Úterý 1. října 1991

Za druhé - v § 11 odst. 7 - nahradit slovo neprodleně slovy do patnácti dnů. Totéž upravit v odst. 9.

V § 13 v odst. 2 a 3 - v obou případech slova neprodleně taktéž nahradit lhůtou do patnácti dnů.

V § 17 odst. 2. Tam, kde končí... podnikatel oznámí, navrhoval bych vložit: oznámí ve lhůtě jednoho kalendářního měsíce Živnostenskému úřadu. (Jde o třetí řádek.)

Potom je to § 27 odst. 2. Navrhuji zcela vypustit - obávám se jeho zneužívání.

V § 36 odst. 3 - nahradit slovo oznamuje slovem schvaluje Živnostenský úřad.

To je všechno. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kinclovi. Prosím, aby svoje písemné návrhy předal. Nyní má slovo poslanec Dostál. Připraví se poslanec Benda.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nepřicházím s konkrétním pozměňovacím návrhem, spíše bych chtěl oslovit pana místopředsedu vlády, neboť vidím v koncesovaných živnostech jisté nebezpečí, kdybych to velice stručně řekl, pro demokracii.

Máte tam dvě koncesované živnosti. Jednak služba soukromých detektivů. Druhá se jmenuje - podniky zajišťující ostrahu majetku a osob.

Dámy a pánové, jistě všichni víte, že se stalo diskutovanou záležitostí, že služby soukromých detektivů vykonávají ve velkém množství případů bývalí důstojníci StB. Jistě víte, že soukromý detektiv má podle zákona ve zbrani (nebo jak se ten zákon nazývá) právo nošení zbraně. Možná už ale nevíte, že tyto služby soukromých detektivů začínají vytvářet na pohled odborářské sdružení, říkající si asociace detektivních služeb. Takže nám v podstatě v republice vzniká jakási síť bývalých pracovníků StB ozbrojených, kteří mají k dispozici zpravodajské prostředky ze zahraničí. Těmito zpravodajskými prostředky mohou sledovat nejen nevěrné manželky a manžele, ale také nás, poslance. Říká se, že jejich zpravodajské prostředky jsou technicky daleko lepší, než jaké má současná bezpečnost. Přitom, podmínkou, aby někdo mohl vykonávat služby soukromých detektivů nebo ostrahu objektů, je pouze středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou. Většinou jde o doktory práv. Nebylo by to tak podstatné, zda manželku sleduje někdo se základním vzděláním nebo vysokoškolák. To je jedno. Ale další podmínka je spolehlivost podle § 27 odst. 2, kde se velice obecně stanovuje, co je to spolehlivost.

Chtěl bych využít svého vystoupení a zeptat se místopředsedy vlády - jelikož došlo k přehození zákonů, a dnes nebereme zákon o lustracích, kde bychom toto mohli zařadit, že mezi povoláními, která budou podléhat zákonu o lustracích, budou tyto detektivní kanceláře, začali jsme tento zákon, a mé vystoupení je tím v podstatě znemožněno. Nemám moc zasáhnout do toho zákona tak, aby spolehlivostí pro vykonávání práce detektiva a hlídací služby bylo stanoveno, že tato spolehlivost je také ve smyslu zákona o výkonu některých povolání, protože ten zákon budeme probírat až zítra, a tento to vylučuje. Byl bych rád, kdybychom našli společně s vládou v tomto řešení, protože varování, které jsem tady řekl, není zbytečné, není to malování "čerta na zeď". Toto reálné nebezpečí tady existuje. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má nyní poslanec Benda. Připraví se poslanec P. Konečný.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, dámy a pánové, hovořím zde za klub poslanců křesťansko- demokratické a liberálně-demokratické strany, což bylo patrně předsedajícím opomenuto, byť to bylo uvedeno na přihlášce.

Nejprve bych se velice stručně a obecně vyjádřil k zákonu. Domníváme se, že návrh zákona má četné nedostatky, z nichž některé jsou nevyhnutelné, právě proto, že ještě nejsou zpracovány další oblasti přímo na tuto problematiku navazující, nejsou ustavena příslušná sdružení, komory apod.

Domníváme se ale, že v zájmu ochrany jak spotřebitelů, tak také živnostníků a jejich právní jistoty je tento zákon nezbytně potřebný. Proto přijímajíce návrh zákona tak, jak byl vládními představiteli prezentován, tj. jako určité provizórium, budeme zákon podporovat a budeme pro něj hlasovat.

Nicméně přicházím s jedním pozměňovacím návrhem našeho klubu a podotýkám, že tento pozměňovací návrh došel také podpory v ústavně právních výborech. Týká se příloh - požadavků na jednotlivé typy, hlavně vázaných a koncesovaných živností.Jde nám o to, aby byl odstraněn souběh nejvyššího požadovaného vzdělání a praxe. Domnívám se, že je v pořádku, jestliže je požadováno určité vzdělání, a tam, kde toto vzdělání úplně nebo z části chybí, je jako jeho náhrada požadována určitá praxe, ale pokládáme za naprosto nevhodné, aby k úplnému vzdělání v určitém oboru byla ještě vyžadována nějaká doba praxe.

Proč to pokládáme za nevhodné? Lze uvést několik důvodů. Za prvé je to do jisté míry znevážení příslušné státní zkoušky nebo příslušného státem stvrzovaného vzdělání, protože samozřejmě u řady případů od vzdělání topiče kotlů až po vzdělání vysokoškolské jsou předepsány různé délky praxe nebo příslušná praxe někdy několikaletá je povinnou součástí odpovídajících zkoušek. Takže proč vyžadovat praxi navíc.

Dále je tento požadavek problematický i z toho důvodu, že mnoho těchto živností nebylo provozováno vůbec nebo bylo provozováno ve zcela jiných podmínkách, v jiných souvislostech, a bude zvláště v tomto přechodném období velice problematické vykazovat příslušnou praxi, respektive bylo by potom věcí libovůle toho úřadu, který posuzuje odpovídající kvalifikaci, zda danou praxi uzná, nebo neuzná za praxi v oboru.

A posléze třetí a patrně nejvážnější praktická námitka proti tomu požadavku praxe k úplnému vzdělání je otázka hrozícího cechovnictví. Už jsme to viděli v některých oborech - např. u taxíkářů. Hrozí zde nebezpečí, že ti, kdo v daném oboru již pracují nebo pracovali, nebudou chtít mezi sebe pustit další lidi, nebudou chtít připustit zvýšenou konkurenci, nebudou jim umožňovat, aby si danou praxi vykonali a pod touto záminkou budou zabraňovat, aby dostali živnostenské oprávnění.

Proto navrhujeme - já návrh nepodávám písemně, protože prochází všemi těmi tabulkami - aby v přílohách dvě a tři, všude tam, kde je splněno nejvyšší požadované vzdělání, byla vyškrtnuta ještě praxe přídavkem k němu. Čili souběh vzdělání a praxe jedině tam, kde je vzdělání neúplné nebo neodpovídá požadavkům, v opačném případě praxi důsledně vyškrtnout. Děkuji Vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Bendovi. Omlouvám se, že jsem se dopustil drobného procedurálního opomenutí. Na vysvětlenou bych chtěl říci, že pan poslanec podal svoji diskusní přihlášku v době, kdy už diskuse běžela. A normální pravidlo jednacího řádu je, že předem vystoupí poslanci za poslanecké kluby a já jsem tedy přehlédl v písemné přihlášce pana poslance Bendy sdělení, že bude mluvit za klub. Tolik na vysvětlenou. Nyní má slovo poslanec Konečný a připraví se poslankyně Šormová.

Poslanec SL P. Konečný: Podávám pozměňující návrhy k návrhu zákona o živnostenském podnikání - tisk 875. V § 22 odst.1 písm.b) vypustit konec věty za slovy "středního odborného učiliště", to znamená vypustit slova "jakož i příslušného živnostenského společenstva, bylo-li zřízeno". V případě, pokud tento návrh nebude přijat, tak chci, aby se hlasovalo o návrhu druhém - také o § 22 odst.1 písm.b). Navrhuji nahradit konec věty za slovy " středního odborného učiliště" slovy "a pokud projeví zájem i příslušného živnostenského společenstva, ovšem bez toho, aby se společenstvo podílelo na rozhodování o výsledku kvalifikační zkoušky". Chci k tomu říci, že v současném převažujícím monopolním prostředí, co se týká řemeslných živností a nepřehledné situace, co se týká živnostenských společenstev a různých konkurenčních bojů, by nebylo vhodné zapojení těchto společenstev o rozhodování o tom, jestli noví uchazeči o živnost v případě, že nemají doklad o absolvování odborné školy a o délce předepsané praxe, mají, nebo nemají dostat doklad o odborné způsobilosti.

Třetí pozměňovací návrh se týká přílohy č. 2 - živností vázaných. Do přílohy č. 2 do skupiny 214 - ostatní , za obor masérské služby, navrhuji zařadit obor prostituce. Jako projev způsobilosti by tam byl text : "Odbornou způsobilost pro tuto živnost, stanoví zvláštní předpisy ministerstva zdravotnictví České a Slovenské republiky."

V různých státech je prostituce upravena různě, někde není legislativně upravena vůbec, což ale neznamená, že zde neexistuje. Jsem zastánce toho, aby v tomto živnostenském zákoně upravena byla, aby dostala určitý zákonný rámec. Pokud před ní i dále budeme zavírat oči, dopadne to tak, jak vidíme v posledních měsících na Václavském náměstí, kde se tato činnost provádí zcela veřejně a na hranici veřejného pohoršení, a my bychom se tvářili, že nic takového tady není. Nejsem proti prostituci, ale jsem proto, aby tato byla výslovně uvedena v živnostenském zákoně. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Konečnému. Myslím, že toto vaše prohlášení víry nebylo ani požadováno. Nyní má slovo poslankyně Šormová, připraví se poslanec Jedinák.

Poslankyně SL R. Šormová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové. Ráda bych předložila jako pozměňovací návrh požadavek, se kterým se na některé poslance obrátil náměstek primátora hlavního města Prahy. Týká se průvodcovské činnosti a přijaly ho i výbory sociální a kulturní jako součást svého usnesení k zákonu, ale nebyl potom zahrnut do společné zprávy hospodářských výborů. Návrh živnostenského zákona nepostihuje, podle mého názoru, specifikum průvodcovské činnosti v jednotlivých turisticky přitažlivých oblastech, které vyžaduje rozdílnou speciální přípravu a kvalifikaci. Povinná kvalifikace např. pražských průvodců podložená zkouškami a doložená licencí, kterou vydává magistrát, má v Praze již staletou tradici. Myslím si, že je v zájmu příslušných úřadů nejen v Praze, ale také v ostatních historicky cenných městech, památkových a přírodních rezervacích apod., udržet a rozvíjet potřebnou kvalitu a úroveň průvodcovské práce s tím, že se bude oprávnění k průvodcovské činnosti vydávat na základě prokázání odborných znalostí.

Proto doporučuji, aby v příloze č. 2 živnostenského zákona na straně 13 u oboru Průvodcovská činnost bylo rozlišeno mezi průvodcem zájezdu a místním průvodcem, a aby průkaz způsobilosti byl ve vybraných případech rozšířen o osvědčení orgánu obce.

Pod slova "Průvodcovská činnost" v příloze by byl zařazen tento text:

1. průvodce zájezdu, 2. místní průvodce a ve vedlejší kolonce v části "průkaz způsobilosti" by pod písm. a) bylo číslování: 1."osvědčení vydané ministerstvem obchodu a cestovního ruchu příslušné republiky"; 2."osvědčení vydané obcí" (to by se týkalo místních průvodců). Pod písm. b) by bylo "středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou", jak je to v příloze, kterou předložily hospodářské výbory. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Jedinák, připraví se poslanec Rynda. Pokud se další kolegové hlásí do diskuse, prosím o přihlášky.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající, kolegové a kolegyně, slyšeli jsme zde slova o tom, jak podnikatelé v jiných zemích to mají složité. Domnívám se, že ani podnikatelé v naší republice to nemají příliš jednoduché. Vyplňování různých dotazníků, složitost zahraničně obchodního systému, daňová problematika. To vše jistě nezabere podnikatelům málo času.

Jestliže v jiných zemích to podnikatelům zabere měsíce, jak spočítal jeden z přednášejících, domnívám se, že přinejmenším u našich podnikatelů to budou dny, týdny a v některých případech, např. v oblasti zahraničně obchodní činnosti také měsíce.

Naši podnikatelé i odborný tisk přesto upozorňují např. na problematiku daní, na příliš vysoké daňové zatížení jednak soukromě podnikajících fyzických osob a také vysoké zdanění společnosti. Obdobným problémem je také výše úvěrů, která je značně vysoká a domnívám se, že je jednou z hlavních bariér rozvoje soukromého podnikání.

Častá připomínka je vznášena k metodice výpočtů daně z obratu. Jistě jste zaznamenali připomínky v odborném tisku o tom, že daň z obratu při výši sazebníku daně z obratu 22 % při výpočtu podle metodiky, kterou schválilo federální ministerstvo financí není 22 %, ale 24 nebo 25 %.

V těchto souvislostech se domnívám, že vláda by měla připravit vládní nařízení, a pokud jsem informován, tak se již připravuje, o ochraně domácího trhu proti zahraničním potravinářským výrobkům. Soudím, že bychom měli chránit vnitřní trh, kde byla odstraněna v oblasti potravinářských výrobků záporná daň z obratu oproti výrobkům, které jsou dováženy ze zahraničí a které jsou vysoce dotovány. Pak bychom podporovali rozvoj potravinářské výroby vnitřního trhu.

Vítám také iniciativu k zahájení diskuse na téma "špinavé a čisté peníze" a souhlasím se zásadou, která byla vytýčena, že dělícím kritériem bude zdanění těchto peněz.

Chtěl bych ještě vyjádřit jednu kritickou připomínku k parlamentu. Minulý týden jsme neschválili při projednávání rozpočtové problematiky doporučení vládě, aby vypracovala analýzu bariér soukromého podnikání. Domnívám se, že parlament neschválením tohoto návrhu učinil velkou chybu.

K projednávané předloze zákona mám pouze jediný pozměňovací návrh. Týká se formulace § 5 odst. 3, tedy zpřesnění, respektive uvedení do souladu odst. 3 se zněním pracovněprávních předpisů. Mnou navrhovaná formulace § 5 odst. 3 zní takto:

"Fyzické osoby zastávající ve státních podnicích a státních organizacích vedoucí postavení, mohou provozovat živnost v oboru, ve kterém je podnikatelem jejich zaměstnavatel pouze za podmínek stanovených zvláštním zákonem." Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Rynda, připraví se poslanec Malina.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, hodlám přednést doplňující návrh, ale nemohu se zdržet drobného komentáře.

Konstatuji, že ve vyspělých západoevropských zemích je velmi zřetelně vedena dělící čára mezi ochranou života, zdraví, bezpečnosti, včetně bezpečnosti práce, a ochranou životního prostředí na straně jedné a mezi užitnou hodnotou výrobku nebo služby. Znamená to, že podle ceny výrobku nebo služby může spotřebitel odhadovat jeho užitnou hodnotu a na základě této ceny na širokém trhu svobodně zvolit zboží přiměřené kategorie. Na druhé straně je spotřebitel soustavou zákonů a orgánů státní správy, ale i pluralitou nezávislých organizací striktně chráněn v oblastech, které jsem vyjmenoval.

Já osobně proto nehodlám spoléhat na to, až neviditelná ruka trhu znemožní hoteliéra poté, co onemocním salmonelózou nebo studnaře na to, co vyhodí do povětří dům. Rovněž budu vděčný za garanci, že hora mně předváděná jako Milešovka je skutečně Milešovka, a nikoliv Říp, a to jak v rámci ochrany sebe, jakožto spotřebitele, tak v rámci ochrany kulturních hodnot.

Proto pokládám předkládaný návrh zákona za zcela přiměřený, proporcionálně vyvážený a dovolím si podat jenom jeden doplňující návrh.

U koncesovaných živností navrhuji specifikovat přesněji živnost, která nebyla v původním návrhu uvedena, tj. horskou vůdcovskou a průvodcovskou činnost s následujícími atributy. Jeden týden letní školení, jeden týden zimní školení, jeden týden školení horského průvodce plus úspěšné absolvování závěrečných zkoušek ve všech třech školeních a zvláštní zkoušku pro dané horstvo. Dále pět let aktivní horolezecké činnosti s registrací v tělovýchovném oddílu nebo pět let praxe člena Horské služby. Dále jako podmínku opakování zkoušky každé tři roky po absolvování semináře. Jako garanta navrhuji uvést ministerstvo školství. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Malina, připraví se poslanec Bobovnický.

Poslanec SL Z. Malina: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, první část mého příspěvku se týká § 5 odst. 3, který pan místopředseda označil jako politický. Moje poznámka se dá chápat jenom jako technická, upravující. Domnívám se, že je správné, aby omezení provozování živnostenské činnosti se týkalo pouze státních podniků a dovoluji si upřesnit, aby do kategorie těchto podniků bylo ještě doplněno "akciové společností, kde rozhodující podíl akcií je ve vlastnictví státu."

Druhá část mého příspěvku se týká § 31, který stanovuje, jakým způsobem mají být označeny provozovny. Na rozdíl od svého předřečníka se domnívám, že je možno spoléhat na fungování trhu a nemyslím si, že je nutné ze zákona stanovovat povinnosti k tomu, aby živnostník uváděl provozní dobu, aby uváděl tři dny předem, že provozovna bude zavřena, případně kdy bude znovu otevřena. Myslím, že je to v jeho vlastním zájmu a domnívám se, že většina těchto osob také tak učiní. Nicméně nemyslím si, že je třeba do zákona tuto povinnost stanovovat, a proto navrhuji, aby v § 31 byl vypuštěn odst. 2 písm. c) a § 31 odst. 3. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Bobovnický, připraví se poslanec Filip.

Poslanec SL J. Bobovnický: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, dovolím si hneď "in medias res" predložiť dva krátke pozmeňujúce návrhy.

V § 31 odstavec 5 odporúčam z návrhu vypustiť slova: "na vyžiadanie". V pôvodnom návrhu zákona to vôbec nebolo, potom to bolo doplnené. Argumentujem tým, že poznatky z aplikovaného zákona č. 105/1990 Zb., o súkromnom podnikaní občanov, ktorý obsahuje rovnakú právnu formuláciu, ako je v návrhu, jednoznačne poukazujú na to, že uvedená formulácia a jej realizácia v praxi podporuje porušovanie hlavne daňových predpisov, čo sa prejavuje pri predaji na trhoch, burzách, pretože tzv. súkromní podnikatelia nikde neevidujú skutočne predaný tovar a kontrolné orgány jeho predaj nemôžu dokázať. Povinným vydaním dokladov o zakúpenom tovare alebo poskytnutej službe by sa dalo uvedenému negatívnemu javu zabrániť.

Povinné vydávanie dokladov má význam i v reklamačnom konaní. V prípade, že kupujúci nemá doklad o zakúpenom tovare, alebo poskytnutej službe, nemá čím preukázať svoje právo. Sú to najmenej dva dobré dôvody, aby ste zvážili tento pozmeňovací návrh.

Druhý môj pozmeňovací návrh sa týka § 47 odstavec 1 v prípade, keď bude prijatá alternatíva prvá. I keď si uvedomujem o čo ide, predsa len si myslím, že v návrhu, podľa tejto alternatívy, je stanovená krátka lehota 7 dní na vydanie živnostenského listu odo dňa doručenia vyhlásenia živnosti. Vzhľadom k tomu, že hlavne v prvom roku platnosti zákona bude kulminovať záujem o živnostenské podnikanie, živnostenské úrady budú preťažené, budú pod obrovským tlakom, a preto sa domnievam, že sa nestane nič mimoriadne , keď lehotu sedem dní na vybavenie nebudú dodržiavať. Z praktických dôvodov preto navrhujem stanoviť lehotu na vydanie živnostenského listu v dĺžke minimálne 15 dní. Ďakujem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP