Středa 2. října 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Fišerovi. Za poslanecký Klub Kresťansko - demokratickej strany a Liberálno - demokratickej strany je prihlásený pán poslanec Václav Benda.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, s vaším svolením bych si vyměnil pozici s poslancem Tomanem, který je také přihlášen za klub a který bude přednášet společný návrh.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nevidím žiadnu prekážku. Prosím pána poslanca Tomana.

Poslanec SN P. Toman: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci. Klub občanské demokratické strany projednal na svém zasedání návrh zákona, tisk 841. Považujeme za nezbytné zdůraznit, že to byl jeden z velice málo zákonů, u nichž projednávalo Federální shromáždění tzv. zásady. Již v zásadách a v jejich změnách jsme dali jednoznačně najevo, že vládní verze je pro nás naprosto nepřijatelná. Velmi nás mrzí, že vláda ke změnám zásad, které vzešly z jednotlivých výborů FS, nepřihlédla a předložila paragrafovaný návrh v podstatě přesně ve znění původních zásad. Naopak, přidala některá ustanovení díky jimž se vládní návrh začal nazývat velice nelichotivě, leč mnohdy velice trefně.

Čas, strávený při projednávání zásad pouze prodloužil dobu přijetí zákona a vinou vlády se stal pro nás časem zcela promarněným. Při předložení tisku 841 a projednáním v ústavně právních výborech i ve výborech ostatních jsme projednali s některými dalšími politickými kluby FS sérii pozměňovacích návrhů. Dovolte mi nyní, abych vám je předložil.

Jedná se o pozměňovací návrhy, které společně předkládají Občanská demokratická strana, Křesťanské demokratické hnutí, Křesťanská a demokratická unie, Veřejnost proti násilí, Občanská demokratická aliance, Hnutí za samosprávnou demokracii I, Křesťansko demokratická strana, MKDH a někteří poslanci Slovenské národní strany.

Vzhledem k tomu, že se jedná o větší souhrn pozměňovacích návrhů předložil bych je současně zpravodaji.

Budu přednášet pouze pozměňovací návrhy a omezím se na velice stručné znění - myslím, že rozsáhlejší zdůvodnění návrhů přednesou ostatní poslanci.

K § 1 doporučujeme tuto změnu: Navrhujeme, aby včetně názvu zákona, v celém textu zákona bylo slovo "podmínky" nahrazeno slovem "předpoklady" pro výkon povolání. Tato změna je v souladu se zákoníkem práce, § 46 odst. 1 písm. e) dávající možnost dát pracovníkovi z těchto důvodů výpověď.

V odst. 1 d) se připojujeme k pozměňovacím návrhům VÚP Sněmovny národů. Stejně tak v odst. 1 e). V odst. 1 f) navrhujeme vypustit slovo " výlučným".

Další změna v odst. 2. Navrhujeme toto znění: "Funkcemi podle § 1 odst. 1 b) se rozumí v Československé armádě a na FMO funkce s plánovanou hodností vyšší důstojník a generál a vojenští přidělenci."

Další změna v odst. 3 § 1 - nakonec doplnit slova " funkce volených akademických funkcionářů, funkce schvalované akademickým senátem ".

V § 1 odst. 4 navrhujeme doplnit státní notáře a notářské čekatele. Tolik změny v § 1.

Nyní navrhujeme změny v § 2 vládního návrhu. Z 80 % se jedná o zcela nové znění § 2. Tento by zněl v odst. 1: " předpokladem pro výkon funkce uvedené v § 1 je, že občan v období od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989 nebyl:". Zde vypouštíme formulaci o porušování lidských a občanských práv, protože jsme názoru, že členové KSČ, StB i LM se už svou příslušností k těmto organizacím na tomto podíleli. Čili nebyl:

" a) příslušníkem SNB zařazeným ve složce StB

b) evidován v materiálech StB jako rezident, agent, držitel propůjčeného bytu, držitel konspiračního bytu, informátor nebo ideový spolupracovník StB

c) vědomým spolupracovníkem StB."

U této změny bych se trochu zastavil, neboť ji považujeme za zcela zásadní. Rozlišujeme zde, na rozdíl od vlády, tyto dvě kategorie: V první kategorii pod písm. b) stavíme rozhodnutí na pouhém faktu evidence, popřípadě registrace z toho důvodu, že považujeme registry svazků za věrohodné listiny. Evidence StB v tomto směru rovněž tak za věrohodné listiny k tomu, aby nám posloužily k účelu tohoto zákona. Občan se i poté může obrátit k soudu. V první fázi stavíme na registraci a pomíjíme komise, které by o tom měly rozhodovat, neodnímáme naprosto občanům možnost obrátit se posléze k nezávislému soudu o rozhodnutí.

Pokud jde o písm. c), vědomým spolupracovníkem, odkážu na odst. 2 (co míníme vědomým spolupracovníkem). Jedná se o důvěrníka, kandidáta tajné spolupráce a tajného spolupracovníka důvěrného styku. Pouze v těchto kategoriích, kde není jistota věrohodností evidencí by rozhodovaly podle našeho názoru komise. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Chcel by som upozorniť, pán poslanec, že ste v šiestej minúte a musíte zrýchliť tempo.) Myslím, že se jedná o diskusní příspěvky. Pokud jde o pozměňovací návrhy, myslím, že dost těžko by mohla řečnická lhůta omezit právo poslance předložit pozměňovací návrhy, i když v podstatě přesáhnout řečnickou lhůtu. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Plénum si to tak odhlasovalo.) Požádal bych plénum, až mi vyprší lhůta, aby prodloužilo mou lhůtu. Pokud ne, dal bych pozměňovací návrhy písemně. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Môže to prečítať niekto iný.)

Já bych zatím pokračoval, ať neztrácím čas. Písm. d) - tajemníkem orgánu KSČ a KSS od stupně okresního nebo jemu na roveň postavenému výboru výše, členem předsednictva těchto výborů, členem ÚV KSČ nebo ÚV KSS, členem byra pro řízení stranické práce v českých zemích, členem Výboru pro řízení stranické práce, placeným předsedou ZO KSČ nebo ZO KSS

e) pracovníkem aparátu orgánů uvedených pod písm. d) na úseku politického řízení SNB

f) příslušníkem LM

g) členem akčního výboru NF po 25. 2. 1948, prověrkových komisí po 25. 2. 1948 a prověrkových a normalizačních komisí po 21. 8. 1968

h) studentem na VŠ Dzeržinského při Radě ministrů SSSR pro příslušníky StB, VŠ ministerstva vnitra SSSR pro příslušníky VB, vyšší politické školy ministerstva vnitra SSSR nebo vědeckým aspirantem nebo účastníkem dlouhodobých kursů na těchto školách.

Odst. 2, který upřesňuje, co míníme vědomou spoluprací. Vědomou spoluprací s StB se podle odst. l c) pro účely tohoto zákona rozumí, že občan byl evidován v materiálech StB jako důvěrník, kandidát tajné spolupráce nebo tajným spolupracovníkem důvěrného styku a věděl, nebo vzhledem k okolnostem vědět měl a mohl, že se stýká s příslušníkem SNB a podával mu zprávy formou utajeného styku nebo plnil jím uložené úkoly. Tolik ke zmíněnému § 2. Protože v mnoha směrech je § 2 totožný s některými ustanoveními § 2 vládního návrhu, podáváme každé písmeno jako samostatný návrh.

Další změna v § 3 - vypustit Sbor hradní policie písm. e, doplnit o písm. b, h. V § 3 doplnit odst. 2 tohoto znění: " V odůvodněných případech může ministr vnitra ČSFR, ředitel FBIS, ředitel Federálního policejního sboru prominout podmínku podle odst. l a), pokud by její uplatnění narušilo důležitý bezpečnostní zájem státu a není tím ohrožen účel tohoto zákona.

Za závažnou změnu považujeme § 4, který upravuje, jak se jednotlivé okolnosti prokazují. § 4 by tedy byl tohoto znění: odst. 1 - skutečnosti uvedené v § 2 odst. 1 a) a b) dokládá občan osvědčením vydaným FMV, odst. 2 - skutečnosti uvedené v § 2 odst. l c) dokládá občan osvědčením vydaným FMV popř. nálezem komise podle § 10, odst. 3. Skutečnosti uvedené v § 2 odst. l d) až h) dokládá občan čestným prohlášením. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, opäť vás prerušujem, jedenásta minúta. Odhlasovali jsme si termíny. Navrhujem, aby ďalší z řečníkov tých strán, ktoré ste vymenovali, predniesli text, pokračovali do konca. S technickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Deyl.Môžeme nechať hlasovať o predĺžení lehoty.)

Poslanec SL V. Deyl: Pane předsedající, původní hlasování mělo jinou intenci. To, co tady čte poslanec Toman, není diskusní příspěvek v původním slova smyslu. To je předkládání pozměňovacího návrhu. Žádám, aby pozměňovací návrh byl jako celý předložen. Potlesk. Toto je prostě obstrukce proti smyslu toho, o čem se tady jedná.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je to pole litery Rokovacieho poriadku. Navrhujem hlasovať o predĺžení rečníckej lehoty na l5 minút. Sme uznášania schopní, dám hlasovať o tom, či poslanec Toman môže dokončiť svoje vystúpenie.

(Hlasuje se.)

(16.30 hodin)

Kto súhlasí s tým, aby poslanec Toman mohol prekročiť rečnícku dobu 10 minút, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.

(SN 72, SL 63) Snemovňa národov sedemdesiatdva, Snemovňa žudu šesťdesiattri.)

Pán poslanec, máte to schválené pokračujte.

Poslanec SN P. Toman: Další změny, které navrhují poslanecké kluby, se týkají § 5. Jedná se pouze o legislativní změnu znění části věty za čárkou: "Předkládá osvědčení, čestné prohlášení, popřípadě nález vedoucímu tohoto orgánu nebo organizace. O vydání osvědčení žádá federální ministerstvo vnitro občan, pokud není dále uvedeno jinak."

Paragraf 6 navrhujeme změnit v úvodu takto: " Na místo občana, který vykonává funkci uvedenou v § 1, žádá federální ministerstvo vnitra o vydání osvědčení." Dále by paragraf byl stejný.

Další navrhovaná změna se týká odst. 4 § 6, a to třetího řádku, kde navrhujeme doplnit časovou lhůtu 7 dnů. Text by zněl: " požádá vedoucí do sedmi dnů ".

Dále navrhujeme vložit za § 7 nový paragraf, který opět uvedené kluby považují za zcela zásadní změnu. Je to změna, která by umožňovala na rozdíl od vládního návrhu každému občanovi v Československu vyžádat si osvědčení federálního ministerstva vnitra o lustraci vlastní osoby.

Paragraf 8 navrhujeme ve znění:

" 1) Každý občan starší 18 let má právo si požádat federální ministerstvo vnitra o vydání osvědčení podle § 2 odst. 1 písm. a), b), c), popřípadě i nálezu podle § 12.

2) Žádost o vydání osvědčení musí být opatřena kolkovou známkou v hodnotě 200 Kčs."

Smyslem odst. 2, konkrétně kolku, je podle našeho názoru to, aby si každý občan zcela bezdůvodně nežádal o lustraci, kterou by si vyvěšoval doma jako diplom za závody 100 m, ale aby to bylo spojeno s určitým finančním nákladem. Pokud budete jiného názoru, finanční náklad tam rozhodně být nemusí.

Další změnu navrhujeme v § 7, v předposledním řádku místo slov " s jejich jmenováním do funkcí " navrhujeme slova " v souvislosti s výkonem funkcí zakládaných jmenováním ".

Paragraf 7 směřuje totiž pouze do nově jmenovaných, my to chceme rozšířit i na v současné době již obsazené funkce jmenováním.

Další změnu navrhujeme v § 10 odst. 1 ve znění: " Pro ověření skutečností uvedených v § 2 odst. 1 písm. c) až h) se zřizuje komise."

Jedná se jen o legislativní úpravu. Současně v § 10 navrhujeme za všechna slova "jmenuje" vložit "a odvolává".

Další závažnou změnu navrhujeme v § 12. Doporučujeme zcela nové znění. Je to paragraf, který upravuje, kdy a ve kterém případě komise jedná a jaká je její pravomoc.

" 1) Komise zahajuje řízení na základě návrhu, který

a) může podat občan, který obdržel osvědčení o tom, že je osobou uvedenou v § 2 odst. 1 c). (Jedná se tedy pouze o důvěrníky, KTS a tajné spolupracovníky důvěrného styku.)

b) může podat občan, který tvrdí, že čestné prohlášení osoby vykonávající funkci uvedenou v § 1 je nepravdivé. Návrh musí být opatřen kolkovou známkou v hodnotě 1000 Kčs. V případě, že tvrzení občana bude potvrzeno nálezem komise, tento poplatek se mu vrací."

U tohoto ustanovení bych se rád zastavil. Vládní návrh totiž staví a zakládá většinu svých rozhodnutí v § 2 na pouhém čestném prohlášení, ale naprosto pomíjí možnost, co by nastalo, kdyby čestné prohlášení bylo nepravdivé, kdo by o tom rozhodl a jaký by z toho plynul následek. Vládní návrh to skutečně neumožňuje. Proto navrhujeme, aby o nepravdivých čestných prohlášeních současně rozhodovala zřízená komise. Abychom předešli tomu, že by kdekdo posílal komisi návrhy, že ten a ten podal stoprocentně nepravdivé prohlášení, navrhujeme zaplatit kolek 1000 Kčs. V případě, že by se tvrzení ukázalo jako pravdivé, byla by tato částka navrhovateli vrácena.

Paragraf 12:

" 2) Komise vydává do 60 dnů ode dne doručení žádosti nález, ve kterém uvede, zda občan je osobou uvedenou v § 2 odst. 1 c) až h). Nález musí být odůvodněn.

3) Komise zašle nález občanovi, jehož se týká a současně o zaslání nálezu vyrozumí toho, kdo podal návrh na zahájení řízení.

4) Je-li v nálezu uvedeno, že občan není osobou uvedenou v § 2 odst. 1 c), vyznačí se tato skutečnost ve všech evidencích a podkladech s tím, že s těmito evidencemi a podklady nelze ve vztahu k občanovi dále nakládat."

Další změna je v § 13, který by zněl:

" 1) Nesplňuje-li občan pro výkon funkce předpoklady uvedené v § 2, je mu povinna organizace dát výpověď podle § 46 odst. 1 písm. e) zákoníku práce nejpozději do 15 dnů ode dne ..."

Další změnu navrhujeme v § 13 odst. 3, kde by bylo upřesnění uvedeného § 2 odst. 1 písm. d) až h).

Paragraf 17: Za slovo "údaje" doplnit slovo "skutkové". To je v souladu s výborem ústavně právním Sněmovny národů.

Paragraf 18 a 19 odst. 2 navrhujeme zcela vypustit z důvodů, kterými se bude zabývat další řečník. Současně tak navrhujeme vypustit § 20 a § 21. Jejich nezbytnost pominula tím, že navrhujeme dát každému občanovi možnost požádat o vlastní lustraci, stejně tak novinářům, pracovníkům televize apod.

Poslední změna se týká § 22 odst. 1 třetího řádku. Šlo by o upřesnění paragrafu podle znění § 2 odst. 1 (bez jakýchkoliv písmen) a odst. 2 poslední řádek za slova "Slovenské republiky" doplnit slova "z důvodů uvedených v tomto zákoně".

Vážené kolegyně a kolegové, to je souhrn pozměňovacích návrhů. Věřím, že jsem dodržel slovo a že jsem je příliš neodůvodňoval. Nebylo to ani zapotřebí. Myslím, že jednotlivé změny jsou prodiskutovány a v rámci rozpravy se o nich ještě dále diskutovat bude.

Ještě jednou děkuji za možnost veškeré návrhy přednést. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Toto vystúpenie trvalo 19 minút. Konštatujem, že hlasovanie o predĺžení hlasovacej doby sa týkalo len tohto jedného prípadu. Pokiaž by sa vyskytla nová nutnosť, nechám hlasovať znovu, nesmiete mi to mať za zlé.

Ďalej vystúpi poslanec Benda za Klub KDS - LDS.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, především chci jménem klubu Křesťansko demokratické strany a Liberálně demokratické strany, která byla před tím v tom výčtu opomenuta, vyslovit podporu lustračnímu - zjednodušeně řečeno - zákonu ve znění pozměňujících návrhů, které tady přednesl kolega Toman.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán kolega Toman, vašu stranu citoval. Zrejme ste to prepočuli. Boli ste citovaní ako autori.

Poslanec SL V. Benda: My jsme byli citovaní, ale kolegové z LDS nebyli citováni.

Já bych rád připojil ještě dvě poznámky. První jménem našich klubů a druhá - to by byl víceméně můj osobní komentář.

První poznámka se týká toho, že ve spleti paragrafů, sporů, technických dohadů o registrech, informacích atd. se nám často vytrácí smysl a cíl toho, co děláme. A já bych chtěl zdůraznit, že to co děláme není ani pomsta, ale ani spravedlnost, ani trest. Je to vysloveně otázka budoucnosti. My jsme nyní na velmi složité cestě od totalitního režimu k demokratickému, svobodnému a právnímu státu. Tato cesta není nezvratná a není ještě zdaleka vykonána. A právě v této situaci my si nemůžeme dovolit, aby představitelé, kteří se nepochybně podíleli na zločinech komunistické strany jako její vysocí odpovědní funkcionáři a jako její úderné zbraně v podobě státní bezpečnosti a Lidových milicí, aby tito lidé nadále konspirovali proti demokratickému vývoji. To prostě není možné. My jsme jim tuto šanci dali, první rok po listopadu se víceméně o těchto věcech mlčelo a výsledky jsou katastrofální a vidíme je všude okolo sebe. Právě proto, abychom dospěli tam, kam dospět chceme, abychom naše národy vyvedli z té bludné minulosti v jaké byly, musíme určitá opatření provést. A nejsou to opatření trestní, nýbrž jenom nejvyšší místa ve státě dočasně ochraňujeme před přítomností těchto lidí a před jejich možnými pikli.

Chci ještě hovořit k otázce § 18 a hlavně 2. odstavce § 19 vládního návrhu. Myslím, že něco takového je naprosto nehorázné. Tady se stále dovoláváme mezinárodního práva, lidských práv a záruk Ústavní listiny práv, a tady budeme postulovat trestní sazbu za zveřejnění pravdy. To je jaksi škrtnutí veškeré svobody tisku, veškeré svobody informací, veškerého práva na informace - jestliže pouhé zveřejnění pravdy může novináři, ne úředníku ministerstva vnitra, pověřeného státním tajemstvím, ale novináři nebo komukoliv může přinést 3 roky vězení. Uvědomte si případ, že budu znát svého donašeče, který mi 20 let ničil život a po účinnosti tohoto zákona - kdyby byl takto přijat - když budu konstatovat, že ho znám, nebo si seženu nějaký donašečský dopis nebo prostě zveřejním tuto skutečnost, tak si půjdu sednout já a nikoliv ten donašeč. (Potlesk.)

To je prosím šílené a nepřípustné a já myslím, že právě z tohoto důvodu tento zákon nese v zákulisí označení zákon na ochranu StB, nikoliv lustrační zákon. Já s plným vědomím toho, co říkám, zde prohlašuji na adresu všech občanů této země, že pokud bude zákon přijat s odstavcem 2 § 19, tedy s trestní sankcí proti těm, kdo by zveřejnili údaje o Státní bezpečnosti, že jsem připraven využít dobrodiní dosud platné ústavy čl. 51, podle níž je cokoliv řekneme z tohoto pódia, beztrestné - nezávisle na vůli sněmoven, to není otázka imunity, to je otázka ústavního práva být pokárán pouze imunitním výborem, ale nikoliv jakkoliv dále stíhán - prohlašuji, pokud by takový zákon vstoupil v platnost a kdokoli by předložil věrohodné materiály a bohužel to budu já, a nikoli objektivní státní komise, kdo posoudí jejich věrohodnost, že je já i moji přátelé budeme z tohoto pódia pravidelně zveřejňovat, a tak tedy obcházet takovýto zákon, který pokládám za naprosto nemravný. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP