Úterý 1. října 1991

Společný zpravodaj výborů SN M. Kurťák: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie: Návrh o združovaní v politických stranách (tlač 503), prejednali výbory ústavnoprávne Federálneho zhromaždenia dňa 19. a 26. 6. 1991 a zapracovali do zákona pripomienky výborov pre plán a rozpočet, pre životné prostredie, branných a bezpečnostných, sociálnych a kultúrnych a hospodárskych Snemovne ľudu a Snemovne národov, stanovisko vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady.

Výbory Slovenskej národnej rady zaujali k návrhu zákona nesúhlasné stanovisko. Spoločným dôvodom, pre ktorý výbory Slovenskej národnej rady neodsúhlasili alebo nepodporili návrh zákona, bola skutočnosť, že poslanci Slovenskej národnej rady pre obchod a služby uviedli v návrhu zákona konkrétne zmeny a doplnky, ktoré boli z veľkej časti do návrhu zapracované.

Výbory Českej národnej rady ústavnoprávne, výbory petičné, výbory pre právnu ochranu a bezpečnosť, návrh zákona prejednali a vyslovili s ním súhlas s určitými pripomienkami. Vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky došla k názoru, že prijatie zákona o združovaní v politických stranách už nepatrí do zákonodarnej právomoci Federálneho zhromaždenia a to zvlášť vzhľadom k novelizácii článku 37 odstavec 3 ústavného zákona o československej federácii, kde boli vypustené slová vo veciach spolčovania a zhromažďovania. Týmto názorom sa 18. 6. 1991 zaoberali výbory ústavnoprávne Snemovne ľudu a Snemovne národov a väčšinou hlasov odsúhlasili názor skupiny expertov, podľa ktorého patrí zákonná úprava politických strán do právomoci Federálneho zhromaždenia. Výbory branné a bezpečnostné návrh zákona, po zoznámení so stanoviskami vlády, neodporučili prijať. Musím však pripomenúť, že neboli zoznámení so stanoviskom ústavnoprávnych výborov.

Výbory hospodárske, výbory pre plán a rozpočet, výbory hospodárske a kultúrne návrh zákona (tlač 503 odporúčajú prejednať po spracovaní pripomienok. Tieto boli zapracované do tlače 735, ktorý ste minule obdržali. Výbor ústavnoprávny zákon o združovaní politických strán znovu prejednal po predložení pozmeňujúcich návrhov zahraničných výborov a po stanovisku vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k meritórnej stránke návrhu zákona.

Časť týchto návrhov bola zapracovaná do tlače 878, s inými súhlas nebol. Vláda navrhovala riešiť v tomto zákone stratu mandátu poslancov, pokiaľ strana, resp. hnutie zanikli.

Vláda nesúhlasí ani s ustanovením o financovaní politických strán zo štátneho rozpočtu a uvažuje len o riešení volebných nákladov, podľa zákona č. 47/1990 Zb., o voľbách do Federálneho zhromaždenia. Tento by mal zostať v platnosti.

Výbory ústavnoprávne navrhujú predložený návrh Zákona o združovaní v politických stranách (tlač 503) schváliť so zmenami a doplnkami podľa tlače 878.

Ako spravodajca Snemovne národov odporúčam návrh ústavnoprávnych výborov Snemovne národov schváliť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kurťákovi. Nyní má slovo poslanec Kopřiva jako zpravodaj výborů Sněmovny lidu.

Společný zpravodaj výborů SL T. Kopřiva: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, připojuji se ke zpravodajské zprávě kolegy zpravodaje Sněmovny národů a chtěl bych upozornit na některé problémové okruhy, na které jsme při projednávání návrhu zákona o sdružování v politických stranách narazili.

Prvním problémovým okruhem byla možnost rozpuštění či zákaz politické strany nebo pozastavení činnosti politické strany.

Druhým význačným problémem byl problém možnosti hospodaření politické strany a s tím spojené odvádění či osvobození od daní.

Třetím význačným problémem bylo financování politických stran ze státního rozpočtu.

Z těchto hlavních hledisek byl návrh posuzován a upravován na několika zasedáních ústavně právních výborů tak, jak to přede mnou řekl zpravodaj Sněmovny národů.

Výsledkem jednání kolem prvního problémového okruhu je legislativní úprava ukončení činnosti politické strany nebo politického hnutí. Výsledky jsou shrnuty v § 12 až 15. Je to úprava nejen věcná, ale i legislativní. Z jednání ústavně právních výborů a z jednání expertních komisí a z expertních porad vyplynula i nutnost doplnit znění § 16 a odkázat na zvláštní zákon. Tímto zvláštním zákonem může být jednak volební zákon, dále takovým zákonem může být zákon o ztrátě poslaneckého mandátu a eventuálně i jiný zvláštní zákon podobný zákonu č. 201/1933 Sb., o zastavování činnosti a rozpouštění politických stran, kde tato otázka byla velmi detailně řešena.

Co se týká druhého problémového okruhu, režim hospodaření politických stran a hnutí ústavně právní výbory při posledním projednávání daly do souladu s připravovaným vládním návrhem obchodního zákoníku. Tím byly vyřešeny všechny podstatné připomínky k ustanovením týkajícím se hospodářské a podnikatelské činnosti politických stran.

K možnosti financování politických stran ze státního rozpočtu budu citovat vyjádření vlády ČSFR ze dne 16. 9. 1991.

Vláda říká: "S ustanovením, že politická strana obdrží ročně prostředky ze státních rozpočtů k úhradě svých nákladů, vláda ČSFR nesouhlasí, a to i bez ohledu na to, že ve smyslu § 25 písm. b) by mělo jít o prostředky ze státních rozpočtů republik a že vláda ČSFR nezná stanoviska vlád republik k tomuto legislativnímu záměru. Tento systém neodpovídá koncepci nezávislosti politických stran a státu a byl

vlastně odmítnut přijetím ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR. Vláda vychází z názoru, že financování politických stran má v zásadě záviset přímo na vůli občanů, a tedy na tom, zda a popřípadě koho se občané rozhodnou finančně podporovat svými příspěvky nebo dary. Vláda zastává názor, že úprava hrazení volebních nákladů politickým stranám obsažená v zákonu č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění, by měla i nadále zůstat v platnosti. Poskytnutí příspěvku z rozpočtu republik přísluší úpravě zákonů národních rad." Konec citátu z usnesení vlády.

Ústavně právní výbory se seznámily se stanoviskem federální vlády, přesto se rozhodly toto stanovisko neakceptovat a výsledek projednávání ustanovení týkajících se financování činnosti politických stran a hnutí ze státního rozpočtu je shrnut v ustanovení § 20.

Ústavně právní výbory také upravily mechanismus registrace politických stran a způsob změny stanov. Jako pověřený zpravodaj ústavně právního výboru Sněmovny lidu podle usnesení ústavně právního výboru Sněmovny lidu doporučuji návrh zákona ve znění tisku 878 Sněmovně lidu schválit.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji druhému zpravodajovi poslanci Kopřivovi. Zatím mám několik přihlášek poslanců za poslanecké kluby. Přeje-li si ještě někdo vystoupit jménem poslaneckého klubu, ať tak učiní. Jinak ostatní přihlášky poslanců budou zařazovány tak, jak byly k předsednickému stolu doručeny.

Jako první vystoupí jménem Klubu OH poslanec Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, o významu zákona o politických stranách tady přesvědčivě hovořil předkladatel a zdůvodnil potřebu a význam tohoto zákona.

Chtěl bych jen poukázat na to, že tento zákon byl ve Federálním shromáždění, jak o tom svědčí i tisk 503 už poměrně dlouhou dobu a chtěl bych vyjádřit i přesvědčení za klub Občanského hnutí, že tato doba nebyla promarněna, že zákon doznal podstatných vylepšení a že v této podobě, ve které je předkládán, je výsledkem intenzívní práce, která, jak doufám, bude oceněna i v budoucnu.

Poměrně značný prostor byl dán všem politickým klubům, jednotlivcům k tomu, aby uplatnili připomínky a názory a značný kus práce odvedly ústavně právní výbory, které se k problematice tohoto zákona vracely dvakrát.

Myslím, že zejména pasáže o registraci, o povolování stran, o případném rozpuštění stran, pozastavování jejich činnosti, které mohou být z hlediska praxe velice důležité a možná i kontroverzní, byly propracovány do podoby, která je odpovídající době i potřebám.

Dosavadní zákon o politických stranách z roku 1990, zákon č. 15, byl vlastně provizóriem, který tyto pasáže - a toho jsme si byli vědomi v době, kdy byl přijímán - postrádal, byl provizorní právní normou, a teprve tento předkládaný zákon o politických stranách plní plnohodnotnou funkci.

V klíčové pasáži, která se týká hospodaření politických stran a hnutí prospělo evidentně zákonu, že je schvalován v době, kdy máme již představu o novém obchodním zákoníku, a proto, byť na poslední chvíli, byly i pasáže, týkající se hospodaření politických stran, přepracovávány u vědomí do jisté míry zásadní změny, ke které dochází v této oblasti. Přestává platit hospodářský zákoník a obchodní zákoník se staví v mnoha ohledech k tomuto problému jinak, z jiného úhlu, a je dobře, že tento nový pohled je vlastně obsažen i v předkládané právní normě.

Zvláštní pozornost si potom zaslouží § 20, který upravuje problematiku financování politických stran. Víte všichni, že to je paragraf víceméně klíčový, který byl také předmětem největších debat a střetávaly se tam dva názory: Jeden, který hovořil o tom, že je třeba politické strany oddělit od státního rozpočtu, zjednodušeně řečeno, druhý, který predoval pro to, aby toto napojení existovalo. My se kloníme k tomu druhému přístupu, k variantě, která je předložena i vám v tisku 878. Myslíme si, že pro toto přechodné období je velice důležité, aby základy politického systému - a politické strany jsou neodmyslitelnou součástí tohoto politického systému - byly pevné, aby strany měly podmínky - a materiální podmínky k tomu nezbytně patří - pro činnosti, ke které jsou určeny, ke které mají směřovat. To znamená reprezentovat politické zájmy, skupinové zájmy ve společnosti.

Co se týká možné varianty druhé - odpojení od rozpočtu - považujeme ji možná za perspektivnější, nezříkáme se jí, nemáme k ní principiální výhrady, leč nejsou zde podle našeho názoru vytvořeny ani objektivní podmínky ve společnosti, ani právní prostředí, ve kterém by tato varianta mohla být uplatněna. To znamená, k tomu, aby politické strany byly posuzovány jako veřejně prospěšné instituce a byla jejich činnost usnadněna s výhodami na daních, chybí nezbytné zákonodárství, které - doufáme - bude přijato. Nicméně v této době musíme řešit - a jsou to běžné každodenní starosti politických stran a hnutí, které nás k tomu vedou - a musíme se postarat o samotný základ, o existenci politických stran. Myslíme si, že navrhovaná varianta z ústavně právních výborů je dobrá, promyšlená a situaci řeší.

K tomu, co zde hovořil pan předkladatel, se Občanské hnutí připojuje. I my bychom chtěli k § 17 připojit dva pozměňovací návrhy, spíše doplňující návrhy. Jako odstavec 4 a 5 dát odstavec tohoto znění: "Odstavec 4 - politická strana může mít majetek jen v České a Slovenské Federativní Republice." To bylo původně obsaženo v návrhu předkladatelů, postupem doby ústavně právní výbory v tomto případě vypustily toto ustanovení. Domníváme se, že má své opodstatnění, má své důvody, protože máme zájem na tom, aby činnost politických stran byla pro společnost viditelná, přehledná, aby zprávy o jejich majetkových záležitostech bylo možné verifikovat, ozřejmit. Kdyby majetek politických stran se nacházel mimo republiku, potom je velice těžké si představit, jakým způsobem by mohl být kontrolován.

Odstavec 5 by se vracel víceméně zase k tomu, co v návrhu předkladatelů bylo, a to je určité omezení podnikatelské činnosti stran a hnutí na vymezené oblasti podnikání tak, jak je zde stručně charakterizoval pan předkladatel. Občanské hnutí navrhuje nový odstavec 5, který by zněl: "Politická strana a hnutí se může účastnit jako člen nebo společník jen v právnické osobě, jejímž předmětem činnosti je a) provoz rozhlasových a televizních stanic, vydavatelství, nakladatelství a tiskárny, b) publikační a propagační činnost, c) provozování loterií a tombol, d) výroba a prodej předmětů propagujících program a činnost příslušné politické strany a hnutí, e) provozování kulturních, společenských, sportovních, rekreačních a vzdělávacích akcí."

Na závěr mi dovolte ještě jednou zdůraznit, že klub Občanského hnutí předložený návrh zákona podporuje a bude pro něj hlasovat. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jako druhý vystoupí poslanec Macek za klub Občanské demokratické strany. Omlouvám se, že jsem opomněl zmáčknout dobu, která měří čas na diskusní vystoupení.

Poslanec SN M. Macek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, první otázka, kterou bychom si měli při projednávání tohoto zákona položit, zní: Je zákon o politických stranách vůbec zapotřebí? Odpověď na tuto otázku zní samozřejmě ano, pokud by strany měly mít pro svůj vznik, činnost i zánik jiné podmínky než ostatní sdružení, spolky a jim podobné instituce. Odpověď zní samozřejmě ne, pokud by podmínky pro politické strany měly být stejné. Jediným faktickým důvodem pro tento zákon tedy je, že politické strany mají být ze zákona zvýhodněny financováním ze státního rozpočtu, tedy z peněz daňových poplatníků, ať ti tu či onu stranu chtějí, nebo nechtějí finančně podporovat.

Hlavním a v podstatě jediným argumentem pro toto financování politických stran je, že pokud nebudou strany podporovány přímo státem, hrozí státu politická a morální degenerace, neboť nátlakové skupiny ekonomicky silných občanů by mohly ovlivňovat činnost politických stran. Tento argument je zcela falešný. Za první republiky neexistoval ani zákon o politických stranách, ani jejich financování. Ve Velké Británii, Spojených státech či Belgii politické strany příspěvky ze státního rozpočtu také nedostávají, a přesto se tyto státy nedostaly do politické a morální degenerace. Není totiž žádná souvislost mezi financováním politických stran a jejich pozicí a svobodou. Holandská ústavní komise zabývající se právně financováním politických stran dospěla v roce 1971 ke stejnému závěru. Cituji: "Z rozdílných úprav financování politických stran v Evropě nelze činit žádné závěry, co se týče skutečné pozice politických stran nebo svobody tvorby stran v příslušných zemích."

Jeden závěr však přesto učinit lze. Ve Švédku, Dánsku, Rakousku, Německu i dalších zemích, kde byla uzákoněna finanční podpora politickým stranám, se tak stalo vždy - opakuji vždy - za vlády socialistů či sociálních demokratů. Rozdělování z cizího je zřejmě těmto stranám bytostně vlastní. (Potlesk.)

Vyskytují se názory, že by bylo vhodné financovat politické strany pouze následující dva až čtyři roky. Jakýsi rozjezd pro tyto politické strany - a pak toto financování zrušit. Avšak ten, kdo dlouho žije ze státní podpory, se lehce stává na této podpoře závislý a nemá sebemenší zájem něco měnit. Neexistuje v Evropě parlament, který by jednou přiznané podpory politickým stranám někdy zrušil.

Financování politických stran musí záviset přímo na vůli občanů, a tedy na tom, koho se rozhodnou podporovat svými příspěvky a dary. Zabezpečení politických stran jako nezbytného prvku demokracie lze dosáhnout jinak a mělo by vycházet z následujících zásad. Politická strana je veřejně prospěšná instituce. V Holandsku byl například tento problém řešen na úrovni ministerského výnosu, tak jako ostatní církevní, kulturní, vědecké a jiné veřejně prospěšné instituce. Z této definice vyplývají jak možnosti podnikání, tak jejich zdanění.Ze státního rozpočtu se hradí pouze refundace poslanců a činnost parlamentů. A to nejdůležitější - veškeré finanční hospodaření politických stran musí být pod trvalou veřejnou kontrolou. To vše lze lehce docílit jiným způsobem, než přijetím tohoto zákona, a z těchto důvodů budou poslanci Občanské demokratické strany hlasovat proti jeho přijetí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Jako další bude mluvit poslanec Hanák jménem klubu poslanců KDU.

Poslanec SL S. Hanák: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, úvodem mi dovolte trochu bolestnou poznámku. Pokud jsem si vědom, do této diskuse jsem se jménem klubu přihlásil jako první.

Dovolte mi, abych předložil dva doplňující a jeden pozměňující návrh. Ten první doplňující návrh se v podstatě shoduje s tím, co navrhoval kolega Kučera. Máme ty dva body podobné, přehozené, ale s tím si zpravodajové jistě budou vědět rady. Pro jistotu to přečtu.

Do § 17 doplnit odstavec 4 a 5 v tomto znění: "(4) Politická strana se může účastnit jako člen nebo společník jen v právnické osobě, jejímž předmětem činnosti je:

a) provozování rozhlasových a televizních stanic, vydavatelství, nakladatelství a tiskárny,

b) publikační a propagační činnosti,

c) loterie a tomboly,

d) výroba a prodej předmětů propagujících program a činnost příslušné politické strany,

e) pořádání kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí.

(5) Politická strana nesmí vlastnit majetek mimo území ČSFR."

Druhý doplňující návrh - v § 18 v odstavci 2 b) doplnit za slova "volební kampaně" čárku a slova "státní příspěvek".

Třetí návrh - v § 20 vypustit v odstavci 3 slova "na jejich žádost a".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Hanákovi. Nyní vystoupí poslanec Michal Kováč za klub poslanců HZDS.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP