Poslanec SL A. Černý: Paní poslankyně,
páni poslanci, pane předsedající,
vážení hosté. Chtěl bych promluvit
věcně, protože slov o poslání,
o významu tohoto zákona zde bylo proneseno už
dost. Přesto si ale neodpustím malý úvod
k pozměňovacím návrhům, které
chci přednést.
Myslím si, že sebelepší čtenář
návrhu tohoto zákona nemůže v něm
najít prvky msty. Myslím si, že pozorné
čtení mezinárodních paktů o
lidských právech nikde neprokáže právo
na funkci. (Potlesk.) Při pozorném čtení
návrhu zákona se nikde nedočtete, že
budou politické procesy. Mluvilo se tady - a pan poslanec
Horník to nyní přede mnou velice pěkně
řekl - o fenoménu křesťanského
odpouštění. Já jsem také křesťan,
praktikující katolík a vím velmi dobře,
že křesťané, pokud skutečnými
křesťany jsou, umí přiznat svou vinu
a je jejich křesťanskou povinností odpouštět.
Jenomže život má přece jenom praktičtější
dimenze. A proto mám velmi vážné pochybnosti
o tom, že by přiznat svou vinu a odpouštět
uměli také všichni příslušníci
StB a všichni funkcionáři KSČ, především
ti, kteří působili v období normalizace.
Nejde přece o to, abychom zbavili funkcí lidi jen
proto, že byli členy nějaké strany.
Jde o to, abychom odňali nástroje té totalitní
moci, která se tvářila jako jedna z nejlidštějších
a přitom byla jedna z nejzločinnějších.
Z toho tedy vyplývají mé doplňovací
návrhy, protože chápu tento návrh zákona
jako praktický návod, jak zajistit vnitřní
bezpečnost tohoto státu a znemožnit nástrojům
bývalé komunistické moci, aby tuto bezpečnost
ohrožovala.
Domnívám se, že pouze písařským
nedopatřením vypadly z § 1, odst. c) zmínky
o policii České republiky, policejním sboru
Slovenské republiky a o Sborech nápravné
výchovy. Těchto institucí se lustrační
zákon rovněž musí týkat.
Pokud jde o § 1, písm. f), velmi bych se přimlouval
za to, aby právě ze všech důvodů,
které jsem zde uvedl, byly doplněny ve výčtu
institucí, které podléhají tomuto
zákonu, také československé pošty
a telekomunikace. Doufám, že vám nemusím
příliš dlouho zdůvodňovat, proč
je důležité, aby se lustrační
zákon také týkal pracovníků
těchto institucí.
Považuji za velmi důležité, aby v §
1, odst. 1 byl doplněn nový odstavec g), který
by uzákonil, že lustrační povinnosti
se týkají také detektivních kanceláří
a podniků zajišťujících ostrahu
majetku a osob. Chtěl bych vám jenom říci,
že v dnešní době, je v tomto státě
poměrně velmi mnoho detektivních kanceláří
a společností zajišťujících
ostrahu osob a podniků, které jsou ozbrojeny a přitom
se skládají z občanů, kteří
nejsou zcela spolehliví. Říkám to
zcela odpovědně jako člen branně bezpečnostního
výboru a předseda jeho podvýboru pro vnitřní
pořádek a bezpečnost.
S tím samozřejmě souvisí, že
je nutné zasunout nový odstavec 5 do § 1, kde
by se pravilo, že funkcemi podle § 1, odst. l, písm.
g) - to je to nové písmeno, které by se týkalo
detektivních kanceláří a sborů
zajišťujících ostrahu - se rozumí
funkce všech pracovníků těchto institucí,
včetně majitele této instituce nebo firmy.
Zdůrazňuji, že je to v tomto případě
velmi důležité, protože na tyto instituce
stát přesune část svých pravomocí,
pokud jde o zajišťování vnitřní
bezpečnosti, a je tedy nezbytně nutné, aby
ne pouze vedoucí pracovníci, ale všichni pracovníci
- protože všichni budou mít právo nosit
zbraň - byli naprosto spolehliví. Toto jsou mé
pozměňovací návrhy, které samozřejmě
předám zpravodajům.
Rád bych ještě podpořil doplňovací
a pozměňovací návrhy, které
vzejdou nebo už vzešly z klubu poslanců ODS.
Jde především o nový odst. 2 v §
3, kde se praví, že v odůvodněných
případech může ministr vnitra České
a Slovenské Federativní Republiky, ředitel
Federální bezpečnostní informační
služby a ředitel Federálního policejního
sboru prominout podmínku podle odst. 1 písmeno a)
tohoto paragrafu, pokud by její uplatnění
narušilo důležitý bezpečnostní
zájem státu a pokud tím nebude ohrožen
účel tohoto zákona. Já bych k tomu
ještě dodal, že důsledky takovéhoto
rozhodnutí příslušného ministra
nebo ředitele FBIS jsou samozřejmě v plné
odpovědnosti tohoto státního činitele.
Dámy a pánové, promluvil jsem jménem
poslanců, kteří jsou členy Asociace
sociálních demokratů. Je naším
eminentním zájmem, aby tento stát fungoval
skutečně demokraticky, skutečně spravedlivě,
ale nikoliv milostivě k těm, kteří
tomuto státu a občanům tohoto státu
škodili. Domníváme se, že tento zákon
ve své podstatě je dobře koncipován
a s přijatými doplňujícími
a pozměňovacími návrhy umožní
utvořit takové ovzduší, abychom se všichni
cítili v tomto státě bezpečně,
abychom se necítili být ohrožování
jakýmikoli mafiemi, ať už budou na stranické,
ekonomické nebo zločinecké bázi. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl poslanec Albert Černý, prosím nyní
poslance Jaroslava Mlčáka. Připraví
se poslanec Jan Šolc.
Poslanec SN J. Mlčák: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové. Můj předřečník
a přítel Albert Černý mi promluvil
opravdu z duše. I já chci uvést pár
faktů, které by měly svědčit
pro naprostou nutnost, pro životní nutnost přijetí
lustračního zákona s připomínkami,
které přednesl kolega Toman i jiní.
Víme, že slovo dělá muže a držet
dané slovo, to je hlavní axiom pro každého
politika. To je také - domnívám se - základ
parlamentarismu. Ten, kdo nedokáže držet slovo,
dál už není o čem povídat.
Chtěl bych zde připomenout listopadové a
prosincové dny z roku 1989. Tenkrát snad všichni,
jak zde sedíme, jsme lidem na náměstích
a ulicích něco slíbili - snad s výjimkou
našich komunistických kolegů. Tenkrát
jsme naší veřejnosti slíbili, že
musíme zajistit nápravu toho, co se zde po čtyřicet
let dělo. Že zajistíme očistu naší
společnosti. A já se domnívám, že
kdybychom chtěli od tohoto slibu couvnout, musí
to snad rozkřičet i kameny na Václavském
náměstí, na Hviezdoslavově náměstí
a všude jinde.
Jaká je však skutečnost? Po cca dvou letech,
která uplynula od té doby, musíme říci,
že naše dnešní realita je vlastně
výsměchem všem postiženým, všem
popraveným, všem umučeným, všem
pronásledovaným. Najednou slyšíme slova,
že bychom měli vážit základní
lidská práva, že bychom se měli ohlížet
na mezinárodní úmluvy - já samozřejmě
souhlasím - ale ozývá se tu zvláštní
podtón - strach, že se dostaneme na jakousi černou
listinu. Nebudu s tímto názorem dlouze polemizovat.
Chtěl bych říci jeden jednoduchý fakt.
Podívejme se do Sovětského svazu na změny,
které tam probíhají, a přesto všichni
tvrdíme, že se jedná o síly demokratické,
celý svět jim tleská, pobaltské státy
byly přijaty za členy OSN. Takový drobný
argument.
Na druhé straně se potýkáme na každém
kroku s těmi, o kterých jsme snad předpokládali,
že se změní, že pochopí, že
všichni slušní lidé v tomto státě
jsou ve stejné situaci, že nás čeká
příprava jakýchsi základních
podmínek, aby naše děti a jejich děti
mohly začít důstojně žít
jako lidé. Ale dovolte mi vyjádřit mé
přesvědčení - aspoň já
jsem se nedočkal toho, že by tito lidé prokázali,
že by pochopili tuto naprostou nutnost. Projevuje se to na
každém kroku - v hospodářských
vedeních podniků, ve státní správě,
všude.
Já bych řekl jeden konkrétní problém,
ať tu nemluvím naprosto obecně. Náš
velvyslanec v Kanadě pan Schuster přes protesty
veřejnosti domácí, přes protesty veřejnosti
zahraniční velvyslancuje dál. My všichni
jsme byli svědky toho, a mnozí z nás podepsali
petici proti jmenování Čestmíra Císaře
naším zástupcem v Radě Evropy. Bylo
nám řečeno naprosto oficiálně,
že o něčem takovém se ve vládě
nejednalo. Přesto jsme se dozvěděli vzápětí,
že Čestmír Císař nás skutečně
v Radě Evropy zastupuje. Já nehodlám hodnotit
osobu Čestmíra Císaře, já chci
zde jen zdůraznit fakt, že poslanci tohoto zákonodárného
sboru se jakýmsi způsobem k záležitosti
vyjádřili. Toto vyjádření tohoto
zákonodárného sboru nebylo vzato v úvahu.
Čestmír Císař je naším
zástupcem dočasně. S dočasností
máme ovšem své vlastní zkušenosti.
Požadavky veřejnosti jsou jasné. A já
se ptám: Jak to, že přesto, že jsme se
v listopadu a v prosinci všichni shodli na tom jednom, jsme
v dnešní situaci? Že se musíme přít
o rozumné. Kdo je za to zodpovědný? To si
zaslouží jistě důkladné analýzy.
Dovolte mi ale, vyjádřit opět přesvědčení,
že podstatnou zásluhu na té nelehké,
složité naší situaci mají právě
ti, pro které tady někteří naši
kolegové požadovali výjimky. Jsem proti jakýmkoliv
výjimkám ze zásadních důvodů.
Byli to lidé, kteří v těch prvních
dvaceti letech, kdy tady vládl tuhý stalinismus
se vším, co k němu patřilo, pomáhali
budovat tento systém, podíleli se na něm,
a v žádném případě jsem
neslyšel, že by se kdokoliv z nich ozval proti bezpráví,
že by vystoupil s požadavkem dodržování
jakýchkoliv lidských práv, nemluvím
základních. A pak samozřejmě přišel
rok 1968. To už leccos bylo samozřejmě neudržitelné.
Leckdo z nich vstoupil možná jenom do špatného
vlaku, pak jim kdosi šlápl na kuří oko
a mnozí z těch lidí ze sebe udělali
ohromné disidenty a jsou ochotni mluvit dnes pouze o těch
posledních dvaceti letech, protože prvních
dvacet let pro ně neexistovalo. Ale tenkrát se odehrálo
v našem národě, tedy v našich národech,
nejvíc zločinů. A já odmítám
dělit tuto společnost nějakými výjimkami
na menší vrahy, větší vrahy, menší
zloděje a větší zloděje, protože
zloděj je vždycky zloděj, vrah je vrah a podvodník
je podvodník. (Potlesk.)
Dále se stavím plně za nutnost plošného
zveřejnění. Nejenom proto, že se domnívám,
že to pomůže samotným těm lidem,
ale bude to mít preventivní účinek.
Předejde se takovým situacím, jaké
jsme byli nedávno všichni svědky v tom známém
televizním humbuku kolem pana Valeše. Nejde mi o situaci
samotnou. Ta situace obsahovala ještě dva takové
závažné aspekty. Jeden byl v podstatě
matení veřejnosti, co si ta veřejnost myslí
- bylo to tak, nebylo to tak, byly to podlé útoky
na poli Federálního shromáždění?
Zažili jste tu nějaké podlé útoky
konkrétně na osobu pana Valeše? Samozřejmě,
má-li mít někdo pravdu, musí jiný
mít nepravdu, a musí se tedy hledat viník.
Já odmítám považovat za viníka
kolegyni Petrovou, která v tomto případě
posloužila. (Smích.) Navíc tato situace...
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane kolego, koukám na hodinky a máte ještě
poslední minutu.
Poslanec SN J. Mlčák: Prima, já to stačím.
Nejvíc mi jde o to, že byla snížena vážnost
tohoto zákonodárného sboru. To mi na věci
vadí nejvíc, protože to není poprvé.
V mnoha případech a v případech vládních
návrhů některých zákonů
vždycky jsme pozorovali snahu obejít tento zákonodárný
sbor.
Poslední připomínka: Referendum a lustrační
zákon. Vidím přímou souvislost. Na
rozdíl od pana prezidenta si nemyslím, že zákon
o referendu by byl ten nejdůležitější,
který bychom teď potřebovali. Já se
domnívám, že kdybychom měli lustrační
zákon už před půl rokem, že bychom
dnes už o referendu mluvit nemuseli. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Váš čas uplynul, pane poslanče.
Poslanec SN J. Mlčák: Úplně nakonec
bych chtěl říci, že tyto skutečnosti
bychom si všichni měli uvědomit, protože
jací my jsme, takové to tady bude. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Bohužel, už to takové je. (Smích.)
Já bych prosil pana kolegu Šolce, aby se ujal slova.
Připraví se kolega František Šamalík.
Poslanec SN J. Šolc: Vážený pane předsedající,
vážení hosté, vážené
Federální shromáždění,
muž, který sedí na tribuně, řekl
nedávno: "V prvních svobodných volbách
si nezkušení voliči zvolili nezkušené
poslance." - V poslaneckých kuloárech už
se toto tvrzení stává Šútovcovou
větou.
Včera kolem páté hodiny se tady atmosféra
dala krájet. Atmosféra parlamentu se změnila
v atmosféru stadiónu nebo arény a potom,
co světla pohasla, se vytvořily hloučky mimo
hranice a mimo okruhy politických stran. To, co by se dalo
shrnout pod pojem politické nebo poslanecké nezkušenosti,
se zdálo, že se včera napravuje. Projevil se
předpoklad k tomu, abychom si naslouchali. V tom je vážný
pokrok. A je to důležitý rys politické
kultury.
Dnes jsem přišel s tématem, kterým se
zatím nikdo speciálně nezabýval, jinak
bych nehovořil a nezmnožil bych svým vystoupením
obecné příspěvky. Z tohoto místa
už jsem hovořil jednou o prověrkách
vojenské kontrarozvědky. Promiňte mi, že
uvedu tyto skutečnosti dnes v nové souvislosti a
řečené informace shrnu nově jen stopově.
Před deseti měsíci našlo přibližně
700 mužů - myslím, že asi 5 žen -
z původních necelých 1 200 odvahu předstoupit
před naše reatestační, což je eufemismus
pro prověřovací komise. Měli jsme
najít určitý způsob jak obnovit, velmi
rychle vytvořit kontrarozvědnou službu, která
by bránila zájem této armády. Chci
připomenout, že to bylo v době, kdy do vánoc
zbýval "drtek", fronta v Zálivu se schylovala
k nebezpečné eskalaci a dalo se očekávat,
že diktátor vyhlásí diverzní
válku na celé zeměkouli, což se také
stalo. V tuto chvíli parkovala před domy příslušníků
naší jednotky v Saúdské Arábii
vozidla s cizími poznávacími značkami
a kroky jejich rodinných příslušníků
byly pozorně sledovány.
Pracovali jsme šest neděl bez ustání
přes vánoce. Měli jsme jen dva dny krátkého
vánočního volna a Silvestr a utvořili
jsme jednotku, která okamžitě, bez ohledu na
čas a na síly vstoupila do akce. Nemohu hovořit
o celém jejím zaměření a ani
to není potřeba. Chci jen říci, že
z těchto 700 mužů a žen jsme vytvořili
sedmdesátičlennou malou sevřenou službu,
při jejíž byli zcela výjimečně
přítomni členové tohoto parlamentu.
Tři z nás jste vyslali k tomuto reatestačnímu
řízení a my jsme spolu s inspekcí
ministra a spolu s rehabilitovanými důstojníky
vytvořili několik, abych řekl, "andělských
kúrů" a žebříček
doporučených. Z 214 mužů a žen
pak bylo potom možno politickým doporučením
vybrat těchto potřebných 70. Zdůrazňuji
to proto, protože to bylo jenom jedinkrát, kdy se
po devíti měsících lustrací
a devíti měsících předchozího
prověřování vytvořila složka,
která má garanci Federálního shromáždění.
Nejenom ona, ale i vojenská policie, která do této
doby neexistovala.
V souvislosti s řečeným budu nucen předložit
pozměňovací návrh, bez jehož
přijetí bych nemohl pro tuto předlohu zákona,
a to v jakékoliv podobě, hlasovat.
Myslím, že v tuto chvíli nehovořím
jen za nás tři, ale i za vás. Je třeba,
aby Federální shromáždění
přijalo odpovědnost za své delegace, za své
kroky, aby konečně bylo důsledným
v každém ohledu.
K § 1, tuším bodu b) bylo předchozím
doplňovacím návrhem dopsáno - "v
československé armádě a na funkcích
vojenských přidělenců". Chtěl
bych říci, že z původních 34
čs. vojenských přidělenců je
jich momentálně 23. Z těchto 23 kromě
4 jsou všichni noví. Z těchto 4 jsou 2 předdůchodového
věku a odejdou do konce tohoto roku. Dva z nich jsou, takříkajíc,
na exotických postech, mají pod 30 let a odešli
na své posty těsně před listopadem.
Zpravodajská správa československé
armády byla a je , tak jako v každé armádě,
tím, co kdysi Jan Vrba ve svých přírodovědných
obrázcích nazval "cennou mravenčí
plísní v podsklepí a podzemí mraveniště".
Představuje usilování vysoce kvalifikovaných
lidí, kteří snášejí doslova
zlatá vejce, přinášejí informace,
které nám tolik chybějí.
Chci vám jenom říci, že po prověrkách
vojenské kontrarozvědky a formování
policie jsme vstoupili do procesu, kdy se zabýváme
touto velice citlivou otázkou zpravodajské správy
v branném podvýboru tohoto Federálního
shromáždění a nic nebude ponecháno
náhodě.
V postoji vůči čs. armádě bych
chtěl upozornit na jednu skutečnost, aniž bych
v tomto krátkém časovém prostoru byl
zmocněn dělat závěry, a sice pohledem
k severním sousedům. Chci vás upozornit na
to, že polská armáda, na rozdíl od naší,
v plném rozsahu sehrála tzv. vnitřní
a nežádoucí funkci, když zasáhla
proti lidu vlastní země, proti Solidaritě
a ve prospěch komunistického establishmentu pod
režií generála Jaruzelského. A přesto
je tato armáda dnes v žebříčku
veřejného mínění na prvním
místě, dokonce před katolickou církví,
což je nemyslitelné, pokud známe poměry
v Polsku.
Stejně tak ve Španělsku se poměr k armádě
vyvíjel jinak a místopředseda vlády
pověřený řízením vojenského
resortu, řekl: "Snímám z armády
stigma politické viny. To Franco rozhodoval, a armáda
jako všude na světě poslouchala." Nemluvím
o tom, když "poslouchá" jedinec. Vztahy
individuální morálky nelze mechanicky přenášet
na vztahy morálky kolektivní či skupinové.