Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Trváte, pane poslanče,
na svém návrhu a na hlasování? (Poslanec
SN J.Vild: Ano.)
Budeme hlasovat. Kdo je pro tento pozměňovací
návrh, ať zvedne ruku a stlačí tlačítko.
(Hlasuje se.)
(SN - ČR 21, SR 16, SL 57) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN - ČR 1, SR 5, SL 9) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
(SN - ČR 35, SR 27, SL 33) Děkuji.
Pozměňovací návrh přijat nebyl.
Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček:
Zbývají tři pozměňující
návrhy pana poslance Vilda. První z nich byl zamítnut
v souvislosti s návrhem pana poslance Bratinky - vypustit
provozování cestovních kanceláří.
Další je návrh na vypuštění
ubytovacích služeb.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.
(12.00 hodin)
Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh,
nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko.
(Hlasuje se.)
(SN - ČR 45, SR 26, SL 44) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN - ČR 1, SR 1, SL 5)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN - ČR 9, SR 19, SL 51) Návrh přijat nebyl.
Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček:
Posle-
dní je návrh na vypuštění hostinské
činnosti z přílohy č. 3. Jde rovněž
o návrh poslance Vilda. To je poslední ze série
pozměňovacích návrhů.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat.
(12.01 hodin)
Kdo z poslanců je pro uvedený pozměňovací
návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko.
(Hlasuje se.)
(SN - ČR 38, SR 22, SL 42)
Kdo je proti?
(SN - ČR 2, SR 2, SL 5)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN - ČR 13, SR 25, SL 55)
Ani tento poslední pozměňovací návrh
přijat nebyl.
Vážení kolegové a kolegyně, tím
jsme projednali všechny pozměňovací
návrhy. Pro jistotu se ptám zpravodajů, zda
je to tak. (Zpravodajové souhlasí.) Ještě
se hlásí poslanec Hrušínský.
Poslanec SL R. Hrušínský: Dovolte mi prosím
dotaz, proč nebyl ve zprávě zpravodajů
uveden můj včerejší návrh, aby
§ 3 návrhu zákona o živnostenském
podnikání, kde je uvedeno, co živností
není, byl doplněn o restaurování výtvarných
děl.
Společný zpravodaj výborů SL L. Kudláček:
Pane poslanče, to co navrhujete, je ve znění
společné zprávy už provedeno. Museli
bychom hlasovat naopak o tom, aby to bylo vypuštěno.
To jsme také dělali. Jde o bod 11 - restaurování.
Máte asi starší verzi návrhu. V nové
verzi je to uvedeno, všichni poslanci by ji měli mít.
Je to § 3 odst. 1 nový bod 11.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Já si myslím,
že věc je jasná, je to v pořádku.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, projednali jsme všechny pozměňovací
návrhy. Nezbývá nám nic, než
hlasovat o návrhu zákona jako celku ve znění
zpravodajských zpráv s tím, že součástí
jsou pozměňovací návrhy, které
sněmovny předchozím hlasováním
přijali.
Konstatuji, že ve sněmovně je v současné
chvíli 64 poslanců zvolených v České
republice a 52 poslanců zvolených ve Slovenské
republice. Ve Sněmovně lidu je 114 poslanců.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
(12.04 hodin)
Budeme hlasovat. Prosím poslance, kteří jsou
pro tento návrh zákona tak, jak jsem formuloval
návrh usnesení, ať zvednou ruku a stisknou
tlačítko. Děkuji.
(Hlasuje se.)
(SN - ČR 62, SR 53, SL 99)
Kdo je proti?
(SN - ČR 1, SR 0, SL 2)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN - ČR 1, SR 0, SL 11)
Konstatuji, že obě sněmovny svým souhlasným
usnesením tento návrh zákona schválily.
Ve Sněmovně národů pro něj
bylo 62 poslanců zvolených v České
republice, 53 poslanců zvolených ve Slovenské
republice, jeden poslanec byl proti a jeden se zdržel hlasování
z poslanců volených v České republice.
Ve Sněmovně lidu bylo pro návrh zákona
99 poslanců, 2 byli proti, jedenáct poslanců
se zdrželo hlasování.
Obě sněmovny návrh schválily. Tím
je projednávání tohoto návrhu zákona
ukončeno.
(Poznámka redakce: FS č. 208, SL č.329, SN
č.351)
Poslanec Kroupa má technickou poznámku.
Poslanec SL D. Kroupa: Je to spíše technická
prosba na předsedajícího, aby při
hlasování četl jména poslanců,
u kterých je uvedeno, že nehlasova-
li. Já o to prosím proto, abych věděl,
jestli můj hlas se při hlasování uplatnil,
nebo ne.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: V tomto případě
mi počítač sděluje, že nehlasovali
poslanci Kvačkaj a Polák.
Poslanec SL D. Kroupa: Prosím vás, je možné
to číst při každém hlasování?
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Možné to je.
Normálně to dělám. Dnes při
pozměňovacích návrzích jsem
to vždy nedělal. Zdálo se mi, že to není
nezbytné vzhledem k ztrátě času, ke
které došlo tím, že některé
věci se projednávaly déle, než jsme
předpokládali a tím, že včera
nám přestalo fungovat technické zařízení.
Kolegové, máme nyní na vybranou. Buď
budeme pokračovat v projednávání zákona
o politických stranách nebo uděláme
polední přestávku. (Hlasy z pléna:
Udělat polední přestávku!) Zdá
se, že nálada v plénu je spíše
pro polední přestávku, nežli pro pokračování.
Nebudu o tom dávat hlasovat. Přerušuji jednání
na jednu hodinu.
Poslanec Tahy má sdělení pro členy
hospodářských výborů. Já
upozorňuji členy politického grémia,
aby okamžitě po přerušení schůze
se odebrali do místnosti č. 026. Slovo má
poslanec Tahy, jako předseda hospodářského
výboru.
Poslanec SN M. Tahy: Pán predsedajúci, žiadam,
aby poludňajšia prestávka bola predĺžená
do 14.00 hodiny, aby sa o 13.00 hodine mohli zísť
hospodárske výbory a prejednať to, čo
nám zostáva z malej privatizácie. Inak nestihneme
mať pripravený materiál k prejednávaniu
tohto návrhu zákona.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Kolegové, já
doporučuji tento zprostředkující návrh.
Začněme ve 13.30 hodin tím, že členové
hospodářských výborů tady nemusejí
být hned při zahájení schůze.
Na zahájení schůze budou zprávy zpravodajů,
odůvodňování a hlasování
hned ve 13.30 nezačne. Souhlasíte s tím?
Poslanec SN M. Tahy: Prosím poslancov hospodárskych
výborov, aby sa o 13.00 hodine stretli v miestnosti č.
209. Žiadam prítomnosť spoločných
spravodajcov z ústavnoprávnych výborov.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Přeji vám dobrou
chuť a prosím o dochvilnost. Začneme ve 13.30
hodin zde v jednacím sále.
(Schůze byla přerušena ve 12.08 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve l3.46 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Budeme pokračovat
v přerušeném jednání o návrhu
zákona o politických stranách. Rozprava k
tomuto bodu již byla ukončena. Nyní tedy vystoupí
zpravodajové se shrnutím výsledků
diskuse a navrhovatel má také samozřejmě
právo, aby se vyslovil k závěru toho, co
v diskusi zaznělo. Nejprve dostane slovo navrhovatel poslanec
Motyčka.
Poslanec SL L. Motyčka: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové.
Dovolte mi, abych zareagoval na některé okruhy problémů,
které odezněly v rozpravě k návrhu
zákona o politických stranách a hnutích.
Kolegy z Občansko-demokratické strany bych chtěl
ubezpečit, že navrhovatelům je zcela cizí
myšlenka " z cizího krev neteče".
Taková myšlenka je určitě zcela cizí
i mnoha západním demokraciím, které
činnost politických stran podporují. Zdůvodnění
nebudu opakovat. K tomu všemu, co bylo řečeno,
bych za navrhovatele chtěl přidat, že byli
mimo jiné vedeni právě protipólem
tohoto hesla, že je moudré vynaložit určité
finanční prostředky a prostřednictvím
politických stran a hnutí střežit národní
jmění, než nechat jej bez této ostrahy,
protože nestřežený majetek lehce svádí
i toho, který jinak ctí přikázání
nepokradeš.
Kolegy z Hnutí za demokratické Slovensko bych chtěl
požádat, aby zvážili svůj názor
na vypuštění § l8. Vypuštěním
tohoto paragrafu by zákon ztratil jedno z nejvýznamnějších
ustanovení, protože průzračnost hospodaření
politických stran je mimořádně významným
prvkem, který napomáhá demokratickému
chování politických stran.
Ze stejných důvodů i vypuštění
§ l8 odst. 3 by uškodilo tomuto zákonu. Navrhovatelé
jsou toho názoru, že jména sponzorů
u finančních částek tak, jak jsou
uvedeny v návrhu zákona, jsou nezbytná. Sponzor
se přece nemusí stydět za to, že podporuje
a sympatizuje z konkrétní politickou stranou.
K připomínkám, které odezněly
v § 4, se navrhovatelé domnívají, že
tak jak je vymezen zákaz stran a hnutí, návrh
zákona plně zahrnuje převážnou
část vznesených připomínek.
Tento zákon však nemůže suplovat návrhy
zákona o době nesvobody, lustrační
zákon apod. Navrhovatelé se ztotožňují
s připomínkou poslance Voščeka na rozšíření
§ 4 o ustanovení, které by zdůraznilo
zákaz takových politických stran a hnutí,
jejichž program nebo činnost ohrožuje mravnost,
veřejný pořádek nebo práva
a svobodu občanů.
Na dotaz poslance Kováče - proč na úrovni
federace řešit zákon o politických stranách
- bych chtěl uvést, že tento závěr
vyplývá jak dokládá expertní
skupina z Listiny základních práv a svobod,
kompetenčního zákona, zákona o Ústavním
soudu ČSFR. Ústavně právní
výbory se se stanoviskem expertní skupiny svým
usnesením č. 154 ztotožnily.
A konečně k návrhu poslance Bendy, který
se dotýká daňového zvýhodnění
politických stran a hnutí bych chtěl uvést,
že navrhovatelé se velmi podrobně zabývali
touto otázkou, dospěli však k závěru,
že politické strany a politická hnutí
musí být právě v této oblasti
- v oblasti daňové - vzorem. Právem přece
je pro každého občana tato oblast citlivá.
Závěrem mi dovolte vyslovit ještě jednou
poděkování všem, kteří
návrh tohoto zákona podpořili.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Motyčkovi,
nyní budou mít slovo zpravodajové. Nejprve
prosím pana poslance Kurťáka.
Společný zpravodaj výborů SN M. Kurťák:
Vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, v diskusii sa tu otvorilo
veľmi veľa otázok. Ja by som sa chcel dotknúť
len otázky, či to spadá do kompetencie Federálneho
zhromaždenia alebo nie ako to tu vyjadril poslanec Kováč.
Ústavnoprávny výbor schválil správu
skupiny expertov a s touto správou by som vás chcel
zoznámiť.
Ústavný zákon č. 143/1968 Zb., v znení
platnom od 1. 1. 1991 článok 37 ods. 1 stanoví,
že Federálne zhromaždenie má zákonodarnú
právomoc vo veciach základných práv
a slobôd v rozsahu stanovenom ústavnými zákonmi.
Táto úprava bola vynútená okolnosťou,
že úpravy kompetencie federácie boli vykonávané
pred prejednávaním Listiny základných
práv a slobôd. Listina zaraďuje právo
združovať sa v politických stranách do
všeobecného rámca práva združovacieho.
Úpravu nutných obmedzení zveruje zákon
článku 20. Podľa článku 41 odstavec
2 Listiny, kde sa hovorí o zákone. Rozumie sa tým
zákon Federálneho zhromaždenia, keď z
ústavného rozdelenia nevyplýva, že úprava
prislúcha zákonom národných rád.
Zo žiadneho ústavného zákona, predovšetkým
z Ústavného zákona č. 143/1968 Zb.,
v znení platnom od 1. 1. 1991 nevyplýva, že
by zákon obmedzujúci výkon práv zakladať
politické strany a politické hnutia a združovať
sa v nich - článok 20 ods. 3 Listiny - bol vyhradený
národným radám.
Všeobecnú zásadu, vyjadrenú v článku
9 Ústavného zákona č. 143/1968 Zb.,
podľa nej veci, ktoré nie sú ústavným
zákonom Federálneho zhromaždenia zverené
do pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, patria do pôsobnosti Českej republiky
a Slovenskej republiky, nie je možné použiť,
pretože ustanovenie neskôr schválenej Listiny
- článok 41 ods. 2 - je v pomere k článku
9 citovaného ústavného zákona ustanovením
zvláštnym, naviac založenom na opačnej
konštrukcii. Článok 9 - federácii patrí
len to, čo je jej výslovne zverené, článok
41 ods. 2 - národným radám patrí len
to, čo je im výslovne zverené. Podľa
článku 2 ods. 2 ústavného zákona
č. 143/1968 Zb. - politické práva občanov
a záruky ich uskutočňovania sú na
celom území Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky rovnaké. Podľa článku 50 Medzinárodného
paktu o politických a občianskych právach
- ustanovenie paktu sa vzťahuje na všetky časti
i federálnych štátov bez akýchkoľvek
obmedzení alebo výnimiek. Právo združovať
sa v politických stranách je zahrnuté v všeobecnom
práve združovania.
Keby Zákon o politických stranách patril
do pôsobnosti národných rád, museli
by byť, vzhľadom k vyššie citovaným
ustanoveniam, oba zákony skutočne vydané
a museli by byť obsahovo úplne zhodné, čo
s ohľadom na platnú ústavnoprávnu úpravu
a postavenie národných rád - článok
102 Ústavného zákona č. 143/1968 Zb.
- zákonnými prostriedkami nie je možné
dosiahnuť.
Ústavný zákon Federálneho zhromaždenia
o Ústavnom súde Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, ktorý bol schválený až po
novele Ústavného zákona č. 143/1968
Zb. od 1. 1. 1991 a po Listine základných práv
a slobôd, počíta s tým, že zásadné
stránky postavenia politických strán a hnutí
budú upravené zákonom Federálneho
zhromaždenia. Záver je taký, že zákonná
úprava politických strán patrí do
právomoci Federálneho zhromaždenia.
S expertným vyjadrením som vás zoznámil
v úvodnom slove a ústavnoprávny výbor
toto zdôvodnenie uznal, z toho dôvodu bol i tento
zákon predložený vo Federálnom zhromaždení.
S ďalšími pozmeňovacími návrhmi,
ako boli predložené, vás zoznámi spravodajca
Snemovne ľudu. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Kurťákovi. Nyní má slovo druhý
zpravodaj, pan poslanec Kopřiva.
Společný zpravodaj výborů SL T. Kopřiva:
Pane předsedající, kolegyně a kolegové.
Ústavně právní výbory jednaly
velmi obsáhle, a to na třech svých zasedáních,
o tomto návrhu zákona. Mimo to několikrát
k projednávanému návrhu zákona zasedly
expertní porady, takže jako zpravodajové máme
velmi obsáhlý materiál, na jehož základě
jsme se mohli vyjádřit k vašim pozměňujícím
návrhům.
Drtivá většina pozměňujících
návrhů už zazněla na těchto dlouhých
zasedáních ústavně právních
výborů, proto budeme se zpravodajem Sněmovny
národů podporovat výslovně jeden pozměňující
návrh, a to návrh poslance Vosčeka. Ve všech
ostatních pozměňujících návrzích
buď necháme hlasování na sněmovnách,
nebo z důvodů legislativních vám doporučíme
pozměňující návrhy odmítnout.
Má-li být totiž návrh tohoto zákona
přijat, bylo by vhodné udělat v legislativně
a věcně vyladěném návrhu, jak
ho předložily ústavně právní
výbory, co nejméně změn, co nejméně
do dosavadního znění zasahovat.
Chtěl bych vás upozornit, že budu vystupovat
jako zpravodaj pověřený výborem ústavně
právním Sněmovny lidu a vybavený obsáhlým
materiálem, ale někdy se moje doporučení
bude rozcházet s mým osobním postojem poslance
ODS.
Jestliže nebudou z pléna žádné
námitky, dávám návrh na to, abychom
hlasovali v pořadí jednotlivých paragrafů,
protože jednotlivá usnesení na sebe navazují
a vzájemně se podmiňují.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že o
této věci nemusíme hlasovat. Postupovali
jsme tak u živnostenského zákona. Kdybychom
postupovali jinak, v podstatě bychom znemožnili takové
projednávání změn, aby to mělo
smysl, protože by mohlo dojít k tomu, že by zákon
tak, jak by byl upraven, nebyl vnitřně korelativní.
Čili jiná možnost, než postupovat od výchozích
ustanovení k dalším vlastně ani není
možná. Měli bychom hlasovat.