Čtvrtek 3. října 1991

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Jako předsedající prosím poslankyně a poslance, aby nebyly přednášeny inkvizitorské projevy. Děkuji. Prosím poslance Malinu.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, dámy a pánové, budu se snažit vyhovět přání pana předsedajícího. Není v mé povaze pronášet takové projevy a myslím, že to snadno splním.

Velmi konkrétně navrhuji v § 1 odst. 1 f), pokud neprojde návrh obsažený v návrzích pana poslance Tomana na vypuštění slova "výlučný", tak toto slovo nahradit slovem "většinový".

Nyní k druhé otázce. Chtěl bych vystoupit na podporu myšlenky, která je rovněž obsažena v návrhu poslance Tomana, a to aby každý občan měl právo vyžádat si od federálního ministerstva vnitra osvědčení či nález o své případné spolupráci s StB. Kupodivu ve vládním návrhu tato idea chybí. Postrádám ji tam, třebaže jsme ji i při projednávání zásad tohoto zákona ve výborech požadovali. Chybí tam i přesto, že branně bezpečnostní výbory, hospodářské výbory, zahraniční výbory a výbory pro životní prostředí ji do svých usnesení zapracovaly.

Myslím, že v případě údajů o spolupráci s StB se bezesporu jedná kromě jiných prostředků i o osobní data, která jsou zpracovávána pomocí automatizační techniky. Dovolte, abych citoval z konvence Rady Evropy o ochraně jednotlivce při automatickém zpracovávání osobních dat. V čl. 8 této konvence se říká: "Každý má právo a) zjistit existenci souboru osobních dat pro automatické zpracování, jeho hlavní účel, identitu a sídlo provozovatele souboru, b) získávat v rozumných intervalech a bez zbytečného prodlení nebo nákladů potvrzení, zda osobní údaje o jeho osobě jsou v souboru obsaženy a informace o těchto datech ve srozumitelné formě."

Chci říci, že tato konvence Rady Evropy stanoví státům povinnost zapracovat do svého právního řádu takové ustanovení, že jen na základě zákona je možné článek 8 nezapracovat nebo povolit výjimku z tohoto ustanovení v případě, že se jedná o ochranu bezpečnosti státu, veřejnou bezpečnost, finanční zájmy státu a nebo potlačení kriminálních deliktů.

Třebaže tyto datové soubory vznikly protiprávně a asi i zločinně, je jejich existence faktem nesporným. Je to fakt, se kterým se musíme vyrovnat a měli bychom se vyrovnat jednou provždy. Myslím, že právě alternativa zařazení nového § 8 podle návrhu pana poslance Tomana je ta alternativa nejlepší. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Další přihlášený je poslanec Jan Vidím, připraví se poslanec Miloš Zeman.

Poslanec SL J. Vidím: Pane předsedo, dámy a pánové, vážené Federální shromáždění, já nechci přinášet další podpůrné argumenty pro přijetí tohoto zákona v intencích pozměňovacích návrhů kolegy Tomana, domnívám se, že toho zde už zaznělo nemálo a ještě pravděpodobně zazní od dalších diskutujících.

Chtěl bych trochu objasnit termín, který prochází celým zákonem a ještě se o něm zde nikdo nezmínil. Každý se domnívá, že jej chápe tak, jak skutečně termín vypadá, ale nejsem o tom tak zcela přesvědčen. Tím termínem je Státní bezpečnost.

Domnívám se, že je zapotřebí poněkud oddémonizovat tuto tajnou politickou policii, a proto jsem si nechal vypracovat od ředitele analyticko-archívní sekce první divize ministerstva vnitra studii, která by nám měla objasnit, které organizační složky FMV, dříve ministerstva vnitra, byly součástí Státní bezpečnosti. Jsem přesvědčen, že by se to mělo objevit ve stenozáznamu z dnešního jednání společné schůze obou sněmoven už jen proto, abychom mohli odmítnout případné zkreslování významu tohoto zákona, konkrétně této technické definice Státní bezpečnosti.

Tedy při snaze o zjištění, které součásti SNB je třeba zahrnout do složky Státní bezpečnosti, je třeba mít na paměti dvě věci: složka Státní bezpečnosti má za sebou mnohaletý vývoj, v podstatě už od r. 1945, a během tohoto vývoje se její vnitřní organizace mnohokrát velmi razantně měnila. Státní bezpečnost byla po dlouhá léta budována jako organizace ministerstva vnitra a naopak ministerstvo vnitra bylo po stejně dlouhou dobu budováno jako týlové zabezpečení Státní bezpečnosti, a proto jejich vzájemná provázanost, a to i personální, je naprosto mimořádná. Ostatně Státní bezpečnosti byly v jistých situacích a v jistém smyslu podřízeny i ostatní složky státní správy, nejen ministerstvo vnitra.

Z těchto důvodů je proto naprosto zavádějící vycházet ze znění příslušných zákonů o SNB, které striktně dělí SNB na složku VB a složku StB. Jedná se o zákon č. 149/47 Sb., oddíl 3, § 8 odst. 4, dále zákon č. 70/1965 Sb., oddíl 3, § 4 odst. 1 a zákon č. 40/74 Sb., hlava I § 9 odst. 1.

Jak tomu bylo ostatně dříve velmi často zvykem, zákony neodpovídají skutečnému stavu. Jejich tvůrci totiž vycházeli z předpokladů, že v SNB jsou soustředěny složky výkonné, kdežto ostatní pracovníci ministerstva vnitra jsou úředníci, tj. civilní zaměstnanci, ale tak tomu nikdy nebylo. Mezi výkonné útvary složky StB lze zcela jednoznačně zařadit operativní odbory. S těmi patrně mnozí z vás přicházeli často do styku při různých demonstracích, manifestacích, domovních prohlídkách apod. Mezi útvary, které dále patřily ke složce Státní bezpečnosti, rovněž náleží správy vyšetřování Státní bezpečnosti. I s příslušníky těchto odborů a správ mnozí z vás přišli do styku.

Pokud jde o útvary, které s operativní činností bezprostředně souvisejí, protože se na ní přímo a činně podílely, navrhuji rozlišit mezi útvary sledování a útvary zpravodajské techniky. Důvod k tomu spatřuji v tom, že v některých dobách byla při útvarech zpravodajské techniky organizována i čistě výzkumná a technická pracoviště, která se na operativní činnosti nijak nepodílela.

Posledním zvláštním případem jsou útvary, které ve prospěch Státní bezpečnosti prováděly něco, co lze nazvat jakousi servisní službou a ničím jiným se vlastně nezabývaly. Určitou výjimku zde tvoří správa pasů a víz, jejíž postavení a úlohy se postupem času měnily. V 50. letech to byla skutečně jen servisní služba Státní bezpečnosti, postupem času dostával tento útvar i charakter služby občanům, nějaké to vízum a pas vydal.

Patří sem do těchto servisních služeb odbory operativních evidencí, cenzury poštovních zásilek a tiskovin přepravovaných poštou, šifrové útvary.

Ze všech těchto důvodů navrhuji vymezit příslušnost ke složce Státní bezpečnosti Sboru národní bezpečnosti na tyto útvary:

I. útvary, které nepoužívají krycí názvy: prezídium pro Bezpečnost MV 1948-1950, odbor BA skupiny I - Bezpečnost MV 1948-1950, velitelství StB 1950-1952, Hlavní správa StB 1952-1953, 1966-1971, Federální správa zpravodajských služeb 1969-1971, Sekretariát náměstka ministra vnitra ČSSR pro řízení federální zpravodajské služby 1970-1971, Bezpečnostní odbor MV SSR 1969-1971, organizačněbezpečnostní úsek MV ČSR 1969-1971, Hlavní správa ŠtB MV SSR 1969-1974, Hlavní správa vojenské kontrarozvědky 1952-1953, Správa ochrany prezidenta 1952-1953, Správa ochrany ústavních činitelů 1952-1953, Správa zahraničněpolitické rozvědky 1952-1953, Správa státobezpečnostního vyšetřování 1953, Správa vyšetřování StB 1953-1989, Krajská velitelství StB 1950-1952 a útvary podřízené, Krajské správy StB 1952-1953 a útvary podřízené, Krajské správy MV 1953-1966 a útvary podřízené, Správy StB při krajských správách SNB 1966-1989 a útvary podřízené.

II. Operativní útvary, užívající krycí názvy:

0 těchto se několikrát zmiňovala i zpráva vyšetřovací komise o událostech 17. listopadu, především s problematikou lustrací. Patří sem

I. správa MV, pak FMV, pak SNB, 1953-1990, pak rozvědka,

II. správa MV 1953-1963 - kontrarozvědka,

II. správa MV, pak FMV, 1964-1974 - jednotná kontrarozvědka,

II. správa FMV, pak SNB 1974-1988 - kontrarozvědka,

II. správa SNB 1988-1990 - jednotná kontrarozvědka,

III. správa MV 1953-1963 - vnitropolitické zpravodajství,

IV. správa MV 1953-1963 - ekonomika,

V. správa MV 1953-1962 - doprava,

VI. správa MV 1953-1963 - VKR,

VII. správa MV 1953-1963 - sledování, VIII.správa MV 1953-1963 - ochrana činitelů,

XI. správa MV 1953-1963 - zpravodajská technika,

III. správa MV, pak FMV, pak SNB, 1964-1990 - VKR, IV. správa MV, pak FMV, pak SNB, 1964-1990 - sledo vání,

V. správa MV, pak FMV, pak SNB, 1964-1990 - ochra na,

VI. správa MV, pak FMV, pak SNB, 1964-1990 - zpra- vodajská technika s výhradou, uvedenou výše,

X. správa FMV, pak SNB, 1974-1988 - vnitřní protivník,

XI. správa FMV, pak SNB - ekonomika,

XII. správa FMV, pak SNB, 1974-1990 - centrála pro SSR,

XIII.správa SNB - šifra

XIV. správa FMV, 1980-1985 - teror, únosy letadel, převaděčství

Zvláštní správa MV 1955-1990 - šifra, 1., 2., 3., 4., 5. samostatný sektor ministerstva národní bezpečnosti 1950-1951 - ochrana, rozvědka, operativní evidence, vězeňství, operativní technika,

Odbor 0, Z, C, E, T, V, LM ministerstva národní bezpečnosti, 1951-1952 - ochrana rozvědka, VKR, evidence, operativní technika, lidové milice,

III. Útvary servisního charakteru jsem již stručně popsal, tak je nebudu opakovat.

Jsem přesvědčen, že zde měly zaznít tyto názvy jednotlivých složek Státní bezpečnosti v průběhu vývoje v letech 1948-1990, kdy na jaře byla Státní bezpečnost zrušena.

Ještě na závěr větu, kterou jsem zaslechl v kuloárech. Domnívám se totiž, že pokud tento zákon s pozměňovacími návrhy poslance Tomana nepřijmeme, tak zde sedíme zbytečně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Vidímovi, prosím poslance Miloše Zemana. Připraví se poslanec Jan Horník.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, před více než rokem jsem tomuto parlamentu navrhl, aby požádal o lustraci kandidátů v komunálních volbách, a parlament můj návrh přijal. Vycházel jsem přitom ze dvou principů, které zastávám i dnes při projednávání tohoto lustračního zákona.

Za prvé, že uchází-li se libovolný kandidát o libovolnou veřejnou funkci, má jeho potenciální volič plné právo znát o tomto kandidátovi vše podstatné a za podstatnou pokládám i informaci, zda byl či nebyl spolupracovníkem StB, zda je evidován v rejstříku trestů, případně zda trpí nevyléčitelnými nemocemi.

Na druhé straně se ovšem domnívám, že je svobodnou vůlí voliče, jestliže tohoto kandidáta zvolí, že by toto jeho právo nemělo být omezováno. Koneckonců, jestliže zvolí spolupracovníka StB, vypovídá to více o stavu našeho voličstva než o kandidátech samých.

To je, domnívám se, skutečně liberální pojetí, které bych doporučil rozšířit i na druhou projednávanou kategorii, tzn. funkce obsazované jmenováním, neboť nikoli pouze ve státní správě, ale i v libovolných dalších organizacích má zaměstnavatel plné právo vědět o svém zaměstnanci vše podstatné a svobodně se rozhodnout, aniž by mu v tom kdokoli bránil, zda tohoto zaměstnance přijme nebo ne. Chtěl bych vážené kolegy upozornit, že například Alexander Solženicyn byl agentem KGB pod krycím jménem Větrov. Uvádí to sám ve 3. díle Souostroví Gulag v kapitole "Práskáš, práskám, práskáme". Podle našeho lustračního zákona aplikovaného v podmínkách Sovětského svazu by tedy A. Solženicyn nemohl vykonávat celou řadu funkcí, kde by podle mého názoru byl třeba i docela užitečný.

Domnívám se, že podobně jako v případě rejstříků trestů by ne formou veřejné listiny, ale formou umožňující nahlížet k tomu povolaným, včetně zaměstnavatelů, měl být zpřístupněn i Registr svazků i další podstatné údaje o lidech, o nichž zde hovoříme. Domnívám se také, že v případě těch lidí, kteří by zůstali ve funkcích, potřebujeme svobodný tisk a pluralitní společnost, která by na tyto skutečnosti upozorňovala. Proto se stavím vlídně k modifikaci § 19, o němž se zde hovořilo. Domnívám se ale, že jestliže budeme vyslovovat administrativní zákazy a nebudeme-li mít důvěru k voličům nebo zaměstnavatelům, pak nepostupujeme liberálně a přežívá v nás komunistická psychologie.

Mám tři konkrétní námitky proti tomuto návrhu zákona:

1. že zřizuje instituci mimořádných komisí a jejich nálezů. Jsem proti jakýmkoli komisím, ať jsou výbory veřejného blaha, mimořádná komise, akční výbor Národní fronty nebo naopak výbor pro neamerickou činnost.

Každý takový orgán časem zbytní, postaví se nad toho, kdo jej ustavil a začne žít svým parkinsonsko-inkvizičním vlastním životem. Operujeme-li podobně jako komunisté s kategorií revolučního práva, uvědomme si na základě historie, že revoluční právo je koneckonců bezpráví. Tuším, že kolega Šedivý byl pověřen výborem pro plán a rozpočet, aby přednesl stanovisko tohoto výboru a pozměňovací návrhy doporučující vyloučení institutu komisí ze struktury tohoto zákona a nahrazení normálním soudním systémem.

Kritická poznámka č. 2. Domnívám se, že v tomto parlamentu i v této společnosti je poměrně málo skutečných osobností, to je lidí ochotných a schopných nasadit - je-li to potřeba - i svůj život pro věc, kterou hájí. V tomto parlamentu je však jeden člověk, který to udělal. Díky tomu se v jednom z mála světlých okamžiků historie komunistické strany dostal do čela jejího Vysočanského sjezdu, obklíčeného tanky. Pokud by tento člověk a jemu podobní měl být pronásledován za to, co může právem považovat, za - jak by řekl Churchill - svoji jitřní hodinu, pak se domnívám, že je tento návrh zákona nesprávný.

Třetí a poslední poznámka. Tady se hodně hovoří a hovořilo o debolševizaci, a to v situaci, kdy z významných politických představitelů je ve vězení, jak jsem několikrát upozorňoval, jen Miroslav Štěpán. Ne že bych mu to nepřál, ale ptám se, zda je skutečným jediným představitelem, který je vinen za zločiny minulého režimu. 0 debolševizaci se hovoří v situaci, kdy rozhodující centrum minulých i současných mafií se soustředilo na podnikovou úroveň a kdy dokonce úředníci z ministerstva financí tyto podniky objíždějí a ujišťují staronová vedení, že pokud ve svých privatizačních projektech věnují dostatečně vysoký podíl kupónové privatizaci, budou moci ve svých funkcích zůstat.

Existuje-li tato situace, pak se ptám, zda řeči o debolševizaci nejsou pouhou snahou reálnou debolševizaci neprovést. Od koho, vážení kolegové, tyto řeči slyšíme? Slyšíme je od bývalého cenzora, slyšíme je od člověka, s jehož statečností jsem měl příležitost se osobně seznámit při podpisu petice za propuštění politického vězně. Slyšíme je od lidí

s planoucíma očima pod nízkými čely bývalých vysokých svazáckých funkcionářů. Já těmto lidem nevěřím. Já se domnívám, že se snaží pouze překonat komplex své vlastní viny a vlastní zbabělosti a že se stali antikomunisty teprve tehdy, když je komunismus zejména po potlačení sovětského puče jen vyprázdněným životním postojem, když se - zaplať pán Bůh - stal politickou mrtvolou a tito lidé si opatrně třikrát tuto mrtvolu obešli, přesvědčili se, že konečně nekouše, a pak si do ní několikrát s chutí kopnou.

Dovolte mi, abych závěrem odcitoval výrok člověka, který v boji proti komunismu v době, kdy komunismus vládnul, udělal mnohonásobně více než například všichni členové Občanské demokratické strany dohromady. (Smích v sále, potlesk.) Ještě nevíte, drazí kolegové, kdo to je, ale ten člověk se jmenuje Adam Michnik a text, který teď budu citovat, vyšel v červnu 1990 ve francouzském časopise Liberation:

"My sami si někdy klademe otázku, nejsme-li všichni dětmi totalitního komunismu. Smrt systému neznamená ještě konec totalitních mravů. Otroci komunismu, velmi pečlivě utváření, neumírají s koncem diktatury jedné strany, nemluvě o nepřátelích komunismu, utvářených někdy k obrazu systému, proti kterému bojovali.

Co jiného je v nenávistném šovinismu než přirozená reakce, která se dostala na scestí, než žízeň po národní identitě, zlehčovaná ještě nedávno komunismem, a přirozená potřeba svrchovanosti? Zatrpklý populismus je stejnou scestnou reakcí na velice lidskou touhu po spravedlivém sociálním řádu. Oba tito démoni zaujímají prázdné místo po komunistické ideologii a jako rakovina napadají mladý organismus rodící se pluralistické demokracie a tržní ekonomiky.

Každá revoluce, ať krvavá či nekrvavá, probíhá nezbytně ve dvou fázích. V první převládá boj za svobodu, ve druhé boj o moc a pomstu proti zastáncům bývalého režimu. Fáze boje za svobodu je krásná. Všichni, kdo se tohoto boje zúčastnili, prožívali radost až téměř fyzickou. Logiku pomsty vytváří jiná psychologie. Je to logika nesmiřitelná, začíná čistkou od včerejších nepřátel, zastánců bývalého režimu. (Předsedající upozorňuje, že stanovený čas vypršel.)

Pak přijdou na řadu odpůrci pomsty, včera ještě představitelé opozice, a nakonec jejich obhájci. Pomalu nastupuje psychóza pomsty a nenávisti. Pak se k ní přidává obyčejný mechanismus odvety, který dobře známe a který byl stejný za jakobínského teroru jako za islámské iránské revoluce.

Jednou z velkých vad totalitní epochy je, že hledí s podezřením na každý projev politické umírněnosti. Stačí se podívat do zrcadla nebo do hloubi srdce a vidíme, jak jsme byli všichni pokřiveni totalitním komunismem. Chybí nám demokratická kultura a demokratická instituce tradice demokratického soužití.

Politik, jímž se intelektuál stal, by si měl vybrat účinnost. Etik, jímž by chtěl zůstat, ví velmi dobře, že musí volit pravdu.

To je podstata naší situace. A to, co víme, je, že naše rodící se demokracie je tak křehká, že ji odhalováním omylů učiníme ještě křehčí. To je náš konflikt, konflikt několika loajalit. Která z těchto loajalit zvítězí? Ta, kterou pociťujeme vůči naší křehké demokracii, nebo ta, která nás vede k pravdě, nezávislé na moci?"

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Miloš Zeman. Dalším přihlášeným je poslanec Ján Horník. Připraví se poslanec Albert Černý.

Poslanec SN J. Horník: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni, popredný slovenský myslitež a spisovatež Dominik Tatarka v roku 1963 vydal esej Démon súhlasu. Toto nevežké literárne dielo rozvírilo hladinu spoločenského a verejného života, v tom období, na Slovensku i v Čechách. V Démonovi súhlasu Tatarka zobrazuje, ako vtedajší účastníci různych rokovaní a iných verejných akcií so všetkým súhla sili, i keď vnútorné presvedčenie a osobná pravda boli úplne iné. Strach a zbabelosť im nedovolili povedať pravdu, svoj názor, svoj osobný postoj a preto radšej podžahli "démonovi súhlasu". A tento "démon súhlasu" značnou mierou pomohol úpadku našej spoločnosti, mravnému rozkladu rodiny i celého verejného života.

V súčasnosti démon súhlasu už nevládne. V rámci demokracie nastúpili iní démoni a to: pýcha, nemravnosť, závisť, nenásytná túžba po bohatstve a kariére. Vládne medzi nami, v celej našej spoločnosti, podozrievanie, neúprimnosť, osočovanie a neznášanlivosť. Vo vypočítavaní našich vnútorných i vonkajších, osobných i spoločenských nedostatkov by som mohol pokračovať. Naša spoločnosť sa chce uberať v rozvoji slobody, pravdy a spravodlivosti, má hžadať to, čo ju spája - v pokoji, v rodine i v spoločnosti. Hžadať radosť, hžadať pokoj i dôveru vo vzájomnom budovaní spravodlivej spoločnosti, spravodlivého štátu, spravodlivej Európy a spravodlivého sveta. Bez tejto spravodlivosti a pravdy sa neuplatní ani jednotlivec ani spoločnosť. Nebudeme sa cítiť ani u nás, v Čechách a na Slovensku, ako doma.

Zákon, o ktorom dnes rokujeme, má značnou mierou prispieť k čiastočnému psychickému upokojeniu našej spoločenskej rozbúrenej hladiny. Dúfam, že zákon pričinením všetkých nás poslancov príjmeme a schválime tak, aby pomohol demokratizácii našej spoločnosti.

Včera vo svojom vystúpení pán profesor Jičínský citoval slová pražského arcibiskupa, časť, v ktorej tento významný náš súčasný cirkevný prelát hovorí o zmierení a odpustení. So zmierením a odpustením súhlasíme všetci, je však potrebné, aby zmierenie bolo obojstranné a platilo pre všetkých. Zmierenie má veža stupňov. Po prvé - uznanie viny a žútosť za túto vinu. Po druhé - zadosťučinenie, nápravu krívd, ktoré sme zapríčinili vedomo, teda zlými zákonmi, ale i nevedomo. Po tretie - predsavzatie, že budeme konať dobro, a tým dobrom budeme slúžiť nielen sebe, ale celej spoločnosti, ktorá sa nachádza okolo nás. A keď toto dokážeme, nastane naozajstné odpustenie a uzmierenie.

Dodnes sa tak v našej spoločnosti nestalo. 0 tom sa len hovorí a píše, ale skutočnosť je úplne iná. Nikto sa v tejto spoločnosti, hlavne prenasledovaným občanom primerane neospravedlnil a nežiadal od týchto spoluobčanov odpustenie a neponúkol im ani zadosťučinenie. Mnohí sa odvolávajú na rôzne medzinárodné zmluvy o žudských právach. Áno, tieto zmluvy je potrebné uznávať a plniť, ale uznávať a plniť pre všetkých - pre jednu stranu, ale i pre druhú stranu. Premýšžajte, či v tomto parlamente mnohí takto hovoria. A tieto zmluvy by mali byť i v našom Lustračnom zákone. Malo by sa to odraziť, ale nie iba pre jednu stranu, ale i pre druhú. Nepočul som od tých a nachádzajú sa medzi námi, ktorí 42 rokov podporovali nespravodlivé zákony, aby sa aspoň slovom ospravedlnili a požiadali o odpustenie. (Potlesk.)

Hovorilo sa tu o inkvizícii. Inkvizíciu je treba odsúdiť, každé zlo je treba odsúdiť a žiadny človek dobre zmýšžajúci s ňou nemôže súhlasiť.

K návrhu zákona, o ktorom rokujeme, mám menší pozmeňujúci návrh. V § 3 písm. c) upraviť znenie "osobou uvedenou v § 2 ods. 1 písm. b) - h)", Tento návrh dám písomne.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, chcel by som vás požiadať, aby ste hžadali v pozmeňujúcich návrhoch také styčné body, ktorými by sa tento zákon stal demokratický a lepší. Chcel by som, aby sa urobil ďalší krok k upevneniu demokracie a slobody v našej vlasti a preto budem podporovať všetky dobré návrhy a zvlášť tie, ktoré predniesol pán poslanec Toman. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Horník, dalším přihlášeným je poslanec Albert Černý. Uděluji mu tímto slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP