Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Kolega Andrejko sa vzdal príspevku do rozpravy. Ďalší
je na rade poslanec Lacina, potom poslanci Schneider, Benda a
Tichý. Prosím, vstúpte do sálu, zaujmite
miesta, pokračujeme v rozprave. Pán poslanec Lacina,
vezmite si slovo.
Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, nehodlám
zde přednášet svůj připravený
diskusní příspěvek, neboť většina
mých myšlenek zde už byla řečena.
Nemohu však mlčet, když se zde ozývají
slova, že se zde snažíme postihnout menší
viníky a větší viníci nebudou
potrestáni. Vytváříme zákon,
který má očistit naši nemocnou společnost,
který má karanténovat ty, jež mohou
být nositeli trvalé infekce starých pořádků,
nic víc. Naše chcete-li soudy jsou v této poloze
soudy morálními a věřím, že
si každý z nás uvědomuje svůj
podíl na minulosti.
Chceme, aby lidé, kteří se významně
podílejí na utváření a řízení
naší společnosti, měli předpoklady,
které budou spolehlivou zárukou toho, že dosáhneme
cílů, které jsme si vytyčili. Voláme
přitom po zachování práva u vědomí,
že ne vždy všechny zločiny bývají
potrestány. Je to vizitkou exekutivy. Trváme-li
však na tom, že chceme stát práva, pak
musíme usilovat o to, aby byli postiženi všichni
ti, kdož se provinili proti právu na ochranu lidskosti.
Jestliže toho nelze dosáhnout, pak buď nemáme
fungující výkonné orgány, prokuraturu
a soudy, anebo nemáme dobrý právní
řád, a pak ho chvátejme napravit.
Je tedy nedobrým vysvědčením tohoto
shromáždění, když zde z úst
vysoce postavených ústavních činitelů
zaznívá tvrzení, že lidé, kteří
se dopouštěli daleko horších činů,
než chceme řešit tímto návrhem
zákona, nebudou potrestáni.
Připojuji se k pozměňovacím návrhům
předneseným poslancem Tomanem a žádám
vás, paní poslankyně a páni poslanci,
abyste tento návrh zákona ve jménu svém
i ve jménu dalších generací schválili.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Lacinovi a prosím poslanca
Schneidera.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, vážení hosté,
některé věci, které jsem chtěl
říci, řekl můj předřečník
poslanec Lacina, proto se omezím na několik poznámek,
které pokládám za důležité,
protože si myslím, že bychom se měli zamyslet
nad některými slovy, která tady zazněla,
a nad některými nadějemi, které někteří
z nás - a možná část veřejnosti
- do právě schvalovaného zákona vkládá.
V této souvislosti se mluví o třech pojmech
a mám pocit, že se někdy směšují,
někdy je takový dojem, že všechno vyřeší.
Je to za prvé očista veřejného života,
za druhé debolševizace, za třetí problémy
mafií.
Několik poznámek k těmto pojmům. Když
se řekne očista veřejného života,
je třeba říci očista od čeho
anebo očista od koho. Odpovídá se na to těmi
slovy, že je to očista od těch, kteří
se v uplynulém režimu zkompromitovali. Pak se musíme
ptát, jak se zkompromitovali, jestli morálně,
trestněprávně nebo politicky. Pokud se někdo
zkompromitoval politicky, pak nese odpovědnost politickou
a parlament je místem, kde bychom se touto odpovědností
měli zabývat. Zabývají se jí
také občané ve svobodných volbách.
Pokud se někdo zkompromitoval trestně, ať je
postaven před soud, ale upozorňuji, že není
ostudou tohoto parlamentu, že někteří
ještě nebyli postaveni před soud. A pokud jde
o provinění morální, opakuji to, co
už jsem z této tribuny jednou řekl - domnívám
se, že parlament není místem, kde by se měly
projednávat morální poklesky a kde by se
měla určovat míra takového provinění.
V naší zemi, v zemi s tisíciletou křesťanskou
tradicí jsou jiná místa, kde člověk
může své provinění vyznat. Naším
úkolem dnes je určit některé předpoklady
pro vykonávání vymezených funkcí.
Měli bychom se na to zaměřit.
Druhý pojem, který létá éterem
a novinami, je debolševizace. Patrně se tím
myslí odsunutí bývalých funkcionářů
komunistické strany z vedoucích funkcí hlavně
státních orgánů, ale i státních
podniků. Na otázku zda bez ohledu na schopnosti
se odpovídá ano, protože v tom mohou být
schopnosti všeho. Je třeba ovšem říci,
že jsme si toho vědomi, ale přesto k tomu přistoupíme,
že tímto způsobem přijdeme v některých
případech ve státní správě
o schopné a loajální úředníky.
Dále je třeba říci, že úkol
debolševizace lze chápat spíš ve smyslu
zbavení se bolševictví jako rudobílého
způsobu jednání, myšlení a vidění
světa. Také tento úkol je dlouhodobý
a nelze jej splnit jen přijetím tohoto zákona.
Za třetí se říká, že chceme
rozbít mafie. Co se míní mafiemi? Je to systém
ekonomických závislostí a vztahů na
hranici kriminality. Jsou to vlastně staré struktury,
ale tady je třeba upozornit - navigujeme se podle dva roky
starých map, nemíříme podle registru
Státní bezpečnosti a trosek archívu
KSČ, podle starých map? Vždyť ve vojenské
strategii platilo, že jestliže se mapy ve válce
dostanou k nepříteli, chytrý velitel hned
změní pozice, aby nebyl záhy zničen
přesnou palbou.
To znamená, že je třeba být si vědom
toho, že tu existují zcela nová spojení
a nové struktury vedle starých. Je třeba
říci, že se zabýváme jen jevovou
stránkou věci a nikoli spravedlností, jak
už jsem předtím poznamenal.
Střetávají se zde dva pohledy na očistu
veřejného života. Už zde byly řečeny
ilustrující příklady těchto
dvou postojů. První postoj říká,
že ten, kdo má sám negativní zkušenost
se zneužitím moci, je vůči zneužití
moci napříště imunní. A dá
se uvést příklad takových lidí,
jako byl třeba Sacharov, kteří se podíleli
na vytváření jaderných zbraní
a pak se podíleli později na boji proti nim.
Druhý přístup říká,
že ten, kdo někdy v životě zklamal, není
uchráněn dalších pádů
a zklamání. Tady se dají uvádět
různé příklady více či
méně vhodné: vyléčení
narkomani, vyléčení alkoholici nebo pyromani
v hasičské uniformě.
Dá se říci, že převažuje
pohled druhý. Stanovují se určité
negativní předpoklady, ale před námi
zůstává otázka předpokladů
pozitivních. Kdo nastoupí na uvolněná
místa? Víme, že ten, kdo nikdy v životě
nezklamal, nezklamal možná také proto, že
nebyl nikdy v životě žádnému pokušení
vystaven. Někdo nezneužil moc proto, že se k
ní nedostal. Zůstává před námi
velký úkol, velká šance, aby na uvolněná
místa nastoupili rodilí demokraté. I tady
však není žádná záruka.
Jsou přinejmenším dva důvody, proč
by tento zákon měl být přijat, a to
s úpravami, které zde byly navrženy. Avšak
neznamená to triumfální jásot, jak
jsem již řekljen v pohádkách se stihne
sedm much jednou ranou. Ani zde si nesmíme myslet, že
se všechny problémy tímto zákonem vyřeší.
Za druhé je třeba říci, a vyzvat k
usilovné práci, abychom splnili pozitivní
předpoklady, tj. profesionální schopnosti,
a to právě proto, že ti, kteří
zbudou po tomto zákoně, mají mnohdy z minulosti
handicap - neměli k nim přístup.
Závěrem mi dovolte říci: Ukazuje se,
že je nutno politicky odsoudit komunistický režim
- to se v tomto parlamentě stalo. Že je třeba
přerušit právní marasmus, který
zde zůstal po minulém režimu. To se v tomto
parlamentě více či méně úspěšně
děje. Je třeba se mravně vyrovnat s podílem
viny na minulosti. To se děje a nemělo by se to
dít jenom tady. Je třeba postavit před soud
ty, kteří se dopustili zločinu. Od toho máme
soudy. Ale je třeba říci, že ve jménu
důvěryhodnosti nové moci, jak o tom hovořili
někteří moji předřečníci,
např. pan poslanec Bratinka, je nutno se pokusit o odstranění
toho, co demokracii diskredituje.
Zde mi dovolte krátkou poznámku na adresu pana kolegy
Uhla. Jeho argumentace se zdála skvěle navazující
a logická, ale má podle mého názoru
jednu vadu, že totiž nelze v jeden okamžik zavést
režim, který bude plně respektovat lidská
práva. Je to totiž trvalý proces. Je to trvalá
snaha a není možné to udělat ze dne
na den.
Sdílím některé obavy, které
zde ze strany kritiků, doufám, v dobrém úmyslu
zazněly. Ale přesto si myslím, že s
vědomím, že absolutní radikální
očista se nemůže nikdy plně podařit,
jako se nepodařila po první světové
válce, ani po druhé světové válce
u nás, ani v denacifikovaném Německu, nota
bene pod cizí správou, tak i s tímto vědomím
apeluji na vás a myslím si, že je nutno se
o tuto očistu alespoň pokusit. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, ďalším v poradí by mal byť
pán poslanec Václav Benda, ale nevidím ho
v sále. Prosím, aby sa teda ujal slova pán
poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
nebudu se pouštět do hlubin historie či Bible,
nebudu ani shrnovat některá filozofická hlediska,
ale pokusím se o něco, co tu ještě nebylo,
o trochu sebereflexe našeho parlamentu, dále o zhodnocení
základních výroků asi pěti
poslanců a čtyři nebo pět pozměňovacích
návrhů, které by mohly zlepšit funkčnost
tohoto zákona.
Nejdříve tedy k výchozímu hledisku,
ke kterému se více méně dopracovávali
všichni předřečníci a hledali
účel tohoto zákona. Především
nesdílím determinismus pana Mlčáka,
který uvedl, že jací jsme, takové to
tady bude. Pokud bychom akceptovali tento výrok, tak bychom
došli k závěru, že jsme takoví,
jaké to bylo před námi, a že budoucnost
nebude jiná než minulost. Prostě to nejde.
Musíme si tady uvědomit, že veškerý
náš pokrok závisí právě
od iniciativy a od úsilí, které dáme
našemu vývoji. To je asi ten hlavní závěr.
Nesmí se to ovšem přešroubovat. Musíme
si být vždycky vědomi hranice našeho poznání.
Jeden aforismus říká, že věda
je soubor pouček, které ještě nebyly
vyvráceny a vědci se snaží tento soubor
pouček nahradit jiným souborem, který teprve
vyvrácen bude. To platí i o vědě právní.
Toto konstatování tedy staví jisté
relativní hranice našemu poznání a dává
nutnost formulovat funkčnost našich opatření.
K panu Šamalíkovi bych uvedl, že liberalismus
musíme odlišit od hlouposti. I presumpce neviny se
dá zneužít. Jestliže někdo přinutí
určitý orgán svojí taktikou k rozhodnutí
před tím, než presumpce viny platí,
tak pochopitelně zčásti vyhrává.
Ale to nemůže civilizovaná a intelektuální
společnost akceptovat. Většina z nás
nechce připustit platnost pravidel, pokud by se tato pravidla
měla obrátit proti nám. Považuji to
za jistou nemorálnost.
V tomto smyslu vidím proto hranice mezi totalismem a demokracií
poněkud jinde. Mnoho mě například
zamrzel v současnosti postup jednoho poslance, který
při čtení určitého paragrafu
vynechal pasáž, která svědčila
o tom, že nemá pravdu. Pokud budou lidé schopni
číst i ta ustanovení pravidel, která
jsou v jejich neprospěch, pak teprve se dostáváme
do toho žádoucího stavu.
Co se týče pana Sachera, který zde hlásal
národní usmíření, tak odpovídám,
že národní usmíření nemůže
být jen jednorázový akt, že to musí
být proces a že tento návrh zákona zdaleka
není srovnatelný s tou mírou zavinění,
které se dopustil celý soubor nástrojů
totality, že zde jde prostě jen o přizpůsobení
a o formy kompromisu, kterým se snažíme navodit
nové demokratické poměry, navodit potřebou
sílu demokratického společenského
pnutí. To je odpověď panu Sacherovi.
Pokud jde o pana Uhla, ten žádá, abychom oddělili
právní stát od barbarství. V encyklopedii,
kterou sepsal Solženicyn, a která také nese
název "Souostroví Gulag", si můžeme
přečíst, kam vedly dalekosáhlé
a mezní úvahy o tom, co vlastně společnost
k jejímu cíli a k funkčnosti vede. Pan Solženicyn
skončil u dvou bodů - u víry v Boha a u víry
v národ. Žádné opatření
obludného stalinistického režimu nevyhladilo
u něj tuto víru. Avšak řešení
- to říkám na adresu pana Zemana - nám
nepřinesl.
Pokusil jsem se tedy charakterizovat některé nejzávažnější
příspěvky v nejobecnější
funkční formě. Nyní bych chtěl
dodat ještě spíše anekdotickou poznámku.
Jeden z mých spolužáků v době
totality ke mně pronesl tuto větu: "Co mám
dělat? Nanejvýše nastane demokracie a ta je
ke všem mírná, takže se mi nic nemůže
stát." Akceptování této filozofie
není možné. Jestliže nebudeme skutečně
důsledněji postihovat to, co si jako pravidla sami
dáme, tak bude naše situace nadále velmi špatná.
V tomto okamžiku dodám ještě to, co jsem
nazval sebereflexí parlamentu. My nyní pracujeme
na zákonu, jehož uskutečnění
budou vlastně zajišťovat jiní. Vzpomeňme
si však na to, že náš parlament není
schopen se očistit právě od těch lidí,
které zde v návrhu zákona pranýřujeme.
Nyní k otázce funkčnosti tohoto zákona.
Je samozřejmě nesmyslem dávat třeba
pro životní prostředí vysoce pevné
a progresívní normy znečištění
a pak k nim stanovit soubor výjimek, popřípadě
neudělat žádnou kontrolu dodržování
těchto norem. To se nám bohužel obdobně
také podařilo ve včerejším zákoně
o politických stranách. Řekli jsme si, co
všechno je politická strana povinna dělat,
zejména v hospodářské oblasti, avšak
na nutnou míru kontroly, popřípadě
postihu jsme zcela zapomněli. Toto nedopatření
bylo řešeno odkladem do budoucnosti tak, že se
posléze v některém zákoně kontrola
objeví. Doufám, že takové opatření
co nejdříve dokončíme.
Nyní k vlastnímu návrhu předloženého
kompromisního zákona, který vlastně
řeší to, co pan Sacher nazval potřebným
usmířením. (Předsedající
upozorňuje na čas.) Především
je třeba definovat to, co je uvedeno v § 2 odst. 1
písm. h) nového znění, které
uvedl poslanec Toman vedle původního znění
§ 3 odst. 1 písm. c), co je to "dlouhodobý
kurs". V hovoru s panem ministrem vnitra jsme se dohodli,
že by to měl být tříměsíční
kurs, aby to bylo jednoznačně určeno.
Dále v dohodě s panem Tomanem jsem se pokusil doplnit
ustanovení § 3 odst. 3 jeho návrhu dalším
zněním. Tam totiž schází řešení
otázky, jak budou prokazovány skutečnosti
uvedené v § 3 odst. 1. To znamená v případech,
kdy se jedná o příslušníky bezpečnostních
sborů. Dohodli jsme se na této formulaci: "Prokazování
skutečností uvedených v § 3 odst. 1
pro funkce uváděné v odst. 1 písm.
c) § 1 řeší federální ministerstvo
vnitra interním opatřením."
Třetím pozměňovacím návrhem
je návrh změny v odst. 2 § 2 původního
znění. Tam nahrazuji v původním znění
- pokud by neprošel návrh poslance Tomana - termín,
že někdo "věděl o tom, že
je spolupracovníkem," účelnějším
termínem, že "z okolností případu
musel vědět". To, že někdo něco
"věděl", skutečně dokázat
nelze, ale můžeme předpokládat, že
z okolností případu vědět mohl.
(Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pane poslanče, už o 2 minuty překračujete
časový limit.)
Přecházím k poslednímu návrhu.
Jde o ustanovení § 5, že v případě
pochybnosti o pravdivosti čestného prohlášení
by měla mít také právo požádat
organizace, o niž se jedná, o ověření
této skutečnosti ještě dříve,
než se žadatel stane jejím zaměstnancem.
Tím bychom doplnili celkovou možnost požádat
o ověření. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Dávám slovo poslancovi Mečlovi, pretože
jeho predrečníkom mal byť poslanec Stome, ktorý
sa vzdal svojho poradia.
Všeobecne, neadresne by som chcel povedať, že nemôžem
dosť dobre posúdiť a rozhodnúť to,
čo je v tomto prípade hovorenie k veci alebo nie.
Prosil by som nasledujúcich rečníkov, aby
ste sa sami pokúsili definovať, či sa hovorí
k veci alebo nie a či sa teda držíme Rokovacieho
poriadku.
Poslanec SN J. Mečl: Pane předsedo, dámy
a pánové, dovolte mi několik poznámek
k předloženému návrhu zákona.
Někteří kolegové ho označili
za nejdůležitější nebo jeden z
nejdůležitějších zákonů,
které byly ve Federálním shromáždění
projednávány. Já si to nemyslím. Jsou
nepochybně závažnější a
důležitější zákony, které
jsme projednali a schválili a nepochybně nás
závažnější a důležitější
zákony (jako například občanský
zákoník) ještě čekají.
Domnívám se však, že je to zákon
velmi nebezpečný a je to zákon - pokud si
to mohu vypůjčit z obchodního práva
- svým způsobem odvážný. Abych
nebyl podezírán ze zaujatosti, netýká
se to jen tohoto zákona. Tento zákon patří
do oblasti veřejného práva a všechny
předpisy z oblasti veřejného práva,
všechny předpisy, které se administrativním
způsobem snaží vyrovnat s občanskými
právy, jsou ve všech státech takovými
zákony, se kterými je třeba zacházet
velmi opatrně.
Mimo jiné každý zákon, který
vymezuje svou působnost jen určitým počtem
obyvatel nebo vymezuje charakter tohoto počtu obyvatel
(zavádí svým způsobem zvláštní
režim, a to režim ze zákona, nikoliv režim
založený na rozhodnutí nezávislého
soudu, ale ze zákona, například na příslušnosti
k registru nebo zápisu v registru), je asi v demokratické
společnosti přinejmenším zákonem
velmi sporným.
A podíváme-li se na západní demokratické
společnosti, podobné zákony zde nenalezneme.
Je zde veliká diskuse o tom, zda je tento zákon
v rozporu s mezinárodní úmluvou o zákazu
diskriminace v zaměstnání a v povolání.
Byl zde o tom velký spor, zda je nebo není. Já
tady nechci dělat arbitra mezi právníky a
neprávníky, ale chtěl bych připomenou
váženým kolegům jednu věc, na
kterou asi zapomněli. Představitel vlády
v ústavně právním výboru uváděl,
že tento zákon není nic jiného než
obdoba německého Berufsverbotu - zákazu povolání,
zákazu zaměstnání. Ale rozdíl
v koncepci mezi těmito dvěma zákony je základní,
dámy a pánové. Tento rozdíl spočívá
v tom, že západoněmecký Berufsverbot
- já tady mám § 70 německého
zákona, kde je uveden, a který vám nechci
citovat, abych vás nezdržovalje v tom, že západoněmecké
předpisy vycházejí zcela důsledně
z aktuálního jednání. Vycházejí
z trvalého stavu tohoto jednání, to znamená
z činnosti, která škodí bezpečnosti
státu. A z tohoto hlediska jsou také - připusťme
to - v souladu s mezinárodní Úmluvou o zákazu
diskriminace v povolání č. 111/1958. V tom
je hlavní rozdíl. Hlavní rozdíl je
v tom, že v této mezinárodní úmluvě,
v německém Berufsverbotu se jedná o činnost,
která svým způsobem doprovází
výkon určitého povolání, to
znamená, že předpis, který to v Německu
upravuje, nemá retroaktivní charakter.
Legislativci a právníci a zkušení poslanci
z nejrůznějších výborů,
kteří zde sedí, mi potvrdí, že
předpisy z oblasti soukromého práva se svým
způsobem zpracovávají jednodušeji a
tedy také nevyvolávají takové diskuse
jako tento zákon, protože se opírají
o určité reálné procesy. Nikoho nenapadne
zpochybnit zásadu, že smlouvy se mají dodržovat.
Nikoho nenapadne zpochybnit v občanském nebo obchodním
právu zásadu nebo princip ekvivalence, nikoho nenapadne
zpochybnit, že existuje a musí existovat rovnost účastníků,
obchodníků, podnikatelů atd. U veřejného
práva, u veřejněprávního předpisu
je to obtížnější, protože
se domníváme, že zde nejsme ničím
jiným vázáni a ničím omezeni.
Podle mého názoru to není pravda, obecné
principy i veřejného práva jsou obsaženy
v Listině základních lidských práv
a svobod, kterou jsme schválili. Je někdy obtížné,
je někdy proti mysli některým z nás
tuto chartu skutečně promítnout, omezit nejrůznější
operace, které připravujeme v tomto zákoně.
Ale nevycházejme z toho, že veřejné
předpisy administrativně státního
práva nemají žádný přirozeně
právní základ v lidských a občanských
právech.
Někdy vyvolává úsměv, dámy
a pánové, i to, že příslušníci
našeho klubu se při těchto podobných
příležitostech domáhají práva,
spravedlnosti a dodržování Listiny základních
práv a svobod. Nemá smysl nyní uvažovat
o tom, jestli to příslušníci našeho
klubu myslí upřímně či neupřímně,
vycházím z toho, že každá politická
menšina, národnostní menšina, náboženská
menšina má zájem na tom, aby se ve státě
dodržoval právní řád, aby se
respektovala základní práva občanů.
Je to pro každou menšinu elementární podmínkou
její legální existence. A domnívám
se, že v Československu budeme na tom dobře,
až politické i jiné většiny budou
mít stejný zájem na dodržování
a respektování práva, legitimity a demokracie,
stejný jako mají menšiny, že budeme moci
hovořit o plné demokracii a právním
státu.
Škoda, že zde není nikdo z navrhovatelů,
z představitelů vlády. Chtěl jsem
jim položit otázku, položím ji vám,
zda jsme schopni domyslet i některé neprávní
společenské důsledky tohoto předpisu?
Zda jsme schopni si představit nezbytnost vytvoření
nejrůznějších aparátů,
mechanismů, evidencí, které tento zákon
vyvolá, které si bude tento zákon vyžadovat,
zda jsme schopni zabránit tomu, aby právní
důsledky tohoto zákona nezasahovaly tam, kam nechceme,
tzn. do sféry soukromé, zda jsme schopni zajistit,
aby výsledky tohoto zákona, některé
jeho aspekty, které zde byly v některých
příspěvcích kolegů velmi rozšířeny,
nezasahovaly do občanskoprávních vztahů
atd.
Já se omezím, dámy a pánové,
na jediný pozměňující návrh.
Z toho, co jsem zde řekl vyplývá, že
nemám důvěru k tomuto způsobu řešení
celé problematiky, o které zde celý rok hovoříme.
Víte, že když někdy na počátku
tohoto roku se hovořilo o lustracích v tomto parlamentu,
že jsem vystupoval za náš klub s tím,
že se bez právního základu, bez takových
principů, jako je presumpce neviny a možnost občana
domáhat se rozhodnutí soudu, že není
možné lustrace provádět tak, jak se
parlament v té době chystal.
Od té doby uplynulo již mnoho času, myslím
si, že v některých momentech nám dal
vývoj za pravdu. Ale současně bych chtěl
upozornit na to, že celý předmět zákona
se nevídaným způsobem rozšířil
a v současné době se už nejedná
o zákon o lustracích, ale jedná se o zákon
o podmínkách o výkonu povolání,
funkcí atd.
I když nesouhlasím s návrhem tohoto zákona,
domnívám se, že je zapotřebí,
aby v tomto zákonu byla dána určitá
možnost jak odstranit tvrdosti - je to možnost, která
je dána i v jiných předpisech, např.
v předpisech trestního práva i správního
práva - a proto doporučuji Federálnímu
shromáždění a poprosím zpravodaje,
aby to vzali v úvahu, aby za § 21 byl dán nový
§ 22 tohoto znění: " Prezident republiky
může na žádost občana prominout
podmínky uvedené v § 2 a v § 3 tohoto
zákona".