Čtvrtek 3. října 1991

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predsedajúci,

vážené poslankyne a poslanci, vážení hostia, k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa stanovia niektoré ďalšie podmienky pre výkon niektorých funkcií (tlač 841) mám nasledujúce stanovisko a pozmeňujúce návrhy:

Svoje stanovisko opieram o komuniké zo zasadnutia klubu rektorov ČSFR, ktoré sa uskutočnilo v učebnom výcvikom zariadení technickej univerzity v Košiciach - Heržanoch 21. - 22. 6. 1991.

Citujem z tohto uznesenia:" Klub rektorov sa pozitívne vyslovil k legislatívnemu riešeniu problémov lustrácií všetkých akademických funkcionárov, vysokoškolských učitežov a vedeckých pracovníkov". Koniec citátu.

Medzitým toto stanovisko klubu rektorov, písomnou formou na adresu predsedníctva Federálneho zhromaždenia a na mňa, podporili vysoké školy zvlášť urgentnou pripomienkou, okrem iných menujem rektora Univerzity Palackého Olomouc, predsedkyňu akademického senátu Univerzity Palackého, rektora Karlovej univerzity prof. Palouša a Ivana Wilhelma, predsedu akademického senátu Univerzity Karlovej. Nebudem citovať ďalšie pripomienky. Nie na všetkých vysokých školách pochopili pozitívne zmeny v našej spoločnosti. Vezmime si dnešné Požnohospodárske noviny zo dňa 3. 10. 1991 a v článku "Riadi Vysokú školu požnohospodársku mafia" sa dozvieme určité nezvratné fakty, ktoré súvisia s našou minulosťou. To sú všetko dôvody preto, aby sa prejednávaný návrh zákona týkal aj vysokých škôl, ale aj stredných škôl.

Preto podporujem bod 6 ods. 3 pozmeňujúcich návrhov k tlači 841, budem pre neho hlasovať v znení týchto pripomienok a požiadaviek a prosím o podporu pléna v tomto smere.

Podávam pozmeňujúci návrh k tlači 841 bod 1 ods. f), ktorý spočíva v upresnení vety na strane 2. V štátnej organizácii Československej štátnej dopravy navrhujem slovo "doprava" zameniť za slovo "dráhy". Dôvod: Týmto sa zahrnú všetky druhy dopravy, teda železničná, letecká a vodná. K tomuto pozmeňujúcemu návrhu som sa rozhodol na základe písomných požiadavok dopravcov všetkých smerov.

K strednému školstvu. Paragraf 1 doplniť o odsek s číslom 5. Znenie: Vo výchovno-vzdelávacom procese nesmú pracovať osoby a učitelia, ktorí v minulosti spolupracovali so štátnou bezpečnosťou a boli členmi Šudových milícií. Týmto návrhom nechcem v žiadnom prípade zahájiť globálnu lustráciu pedagogických pracovníkov. Ide nám o zákonné ustanovenie, ktoré by v prípade pozitívneho zistenia takejto spolupráce znemožnilo takejto osobe pôsobiť vo výchovno vzdelávacom procese.

Stotožňujem sa s vyhlásením Učitežského fóra Slovenska. Citujem:" Ako občania si dokážeme, pri všetkej úcte ku každému povolaniu, predstaviť bývalého spolupracovníka ako predavača v obchode, čašníka alebo lekára. Ale v žiadnom prípade ako človeka, ktorý vychováva mladých žudí v duchu demokracie, etiky a morálky.

V zmysle mojich predrečníkov, ktorí sa dotkli § 19 citovaného návrhu zákona, sa vyjadrujem k nemu s týmto odôvodnením:

Je absolútne neprijatežné, vylúčené a urážajúce čestných a čistých žudí tohto štátu, ktorí sa dožili slobody, aby Lustračný zákon obsahoval trestné ustavenie, podža ktorého by mal byť ten, kto zverejní bez súhlasu občana o ňom údaj o výsledku lustrácie bez súhlasu tohto občana, potrestaný trestom odňatia slobody na tri roky. Šlo by o svetovú právnu anomáliu, aby bol občan trestaný za to, že o inom oznámil pravdu. K postihu za nepravdivé údaje je dostatočné ustanovenie § 206 platného Trestného zákona. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také děkuji. Dále je přihlášen do rozpravy poslanec Josef Tomsa. Prosím, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Petr Uhl.

Ještě se hlásí s technickou poznámkou poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedo, jen velice krátká technická poznámka. V parlamentu se stala velice nepěkná záležitost. Včera byl tady v souvislosti s tímto zákonem jmenován pan Dubček. Dnes byl v souvislosti s tímto zákonem jmenován pan Čalfa. Dostáváme se do situace, že se veřejnost může domnívat, že tady děláme zákon na osoby. To bychom se octli v Bolívii. Prosil bych, aby poslanci uváděli při hlasování u pozměňovacích návrhů, které podal pan poslanec Kostya, že to jsou návrhy účelové. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě je tady jedna poznámka. Pan poslanec Šebek.

Poslanec SL P. Šebek: Chtěl bych připomenout kolegovi Dostálovi, že včera byl v rozpravě jmenován také kolega poslanec Lis, což mohlo mít také určitý účel.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To je pikantní, ale nebudeme se tím zabývat. Ještě se hlásí poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Nedovedu si představit žádnou řeč, kde by se návrhy formulovaly jako neúčelové.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano. Doufám, že jsem tomu porozuměl. Pane poslanče, ujměte se slova.

Poslanec SL J. Tomsa: Budu se snažit, abych nemluvil ani deset minut. Zazněly tady všelijaké názory pro i proti, názory velice tvrdě protikomunistické i názory, které nějakým způsobem se snažily komunisty omluvit. Je samozřejmé, že žijeme v demokratické společnosti, ve společnosti lidí, kteří mají různé názory a různé životní zkušenosti. Někteří dobré, jiní méně dobré a každý názor je vždycky ovlivněn nejen tím, co si člověk přečte, ale je také ovlivněn jeho životními zkušenostmi. Je pochopitelné, že lidé, kteří mají lepší zkušenosti, mají i lepší názory, a lidé, kteří mají špatné zkušenosti, mají názory, které odpovídají jejich životním zkušenostem.

V tomto státě za dobu uplynulých 40 let je mnoho lidí, kteří mají zkušenosti velice špatné, zejména ti, kteří prošli komunistickými vězeními a koncentračními tábory. Je pochopitelné, že tyto jejich zkušenosti nelze jakýmkoliv způsobem vymazat a že je nelze žádným způsobem anulovat. Nelze zkrátka to, co oni prožili, jednoduše smazat a říci, tak a teď začneme znovu.

Tito lidé poukazují na to, že na mnohých vedoucích místech sedí stále stejní lidé, kteří se podíleli na totalitě, kteří se na ní podíleli zcela prokazatelně. Tento zákon má nějakým způsobem tyto lidi donutit k tomu, aby odešli. Víme, že na těch místech sedí, a také víme, že tito lidé sami nemají tolik charakteru, aby si řekli, my odejdeme, vyklidíme pozice, svůj boj jsme prohráli, dáme místo těm progresívním, demokratickým silám.

Tento zákon má umožnit, a nic jiného než to, aby tyto lidi donutil k odchodu. Nic víc a nic méně. Nám přece jde o demokracii, nejde o mstu. Jestliže zde lidé říkají, že to je akt msty, není to pravda.

Kdybychom se řídili zásadou oko za oko, zub za zub, to bychom, prosím vás, museli postupovat tak jako oni, za vyražené zuby vyražené zuby, za přeražená žebra přeražená žebra. Pak by to bylo oko za oko, zub za zub, ale nic takového se tady neděje, nikdo zatím nebyl zavřen, nikdo nebyl postižen, ale nikdo také zatím ještě nebyl v tom širším měřítku vyhozen z odpovědného místa. Prosím vás, jaký pocit právní jistoty má mít člověk, který přijde do úřadu a zjistí, že na stejném místě a stejné židli sedí stále stejný člověk. Jaký pocit právní jistoty má mít dělník, který je nezaměstnaný a který mě potká na ulici a řekne mi, já jsem přece nechodil manifestovat na náměstí proto, abych byl dnes nezaměstnaný a aby mě z práce vyhodil soudruh ředitel, který na tom místě sedí už patnáct let. To si musíme uvědomit, že skutečně nejde o akt msty, že jde o demokracii a já se domnívám, že demokracii nelze budovat v žádném případě s týmiž lidmi, kteří se prokazatelně podíleli na deformacích, na likvidaci demokracie, na nastolení diktatury. Buď jedno, nebo druhé, mezi demokracií a diktaturou není možný žádný kompromis, buď jedno, nebo druhé. A my chceme demokracii, tudíž svrhnout totalitu, ale nejenom ideologicky, že se nehlásíme k ideologii třídního boje, třídní nenávisti, tekoucí krve. Je třeba prostě eliminovat ty síly, které se skutečně zasloužily o tu tekoucí krev, o ty kriminály, o ty deformace, o tu totalitu. 0 nic jiného v tomto zákoně nejde.

Domnívám se, že bychom měli na základě této skutečnosti, na základě různých připomínek, které tady zazněly, že bychom měli tento zákon s připomínkami, jak je zde uvedl kolega Toman, přijmout.

Komunisté kdysi říkali, že když se kácí les, lítají třísky. My jsme provedli sametovou revoluci, při níž nelétaly třísky. Nelétaly třísky prostě proto, že jsme říkali, že nejsme, a také jsme nechtěli být jako oni, a ani dnes nejsme jako oni. Kdyby tuto revoluci dělali oni, já nepochybuji ani na minutu o tom, že už by byly plné kriminály a že už by se otevíraly monstrprocesy a že by v tomto parlamentě už neseděl ani jeden z nás. A možná, že by v tom vězení byli s námi i ti, kteří tady dnes sedí za komunistickou stranu.

Přátelé, ve jménu zachování demokracie je nutné odstranit z veřejného života všechny ty, kteří se podíleli na totalitě. Budovat demokratický právní řád totalitními kádry, to by byl výsměch demokracii a my tu nejsme v pozici hrobaře demokracie, to si musíme uvědomit. Zákon střeží demokracii a o tu tady jde, o nic více a o nic méně. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji vám také, to byl poslanec Tomsa, nyní má slovo poslanec Petr Uhl.

Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedající, paní a pánové, nejenom předseda Federálního shromáždění Alexander Dubček, ale i já jsem se obrátil na mezinárodní orgány s žádostí o expertízu k navrhovanému zákonu. Působím nyní v jedné pracovní skupině komise OSN pro lidská práva v Ženevě - je to pracovní skupina pro svévolná zadržení. Předseda naší skupiny prokurátor Generální prokuratury Francouzské republiky Louis Joinet je zároveň předsedou podkomise, která již léta působí v rámci komise OSN pro lidská práva a která se zabývá diskriminací a otázkami menšin.

Pozměňovací návrhy, které jsem včera předložil, jsou většinou z jeho podnětu. Jde jak o zkvalitnění nezávislé komise, o princip veřejnosti jejího jednání, tak o obě zmírňující ustanovení, která jsou analogická ustanovení trestního zákona o polehčujících okolnostech. Abych pak předešel kritice těch, kteří zpochybňují konzultaci na úrovni mezinárodních institucí zabývajících se problematikou lidských práv, uvádím, že překlad návrhu zákona do francouzštiny jsem zaplatil z částky, kterou měsíčně dostává každý poslanec na věcné náklady. Jsem však srozuměn s tím, že překlad návrhu zákona pro pana La Pergolu byl eventuálně financován z prostředků Federálního shromáždění.

Pozorně jsem vyslechl pozměňovací návrhy, které jménem ODS a několika dalších klubů přednesl poslanec Petr Toman. Jsem z nich doslova zdrcen. Právní úpadek naší společnosti je ilustrován například tím návrhem, v němž vědomá spolupráce sporných kategorií spolupracovníků StB, to znamená důvěrníků, kandidátů tajné spolupráce a tajných spolupracovníků důvěrného styku, je vymezována nejen tak, že tento spolupracovník věděl, že se stýká s příslušníkem SNB - všimněte si toho slova, příslušníkem SNB, nikoliv StB, to znamená třeba i s příslušníkem Veřejné bezpečnosti - nýbrž i tak, že to sice nevěděl, ale vzhledem k okolnostem o tom vědět měl a mohl. Spolupráce bezděčná a nevědomá má nyní být zákonem povýšena na spolupráci vědomou. A s tím se ztotožňuje, podle výčtu klubů podporujících tento návrh, snad polovina poslanců tohoto shromáždění.

Paní a pánové, vzpamatujte se! Žádný z předložených návrhů ODS a dalších klubů není návrhem upevňujícím právní stav a právní stát. Budou-li tyto návrhy přijaty, bude to mít těžko odhadnutelné důsledky pro československou společnost. Osobní a politické boje poškodí snahy o upevňování demokratických poměrů a uskutečňování ekonomické reformy a tržního hospodářství. Základem pro uskutečnění nové teorie zostřování třídního boje v průběhu revoluce, kterou přednesl poslanec Václav Benda, aniž ji takto nazval, a která je přesto nástrojem zcela obyčejného stalinismu a totalitarismu, je především základní pozměňovací návrh ODS a dalších klubů. Je to požadavek na vypuštění individuálního přezkoumávání každého, kdo v postavení taxativně vyjmenovaném v ustanovení § 2 navrhovaného zákona porušoval základní lidská práva a svobody. Tato individualizace je nutná. Bez ní dojde k hromadnému výskytu nespravedlivých aktů, proti nimž se slušní a stateční lidé budou bránit tak, jako my jsme se bránili za Husáka a za Jakeše. Postupným spojováním naší země s mezinárodními společenstvími evropskými a světovými vzniknou pro takovou obranu lidských práv lepší podmínky, než tomu bylo v 70. a 80. letech.

Paní a pánové, nenechte se obloudit falešnými argumenty. Chcete opravdu naslouchat hlasu lidu tak, jak to žádal poslanec Mlynárik, lidu, jehož značná část žádá plošnou lustraci a její zveřejnění? Poslechnete tohoto hlasu i tehdy, bude-li se dožadovat xenofobních nebo rasistických postulátů? Poslechnete tohoto hlasu i tehdy, bude-li se dožadovat, a většina tento názor zastává, obnovení trestu smrti? Jakkoliv jsem se s T. G. Masarykem politicky v mnohém rozcházel, byl pro mne vždy velkým vzorem intelektuála, který neváhal i dlouhá léta zastávat nepopulární a menšinové názory proti bezpráví, sprostotě a obskurantismu. V parlamentní demokracii máme tuto povinnost prosazovat právo, spravedlnost a obyčejnou lidskou slušnost my všichni, neboť jsme k tomu byli lidem této země zmocněni a byly nám dány všechny možnosti k tomu, abychom jednali neemotivně, racionálně a abychom zvážili všechny důsledky svých rozhodnutí s plnou odpovědností našich mandátů.

Navrhovaný zákon nemá být touhou po trestu, odplatě či pomstě. Nemyslete na ty, jak vás k tomu vyzýval poslanec Ladislav Kováč, kteří byli postiženi totalitní diktaturou, kteří byli vyhazováni z práce, kteří byli pronásledováni policií, kteří byli vězněni. Nemyslete na ně v tom smyslu, že je třeba potrestat ty, kteří tyto újmy způsobily. Myslete na ně v tom smyslu, že bezprávné situace, v nichž žili anebo i umírali, se již nikdy nesmějí opakovat. A to lze zajistit jen cestou práva, cestou ochrany lidských práv, nikoliv jejich dalším porušováním. Trest podle trestního zákona může postihnout jen ty, kteří se před listopadovou revolucí dopouštěli trestných činů veřejných činitelů, trestných činů proti svobodě a lidské důstojnosti, trestných činů hospodářských, pokud tyto činy byly trestnými již v době, kdy byly spáchány.

Nepřijatelný je postoj poslankyně Jany Petrové, která nazvala naši listopadovou revoluci převratem a podivila se nad tím, že omezování těch, kteří se podíleli na komunistické moci, se vůbec někomu může zdát problematickým. Vyjdeme-li z koncepce, že to byl převrat, že mocenské pozice v nezměněných strukturách zaujaly jiní lidé, lidé jiné politické či ideologické orientace a že ti původní museli prostě z veřejného života odejít, přistoupíme tím na negativistické a snad ještě stále nepravdivé tvrzení, že se nic nezměnilo, že místo jedněch přišli druzí, kteří opět ovládají společnost. Jsem však přesvědčen, že změny, jimiž naše společnost od listopadové revoluce prochází, jsou změny nikoliv pouze mocenské, nýbrž změny strukturální, jejichž výsledkem mají být demokratické poměry. A úhelným kamenem těchto nových poměrů musí být ochrana lidských práv, a to pro všechny občany tohoto státu.

Přijme-li toto shromáždění pozměňovací návrh ODS a dalších klubů, zejména pak návrh na vypuštění individuálního přezkoumávání toho, zda posuzovaný občan porušoval lidská práva a svobody, zahajuje cestu k barbarství. Pokud pak přijmeme původní vládní návrh zákona, uvedeme československou společnost na samou hranici, která dělí právní stát od barbarství. Proto mi nezbývá nic jiného, než abych s poukazem na celý svůj dosavadní život vás vyzval, abyste ani pro vládní návrh nehlasovali. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Uhlovi. (Poslanec Uhl se vrací.) Kolega Uhl má ještě technickou poznámku.

Poslanec SN P. Uhl: Promiňte, ale ještě mám pozměňovací návrhy, abych dostál protokolu jednacího řádu, za jednu minutu je odrecituji. Mám ještě čas? (Předsedající předseda SL R. Battěk: Máte, máte.)

V § 12 odst. 2 navrhuji rozšířit první řádku o slova: "nebo osobou splňující podmínky pro jiné funkce podle odst. 3 nebo 4".

V § 12 odst. 2 za slova: "je osobou vedenou v § 2 písm. a) nebo b)" doplnit slova: "nebo není osobou, na niž se vztahuje odst. 3 nebo 4", přičemž věta pokračuje slovy: "musí být odůvodněno".

Dosavadní odstavec 3 a 4 § 12 přečíslovat na odst. 5 a 6. V novém odst. 6, tedy původním 4. doplnit za slova "není osobou uvedenou v § 2 odst. 1 písm. a) nebo b)" slova "nebo která splňuje podmínky pro odst. 3 nebo 4."

Konečně z legislativních důvodů v § 10 odst. 1 vypustit slova "písm. a) a b)".

Předsedající předseda SL R. Battěk: Prosím kolegu Mlynárika.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážené Federálne zhromaždenie, s vežkým údivom som počúval slová kolegu Uhla. (Předsedající předseda SL R. Battěk: Nebyl jste sám, ale máte na to jen dvě minuty.) (Potlesk.)

Poznám jeho život. Odsedel si niekožko rokov, myslím, že asi deväť, v komunistických žalároch a vôbec nemôžem pochopiť, že sa odvoláva na hlas žudu a pritom robí advokáta agentom komunistickej polície a komunistom. (Velký potlesk.)

Předsedající SL R. Battěk: Dovolte prosím, abych znovu přečetl sdělení, která jsem mezitím dostal. Výbory bezpečnostní a branné se sejdou od 13.00 do 13.30 v místnosti 214, výbor ústavně právní SL se sejde ihned teď po vyhlášení přestávky v místnosti 274 asi na deset minut.

Vyhlašuji tímto polední přestávku do 13.30 hodin.

(Schůze přerušena ve 13.36 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP