Úterý 1. října 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Filip. Jako poslední je zatím přihlášen poslanec Šilhán. Hlásí-li se ještě někteří další poslanci, nechť tak učiní.

Poslanec SL V. Filip: Návrh živnostenského zákona tvoří jednu ze součástí širšího souboru našich právních předpisů. Myslím, že řada kolegů už zde o tom hovořila, nebudu tedy dlouze o tom hovořit.

Předložený návrh vychází z dřívějších československých živnostenskoprávních předpisů a dále i z německých a rakouských právních předpisů. To jsme si ověřili i na komparativním materiálu, který jsme dostali. Přes snahu předkladatele o vyvážení spojení zájmů spotřebitele na jedné straně a podpory živnostenského podnikání na straně druhé neexistuje v návrhu zákona dostatečná ochrana spotřebitele, a to jednak z hlediska poctivosti prodeje, ale především z hlediska zajištění nároků na náhradu škody. V tomto smyslu by měl být zákon rozšířen o konkrétní ustanovení zahrnující povinnosti živnostníků při poctivosti prodeje a tomu odpovídající práva živnostenských úřadů při kontrole a ukládání sankcí. Dále odpovědnost uzavřít pojištění o odpovědnosti za škodu při živnostenské činnosti vůči spotřebitelům. Náhrada škody, která může být mnohdy i značná, by v řadě případů mohla být nedobytná pro platební neschopnost dlužníka.

Návrh živnostenského zákona ne zcela logicky vymezuje pojem živnosti negativně, co živnost není, i když vhodnější by bylo pozitivní vymezení, co živnost ve smyslu zákona je. Pokud by i nadále zůstalo negativní vymezení živnosti, pak je nutné zahrnout např. i poskytování služeb pošty ze zákona č. 222/1946, který tam sice je uveden v podčárce, ale jinak výslovně uveden není.

I kolega Bratinka při slovním cvičení před tímto shromážděním uznal potřebu ochrany zdraví občana, a tam směřuje má připomínka hlavní. Přestože jeho projev směřoval k dalšímu liberalismu úpravy - a já nejsem nepřítelem liberalismu - nepovažuji v současné době za možné udělat zákon natolik neurčitý. Nebudu zde ale dlouho zdržovat, abych nedělal to, co kritizuji na projevu pana poslance Bratinky. Navrhuji, aby ze skupiny 114 přílohy č. 1 řemeslné živnosti byla vyňata oční optika a toto bylo zařazeno do skupiny 303 přílohy č. 3 - koncesované živnosti, a to tak, že tam bude uvedena oční optika ve druhém sloupci - odborné středoškolské vzdělání s maturitou, pět let praxe, a v bodě 4 - ministerstvo zdravotnictví. Myslím si, že oční optika je jedna z velice důležitých a potřebných, ale zároveň pro zdraví občanů tak zásadních prací, které je potřeba činit s opravdu odborným efektem. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Šilhán, připraví se poslanec Pobežal.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych učinil dvě poznámky k předloženému návrhu zákona.

Nejdříve bych se ale rád zeptal pana místopředsedy vlády, zdali v § 5 odst. 3 ve formulaci "ve státních podnicích a státních organizacích" se míní také příspěvkové organizace, to znamená dejme tomu v budoucnosti např. školské a vědecké ústavy a nejrůznější zkušební a další zařízení. Jestli ano, jestli je to zahrnuto pod pojmem státní organizace, pak nebudu navrhovat změny ve formulaci § 5 odstavec 3. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, předložte návrhy, pan místopředseda bude reagovat.)

Rád bych navrhl tuto změnu v § 5 odst. 3. Místo znění, které je tam uvedeno, navrhuji: "Zaměstnanci státních podniků a státních organizací ve funkcích, do kterých jsou jmenováni nebo voleni, nemohou provozovat živnost v oboru, ve kterém je podnikatelem jejich zaměstnavatel. Podmínky stanoví zvláštní zákon." Totiž jmenování nebo volení v tomto případě lépe vyjadřuje význam funkce, kterou tito zaměstnanci zastávají než pojem vedoucí pracovník. Jsem přesvědčen, že právě tyto osoby by neměly podnikat v oboru, ve kterém podniká podnik, ve kterém jsou zaměstnáni. To je smysl mého prvního návrhu.

Znovu bych chtěl říci, že ve státních organizacích, jako je např. školství, jde o obrovské know how, a často i technologické unikátní zájmy soustředěné v nejrůznějších ústavech, vědeckých zařízeních, se kterými může být velmi nepěkně zištně a v neprospěch státu zacházeno. Proto je ta otázka na pana místopředsedu.

Prosil bych ještě o jednu změnu. Je vyvolána určitými interpelacemi kulturních institucí na několik poslanců našeho parlamentu včetně mě. Týká se vyjmutí kulturních památek, které jsou díly výtvarného umění, malířského, sochařského a užitného umění, z příloh, které jsou součástí navrhovaného zákona. Jde za prvé o vázané živnosti č. 214180, kde se navrhuje úprava, a sice v tomto znění: "Restaurování a konzervování s výjimkou kulturních památek a sbírkových předmětů, které jsou výtvarnými díly malířskými, sochařskými a užitého umění." Za druhé jde o vypuštění z přílohy č. 3 - obor 314180 - restaurování a konzervování kulturních památek a sbírkových předmětů. To znamená o tento bod ochudit navrhovaný seznam živnostenských oborů. To je všechno. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má pan poslanec Pobežal, připraví se poslanec Jiří Černý.

Poslanec SL J. Pobežal: Vážené federální shromáždění,život je příliš složitý na to, aby se dal beze zbytku vtěsnat do dikce zákona, a proto přicházím se dvěma pozměňovacími návrhy. Oba se týkají vázaných živností, přílohy č. 2.

V západním příhraničí, kde žiji, je celá řada občanů německé národnosti, kteří mohli zůstat po 2. světové válce v Československu, ale nebylo jim umožněno získat středoškolské vzdělání. Přitom se jedná dosti často o osoby, které jsou např.externími spolupracovníky muzeí, jsou velkými znalci historie regionu, a přesto nemají podle současné dikce zákona možnost provádět živnost jako průvodci, protože jim chybí středoškolské vzdělání.

Na rozdíl od kolegyně poslankyně Šormové navrhuji, aby v tisku 761 pod číslem 214060 byl z podmínek průvodcovské činnosti vypuštěn bod b) středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou.

Druhý pozměňovací návrh v podobném smyslu se týká vyučování v oboru umění a v oboru cizích jazyků. Mám speciálně na mysli obor cizích jazyků. Němčinou jako svou mateřštinou mluvící osoby mohou být ideálními partnery např. pro konverzaci. Právě tak se nám osvědčují v nově vzniklé soukromé škole lektoři angličtiny, kteří ovšem nemají v oboru cizích jazyků vysokoškolské vzdělání. Proto i tady dávám váženému plénu ke zvážení návrh, aby požadavek vysokoškolského vzdělání v cizím jazyce byl vypuštěn.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Jiří Černý. Připraví se poslanec Hubálek

Poslanec SL J. Černý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych i já přednesl svůj příspěvek a poté pozměňovací návrh k problematice konzervátorstsví jako koncesované živnosti. Kolega Šilhán tu přednesl svůj diskusní příspěvek, který vyzněl jinak, než co zamýšlím říci já. Můj příspěvek bude poněkud delší. Nejsem jeho autorem, ale s jeho obsahem souhlasím a myslím si, že pravda je na této straně.

Vládní návrh zákona o živnostenské činnosti obsahuje také zařazení restaurátorské činnosti mezi živnosti. Tento přístup je nutno považovat za správný, neboť odpovídá světovému trendu. V poslední době prezentovaný názor v Mladé frontě o nutnosti chápání restaurátorství jako umění je z několika důvodů nesprávný a má základ v nepochopení rozdílů mezi volným uměním a restaurátorstvím, které vyplývají např. z autorského zákona. Zařazení restaurátorství mezi živnostenské činnosti vychází z neoddiskutovatelného faktu, že v prvé řadě je nezbytné, aby předmět restaurátorského zásahu plně zachoval svou původní identitu bez ohledu na tvůrčí invenci restaurátora, který případně může samozřejmě být i umělcem.

Základem činnosti restaurátora musí být především rozsáhlé znalosti z různých oblastí restaurátorství, chápané jako vysoce kvalifikovaná činnost, to však nebrání tomu, aby v určitých případech byl restaurátor posuzován i jako umělec z hlediska autorského zákona. V jeho smyslu není restaurátorské dílo výtvarným dílem. Ovšem, bude-li mít toto dílo respektive tvůrčí přínos restaurátora takový význam, že bude moci být považováno za tvůrčí dílo, lze je jako tvůrčí dílo hodnotit. Nelze to však hodnotit tímto způsobem obráceně. Myslím si, že to je velmi důležité.

Z těchto i dříve uváděných důvodů je nutné přiznat restaurátorství v souladu s vládním návrhem charakter kvalifikované řemeslné práce a jednoznačně restaurátorství zařadit do živnostenského zákona. Bude tím rovněž umožněno vytvoření živnostenského společenství restaurátorů, které bude ve spolupráci s Živnostenským úřadem a ministerstvem kultury dohlížet na odbornou i uměleckou úroveň práce restaurátorů.

Zařazení restaurátorství mezi živnosti umožní vytvářet učební obory v restaurování, a tím nutný vznik a rozvoj umělecko-řemeslných tradic. Bude znemožněna činnost lidí, kteří pod hlavičkou umělecké činnosti zaměstnávají a využívají práce pomocných pracovníků, aby posléze byla prezentována jako umělecké dílo, zhotovené pověřeným umělcem.

Vládní návrh vychází z rozdělení restaurování kulturních památek a sbírkových předmětů a ostatních věcí a odlišuje je zařazením mezi živnosti vázané a mezi živnosti koncesované. Pro vázanou činnost jsou stanovena kritéria vyučení v oboru restaurátorství, konzervátorství a osm let praxe nebo středoškolské a vysokoškolské vzdělání v oboru restaurátorství a konzervátorství spolu s přiměřenou praxí 5 - 3 roky. U restaurování kulturních památek se požaduje vysokoškolské nebo středoškolské vzdělání a přiměřená praxe 3 - 8 let. Zde je nutno zvážit, zda toto dostačuje, či nikoliv. Zařazování restaurování mezi svázané činnosti ztrácí totiž smysl, neboť jde téměř výhradně o kulturní památky, tedy výhradně v tom slova smyslu, že pokud je objednána restaurátorská činnost, vždy nebo v 99 % se jedná o kulturní památku nebo o historicky cennou věc. V případě, kdy nejde o kulturní památku, může předmět vhodně opravit jakýkoliv vyučený řemeslník, a pokud půjde majiteli o to, aby byl předmět skutečně restaurován, je třeba, aby byla práce svěřena kvalifikovanému restaurátorovi, to je tomu, který má koncesi k opravám kulturních památek. V praxi učební obor nebo střední škola v oboru restaurování neexistovaly. Na střední škole se vyučuje pouze restaurování archiválií, na vysoké škole pouze restaurování týkající se malířství a sochařství.

Protože je zřejmé, že k restaurování je nutná zkušenost a rozsáhlé znalosti v oboru, jde i o to, aby kvalifikaci v restaurování mohl získat nejen ten, kdo je v oboru vyučen či vyškolen, ale kterýkoliv vzdělaný pracovník v oboru.

Obecný obor restaurování je široký, zahrnuje restaurování kovů, dřeva, textilu, skla, keramiky, štukatérství a další. I vzhledem ke stavu památek je třeba umožnit absolventům specializovaných oborů zaměřit se na restaurování za přesně stanovených podmínek. Je vhodné umožnit zkušeným praktikům uvedených oborů, kteří mají dlouholeté zkušenosti, aby mohli restaurovat. V těchto případech - a jak praxe ukazuje, nejen v těchto - je nutné, aby odborná a rovněž umělecká způsobilost byla prokázána zkouškou před odbornou komisí. Touto komisí by měla být zejména komise příslušného živnostenského společenství a do doby, než toto společenství bude ustaveno, lze uvažovat o odborné komisi Živnostenského úřadu.

Osvojuji si tento návrh. Před přednesením tohoto návrhu bych rád položil otázku. Pan místopředseda vlády tu není, takže otázku pokládám zpravodajům. V tisku 875 se objevuje v § 3 odst. 1 bod ll: "Živností není činnost při výkonu povolání restaurátorů, konzervátorů kulturních památek a sbírkových předmětů, které jsou výtvarnými díly malířskými, sochařskými a užitého umění." K tomuto tisku není připojena příloha č. 3, nemohl jsem proto zkontrolovat, jestli činnost uvedená v příloze č. 3 pod číslem 314180 vypadla. Mám to chápat tak, že vypadla?

Potom navrhuji, aby bylo vypuštěno ustanovení, které jsem právě přečetl v bodě 11 § 3 odst. 1 a dále, aby byl upraven text v příloze číslo 3 pod číslem 314118 pod dvojkou: "obor restaurování a konzervování kulturních památek a sbírkových předmětů" a pod trojkou:

a) "vysokoškolské vzdělání příslušného oboru a tři roky praxe restaurování v oboru",

b) "středoškolské vzdělání příslušného oboru a pět let praxe v oboru",

c) "vyučení v příslušném oboru a pět let praxe v oboru".

Ke všem třem písmenům je předpoklad odborná zkouška před komisí živnostenského společenstva nebo před komisí podle § 22 písm. d) tohoto zákona.

Pod pětkou ministerstvo kultury ČR a ministerstvo kultury SR a pod šestkou zůstává text nezměněn.

Pokud se týká skupiny pod číslem 214180, tedy v oboru vázaných živností, tuto skupinu navrhuji celou vypustit. Návrh podán písemně.

Mimo tohoto návrhu bych chtěl upozornit na dvě ustanovení. Především se jedná o § 6, kde v odstavci 2 je v podstatě upraveno vymezení bezúhonnosti. Pod písmenem a) se říká:

"Za bezúhonného se pro účel tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen a) pro trestný čin, který souvisí s předmětem podnikání."

Tady se nutně nabízí otázka, jak dlouho: jestli doživotně nebo kdy toto omezení skončí. Domnívám se, že toto ustanovení je nepřesné, a proto navrhuji doplnit takto:

"Pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání, za nějž mu byl pravomocně uložen trest zákazu činnosti a dosud nebyl zahlazen."

Pokud se týká odstavce 2 písm. b), který zní:

"Pro jiný trestný čin spáchaný úmyslně, jestliže vzhledem k povaze živnosti a osobě podnikatele je obava, že se dopustí stejného nebo podobného činu při provozování živnosti."

Je to natolik nepřesné a neurčité ustanovení, že si dovolím tvrdit, že je výtečnou potravou pro úředního šimla a hrozí velmi četné zneužívání. Proto navrhuji toto ustanovení vypustit. Dále navrhuji vypustit celé ustanovení § 8. (Předsedající první místopředseda FS Z. JIčínský: Pane kolego, vaše technická lhůta uplynula!) Toto ustanovení je v podstatě omezením práv, která mohou být omezena pouze trestním zákonem. Zákaz činnosti je, jak známo trestem. Paragraf 8 v podstatě konstruuje trest. Zakazuje činnost po dobu 3 let v návaznosti na konkurs. Nechápu smysl tohoto ustanovení, kromě toho, že je ustanovením trestně právním. Proto navrhuji celý § 8 vypustit.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má nyní poslanec Hubálek, připraví se poslanec Vild.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh o 131 položkách se bude týkat přílohy II. navrhovaného živnostenského zákona, kde doporučuji v oddílu III. znamenajícím odvolávku na související omezující zákony zařadit už předem podmínku, že na tyto dále jmenované profese se bude vztahovat zákon o výkonu některých funkcí a budeme muset doplnit i povolání.

Já bych těch 11 oborů přečetl tak, jak jsou v příloze zaznamenány a krátce bych zdůvodnil proč.

1. Je to na s. 9: Montáž a opravy telekomunikačních zařízení nenavazujících na jednotnou telekomunikační síť.

2. Je to provádění trhacích a ohňostrojných prací.

3. Vývoj, výroba, oprava, úpravy, přeprava, nákup, prodej, půjčování a znehodnocování zbraní.

4. Vývoj, výroba, nákup, prodej, přeprava a znehodnocování střeliva.

5. Zřízení a provoz střelnic.

6. Výroba a opravy zdrojů záření.

7. Montáž a opravy telekomunikačních zařízení navazujících na jednotnou telekomunikační síť.

8. Výroba a odbyt zvlášť nebezpečných jedů. 9. Zřizování poplašných zařízení.

10. Jsou to služby soukromých detektivů.

11. Podniky zajišťující ostrahu majetku a osob. Zdůvodňoval jsem a žádal i omezení pro práce na komunikačních zařízeních nenavazujících na veřejnou telekomunikační síť. Jako elektrikář vím, že tato zařízení i poplašná zařízení jsou v častém souběhu, a je tam dána možnost k zásahu z jedné soustavy do soustavy druhé.

Nechávám na vašem uvážení, jestli přijmeme všech těch 11 bodů a budeme u nich žádat tu zpřísněnou podmínku pro výkon povolání v zákonu, který bohužel jsme měli projednávat před zákonem tímto. Ale vím z různých jiných předloh, že jsme přijímali odvolávku na zákon, který vlastně čekal na své přijetí a vzhledem k závažnosti problému - ať jsou to zbraně, ať je to možnost odposlechu, ať je to možnost používání jedů a radioaktivních látek pro ohrožení jednotlivců a společnosti - považuji to za opodstatněný návrh. Písemnou formu předávám zpravodaji L. Kudláčkovi. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský:

Nyní má slovo poslanec Vild.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP