Středa 2. října 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pán poslanec Uhl, teraz vystúpi poslanec Zdeněk Jičínský, prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia, po ňom sa pripravia poslanci Huml. Kvasnička, Doležal a Dostál.

První místopředseda FS poslanec Z. Jičínský: Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, nebudu podávat pozměňovací návrhy, protože už jich bylo podáno velmi mnoho, ale přece jen bych chtěl říci pár slov k problematice, o které dnes jednáme, protože se mi zdá, že jde o velmi důležitou věc.

V této souvislosti bych chtěl říci, že náš parlament i ostatní nejvyšší zákonodárné sbory jsou nejen měřítkem demokracie u nás, ale svým způsobem i garantem demokracie. V tomto ohledu demokracie u nás nespočívá na popularitě těch či oněch osobností, jakkoli je velká, ale spočívá přece jen na tom parlamentu, přestože se netěší u veřejnosti zrovna nejlepší pověsti. Říkám to proto, abychom si byli vědomi odpovědnosti při projednávání vážných věcí, abychom skutečně hodnotili určité otázky z hlediska širších souvislostí i mezinárodně právních a historických. Hovořil o tom už kolega Fišera a Sokol, nebudu jejich argumenty opakovat, i když nemohu vyloučit, že v některých souvislostech budu hovořit o podobných věcech.,

Proces očisty státního aparátu a společnosti je velmi složitý a rozporný, není na něj žádné jednoduché opatření, nedá se řešit jedním způsobem, a zřejmě si bude vyžadovat delší čas. Potvrzuje to zkušenost všech zemí, které se zbavily komunistického režimu. Kolega Fišera už hovořil o oné Scylle a Charybdě, mezi kterými se v této souvislosti pohybujeme. Ani já si nemyslím, že tak významné změny, jaké se realizují po l7. listopadu, se mohly obejít bez jakýchkoli mimořádných opatření. Byl jsem sám u toho, když se formuloval ústavní zákon na rekonstrukci nejen tohoto parlamentu, ale všech nejvyšších zákonodárných sborů i všech zastupitelských sborů, byl jsem loni v létě i u zrodu onoho zákonného opatření, které rozšířilo okruh funkcí obsazovaných jmenováním tak, aby se umožnily pružnější, širší personální změny. Bohužel ten cíl, který zákonné opatření sledovalo, se do jisté míry nesplnil.

Měli bychom se zamyslet nad tím, proč tomu tak je. Navazuji na to, o čem hovořil kolega Sokol. Nespoléhejme se jen na to, že tím, že uděláme radikální zákon, se změní skutečnost. Opakovali bychom v tomto ohledu praktiky starého režimu. Ta skutečnost se tolik nezmění, nejen z těch důvodů, že mnozí lidé, kteří jsou těmi nejhoršími, nebudou tímto zákonem postiženi, ale i proto, že problém realizace těch dalekosáhlých společenských změn je skutečně celospolečenský problém, nejen změna právního předpisu.

Zároveň bych chtěl připomenout naše usnesení, a tím svým způsobem dávám odpověď kolegovi Kováčovi - ale on tady v této chvíli není, nicméně považuji za potřebné se o tom zmínit. Je to naše usnesení z l0. l. l99l, nebudu je číst celé, budu číst jen poslední pátý bod:

"FS ukládá ústavně právním výborům zajistit vypracování návrhu zákona, který vymezí okruh míst a funkcí, které nesmějí být obsazeny bývalými spolupracovníky StB."

Podívejme se teď na to, jak daleko jsme rozšířili okruh těch, kteří mají být tímto zákonem zachyceni. Je v tom jen hlubší míra našeho poznání nebo je to něco jiného? Měli bychom nad tím vážně přemýšlet.

Petr Uhl už tady hovořil o tom, že jsou jisté pochybnosti o slučitelnosti tohoto zákona s úmluvou Mezinárodní organizace práce č. 111 o zákazu diskriminace v zaměstnání a povolání. Já si nemyslím, že jsou jisté pochybnosti, myslím, že tady jde o zjevný rozpor.

Chtěl bych říci, že když jsem v r. 1977 a potom po podpisu Charty napsal celou řadu rozborů, které dokazovaly neslučitelnost tehdejší praxe československých orgánů a soudů, pokud jde o vztah k úmluvě č. 111/1108, a že nepochybně to přispívalo i k tomu, že na základě těchto adres, rezolucí, rozborů, které tam Charta poslala, bylo Československo pravidelně na pořadu jednání Mezinárodní organizace práce z toho hlediska, zda dodržuje, nebo nedodržuje tyto úmluvy, a bylo také několik let na "černé listině". Obávám se, abychom se na tuto černou listinu opět nedostali.

Zároveň bych chtěl říci - a to připomínám, co už jsem zde řekl v odpovědi - že my jsme v Chartě lidských práv uznali prioritu mezinárodních paktů a úmluv týkajících se lidských práv před vnitrostátním právem. Neměli bychom tedy k našim závazkům tohoto druhu přistupovat tak lehkovážně, jak to z některých diskusních vystoupení plyne. Samozřejmě, že my řešíme své vnitřní problémy, ale řešíme je jako stát, který se chce stát státem právním, demokratickým, který se chce stát důstojným partnerem evropského společenství, k němuž se hlásíme, do jehož řad chceme vstoupit.

Měli bychom více dbát na to, jak jsme mezinárodně politicky vnímáni, a zdá se mi, že toto hledisko nám velmi často uniká. Jestliže se někteří kolegové snad radují, že i v řadách těch, kteří by podle tohoto zákona měli být postiženi, je i předseda tohoto Federálního shromáždění, pak chci říci, že bychom se na mezinárodní scéně velmi zesměšnili. Uvažujte nad tím.

Ještě bych chtěl říci jednu věc k tomu, co říkal kolega Sokol. Kolega Sokol hovořil o tom, že příslušníci mladších generací, kteří nemají historickou zkušenost jako ti, kteří jsou starší, nemohou mít ani onu historickou paměť, a já bych tady chtěl připomenout několik obecných poznámek, ale včetně osobních zkušeností.

Komunistické režimy po tom, když se etablovaly, začaly být rozkládány zevnitř. Neměli bychom na tuto podstatnou skutečnost zapomínat. To, co se stalo v Sovětském svazu díky činnosti Gorbačova, Jakovleva a Ševarnadzeho a dalších, t.j., myslím, jev dalekosáhlého významu a osobně doufám, že nebude v SSSR nebo v těch státech, které budou existovat po tom, co zůstane z původního Sovětského svazu, přijat zákon, který tyto lidi bude vyřazovat z určité politické činnosti.

V šedesátých letech v Československu probíhalo velmi silné reformní hnutí i uvnitř komunistické strany. Pracoval jsem v roce l963 v jedné z rehabilitačních komisí, která se zabývala rozborem politických procesů ze začátku padesátých let. Na základě práce této komise byly potom vydány takové knihy jako Kaplanova Zpráva o organizovaném násilí, z práce těchto komisí vzešla, možná, že někteří starší si to pamatují, Zpráva Pillerovy komise pro XIV. sjezd, která se zabývala analýzou příčin a důsledků stalinismu v Československu včetně rozborů těch zločinů, které všichni známe.

Chci to říci jenom proto, že z těchto reformních snah plynulo Pražské jaro, tyto snahy byly jedním ze zdrojů Pražského jara a nemyslím si, že to je něco, za co bychom se měli stydět.

(Hlas z pléna: Pane předsedající, uplynulo 10 minut.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán podpredseda, skonzumovali ste pridelený čas.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Dovolíte mně ještě minutu? (Hlas z pléna: Mám technickou poznámku.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, technická poznámka môže nasledovať len po skončení vystúpenia.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Připomínám, že i ten proud těch lidí, kteří prosazovali uvnitř

KSČ Pražské jaro, Pražské jaro propagovala a podporovala samozřejmě i značná část společnosti, že i ten proud reformních sil uvnitř KSČ je jedním ze zdrojů toho, co vedlo k l7. listopadu l989.

A nakonec mi dovolte ještě několik poznámek právních. Neměli bychom tak snadno přehlížet určité právní principy, jako je nepřípustnost retroaktivity, neměli bychom tak lehce se přenášet přes to, že v trestním právu po dvaceti letech jsou i nejtěžší činy promlčeny a my tady v pracovně právním předpisu tento princip vůbec nepovažujeme za vhodné uplatnit, takže uvažujte o tom, zda pozměňující návrhy kolegy Fišery nejsou odůvodněné.

A nakonec mi dovolte, kolega Benda tu není, ale rád bych to řekl i na adresu některých poslanců z křesťanských stran. Vyšlo velmi zajímavé a podle mého soudu hluboké vyznání pražského arcibiskupa Vlka, který hovoří o tom, že základní problém je v uznání viny a v odpuštění, ne pouze v odpuštění, ale také v uznání viny. Neměli bychom si napřed každý přiznat svou část spoluviny na minulosti? A dodávám na závěr jeho slova, "nemám strach z lustrací, ale myslím, že pouhé lustrace nepomohou. Mám strach spíš z neuskutečněné reformy nitra, z neočištěné viny, a to se nám může vymstít více, než dnes špatně udělaná ekonomická reforma". Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz vystúpi pán poslanec O. Huml, pripraví sa pán poslanec Kvasnička. Ešte tam bola faktická poznámka pána poslanca Hubálka.

Poslanec SL B. Hubálek: Já bych navázal na poslední slova pana místopředsedy, že nemáme hledět jenom na minulé viny, ale máme hledět i na současnost. Nehledět jenom do minula.

Při včerejším vystoupení po minutě věcného hovoru jsem byl panem místopředsedou napomínán, abych mluvil k věci a tu je právě ten můj odkaz na současnost. Bylo lidem křivděno v minulosti a křivdí se dále. Jsme toho svědky tady kolikrát při jednání a já bych chtěl na to upozornit, že dbám pokynů místopředsedy a svůj projev, přestože jsem mohl protestovat, jsem zkrátil a nežádal jsem prodloužení. Ale tu je to příklad v pokračování křivd a záměrů, dvojí metr proti určitým skupinám politicky zaměřeným ohledně dodržování časových limitů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosil by som pána poslanca Humla.

Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, projednáváme dnes návrh zákona, který já osobně považuji za nejdůležitější právní normu, která byla tomuto parlamentu a v tomto volebním období předložena. Jeho schválení by pro veřejnost mohlo být prvním důkazem toho, že hesla o debolševizaci společnosti a její očištění od všech prominentů komunistického režimu, která nejprve vzbuzovala nadšení na zaplněných listopadových náměstích a posléze - zabudována do volebních programů - výrazným způsobem ovlivnila výsledky voleb, byla míněna vážně. Sebelépe vypracované ekonomické zákony nemohou totiž vyvolat žádoucí efekt v prostředí, které je ovládáno komunistickými funkcionáři, nomenklaturními kádry, estébáky a jejich tajnými spolupracovníky. To totiž nejsou jen "přátelé starých pořádků", jak je příliš eufemisticky označuje pan prezident, to jsou jejich zavilí a fanatičtí vyznavači, a zároveň nenávistní nepřátelé pořádků nových. Navíc, nejenže nebyla rozbita, ale ani vážněji narušena neprůhledná síť jejich vzájemných vazeb, kontaktů a součinností, takže dnes máme co do činění se skutečnou mafií, která jako zhoubný parazit prorůstá celou společností.

Sametové představy o tom, že tito lidé dobrovolně odvrhnou svá výnosná postavení a svou nezřízenou touhu po moci a začnou nadšeně spolupracovat na vytváření demokratického systému, byly od začátku asi tak reálné, jako že je možno orat s tygrem, zapřaženým do pluhu. Ten možná bude chvíli předstírat, že je poddajným volem, ale při nejbližší příležitosti nám skočí po krku.

Pro všechny tyto skutečnosti byl záměr vypracovat tento zákon přijat veřejností s hlubokým uspokojením. Sice pozdě, ale přece jen by elementární spravedlnosti mohlo být učiněno zadost. Mohlo, ale také možná nebude. Vládní návrh je zkratkovitě nazýván "lustrační zákon". V podobě, v jaké nám ho vláda předložila, je to především zákon frustrační, alespoň tedy pro mne. Jsem totiž nejen zklamán tím, že celý vládní návrh je zpracován podle hesla, "aby se vlk nažral a koza zůstala celá", ale především šokován skutečností, že mnohá ustanovení mají smysl zcela opačný, než jaký je přikládán celému zákonu. Jako biolog si troufám tvrdit, že ani vymírající a ohrožený druh panda velká není ve své domovině zákonem chráněn tak, jako podle vládního návrhu zákona v Československu estébáci. (Potlesk.)

Bylo by ztrátou času, abych tady jednotlivé důvody tohoto tvrzení vyjmenovával. Asi všichni víme, o která ustanovení v předloženém návrhu zákona jde. Dovolil bych si jen opakovaně připomenout, že osoby podle § 2 tohoto zákona neodsuzujeme ani na šibenici, ani do Gulagu, ani do vězení, celým smyslem tohoto zákona je jenom dosáhnout toho, aby tyto osoby po dobu pouhých pěti let nemohly zasahovat do běhu důležitých událostí v tomto státě.

Takže na závěr bych si dovolil předložit dva pozměňovací návrhy, které se týkají komplexu pozměňovacích návrhů, které tady předložil pan poslanec Toman. S tímto komplexem se plně ztotožňuji, ale mám k němu tyto dvě drobné úpravy. Text v § 2 v odst. l písm. c) navrhuji nahradit tímto textem: "Člen KSČ nebo KSS, pokud kdykoliv v průběhu svého členství v této straně přijal jakoukoliv placenou funkci v aparátu této strany nebo jako člen této strany zastával takové pracovní místo, o jehož obsazování rozhodoval aparát komunistické strany na úrovni okresu a výše (tzv. nomenklaturní funkce)."

Druhý pozměňovací návrh se týká § 4 odst. 1 a zněl by takto - odst. 1 by zněl takto: " Prokazování skutečností uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) a b) bude provedeno zveřejněním evidence federálního ministerstva vnitra."

Pokud bude tento návrh přijat, pak žádám, aby byly provedeny potřebné úpravy v dalších paragrafech, protože se to promítne do všech ustanovení, která se týkají příslušných komisí. Podotýkám, že písm. a) a b) vycházejí z komplexu návrhů, které předložil pan poslanec Toman, netýkají se písm. c), tj. kategorie vědomých spolupracovníků uvedených v § 2 odst. 1 pod bodem c). Na ně by se vztahovala přiměřeným způsobem ustanovení vládního návrhu zákona. Děkuji. ˙

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP