Přítomno: | 139 poslanců Sněmovny lidu (ze 149) |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice (ze 74) | |
72 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice (ze 75) |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Dienstbier st., Dlouhý, Jambor,
Klaus, Kňažko, Komárek, Korman, Kříž,
Mandler, Miller, Němcová, Ropek, Sahligerová,
Sedlák, Szöcs, Šepetka, Šidík, Veverka
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Jičínský, Samková, Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Ambros, Čalfa, Dubček, Gémesi,
Kováč M., Mečiar, Molnár J., Moric,
Polanský, Posluch, Seman, Slota
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, zahajuji další
den l7. společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů Federálního
shromáždění. Budeme pokračovat
v projednávání bodu zákona, který
jste zahájili včera. Jde o vládní
návrh zákona, kterým se stanoví některé
další podmínky pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, ČR a SR (tisk 841), návrh usnesení
Sněmovny lidu (tisk 866) a usnesení Sněmovny
národů (tisk 877).
Budeme pokračovat v rozpravě. Než dám
slovo dalšímu přihlášenému
do rozpravy, prosím pana zpravodaje Konečného,
aby sdělil to, co sdělit chce.
Společný zpravodaj výborů SL J. Konečný:
Já zde nevidím pana poslance Uhla, ale chtěl
jsem říci, že on podal včera 7 pozměňovacích
návrhů a 4 legislativně technické
předložil jenom písemně. Tak jsem ho
chtěl požádat, aby tyto 4 legislativně
technické návrhy předložil ve sněmovně
také ústně.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Je zde pan poslanec přítomen? Není, takže
ho budeme muset upozornit. Je zde ještě poslední
přihláška do rozpravy s č. 40, včera
promluvilo 9 poslanců, čili jde dnes asi o 30 přihlášených
řečníků do rozpravy. Já bych
vás prosil, aby bylo vedení rozpravy pokud možno
zacíleno na jednotlivé body a myšlenky, kterými
chceme do rozpravy přispět. Nepokoušejme se
využívat desetiminutovou lhůtu pro každého
vystupujícího, jinak nezvládneme program,
který jsme si určili. První přihlášený
do rozpravy je poslanec Libor Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl jsem především
vyjádřit uspokojení nad tím, že
jste mi včera večer po 18. hodině nedovolili
vystoupit - tak jak to bylo v souladu s hlasováním
tohoto shromáždění, protože moje
tři poznámky a jeden doplňující
návrh byly adresovány členům vlády
a v té době nikdo z nich již neseděl
na svých místech, protože motivace recepce
u pana Pankina byla asi větší než lustrační
zákon. Jsem však nyní na rozpacích,
protože nevím, komu to mám adresovat teď,
když tady nesedí ani navrhovatel zákona pan
ministr Langoš, ani nikdo z členů vlády.
(Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já myslím, že to nemění nic na
situaci, můžete pokračovat.)
Já vám děkuji pane předsedající,
doufám, že se to vláda nějakým
způsobem dozví a na moje otázky odpoví.
V první řadě bych se chtěl připojit
k poznámce pana poslance Uhla, který zde vyslovil
požadavek, aby byla objasněna jednoznačně
záležitost souladu tohoto zákona s Úmluvou
Mezinárodního úřadu práce č.
111, zejména proto, že jsem překvapen tím,
že pan ministr Langoš zde jednoznačně
řekl, že je v souladu, zatímco na moji konkrétní
otázku stejného znění v branně
bezpečnostním výboru odpověděl,
že vláda tuto otázku projednala, že si
je vědoma, že je v rozporu, ale že považuje
tento zákon za tak důležitý, že
na to nevzala ohled. Pro mě jako pro poslance je toto velmi
důležité, protože bych rád věděl,
jestli vláda bere v úvahu zásadu, že
mezinárodní úmluvy, které se staly
součástí našeho právního
řádu, jsou vlastně nadřazeny vlastnímu
zákonodárství, resp. mají vyšší
právní sílu než naše vlastní
zákony.
Druhá moje poznámka se týká rovněž
vlády. Dne 14. 2. 1991 schválila vláda Úmluvu
o ochraně lidských práv a svobod pod č.j.
80 473/9l. Chtěl jsem se zeptat vlády, proč
za 8 měsíců od února nebyla tato úmluva
předložena tomuto parlamentu ke schválení
a k ratifikaci, když tato úmluva dává
vlastně možnost občanům České
a Slovenské Federativní Republiky se obracet na
mezinárodní instituce, na Mezinárodní
soudní dvůr v Haagu v případech stížností
na porušování lidských práv.
Při faktické neexistenci ústavního
soudu, což je nejvyšší instance pro ochranu
lidských práv v republice, je neexistence možnosti
obracet se na mezinárodní instituce podivná.
Jsou pouze dvě možnosti. Buď to vláda
tomuto parlamentu od února nepředložila - a
mně by zajímalo, proč není zájem,
aby se to projednalo před přijetím lustračního
zákona, když ratifikace nemá zpětný
účinek - anebo to tady v předsednictvu Federálního
shromáždění je, a nebyl zájem
v předsednictvu FS tuto úmluvu za 8 měsíců
ke schválení předložit.
Třetí poznámka se týká také
vlády. Já jsem přivítal návrh
mého kolegy, který zde před projednáváním
tohoto bodu požadoval, aby zde byla přítomna
celá vláda, protože se domnívám,
že charakter tohoto zákona je takový, že
svými dopady dopadá do všech resortů,
a domnívám se, že pan ministr Langoš jako
federální ministr vnitra nemá možnost
seriózně odpovědět na všechny
doplňující návrhy, tak jak tady padnou,
z hlediska dopadu na jednotlivé resorty.
Zejména lituji, že není přítomen
pan ministr obrany Dobrovský. Promiňte mi, že
budu mluvit o tomto resortu, je to jediný resort, o kterém
mám hlubší znalosti. Chtěl bych upozornit,
že dopad vládního návrhu zákona
do oblasti resortu federálního ministerstva obrany
ve výčtu funkcí má dopad přibližně
asi na 3000 funkcí, jak jsem si to soukromě sečetl.
Budou-li přijaty některé pozměňovací
návrhy, jak už zde padly, a další mohou
zaznít, chtěl bych upozornit, že např.
při rozšíření okruhu funkcí
na velitele útvarů, což pro vaši informaci
jsou i velitelé samostatných praporů a samostatných
oddílů, se už tento okruh rozšiřuje
o dalších 100 % a bude zasahovat do více než
6000 funkcí.
Bude-li uplatněn a schválen některý
z dalších návrhů, např. jeden
z 29 návrhů pana poslance Tomana, aby se to např.
týkalo od funkce vyššího důstojníka
- což je opět pro vaši informaci od hodnosti
majora - bude to již několik desítek tisíc
funkcí.
Byl bych rád, kdybychom vždy znali též
dopady pozměňujících návrhů,
protože to, co zde pan kolega Sokol nazval bojovým
nadšením, mne také znepokojuje, protože
je pěkné bojové nadšení, ale
měli bychom znát též svoji odpovědnost,
když o takovém návrhu budeme hlasovat, jaký
to bude mít dopad do jednotlivých resortů.
Je to prosím ve vašich rukou.
Na závěr mi dovolte, abych podal jediný doplňující
návrh. Navrhuji rozšířit paragraf 2
o nové písmeno - neuvádím záměrně
které, protože nevím, jak projdou jednotlivé
pozměňující návrhy - tohoto
znění: Doplnit okruh povinných osob o předsedu
celozávodního výboru Komunistické
strany Československa na Úřadu předsednictva
vlády. Velmi krátce svůj návrh zdůvodním.
Dopad tohoto zákona na základě desítek
pozměňujících návrhů,
které padly ve výborech, je tak široký,
že se domnívám, že tvrdost tohoto zákona
dopadne i na lidi, kteří si to vůbec nezaslouží,
respektive nezaslouží si to tak jako ten, kterého
mám na mysli, aby do tohoto bodu mnou navrhovaného
zapadl. Mám na mysli člověka, který
- jestli se nemýlím - od svých 29 let pracoval
na legislativním odboru Předsednictva vlády,
později byl ministrem, členem vlády a předsedou
celozávodního výboru Komunistické
strany Československa na Předsednictvu vlády.
Aby bylo všem v tomto sále jasné, o koho se
jedná, mám na mysli současného premiéra
České a Slovenské Federativní Republiky
Mariána Čalfu. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Kostyovi. S technickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne
zhromaždenie, čísla, ktoré povedal pán
kolega Kostya, samozrejme, je to 10 000 žudí. Ale
predpokladám, že medzi tými desiatimi tisíckami
žudí nie je desať tisíc eštebákov.
Tie čísla sú relatívne. To je jedna
stránka.
Druhá vec je, že predpokladám, že naša
armáda nie je presýtená eštebákmi
a komunistami, ktorí mali funkcie, ktoré predpokladá
zákon. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já se k vám v tomto doufání připojuji.
Dále je přihlášen pan poslanec Zoltán
Boros, připraví se kolega Bratinka.
Poslanec SN Z. Boros: Pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, budem stručný.
Dovožte mi, v súvislosti s celkovou filozofiou a praktickým
poslaním Lustračného zákona, citovať
z románu Štefana Heina - Križiaci."Nadišiel
čas, keď sa každý človek konečne
musí zodpovedať za to, čo vykonal. Skrývať
sa za nadriadenými nemá zmysel, veď tí
sa pravdepodobne tiež schovajú za chrbát svojich
vlastných nadriadených, kým nevyjde na povrch,
že nie je viac vinných, než jeden jediný
človek, nuž tomu strežme gužku do hlavy
a tým sme zaplatili za všetky vojnové utrpenia.
Takto to nepôjde. Smetisko naspodku tiež smrdí
ďalej, keď z vrchu jednu kôpku odoberieme. Každý
musí niesť zodpovednosť za to, čo vykonal
on sám. Každého jedného človeka
z vás".
Som presvedčený, že i keď uvedené
vety zazneli z úst poručíka víťazných
mocností v dobe II. svetovej vojny na adresu nejakého
esesmana, sú i dnes naprosto aktuálne a pravdivé.
Znamenajú, že je potrebné sa zasadzovať
za uskutočnenie systematických, dôsledných,
zákonom presne vymedzených lustrácií,
lustrácie také, ktoré zasiahnu spravodlivo,
bez úmyslu pomsty, celú hierarchiu osôb, ktoré
sa previnili voči svojim druhom, voči svojim spoluobčanom,
a nahrávali totalitným vládcom. Je to jedno,
či z tzv. núdze alebo vedomo. Sleduje to výlučne
ochranu demokracie tejto našej vežmi ťažko
rodiacej, krehkej a zranitežnej demokracie, a zároveň
ochranu každého jeho člena.
Záverom chcem dodať toto. Poslanecký klub Maďarského
kresťansko-demokratického hnutia a koexistencia návrh
zákona bude podporovať v tomto duchu a nie v znení
predloženom vládou.
Ešte k pánu kolegovi Tomanovi by som chcel dodať,
že pri jeho výpočte politických hnutí
a strán, ktoré podporujú jeho pozmeňujúce
návrhy, asi nedopatrením neuviedol celé znenie
nášho poslaneckého klubu, tzn. MKDH a spolužitie.
Vyhlasujem, že ním predložené pozmeňujúce
návrhy v plnom rozsahu podporujeme. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Borosovi. Žádám
nyní poslance Bratinku, aby se ujal slova, a připraví
se poslankyně Mária Adrianová.
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nad tímto zákonem
probíhají velmi ostré spory. Domnívám
se, že jsou způsobeny tím, že se nad tímto
zákonem střetávají dvě pojetí
demokracie a dvě pojetí minulosti a jejího
vztahu k dnešku.
Dovolím si vyjít z toho pojetí demokracie,
které vychází ze základních
hodnot lidskosti a pro které je demokracie něčím
nekonečně víc než jen technikou rozhodování
či jakýmisi procedurami. Demokratická forma
vlády se liší od všech ostatních
tím, že veškeré pravomoci státu
jsou odvozeny od občanů, to znamená, že
od nich jsou odvozeny i pravomoci posledního úředníka.
Obrazně řečeno: vladařské žezlo
každého úředníka je tomuto úředníkovi
propůjčeno z milosti kolektivního majestátu
občanů. Funkce v demokratickém státě
tudíž nejsou prací jako každá jiná.
Není to žádná živnost. Toto je
důvod, proč na takové žezlo nemůže
být automatický a nijak neomezený lidskoprávní
nárok. To jest, neplatí: Jsem občan, tudíž
mám nárok na to, abych dané žezlo obdržel.
Demokratická obec má právo rozhodnout, že
je dotyčný nedostane.
Je samozřejmě žádoucí a pro upevnění
demokracie přímo nutné, aby důvody
pro odmítnutí netkvěly v nějakém
plytkém rozmaru občanů, nýbrž
v důvodech, které spočívají
v možných důsledcích působení
dotyčného občana v dané funkci, přičemž
tyto důsledky je nutno poměřovat základními
principy demokracie a lidských práv. Existují
dva zásadní důvody pro přijetí
navrhovaného zákona, ovšem ve znění
pozměňovacích návrhů poslance
Tomana.
První tkví v tom, že demokratický charakter
vlády nemění nic na tom, že se jedná
o vládu, tj. nařizování určitých
věcí a případné vymáhání
poslušnosti pomocí represívních prostředků.
Občané demokratického státu nejsou
o nic méně povinni se těmito nařízeními
řídit než občané států
nedemokratických. Pokud tedy občané svěří
někomu určité pravomoci, pak se tím
vydávají dotyčnému do jisté
míry napospas. Jsem pevně přesvědčen,
že většina občanů tohoto státu
prostě nechce, aby jim - byť třeba v omezené
míře - vládli bývalí mocipáni
nevolnického státu a jejich pohůnkové.
Vedle tohoto bezpečnostního důvodu, který
je přechodný, existuje důvod druhý,
který je podle mého názoru mnohem silnější
a týká se základních hodnot, na kterých
by měla být naše svobodná republika
postavena. Cílem demokratického státu je
totiž nejen ochrana bezpečnosti lidských práv,
ale též ochrana jejich vážnosti, jejich
majestátu. Vykonávání pravomocí
takto pojatého státu s sebou nese velikou čest,
která vyplývá z podílu na uvedeném
poslání. Toto pojetí státu, které
jediné zajistí trvalou svobodu, však utrpí
těžkou ránu, pokud dovolíme, aby na
těchto místech zůstali lidé, kteří
aktivně udržovali moc, která byla ztělesněným
popřením lidskosti.
Je zapotřebí znovu a znovu zdůrazňovat,
že zde nejde o nějaké stanovení trestněprávní
či nějak jinak pojaté viny dotyčných,
nýbrž o zásadní vyjádření
nedůvěry v ně a mravního pohoršení.
Je samozřejmě pro nás nemožné,
abychom schvalovali zde každého úředníka,
i když bychom na to podle demokratické teorie měli
právo. Proto toto schvalování nebo neschvalování
řešíme formou tohoto zákona. Toto vyjádření
mravního pohoršení je nanejvýš
nutné.
Dám vám příklad jednoho takového
pohoršení. V této zemi existovaly snad desetitisíce
aparátníků, kterým byla dána
moc rozhodovat o tom, zda někomu bude či nebude
povolen výjezd z republiky. Pouhou neochotou vůbec
příslušnou žádost podepsat mohli
komukoli zabránit v cestě. Tito aparátníci
tak měli nad občany stejnou moc, jako feudální
pán nad nevolníkem. Nemůže a nesmí
nás zajímat, jestli dotyčný bývalý
pán byl milostivější než druzí
páni. Skutečnost, že byl jen v jediném
případě ochoten tuto "pravomoc"
vykonávat, ho v mých očích staví
do jiného morálního vesmíru, než
jaký je vytvářen lidskými právy.
Je lhostejné, zda tento aparátník bude kdy
postaven před soud za tyto věci. Nevadí mi,
bude-li ředitelem velké soukromé firmy, ale
je pro mne zcela nepřijatelné, aby takový
člověk na nějakém místě
vládl pravomocemi tohoto státu a požíval
tomu přiměřené cti. Jelikož jsem
přesvědčen, že většina občanů
naší republiky považuje nevolnictví za
něco zavrženíhodného, nemám nejmenších
pochyb, že se zákon setká s jejich souhlasem.
Nemějme žádnou obavu, že bychom tento
zákon neobhájili před příslušnými
mezinárodními institucemi v rámci Rady Evropy.
Obhájíme jej vzhledem k tomu, že máme
specifické podmínky způsobené 41 lety
vlády zvůle a pohrdání lidskými
právy, která v této zemi vytvořila
zvláštní třídu lidí pro
demokracii nebezpečných. Nikdo nás nesmí
a nebude nutit, abychom získaná lidská práva
vydávali znovu všanc. Demokracie nemůže
a nesmí být cestou ke zničení demokracie.
Ostatně západní Německo velmi dobře
obhájilo své zákony o zákazu povolání,
které vylučovaly komunisty a jiné extrémisty
z práce ve státním aparátu. Navíc
Turecko zůstalo členem Rady Evropy, i když
byl v něm proveden vojenský převrat v zájmu
záchrany země před komunisty a jinými
extrémisty.
A nyní k § 18 a především k §
19 odst. 2. Tento odstavec znamená, že za publikování
pravdy budou lidé odsuzováni až na tři
léta do vězení. Je pro mne velmi těžké
v tomto okamžiku mluvit klidně. Celý svůj
život jsem prožil pod diktaturou komunistů a
viděl jsem či slyšel o tolika bezprávích,
že bych zde musel být do příštího
rána, abych vám je všechny vylíčil.
Ano, komunisté zavírali za pravdu, ale vždy
si dali práci s předstíráním,
že zavírají za lež či nepravdu
nebo polopravdu. Šli s tím předstíráním
do takového groteskna, že v komentáři
k trestnímu zákonu vydaném v roce 1980 se
lze dočíst o možnosti trestně stíhat
šíření nepravdivých informací
o budoucnosti. Nepamatuji si však jediný rozsudek,
kdy by někdo byl otevřeně odsouzen za šíření
pravdivých informací.
Pravda byla samozřejmě ponižována celá
tisíciletí. Pokud někdo o nějakém
mocném člověku, popřípadě
o jeho úřednících řekl nějakou
věc, která je postavila do nepříznivého
světla, pak se často musel rozloučit se svobodou,
ne-li se životem, a to za velmi nepříjemných
okolností, bez ohledu na to, zda se jeho výroky
zakládaly na pravdě nebo ne.
První průlom do této chmurné tradice
lidstva však nastal již v roce 1735, kdy při
procesu s vydavatelem New York Journalu Peterem Zengerem, obžalovaným
za publikování materiálů nepříznivých
pro britského místodržícího,
porota Zengera osvobodila, neboť shledala materiály
pravdivými. Z hlediska postavení pravdy by nás
tedy § 19 odst. 2 vrhl ve srovnání se Spojenými
státy o čtvrt tisíciletí nazpět.
A ve srovnání s evropskými demokraciemi nejméně
o sto let. Šíření pravdivých
informací je v demokratických státech omezeno
pouze ve dvou sférách - ve sféře soukromí
občana, do kterého nikomu nic není, a pak
ve sféře bezpečnosti státu. Alespoň
v některých státech, nicméně
nikoliv ve všech, je zakázáno publikovat mobilizační
plány armády či organizační
struktury tajných služeb a obdobné informace.
Do těchto sfér však lustrační
nálezy nespadají.
Jako každý úder proti statutu pravdy bude mít
i tento obrovské důsledky pro demokracii u nás.
Svoboda slova je samozřejmě nejen nutnou součástí
demokracie, ale též jejím hlavním pilířem,
a to především jako svoboda shromažďovat
a publikovat informace o lidech veřejného zájmu,
tj. o lidech, kteří mají pravomoc nebo nějaké
vlivné postavení. Všichni občané
musejí mít právo vědět o těchto
lidech, kteří v součtu rozhodují o
osudech této země, všechno, co je důležité
k posouzení, zda mají či nemají zůstat
ve svých funkcích, či zda si zaslouží
či nezaslouží důvěry a sluchu.
Jen za těchto podmínek se dá mluvit o tom,
že občané mají aparát státu
a další vlivné činitele pod kontrolou,
tj. jen za těchto podmínek se dá mluvit o
tom, že stát je demokratický, jak to o našem
tvrdí článek 2 Listiny základních
práv a svobod.
Jelikož je v této zemi dost lidí oddaných
demokracii, lze si být naprosto jist, že bude-li §
19 odst. 2 schválen, budou brzy na Ruzyni opět političtí
vězni.
Dovolím si ještě podat pozměňující
návrh - jsou to tři věty; pokud mám
vyčerpaný čas, prosím o dovolení
- návrh preambule k zákonu: Vycházejíce
z usnení Federálního shromáždění
č. 142 ze dne 23. května 1991 konstatujeme, že
režim systematického útlaku uvedeným
usnesením odsouzený byl udržován především
aparátem KSČ, Státní bezpečností,
spolupracovníky Státní bezpečnosti
a Lidovými milicemi. Považujeme proto za nutné
v zájmu bezpečnosti demokratického řádu
a posílení úcty k lidské důstojnosti
přijmout následující zákon.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Bratinkovi. Bude hovořit poslankyně
Mária Adrianová, připraví se poslanec
Peter Kulan.
Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, k pozmeňujúcemu návrhu
poslanca Tomana, k tlači 841 mám jeden doplňujúci
návrh.
V § 3 zriadiť nový ods. 3 tohto znenia:"
V odôvodnených prípadoch môže vedúci
odpustiť podmienky uvedené v § 2 ods. d) osobám,
ktoré dokázali hlavne v rokoch 1968 - 1970 vysokú
úroveň angažovanosti a boli zastáncami
demokratických pomerov v našom štáte."
Som presvedčená, že tí, čo trpeli
v rokoch 1968 až 1969 a po celých 20 rokov boli prenasledovaní
tak, ako to povedal pán poslanec Fišera, nemôžeme
dopustiť, aby boli nejak poznamenaní. Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Prosím poslance Kulana, připraví
se poslanec Hubálek. Zdá se, že poslanec Kulan
není přítomen. Prosím poslance Hubálka.