Úterý 1. října 1991

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, nemohu ustoupit a říkal jsem, že na návrhu trvám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Neslyšel jsem to, omlouvám se, možná, že jsem slyšel špatně. Jen chci kolegům připomenout, že když jsme jednali o zákonu o kárné odpovědnosti, hlasovací zařízení ukázalo naprostou shodu přítomných a těch, kteří hlasovali pro, nehlasoval nikdo proti, nikdo se nezdržel, čili hlasovací zařízení je v pořádku. Neměli jsme myslím zbytečně uvádět v pochybnost naše vlastní jednání, protože budeme-li z různých důvodů považovat za vhodné s odstupem několika dní uvádět v pochybnost naše hlasování, pak můžeme dospět k závěrům, které nejsou žádoucí z hlediska úrovně práce parlamentu. Nicméně návrh byl podán, jsme povinni o něm hlasovat. Myslím, že můžeme hlasovat současně.

Poslanec SN P. Dostál: Než budu hlasovat, chci vědět, zda v případě kladného hlasování nyní nezpochybníme všechny zákony, které jsme na tomto zařízení odhlasovali. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To jsem, pane kolego, řekl.) To by se mělo vysvětlit. Odpovědnost zvednout ruku je velká.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že věc je jasná. Ještě pan poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predsedajúci, milé dámy a páni, ako overovateľ som si dal prácu, aby som overil ako to vlastne je. Musím konštatovať, že došlo k omylu len vyložene grafickému, že pán poslanec Stome, keď sa pozrel na to, že bol neprítomný pán minister Langoš a nie ja. Vzniklo to len posunom na papieri a je to v poriadku.

Poslanec SL P. Konečný: Chci jen říci velmi krátce, že jakékoli vyšetřování, jak to hlasovací zařízení se chovalo, zpětně, nikoli v okamžiku hlasování, je zbytečné. Není tady žádný důkaz o tom, kdo byl přítomen a kdo byl nepřítomen. To znamená zkoumání nejde udělat zpětně, ani hlasování.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: V určitých případech lze dělat zpětně, protože pan kolega Stome řekl, že já jsem v jednací síni byl během hlasování a v závěru ve sjetině jsem uveden jako nepřítomný. Vysvětlil jsem to svým omylem, tím, že jsem se sedačkou příliš odjel.

Poslanec SL P. Konečný: Jedná se mi o filozofii celé debaty. To j aprosto zbytečné.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já s vámi souhlasím. Konstatoval jsem to ve svém vyjádření, nicméně - protože pan poslanec Stome trvá na svém právu, vyzval jsem ho, zda na tom trvá i po vysvětlení ověřovatelů a on tak činí. Nemám jinou možnost, než o tom nechat hlasovat.

Poslanec SN K. Stome: Chtěl bych reagovat na dotaz kolegy Dostála. Domnívám se, že každý poslanec může, má-li pochybnosti, vyjádřit se k tomu, jakým způsobem byly sčítány hlasy. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Mělo by se tak učinit, pane poslanče, hned.) Já jsem tak učinil. Přede mnou hovořil pan kolega Voleník, poté, co jsme mohli ověřit si přítomnosti a sjetiny z počítače. Hovořil jsem o tom nikoli dnes poprvé. Když jsem si dále ověřil, že toto hlasování proběhlo s určitými chybami a zařízení bylo minulý týden po hlasování opravováno, mám za to, že tohoto hlasování se mé pochybnosti týkají. Pokud někdo z kolegů měl pocit, že se to týká nějakého jiného hlasování, zajisté měl možnost s tím vystoupit v nejbližší možné době. Klást ale otázku tak, že jsou zpochybňována hlasování, která nikdo nenapadl, protože nějaké hlasování je zpochybňováno, domnívám se, že není ve věci.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chce ještě někdo k této věci? Prosím.

Poslankyně SN E. Bellušová: Obávam sa, že diskusia sa vedie úplne zbytočne, pretože zákon bol odhlasovaný a z tohto pokračovania je apsoň jasné, že niektoré skupiny majú skutočne eminentný záujem, aby novela prešla.I napriek tomu ,že ani jedna z vlád s tým nesúhlasila.

Pokiaľ ešte dovolíte, veľmi dobre sa pamätám,že rozdiely a počet prítomných (dokonca som si to i poznačila.) Ani v jednej snemovni to neprešlo, a pritom súčty boli správne. Nikto ani neignoroval hlasovanie. Vôbec nechápem, rovnako ako celý rad ďalších, o čom by sme vlastne mali hlasovať. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní bychom hlasovali o návrhu pana poslance Stomeho, zda máme souhlasit s tím, že se vrátíme k hlasování o návrhu, který minule neprošel. Je to procedurální návrh.

Prosím tedy, kdo je pro návrh pana poslance Stomeho, nechť zdvihne ruku!

(Hlasuje se.)

SN - pro 34, proti 39, zdrželo se 23

SL - pro 12, proti 52, zdrželo se 32

Děkuji. Návrh nebyl přijat.

Vracíme se k normálnímu programu, kde budeme opět hlasovat. Budeme projednávat návrh zákona o sdružování v politických stranách (tisk 503).

Návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů byl původně předložen v tisku 753. Nyní předložily ústavně právní výbory nový návrh (tisk 878), který je předmětem našeho jednání.

Tento tisk jste obdrželi včera do poslaneckých schránek. Nebyla tím splněna podmínka čtyřiceti osmi hodin podle § 19 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění. Prosím kolegy, aby neodcházeli, protože se musíme vyjádřit k tomu, zda souhlasíme s projednáváním tohoto bodu i při nedodržení podmínky, kterou jednací řád stanoví. Tuto možnost máme, ale je třeba, aby s tím sněmovny vyslovily souhlas.

Budeme hlasovat o tom, zda souhlasíte s tím, abychom tento bod zařadili na program i při nedodržení uvedené lhůty. Hlasují obě sněmovny. Kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.)

SN - pro 68, proti 8, zdrželo se 14

SL - pro 67, proti 3, zdrželo se 19

Děkuji.

Kolega Sokol se hlásí s technickou poznámkou. Poslanec SN J. Sokol: Chtěl bych upozornit kolegu

Uhla a jiné poslance, že takovéto posedávání na stoličkách může vést k těm výsledkům, kvůli kterým jsme právě hlasovali. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Naštěstí to bylo pouze procedurální, takže to není tak závažné.)

V tomto případě jde o iniciativní návrh skupiny poslanců Federílního shromáždění. Za navrhovatele návrh odůvodní poslance L. Motyčka. Uděluji mu slovo.

Poslanec SN L. Motyčka: Pane předsedající, dámy a pánové, je pro mne velkou ctí, že na společné schůzi sněmoven Federálního shromáždění mohu uvést projednávání tak důležitého návrhu zákona, jakým je zákon o politických stranách a politických hnutích. Zákona, který by měl být základní normou pro seskupování se, chování a existenci skupin občanů, kteří se chtějí podílet na hledání a střežení obecného blaha, kteří chtějí dbát o to, aby poměry v obcích, veřejných institucích a ve státě byly uspořádány tak, aby napomáhaly duchovnímu i materiálnímu prospěchu jednotlivců, rodin, regionů, národů a národnostních menšin.

Na druhé straně, tento zákon by měl být velkou překážkou, aby řízení věcí veřejných se nedostalo do rukou těch, jejichž myšlení a činy nevzbuzují důvěru, měl by být hrází demagogickému rozdmýchávání vášní, ať se to týká problematiky národnostní, třídní nebo stranické. Současně by měl být i normou, která deklaruje, že politika je služba mimořádně pro společnost potřebná a vyžadující maximální účast občanů na jejím uskutečňování.

Navrhovatelé při předkládání a projednávání zákona o politických stranách a politických hnutí si plně uvědomují i význam osobností v politickém životě. Jsou však přesvědčeni, že politická osobnost nemůže vyrůst v nepolitickém prostředí. Do politického prostředí musí být zakořeněna. Zdravé, demokratické prostředí vytvářejí jen svobodné politické strany a politická hnutí.

Dámy a pánové, iniciativní skupina poslanců dospěla k názoru, že dosavadní zákon o politických stranách (zákon č. 15/1990 Sb.), není takovou normou, která by současným požadavkům vyhovovala. Je v mnoha směrech málo přesný, a zejména neobsahuje ustanovení týkající se hospodaření politických stran a hnutí.

Předkládaný návrh zákona má tedy za cíl přesnějším způsobem upravit právní podmínky vzniku politických stran a hnutí, eventuální pozastavení její činnosti a také možný zánik. Velmi významnou částí je oblast hospodářského zabezpečení a průhlednost hospodaření politických stran a hnutí.

Návrhem zákona je respektována zásada, podle níž není právem státu činnost politických stran a hnutí povolovat. Vychází se z registračního principu, který je návrhem zákona přesně specifikován, včetně opravných prostředků. Je mimo jakoukoli pochybnost, že svobodné politické a nezávislé strany a politická hnutí jsou jediným garantem demokratického fungování státních mechanismů. Bez možnosti občanů svobodně se sdružovat v politických stranách a hnutích nelze si představit vytváření státních orgánů, počínaje nejvyššími až po místní správu a samosprávu. Aby politické strany a hnutí tyto funkce mohly plnit, musí mít zdroje pro své finanční zabezpečení. Koncepce navrhovaného zákona vychází z předpokladu, že tato služba, kterou politické strany a politická hnutí státu předpokládá, je státem částečně hrazena. Současně se však předpokládá určitá ekonomická aktivita politických stran a hnutí, dále příjmy z členských příspěvků a dary. To vše ve svém souhrnu by mělo zabezpečit potřebné finanční zdroje pro existenci politických stran a hnutí.

V této souvislosti bych rád uvedl, že obdobný způsob zabezpečení politických stran je v mnoha evropských demokraciích. Je to např. Rakousko, Švédsko, Itálie atd. Návrh zákona byl projednán ve výborech Federálního shromáždění a v některých výborech národních rad. Návrh byl několikrát projednán ve výborech ústavně právních Federálního shromáždění, kde byly také projednány připomínky z ostatních výborů a národních rad a taktéž stanovisko vlády. Závěry všech těchto projednání jsou shrnuty do návrhu výborů ústavně právních na usnesení sněmoven v tisku 878. Za navrhovatele jsem zmocněn prohlásit, že s tímto návrhem ústavně právních výborů navrhovatelé souhlasí.

Doporučuji však Federálnímu shromáždění zvážit dva výrazné rozdíly, které tento návrh na usnesení obsahuje. A to za prvé možnost pro strany a hnutí podílet se nebo zakládat právnické osoby bez omezení předmětu činnosti. A za druhé možnost vlastnit majetek mimo území České a Slovenské Federativní Republiky. Předkladatelé však se domnívají, že v současném přerodu celé naší ekonomiky není žádoucí, aby politickým stranám a hnutím byla umožněna účast bez omezení na jakémkoliv předmětu podnikání právnických osob. Jeví se, že pokud bude akceptován opačný přístup, to je, že nebude okruh podnikatelských aktivit do politické strany a hnutí omezen, může to ve svých důsledcích znamenat svázání činnosti některých politických stran s hospodářským životem země.

V situaci, kdy náš stát stojí před dlouhým obdobím postupné privatizace, mohla by nastat i svázanost stranické politiky s vlastnictvím rozhodujících státních výrobních jednotek. Nelze také přehlédnout tu skutečnost, že vládní strany by měly pro své podnikatelské aktivity i lepší a dřívější informace.

Tato skutečnost by zásadním způsobem znevýhodňovala ostatní politické strany a hnutí a konečně ostatní podnikatelské subjekty vůbec. Navrhovatelé se proto domnívají, že politickým stranám a hnutím by mělo být umožněno jen zakládaní a účast na podnikání právnických osob s přesně vymezeným předmětem podnikání a to v oblasti provozu rozhlasových a televizních stanic, vydavatelství, nakladatelství a tiskáren, publikační a propagační činnosti, loterií a tombol, výroby a prodeje předmětů propagujících činnost příslušné politické strany nebo hnutí a pořádání kulturních, společenských, sportovních, vzdělávacích a politických akcí. Jsou to činnosti, které tvoří pojítko mezi politickou stranou nebo hnutím na straně jedné a občanskou veřejností na straně druhé.

Stejně tak k uváděnému druhému rozdílu, to je neomezit politické strany a hnutí v možnosti mít majetek mimo území ČSFR se jeví problematické, poněvadž tím dochází k zneprůhlednění politických stran a hnutí.

Závěrem mi dovolte, abych vyslovil poděkování všem kolegům a kolegyním ze všech poslaneckých klubů, kteří při projednání návrhu zákona vyjádřili mu nejenom podporu, ale pozitivním přístupem pomohli zdokonalit a zpřesnit jeho dikci. Za účinnou pomoc děkuji také legislativě Federálního shromáždění a federální vládě a ústavně právním výborům. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Motyčkovi.

Sděluji sněmovnám, že návrh projednaly výbory obou sněmoven kromě výborů mandátových a imunitních a výboru iniciativního a petičního. Výbory ústavně právní připravily písemný návrh usnesení sněmoven - je to tisk 878 a pověřily poslance Tomáše Kopřivu a Michala Kurťáka přednesením zpravodajských zpráv. Než udělím slovo zpravodajům, aby přednesli zpravodajské zprávy, žádám poslance, aby se hlásili do diskuse, zejména ti poslanci, kteří budou diskutovat jménem poslaneckých klubů tak, abych mohl rozlišit přihlášky, které budou proneseny jménem poslaneckých klubů od individuálních vystoupení poslanců.

Slovo má nyní zpravodaj výborů SN M. Kurťák.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP