Čtvrtek 3. října 1991

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, úvodem si dovolím předložit změnu a doplnění do § 1 odst. 1 v následujícím znění:

"Tento zákon stanoví některé další předpoklady pro výkon funkcí obsazovaných volbou, jmenováním nebo ustanovováním. Dále se vztahuje na zvlášť označená povolání podle zák. č.455 /1991 Sb., o živnostenském podnikání."

V zájmu vyváženého pohledu považuji za nutné alespoň několika větami reagovat na skutečnost, že pouze o své historické zkušenosti hovořili včera k těm mladým pánové poslanci Fišera, Sokol a Jičínský. Proč však nemluvili o zkušenostech ožebračených zemědělců a živnostníků? Proč se jim do scénáře nehodí otřesné historické zkušenosti desetitisíců bezprávných otroků z komunistických koncentračních táborů a věznic? Co tito pánové vědí nebo chtějí vědět o vymlácených zubech a rozbitých patách při nočním výslechu, o loučení pár hodin před popravou? Přesto dávají rozhřešení, aniž by se předem ptali těch, za něž to činí - leckdy i za své viny. Pánové nebo soudruzi, to není dutý patos nebo sentiment. To je bolestná zkušenost, která se nesmí v žádné barvě opakovat.

Civilizovaný svět se vypořádal s ekvivalentním nacistickým režimem. Udělal to pomocí denacifikace a očistných aktů ve všech postižených zemích. Byl to nutný ozdravný krok, úměrný dané situaci. Ani my nemůžeme dále otálet. To je jasné většině naší veřejnosti, zejména po puči v SSSR.

Zveřejnění pravdivých zpráv nemůže být nikomu na újmu. Tato slova snáší papír našeho jednacího řádu na str. 11 dole. Nesnáší to však mnoho našich pánů a soudruhů, navzdory svým okázalým, ale zavádějícím postojům. Deformovanou odborností kalí vodu, aby měli čas dožít za každou cenu na výsluní politické i jiné moci. Vědí, že nikomu nebyl zkřiven ani vlas. Mimo pana Štěpána a několika provinilých policistů samet spolehlivě funguje.

Z registrů svazků a z protokolů je členům komise 17. listopadu mnoho nomenklaturních souvislostí naprosto zřejmých. Proto žádáme plné zveřejnění jmen. Pro ochranu společnosti i pro nezávislost dotyčných osob. Všichni se vyhneme trapným situacím, které vedou k nedůstojnému lavírování v parlamentě i na jiných místech naší federace.

Povinností každého vedení je vytvářet podmínky a předcházet tak krizovým situacím. Historická zkušenost musí znamenat také historickou zodpovědnost.

Bohužel, nejenom zde se setkáváme s pravým opakem řečeného jevu. Jeho společným jmenovatelem je nedůslednost, lhostejnost, měření dvojím metrem, zlá vůle. Hazarduje se tak s důvěrou i s životní úrovní poctivých lidí, kteří jsou zárukou stability naší společnosti.

Je v našich silách, a je to i poslaneckou povinností, nasměrovat vývoj k tomu, o čem se zatím víc mluví, než dělá. Jedním z konkrétních a potřebných kroků je rovněž schválení předkládaných pozměňovacích návrhů zákona, jak je přednesl poslanec Petr Toman. Vzhledem ke všemu dříve řečenému budu pro takový zákon hlasovat. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Také já děkuji. Dále je přihlášena poslankyně Gabriela Rothmayerová, připraví se poslanec Michálek.

Hlásí se poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Je to faktická poznámka. Pane poslanče Hubálku, promiňte, ale vy jste trochu zkreslil naše stanovisko. Naše stanovisko není, že bychom dávali nějaké rozhřešení. Na to nikdo z nás nemá právo, i když si myslím, že i já bych měl osobní důvody k tomu, abych ho mohl dávat. Přesto všechno bych chtěl říci, že to jsme nechtěli, chtěli jsme jenom, aby zákon byl pokud možno spravedlivý, a to i z hlediska budoucnosti.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Budeme pokračovat v rozpravě. Prosím paní poslankyni Rothmayerovou.

Poslankyně SL G. Rothmayerová: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dovožte mi vysloviť požutovanie všetkým, ktorí v minulom režime zažili neoprávnené príkorie od bývalej ŠtB i jej dlhých chápadiel. Bolo to nespravodlivé a ja chcem veriť, že sa už v našich republikách nič podobného neprihodí a že budú platiť spravodlivé zákony rovnaké pre všetkých občanov.

Pri zákone,o ktorom dnes rokujeme, mám však istú pochybnosť. Celkom nerozumiem tomu, prečo je potrebné ho prijať. Pri rokovaní v sociálnych a kultúrnych výboroch som vypočula myšlienku, že to nemá byť akt pomsty ani odvety, že tento zákon má slúžiť len ako ochrana istých dôležitých funkcií. S takýmto chápaním by som sa dokázala stotožniť.

Ďalšia rozprava ma hneď rozkolísala a upevnila vo mne len pochybnosť, že to nebude len akt ochrany istých vybraných funkcií, ale že sa to môže zvrhnúť na niečo úplne iného. V konečnom dôsledku to môže, podža môjho názoru znamenať, že sa znovu spoločnosť rozdelí na žudí I. a II. kategórie. Chcela by som teda vedieť, keďže som vo výbore na túto otázku nedostala dostatočnú odpoveď, tak sa obraciam teraz na pána ministra Langoša, aké vedomosti má ministerstvo vnútra, či FBIS o bývalých členoch ŠtB a ich spolupracovníkoch, či zaznamenali signály, že by od nich hrozilo vážne nebezpečenstvo alebo nebezpečenstvo zvratu. Nedá mi v tejto súvislosti nespomenúť, že pán námestník ministra vnútra Ruml sa o bývalých námestníkoch ŠtB pochvalne vyjadril v súvislosti s pokusom o puč v Sovietskom zväze. Pán poslanec Benda tu včera hovoril o akýchsi konšpiráciách a katastrofálnom stave v tejto oblasti. Preto by som chcela vedieť, aká je pravda.

Ak nehrozí nebezpečenstvo a zákon má riešiť morálnu stránku veci, domnievam sa, že platení donášači sú mravne na podobnej úrovni, nech by donášali komukožvek a kedykožvek. A to tento zákon nerieši.

Keď by mala byť potreba tohto zákona podopretá argumentom, že si to prajú občania, bolo by dobré si všimnúť, kam tento problém občania naozaj zaraďujú. Keď sa nemýlim, výskum verejnej mienky hovorí, že v zozname trápenia je problém lustrácie na 17, mieste. Čo keby začal náš parlament s trápeniami v prvej desiatke?

Ešte raz opakujem. Je mi smutno z bývalého honu na čarodejnice, ktorý sa skrýval pod pomenovaním "hžadanie vnútorného nepriateža". Bolo to zlé a ťažko odpustitežné. Ale v žiadnom prípade nemôžem prihliadať alebo spoluúčinkovať pri vytváraní nového obrazu nepriateža a vežmi by som si priala, aby ste nadobudli panie poslankyne a páni poslanci,aspoň niektorí, podobné odhodlanie. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslankyni Rothmayerové, dále je přihlášen poslanec Michálek. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté. Veden okolnostmi považuji za nutné vyjádřit se k návrhu zákona o lustracích. Je mimo všechnu pochybnost zbavit naši společnost bahna minulosti formou očisty v zájmu rodící se demokracie. Stojíme před velikým dilematem při řešení tohoto problému. Musíme rozhodnout, zda se budeme řídit zásadou v právním řádu obvyklou, to znamená sine ira et studio, nebo použijeme druhého principu fiat iusticia pereat mundus. Ať žije spravedlnost, i když by měl svět zahynout.

Jistě nám všem záleží na tom, aby tento proces proběhl důstojně a aby odpovídal našim kulturním tradicím. Jeho řešení nevidím jen v omezení výkonu funkcí jednotlivců, kteří mohou být různě označováni, úředně slušně, ve vězeňském slovníku jako fízlové, shazovači, konfidenti, denuncianti, donašeči, ale především v odhalení a potrestání těch příslušníků StB, kteří se podíleli na zločinech, pronásledování a terorizování odpůrců z politických, hospodářských, náboženských důvodů. Tyto zločiny musí být prohlášeny za nepromlčitelné. Není účinku bez příčin. Neodstraníme-li příčiny, nedosáhneme cíle, který tento vládní návrh sleduje.

Na druhé straně bych radikálům položil otázku. Kde jste byli tenkrát, kdy v této zemi řádil teror pod kontrolou sovětských poradců a řízený sovětskými velvyslanci, z nichž téměř všichni měli až excelentní styky se sovětskou bezpečností NKVD i NKGB a KGB. Stíhat agenty není tak riskantní a nebezpečné, jako stíhání původců. Posttotalitní jazyk mnohých je jazykem totalitním. Rozšířit lustrace rovněž na příslušníky Národní fronty, to znamená na politické strany, to by znamenalo rozšířit lustrace také i na ostatní společenské organizace, což považuji za nesmyslné, protože budeme destabilizovat celou společnost.

Koho bohové chtějí potrestat, toho raní slepotou. Nezapadej slunce nad hněvem vaším. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: To byl poslanec Michálek, dále je do rozpravy přihlášen poslanec Miroslav Roček a připraví se poslanec Erich Kříž.

Poslanec SN M. Roček: Pane předsedající, dámy a pánové, obrátil se na mne Svaz učitelů a školských pracovníků postižených z politických důvodů s námětem, aby výchovou a vzděláváním dětí a mládeže nebyly pověřovány osoby s pozitivním výsledkem lustrace.

Dovolte mi, prosím, krátkou citaci: "Svaz učitelů postižených z politických důvodů se od svého vzniku velmi důsledně zabývá problémem lustrací. Různým institucím jsme již předložili i několik konkrétních návrhů. V Mladé frontě jsme se dočetli o navrhovaných změnách v přípravě tohoto zákona, kterými se zabývá legislativní rada vlády ČSFR. Možná, že citace v novinách není přesná, ale dala by se vykládat tak, že návrh se vztahuje pouze na střední a vysoké školy, což by nebylo dostatečné.

Pokud jde o oblast školství, měli by být lustrováni všichni pracovníci. Podepsáni dr. Milan Frömer a Jaroslav Nosál."

Důvodů je celá řada. Kromě těch, které tu již byly uvedeny, i fakt, že zejména v této rozhodující době je třeba zajistit náležité formování mladé generace. Takovýto přístup napomůže i zvýšení prestiže učitelského stavu, přispěje ke klidu a stabilizaci ve výchovně vzdělávacím procesu.

Můj návrh se týká § 1 odst. 5, který by zněl: "Tento zákon se vztahuje na všechny pedagogické pracovníky základních, středních a vysokých škol, školní inspektory a ředitele školských úřadů." Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Prosím poslance Ericha Kříže, připraví se poslanec Ransdorf.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení hosté. Mnoho již zde bylo řečeno, ale přesto si dovolím ještě něco k tomu přidat.

Bylo zde již řečeno hodně o tom, že tento zákon nepostihuje "velké ryby", postihuje pouze "malé ryby". Do jisté míry je to pravda a k tomu právě směřují dva mé pozměňovací návrhy, které spolu souvisí. Musíme si uvědomit, že situace v ČSFR je velmi vážná, jestliže tady kolegyně Rothmayerová řekla, že problém lustrací cítí obyvatelstvo až někde v druhé desítce zájmů. Není to vina tohoto obyvatelstva, že nedokáže vycítit potřebnost tohoto zákona, je to víceméně i vina určitého zamlžování, znevažování důležitosti tohoto zákona, poněvadž tento zákon má jednoznačně, nebo by měl jednoznačně dopad do hospodářské sféry. Musíme si uvědomit, že řada průmyslových závodů, řada orgánů státní správy - a jak říkal kolega Roček - i školství, řada těchto orgánů je ovládána dodnes nomenklaturními kádry a bývalými estébáky a jejich spolupracovníky. Pociťuje to především tzv. obyčejný člověk.

Pocházím z okresu, kde je velice rozvinuta průmyslová výroba, kde je mnoho malých i velkých závodů. Lidé, kteří tam pracují, vyjadřují velkou nespokojenost s tím, že se tam málo děje, upozorňují na to, že se tam provádí tzv. rotace kádrů. Systém "škatulata, škatulata, hejbejte se", prosím vás, hýbe celou naší republikou. Jedno z opatření, které tomu může zabránit, je právě lustrační zákon.

Měli bychom si uvědomit, že KSČ byla řídící složkou v této společnosti a byla nerozlučně spjata se svým aparátem StB. Interakce mezi těmito dvěma složkami byla až dojemně provázána a dá se říci citová. Pro mě jsou KSČ a StB v tomto směru od okresní úrovně nahoru jedno a totéž. Řada pracovníků aparátů okresních výborů a jim na roveň postavených městských výborů čerpala informace ze studnice informací StB. Své informace samozřejmě naprosto neformálně StB dále předávala.

Týká se to funkcionářů placených i neplacených. Uvědomte si jednu věc: Lidé po listopadu vycítili veliké nebezpečí, ani ne tak ze strany městských sekretariátů a základních organizací KSČ v nějaké obci, ale ze strany okresních sekretariátů. Tam se sbíhaly všechny nitky, to byla základní složka represívního aparátu. Funkcionáři, kteří byli na okresních sekretariátech zaměstnáni nebo kteří vědomě spolupracovali v tomto aparátu, se dopouštěli zločinů proti lidskosti, proti obyvatelstvu. Vědomě znevolňovali ostatní obyvatelstvo, oblbovali nás, mladou generaci, vědomě házeli klacky pod nohy veškerým snahám se z toho oblbení vymanit. Proto si myslím, že ti, kteří požívali určitých výhod z toho, že měli informace, spolupodíleli se na tom, aby spousty obyvatelstva se staly důvěrníky a podávaly jim informace, by měli být také zařazeni do kategorie současně vyřazených občanů z politického života a ze správního života. Měli bychom dostát určité kritice, neměli bychom pomíjet to, že velké ryby unikají.

Bylo zde řečeno, že po válce v Německu udělali tu tzv. špinavou práci spojenci. Denacifikaci Německa udělali spojenci. Pro obnovující se demokratickou část Německa to znamenalo velkou výhodu. My jsme v daleko horší situaci, kdy musíme najít z vlastních zdrojů mnoho sil, abychom se s tím vypořádali sami. Musíme si pomoci sami. A já na vás apeluji: Pomožme si sami!

Chtěl bych upozornit ještě na jednu věc. V souvislosti s pučem v Sovětském svazu proběhla tiskem zprávička, že na Kladensku zvedali hlavy potentáti z minulých dob. Nebyli to jenom Kladenští, ale různí představitelé na místních úrovních. Tyto síly neustále čekají na každé zaváhání. To není strašení strašidlem příštího puče. Je to konstatování toho, že tito lidé nám budou na všech úrovních házet klacky pod nohy. Máme dost starostí s neschopnými lidmi, kteří jsou ve státní správě, nač se máme zabývat lidmi, kteří nám škodí úmyslně.

Dávám pozměňovací návrh v tomto znění. Je to v duchu pozměňovacích návrhů, které přednesl poslanec Toman, s nimiž se ztotožňuji. Týká se § 2 bodu d), kde místo počátečního výrazu "tajemníkem orgánu KSČ, KSS, od úrovně okresu" je potřeba uvést "funkcionářem orgánu KSČ, KSS atd".

V případě, že tento pozměňovací návrh neprojde, mám druhý pozměňovací návrh. Místo výrazu "tajemníkem orgánu KSČ, KSS od úrovně okresu výš" uvést "placeným funkcionářem KSČ a KSS".

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Křížovi, slovo má poslanec Ransdorf, připraví se poslanec Malina.

Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající, dámy a pánové, v Československu se hodně mluví o cestě do Evropy. Je sice pravda, že federace se nám mezitím nebezpečně mění na konfederaci, a jedinou konfederací na světě je africká Senegambie. Ale přece jenom jsme už do Evropy vykročili.

Ale přijde na to, do kterého evropského století se chceme dostat. Rok 1992 totiž není jen rokem Evropy, ale také výročím objevení Ameriky, které zahájilo - podle teologa Duchrowa - největší genocidu v dějinách, za aktivní účasti španělské a portugalské inkvizice, dobu obludné intolerance. Z projevu pana Tomana na mě dýchl právě duch inkvizice, a to i formulačně. (Smích v sále.)

Obránce inkvizice Marcelino Menendes Pelayo se vyslovil, že nesnášenlivost je "nutným znakem zdravého lidského rozumu". Návrhy, které tu přednesl pan Toman, stojí v jedné řadě se způsobem vidění tohoto španělského historika. A přece jsou jiné věci, ze kterých bychom si měli brát ze Španělska příklad. Především to, jak se mu podařilo cestou celonárodního konsensu zvládnout přechod k pluralitní demokracii a efektivní tržní ekonomice.

Návrhy pana Tomana pokládám i za nepraktické. Povedou k nárůstu byrokratismu a i vůdce ODS pan Václav Klaus ve svém "Poučení ze španělských reforem" s porozuměním cituje výrok bývalého španělského ministra financí Guillerma de la Dehesy: "Čím slabší je byrokracie, tím větší je naděje na úspěch."

Možná se ale autoři lustračního velkoprojektu shlížejí v Americe. Nic proti tomu. Je to země, jejíž velikost je spojena s tím, že dávala prostor všemožným experimentům a vylučovala teorii jediné možné cesty. Ale neměli bychom se inspirovat honem na čarodějnice z doby maccarthyismu, který sledoval vytvoření konformního společenského prostředí v USA. Joseph McCarthy rozjel vlnu vyhošťování, zřizování koncentračních táborů, čistek v armádě, v církvi, ve státní správě. 27. dubna 1953 byla přijata známá instrukce 10 450. Na černé listině se ocitlo 279 organizací. V lednu 1953 začalo snímání otisků prstů u státních zaměstnanců. Prověrkou loajality tehdy prošlo 10 miliónů Američanů a náklady na to činily 350 miliónů dolarů. A agent nebyl odhalen ani jeden! Vše vrcholilo obviněním bývalého prezidenta Trumana a pokusem McCarthyho v roce 1954 o odsouzení "dvaceti let zrady demokratů" na půdě Kongresu.

Kvůli těmto extrémistům byla ohrožena soudržnost NATO, mírová koexistence i zahraniční obchod. Šlo to tak daleko, že napadli článek 5 Listiny práv. Právem historik Potter nazval knihu o době maccarthyismu Dny hanby.

Marně Adlai Stevenson vyzýval: "Mluvme rozumně s americkým lidem." Bylo to stejně marné, jako když dnes někteří českoslovenští činitelé vyzývají k rozumnému dialogu. I pan prezident, bohužel zatím bezvýsledně, varuje před tak zvanou permanentní revolucí a jejími možnými následky.

Jak říká Friedrich Nietzsche: "Šílenství je u jednotlivců vzácností, avšak u skupin, národů a dob pravidlem." (Ojedinělý potlesk.)

Mluví se právem o nebezpečí totality. Ale americký prezident Truman o tom řekl slova, která platí i pro země bývalého sovětského bloku: "Sémě totality klíčí v bídě a nedostatku, množí se a roste v nedobré půdě bídy a sváru. Vyroste do plné šíře, když naděje lidu na lepší život je mrtva. Musíme udržet tuto naději při životě."

Ano - totalitě zabráníme nikoliv lustrační mánií, ale tím, že dokážeme řešit konkrétní problémy této země, dát lidem práci, zabránit rozpadu ekonomiky, rozkrádání národního bohatství, vytváření křiklavých sociálních rozdílů. Lidé šli na ulice v listopadu 1989 proto, že už měli dost planých řečí. I dnes dávají přednost řeči faktů před kouřovými clonami. Vědí, že lustrace mají odpoutat pozornost od potíží ekonomické reformy.

Doufám, že tento parlament odmítne zákon o zákazu výkonu povolání jako věc, která je mimo rámec československého právního řádu i mimo mezinárodní standardy lidských práv. V opačném případě by platil výrok Tita Livia, že "jako vždy zvítězila větší strana nad lepší". (Potlesk.)

Pro případ, že by se tak stalo, předkládám následující pozměňovací návrh:

§ 2 nový odst. 3: "Podmínkou pro výkon funkce uvedené v § 1 je to, že občan nemá záznam v rejstříku trestů (s výjimkou hlavy I trestního zákona)."

§ 4, nový odst. 3: "Občan je povinen před nástupem do veřejné funkce předložit prohlášení, že nebyl spolupracovníkem žádné zahraniční zpravodajské nebo výzvědné služby."

§ 4, nový odst. 4: "Občan je povinen před nástupem do veřejné funkce a po odchodu předložit majetkové přiznání."

Moje návrhy sledují jediný cíl: morální očistu veřejného života. V tomto parlamentu se hodně mluvilo o morálce. Dokažme, že to nebyla jen prázdná slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP