dva nebo tři velké kodexy, kde se může předpokládat větší délka pozměňovacích návrhů; je to návrh, abychom hlasovali před každým zahájením rozpravy o řečnické lhůtě.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja som prijímal pozmeňovacie návrhy k programu a uzatvoril som rozpravu k tomuto bodu. Nemôžem to prijať ako pozmeňovací návrh v podobe, ako bol povedaný.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, to je procedurální návrh, který může být podán kdykoliv během jednání, a navíc až na základě toho, že jste zařadil do programu téma řečnické lhůty, podal jsem k němu dva pozměňovací návrhy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Dám hlasovať o tom, že rečnícke doby sa nedotýkajú skutočností, ktoré majú povahu pozmeňovacích návrhov.

Prosím, kto súhlasí s takýmto návrhom, nech zdvihne ruku.

(Hlasuje se.)

(SN 58, SL 54) Snemovňa národov päťdesiatosem, Snemovňa ľudu päťdesiatštyri. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 1, SL 1) Snemovňa národov jeden, Snemovňa ľudu jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (SN 38, SL 40) Snemovňa národov tridsaťosem, Snemovňa ľudu štyridsať. Ďakujem.

Návrh získal podporu v Snemovni národov, kde bolo pre 58, proti 1 a zdržalo sa hlasovania 38 poslancov. V Snemovni ľudu bolo pre 54, proti 1 a zdržalo sa 40 poslancov. Tento nárvh bol prijatý. Teraz dávam hlasovať o tom, aby rečnícka lehota v definícii, ako sme si odhlasovali, bola stanovená maximálne na 10 minút.

(Hlasuje se.)

Kto súhlasí s tým, aby sme prijali také opatrenie, nech zdvihne ruku.

(SN 85, SL 76) Snemovňa národov osemdesiatpäť, Snemovňa ľudu sedemdesiatšesť. Ďakujem.

Kto je proti? (SN 2, SL 5) Snemovňa národov dva, Snemovňa ľudu päť. Ďakujem.

Kto sa zdržal? (SN 11,SL 13) Snemovňa národov jedenásť, Snemovňa ľudu trinásť. Ďakujem.

Snemovňa národov 85 poslancov bolo pre, 2 boli proti, 11 sa zdržali hlasovania. Snemovňa ľudu 76 poslancov bolo pre, 5 bolo proti a 13 sa zdržalo hlasovania.

Konštatujem, že program bol prijatý a rečnícky čas bol stanovený na maximálne desať minút s výhradou, že do týchto desiatich minút nie sú započítané pozmeňovacie návrhy.


(Poznámka redakce: usnesení SN č. 359, SL č. 337)

V zmysle zákona o Rokovacom poriadku, nechám teraz zvoliť overovateľov zápisu. Pre 18. spoločnú schôdzu navrhujem ako overovateľov Snemovne ľudu pána Richarda Sachera a Františka Magyára, za Snemovňu národov Františka Houšku a Jána Syča. Pýtam sa, či sú nejaké námietky k tomuto návrhu. Nevidím žiadne návrhy.

Dám hlasovať v obidvoch snemovniach spoločne s tým, že každá so snemovní sa vyjadruje ku svojim overovateľom, to znamená, Snemovňa ľudu k pánu Sacherovi a Magyárovi a Snemovňa národov k pánu Houškovi a k pánu Syčovi.

Kto súhlasí s tým, aby overovateľmi boli títo štyria páni, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

SN - pre 95, proti 0, zdržalo sa 2

Snemovňa národov pre deväťdesiatpäť, proti nikto, zdržali sa dvaja. Ďakujem.

SL - pre 75, proti 0, zdržalo sa 1

Snemovňa ľudu pre sedemdesiatpäť,proti nikto, zdržal sa jeden. Ďakujem.

Konštatujem, že 95 poslancov v Snemovni národov hlasovalo pre, nikto nebol proti, dvaja poslanci sa zdržali hlasovania. V Snemovni ľudu 75 poslancov bolo pre, nikto nebol proti, jeden poslanec sa zdržal. Ďakujem. Veľa ľudí hlasovanie ignorovalo.

Pán poslanec Magyár, aké máte pripomienky?

Poslanec SL F. Magyár: Ja som hlasoval proti.Žiadam opraviť výsledok.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Mal som pocit, že som dával dosť dlhý čas na hlasovanie. Pravdepodobne vaša reakcia bola pomalšia, ako bolo potrebné.

(Poznámka redakce: usnesení SN č. 360, SL č. 338)

Navrhujem, aby sme pristúpili v zmysle odsúhlaseného programu a pozvánky k prejednaniu

1

vládneho návrhu o životnom minime, (tlač 839) a k návrhu príslušných uznesení výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 947).

Prosím pána ministra práce a sociálnych vecí federálnej vlády, pána Petra Millera, aby problematiku uviedol.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona o životním minimu, který Federálnímu shromáždění předložila vláda České a Slovenské Federativní Republiky, patří mezi zákony, které jsou v popředí zájmu široké veřejnosti, neboť mají závažné sociální důsledky.

Současné transformační procesy neprobíhají jen v ekonomické sféře, ale projevují se též takovými sociálními dopady, jako je nezaměstnanost, omezení rozsahu pracovní aktivity, pokles reálných příjmů, růst cen. Tyto nepříznivé sociální dopady se bezprostředně promítají v životní úrovni občanů a možnostech uspokojovat základní životní potřeby. Vláda ČSFR po projednání ve vládách republik a v Radě hospodářské a sociální dohody přijala proto opatření v rámci záchranné sociální sítě zabránit, aby nikdo nezaviněně dlouhodobě neklesl pod společensky životní minimum, tedy do stavu bídy, kde jeho základní životní potřeby nebudou uspokojovány společensky i přijatelným způsobem.

Návrh zákona o životním minimu byl zpracován v návaznosti na přijetí Listiny základních práv a svobod občanů, uvozené ústavním zákonem č. 23 z roku 1991 Sb., která v čl. 30 zakotvila práva občana v hmotné nouzi na pomoc nezbytnou v zajištění základních životních podmínek s tím, že podrobnosti stanoví zákon.

V souladu s čl. 22 ústavního zákona o čs. federaci přísluší stanovení životního minima formou zákona Federálnímu shromáždění. Zákon o životním minimu stanovuje životní minimum jako společensky uznanou hranici příjmů občana, pod níž nastává stav jeho hmotné nouze a z toho důvodu má právo na pomoc. Tato pomoc se však bude poskytovat jen tomu, kdo si ze závažných příčin jako je věk, zdravotní stav nebo péče o děti, nemůže své příjmy zvýšit vlastním úsilím. Pomoc ze strany společnosti bude nastupovat proto až tehdy, nemůže-li občan sám překonat svou nepříznivou sociální situaci.

Způsob, formy i rozsah konkrétní pomoci občanu, který je ve smyslu zákona o životním minimu v hmotné nouzi, nestanoví vzhledem k vymezenému okruhu kompetencí federace tento zákon, nýbrž budou stanoveny zvláštními předpisy. Těmi se rozumí především zákony národních rad o sociální potřebnosti, v nichž budou stanoveny konkrétní podmínky péče o sociálně potřebné občany.

Částky životního minima se podle návrhu zákona skládají ze dvou položek, a to z částek stanovených k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb a z částek k zajištění nezbytných nákladů na domácnost. Aby byly tyto částky co nejvíce v souladu se skutečnými potřebami, jsou diferencovány. Částky potřebné k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb jsou odstupňovány podle věku od 900 korun do 13OO korun měsíčně, přičemž se vycházelo ze statistických zjištění potvrzujících různé částky v jednotlivých věkových pásmech. Nejvyšší částka 13OO korun na osobu je navržena pro skupinu nezaopatřených dětí ve věku od 15 let do 26 let. Zvýšené výdaje u těchto dětí souvisí na rozdíl od osob dospělých, u nichž je navržena částka 12OO korun, jak s přípravou dětí na budoucí povolání, tak se zvýšenou potřebou vybavování těchto dětí základními osobními potřebami. Částky potřebné k zajištění nezbytných nákladů na domácnost jsou odstupňovány podle počtu osob žijících v domácnosti.

Při stanovení všech těchto částek se přitom občané, kteří bydlí a hospodaří spolu, posuzují společně, a to se jedná zejména o manžele a rodiny s nezaopatřenými dětmi.

Vezmeme-li typickou čtyřčlennou domácnost, to je rodiče a dvě nezaopatřené děti, pak budou-li obě děti mladší 6 let, bude pro tuto rodinu platit jako životní minimum částka 5OOO Kčs měsíčně. Pokud by tyto děti byly starší například 12 až 14 let, činila by částka životního minima pro tuto rodinu 56OO korun měsíčně.

Pokud jde o navržené částky hranic životního minima, jsou výsledkem práce nejen komise expertů, ale též jsou odrazem dosaženého společenského konsensu na úrovni tripartity.

Návrh zákona o životním minimu byl celkem třikrát projednáván v Radě hospodářské a sociální dohody ČSFR. Pro vyjasnění sporných otázek, především metodického charakteru, byla ustanovena expertní pracovní skupina složená ze zástupců zainteresovaných stran. Výsledkem řady zasedání pracovní skupiny a komplikovaného projednávání problémů použitých metod ke stanovení částek životního minima, tj. metody relativní a metody absolutní, bylo nakonec akceptování navržených částek, tj. těch, které jsou obsaženy v předloženém návrhu zákona o životním minimu.

Protože posuzování životního minima závisí na zajištění příjmu občana, je v zákoně stanoveno, co se pro tyto účely považuje za příjem. Za příjem se nepovažují zpravidla částky jednorázové, které nemohou výrazněji ovlivnit hmotnou situaci občana nebo jeho rodiny. Stanovení částek životního minima podle předloženého návrhu zákona by mělo být dolní hranicí pro vymezení okruhu osob sociálně potřebných, tedy za sociálně potřebné mohou být uznáni v některých případech stanovených zákony národních rad i občané s příjmy vyššími, ať již vzhledem ke stanovení vyšších částek předpokládaných jako potřebných k zajištění základních životních potřeb s ohledem na rozpočtové možnosti a vývoj životních nákladů v republikách, čili regionech nebo na základě uznání obecně vyšších základů ne uspokojování základních životních potřeb některých skupin občanů, např. s potřebou dietního stravování.

Pomoc státu by přitom neměla spočívat v mechanickém doplňování finančních částek do vypočteného potřebného příjmu.

V návrhu zákona se předpokládá valorizace částek na základě růstu indexu životních nákladů zaměstnaneckých domácností v nízkém příjmovém pásmu s přihlédnutím k vývoji čistých peněžních příjmů na obyvatele. Na tomto základě budou částky životního minima upravovány v návaznosti na dosažené ekonomické výsledky v čs. hospodářství se snahou o udržení jejich reálné hodnoty. Návrh na zvyšování částek v nařízení vlády ČSFR směřuje ke zrychlení legislativního procesu při zvýšení indexu životních nákladů alespoň o 10 %.


Pokud jde o čisté peněžní příjmy na obyvatele, rozumí se tím oficiálně statisticky zjištěné peněžní příjmy obyvatelstva celkem, snížené o daně a půjčky a vydělené počtem obyvatel ČSFR. Takto definované příjmy činily za poslední rok 2600 Kčs na obyvatele. Ve 3. čtvrtletí 1991 činil podle odhadu tento příjem přibližně 2815 Kčs. Čistý peněžní příjem na obyvatele zahrnuje tedy příjmy z pracovní činnosti, ze sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění a ostatní peněžní příjmy. Podíl příjmů ze sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění činí přibližně 26 % a po započítání státního vyrovnávacího příspěvku, podpor v nezaměstnanosti a prostředků aktivní politiky zaměstnanosti cca 33 % z celkových pěněžních příjmů. Podíl částek životního minima v různých typech domácností k celkovým čistým peněžním příjmům na obyvatele za poslední rok se pohyboval od 45 do 60 %.

Zákon o životním minimu se bude v současné době týkat asi 160 tisíc domácností s téměř 600 tisíci členy. V důsledku institutu minimální mzdy a minimálního důchodu jako jediného zdroje příjmu se pod navržené hranice nedostanou domácnosti důchodců a jen ve zcela výjimečných případech se pod tuto hranici dostanou domácnosti bezdětných. Počet domácností a osob pod hranici vymezenou zákony národních rad osociální potřebnosti však bude vyšší, protože bude zahrnovat domácnosti s vyššími náklady na uspokojování základních životních potřeb, např. z důvodu dietního stravování u tělesně postižených osob apod.

Rovněž pro příští rok je nutno počítat s nárůstem počtu domácností pod hranicí životního minima v souvislosti s nezaměstnaností a přechodem některých rodin ze systému zabezpečení v nezaměstnanosti do systému sociální péče, při ukončení pobírání příspěvku v nezaměstnanosti, při přechodu na minimální příspěvek v nezaměstnanosti a v souvislosti s předpokládaným růstem počtu nezaměstnaných.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona o životních minimu byl projednán ve výborech národních rad, které s ním vyslovily souhlas. Pokud jde o výbory FS, kterým byl návrh zákona o životním minimu předložen, doporučuji změnám a doplňkům obsaženým ve společné zprávě vyhovět a schválit návrh zákona v tomto znění. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pán minister.

Návrh prejednali výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet, hospodárske výbory, sociálne a kultúrne výbory v oboch snemovniach. Výbory sociálne a kultúrne pripravili písomný návrh uznesenia v tlači 947 a poverili poslanca Ivana Laluhu a Miroslava Ročka, aby predniesli spravodajskú správu. Pýtam sa, ktorý z dvoch pánov prednesie svoju spravodajskú správu ako prvý?

Poslanec SL I. Laluha: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia poslanci, vážení hostia, Federálne zhromaždenie prejednalo už celý rad zákonov, ktoré upravujú vzťahy v sociálnej oblasti, reagujú na transformačné procesy v našej spoločnosti.Návrh zákona o životnom minimu je ďalším a jedným z nich, avšak má aj určité špecifické poslanie. Okrem toho, že umožňuje poskytnúť pomoc tým, ktorí sa dočasne ocitli v stave sociálnej odkázanosti a dáva do súladu naše zákonodarstvo v tejto oblasti s Listinou základných práv a slobôd, predstavuje aj určitý metodický princíp, od ktorého sa bude odvodzovať aj prístup k ďalším úpravám v oblasti sociálnej politiky.

Proti tejto filozofii a východiskového chápania zákona po dobu jeho prejednávania v príslušných zložkách neboli námietky. Výšky čiastok, ktoré sa v rámci návrhu zákona o životnom minime navrhujú, sú podmienené reálnymi možnosťami ekonomiky. Odporúčame ich toho času zachovať, i keď si uvedomujeme len ich relatívnu opodstatnenosť a odporúčame ich valorizovať s rastom životných nákladov.

Do spracovania návrhu zákona bol zapojený aj vedecký úsek a podarilo sa aj napriek rôznym čiastočným výhradám objektivizovať obsahovú stránku životného minima, ktorá vychádza zo špecifík spôsobu života českej a slovenskej spoločnosti. V súvislosti s tým sa mimoriadny dôraz kladie na uspokojovanie výživových potrieb, vo výdajoch domácností je to tradične položka najvyššia. Tiež sa zohľadňuje pomerne vysoký a náročný štandart v uspokojovaní potrieb bývania a nemožnosť jeho masovejšej a okamžitej zmluvy v súlade so zmenami životných pomienok určitých skupín obyvateľstva.

Návrh zákona o životnom minime používa pojmy, v ktoré sme doteraz málo frekventovali, ako napr. sociálne minimum a existenčné minimum. V súlade so skúsenosťami krajín, kde existenčné minimum už v trhových ekonomikách funguje, chápeme životné minimum ako veličinu, ktorá sa pohybuje medzi sociálnym existenčným minimom. Upozorňujeme, že našim cieľom by malo byť, aby sa občania nachádzali v stave sociálnej odkázanosti a životného minima len ako výnimka, a nie dlhodobo.

Už prvá analýza sociálnych dopadov prebiehajúcich zmien dokazuje, že populácia reaguje na súčasnú zmenu spôsobu života, ktorá znamená zníženie jeho kvality. Kvalita života sa obmedzuje na reprodukciu podmienok pre uspokojovanie len najzákladnejších potrieb s obmedzovaním výdajov na rozvojové potreby, na predmety dlhodobej spotreby a na plnohodnotný voľný čas. Upozorňujeme na skutočnosť, že zníženie dosiahnutej kvality života, podľa predbežných analýz, sa prednostne týka rodín s malými deťmi a len niektorých skupín dôchodcov.

So zavádzaním inštitútu sociálnej odkázanosti začali v určitom predstihu na základe vyhlášky ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky z 2. 9. tohto roku na Slovensku o niečo skôr. Pre krátkosť času ešte nie sú k dispozícii súhrnné vyhodnotenia alebo skúsenosti, ale je evidentné, že praktické uplatnenie zákona o životnom minime si vyžiada podrobnú prípravu výkonného personálu, citlivosť pri zvažovaní každého prípadu a korektnosť zo strany samotného uchádzača o event. náhradu. Životné minimum chápeme ako kategóriu premennú a poznávaciu, ktorá nám umožňuje lepšie indentifikovať stav spoločnosti v jej diferencovanej podobe a kvalifikovanejšie pôsobí na odstraňovanie sociálnych tenzií, ktoré obmedzujú sociálny rozvoj skupín a osôb v spoločnosti.

Ako spoločný spravodajca za Snemovňu ľudu odporúčam - v znení správy výborov sociálneho a kultúrneho - tlač 947 - predložený návrh zákona o životnom minime v zmysle tejto správy prijať.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP