Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Mečlovi, teraz by mal prehovoriť
poslanec Dienstbier mladší, ale nevidím ho
v sále, takže pozývam k rečníckemu
pultu poslanca Jana Černého. Poslanec Soukup sa
hlási s technickou poznámkou.
Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající,
jenom bych chtěl požádat za kolegy, kteří
zde nejsou přítomni o pozdržení pořadí,
protože jejich nepřítomnost je zřejmě
vyvolána zasedáním branně bezpečnostních
výborů. Pan poslanec již přichází,
beru to již zpět.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec Dienstbier práve prišiel do sálu,
tak ja ho zaradím za pána poslanca Černého,
aby mu poradie neprepadlo. Slovo má poslanec Černý.
Poslanec SL J. Černý: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění.
Přednesu zde stanovisko, které je rozdílné
od stanoviska klubu poslanců KDU, které zde zaznělo
v podání kolegy Tomana.
Mé stanovisko je toto: S předloženým
návrhem zákona výslovně nesouhlasím.
Důvody jsou prosté.
1. Návrh zákona je podle mého názoru
směšným pokusem řešit problém
s téměř dvouletým zpožděním.
Je náplastí na neschopnost nebo rouškou ochrany
exponentů minulého režimu před elementární
trestněprávní odpovědností.
Je podle mého názoru pokusem o to směšnějším,
že jádro problému se mezitím posunulo
do zcela jiné roviny.
2. Je nebezpečnou hrou, která má nechat zapomenout
na podstatné problémy tohoto státu.
3. Je berličkou neschopnosti prosadit se. Neschopnosti,
která vždy obléká tvář
geniálně schopných, které však
neustále někdo ničí pověstnými
klacky házenými pod nohy.
4. Je úmyslným pokusem o zvýšení
vibrací této společnosti.
Budu tedy návrh tohoto zákona ignorovat, a to z
toho důvodu - včetně pozměňovacích
návrhů - protože podle mého názoru
je klasickým modelem stalinisticko-komunistických
metod jak řešit problémy, je reflexí
nízké duchovní úrovně, reflexí
nedostatku vnitřní svobody v minulosti i současnosti.
A konečně reflexí individuální
i skupinové zbabělosti.
Pikantní na celé této tragikomedii je to,
že její aktéři jsou titíž,
kteří svým většinovým
postavením v tomto parlamentu se zasadili o obsazení
řady vrcholů tohoto státu exponenty minulého
režimu. Ano, mluvím k vám, páni kolegové
z bývalého OF. Mluvím o tom, že to,
co zde uváděl kolega Kroupa, se leckdy děje
za tichého souhlasu či zjevné podpory vámi
vybraných a dosazených současných
špičkových funkcionářů
tohoto státu.
Na tuto situaci lze reagovat buď smutnou ironií, nebo
tak, že věci začneme konečně
nazývat pravými jmény. A já chci na
závěr tak učinit. Navrhovaný zákon
je velmi snadnou cestou, která je vyzkoušená
především režimem, který předcházel
tomuto režimu. Velmi dobře vyzkoušenou metodou.
Daleko obtížnější je uplatnit politickou
odpovědnost, daleko obtížnější
je řešit velmi bolestivé problémy společnosti
demokratickými prostředky. Revoluční
právo je vždy poruce.
Domnívám se, že prostředkem jak řešit
situaci, o které je tolik diskutováno, jednou z
možných cest je obrátit se na většinovou
politickou sílu - nebo hlavní politickou sílu
- resp. to, co z ní zbylo, a volat všechny členy
této politické síly k zodpovědnosti,
aby si uvědomili, že oni se zasazovali o to, aby nějakým
způsobem se tento stát vyvíjel, a že
k tomu použili jimi vybraných osob. Jestli tyto osoby
neplní to, co plnit mají, jestliže němě
přihlížejí, jak v jimi řízených
resortech se děje to, o čem mluvíme, je třeba
vyvozovat konkrétní odpovědnost proti konkrétním
lidem současně odpovědným. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Černému, dávam slovo
poslancovi Jiřímu Dienstbierovi mladšiemu,
s faktickou poznámkou sa hlási poslanec Václav
Benda.
Poslanec SL V. Benda: Mám technickou poznámku na
adresu pana poslance Černého a pana poslance Sachera.
Pokud jde o vinu: V únoru, na začátku února
roku 1990 jsem panu poslanci Sacherovi - tehdy federálnímu
ministru vnitra - předložil jméno, krycí
jméno, jméno řídícího
orgánu a další údaje včetně
údajů o tom, že pokračuje i po listopadu
v utajeném styku s řídícím
orgánem osoba, která byla vysokým funkcionářem
Československé strany lidové a současně
vysokým funkcionářem státu. Za celou
dobu úřadování pana ministra Sachera
se nestalo nic, aby byly tyto skutečnosti napraveny. Pokud
tato osoba odešla ze svých funkcí, nestalo
se to zásluhou pana dr. Sachera, ani Československé
strany lidové, ale jiných politických představitelů
tohoto státu. To jen na dokreslení, aby se nesváděla
vina jen na nesprávné strany.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Dovožte prosím, pán poslanec Dienstbier, ešte
pán poslanec Černý má repliku.
Poslanec SL J. Černý: Předpokládám,
že samozřejmě dr. Sacher zareaguje na tuto
poznámku. Ale pokud mohu zareagovat sám, tak nesmírně
vítám toto oznámení s tím,
že to byly jiné politické síly - pravděpodobně
ty, o kterých jsem já hovořil - a já
to považuji za první pozitivní vlaštovku.
Děkuji.
Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážené Federální
shromáždění, pozměňovací
návrh, který bych rád přednesl, směřuje
k vypuštění komisí z návrhu zákona.
Je přinejmenším pochybné zřizování
komisí, které by měly zkoumat to, co člověk
dělá, nebo jaké má názory,
ať už jde o zákon lustrační nebo
o zákon o civilní službě. Proto předkládám
tento pozměňující návrh.
V § 2 nové znění odst. 1 písm.
b): "Vědomým spolupracovníkem Státní
bezpečnosti evidovaným jako rezident, agent, držitel
propůjčeného bytu, držitel konspiračního
bytu nebo ideový spolupracovník Státní
bezpečnosti."
V § 2 odst. 2 se vypouští část
od slov "byl v evidenci federálního ministerstva
vnitra" až po "důvěrnících
Státní bezpečnosti a".
V § 4 se vypouštějí slova "nebo nálezem,
který vydává komise".
V § 5 se vypouštějí slova "popř.
nález".
V § 9 se vypouští slovo "nález".
Paragrafy 10, 11 a 12 se vypouštějí.
§ 17 odst. 1 zní takto: "Tvrdí-li občan,
že údaje uvedené v osvědčení
jsou nepravdivé nebo že nesplňuje podmínky
uvedené v § 2, může požádat
soud o přezkoumání těchto skutečností
nejpozději... " Dále pokračuje text:
"Zjistí-li soud, že občan splňuje
podmínky uvedené v § 2, postupuje se podle
§ 13."
V § 19 se vypouští odst. 1. V § 22 se vypouští
slovo "komise" a slova "nebo nálezu".
To je vše. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. S technickou poznámkou sa hlási pán
poslanec Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, nemohu si pomoci, ale musím
se ještě vyslovit k tomu, co zde říkal
pan dr. Černý. Pan dr. Černý obvinil
Občanské fórum a jeho následovatele
z velmi vážných přehmatů. Pan
dr. Černý přitom bohužel zamlčel,
že strana, kterou on reprezentuje, po dlouhá léta
podporovala komunistický režim a sloužila k tomu,
aby se zde vytvářela stafáž jakési
potěmkinské demokracie.
Já bych na jeho místě přece jen prokazoval
v této věci trochu víc zdrženlivosti.
Byl bych si vědom těchto skutečností.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec Michálek.
Poslanec SL F. Michálek: Panu poslanci Doležalovi
bych sdělil, že zatímco polovina lidoveckých
poslanců působila v Národní frontě
a podporovala komunistický režim, druhá polovina
lidoveckých poslanců trávila dlouhá
léta v kriminálech komunistických koncentráků
a mnozí v nich položili život.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďalej v rozprave vystúpi poslanec Soukup, pripraví
sa poslanec Smržík, po ňom poslanec Kavan.
Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi úvodem dvě
komentující poznámky. Při slovech
poslance Petra Uhla o tom, že nelze trestně stíhat
čin, který v době svého vykonání
nebyl charakterizován jako trestný čin právním
řádem, jsem zaznamenal z některých
rohů sálu poměrně hlasité pousmání.
Nejsem si zcela jist, zda kolegové, kteří
takto reagují, vědí, že Petr Uhl citoval
úmluvu o dodržování lidských
práv, ke které jsme přistoupili na jaře
letošního roku a kterou tento parlament po vyrovnání
našeho právního řádu tak, aby
s touto úmluvou byl konzistentní, předpokládám,
že bude ratifikovat.
Nejsem si jist, zda ten smích patřil slovům
Petra Uhla, anebo dotčené úmluvě o
dodržování lidských práv. Nejsem
si zcela jist, zda to je známka jasné kompetence
k rozhodování o tématu, které s lidskými
právy a jejich okruhy velice úzce souvisí.
Za druhé k panu kolegovi Černému. Konstatuji,
že to bylo toto Federální shromáždění,
na jehož půdě vznikl lustrační
problém a které iniciovalo předložení
vládního návrhu zákona, a že
tudíž jednáme o naší odpovědnosti
a my se s ní musíme vypořádat. Tolik
úvodem. Nyní téma, o kterém jsem chtěl
hovořit.
Bude trochu roztříštěné. Za prvé
bych rád navázal na pana poslance Šolce, který
mluvil o reatestacích vojenské kontrarozvědky,
které proběhly zhruba před rokem a kterých
jsem se zúčastnil. Na rozdíl od kolegy Šolce,
který přednesl svůj příspěvek
s velikým charismatem a velice elegantně, tak se
musím přiznat a popsat způsoby, jakými
tato komise pracovala nebo alespoň, jak já jsem
to viděl.
Nastupovali jsme k reatestacím VKR v době, kdy jsme
nebyli příliš zkušení a neměli
jsme dostatek znalostí, abychom se s tímto problémem
mohli vypořádat. Naproti nám seděli
zpravodajští profesionálové, i když
vím, že StB kromě oblastí vnitřního
nepřítele, kde se mohutně vyznamenala, nebyla
zase tak zázračný fenomén, ale přesto
to byli profesionálové.
Měli jsme velice krátký čas, zhruba
šest týdnů, a nějak jsme se s tím
museli vypořádat. Tady se přiznávám
k jisté nekorektnosti, které jsem se v tomto jednání
dopustil. Ti lidé, kteří přistupovali
k reatestacím, tak ačkoliv se snažili to nedávat
najevo, byli vyvedeni z míry, byli nervózní,
protože se jednalo o jejich existenci. Tuto situaci jsme
trochu využili. Lidé, kteří k reatestacím
přistupovali, dostávali otázky zcela nesmyslné,
z oboru kultury, umění, psychologie, dostávali
vstupní testy od přijímacích zkoušek
u maríny Spojených států, dostávali
otázky odborné, ale většina dotazů
byla z oborů, u kterých se předpokládalo,
že je nemohou detailně znát. Výsledky
tady sdělil Jan Šolc.
V novém vojenském obranném zpravodajství
zůstalo 70 lidí. Podle stížností,
které docházely, je zřejmé, že
většina těch lidí si neuvědomovala,
o co vlastně šlo. Z nich někteří
se domnívali, že tyto pohovory byly zcela nesmyslné,
někteří je přirovnávali k prověrkám
ze 70. let a nepostřehli, že se nehodnotilo to, co
odpovídají, ale jak odpovídají a jak
reagují. A že byli vytříděni,
když to zjednoduším, do několika kategorií
- inteligentní, méně inteligentní,
odborní, neodborní, zkompromitovaní, nezkompromitovaní
a pro jistotu staří a mladí. Zůstávali
lidé vysoce inteligentní, pokud možno odborní,
pokud možno nezkompromitovaní, pokud jsme byli schopni
zjistit, a lidé jako pojistka mladších věkových
skupin, kteří se délkou své praxe
ve VKR nestihli zapojit do boje proti vnitřnímu
nepříteli v takové intenzitě.
Domnívám se, že to byl jediný postup,
jak v tak krátké době naslepo vytřídit
příslušníky bývalé StB
a udělat z nich složku, která ve zpravodajské
činnosti je schopna řádně působit.
Přiznávám se, že jsem po těchto
reatestacích prožil řadu bezesných nocí,
protože jsem měl obavu, že jsme překročili
existenční minimum této složky. Jsem
si vědom, že ji naše armáda velice nutně
potřebuje.
Když jsem po čase zjistil, že nové vojenské
obranné zpravodajství funguje efektivně a
že hranice nebyla překročena, tak jsem se uklidnil
až do doby, než jsem četl připravovaný
návrh lustračního zákona. Předloha
by totiž vojenské obranné zpravodajství
téměř zlikvidovala a přišli bychom
o jednu z mála zpravodajských služeb, která
je schopna funkce. Není zřejmě tajemstvím,
že nová zpravodajská služba roste zhruba
15 let, než je schopna účinně zasahovat.
Proto se velice přimlouvám za návrh, který
padl ústy poslance Šolce, protože s maximální
možnou měrou ručím za to, že tato
reatestace byla provedena, jak nejlépe v dané situaci
a za daných podmínek bylo možno a tyto podmínky
nyní nejsou lepší. Jsem přesvědčen,
že pokud by náš parlament měl takovou
kapacitu, abychom podobnému procesu byli tenkrát
schopni podrobit celé bezpečnostní složky,
že jsme si velkou část dnešního
jednání mohli odpustit.
Stejně tak, a domnívám se, že ten návrh
byl podán, bych se přimlouval za to, aby byla vyvážena
nesymetričnost předkládaného zákona,
protože skupinou poslaneckých klubů tam byla
navržena výjimka pro federálního ministra
vnitra, ředitele federální policie a ředitele
FBIS, aby v odůvodněných případech
nepostupovali podle návrhu zákona, a domnívám
se, že stejnou možnost musí mít ministr
obrany právě pro charakter složek, o kterých
jsem mluvil. Dávám to do úvahy.
Mám pocit, že byl tento návrh podán,
nepodávám ho a nejsem schopen ho z hlavy formulovat.
Druhý bod, ke kterému bych chtěl mluvit.
Velice nemám rád zfušovanou práci. Aby
toto jednání takovouto činností nebylo,
domnívám se, že každý z nás
by si měl v duchu zodpovědět několik
základních otázek. Pokusím se některé
z nich navrhnout.
Za prvé: Je opravdu pravděpodobné, že
po několika týdnech skartací jsme objevili
právě ten jediný registr spolupracovníků
bývalé StB a jí spřízněných
služeb, který na našem území existoval,
a je pravděpodobné, že to byl jediný
registr a jiné agenturní sítě že
na našem území nebyly?
Za druhé: Je pravděpodobné, že eventuálně
takovýto registr byl obětován jako figura
na šachovnici a že možná právě
v tuto chvíli naplňujeme záměry hráče,
který tuto figuru obětoval?
Za třetí: Není nejkompetentnějším
přístupem k takovéto problematice zajistit,
aby podobný registr nemohl být nikdy více
znovu použit? (Takové metody se dají vymyslet.)
A za druhé - se z jeho pomocí dovědět
více informací o bývalé StB, než
které máme doposud k dispozici, a event. i o ostatních
agenturních sítích, které by tady
možná mohly existovat?
Za poslední: Je pravdou, že pouze nakládání
podle tohoto zákona s registrem jaksi vytvoří
předpoklady bezúhonnosti státních
zaměstnanců a státních úředníků
a že to je jediná podmínka, která nám
umožní fungování státní
správy opravdu očistit?
Já na tyto otázky nebudu odpovídat, ale byl
bych rád, abychom si je všichni zvážili
před závěrečným hlasováním.
Třetí bod, o kterém bych chtěl mluvit:
Domnívám se, že lustrační zákon,
pokud bude přijat v rozumné podobě, tak je
součástí procesů, které by
měly přispět k formování jakési
normy státního úředníka, ale
že to není součást jediná. Státní
úředník musí mít řadu
jiných vlastností, které tímto lustračním
zákonem nepostihneme. Mimo jiné nesmí být
defraudant, nesmí podvádět a nesmí
manipulovat s postavením, které má k dispozici.
Domnívám se, že pokud přijmeme rozumnou
formu takovéhoto zákona, tak další kroky
mohou následovat. Ale máme před sebou dvě
varianty. Pokud působnost zákona bude od okamžiku
jeho přijetí do budoucna, je možné stanovit
podmínky, které noví státní
zaměstnanci nemohou překročit. Pokud budeme
aplikovat zákon zpětně, pak je potřeba
dodržet mimo jiné i některé charakteristiky
základních lidských práv a je potřeba
dodržet právo na obhajobu a je potřeba dodržet
princip vyvratitelné právní domněnky.
Jinak opravdu náš právní řád
hrubě nabouráme a snahy o vytvoření
demokratické společnosti a postup k takovéto
demokratické společnosti výrazně můžeme
zbrzdit.
A úplně závěrem. Tak jak jsem sledoval
diskusi, domnívám se, že nám zbývá
poměrně úzký prostor ke konsensu nad
tím, abychom tento zákon byli schopni vůbec
přijmout. A zase máme dvě možnosti:
buď ten konsensuální prostor využijeme
a začneme opravdu vytvářet podmínky
pro fungující a očištěnou státní
správu, nebo tak neučiníme, sice za cenu
zisku poměrně značného politického
kapitálu, ale ten kapitál nás bude stát
to, že státní správa své očisty
ještě dlouho nedojde.
Někteří poslanci tady přirovnávali
proces, který probíhá k hygieně, prevenci
a léčbě. Já s tím plně
souhlasím, ale byl bych velice rád, aby skalpel,
kterým se snažíme vést chirurgický
řez, neujel a nepřeťal některé
z důležitých tepen našeho budoucího
společného státu. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Šolc chce ešte svoju
technickú poznámku uplatniť? Áno. Pán
poslanec Šolc.
Poslanec SN J. Šolc: Bude to faktická připomínka,
kterou bych chtěl ozřejmit svůj původní
doplňovací návrh jsem změnil a dal
jsem ho zpravodajům v písemné formě.
Současně chci dodat, že doporučuji,
aby byla přijata verze, která se týká
prověřování funkcí "plukovník
a generál", a to tabulkových funkcí,
na které budou např. i majoři. Číselně
to znamená, že by se to týkalo asi 6 000 mužů,
což je přiměřené. V návrhu
pozměňovacím poslance Tomana by se týkal
20 000 mužů, a to pokládám za naprosto
nepřiměřené.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem.
Spravodajcovia si poznamenali.
Rád by som vám teraz prečítal naliehavú
prosbu, ktorá mi bola doručená z Ministerstva
zahraničných vecí.
Ministerstvo zahraničných vecí vám
oznamuje, že text zmluvy s Nemeckom, ktorý včera
poslanci dostali, je určený výhradne pre
internú potrebu. V žiadnom prípade sa nesmie
odovzdať tlači alebo niekomu ďalšiemu. Zverejniť
sa môže až v súlade s druhou stranou.
Je možné, že text zmluvy dostali len členovia
zahraničných výborov. Sám nie som
informovaný o veci.
Poslanec Smržík stratil svoje poradie.
Ako ďalší vystúpi v rozprave poslanec
Ján Kavan. Dávam mu slovo. Pripraviť sa môže
poslanec Kulan, po ňom poslanec Minka.
Poslanec SL J. Kavan: Pane předsedající,
dámy a pánové, někteří
poslanci odcházejí a jelikož tuto část
tohoto zasedání, jak jsem vyrozuměl, bude
vysílat i televize BBC, tak bych chtěl využít
této příležitosti a ujistit nejen naší
veřejnost, ale i britské diváky, že
i když jsou mezi námi stále lidé, kteří
nejsou schopni vyslechnout názory těch, s nimiž
nesouhlasí, anebo lidé, kteří stále
zaměňují nedoložená obvinění
s důkazem viny či dokonce rozsudkem, jsem přesvědčen
o tom, že je jen otázkou času, kdy i u nás
si osvojíme zásady dialogu a tolerance a přijmeme
koncept loajální opozice Jejího Veličenstva.
Věřím, že nebudeme na to dlouho čekat.
Včera večer pod dojmem zasedání jsem
se začetl do dvou dokumentů. Jeden bylo stanovisko
vypracované Československým helsinským
výborem a druhý byl přepis rozhovoru Rádia
Svobodná Evropa se známým americkým
právníkem profesorem Lloyd Cuttlerem, představitelem
prestižní washingtonské právnické
firmy Wilmer, Cutler and Pickering, bývalým profesorem
Harwardské univerzity a poradcem prezidenta Jimmy
Cartera. V mnohém se tyto dokumenty shodují. Oba
poukazují na nutnost prokázat "osobní
individuální neúčast na nezákonnostech
a praktikách odporujících duchu základních
práv a svobod. Členství v té které
organizaci je zajisté velmi významnou indicií
pro posouzení účasti či neúčasti
na špatnostech minulé doby, samo však nemůže
být absolutním kritériem" - říká
se v dokumentu Helsinského výboru.
Vím, že v demokratickém právním
státě platí zásada, že odpovědnost
člověka je založena na jeho skutcích,
činech, nikoliv na tom, kam byl někým, dokonce
osobou, která je, či byla, tajným orgánem,
zařazen.
Já samozřejmě souhlasím - a to podtrhuji
- že je naprosto nezbytné, aby se provedla očista
tohoto státu, která se však musí udělat
tak, že bude odhalen skutečný agent, a to otevřeným
právním způsobem. Myslím si, že
je třeba postihnout ty, kteří vědomě
svými informacemi pomáhali činnosti StB,
což mohlo vést u postižených osob k jejich
trestnímu stíhání, nebo nebezpečí
tohoto trestního stíhání, anebo ke
ztrátě zaměstnání či
nebezpečí ztráty zaměstnání.
Orgány StB působily v této roli jako veřejní
činitelé. Jde tedy o trestný čin zneužití
pravomoci veřejného činitele, pokud jejich
činností byla omezena osobní svoboda nebo
došlo k propuštění ze zaměstnání.
A agenti a spolupracovníci byli jejich pomocníky
v těchto činech.
Prohlásit členství v KSČ či
skutečnost, že někdo byl tajemníkem
KSČ kdykoliv v době od r. 1948 do r. 1989 za důkaz
potlačování nebo účasti na
potlačování lidských práv by
však vedlo k takovým absurdnostem, jako by byl např.
zákaz vykonávání funkce ministra v
České vládě mým přítelem
Jaroslavem Šabatou, který byl krajským tajemníkem
KSČ, myslím od června 1968 do srpna 1968
a už 31. srpna odsoudil nejen invazi Varšavské
smlouvy, ale i moskevské protokoly a kapitulaci.
A pak dvacet let bojoval za dodržování lidských
práv, což mu vyneslo téměř devět
let vězení. Ptám se, zda skutečně
chceme ztotožňovat vězně s těmi,
kteří je do vězení posílali.
Nechápu důvěru, kterou kluby ODS a další
vkládají ve svých pozměňovacích
návrzích do materiálů sepsaných
StB. Důvěru, která by znamenala, že
lidé většiny kategorií, tady poznamenávám,
že nehájím sám sebe, byl jsem údajně
zařazen do jiné kategorie, tedy většiny
kategorií by neměly žádnou možnost
se hájit před vyšetřovací komisí.
Americký profesor Cutler varuje, že "většina
informací v politických záznamech nebývá
příliš spolehlivá". Cituji: "I
záznamy naší americké FBI jsou považovány
za takzvané syrové informace, které bez podrobné
analýzy nemají hodnotu důkazů. Automaticky
se připouští, že tyto záznamy mohou
obsahovat nepravdy, které byly zaneseny třeba ze
zlé vůle nebo z osobní nenávisti."
A Cutler dodává: "Příslušník
české tajné policie si mohl nepochybně
lehce vymyslet a do policejních záznamů zapsat
třeba fiktivní rozhovor se známým
disidentem, jen aby vykázal činnost." A já
k tomu dodávám, anebo mohl skutečně
autentický rozhovor v těch zápisech zkreslit,
aby se ukázal jako úspěšnější
rezident StB.
Včera tu poslankyně Jana Petrová řekla,
že i v Anglii existují velmi přísné
podmínky pro vykonávání některých
funkcí ve státní správě a nikdo
to nenazývá porušováním lidských
práv. Pro vaši informaci: V Anglii je 500 000 zaměstnanců
státní správy, tzv. Civil servants. Pro většinu
z nich žádné zvláštní podmínky,
kromě schopností a odborností, neexistují.
Jen pro lidi zařazené v kategorii 5 a výše,
to se týká asi 5 000 lidí z těch půl
miliónu lidí, kteří ve své
práci mohou mít přístup k citlivým
ekonomickým či vojenským informacím,
dochází k důkladnému zkoumání
kandidáta, říkají tomu positive vetting.
Kritéria pro toto zkoumání nejsou veřejně
známa. Každý však je velmi pečlivě
individuálně posuzován. To se netýká
samozřejmě lidí pracujících
v oblastech školství, zdravotnictví, medií
apod.
V USA mnoho funkcí v americké vládě
musí schválit Senát a ostatní kandidáty
na vládní funkce zkoumá FBI. Takováto
vyšetřování jsou řízena
složitým zákonným nařízením.
Profesor Cutler podtrhuje, že "nikdo nesmí být
propuštěn z funkce na základě nějakého
policejního záznamu, aniž by mu byla dána
příležitost se hájit a nechat svůj
případ zhodnotit soudem". Všimněte
si soudem, ne nějakou komisí.
Mám obavu z pozměňovacích návrhů,
které přečetl doktor práv pan Toman.
Mám pocit, kdyby byly všechny přijaty, bylo
by to labutí písní všem našim snahám
vytvořit v této zemi právní stát.
Při té příležitosti jsem si vzpomněl
na proces s mým přítelem Alešem Macháčkem,
který byl jedním z prvních zatčených
po zveřejnění Charty 77 v lednu 1977. Na
začátku roku 1971 jsem zařídil propašování
elektrického cyklostylu Gestetner z Londýna do Československa
a po šesti letech byl tento stroj nalezen v jedné
ústecké garáži a StB obvinila Aleše,
že na něm tiskl protistátní letáky.
Předpokládám, že na komunistické
právnické fakultě se tento případ
nevysvětloval a že třeba doktor Toman o něm
nikdy neslyšel. Někteří poslanci, například
vzadu sedící Mirek Tyl, tento proces dobře
znají. Soudce tenkrát odsoudil inženýra
Macháčka na tři a půl roku vězení
a v odůvodnění vysvětlil, že
i když neexistují důkazy, že obviněný
na stroji letáky tiskl, tak vzhledem k okolnostem, jeho
morálnímu profilu a faktu, že byl přítelem
takových nepřátel státu, jako je Jiří
Müller nebo Jan Kavan, lze usoudit, že kdyby měl
k tištění příležitost, tak
by to jistě tiskl. A to bylo chápáno jako
stejné, jako kdyby ty letáky skutečně
tiskl a byl odsouzen. (Předsedající předseda
SN M. Šútovec: Pán poslanec, máte minútu.)
Soudce přitom vycházel z definice nepřímého
trestného činu.
A najednou při projednávání dnešního
pracovně právního zákona slyším,
že vědomým spolupracovníkem by mohl
být i ten, kdo sice nevěděl, ale vzhledem
k okolnostem to vědět měl a mohl. Souhlasím
s panem poslancem Tomsou, že by na takových postech
neměli zůstat ti, kteří věrně
sloužili diktatuře. I proto je třeba individuálního
posouzení viny, v jehož reflektoru by zůstali
ti, kteří potlačovali lidská práva
anebo svým udáváním to umožňovali.
Nechceme být jako oni, a proto nechceme, aby při
našem kácení lesa létaly jakékoli
nevinné třísky. Pravdu měl Petr Uhl,
který nehájil ani estébáky, ani komunisty,
jak ho nepochopil poslanec Mlynárik, ale základní
principy práva a spravedlnosti, bez nichž nelze budovat
demokracii. Budeme-li je ignorovat, budeme jako oni.
Nemohu však souhlasit se závěrem mého
přítele Petra Uhla, který nás vyzval,
abychom nehlasovali ani pro vládní návrh.
Jsem k tomuto návrhu kritický, protože porušuje
úmluvu 111 Mezinárodní organizace práce,
kterou znám z doby, kdy jsem v zahraničí
argumentoval, že ji porušují ti, kteří
propouštěli lidi ze zaměstnání
pro jejich podpis Charty 77. Jsem k němu kritický,
protože porušuje princip zákazu retroaktivity,
protože tam, kde bych chtěl vidět soud, staví
komisi, (a tady souhlasím plně s pozměňovacím
návrhem poslance Dienstbiera), komisi, v níž
ani nemusí být právníci, atd. atd.
Budu pro tento vládní návrh hlasovat s těmi
pozměňovacími návrhy poslanců
Fišery, Šamalíka, Uhla a některých
dalších, protože pak, i když nedokonale,
nám pomůže udělat očistu důležitých
veřejných funkcí v tomto státě
alespoň jistým právním způsobem.
Jako člověk nespravedlivě obviněný
před šesti měsíci, cítím
zvlášť bolestně absenci právního
mechanismu, který by mi umožnil jít k soudu,
a který by umožnil soudu rozhodovat o vině
a nevině na základě jednoznačných
pravidel a kritérií jasně definovaných
zákonem. Takže doufám, a tím končím,
že budete hlasovat pro tento, byť i kompromisní,
byť i nedokonalý vládní návrh
s těmi pozměňovacími návrhy,
které by ho ještě udržely v rovině,
která by byla v souladu s mezinárodně uznávanými
principy práva a spravedlnosti. A není tento návrh
zdaleka tak bezzubý, za jaký jej někteří
poslanci považují. Děkuji.